دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بهترین راههای تقویت لیسنینگ + در 6 قدم لیسنینگ خود را تقویت کنید + اینفوگرافی

راههای تقویت لیسنینگ
Rate this post

لیسنینگ، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زبان انگلیسی است. در واقع لیسنینگ و ریدینگ، کلید دروازه ورود به دنیای زبان انگلیسی است. ما در این مطلب می‌خواهیم به معرفی بهترین راههای تقویت لیسنینگ بپردازیم.

البته به این راحتی‌ها هم نیست؛ همه ما با سؤالاتی از قبیل:

  • چگونه امتحان لیسنینگ را خوب بدهیم ؟
  • چیکار کنم لیسنینگم قوی شه ؟
  • چگونه لیسنینگ را قوی کنیم ؟
  • بهترین تکنیک listening کدام است؟
  • یادگیری لیسنینگ از پایه چگونه است؟

روبه‌رو شده‌ایم و احتمالاً در پاسخ دادن به این سؤالات به مشکل برخورده‌ایم. اما راه‌حل چیست؟

ما در این مطلب به تمام سؤالات شما درمورد لیسنینگ پاسخ داده‌ایم؛ ابتدا یکی از بهترین راههای تقویت لیسنینگ را در شش مرحله برای شما تشریح کرده‌ایم. بعد از آن تمرین‌های اضافی آورده‌ایم.

در ادامه نیز بهترین منابع تقویت لیسنینگ را به شما معرفی کرده‌ایم و به آن‌ها لینک داده‌ایم.

و در آخر قبل از جمع‌بندی مطالب گفته شده، به چند مشکل متداول در یادگیری لیسنینگ اشاره کرده‌ایم و راه‌حل آن‌ها را به شما گفته‌ایم.

پس به هیچ‌وجه این مطلب را از دست ندهید. حالا این شما و این فهرست برای شروع یادگیری:

(راستی اگر برای شما سؤال پیش آمده که چقدر طول میکشه زبان یاد بگیرم؛ ما به این سوال نیز پاسخ داده‌ایم.)

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بخش اول: مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی

تقریباً هر زبانی از چهار مهارت اصلی تشکیل شده است. برای یادگیری آن زبان باید به تقویت آن‌ها بپردازیم. این چهار مهارت در زبان انگلیسی شامل:

  • شنیدن یا Listening
  • خواندن یا Reading
  • نوشتن  یا Writing
  • صحبت کردن یا Speaking

است.

همان طور که در بالا گفتیم، برای تسلط به زبان باید هر چهار مهارت را تقویت کنید. اما ما می‌توانیم با توجه به هدفمان روی یکی از این مهارت‌ها تمرکز کنیم. برای مثال، اگر قرار است زبان انگلیسی را برای تجارت یاد بگیریم؛ تقویت لیسنینگ و اسپیکینگ از اولویت‌های ماست.

گاهی نیز با توجه به نقاط قوت و ضعف خودمان، تصمیم به تقویت یکی از مهارت‌ها می‌گیریم.

ما در این مطلب بهترین راههای تقویت لیسنینگ را به شما می‌آموزیم. پس حتماً تا انتها با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند برای تقویت مهارت‌های چهارگانه زبان باید حتماً به کلاس بروند و هزینه کنند. ما در این مطلب می‌خواهیم راه‌هایی را به شما نشان بدهیم که در خانه و با کمترین هزینه به تقویت این مهارت‌ها بپردازید.

البته تمرکز ما در این مطلب راههای تقویت لیسنینگ است. ما پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت مهارت‌های دیگر زبان، مطلب دیگر ما درباره روش اصولی یادگیری زبان انگلیسی را مطالعه کنید.

بخش دوم: یادگیری لیسنینگ زبان انگلیسی

برای یادگیری زبان انگلیسی ابتدا لازم است زبان‌آموز در معرض زبان قرار گیرد. تا مهارت های دریافتی زبان (receptive skills) در او تقویت شود. بعد از این مرحله زبان‌آموز می‌تواند به فراگیری مهارت‌های تولیدی (اسپیکینگ و رایتینگ) زبان بپردازد.

اولین مهارت دریافتی که زبان آموز باید آن را در خود تقویت کند، مهارت لیسنینگ است. یادگیری لیسنینگ از پایه به کل فرآیند یادگیری زبان کمک می‌کند. پس زبان‌آموز، باید توجه ویژه‌ای به:

  • قوانین یادگیری لیسنینگ
  • انواع تمرین لیسنینگ
  • و روش‌های تقویت لیسنینگ

داشته باشد.

