راهاندازی هر کسبوکاری از جمله راهاندازی یک کافیشاپ سختی و ریسکهای فراوانی دارد و برای کاهش آن باید از ایده های جذب مشتری کافی شاپ استفاده کرد.
این مطلب به شما کمک میکند تا با ایده های خلاقانه برای جذب مشتری کافه بیشتر آشنا شوید. با دانستن این ایدهها و عملی کردنشان کافه شما پر رونقتر از قبل میشود و مشتریان زیادی از بودن در آن لذت میبرند.
با رعایت این موارد کافه شما به سر زبانها میافتد و همه آن را به یکدیگر معرفی خواهند کرد.
در اینجا ما تلاش کردیم تمام نکاتی که باعث جذب مشتری در کافه میشود را برایتان ذکر کنیم تا با خواندن آن به سادگی با این موارد آشنا شده و کاری پر سود داشتهباشید.
- 1. مکان مناسب برای راهاندازی کافیشاپ
- 2. برگزاری افتتاحیه خاص
- 3. کیفیت خدمات و برخورد صحیح با مشتری
- 4. استفاده از شبکههای اجتماعی و جذب مشتری در کافی شاپ
- 5. ارائه پیشنهادهای جذاب به مشتریهای وفادار
- 6. قیمت مقرون به صرفه
- 7. نوشیدنیهای فصل یکی از راههای جذب مشتری کافی شاپ
- 8. داشتن وبسایت و خرید به صورت آنلاین
- 9. طراحی منحصر به فرد راهی برای جذب مشتری کافی شاپ
- 10. طراحیهای جذاب روی قهوه و ارائه انواع قهوه
- 11. طراحی منو جذاب
- 12. سرو غذای سنتی و جذب مشتری کافی شاپ
- 13. ایجاد فضاهای مجزا در کافیشاپ
- 14. در نظر گرفتن مکانی برای کودکان در کافیشاپ
- 15. در نظر گرفتن قسمتی برای تولد
- 16. وایفای رایگان و جذب مشتری در کافه
- 17. ایده برای مناسبتهای مختلف
- 18. سفارشات بیرونبر
- 19. انتخاب مناسب کافیمن یا باریستا
- 20. لینکهای مرتبط و کاربردی در اداره کافیشاپ
1. مکان مناسب برای راهاندازی کافیشاپ
مکان کافیشاپ را جایی انتخاب کنید که:
- رفتوآمد مشتریان و دسترسی از اکثر نقاط شهر به آن مکان راحت باشد.
- جای پارک ماشین وجود داشته باشد و محل کافیشاپ انتخابی شما نزدیک به وسایل نقلیه عمومی مثل ایستگاه مترو، اتوبوس و تاکسی است.
- نزدیک به پاساژها، ادارات، دانشگاهها و کتابخانهها باشد. این موارد باعث جذب مشتری کافی شاپ میشود.
- جلوی درب ورودی را میتوانید با چند گل و گیاه تزئین کنید و چند میز و صندلی هم برای طرفداران فضای باز آنجا بگذارید (اگر ساختمان شما حیاط دارد میتوانید این کار را در حیاط انجام دهید).
هر کدام از موارد بالا را که رعایت کنید تاثیر بسزایی در جذب مشتری در کافی شاپ شما خواهد داشت.
2. برگزاری افتتاحیه خاص
ابتدا یک روز را برای انجام این کار انتخاب کنید (سعی کنید یکی از روزهای مناسبتی را انتخاب کنید) .
با توجه به منویی که آماده کردهاید، مواد غذایی و نوشیدنیها را آماده داشته باشید که قرار است کلی مشتری بیاید، البته اگر تبلیغات خوبی در شبکههای اجتماعی، بنر و با استفاده از پلتفرمهای مختلف بکنید.
از یک ماه قبل بنرهایی در سطح شهر بزنید تا مردم منتظر برگزاری افتتاحیه باشند.
