دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

همکاری در تولید پادکست

همکاری در تولید پادکست
Rate this post

لازم نیست حتما پادکستر باشید تا کسب درآمد از طریق پادکست برای شما ممکن شود. بلکه می‌توانید با همکاری در تولید پادکست نیز برای خود درآمد کسب کنید و از مزایای تولید پادکست بهره مند شوید.

بعد از همه‌گیری اپیدمی کرونا، تعداد افرادی که به پادکست گوش می‌دهند افزایش یافته است.

این اتفاق باعث شده پادکسترها و همچنین کسب‌و‌کارها به همکاری اشخاص خوش صدا و توانا احتیاج پیدا کنند.

اما در مسیر این همکاری ممکن است برای شما سوال‌های زیر پیش بیاید:

در چه حوزه‌هایی موقعیت همکاری در پادکست وجود دارد؟

مبلغ پرداختی چگونه تعیین می‌شود؟

آینده این حرفه به چه صورت است؟

اسپانسرها و پادکسترها چه مولفه‌هایی را جهت کار با یکدیگر، باید در نظر بگیرند؟

در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم و هم‌چنین منابع مفیدی را نیز در این حوزه معرفی خواهیم کرد.

لیست مطالب

پادکست چیست

پادکست چیست ، تعریف اپیزود پادکست

اولین گام برای ورود به دنیای همکاری در تولید پادکست، شناخت مفهوم پادکست می‌باشد.

پادکست؛ مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است که درباره موضوعی خاص به صورت سریال‌وار منتشر می‌شود.

این محتوا بر روی وب‌سایت‌ها و اپ‌ها منتشر می‌شود.

موضوع انتخاب رشته را در نظر بگیرید:

شما به عنوان یک پادکستر، به صورت منظم و در زمان‌هایی مشخص فایل‌های خود را در سایت‌ها و اپ‌های مخصوص پخش پادکست منتشر می‌کنید.

فایل‌های صوتی یا تصویری شما دارای انسجام هستند.

یعنی در اپیزود اول به معرفی انواع رشته‌ها می‌پردازید.

و مثلاً یک هفته بعد در اپیزود دوم، رشته برق را معرفی می‌کنید.

به همین ترتیب محتوای صوتی تولیدی را که به صورت گفتگوهای چند نفره یا صحبت‌های یک نفره است منتشر کرده و مخاطب را به خود جذب می‌کنید.

شاید تصور کنید پادکست خیلی شبیه رادیو است، اما باید بدانید که این دو از لحاظ زمان انتشار، طول هر اپیزود، لحن استفاده شده و موضوع انتخابی با یکدیگر تفاوت دارند.

بیشتر بخوانید: تعریف ساده پادکست چیست؟ به همراه معرفی بهترین پادکست‌ها برای فارسی زبانان

اپیزود چیست؟

اپیزود (Episode) واژه‌ای انگلیسی است که در دنیای پادکست‌ها به معنای «بخش» و «قسمت» می‌باشد.

زمانی از این عبارت استفاده می‌شود که پادکست دارای چندین قسمت باشد.

به عنوان مثال‌، اپیزود چهاردهم پادکست نخلستان‌های سرزمین شام، به قسمت چهاردهم این سری اشاره دارد.

بعضی از پادکسترها به جای استفاده از این لغت مترادف‌های آن را به کار می‌برند.

انواع پادکست­‌

سبک های مختلف برای همکاری در تولید پادکست که باید با آنها آشنا شوید

اگر قصد همکاری در تولید پادکست را داشته باشید باید با انواع سبک‌های تولید پادکست آشنا باشید.

زیرا هر سبک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و طرفداران هر کدام با دیگری فرق دارد.

مثلاً در سبک مبتنی بر مصاحبه، 50 دقیقه مدت‌زمان مناسب‌تری است و در سبک انفرادی 15 دقیقه به بالا.

هر چند می‌توان فرم سولوی موفقی پیدا کرد که از 50 دقیقه نیز بیشتر باشد. با توجه به موضوع و مخاطب باید تعیین کنید هر اپیزود چقدر طول بکشد.

از بین رایج‌ترین پادکست‌ها به 6 مدل می‌توانیم اشاره کنیم.

1- مصاحبه (The Interview Podcast)

پادکستر یا میزبان باید بتواند به خوبی فرآیند مصاحبه را مدیریت کند و از قبل سوالات مهم را یادداشت کند.

پادکست‌ساز باید دارای چند مهارت باشد:

اول اینکه سوالات کلیدی را در زمان مناسب از مهمان بپرسد.