گذشته از اهمیت مهارت لیسنینگ، بخش شنیداری هر زبان از بخش‌های چالش برانگیز آن زبان است. چرا چالش برانگیز؟ برای مثال، به این خاطر که هر زبان گویش‌های مختلفی دارد؛ که ممکن است این گویش برای شما جدید باشد و درک آن سخت.

به غیر از گویش‌ها، مسئله دیگری که لیسنینگ را چالش برانگیز می‌کند بیان افراد است. هرچقدر هم که شما در مهارت شنیداری ورزیده باشید، باز هم بیان برخی از افراد برای شما نامفهوم خواهد بود.

حالا داستان وقتی چالش برانگیز‌تر می‌شود که لازم باشد، متوجه صحبت آن شخص شوید. آن شخص می‌تواند استاد شما باشد یا رئیس شما. این امر یکی از دلایلی است که تقویت لیسنینگ را برای شما الزامی می‌کند.

پس در هر سطحی از زبان هستید؛ تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی باید یکی از اولویت‌های شما باشد!

در این مطلب علاوه بر تشریح یکی از بهترین راههای تقویت لیسنینگ، تکنیک‌ها و تمرین‌های متنوعی را نیز توضیح داده‌ایم؛ تا همه افراد بتوانند با توجه به مدل یادگیری خود از یکی از آن‌ها استفاده کنند.

چگونه امتحان لیسنینگ را خوب بدهیم

بخش سوم: راههای تقویت لیسنینگ

اگر آموزش تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی و یا راههای تقویت لیسنینگ را در گوگل سرچ کنید؛ احتمالاً مطالب زیادی را خواهید دید که ادعا می‌کنند بهترین روش را به شما آموزش خواهند داد. اما این ادعا را محقق نمی‌کنند. ما در اینجا بهترین تکنیک listening دنیا را به شما آموزش نمی‌دهیم.

اما در 6 مرحله مؤثر‌ترین روش تقویت لیسنینگ را به شما معرفی می‌کنیم.

قبل از شروع:

در این مطلب منظور از گوش دادن (Active (نه شنیدن))‌ متوقف کردن دریافت اطلاعات از تمام احساسات، به جز گوش است. یعنی اینکه تمام حواس خود را به آنچه می‌شنوید معطوف کنید. به آنچه به گوشتان می‌رسد با دقت توجه کنید؛ و فقط به آن فکر کنید.

اما شنیدن (Passive) چیز دیگری است. رسیدن امواج صوتی به گوش شما شنیدن نام دارد. شنیدن یک عمل غیرفعال است. عمده فرق شنیدن و گوش دادن هم در همین فعال و غیر فعال بودنشان است. بگذارید با یک مثال صحبت در این مورد را تمام کنیم:

زمانی را فرض کنید که شما در سالن خانه‌تان نشسته‌اید و مشغول چک کردن پیام‌های تلگرامتان هستید؛ در همین حین پدرتان مشغول دیدن اخبار است. ناگهان اون خطاب به شما می‌گوید: «این کارشان غیر قانونی است؛ مگر نه؟»

شما از همه جا بی‌خبر می‌پرسید: «کدام کار غیر قانونی است؟» شما صدای اخبار را می‌شنیدید، اما به آن گوش نمی‌کردید برای همین نتوانستید به سؤال پدرتان پاسخ بدهید. ما برای تقویت لیسنینگ هم به شنیدن نیاز داریم و هم به گوش دادن.

روش پیشنهادی ما برای تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی شامل شش مرحله است. بیاید شروع کنیم:

تمرین لیسنینگ

قدم صفر

در ابتدا برای شروع، یک فایل صوتی انگلیسی انتخاب کنید. ما در ادامه همین مطلب بهترین منابع برای تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سعی کنید در هنگام انتخاب فایل صوتی، موضوعی را برای شنیدن انتخاب کنید که به آن علاقه داشته باشید. مثلاً اگر به فیلم و سینما علاقه‌مندید، پادکست‌هایی که درباره فیلم صحبت می‌کنند را گوش کنید.

برای استفاده از این روش و گرفتن بهترین نتیجه از این تمرین لیسنینگ برای خود هدف تعیین کنید. داشتن هدف‌های کوچک و مشخص به شما کمک می‌کند بهتر و سریع‌تر پیشرفت کنید.

بعد از رسیدن به هریک از اهدافتان نیز به خودت جایزه بدهید و خود را تشویق کنید. (البته به خودتان استراحت جایزه ندهید)

قدم اول: غیر فعال بشنوید

اولین قدمی که بعد از انتخاب فایل صوتی باید بردارید؛ شنیدن آن است. اما صبر کنید. ما به شما می‌گوییم که چطور فایل صوتی موردنظر خود را بشنوید که به تقویت لیسنینگ شما نیز کمک کند.