جوایزی برای آن شب در نظر بگیرید و به قید قرعه به افراد هدیه دهید، این هدیه میتواند کارت تخفیف برای کافه خودتان باشد.
برای افرادی که میشناسید دعوتنامه ارسال کنید. با این ایدهها میتوانید جذب مشتری برای کافی شاپ داشته باشید.
3. کیفیت خدمات و برخورد صحیح با مشتری
نحوه برخورد اول با مشتری در کافیشاپ بسیار کلیدی است؛ چون باعث جذب یا دفع مشتری میشود. پس سعی کنید با برخورد خوب به جذب مشتری بپردازید!
اطلاعات کافی از منو کافهتان داشته باشید تا اگر لازم بود هر مورد را برای مشتری توضیح دهید. به حافظه خود اعتماد نکنید، حتماً از کاغذ و قلم برای ثبت سفارشات استفاده کنید.
بعضی افراد مشتری ثابت کافه شما میشوند. با برخوردی مناسب، شادی خود را از این موضوع نشان دهید.
یکی از مهمترین موضوعات در نحوه پذیرایی در کافیشاپ کیفیت مواد غذایی و نوشیدنیهاست، همیشه از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده کنید.
سعی کنید کنار هر سفارش یک محصول رایگان قرار دهید، برای مثال کنار نوشیدنیها یک تکه شکلات و کنار غذاها کمی سیبزمینی سرخشده بگذارید.
اگر اشتباهی مرتکب شدید عذرخواهی کرده و مشکل را به سرعت رفع کنید. حتی اگر لازم بود مبلغ آن وعده غذایی را دریافت نکنید.
4. استفاده از شبکههای اجتماعی و جذب مشتری در کافی شاپ
امروزه با توجه به افزایش استفاده مردم از گوشیهای هوشمند و حضورشان در شبکههای اجتماعی محبوب، این فرصت برای شما فراهم شده تا با روشی تقریباً رایگان برای کار خود بازاریابی و کافه خود را معرفی کنید.
اینستاگرام یک شبکه تصویرمحور است و همان طور که میدانید تصویر بسیار سریع در ذهن بیننده مینشیند و پیام اصلی را میرساند.
پس سعی کنید از تصاویر واضح و با کیفیت برای معرفی کافیشاپ و منو خود استفاده کنید.
این یکی از راه های جذب مشتری برای کافی شاپ میباشد.
5. ارائه پیشنهادهای جذاب به مشتریهای وفادار
تخفیف یک ابزار قدرتمند برای جذب مشتری در کافی شاپ میباشد.
شما میتوانید به دلایل مختلف برای مشتریان تخفیف در نظر بگیرید و آنها را خوشحال کنید.
برای مثال در ایام خاص مانند اعیاد مختلف مذهبی، شب یلدا، نوروز و … برای مشتریان خود تخفیف در نظر بگیرید و یا خوراکی به صورت رایگان به آنها هدیه دهید.
در روزهای عادی با وارد کردن نام و رمز عبور برای مشتریان حساب کاربری بسازید و هر دفعه مطابق با 10 درصد خرید قبل تخفیف در نظر بگیرید.
6. قیمت مقرون به صرفه
قیمتهای خود را متناسب با کافی شاپهای دیگر یا حتیالامکان پایینتر در نظر بگیرید، البته باید حواستان به حاشیه سودتان نیز باشد!
مشتریان اولین کاری که انجام میدهند مقایسه قیمتهای شما با بقیه کافههاست. پس برای جذب مشتری بیشتر باید قیمتی مناسب برای غذاها و نوشیدنیها در نظر بگیرید.
7. نوشیدنیهای فصل یکی از راههای جذب مشتری کافی شاپ
سرو نوشیدنیهای فصلی حس خوبی به مشتریان میدهد. شما با درست کردن این نوشیدنیها مشتریان را جذب کافه خود میکنید، چون آنها میدانند که در هر فصل طعمی جدید منتظر آنها است.