ممکن است مهمان روز سختی را گذرانده باشد و جواب‌های دور از انتظاری بدهد؛ در نتیجه باید جلسه به خوبی مدیریت شود.

یک نمونه از این سبک، پادکست رادیو کارنکن می‌باشد که آقای امین آرامش در سایت و کانال یوتیوب قرار داده‌اند.

موضوع انتخابی ایشان در این سری اپیزودها، درباره زندگی آدم‌هایی است که با شغلشان زندگی می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

2- مونولوگ (SOLO PODCAST)

در این سبک یک شخص درباره موضوع انتخابی توضیح می‌دهد و محتوا تولید می‌کند.

یکی از رایج ترین انواع پادکست به حساب می‌آید که اکثر افراد برای شروع کار آن را انتخاب می‌کنند.

هر سبک دردسرهای مخصوص به خود را دارد؛ مثلاً در این فرم، گوینده باید تمام بار جذب مخاطب را تنهایی به دوش بکشد.

از مزیت‌های آن می‌توان به عدم نیاز جهت هماهنگ کردن با افراد مختلف و آسان بودن ادیت صدای یک نفر به جای چند نفر اشاره کرد.

پادکست بی پلاس یک نمونه از این فرم می‌باشد.

3- چند میزبانی (Conversational and co-hosted podcasts)

در این نوع پادکست چند میزبان درباره یک موضوع خاص به بحث کردن می‌پردازند.

از دردسرهای این فرم می‌توان به سخت بودن ادیت صداها و هماهنگی بین میزبان‌ها اشاره کرد.

فرض کنید؛ به پادکستی گوش می‌دهید که افراد هم‌زمان نظر خود را درباره یک موضوع اعلام می‌کنند. در این صورت شما چیزی متوجه نمی‌شوید و از آن خسته می‌شوید.

اگر میزبان‌ها با یکدیگر از لحاظ هم‌زمان صحبت کردن، شدت شوخ طبعی و جدی بودن در فرایند پادکست، به خوبی نتوانند هماهنگ شوند؛ شاهد شکست این سبک خواهیم بود.

در ایران نمونه موفقی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم. اما می‌توان پادکست 10 صبح را از این نوع به شمار آورد.

همچنین قسمت جدید پادکست کارنکن که با میزبانی سه پادکستر، با محمدرضا شعبانعلی؛ مدیر سایت معروف متمم مصاحبه شده را از دست ندهید. (قندشکن خود را روشن کنید:) )

4- روایتگری یا قصه‌گویی (Storytelling Podcast)

پادکست روایتگری دارای دو نوع داستانی و غیرداستانی می‌باشد.

که در روایتگری داستانی، افراد خود را جای شخصیت‌های داستان قرار می‌دهند و مانند نمایشنامه‌های رادیویی اجرا می‌شود.

پادکست فارسی ساعت صفر که روایتی از معمای زمان است؛ نمونه‌ای از این فرم می‌باشد.

در مدل غیرداستانی نوع روایت متفاوت است. سه مورد زیر ویژگی‌های مشخص آن می‌باشند:

  • داستان‌ها واقعی می‌باشند و از نتیجه تحقیق روزنامه‌نگاران و افراد متخصص جمع‌آوری شده‌اند.
  • ممکن است درمورد سوژه، بریده‌ای از صدای اشخاص دیگر پخش شود.
  • می‌تواند لحن‌های متفاوتی در طول ارائه داشته باشد.

پادکست channelB از این سبک پیروی می‌کند. در هر اپیزود، یک ماجرای واقعی را به نقل از یک رسانه معتبر انگلیسی زبان تعریف می‌کنند.

5- میزگرد (Round Table Podcast)

در این سبک تعدادی مهمان و یک یا چند نفر به عنوان میزبان داریم که افراد درباره یک موضوع خاص نظرات مخالف و موافق خود را به اشتراک می‌گذارند.

از سختی‌های این سبک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ادیت صدای چند نفر
  • سختی مدیریت جلسه
  • ممکن است هم‌زمانی صحبت رخ دهد.

اما اگر جلسه به خوبی مدیریت شود می‌تواند یکی از پرمخاطب‌ترین انواع پادکست باشد که افراد را پای صحبت‌ها می‌نشاند تا اطلاعات متفاوتی را درباره موضوع مورد توجه‌شان کسب کنند.

پادکست رادیو نیست گفتگومحور است و به صورت هفتگی منتشر می‌شود.