چطور این تمرین لیسنینگ را انجام دهم؟

برای بار اول، فایل صوتی را که انتخاب کرده‌اید را پخش کنید و مشغول کار دیگری شوید. اتاقتان را مرتب کنید؛ یا پیاده روی کنید. حتی می‌توانید قبل از خواب فایل صوتی را بشنوید.

می‌توانید هنگامی که در خانه هستید؛ به استراحت می‌پردازید و یا کاری که می‌کنید به تمرکز زیادی نیاز ندارد این تمرین را انجام دهید. پادکست مورد‌علاقه خود را پخش کنید؛ یا نه ساده‌تر، تلویزیون را روشن کنید و به شبکه Press TV گوش کنید.

در این قدم بیشتر احتمالاً زیاد متوجه آنچه می‌شنوید، نمی‌شوید. اما نگران نباشید؛ هدف از این تمرین چیز دیگری است.

چرا این تمرین به تقویت لیسنینگ کمک می‌کند؟

به فرایند یادگیری زبان یک کودک فکر کنید.

کودک در محیطی رشد می‌کند که همواره مکالمه‌های مختلفی را به زبان مادری‌اش می‌شنود. درست است که او در ابتدا متوجه معنای هیچ‌کدام نمی‌شود؛ اما اولین گام یادگیری زبان شنیدن است. هر چه شما بیشتر در معرض شنیدن یک زبان قرار بگیرید، آن زبان را سریع‌تر یاد خواهید گرفت.

هدف این تمرین هم قرار گرفتن شما در معرض مکالمه‌های مختلف است. با شنیدن هرچه بیشتر این مکالمه‌ها به صورت ناخودآگاه، لیسنینگ شما نیز تقویت می‌شود. از مزایای این مرحله این است که می‌توانید آن را به صورت غیرفعال و با کمترین انرژی انجام دهید.

قدم دوم: به لحن توجه کنید

آهنگ صدا یا لحن (intonation) به معنای تغییرات زیر و بمی، کشیدن صداها و حروف در حین صحبت کردن است. در زبان انگلیسی این تغییر، تمایزی بین کلمات ایجاد نمی‌کند؛ این تغییر لحن صرفاً برای:

  • تأکید
  • سؤال کردن
  • نشان دادن شگفتی
  • طعنه‌آمیز کردن کلام
  • و….

است.

توجه به لحن و آهنگ کلام برای درک معنا و منظور گوینده بسیار حائز اهمیت است. در این تمرین قرار است با معطوف کردن تمرکزمان به آهنگ کلام گوینده لیسنینگ خود را تقویت کنیم.

چطور این تمرین لیسنینگ را انجام دهم؟

یکی از تمرین‌هایی که موسیقی‌دان‌ها برای پرورش قوه شنوایی انجام می‌دهند؛ دنبال کردن صدای یک ساز مختلف در بین یک سمفونی است. به این صورت که از ابتدای گوش دادن به یک قطعه موسیقی تمام توجه خود را معطوف به شنیدن صدای یک ساز می‌کنند.

در این تمرین نیز ما برای تقویت لیسنینگ خود مانند یک موسیقی دان کلاسیک، توجهمان را معطوف به شنیدن و دنبال کردن زیر و بم و ظرافت‌های صدای گوینده می‌کنیم.

بعد از هربار که گوینده در لحن خود تغییری ایجاد کرد از خود سؤال می‌کنیم: هدف او از ایجاد این تغییر در لحن چه بود؟

چرا این تمرین به تقویت لیسنینگ کمک می‌کند؟

از ظرافت‌های زبان انگلیسی این است که با تغییر لحن ادا کردن یک جمله، معنای آن می‌تواند تغییر کند. پس ما باید برای غلبه بر مشکلات لیسنینگ این ظرافت‌ها را نیز در نظر بگیریم. بیاید با هم به مثال زیر نگاهی کنیم:

جمله زیر با توجه به لحن می‌تواند دو معنای متفاوت داشته باشد:

got the keys. (falling intonation)

جمله بالا اگر با آهنگ رو به پایین بیان شود؛ جمله خبری ا‌ست و به معنای “کلید‌ها را برداشتم” خواهد بود اما:

got the keys. (rising intonation)

همین جمله با آهنگ رو به بالا، امری محسوب می‌شود و ترجمه خواهد شد:‌ ” کلید‌ها را بردار”

پس به جای شکایت کردن از سخت بودن لیسنینگ به ظرافت‌های زبان اهمیت دهیم.

مشکلات لیسنینگ

قدم سوم: به تأکید‌ها توجه کنید

وقتی قرار است انگلیسی صحبت کنیم، یا وقتی به صحبت‌های انگلیسی زبانان گوش می‌دهیم؛ متوجه می‌شویم که کلام آن‌ها آهنگین است. منظور از آهنگین بودن کلام، آواز خواندن نیست!

