دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کسب درآمد از فریلنسری

کسب درآمد از فریلنسری
1.7/5 - (4 امتیاز)

آزادکاری یا فریلنسینگ روز­به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و طرفداران بیشتری را جذب خود می­‌کند، به گونه‌ای که کسب درآمد از فریلنسری سبک کاری بسیاری از افراد در این روزهاست.

  • شاید به عنوان تازه­‌کار ندانید چگونه می‌توانید درآمد خوبی از فریلنسری داشته­‌باشید.
  • شاید هم میزان درآمد فریلنسینگ برایتان سوال باشد.
  • یا شاید اصلاً ندانید فریلنسر کیست یا راه­‌های کسب درآمد از فریلنسری چیست.

در هر صورت با خواندن این مطلب اطلاعات جامعی راجع به کسب درآمد از فریلنسری و حقوق فریلنسر به شما ارائه می­‌دهیم.

فهرست مطالب:

بخش اول : فریلنسینگ چیست؟ و فریلنسر کیست؟

کسب درآمد از فریلنسینگ

فریلنسینگ به معنای آزاد‌کاری است و فریلنسر کسی است که بدون تعهد به شرکت یا سازمان خاصی به صورت پروژه‌ای کار می‌کند.

فریلنسرها بسته به تخصص و مهارت‌هایی که دارند خودشان انتخاب می‌کنند روی چه پروژه‌ای کار‌کنند و با چه شرکت یا فردی همکاری داشته باشند.

فریلنسرها خودشان تصمیم می‌گیرند در چه مکان و زمانی و به چه میزان کارکنند. حتی آن‌ها می‌توانند تعیین کنند چه مقدار حقوق داشته‌باشند.

برای کسب درآمد فریلنسری می‌توانند تمام وقت یا پاره وقت کار کنند. آن‌ها می‌توانند همزمان روی چند پروژه‌ حتی برای چند کارفرما کار‌کنند.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد با سرمایه کم

بخش دوم: راه‌های کسب درآمد از فریلنسینگ چیست؟

کسب درآمد از فریلنسری

راه‌های زیادی برای کسب درآمد از فریلنسری وجود دارد. شما می‌توانید یک مهندس، وکیل، نویسنده، هنرمند و… باشید و تصمیم بگیرید برای خودتان و به صورت فریلنسری کار‌کنید.

برخی از راه‌های کسب درآمد از فریلنسری:

برنامه‌نویسی         

طراحی وب

طراحی گرافیک

طراحی رابط و تجربه کاربری

تایپ و ترجمه

خدمات سئو

تولید محتوا

دیجیتال مارکتینگ

ساخت یا ادیت ویدئو

گویندگی و دوبله

رونویسی صدا

دستیار مجازی

ادمین شبکه‌های اجتماعی

مدیر سایت

تدریس

ویدئو زیر ده راه کسب درآمد فریلنسری برای تازه‌کارها را معرفی می‌کند.

از آنجایی که قبلاً زیاد راجع‌به راه‌های کسب درآمد از فریلنسری صحبت شده، برای جلوگیری از تکرار مکررات، از توضیحات بیشتر صرف نظر می‌کنیم و برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را بخوانید.

بخش سوم: چگونه به عنوان یک تازه کار درآمد فریلنسری داشته باشید؟

کسب درآمد فریلنسری

کسب درامد از طریق فریلنسر شدن سختی‌های خودش را دارد، مخصوصاً زمانی که تازه‌کار هم باشید. با انجام بعضی کارها می‌توانید در کسب درآمد از فریلنسری موفق‌تر عمل کنید.

 1- برندسازی

از آنجایی که شما فریلنسر هستید و برای خودتان کار می‌کنید نام شما برند شماست. لذا سعی کنید در ساختن برند شخصیتان قوی عمل کنید.

برای اینکه بیشتر شناخته شوید، بهتراست یک وبسایت داشته‌باشید که معرفی‌کنندۀ برند شما باشد. همچنین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و اینستاگرام می‌تواند به شما در این امر کمک کند.

2- کسب تجربه و ساختن رزومه

شما برای گرفتن پروژه باید نمونه کارهایی داشته‌باشید تا با ارائۀ‌ آن‌ها به کارفرما قابلیت‌های خودتان را نشان دهید.

