رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

تجربیات افراد مختلف از مصاحبه استخدامی

تجربیات مصاحبه استخدامی
3.8/5 - (6 امتیاز)

با پیشرفه‌تر شدن جوامع و رشد امکانات، همه ما این‌روزها به دنبال ارتقا سطح معیشت و توسعه‌فردی هستیم تا بتونیم زندگی بهتری برای خودمون و خانواده و دوستانمون داشته‌باشیم. حالا در این بین یکی از مهمترین دغدغه‌ها داشتن شغل مناسبه که درآمد کافی و محیط مناسبی داشته‌باشه که بشه ساعت‌های طولانی کار رو با آرامش پشت‌سر گذاشت. همیشه برای استخدام در شرکت‌های برتر که امکانات رفاهی بیشتر، محیط پویا و جذاب‌تر داشته‌باشه و خلاصه مطابق میل کارمندان باشه رقابت زیادی هست. و چه بهتر که با دانستن اصول مصاحبه برای استخدام و استفاده از تجربیات مصاحبه استخدامی دیگران، در روز مصاحبه خودتون کمتر استرس داشته‌باشید و آمادگی بیشتری برای سوالات و نحوه‌ی برخورد برای اون موقعیت رو یاد گرفته‌باشید.

 توی این مقاله قراره خاطرات استخدامی افرادی رو مطالعه‌ کنیم که در سازمان‌های مدنظر شما یا نزدیک به اونها استخدام شدند و سوالاتی که ازشون شده یا این‌که مثلا در مصاحبه استخدامی چه بپوشیم رو در قالب تجربه استخدامی برای دیگران بازگو کردند.

تجربه مصاحبه استخدامی

لیست خاطرات مصاحبه ها به تفکیک سازمان

تجربیات قبول‌شدگان آزمون استخدامی بانک‌ها

نویسنده: کارمند ملت. قبول شده‌ی دوره‌ی قبل

“سلام دوستان عزیز. من الان کارمند بانک ملتم. تبریک به کسایی که کتبی قبول شدن. کسایی هم که قبول نشدن خدا بزرگه. چون بانک ملت واقعا شلوغه و کارش سخته. ایشالا یه جای بهتر. اصلا ناامید نشید. مراحل اینجوریه که اول تکمیل مدارکه بعد مصاحبه روانشناختی. یه سری سوال تستی داره جواب میدین روی سیستم بعد میری واسه مصاحبه که سه نفر نشستن و مصاحبه میگیرن. یه نفر فقط حرکات شما رو نگاه میکنه و اصلا سوال نمیپرسه. دو نفر بعدی سوال می‌پرسن و شما رو مقداری تحت فشار قرار میدن .سعی کنید استرس نداشته باشید و با آرامش جواب بدین. هدف اصلی هم از مصاحبه ی روانشناختی و تخصصی به اصطلاح میزان شناخت شما از بانک مثلا شعار بانک و مدیر عامل بانک و بررسی میزان استرس شماست. پس حفظ آرامش اگه چیزی رو هم ندونستین مهمه.”

خاطرات استخدامی

تجربیات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش

“من از گزینش برمی‌گردم خیلی عالی وراحت بود. درموردخودمون و خانواده و فرهنگی که داریم پرسیدن. اینکه اگه در رکوع امام جماعت برسی چجوری متصل میشی؟
معیارات برای انتخاب دوست چیه. شرکت درنماز جمعه که گفتم از کرونا به اینور نرفتم. شرکت درمراسمات مذهبی وملی. همیناروپرسیدن. کلا ۲۰ دقیقه نشد. ولی چون همرو مینوشت طول می‌کشید. انشاله شما هم برید مصاحبه گزینش و استرس این مراحل تموم بشه.”

خاطرات آزمون استخدامی

تجربه مصاحبه استخدامی وزارت نفت

“اولا اونجا اصلا اگه بلد نبودین نگین بلد نیستم یا نمیدونم حتی شده درحد چند کلمه توضیح بدین درمورد سوالات. بعد اینکه برج تقطیر و سینی انواع سینی برج تقطیر که در درس عملیات واحد۱ خوندین رو باید بلد باشین درمورد رفلاکس و پدیده طغیان و سرج و اینکه انواع مبدل شل و تیوپ چه زمانی در پوسته یا لوله سیال حرکت می‌کنه و درمورد رکتور‌ها پلاگ و همچنین درمورد اکسل و ورد سوال می‌کنن.

درمورد پاورقی درست کردن در وورد و اینکه در اکسل نمودار چطور درست می‌کنن و اینکه درمورد پمپ انواع و تعریفات پمپ گردشی یا دورانی یا رفت و برگشت توضیحات می‌خوان. فشار چگونه هست در پمپ‌ها و اینکه دستگاه‌های اندازه گیری فشار نازل و ونتوری، کمپرسور رفت و برگشتی و دورانی باید بلد باشین.”