انگلیسی زبانان علاوه بر اینکه در ادا کردن هر جمله لحن صدای خود را تغییر می‌دهند؛ در هر کلمه هم تأکید و لحن تلفظ خاصی را به کار می‌گیرند. توجه به این تأکیدات به تقویت لیسنینگ ما کمک زیادی می‌کند.

ما در این قدم به این تأکیدات (Stress) توجه می‌کنیم تا یکی دیگر از مشکلات لیسنینگ را برای شما حل کنیم.

چطور این تمرین لیسنینگ را انجام دهم؟

تکیه لغات یا استرس کلمه، بخشی از کلمه است که با تأکید بیشتر و بلندتر تلفظ می شود. ما اگر به این تکیه لغات بی‌توجهی کنیم؛ ممکن است متوجه منظور گوینده نشویم.

در این مرحله نیز مانند موسیقی‌دانان درحال تمرین، این بار به تکیه‌های لغت توجه کنید. هنگامی که صوت را برای بار دوم می‌شنوید، دقت کنید تا متوجه شوید گوینده کدام کلمه‌ها (و حتی کدام بخش از کلمه) را با فشار و تأکید بیشتری ادا می‌کند.

چرا این تمرین به تقویت لیسنینگ کمک می‌کند؟

استرس همان تکیه‌ی لغات است. استرس نیز مانند آهنگ خواندن تأثیر بسیاری روی درک و فهم ما از گفته‌های طرف مقابلمان دارد.

در زبان انگلیسی تعداد زیادی از کلمات هستند که تلفظ و املای بسیار شبیه هم دارند؛ تنها راه تمایز قائل شدن بین این کلمات توجه به استرس آن‌ها است.

مثلاً ممکن است شما دو کلمه Dessert و Desert را با تکیه اشتباه بخوانید؛ در این صورت است که مخاطب شما منظور شما را نخواهد فهمید.

قدم چهارم: از میانه گوش کنید

برای بار دوم قطعه صوتی که انتخاب کرده بودیم را پخش می‌کنیم؛ مشغول شنیدن می‌شویم. البته این بار از وسط شروع به گوش کردن می‌کنیم.

چطور این تمرین لیسنینگ را انجام دهم؟

بار دومی که قرار است به فایل صوتی گوش کنید،‌آن فایل را از میانه بشنوید. پس از تمام شدن فایل سعی کنید حدس بزنید؛ یا به یاد بیاورید که موضوع و جملات بخش ابتدای فایل صوتی چه بود. بعد آن‌ها را روی کاغذ یادداشت کنید.

بعد از یادداشت کردن، دوباره سراغ فایل صوتی بروید؛ و نوشته‌های خود را با آنچه گوینده می‌گوید مقایسه کنید.

چرا این تمرین به تقویت لیسنینگ کمک می‌کند؟

در این تمرین ذهن و قوه شنوایی ما ورزیده می‌شود تا سیر اتفاقات و شنیده‌ها را بهتر دنبال کند. به این خاطر که بعدتر آن‌ها را بهتر به خاطر بیاورد.

یکی از مشکلات لیسنینگ زبان آموزان، حواس‌پرتی و یا گم کردن خط داستان/ روایتی است که به آن گوش می‌دهند. این قدم از تمرین لیسنینگ به ما در حل کردن این مشکل کمک خواهد کرد.

قدم پنجم: گزیده گوش کنید

بار آخر که قرار است فایل صوتی را گوش دهید سعی کنید گزیده بشنوید. یعنی چه؟ یعنی اینکه این بار هم مثل قدم دوم و سوم مانند آن موسیقی دان، به جزء خاصی از فایل صوتی دقت کنید. اما این بار به خود کلمات!

چطور این تمرین لیسنینگ را انجام دهم؟

قبل از پخش فایل صوتی، اگر مقدور است متن فایل صوتی را در مقابل خود قرار دهید. اگر به متن دسترسی ندارید هم از کاغذ و قلم استفاده کنید. در این قدم ما قرار است به فعل‌ها و کلمات ربط و حروف اضافه گوش کنیم.

بعد از شنیدن هر کدام از این موارد زیر آن‌ها در متن خط بکشید. اگر متن را نیز در اختیار ندارید، آن کلمه را برای خودتان یادداشت کنید.

چرا این تمرین به تقویت لیسنینگ کمک می‌کند؟

انگلیسی زبانان معمولاً حروف ربط و اضافه را به صورت خورده شده یا ادغام شده ادا می‌کنند. همین موضوع دلیل یکی از مشکلات لیسنینگ زبان‌آموزان است.