از آنجایی که در شروع کار نمونه کار زیادی برای ارائه ندارید سعی کنید تا می‌توانید پروژه بگیرید، حتی پروژه‌های کوچک با دستمزد کم یا رایگان.

این کار شاید در ابتدای شروع فعالیتتان به عنوان فریلنسر به مذاقتان خوش نیاید اما در آینده متوجه فواید آن خواهید‌شد.

دردنیای فریلنسری رقابت زیاد است و شما با انجام پروژه‌های متعدد و کسب تجربه و رزومه‌ای که می‌سازید در آینده شانس بیشتری برای کار‌کردن روی پروژه‌های بزرگتر وهمکاری با شرکت‌های بهتر خواهید‌داشت.

3- توسعه مهارت‌های نرم

اگر برای گرفتن پروژه به یکی از سایت‌های فریلنسری وارد شوید متوجه می‌شوید که در کسب درآمد از فریلنسری چقدر میزان رقابت زیاد است و تنها تخصص شما در این رقابت کفایت نمی‌کند.

1- مدیریت زمان

شما باید وقت‌شناس باشید تا بتوانید پروژه‌های خود را در زمان مقرر‌شده تحویل دهید. چرا که در غیر این صورت ممکن است کارفرما قرارداد شما را کنسل کند یا دیگر با شما همکاری نکند.

برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای کسانی که می‌خواهند درآمد فریلنسری داشته‌باشند بسیار اهمیت دارد. مخصوصاً برای فریلنسرهایی که چند پروژه را به صورت همزمان انجام می‌دهند.

مدیریت زمان از یک جهت دیگر نیز اهمیت دارد. زمانی که شما به صورت فریلنسر در خانه کار می‌کنید باید بتوانید میان زندگی شخصی و کارتان تعادل برقرارکنید.

گاهی فریلنسرها انقدر خود را درگیر کار می‌کنند که دیگر هیچ روز تعطیل یا اوقات فراغتی برایشان باقی نمی‌ماند و پس از مدتی ادامۀ کار برایشان طاقت‌فرسا خواهد‌شد.

2- رابطه با کارفرما

اینکه بتوانید خودتان را خوب ارائه دهید در جلب توجه کارفرما و گرفتن پروژه دلخواهتان نقش زیادی دارد. چرا که گاهی برای گرفتن پروژه باید خودتان پیش قدم شوید و به کارفرما پیشنهاد دهید.

از آنجایی که شما در هر پروژه برای یک کارفرما کارمی‌کنید با آدم‌های مختلف و انتظارات متفاوتی روبه‌رو هستید. از این رو باید انعطاف‌پذیر باشید و بتوانید خودتان را با شرایط و افراد مختلف وفق دهید.

همچنین قبل از شروع کارتان باید به صورت شفاف راجع به شرایط کار، زمان تحویل و میزان حقوق صحبت کنید تا در پایان کار به مشکل نخورید.

سعی کنید کارتان را به بهترین نحو انجام دهید چراکه اگر کارفرما از کیفیت کار شما راضی باشد امکان همکاری دوباره با شما وجود دارد. همچنین ممکن است شما را  به سایر افراد نیز معرفی کند.

بخش چهارم: درامد فریلنسر چقدر است ؟

میزان درامد فریلنسرها

در اکتبر 2019 دو سایت معتبر فریلنسری  Upwork و  Freelancers گزارش سالیانۀ خود را با عنوان “فریلنسری در آمریکا” منتشر کردند، که نگاه جامعی به نیروی کار فریلنسر در آمریکا داشت. در ادامه نتایج این گزارش را مرور می‌کنیم.

بسیاری از افراد کسب درآمد از فریلنسری را به کارمندی ترجیح می‌دهند، به طوری که بیش از نیمی از فریلنسرها به ازای هیچ مبلغی حاضر نیستند زندگی کارمندی را انتخاب کنند.

اگر شما هم به فریلنسری فکر می‌کنید، احتمالاً یکی از دغدغه‌هایتان میزان درامد فریلنسرها می‌باشد.