خاطرات مصاحبه استخدامی

خاطرات استخدامی وزارت بهداشت

“من ۱۶‌ ام مصاحبه بودم. اصلا جوش تنش‌زا نیست و خیلی خوبه. اول رفتم تو اتاق انتظار بهمون شماره داوطلب دادن انداختیم گردنمون بعد رفتیم توی اتاق جلسه توجیهی که یه خانم اومد روند مصاحبه رو به ما توضیح داد که هر قسمت چقدر نمره داره. بعد برگه های سناریو رو به ما دادن ۱۵ دقیقه می‌تونستیم فکر کنیم و نکته‌برداری کنیم.

برگه رو می‌تونستیم ببریم توی اتاق مصاحبه ولی برگه سناریو رو ازمون میگرفتند. بعدش اتاق مصاحبه تخصصی رفتیم اول در مورد سناریو توضیح می‌دادیم و سوالا و چالشایی که میگن رو باید جواب بدی. صدامون ضبط میشد اما تصویر نه. سه تا خانم بودند.

بعد، انگیزه شغلی، هدفمون، چالش توی زندگی، اینکه آیا تا حالا کار داوطلبانه انجام دادی یا نه و… پرسیدند. بعد رفتیم توی اتاق قرنطینه که برگه دادند سوالای چهار گزینه ای راجع به تعلق وتعهد سازمانی جواب میدادیم برگه رو می‌گرفتن و منتظر می‌موندیم که بریم اتاق بعدی. اونجا ۴ تا مرد بودند که بازم درمورد انگیزه شغلی، محیط سالم با حقوق کم یا محیط پرتنش با حقوق زیاد پرسیدند.

دیوان عدالت زیر نظر کیه چه کسی حق تحقیق توی تمام موارد کشور و داره و اهل کتاب و چند تا سوال دیگه که بیشتر خودتون می‌تونین جواب بدین. در کل اصلا استرس نداشته باشین. من مصاحبه‌ام مشهد بود و ماما هستم امیدوارم همه موفق بشن. از یکی از پرسنل پرسیدم گفت ۲۰روز دیگه نتیجه میاد. این هم از تجربیات مصاحبه استخدامی من امیدوارم براتون مفید باشه.”

تجربه استخدامی

خاطرات آزمون استخدامی شهرداری

 “اعتقادی دو تا سوال از من پرسید. مبطلات نماز و نماز جمعه بعد گفت به سلامت بعد دیدم بهم ۳ تا ۵ داد. قوانین رو پرسید. گفت شهرداری چیه وظایفش وقوانین مربوط به رشتت و چیکارا میکنی برا شهری که قبول شدی و…. در نهایت گفت خوب بود. تخصصی هم چون خودم تدریس کرده بودم عالی جواب دادم خودش گفت از قبلیا بهتر بودی.

کامپیوتر اول مدرکمو نگاه کرد بعد وورد و اکسل پرسید. راحت بود در مورد نمودار میانگین و سطر اول پاراگراف و نیم‌سانتی بکش جلوو …

در مورد زبان از کتاب یه صفحه شانسی باز کرد چند خط خوندم. عمومی بود. روانشناسی خوب نبود نمیدونم شایدم خوب بود. گفت بیوگرافی‌ و بعد هم شاخص‌ترین اشتباه زندگیت رو بگو. پرسید فرق انسان منطقی با انسان واقع بین چیه. بعد یه توالی عددی داد برا هوش درست جواب دادم. ولی گفت راه‌حلت اشتباست. اعداد ۱و۲و۳و۶و۱۲و؟؟و۴۸ که جواب میشد ۲۴.”