در این تمرین با تمرکز بر حروف و کلمات ربط و اضافه، توانایی تشخیص شما تقویت می‌شود و دیگر هنگام گوش کردن به صحبت‌های یک فرد انگلیسی زبان سردرگم نخواهید شد.

قدم ششم: تعریف کنید

این آخرین قدم از مراحل شش‌گانه تکنیک listening ماست. در این مرحله دیگر نیازی نیست دوباره به فایل صوتی گوش دهید.

چطور این تمرین لیسنینگ را انجام دهم؟

بعد از سه تا چهار بار شنیدن فایل صوتی و آشنا شدن با زیر و بم آن، نوبت آن رسیده که آنچه فهمیده‌اید را تعریف کنید.

در این مرحله با استفاده از تکنیک شادوینگ، داستان را برای خودتان تعریف کنید. یا اینکه داستان و موضوع فایل صوتی را برای یکی از دوستا‌‌تان بازگو کنید. حتی می‌توانید آن را برای خودتان بنویسید.

چرا این تمرین به تقویت لیسنینگ کمک می‌کند؟

این تمرین هم مانند تمرین قبلی در درک ما از مطلبی که شنیدایم تأثیر زیادی دارد. همچنین با اجرای این مرحله می‌توانیم متوجه شویم که کدام قسمت متن را درست متوجه نشدیم؛ برگردیم و دوباره آن را گوش کنیم.

علاوه بر این با توجه به ماهیت این قدم، با اجرای آن همزمان مهارت گفتاری شما نیز تقویت خواهد شد.

حالا که تا اینجای مطلب با ما همراه بودید؛ می‌توانید اینفوگرافی زیر را دانلود کنید. ما در این اینفوگرافی به صورت خلاصه این شش قدم را برای تقویت لیسنینگ به شما نشان داده‌ایم.

دانلود آموزش لیسنینگ زبان انگلیسی
در این اینفوگرافی در شش قدم گفته‌ایم که چگونه لیسنینگ را قوی کنیم

برای دانلود اینفوگرافی روی دکمه زیر کلیک کنید:

بخش چهارم: تمرین‌های اضافه تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی

برای اینکه همه راههای تقویت لیسنینگ را به شما معرفی کرده باشیم؛ بعد از معرفی آن روش 6 قدمی برای تقویت لیسنینگ، در این بخش از مطلب تمرین‌های دیگری را به شما معرفی خواهیم کرد که به سخت بودن لیسنینگ غلبه کنید.

برای انجام این سری از تمرین‌های لیسنینگ هم، مانند تمرین قبل نیاز به یک فایل صوتی داریم. فایل صوتی را می‌توانید در بخش منابع تقویت لیسنینگ پیدا کنید.

یک جواب ساده برای سؤال چگونه لیسنینگ را قوی کنیم ؟ این است که ممارست داشته باشید. سعی کنید تمرین لیسنینگ را به برنامه هر روزه خود وارد کنید. روزانه 15 دقیقه به انگلیسی گوش دادن بهتر از یک روز دو ساعت تمرین کردن است.

با سرعت بیشتر گوش کنید

وقتی یک بار فایل صوتی را گوش کردید؛ برای بار دوم سرعت آن را به یک و نیم تا دو برابر افزایش دهید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا بتوانید روایت و مکالمه را بهتر دنبال کنید.

از طرف دیگر یکی از مشکلات لیسنینگ رایج زبان‌آموزان، تند صحبت کردن انگلیسی زبان‌ها است. این تمرین لیسنینگ تمرکزش بر روی همین موضوع است.

اگر نرم‌افزار پخش‌کننده موسیقی شما قابلیت تنظیم سرعت را ندارد پیشنهاد می‌کنیم از این نرم‌افزار‌ها استفاده کنید:

تمرین شدوینگ

تکنیک شدوینگ یکی از بهترین راههای تقویت لیسنینگ است. این تمرین همزمان مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ شما را تقویت می‌کند.

برای انجام این تمرین بعد از هر بار شنیدن یک جمله کامل، فیلم یا صوتی را که می‌شنوید متوقف کنید؛ سپس همان جمله‌ای که شنیده‌اید را تکرار کنید.

دوباره همان قسمت را پخش کنید. آنچه گفتید چقدر شبیه به آنچه می‌شنوید است؟

بعد سعی کنید این تمرین را تکرار کنید. شما باید این کار را تکرار کنید تا لحن بیانتان شبیه به آن چیزی شود که می‌شنوید.

با انجام این تمرین به مرور ریتم، لحن و تلفظ شما نیز بهبود می‌یابد.