متناسب با هر فصل کافه را با گل و گیاههای زیبا بیارایید و روی هر میز گلدان گلی بگذارید. با انجام این کارها حس تازه و سرزنده بودن به مشتری القا میشود و از بودن در کافه شما لذت خواهد برد.
8. داشتن وبسایت و خرید به صورت آنلاین
این روزها مردم بیشتر به دنبال خرید به صورت آنلاین هستند، حتی برای سفارش از کافیشاپ!
بنابراین سایتی برای کافه خود طراحی کنید تا به راحتی به سفارشات آنلاین را هم پاسخگو باشید، این یعنی بهروزبودن و این کار یکی از راه های جذب مشتری کافی شاپ میباشد.
حتماً از عکسهایی از محیط کافیشاپ، غذاها و نوشیدنیها در سایت خود استفاده کنید و از مشتریان بخواهید تا نظراتشان را با شما به اشتراک بگذارند.
میتوانید برای ترغیب بیشتر مشتریان برای کامنت گذاشتن در سایت و شبکههای اجتماعیتان کد تخفیف و مسابقه برگزار کنید.
9. طراحی منحصر به فرد راهی برای جذب مشتری کافی شاپ
یکی از راه های جذب مشتری کافی شاپ طراحی خاص داخل کافیشاپ است.
برای کافه خود سبک خاصی داشته باشید و مطابق با آن کافه خود را طراحی کنید، سبکهایی همچون: سبک مدرن، سنتی، بوهو و …
در هر کدام از این سبکها میتوانید از مجسمهها، آویزها، نورپردازیهای خاص، گل و گیاه و تابلوهای زیبا استفاده کنید، فقط حواستان باشد که سبکتان حفظ شود.
شما میتوانید از علم فنگشویی برای چیدمان وسایل داخل کافیشاپ استفاده کنید. مهمترین چیزهایی که با توجه به این علم باید رعایت شود، پرهیز از بینظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگهای مناسب، خطوط منحنی و در نظر گرفتن جهتهای مناسب برای چیدمان وسایل است.
برای اطلاعات بیشتر در مورد فنگشویی به لینک زیر مراجعه کنید.
10. طراحیهای جذاب روی قهوه و ارائه انواع قهوه
قهوه یکی از نوشیدنیهای گرم است که محبوبیت زیادی در بین افراد دارد.
مشتریان کافه به دنبال طعمی دلپذیر از نوشیدنیها و غذاهای شما هستند و قطعاً علاقهمند به دیدن زیباییها، پس تمام تلاش خود را برای برآورده شدن خواستهی آنها انجام دهید.
ایدههای خلاقانه زیادی برای تزیین قهوه وجود دارد که پیشنهاد میکنیم آنها را فرا بگیرید تا جذب مشتری برای کافیشاپ خود داشته باشید.
با انجام طرحها و نمونههای جذاب روی قهوهها میتوانید منحصر به فرد بودن خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.
یکی از روشهای طراحی استفاده از شابلونهای دیزاین قهوه است.
به این صورت است که ابتدا آن را روی کف شیر ریخته شده روی قهوه قرار دهید و سپس میتوانید هریک از پودرهای نسکافه، دارچین، پودر کاکائو و … را روی شابلون بریزید، حال شابلون را برداشته و مشاهده میکنید که یک قهوه زیبا در اختیار دارید.
انواع قهوهها را در کافه خود سرو کنید، تا جذب مشتری برای کافی شاپ داشته باشید. مشتریان سلایق متنوعی دارند و ممکن است هر کدامشان طرفدار یک طعم و نوعی از قهوه باشد.
11. طراحی منو جذاب
منو خوب میتواند یکی از ایدههای خلاقانه برای جذب مشتری کافه باشد. منو جذاب میتواند تجربه غذا خوردن خوب را افزایش دهد، به مشتری کمک میکند تا انتخاب بهتری داشته باشد و ذائقه افراد را تحریک میکند.
برای طراحی منو آن را به بخشهای مختلف تقسیم کنید تا مشتری راحتتر بتواند سفارش دهد.