تجربیات قبول شدگان آزمون استخدامی

خاطرات مصاحبه استخدامی تامین اجتماعی

“من امروز صبح مصاحبه داشتم. (1401/10/15) شغل امور بیمه. ارشد اقتصاد نظری. خراسان شمالی
خداروشکر جو خوبی بود سه نفر بودند سوال می‌پرسیدند و یک آقایی که همش نگاه می‌کرد با هر جوابی که می‌دادم لبخند می‌زد و یواشکی برام دست می‌زد. اینا تجربیات مصاحبه استخدامی منه.
احکام، کامپیوتر، رشته تحصیلی هیچی نپرسیدند.
سوالات:
1 خودت رو معرفی کن.
2 از سازمان چی میدونی.
3 ارکان سازمان رو نام ببر.
4 اکثر منبع درآمد سازمان چی هست. هدف سازمان چیه.
5 میدونی مسئولیت چی هست. (منظورش خلاصه وظیفه واحدهای بیمه بود)
6 تعهد کوتاه مدت چندتا نام ببر.
7 این سازمان چه فرقی با بقیه سازمان‌ها داره.
8 تا حالا کسی رو متقاعد کردی مثال بزن.
9 کجا انعطافت رو از دست میدی. کجا برات سخته تصمیم بگیری مثال بزن.
10 کار گروهی کردی؟ نقشت چی بوده؟ اون کار گروهی در مورد چه نوع فعالیت‌هایی هست؟ نتیجه و تاثیر کار گروهی که کردی چی بوده؟
11 طرز برخورد با ارباب رجوع خیلی عصبانی که حتی فحاشی هم میکنه چیه.
12 طرز برخورد با ارباب رجوع که کار غیر منطقی ازت میخواد چیه؟ اگه متقاعد نشد چیکار میکنی؟ (باید بگی به مافوق ارجاع میدم)
13 کجا بی‌قانونی و بی‌عدالتی دیدی مثال بزن.
14 چه اخلاقی داری که نمیتونی بزاری کنار و بابتش هزینه دادی مثال بزن.
15 بهترین و بدترین تجربه زندگیت؟
16 راهکار بابت کاهش ترافیک تهران. ( هرچی بیشتر بگی بهتر من 6 مورد گفتم)
17 در انتها صحبتی دارین بفرمایین.”

تجربیات مصاحبه استخدامی

تجربیات مصاحبه استخدامی سازمان آتش نشانی

“اول معرفی خودت و خانواده‌ات. چرا می‌خوای آتش‌نشان بشی. آخرین سوگی که داشتی کی بوده؟ بحران خانوادگی داشتی؟ نقدی به روند استخدام داری؟ یه شعر معنی کن چند تا کلمه پشت سر هم تکرار کن. کی عصبانی شدی؟ چه چیزی باعث میشه کسی نخواد باهات کار کنه؟ نامه‌نگاری کن. بدترین ترسی که داری چیه؟ کی خواب بد دیدی؟ توزندگیت شکست خوردی تاحالا؟ ویژگی یه آتش‌نشان چیه؟ چه کارایی میکنه؟ ناراحت بشی چیکار میکنی؟”

تجربه مصاحبه استخدامی

تجربیات مصاحبه استخدامی قوه قضاییه  

“اول در مورد فعالیت فرهنگی و … که انجام‌دادی سوال پرسید. دوم سوالات احکام مثلاً فرق فروع دین با اصول دین، چرا بهش میگن فروع دین، نماز جمعه چند رکعت است، نماز جماعت میری یا نه، اسم امام جماعت شهرتون و…… نظرت در مورد ولایت فقیه، چقدر به ولایت فقیه اعتقاد داری،
یه چند سوال در مورد قانون اساسی مثلاً نماینده چطور انتخاب میشه برای چند سال، آیا مدت نمایندگی قابل تمدید است و …”

خاطرات استخدامی

خاطره مصاحبه استخدامی شرکت اسنپ

“جلسه مصاحبه به صورت اسکایپی برگزار شد و مسئول بخش مربوطه در ابتدا کمی از سوابق گذشته کاری پرسید و شروع به پرسیدن سوالات فنی کرد. سوالات را از طراحی دیتابیس، کوئری نویسی، performance، admin، Ssis، ssas و power bi پرسید. در آخر فیدبک دادند که در کدام قسمت قوی و کدام قسمت ضعیف بودیم. برای مصاحبه بعدی گفتند که یه زبان برنامه نویسی بلد باشید.
برای مصاحبه اعتماد به نفس خوبی داشته باشید و به چیزهایی که بلدید اعتماد کنید.”

خاطرات  آزمون استخدامی

تجربیات مصاحبه استخدامی شرکت گسترش انفورماتیک ایران

 
“مثل روالی که همه میدونید فرم‌های قرارداد و تعهدنامه و بیمه رو پر کردیم و تحویل دادم (تکمیل فرم‌ها فقط با مداد مشکی). کارمند شرکت گفت که شما باید سطح اطلاعات کاری در مورد این شغل رو در حد بالا داشته باشید به خصوص اونایی که باوجود نمره پایین آزمون در آزمون پذیرفته شدند. اونایی که با نمره بالا قبول شدند هم که معلومه ولی اطلاعات در مورد این شغل به اندازه کافی داشته باشید.