زیرنویس کنید

از تمرین‌های خوبی که همزمان دو مهارت شنیداری و نوشتاری را تقویت می‌کند، زیرنویس کردن است! شما می‌توانید از بین منابع معرفی شده در بخش آخر مطلب یکی از محتوا‌های ویدئویی را انتخاب کنید و بعد آن را بشنوید.

در مرحله بعد سعی کنید متن گفت‌و‌گو‌ها را پیاده کنید و آن‌ها را منتشر کنید.

یکی از بهترین منابع برای تمرین لیسنینگ از این طریق، ویدئو‌های سایت تد است. در این سایت شما امکان زیرنویس کردن ویدئو‌ها را به صورت پیش‌فرض دارید. به علاوه، دیگر کاربران زیرنویس‌های شما را بررسی می‌کنند؛ از این طریق به مشکلات خود نیز می‌توانید پی ببرید.

لهجه‌های مختلف را بشنوید

یکی از بهترین راههای تقویت لیسنینگ گوش دادن به لهجه‌های مختلف انگلیسی است. یکی از مشکلات لیسنینگ که در بین زبان‌آموزان متداول است؛ آشنا نبودن آن‌ها با لهجه‌های مختلف است. این گونه که آن‌ها از ابتدا یادگیری زبان را با یک لهجه شروع کرده و ادامه داده‌اند.

زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین‌المللی، گویش‌وران بسیاری دارند که هر کدام نیز لهجه خاص خود را دارند.

یکی از بهترین پاسخ‌ها به سؤال چگونه لیسنینگ را قوی کنیم ؟ این است که به لهجه‌های مختلف گوش کنید.

منظور از گوش دادن به لهجه‌های مختلف صرفاً گوش کردن به دو لهجه بریتیش و آمریکن نیست. بلکه منظور ما همه لهجه‌های مختلفی است که وجود دارد.

ما در منابعی که در انتهای این مطلب معرفی کرده‌ایم؛ به تنوع لهجه‌ها نیز توجه داشته‌ایم. شما می‌توانید با خیال راحت از این منابع برای تمرین لیسنینگ خود استفاده کنید.

تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی

بخش پنجم: منابع تقویت لیسنینگ

ما از ابتدای این مطلب همواره برای فائق آمدن بر مشکلات لیسنینگ گفتیم که یک فایل صوتی را انتخاب کنید و به آن گوش کنید. درواقع برای اجرای هر تکنیک listening هم نیاز دارید که به یک فایل صوتی یا صوتی تصویری گوش کنید.

در ادامه ما بهترین منابع برای تمرین لیسنینگ را به شما معرفی کرده‌ایم و در صورت امکان لینک دسترسی به آن‌ها را نیز در اختیار شما قرار داده‌ایم.

علاوه بر معرفی بهترین فیلم‌ها،‌ پادکست‌ها و سخنرانی‌ها در انتها چند کانال آموزش لیسنینگ زبان انگلیسی یوتیوب و تلگرام را هم به شما معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

در آخر، همیشه هر فایلی را که برای تمرین انتخاب می‌کنید را چند بار بشنوید. با یک بار گوش دادن به چیزی، مهارت‌های شما پیشرفتی نخواهند داشت.

فیلم و سریال برای تقویت لیسنینگ

یکی از راههای تقویت لیسنینگ تماشای فیلم و سریال‌های انگلیسی است.

در ابتدا یک فیلم و یا سریالی را انتخاب کنید که به آن علاقه‌مند هستید. پیشنهاد ما این است که به جای تماشای فیلم‌های سینمایی، سریال ببینید. چرا که تلفظ‌ها و جمله‌هایی که در سریال‌ها می‌شنویم به واقعیت روزمره نزدیک‌تر است.

ما در مطلب تقویت زبان انگلیسی با فیلم به صورت کامل بهترین روش دیدن فیلم و سریال برای تقویت زبان را به شما گفته‌ایم. خواندن آن را از دست ندهید!

در اینجا به چند تا از بهترین سریال‌ها و فیلم‌هایی که می‌توانید برای تقویت لیسنینگ ببینید اشاره می‌کنیم:

سریال‌های مناسب تقویت لیسنینگ

فیلم‌های مناسب تقویت لیسنینگ

مستند و سخنرانی‌های مناسب تقویت لیسنینگ

یکی دیگر از بهترین منابع برای تقویت لیسنینگ زبان گوش دادن به سخنرانی‌ها است. از بهترین منابع پیدا کردن این سخنرانی‌ها می‌توان به سایت تد اشاره کرد. شما می‌توانید با توجه به علاقه خود یکی از سخنرانی‌های تد را نگاه کنید.