درامد فریلنسر ها بسته به حوزۀ کاری، سابقه کار، نوع پروژه، تمام وقت یا پاره وقت بودن و… متفاوت است.

در زیر میانگین نرخ ساعتی، متوسط درآمد سالانه و میانگین ساعات کار هفتگی در سراسر جهان در 8 شغل پرطرفدار فریلنسری آورده‌شده.

شغل فریلنسریمیانگین نرخ ساعتیمتوسط درآمد سالانهمیانگین ساعات هفتگی
آی تی و برنامه نویسی$49$68,29237.4
طراحی و مالتی‌مدیا$41$56,10136.5
نویسندگی و ترجمه$48 و $47$61,419 و $59,54534
فروش و بازاریابی$44$61,57237
مهندسی و تولید$56$79,86738.2
امور مالی و مدیریت$49$71,87939
خدمات حقوقی$60$75,48833.6
پشتیبانی اداری و مشتری$29$41,63938.2

بخش پنجم: نتایج تحقیقات راجع‌به کسب درآمد فریلنسری در 2020

درآمد فریلنسینگ

پاپیونر نظرسنجی‌ای میان 7000 فریلنسر در بیش از 150 کشور در سال 2020 برگزار کرد. این نظرسنجی آمار و ارقام و اطلاعات جالبی راجع‌به سن، درآمد، جنسیت، محل کار، میزان رضایت و… فریلنسرها می‌دهد.

برخی از نتایج این نظرسنجی:

1- متوسط درآمد ساعتی فریلنسرها در جهان 21 دلار است. که این مبلغ نسبت به دوسال پیش 2 دلار افزایش یافته­‌است و از متوسط حقوق بسیاری از کشورهایی که افراد آن در نظرسنجی شرکت کرده‌­اند خیلی بیشتر است.

2- اکثر فریلنسرها جوان هستند. نزدیک به 70 درصد افراد مورد بررسی زیر 35 سال و 21 درصد آن­ها زیر 25 سال ­می­‌باشند. جالب است بدانید 82 درصد شرکت­‌کنندگان آسیایی زیر 35 سال بودند در حالی که این آمار در آمریکای شمالی 47 درصد است.

3- تجربه موثرترین عامل در میزان حقوق بود. فریلنسرهای باتجربه و بالای 55 سال بیش از دو برابر افراد بین 18 تا 24 سال حقوق می‌گیرند.

4- احتمال اینکه افراد در سال‌­های اولیه یا پایانی دوران کاری خود به صورت فریلنسر کار­کنند بیشتر است. در سال‌­هایی که افراد به دنبال تشکیل خانواده هستند، کار‌کردن در جایی که باعث می­‌شود یک حقوق ثابت و به دنبال آن احساس امنیت داشته‌­باشند، را ترجیح می‌‌دهند.

5- تعهد به فریلنسری جواب می‌دهد! کسانی که منحصراً به عنوان فریلنسر کار می‌­کنند درآمد بالاتری کسب می­‌کنند. حتی در مقایسه با افرادی که وقت خود را بین کارکردن در یک شرکت و فریلنسری تقسیم می‌کنند، از سبک زندگی خود رضایت بیشتری دارند.

6- پرطرفدارترین زمینه­‌های کاری فریلنسری، طراحی وب و گرافیک است. پس از آن برنامه‌­نویسی و آی‌­تی بیشترین میزان طرفداران را دارند. البته این حوزه‌­ها لزوماً پردرآمدترین حوزه‌­ها نیستند، چرا که رقابت در آن­‌ها زیاد است.

7- فریلنسرهایی که بیشترین درآمد را داشتند لزوماً آن­‌هایی نبودند که بیشترین رضایت شغلی را داشتند. افراد حرفه­‌ای در کار­های اجرایی بالاترین سطح رضایت را داشتند در حالی که پایین‌ترین میزان درآمد را دارند. برعکس، فریلنسرها در تولید چندرسانه‌­ای، علی‌رغم اینکه درآمد زیادی دارند، پایین‌ترین سطح رضایت از شغل را دارند.