6- پادکست ترکیبی (Hybrid Podcast)

در این مدل شما چند روش را در یک پادکست استفاده می‌کنید. مثلاً ممکن است شما در ابتدای هر اپیزود با فردی درباره موضوع مصاحبه کرده باشید و در ادامه چند مهمان را دعوت کرده و نظرات متفاوت آنها را در این زمینه جوبا شوید. یا ممکن است چند میزبان باشید که در هر اپیزود میزبان‌های مختلف حضور داشته باشند.

فرض کنید علی و مهران و بهرام با یکدیگر دوست هستند.

این افراد در حوزه کسب‌وکار اطلاعات زیادی دارند و پادکستی در این باره ساخته‌اند که در آن تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.

در اپیزودی ممکن است علی و بهرام اجرا داشته باشند؛ در اپیزود دیگر بهرام و مهران و حتی ممکن است سبک را هم در یکی از بخش‌ها به صورت سولو داشته باشیم و فقط علی اجرا داشته باشد. مانند پادکست‌های رادیو جوان.

می‌توانید پادکست سفر رادیو جوان را بررسی کنید و بیشتر با این فرم آشنا شوید.

موضوعاتی جهت همکاری در تولید پادکست

چه موضوعاتی را برای همکاری در تولید پادکست انتخاب کنیم

یکی از نکاتی که در انتخاب موضوع باید مدنظر داشته باشید، این است که بازار چه واکنشی به موضوعات مختلف دارد.

مولفه‌هایی که باید بررسی کنید، موارد زیر می‌باشد:

  • سازندگان پادکست در چه حوزه‌ای بیشتر به گوینده و همکار نیاز دارند.

به عنوان مثال بیشتر در زمینه آشپزی به همکاری در تولید پادکست نیاز دارند یا در موضوع ورزشی.

  • سلیقه مخاطبان

که بیشتر به چه مباحثی علاقه دارند و در کل به چه سمتی دارد تغییر می‌کند.

مثلاQ سلیقه دانشجویان از موضوع سرگرمی به مباحث آموزشی تغییر یافته است؛ دلیل آن می‌تواند به وجود آمدن احساس نیاز به کسب درآمد باشد.

  • در کدام بخش تولید محتوای بیشتری صورت گرفته که بازار واکنش منفی نشان می‌دهد؟ و در کدام زمینه پادکست کمتری تولید شده است.

به عنوان نمونه در حوزه کارآفرینی شاید تولید محتوای کمتری داشته باشیم، ولی در موضوع خودشناسی پادکست‌ها به اندازه کافی وجود داشته باشند.

  • شنوندگان در چه رده سنی هستند؟

اگر بیشتر افراد بزرگسال شنونده باشند و تعداد کمی کودک به پادکست‌ها علاقه داشته باشند؛ در نتیجه تقاضا برای گویندگان با صدای رسا بیشتر از گویندگان کودک است.

پادکست‌ها در انتخاب موضوع محدودیتی ندارند. می‌توانید در حوزه آموزش، سرگرمی، خلاصه کتاب، تحلیل، فلسفه و… تولید محتوا و همکاری داشته باشید.

مثلاً در حوزه سرگرمی محتوای طنز تولید می‌شود یا در حوزه آموزش می‌توان انتقال تجربیات افراد، یادگیری زبان خارجه، توضیحاتی درباره یک موضوع خاص مثل بورس چیست و… وجود داشته باشد.

نوع دیگری از موضوعات، قصه‌خوانی و ارائه خلاصه کتاب‌ها می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر با موضوعات مختلف جهت همکاری در تولید پادکست و همچنین ساخت آن مقاله زیر را حتماً مطالعه بفرمایید.

آینده همکاری در تولید پادکست

همکاری در تولید پادکست - آینده پادکست چگونه است

بعد از شروع اپیدمی کرونا افراد که وقت بیشتری را در منزل داشتند، می‌توانستند هنگام استراحت کردن یا حتی کار کردن به پادکست‌ها گوش دهند؛ پس هر کدام به دنبال موضوعات مورد علاقه خود بودند.

نکته مهم این است که، حتی با از بین رفتن پاندمی ویروس، افراد عادت کرده‌اند که از زمان‌های مرده خود مانند زمانی که منتظر تاکسی هستند یا در ترافیک قرار دارند به پادکست گوش بدهند و به یک مطلب جالب یا آموزنده بپردازند.

در نتیجه آینده روشنی برای تولید پادکست در کشور ما و جهان پیش‌بینی می‌شود.