یکی از نکات مثبتی که سایت تد را به منبعی عالی برای تمرین لیسنینگ تبدیل می‌کند؛ وجود زیرنویس است. تقریبا همه فیلم‌های سایت تد، زیرنویس دارند.

بهترین سخنرانی‌های تد برای تقویت لیسنینگ

مستند‌ها نیز از منابعی هستند که برای یادگیری و تقویت لیسنینگ می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ما در این جا به پنج‌ تا از بهترین مستند‌ها اشاره می‌کنیم:

راههای تقویت لیسنینگ

پادکست و رادیو برای تقویت لیسنینگ

در ابتدای مطلب به تفاوت شنیدن و گوش دادن اشاره کردیم. یکی از بهترین راه‌های تقویت لیسنینگ به صورت غیرفعال، گوش دادن به رادیو و یا پادکست‌های مختلف است. شما می‌توانید در موقعیت‌های بسیاری با شنیدن این فایل‌های صوتی لیسنینگ خود را تقویت کنید.

در اینجا به چند پادکست پرشنونده با موضوعات مختلف اشاره ‌می‌کنیم:

آهنگ‌های مناسب تقویت لیسنینگ

شنیدن آهنگ یکی دیگر از راههای تقویت لیسنینگ است. پیشنهاد ما این است که برای شروع به آهنگ‌های پاپ (Pop) یا کانتری (country) گوش کنید. ما در اینجا به چندتا از بهترین خواننده‌ها اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید برای تقویت لیسنینگ خود به آهنگ آن‌ها گوش کنید:

کانال‌های یوتیوب برای تقویت لیسنینگ

از سرگرم کننده‌ترین و شاید آموزنده‌ترین راههای تقویت لیسنینگ دیدن ویدئو‌های یوتیوب است. شما می‌توانید در یوتیوب به تماشای ویدئو‌های سرگرم کننده با موضوع مورد علاقه خود بنشینید. همچنین یوتیوب با داشتن قابلیت فعال کردن زیرنویس انگلیسی به یکی دیگر از بهترین ابزار‌های تقویت لیسنینگ تبدیل شده است.

دو مورد از بهترین کانال‌های یوتیوب آموزش زبان

سه مورد از بهترین کانال‌های یوتیوب با موضوعات عمومی

علاوه بر این، ما در یک مطلب مجزا بهترین کانال های یادگیری زبان انگلیسی یوتیوب را به شما معرفی کرده‌ایم. خواندن این مطلب را که به نوعی مکمل مطلب فعلی است از دست ندهید.

نرم افزارهای تقویت لیسنینگ

استفاده از نرم‌افزار‌های موبایلی یکی دیگر از آسان‌ترین راههای تقویت لیسنینگ است. ما در اینجا 5 مورد از بهترین این نرم‌افزار‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم.

با کلیک بر روی نام هرکدام می‌توانید در گوگل‌پلی یا اپل‌استور آن را مشاهده کنید و با توجه به نیاز‌های خود یکی را نصب کنید.

کانال آموزش لیسنینگ زبان انگلیسی

در اینجا سه تا از بهترین کانال‌های آموزش لیسنینگ زبان انگلیسی تلگرام را گذاشته‌ایم. شما می‌توانید با کلیک بر روی نام هریک مطالب آن‌ها را ببنید؛ و عضو شوید.

بخش ششم: توصیه آخر برای مقابله با سختی‌ها + جمع بندی

به عنوان توصیه آخر برای تمرین لیسنینگ تکرار می‌کنیم که: تمرین لیسنینگ را به بخشی از فعالیت‌های روزانه‌تان تبدیل کنید.

ما در این مطلب به شما یاد داده‌ایم که چگونه با برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی آن را به یک عادت تبدیل کنید.

اما برای اینکه این بخش از مطلب هم خالی از نکته‌ای نباشد؛ بیایید به مشکلات لیسنینگ بپردازیم.

یکی از سؤالات متداولی که زبان‌آموزان در هنگام تمرین لیسنینگ می‌پرسند این است که:

تقویت لیسنینگ

اگر محتوا را متوجه نشدیم باید چه کاری کنیم؟!

در وهله اول هیچ کاری نکنید. اگر به یک یا دو فایل مختلف گوش داده‌اید اما آن را متوجه نشده‌اید نگران نباشید. فایل‌های دیگر و آسان‌تری را انتخاب کنید و به آن‌ها گوش کنید.

دقت کنید که هنگامی که به فایل صوتی گوش می‌کنید لازم نیست تک تک جملات و کلمات را متوجه شوید؛ شما باید آنقدری از مطلب را درک کنید که اصل موضوع را متوجه شوید و شنیدن ادامه آن برایتان جذاب باشد.

اما اگر هر فایلی را که گوش می‌کنید به نظرتان بسیار سخت است و متوجه آن نمی‌شوید هم نگران نباشید.