مصاحبه منم بدین صورت بود که اول مدارکم رو تحویل دادم و وارد اتاق شدم که شش نفر آقا بودند. اولی بیوگرافی خودم و خانواده و شغل پدر رو پرسید که خیلی راحت جواب دادم و گفت شما طرفتان شرکته نه بانک و گفت که شرایط کار رو میدونی؟مشکلی باهاش نداری؟ که جواب دادم. بعد در مورد سابقه کاریم سوال کرد که براش توضیح دادم. دومی در مورد همراه بانک و نحوه کار با اون و باشگاه مشتریان و هم بانک ازم سوال کرد که همه رو خیلی روان براشون توضیح دادم و درست و دقیق. به جز یه سوال که اشتباه جواب دادم که فقط جواب بله و خیر داشت! سومی هم در مورد پایان نامه کارشناسیم سوال کرد که چی بوده و منم توضیح مختصری دادم.

چهارمی هم گفت که اگه با یه مشتری آشنا بشی و بفهمی که فروشنده موبایل هست آیا بهش میگی که اگه امکانش هست چند نمونه گوشی سر کار برات بیاره تا انتخاب کنی و بخری که منم گفتم نه! پنجمی هم که فقط از همون ابتدا مدارکمو چک کرد. ششم هم که فکر کنم روانشناس بود و از اول تا آخر مصاحبه همش متوجه می‌‍شدم که منو با چشمانش زیر نظر داره و نوبت ایشون که شد گفت من سوالی ندارم.

در کل فکر کنم مصاحبه رو خوب دادم چون اکثرش داشتم براشون حرف میزدم حالا اونقدرم خوب نه ولی براشون حسابی حرف زدم! استرس هم درحد اپسیلون داشتم ولی بالاخره همون یه ذره رو که همه دارن خب منم داشتم. هیچی دیگه همین. چیز خاصی نبود. کلا یه ده دوازده دقیقه ای طول کشید.”

تجربیات مصاحبه استخدامی

مطالب پیشنهادی برای مصاحبه استخدامی

در ادامه، مطالبی که می‌تونه علاوه بر تجربیات مصاحبه استخدامی به شما کمک کنه، آوردیم تا در روز مصاحبه و در هر مدل سازمانی که می‌خواهید استخدام بشید استرس کمتر و کارآمدی و نتیجه بهتری داشته‌باشید.

شاید براتون عجیب باشه ولی واقعا اینکه قبل از مصاحبه چه بخوریم هم می‌تونه مهم باشه. لینک پایین رو کلیک کنید تا مطلب جالبی که در این مورد نوشته‌شده رو بخونید.

برای اینکه به بهترین شکل در روز مصاحبه استخدامی ظاهر شید بهتره که در مورد سازمان یا شرکت مورد نظر سرچ کنید، و بدونید چه رفتاری در اون روز میتونه شانس موفقیت شما رو بالاتر ببره. با یادگیری فن بیان برای استخدام این کار برای شما راحت‌تر میشه.

مرسومه که برای روز مصاحبه آماده می‌شیم تا به سوالات پاسخ بدیم اما چیزی که عموما یادمون میره اینه که در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم. چون معمولا مصاحبه‌کننده بعد از آخرین سوال، از ما می‌خواد که حالا ما سوالات‌مونو بپرسیم. برای همین خوندن مطلب زیر رو بهتون توصیه می‌کنم.

سوالات متدوال

در مصاحبه استخدامی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

1- با مطالعه تجربیات مصاحبه استخدامی موارد لازم برای مصاحبه با هر یک از سازمان ها را مرور کنید.
2- سروقت و به موقع در آدرس مورد نظر حضور داشته باشید.
3- آرامش خود را حفظ کنید و آماده سوالات روانشناختی باشید.

فقط در مصاحبه استخدامی یک سازمان شرکت کنیم یا همزمان اگر با ما تماس گرفته شد قرار مصاحبه با شرکت یا سازمان دیگر هم بگذاریم؟

پیشنهاد ما این است که اگر به شرکت های خوبی رزومه فرستاده اید، فرصت مصاحبه را از دست ندهید و تا معلوم شدن پاسخ، مصاحبه با دیگر سازمان ها را نیز تجربه کنید و شانس خود را برای قبولی در یکی از شرکت ها بالاتر ببرید.

پاسخ مصاحبه چه زمانی اعلام می‌شود؟

برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، می‌تواند متفاوت باشد. اما اگر چند هفته از مصاحبه گذشت و پاسخی دریافت نکردید، می‌توانید با ایمیل شرکت یا سازمان مورد نظر مکاتبه کنید و پاسخ مصاحبه را محترمانه جویا شوید.

 

حالا شما برامون در کامنت بنویسید:
آیا تا به حال در آزمون‌های استخدامی شرکت کرده‌اید؟
چه نکاتی از شرکت در آزمون‌های استخدامی به‌یاد دارید؟
آیا تجربیات مصاحبه استخدامی دیگران را خوانده بودید؟
شما ازخاطره خودتان در این آزمون‌ها و مصاحبه‌ها بگویید
.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “تجربیات افراد مختلف از مصاحبه استخدامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *