دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفحه اول گوگل در 8 هفته
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم | سوالاتی که خوب است از مصاحبه گر بپرسیم

در مصاحیه استخدامی چه بپرسیم
5/5 - (1 امتیاز)

وقتی برای مصاحبه به سازمان یا شرکتی دعوت می‌شویم، نه تنها باید به سوالاتی که از ما خواهند پرسید فکر کنیم، بلکه لازم است بدانیم در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم و راجع‌به چه چیزهایی مجازیم صحبت کنیم.

با توجه به موقعیت‌هایی که در آن قرار گرفتم به عنوان مصاحبه‌شونده و مصاحبه‌گر، سعی دارم مواردی که بهتر است در مصاحبه به آن پرداخته شود، در این مطلب جمع‌آوری کنم.

در ابتدا باید وضعیت خودتان را برای ارسال رزومه مشخص کرده باشید، فرض می‌کنیم از قبل رزومه ارسال کردید و الان برای حضور در جلسه مصاحبه دعوت شده‌اید.

کار جوها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. با مهارت و با سابقه کار
  2. با مهارت و بدون سابقه کار

اگر در گروه یک هستید شانس شما برای دعوت به جلسه مصاحبه حضوری بالا می‌باشد، اما اگر در گروه 2 هستید؛ بدون نگرانی از پذیرفته نشدن، برای هرجایی که می‌تواند موقعیت شغلی مناسبی برایتان باشد رزومه ارسال کنید.

در هر صورت برای همه یک اولین باری وجود داشته که الان به افراد با سابقه تبدیل شدند، پس نگران نباشید.

در ادامه همراه شما هستیم تا بگوییم در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم تا روند موفق‌تری داشته باشیم.

اینکه در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم و چه چیزهایی را نپرسیم تا حدود زیادی تاثیر مستقیم در دیدگاه مصاحبه‌گر نسبت به شما دارد، حال چه کارجوی باسابقه‌ای باشید یا بدون سابقه.

البته که داشتن فن بیان در مصاحبه استخدامی به ما کمک می‌کند تا روند راحت‌تری را در جلسه مصاحبه بگذرانیم.

14 سوال که در مصاحبه استخدامی می‌توانیم از کارفرما بپرسیم

  1. چارت سازمانی یا سلسله مراتب در شرکت شما به چه صورت است؟
  2. آموزش در شرکت چگونه است؟
  3. رفتار سازمانی جاری در شرکت چه ویژگی‌هایی دارد؟
  4. چه چالش‌هایی ممکن است برای موقعیت شغلی مورد نظر اتفاق بی‌افتد؟
  5. کارها در شرکت گروهی انجام می‌شود یا هر فرد به طور مشخص یک فعالیت را (در راستای اهداف کلی) انجام می‌دهد؟
  6. ارزیابی کارمندان چطور انجام می‌شود یا چه مواردی در ارزیابی کارنان مورد توجه است؟
  7. کارکنان در صورت بروز چه رفتاری تشویق یا ماخذه می‌شوند؟
  8. تحت چه شرایطی ارتقا شغلی اتفاق می‌افتد؟
  9. به جای پرسیدن روزهای تعطیل شرکت بپرسید ایام کاری چه روزهایی است.
  10. امکانات رفاهی خاصی که قابل اشاره باشد برای کارمندان در نظر گرفته می‌شود؟
  11. روال پرداخت حقوق و دستمزد چطور است تاخیر دارد یا خیر؟
  12. حتما مقدار پیشنهادی برای دریافت حقوق و دستمزد برای خودتان در نظر داشته باشید.
  13. تا چه زمانی منتظر اعلام نتیجه باشید؟
  14. چطور از نتیجه مصاحبه‌ای که داشتید مطلع می‌شوید؟

درحالی که خودتان را برای حضور در جلسه آماده می‌کنید به این نکته توجه داشته باشید شاید لازم نباشد همه‌ی این سوالات پرسیده شوند، احتمال دارد تا حدودی در تحقیقاتی که از قبل برای این موقعیت شغلی داشتید به جواب برخی سوالات رسیده باشید.

اینکه در مصاحبه شغلی چه سوالاتی بپرسیم کاملاً بستگی به روند مصاحبه بین شما و مصاحبه‌گر، میزان اطلاعات از شرکت و موقعیت شغلی مورد نظر دارد.

بیایید با هم به بررسی سوالات بالا و اهمیت اینکه از کارفرما در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؟ بپردازیم.

سوال اول: سلسله مراتب و چارت سازمانی در شرکت شما به چه صورت است؟

با پرسیدن این سوال علاوه بر اینکه به وضعیت خودتان در موقعیت شغلی آگاه می‌شوید به مصاحبه‌گر این احساس را منتقل می‌کنید که به مقررات و چهارچوب‌های شرکت اهمیت می‌دهید. منظم بودن، رعایت سلسله مراتب و قوانین محل کسب و کار از ویژگی‌های بارز یک کارمند خوب در ذهن کارفرما هست.

سوال دوم: آموزش در شرکت چگونه است؟

اگر به دنبال پیشرفت در مسیر شغلی هستید همیشه به دنبال یادگیری باشید، به قول معروف ظرفتان را برای یادگیری خالی نگه دارید.

یادگیری شما را در مسیر پیشرفت نگه می‌دارد و تاثیر مثبتی در دید کارفرما به کارجو دارد. بگذارید کارفرما این حس را درک کند که کسب و کار او را چیزی فراتر از منبع درآمد می‌بینید. به این ترتیب احساس ارزشمند بودن را منتقل می‌کنید.

سوال سوم: رفتار سازمانی جاری در شرکت چه ویژگی‌هایی دارد؟

شما با این سوال مسیر خودتان برای پذیرفته شدن در جمع همکاران را هموار می‌کنید. هنجارها و ناهنجاری را در محل کار بشناسید قبل از اینکه رفتار یا اقدامی خارج از عرف سازمانی داشته باشید.

سوال چهارم: چه چالش‌هایی ممکن است برای این موقعیت شغلی اتفاق بی‌افتد؟

فرض کنید در شرکتی مشغول به کار هستید و زمانی کارفرما از شما می‌خواهد جای همکارتان که به هر دلیلی ممکن است در شرکت حظور نداشته باشد وظایف او را انجام دهید یا به ماموریت خارج از شهر و استان اعزام شوید یا حتی ممکن است به دلایل مختلف شرکت تصمیم به تعدیل نیرو داشته باشد.

تا زمانی که با پیش‌آمد احتمالی این موارد آشنا باشید می‌توانید برای کنترل اوضاع و مدیریت شرایط، آمادگی نسبی داشته باشید.

تا اینجا ما به برخی موارد پیرامون موضوع در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم پرداختیم.

در ادامه به بررسی مابقی سوالات که پرسیدن و دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا برای یک مصاحبه موفق و با کیفیت آماده شویم.

سوال پنجم: کارها در شرکت گروهی انجام می‌شود یا هر فرد به طور مشخص یک فعالیت را انجام می‌دهد؟

با جواب این سوال می‌توانید متوجه شوید این شغل با روحیات شما سازگار هست یا خیر. اینکه اهل کار تیمی باشید یا کار انفرادی را ترجیح می‌دهید تاثیر عمیقی در کیفیت انجام کارتان دارد. اگر نمی‌دانید کدام روش را ترجیح می‌دهید، با شخصیت شما مطابقت دارد یا خیر می‌توانید از تست‌های شخصیت شناسی که در ادامه برایتان می‌گذاریم به تیپ و نوع شخصیت خودتان پی ببرید.

با انجام این تست می‌توانید با جنبه‌ها و زوایای مختلفی از شخصیت خودتان آشنا شوید که تا به الان متوجه آن نبودید.

سوال ششم: چه مواردی در ارزیابی کارکنان مورد توجه است؟

اگر به دنبال پیشرفت و بهتر شدن موقعت شغلی خودتان هستید دانستن این که چه مواردی ارزیابی می‌شود، شما را به سمت رفتار آگاهانه جهت رسیدن به اهدافتان هدایت می‌کند.

تیمی از کارکنان منابع انسانی در حال مصاحبه با نامزد برای پیشنهاد شغل، صحبت در رابطه با فرصت شغلی

سوال هفتم: کارکنان در صورت بروز چه رفتاری تشویق و مواخذه می‌شوند؟

تصور کنید وارد شهری شدید و رفتار خارج از عرف آنجا دارید، مدت‌ها طول می‌کشد تا دیدگاه اهالی محله‌تان را نسیت به خودتان تغییر دهید. تابوهایی که هر جامعه (شغلی، تحصیلی، اجتماعی و …) دارد را بشناسید و آگاهانه انتخاب کنید که تابوشکنی و تاثیر شما در محیط روند مثبت داشته باشد.

سوال هشتم: تحت تاثیر چه شرایطی ارتقاء شغلی اتفاق می‌افتد؟

اگر شما فرد جاه‌طلب یا طالب پیشرفت در موقعیت شغلی هستید پرسیدن این سوال به شما کمک می‌کند خودتان را در جهت رسیدن به موقعیت مورد نظر تنظیم کنید، اگر هم موقعییتی برای ارتقاء وجود نداشته باشد درگیر یک روند فرسایشی خواستن و نرسیدن نمی‌شوید.

سوال نهم: به جای پرسیدن روزهای تعطیل بپرسید ایام کاری چه روزهایی است؟

به این سوال در جایگاه کارفرما فکر کنید، آیا روی کارمندی حساب می‌کنید که هنوز نیامده دنبال تعطیلات است یا کارمندی که مشتاق حاضر شدن در محل کار؟!

سوال دهم: امکانات رفاهی خاصی برای کارمندان در نظر گرفته می‌شود؟

برخی شرکت‌ها برای رفاه بیشتر کارمندان امکاناتی از قبیل سرویس رفت و آمد، وعده غذایی، اینترنت رایگان و … برای کارمندان در نظر می‌گیرند. با دانستن این موارد می‌دانید خودتان را باید برای چه میزان سطح توجهی از سمت کارفرما نسبت به کارمندان آماده کنید و حتی برای مثال نداشتن سرویس با مبلغ حقوق پبشنهادی و مسافت طولانی رسیدن به محل کار برای شما صرفه اقتصادی دارد یا خیر.

سوال یازدهم: روال پرداخت حقوق و دستمزد چگونه است؟

منظور از پرسیدن این سوال برای آگاه شدن به زمان‌هایی است که امکان دارد پرداخت حقوق با تاخیر مواجه شود. در پرسیدن این سوال هیچ زمانی چه کارمند باشید چه در شرف استخدام تردید نداشته باشید. شما در ازای ساعت‌های عمر و توان کاری خودتان حقوق دریافت می‌کنید و کارفرما موظف به پرداخت حقوق  است.

در صورتی که قرار است تاخیری در روند پرداخت اتفاق بیفتد، این بدیهی‌ترین حق شما است که نسبت به آن آگاه باشید و خودتان را برای شرایط آماده کنید.

سوال دوازدهم: حتما مقدار پیشنهادی برای دریافت حقوق و دستمزد، برای خودتان داشته باشید.

توجه کنید در زمان مطرح شدن این موضوع که عموماً از سمت کارفرما مطرح می‌شود، هرگز از میزان دریافتی یا تاخیرها و مشکلات پیش آمده در محل کار قبلی برای کارفرما صحبت نکنید.

سوال سیزدهم: تا چه زمانی منتظر نتیجه باشید؟

هر زمان در جلسه‌ای حضور داشتید یا مکالمه تلفنی یا حتی مکاتبه داشتید حتما در انتهای مذاکرات، زمان دقیق یا تقریبی برای پیگیری بعدی مشخص کنید. با این کار علاوه بر اینکه طرف مقابل را غیرمستقیم موظف به پیگیری می‌کنید، خودتان را در شرایطی گنگ و مبهم منتظر نگه نمی‌دارید.

سوال چهاردهم: چطور از نتیجه مصاحبه‌ مطلع می‌شوید؟

هدف از پرسیدن سوال این است که تاکید داشته باشید در هر صورت (مثبت یا منفی بودن نتیجه) مصاحبه‌گر شما را از نتیجه مطلع می‌کند.

در صورتی که تماس یا ارتباطی از طرف مصاحبه‌گر نداشتید خودتان پیگیر باشید.

خانم- جلسه مصاحبه- تکمیل فرم استخدام

سوالاتی که در بالا به آنها اشاره شد، مواردی بود که طی جلسات متعدد در طول 12 سال کاری که گذراندم و مطالعاتی که داشتم به آنها رسیدم.

در زمان مصاحبه به این نکته توجه داشته باشید ممکن است برخی از اینها قبل از پرسیدن به آن اشاره شده باشد و نیازی به مطرح کردن مجدد نباشد.

تجربه شخصی از یک مصاحبه استخدامی

در روزهای گذشته در جلسه‌ای برای مصاحبه حضور داشتم و به مواردی برخوردم که گفتن آنها در اینجا خالی از لطف نیست.

همیشه در مواجه با افراد به مدل‌های مختلف رفتاری برمی‌خوریم، چیزی که مهم هست این است که ما مدل خودمان هستیم و دلیل بر بد بودن یا توانمند نبودن ما نیست.

من با شخصی مصاحبه داشتم که هر کسی را لایق گرفتن 20 نمی‌دانست و دنبال موارد منفی بود، این دلیل بر نالایق بودن من نبود، بلکه این رفتار او ضعف شخصیت این فرد بود، چون چیزی که شایسته تجلیل و توجه بود را سعی داشت نبیند و حتی دنبال نقض آن بود.

مطالب پیشنهادی

اگر در مصاحبه‌ای پذیرفته نشدید، استخدام خودتان شوید. برایتان سوال است که چطور؟

با آموزش دیدن و کسب درآمد از مهارت‌های خودتان، با استفاده از دوره‌های جذاب و کاربردی کارنکن مسیر شغلی حودتان را طراحی کنید.

ذهن خود را رها کنید و درگیر ملاحظات بی‌پایه و اساس نباشید، فرصت‌ها تمام‌نشدنی هستند و توان شما برای استفاده از این فرصت‌ها بی‌پایان.

دوره تولید محتوا در کارنکن یکی از همین فرصت‌ها برای رسیدن به درآمد و بازار کار است.

بهترین و بدترین خاطره کاری که داشتید، محل کاری که رویای کار کردن در آن دارید و چه چیزی شما را خوشحال و ناراحت می‌کند. حتماً به این موارد فکر کنید. احتمال پرسیدن این دست سوالات زیاد است.

اگر دوست دارید از تجربه سایرین استفاده کنید و قصه آنها را بشنوید، این کار به شما کمک می‌کند مسیرهای مختلفی را بسنجید.

برای گوش دادن به تجربه سایرین از پادکست‌های کارنکن می‌توانید استفاده کنید.

دانستن این موضوع که در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم کاملاً بستگی به روند مذاکرات در جلسه‌ای که در آن هستید دارد. به خودتان مسلط باشید و بگذارید مکالمه شما جاری و روان باشد. این سوال‌ها قابل اضافه شدن یا فاکتور گرفتن با توجه به شرایط است.

ما در این مطلب در رابطه با اینکه در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؟ صحبت کردیم. اگر شما تجربه‌ای مشابه دارید یا سوال و نظری که به بهتر شدن این مطلب کمک می‌کند با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم | سوالاتی که خوب است از مصاحبه گر بپرسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.