توجه داشته باشید که هنوز به طور کامل از قابلیت‌ پادکست‌ها استفاده نشده است. اپ‌های پادکست‌ساز خیلی در این روند تاثیر دارند. به عنوان مثال قابلیت‌هایی شبیه به داشتن زیرنویس، جلوه‌های بصری و… نیز می‌توانند اضافه شوند.

اپ پادکست‌سازی Entale ، با استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر اینکه جلوه‌های تصویری هر محتوای صوتی را ارائه می‌کند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع مورد بحث به مخاطب این امکان را می‌دهد که، به صفحات وب مربوطه رجوع کند یا وقتی در پادکست به یک محصول اشاره می‌شود لینک خرید آن را بلافاصله در اختیار شنونده قرار می‌دهد.

با داشتن آمار و ارقام شنوندگان پادکست متوجه این موضوع خواهید شد که میزان علاقه جامعه به چه صورت و در چه حوزه‌ای می‌باشد و با استفاده از آن می‌توانید موضوعی را که می‌خواهید در آن فعالیت کنید؛ مشخص کنید.

اسپانسر پادکست

تمام نکات مهم درمورد جذب اسپانسر و همکاری در تولید پادکست

زمانی که پادکست‌ها به شنوندگان زیادی دست پیدا می‌کنند می توانند اسپانسر جذب کرده و محصول یا خدمت شرکت یا فرد دیگر را تبلیغ کنند.

دو اصطلاح مهم و کاربردی در بحث تعیین مبلغ مورد توافق بین پادکستر و پادکست ساز: CPM ،CPA

CPM: مختصر شده cost per mille می‌باشد؛ که برای تعیین مبلغ پرداختی به ازای هر هزار بازدید یا پخش شدن و دانلود هر اپیزود از پادکست‌ها است.

CPA: بعد از تبلیغ انجام شده در پادکست میزان فروش محصول و نشانه‌های تعامل مردم با برند بررسی می‌شود و بر این اساس اسپانسر پول را به پادکست ساز پرداخت می‌کند. البته این مبلغ می‌تواند حاوی پورسانت باشد.

اسپانسر شدن

شخصی که برای تبلیغ محصول یا خدمت خود به پادکستر مبلغی پرداخت می‌کند، باید مولفه‌های زیر را در نظر داشته باشد:

تعداد شنوندگان، رده سنی افراد، موضوع، دغدغه آن‌ها و اینکه آیا مخاطبان از خود منبع درآمد دارند یا خیر و … .

به عنوان نمونه پادکستی را در نظر بگیرید که دارای مخاطبان زیاد می‌باشد، در حوزه آموزش کار می‌کند و شنوندگان آن شاغل‌اند.

مخاطبان در زمینه شغلی خود در حال آموزش دیدن هستند؛ پس شما باید محصول و خدمت خود را ارزیابی کنید که چه دغدغه‌ای از این مخاطبان را حل می‌کند؟

مثلاً اگر دوره‌های آموزشی در زمینه بهبود عملکرد شغلی منتشر می‌کنید، برای مخاطب احتمالاً جذاب است و سراغ شما می‌آید.

پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را مطالعه کنید، تا با یک تجربه واقعی در حوزه اسپانسری پادکست آشنا شوید.

تبلیغات دارای انواع مختلفی است و استانداردهایی برای هزینه پادکست تعریف شده، که در ادامه مقاله به توضیح این مورد می‌پردازیم.

انواع تبلیغات و استاندارد هزینه پادکست‌ها

معرفی انواع تبلیغات و هزینه آنها در پادکست
  • تبلیغات پیش نمایشی: برند، خدمت، محصول اسپانسر به مدت 15 ثانیه قبل از شروع برنامه اصلی تبلیغ می‌شود. اگر تبلیغ از نوع CPM باشد؛ به ازای هر 1000 بار شنیده شدن اپیزود، مبلغ 15 الی 20 دلار پرداخت می‌شود.
  • تبلیغات میان‌نمایشی: تبلیغ کالا یا خدمت در اواسط برنامه به مدت 60 ثانیه انجام می‌شود. تفاوت این تبلیغ با پیش نمایشی در مبلغ آن می‌باشد، که حدوداً 20 الی 25 دلار است.
  • تبلیغات پسانمایشی: در پایان برنامه، تبلیغ به مدت 15 الی 30 ثانیه انجام می‌شود و به ازای هر 1000 دفعه شنیده شدن، 10 الی 20 دلار پرداخت می‌شود.

در روش تبلیغاتی CPA به ازای هر شخصی که محصول را خریداری یا از خدمات اسپانسر استفاده می‌کند؛ 15 الی 30 دلار به پادکستر پرداخت می‌شود.

نکته‌ای که درباره مبلغ وجود دارد این است که، قیمت‌های گفته شده پیشنهاد استاندارد جهانی است و در اتاق مذاکره مبلغ توافقی می‌تواند مقداری متفاوت باشد.

جذب اسپانسر

برای پیدا کردن اسپانسر و جذب آن مسیرهای زیر پیشنهاد می‌شود.

شبکه‌های پخش کننده پادکست:

این شبکه‌ها دو مسیر را فراهم می‌کنند: اول اینکه پادکست‌ها در دسترس عموم قرار داده می‌شود و بر اساس میزان دانلود یا شنیده شدن آن‌ها مبلغی را به پادکستر می‌پردازند و مسیر دوم به این صورت است که با انتشار پادکست مسیر دیده شدن آن را هموار می‌کنند.

خدمات هاستینگ پادکست:

پلتفرم‌هایی که پادکست در آن‌ها منتشر می‌شود، تبلیغاتی را در برنامه قرار می‌دهند که در مقابل آن مبلغی به پادکستر پرداخت می‌کنند. شرایط هر پلتفرم با دیگری متفاوت است و باید از قبل بررسی شود.

شبکه‌های خارجی تبلیغاتی:

شبکه‌هایی هستند که مستقل عمل می‌کنند و بعد از بررسی آمار، تحلیل‌ها و میزان شهرت برنامه‌ها به آنها جذب می‌شوند.

پادکست ساز به صورت مستقل به دنبال اسپانسر بگردد:

نکاتی که پادکستر برای همکاری با اسپانسر باید در نظر بگیرد

موارد زیر را در این روش در نظر بگیرید:

  • کسب‌و‌کارهایی که در ابتدای راه می‌باشند و نیازمند شناساندن برند خود به مخاطب هستند را پیداکنید.
  • جهت یافتن اسپانسر می‌توانید درباره شرکت‌ها و برندهایی که در حوزه مرتبط با موضوع شما کار می‌کنند، سرچ کنید و بعد از کسب اطمینان از محبوبیت و کیفیت محصول یا خدمت آن‌ها ایمیلی جهت همکاری بفرستید.
  • در ایمیل فرستاده شده این اطلاعات را درباره خودتان وارد کنید: عنوان پادکست، لوگو، خلاصه‌ای از فعالیت‌های خود، مصاحبه با مهمان‌های محبوب، اطلاعات افرادی که در تولید پادکست مشارکت داشتند و قیمت ساخت پادکست پیشنهادی.
  • از شنودنگان خود درباره علاقه‌مندی‌هایشان به خرید یا بارگیری محصولات و خدمات سوال بپرسید و همچینن می‌توانید از پادکسترهای دیگر نیز در این باره مشورت بگیرید.
  • اگر سایتی دارید که پادکست‌های خود را در آن بارگزاری می‌کنید، در یک بخش به معرفی موضوع، تعداد شنوندگان، دیگر پلتفرم‌هایی که جهت انتشار پادکست‌ها استفاده می‌کنید و اقداماتی که افراد جهت اسپانسر شدن باید طی‌کنند، توضیحاتی را ارائه دهید. برای نمونه به سایت BPlus مراجعه کنید.
  • توجه کنید موضوع پادکست با محصول و خدمتی که تبلیغ می‌شود؛ هماهنگی داشته و مطابق سلیقه مخاطب انتخاب شده باشد.
  • محصول یا خدمتی را که تبلیغ می‌کنید بشناسید: یعنی از آن استفاده کنید و مطمئن شوید که قابلیت‌های لازم را دارا می‌باشد. در غیر این صورت مخاطب اعتمادش را نسبت به شما از دست می‌دهد و حتی ممکن است دیگر به پادکست‌های شما گوش نکند.

در مقاله زیر می‌توانید اطلاعات مفیدی را در زمینه قیمت اسپانسرشیپ پادکست و فرایند تولید تیزر کسب کنید.