از عکسهای با کیفیت بالا و جذاب برای منوی خود استفاده کنید. البته بعضی از کافهداران ترجیح میدهند که در منو از عکس استفاده نکنند و آن را به تخیل مشتری میسپارند.
بنابراین اگر عکسی در منوی خود قرار دادید باید تمام تلاشتان را بکنید که نتیجه نهایی که به دست مشتری میرسد بسیار شبیه عکس در منوتان باشد.
برای هرکدام از غذاها و نوشیدنیها توضیحات خلاصهای قرار دهید تا به مشتریان در انتخاب سفارشاتشان کمک کنید.
در عین حال که مشتری علاقه به دانستن قیمتها دارد، شما سعی کنید آن را برجسته و روی آن تأکید نکنید.
شاید خیلی به طراحی قاب منو توجه نشود ولی سبک طراحی قاب منو باید متناسب با طراحی داخلی کافه باشد و این نشاندهنده حرفهای بودن شماست.
12. سرو غذای سنتی و جذب مشتری کافی شاپ
سعی کنید یک نوع غذای سنتی هم در کافه خود سرو کنید، مثل آش رشته.
این نوع غذاها یادآور خاطرات قدیمی هستند و حس خوبی را به افراد منتقل میکنند.
البته باید حواستان باشد که آشتان بسیار خوشمزه و لذیذ باشد. چون آش طعمی آشنا برای افراد دارد و هرگونه کم و کاست در آن زود مشخص میشود!
13. ایجاد فضاهای مجزا در کافیشاپ
تفکیک فضای نشیمن نمای کافی شاپ را مرتب نشان میدهد و همهچیز به صورت سازماندهی شده قرار دارد.
شما میتوانید فضا را به این صورت برای افراد تفکیک کنید:
- خانوادههایی که با فرزندان خود برای سرو غذا آمدهاند.
- زوجهایی که قرار عاشقانه دارند و محیطی دنج و آرام را میپسندند.
- همکارانی که برای قرار کاری در کافه شما حاضر میشوند.
در این صورت تمام اقشار جامعه میتوانند به کافه شما بیایند و اوقات خوشی را سپری کنند.
14. در نظر گرفتن مکانی برای کودکان در کافیشاپ
در دنیای امروز بچهها هم عاشق رستوران و کافیشاپ هستند.
والدین ترجیح میدهند برای گردش خانوادگی جایی را انتخاب کنند که پذیرای بچهها باشد.
کافی شاپهایی که فضای مختص کودکان دارند، این اطمینان را به والدین میدهند که بچهها در آن جا سرگرم شده؛ در نتیجه آنها هم لذت بیشتری میبرند.
جلب رضایت کودکان یکی از ایده های جذب مشتری کافی شاپ است چون در این صورت مشتری خانوادگی خواهید داشت.
15. در نظر گرفتن قسمتی برای تولد
روز تولد برای هر کسی بسیار خاص و پر اهمیت است.
تولد سن و سال نمیشناسد و تولد گرفتن برای افراد در هر سنی لذتبخش است.
کافیشاپها امروزه میزبان افراد برای ثبت این روز زیبا هستند.
کافهها یکی از بهترین مکانها برای سورپرایز تولد هستند. پس یک قسمت از کافه را همیشه به صورت تزیین شده قرار دهید تا در شادی افراد سهیم باشید و مشتری بیشتری جذب کنید.
افرادی که برای سورپرایز تولد عزیزانشان به کافه شما میآیند هیجان زیادی دارند. آنها را درک کنید، با تمام وجود کمکشان کنید تا بتوانند عزیزانشان را خوشحال کنند.
16. وایفای رایگان و جذب مشتری در کافه
با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی، داشتن وایفای رایگان یک مزیت عالی است و باعث جذب مشتری در کافی شاپ شما میشود.
تا زمانی که سفارشات مشتریان حاضر شود آنها میتوانند از وایفای استفاده کنند.
آنها با استفاده از آن به فضای مجازی، بازیها و … دسترسی پیدا میکنند.