شما باید یادگیری زبان را از یک قدم عقب‌تر شروع کنید. درواقع در اینجا، مشکل اصلی شما محدود بودن دایره لغات شماست. توصیه می‌کنیم در ابتدا به یادگرفتن لغات جدید بپردازید و سپس به تمرین لیسنینگ شروع کنید.

ما در بخش بعدی مطلبی را به شما معرفی کرده‌ایم که نقشه راهی برای یادگیری زبان به شما می‌دهد. با خواندن آن شروع کنید.

مطالب مرتبط: بعد از خواندن این مطلب چه کنم؟

بهترین کار بعد از تمام کردن خواندن این مطلب شروع کردن تمرین با استفاده از یکی از راههای تقویت لیسنینگ است که در اینجا به شما معرفی کرده ایم.

بعد از آن می‌توانید با خواندن یکی از این مطالب زیر، سرعت پیشرفت خود را چند برابر کنید!

نقطه شروع مهم‌ترین نقطه مسیر است

برای شروع یادگیری یک زبان باید بدانید که از کجا باید شروع کنید؛ از چه مسیری به سمت هدف خود حرکت کنید و به چه اهدافی دست یابید.

ما در این مطلب به شما می‌گوییم که یادگیری زبان انگلیسی را از کجا شروع کنید:

چطور در مسیر یادگیری زبان گام برداریم؟

از دیگر موارد مهم در یادیگیری یک مهارت دانستن قوانین آن است. شما تا ندانید که چگونه باید یک مهارت را فرا گرفت؛ نمی‌توانید به راحتی آن را بیاموزید.

ما در این مطلب راه و روش درست یادگرفتن زبان انگلیسی را به شما گفته‌ایم:

قوانین یادگیری زبان چیست؟

یکی از دلایلی که یادگیری زبان را برای زبان‌آموزان به یک فعالیت سخت تبدیل می‌کند ندانستن قوانین یادگیری است.

ما در این مطلب همه قوانین یادگیری زبان انگلیسی را به شما گفته‌ایم؛ تا این فرایند یادگیری برای شما به یک فرایند لذت بخش و سرگرم کننده تبدیل شود:

تماشای فیلم و سریال (با یا بدون زیرنویس) چقدر می‌تواند به لیسنینگ ما کمک کند؟

تماشای فیلم می‌تواند تأثیر زیادی در تقویت لیسنینگ ما داشته باشد به شرطی که به روش درستی فیلم ببینیم. ما در این مطلب روش درست تقویت زبان انگلیسی با فیلم را به شما گفته‌ایم.

گوش دادن آهنگ انگلیسی به لیسنینگ ما کمک می‌کند؟

قطعاً. یکی از بهترین راههای تقویت لیسنینگ گوش دادن روزانه به موسیقی است. شما می‌توانید با گوش دادن به موسیقی به تقویت مهارت شنیداری زبان خود بپردازید.

چگونه لیسنینگ را قوی کنیم؟

برای تقویت لیسنینگ راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارد. ما در این مطلب بهترین راههای تقویت لیسنینگ را آموزش داده‌ایم. در کنار آن چند تمرین هم معرفی کرده‌ایم. همینطور از معرفی منابع تقویت لیسنینگ غافل نشده‌ایم.

در تغییرات جدید آزمون آیلتس، بخش لیسنینگ سخت‌تر شده است؟

به طور قطع نمی‌توان گفت که این تغییرات باعث سخت‌تر شدن آزمون شده است. به نظر ما کافی است شما همیشه نسبت به آخرین تغییرات بخش‌های مختلف آزمون آگاه باشید؛ تا بتوانید نمره مورد نظرتان را کسب کنید.

چطور می‌توانیم در بخش لیسنینگ آیلتس نمره بالا کسب کنیم؟

برای کسب نمره بالا در بخش لیسنینگ آیلتس باید علاوه بر تقویت لیسنینگ از طریق راه‌هایی که در این مطلب آموزش داده‌ایم، به نمونه سؤالات بسیاری نیز پاسخ دهید.

ما سعی کردیم در این مطلب همه راههای تقویت لیسنینگ را به شما معرفی کنیم.
همه منابع موجود برای تمرین و تقویت لیسنینگ را نیز در کنار آن آورده‌ایم تا شما بی نیاز از خواندن هر مطلب دیگری شوید.
حالا شما نیز از راه‌هایی که برای تقویت لیسنینگ خود استفاده می‌کرده‌اید و تأثیر آن‌ها به ما بگویید



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “بهترین راههای تقویت لیسنینگ + در 6 قدم لیسنینگ خود را تقویت کنید + اینفوگرافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.