5 راه برای همکاری در پادکست

انواع همکاری در تولید پادکست

همکاری در تولید پادکست انواعی دارد که در زیر آنها را شرح می‌دهیم:

1- گویندگی

در این نوع همکاری که بیشترین درخواست را نیز دارد‌، فرد با توجه به موضوع و روند متن به ضبط صدای خود می‌پردازد. اکثر درخواست‌ها در این حوزه برای پادکست‌های تک نفره می‌باشد. با توجه به فرایند انجام کار افراد متقاضی به دو گروه تقسیم می‌شوند:

گروه اول

اشخاصی هستند که، تجربه کمتری دارند صرفاً افرادی با صدای خوب و گیرا هستند که با چگونگی ضبط صدای با کیفیت آشنایی دارند. متن از قبل آماده شده است و برای آن‌ها ارسال می‌شود.

گروه دوم

اما در گروه دوم که افراد با تجربه‌تر در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ باید با پادکست آشنایی داشته و اپیزودهای قبلی را گوش کنند. تا بتوانند با لحن و روند پادکست آشنا شوند و متنی مطابق با این نکات ایجاد کنند.

در مورد اول بیشتر تاکید بر درست‌خوانی می‌باشد. اما در نوع دوم علاوه بر موارد گفته شده در گروه اول، متن گیرا و هماهنگ با ساختار پادکست نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

از نظر فنی، توانایی که بیشتر در این بخش به آن نیاز دارید؛ آشنایی و کار با انواع تجهیزات ضبط صدا می‌باشد.

این نوع از همکاری در تولید پادکست به صورت پروژه‌محور، کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود دارد.

که در حالت پروژه‌محور معمولاً شما در یک یا دو قسمت گویندگی می‌کنید. اما در حالت کوتاه‌مدت و بلندمدت، قراردادی با دستمزد و شرح وظایف مشخص بسته می‌شود.

می‌توانید در ابتدای کار به صورت فریلنسری و با ضبط صدای خود جهت داشتن نمونه کار فعالیت داشته باشید و پروژه‌های مختلفی را به انجام برسانید.

در ادامه با حرفه‌ای‌تر شدن و داشتن رزومه قوی‌تر، می‌توانید قرارداد بلندمدت ببندید و با شرکت‌ها و سایت‌ها همکاری داشته باشید.

2- طراحی گرافیک

وظیفه اصلی شما طراحی صفحه اول و اصلی پادکست می‌باشد که مخاطب بتواند در بین دیگر محتواها با دیدن تصویر پادکست مدنظر، سریع آن را پیدا کند.

این حوزه درخواست کمتری دارد چراکه پادکسترها اکثراً یک بار به تصویری جهت معرفی پادکست خود احتیاج پیدا می‌کنند مگر اینکه بخواهند اپیزودها را متمایز کنند یا مثلاً فصل اول را از فصل دوم جدا کنند.

در نتیجه بهترین گزینه در این مورد، همکاری با سایت‌هایی است که خدمات تولید پادکست را برای کارفرماهای مختلف انجام می‌دهند. زیرا تعداد زیادی درخواست در این حوزه دریافت می‌کنند؛ اما در حالت عادی، پروژه‌محور و به صورت انفرادی ممکن است به آن صورت نتوانید متقاضی پیدا کنید.

البته اگر مشتری از شما بخواهد محتواهای شبکه‌های اجتماعی را نیز طراحی کنید در این صورت کار گسترده‌تر می‌شود.

3- شبکه‌های اجتماعی

همکاری در تولید پادکست برای شبکه های اجتماعی

در این روش‌، همکاری در تولید پادکست می‌تواند به دو صورت باشد:

پادکسترها از شبکه‌های اجتماعی جهت افزایش مخاطب و یادآوری اپیزود جدید که منتشر شده است، استفاده می‌کنند.

مثلاً یکی از این شبکه‌ها که بسیار مخاطب پیدا کرده اینستاگرام است؛ به دلیل قابلیت‌های زیادی که در اختیار می‌گذارد. شما می‌توانید برای طراحی پادکست‌های اینستاگرامی با آنها در این مورد همکاری کنید.

ممکن است کسب‌و‌کاری به پادکست‌هایی از نوع ویدئو یا صوت جهت تبلیغ محصول خود احتیاج داشته باشد. در این صورت همکاری شما به صورت حرفه‌ای‌تر خواهد بود؛ زیرا مشتری یک کسب‌و‌کار می‌باشد. در این حالت می‌توان گفت شما مانند یک پادکستر کار خواهید کرد.

آنچه در این حرفه بسیار نیاز دارید؛ آشنایی با قالب‌های ساخت پادکست در انواع شبکه‌ها و تشخیص محبوب‌ترین قالب در هر بخش است.