8- در فریلنسری داشتن مدارک بالاتر به معنای حقوق بیشتر نمی‌­باشد. افرادی که تحصیلاتشان در حد دبیرستان است، درآمدشان بیشتر از افرادی است که لیسانس دارند و فقط کمی کمتر از افرادی است که فوق‌لیسانس دارند. افراد برای استخدام فریلنسرها بیشتر به تجربه، نمونه کارها و امتیازاتی که فریلنسرها از سایر مشتری­‌ها کسب می­‌کنند، توجه می‌­کنند و داشتن مدرک نقش خیلی کمرنگی در استخدام دارد.

9- میزان مشارکت زنان در فریلنسری طی چند سال گذشته افزایش یافته. به­‌خصوص افرادی که در زمینه ترجمه و کار اجرایی فعالیت می­‌کنند. البته هنوز فرصت قابل توجهی برای پیوستن زنان به حوزۀ فریلنسری وجود دارد.

10- درآمد فریلنسرهای زن به طور متوسط 0.84 درآمد مردان است. اگرچه این وضع نیاز به بهبود دارد، اما این شکاف به طور قابل توجهی کمتر از مقدار 0.64 برای همۀ افراد مشغول به کار، گزارش شده توسط مجمع جهانی اقتصاد است.

11- اگرچه زنان در زمینه­‌های مالی و مدیریت پروژه حقوق کمتری دریافت می‌­کنند، اما در بازاریابی ، طراحی وب و طراحی گرافیک درآمدشان از مردان بیشتر است.

12- در حال حاضر 74% فریلنسرها از شبکه­‌های اجتماعی برای ارتقاء کارشان استفاده می‌­کنند. این عدد نسبت به دو سال قبل 9% افزایش داشته. البته مهم‌­ترین تغییر افزایش میزان محبوبیت اینستاگرام بوده، که اکنون توسط 21% فریلنسرها استفاده می­‌شود.

برای خواندن کامل این مقاله می­‌توانید آن را دانلود کنید.

بخش ششم : سوالات متداول درمورد کسب درامد از طریق فریلنسر شدن

بهترین سایت‌های فریلنسری ایران کدام‌اند؟

پارس کدرز، پونیشا، انجام میدم، کارلنسر، کاریشه، پارس فریلنسر، تایپ ایران و… از جمله سایت‌های فریلنسری هستند. برای آشنایی بیشتر با نحوۀ عملکرد این سایت‌ها مطلب بهترین سایت‌های فریلنسری ایران را مطالعه کنید.

آیا از طریق فریلنسری می‌توان درآمد دلاری داشت؟

بله، از طریق سایت‌های فریلنسری خارجی مانند freelancer، upwork، Fiverr، Guru، 99Designs، total و… می‌توان به کسب درآمد دلاری از طریق فریلنسری پرداخت.

برای کسب درآمد از فریلنسری به چه مهارت‌هایی نیاز است؟

برای کسب درآمد فریلنسری، شما به مهارت‌های نرم و سخت نیاز دارید. مهارت‌های سخت همان چیزهاییست که در حوزۀ تخصصی کاری خودتان باید یاد داشته باشید و مهارت‌های نرم شامل مواردی مانند مدیریت زمان، هنر مذاکره و… می‌باشد.

آیا برای کسب درآمد از فریلنسری به آموزش نیاز است؟

برای شروع فریلنسری بهتر است آموزش‌های اولیه در خصوص اینکه چگونه مشتری پیدا کنید، نحوۀ محاسبه قیمت پروژه، نکات تحویل دادن پروژه و… را ببینید. که در مطلب آموزش فریلنسری، صفر تا صد آنچه نیاز است بدانید، گفته شده.

مطالب مرتبط با کسب درآمد از فریلنسری

کسب درآمد از فریلنسری

اگر قصد واردشدن به حوزۀ فریلنسری را دارید، بهتر است اول از همه با مزایا و معایب آن آشنا شوید:

اگر فریلنسری هستید که قصد مهاجرت دارد، مطلب زیر را از دست ندهید:

بیمه و مالیات فریلنسرها از مواردی است که کمتر به آن توجه می‌شود:

در این مطلب نکات مربوط به کسب درآمد از فریلنسری را مطرح کردیم. امیدوارم برایتان مفید بوده باشد.
در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.