شما با این روش مشتری خود را سرگرم میکنید تا گذر زمان را حس نکند و همواره از بودن در کافه شما لذت ببرد.
با داشتن اینترنت پرسرعت در کافه خود میتوانید میزبان افرادی باشید که به صورت فریلنسری کار میکنند و یا جلسه آنلاین مهمی دارند.
17. ایده برای مناسبتهای مختلف
برای مناسبتهای مختلف مثل یلدا، نوروز و … میزهای متناسب با آن جشن را بچینید. میز را متناسب با سبک کافیشاپ خود بیارایید.
زمان خاصی را مشخص (در تاریخ معین به مدت یک هفته) و در فضای مجازی اعلام کنید تا مشتریان آگاه شوند. حتماً زمان را محدود در نظر بگیرید، در این صورت مشتری بیشتری جذب میکنید.
افراد با میز شما عکس یادگاری میگیرند و این جشنها در خاطرشان ثبت میشود.
شما با این کار باعث میشوید که کافیشاپتان یادآور لحظههای شیرین مشتریان باشد و این یکی از ایده های جذب مشتری کافی شاپ است.
18. سفارشات بیرونبر
بعضی افراد دوست دارند بنا به شرایطی سفارشاتشان را در منزل یا جایی جز کافیشاپ سرو کنند.
در نتیجه امکان داشتن غذای بیرونبر برای کافه یک مزیت محسوب میشود.
فردی مسئولیتپذیر، دقیق، امین و خوشرو را برای این قسمت استخدام کنید تا مشتریان را راضی نگهدارید.
19. انتخاب مناسب کافیمن یا باریستا
انتخاب باریستا برای جذب مشتری کافه بسیار حائز اهمیت است.
فردی را برای کافیمن بودن انتخاب کنید که تسلط و مهارت کافی برای درست کردن قهوه و انواع نوشیدنیها داشته باشد و خوشاخلاق، خونگرم، بادقت و معاشرتی باشد.
20. لینکهای مرتبط و کاربردی در اداره کافی شاپ
همان طور که در یکی از بخشها توضیح دادیم نحوه برخورد با مشتری در کافیشاپ بسیار با اهمیت است. لینک زیر به صورت جامع به این موضوع پرداخته است. شما هم میدانید از سادهترین ایده های جذب مشتری کافی شاپ همین برخورد خوب با مشتریهاست.
یکی دیگر از موارد مهم، ایدهی تبلیغاتی برای کافی شاپ است که با مراجعه به لینک زیر اطلاعات بسیار خوبی کسب خواهید کرد.
برای این که شغل کافهداری را انتخاب کنید شک دارید! لینک زیر را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.
نظراتتان را در قسمت کامنتها برای ما بنویسید، ما از نظرات شما انرژی میگیریم.
اگر شما نکتهی دیگری در مورد ایده های جذب مشتری کافی شاپ میشناسید خوشحال میشویم آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
سلام.بنظرم داشتن نوازنده گیتاروپیانوخوبه
داشتن بازی های رومدپانتومیم ومافیاهم خوبه
سلام
خیلی خوبه
اگه مدیران کافی شاپ از اطلاعات این مقاله استفاده کنند و به کار بگیرند قطعا مشتریان چندبرابری خواهند داشت
سلام، ممنون از شما
ممنون از مطالب مفید و کاربردیتون
ممنون از شما که وقت گذاشتین و مطالعه کردین
عالی بود،من هم یک ایده میدهم که اگردوست داشتیداضافه کنید،درصورت امکان شماره همراه مشتریان رابگیریدوگاهی به مناسبتهای مختلف پیامک ارسال کنید،ویامحصولات جدیدکه اضافه میشود اطلاع دهید،به این طریق اگرشخصی بعدازمدتی به انجا مراجعه نکرد باپیامک شما برایش یادآوری شودواشتیاق به امدن مجددپیداکند.
سلام بسیار ممنون از ایده دقیق و حرفهای شما