برای موضوع‌های مختلف، مخاطبان متفاوت رفتار می‌کنند. مثلاً ممکن است برای موضوع ورزشی بیشتر مخاطبان در تلگرام باشند؛ اما برای بحث آموزشی بیشتر شنوندگان در اینستاگرام حضور داشته باشند.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود نحوه کار با هرکدام از این پلتفرم‌ها می‌باشد.

در اینستاگرام با گذاشتن گزینه یادآوری در استوری‌ها، به مخاطب کمک می‌کنید که زمان انتشار اپیزود را فراموش نکند و همچنین با این کار ارتباط خود را با شنونده حفظ می‌کنید.

مقاله زیر می‌تواند شما را با نحوه تولید پادکست در تلگرام آشنا کند.

4- ادیت صدا و همکاری در تولید پادکست

همان‌طور که قبلاً اشاره شد؛ در زمان ضبط صدا ممکن است، به تغییرات و هماهنگ کردن صدای افراد احتیاج داشته باشید. همچنین بعد از اتمام پادکست باید بخش‌های مختلف را مرتب کنید و در پس زمینه از موسیقی استفاده کنید.

چون افراد زیادی هستند که با نرم‌افزارهای ویرایشگر صوت آشنا نیستند یا اینکه زمان کافی برای این کار ندارند، این وظیفه را به دیگران محول می‌کنند.

شما برای همکاری در این حوزه می‌توانید به صورت فریلنسری کار کنید یا استخدام شوید. به این صورت که با داشتن نمونه کار در سایت‌های فریلنسری درخواست بدهید یا اینکه با سایت‌های مطرح تولید محتوای پادکستی همکاری کنید.

باید با انواع ادیت‌های این کار و نرم افزارهای مربوط به آن آشنا باشید و به خوبی بتوانید کیفیت بالایی را ارائه کنید. طوری که شنونده با شنیدن پادکست خسته نشود و از آن دست نکشد.

در مقاله زیر می‌توانید اطلاعات جالبی را در زمینه ضبط صدای باکیفیت کسب کنید.

5- تولید محتوا و نوشتن متن پادکست

گاهی اوقات افراد، به دلیل نداشتن وقت کافی و همچنین عدم توانایی در نوشتن متون گیرا، به اشخاصی جهت تحقیق کردن درباره موضوعی خاص و تهیه کردن متن هر اپیزود با لحنی مشخص احتیاج دارند.

با تقویت سه مهارت سرچ کردن، یافتن منبع معتبر و تهیه خلاصه‌ای از گزارش می‌توانید، متن جذابی را به کارفرمای خود تحویل دهید.

قبل از نوشتن متن نیز باید با مخاطب و سلیقه آن‌ها و لحنی که بیشتر می‌تواند برایشان جذاب باشد آشنا شوید.

سعی کنید با انواع لحن‌ها آشنا شوید و نمونه کارهایی برای خود ایجاد کنید.

در این نوع از همکاری در تولید پادکست نیز می‌توانید در سایت‌های تولید محتوای پادکست‌ها کار کنید، یا اینکه به صورت آزاد به دنبال پادکسترها و کسب‌وکار‌های متقاضی بگردید.

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن متن پادکست

در ادامه مقاله اصطلاحاتی را که باید به عنوان یک پادکستر و فردی که در تولید پادکست همکاری می‌کند بدانید را شرح می‌دهیم.

اصطلاحات مهم همکاری در تولید پادکست

اصطلاحات مهم در ساخت پادکست

Podcaster: پادکستر به کسی می‌گویند که پادکست تولید می‌کند.

bed: بستر موسیقی است که در پس‌زمینه پادکست وجود دارد.

Mono Audio: در صدای مونو فقط از یک کانال استفاده می‌شود که شکل آن شبیه موج است. اکثر ضبط‌کننده‌های دستی در این حالت عمل می‌کنند. از مقاله تفاوت صدای مونو و استریو می‌توانید اطلاعات جالبی را در این زمینه کسب کنید.

ACC: به معنای فرمت صوتی پیشرفته است که نسبت به Mp3 فرکانس گسترده‌تر و کیفیت بالاتری دارد.

Dynamic Microphone: زمانی که میکروفون به منبع تغذیه احتیاج نداشته باشد داینامیک است و به آن‌ها میکروفون داینامیک می‌گویند.

Podcatcher: پادکچر پلتفرمی است که در آن پادکست پخش می‌شود.

Evergreen Content: به معنای محتوای همیشه سبز، مفهوم قدیمی نشدن را می‌رساند. یک نمونه آن محتوای کانال آموزشی است.

Bit Depth: از عمق بیت برای مشخص شدن کیفیت صدا استفاده می‌شود.

Bit Rate: یا همان نرخ بیت، اطلاعاتی مانند اینکه در یک ثانیه فایل صوتی چند بیت وجود دارد را به افراد نشان می‌دهد. هرچه این نرخ بالاتر باشد، اندازه فایل افزایش می‌یابد. می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مقاله بیت ریت چیست به دست بیاورید.

RSS Feed: این فید توسط سرویس‌های میزبانی ارائه می‌شود؛ تا سازندگان بتوانند آن را در پادکچرها( پلتفرم‌های) مختلف استفاده کنند.

برای همکاری در تولید پادکست و حتی به عنوان یک پادکستر لازم است با سرویس‌های میزبان آشنا باشید که در ادامه آ‌ن‌ها را کامل توضیح می‌دهیم.

سرویس‌های میزبانی پادکست

معرفی انواع سرویس های میزبان همکاری در پادکست

زمانی که پادکست آماده شد، احتیاج به سرویس‌هایی دارید که در آن فایل خود را را منتشر کنید.

این سرویس‌های میزبان، سرورهایی هستند که پادکست‌ها را در خود ذخیره می‌کنند و همیشه در دسترس شنوندگان قرار می‌دهند.

این نوع سرویس‌ها دارای دو نوع پولی و رایگان هستند که برای افراد تازه‌کار پیشنهاد می‌شود از میزبان رایگان استفاده کنند.

نمونه‌هایی از سرورهای محبوب رایگان و پولی:

ایرانی:

خارجی:

برای شناخت بیشتر هر یک از این میزبان‌ها، توصیه می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید.

اگر وبسایت وردپرس دارید، می‌توانید از هاست خود برای میزبانی پادکست استفاده کنید. یکی دیگر از راه­‌های انتشار پادکست، استفاده از پلاگین‌ها برای وبسایت وردپرس است است. کافی است این افزونه یا پلاگین را نصب کنید و سپس پادکست‌های خود را آپلود کنید.

دو نمونه از پلاگین‌های مناسب برای این کار PowerPress و  Seriously Simple Podcasting می‌باشد.

مطالب مرتبط با موضوع همکاری در تولید پادکست

همانطور که در مقاله اشاره شد؛ یکی از انواع همکاری در تولید پادکست، حوزه شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. اگر قصد دارید برای اینستاگرام پادکست بسازید؛ حتماً مطلب زیر را مطالعه کنید.

در این مطلب تمرکز بر نحوه همکاری در تولید پادکست بود و توضیحات لازم داده شد. چنانچه قصد داشته باشید خودتان به ساخت پادکست بپردازید بهتر است، مقالات زیر را مطالعه کنید.

پس از ساخت یا همکاری در پادکست لازم است بتوانید توجه مخاطبان را جلب کنید و برای پادکست خود تبلیغ کنید. روش‌های مختلف تبلیغات برای افزایش شنوندگان پادکست را در مطلب زیر بخوانید.

همکاری در تولید پادکست و سوالات مرتبط با آن

انواع پادکست

برای تولید پادکست 6 فرم داریم که شامل این موارد می‌باشد : مصاحبه، مونولوگ، چند میزبانی، روایتگر، میزگرد، ترکیبی

آینده پادکست

با توجه به تغییرات ایجاد شده در زندگی انسان‌ها و سبک جدید زندگی که پادکست را به عنوان بخشی مهم در خود قرار داده است. آینده روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

از طرفی با ظهور تکنولوژی‌های جدید تنوع‌های بیشتری را در این صنعت شاهد خواهیم بود که بر جذابیت آن می‌افزاید.
در کشور ایران نوپا می‌باشد و ظرفیت بالایی برای تولید پادکست و همکاری در ساخت آن وجود دارد.

انواع همکاری در تولید پادکست

افراد می‌توانند در حوزه‌های گویندگی، گرافیک، شبکه های اجتماعی، ادیت صدا و نوشتن متن با پادکسترها همکاری داشته باشند.

اشخاص می‌توانند به عنوان فریلنسر پروژه بگیرند یا اینکه با سایت‌هایی که خدمات گسترده تولید پادکست انجام می‌دهند کار کنند.

در این مقاله سعی کردم نکات مهم جهت همکاری در تولید پادکست را ذکر کنم.

به نظر شما بهتر است خودتان پادکست تولید کنید یا با پادکسترها همکاری کنید؟


اگر تجربه
ای در این زمینه دارید، لطفاً با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.