رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

ساخت شعار تبلیغاتی فقط در پنج مرحله

2.5/5 - (6 امتیاز)

ساخت شعار تبلیغاتی برای هر کسب‌وکاری، کار سختی است. فرقی نمی‌کند به عنوان کسی که در بخش مارکتینگ یک شرکت مشغول به کار هستید یا در یک استارت آپ نوپا و برای کسب‌وکار شخصی بخواهید شعار تبلیغاتی بسازید. این کار اصلاً آسان نخواهد بود!

یک شعار تبلیغاتی در عین سادگی و ماندگاری در ذهن، باید بتواند پیام کسب‌وکار را هم به خوبی در میان انبوهی از برندها که روز به روز به تعدادشان اضافه می‌شود، منتقل کند.

برای خلق کردن و ساختن یک شعار تبلیغاتی ماندگار، اول باید نوع فعالیت کسب ‌وکار را خوب بشناسیم و مزیت رقابتی آن را پیدا کنیم و سپس با توجه به مراحل گفته شده عمل کنیم.

روشی که در این مقاله ارائه داده‌ایم، از تجربه حضور در یکی از جلسات انتخاب شعار تبلیغاتی، برای برندی که جدیداً به یک مرکز خرید اضافه شده، است که می‌تواند به عنوان یک کیس اِستادی مورد توجه قرار گیرد.

آنچه در اینجا خواهید خواند:

  1. شعار تبلیغاتی چیست؟
  2. انواع شعار برای ساخت شعار تبلیغاتی
  3. فرق بین پیام برند و شعار تبلیغاتی
  4. ویژگی‌های یک شعار برای ساخت شعار تبلیغاتی خوب
  5. مراحل ساخت شعار تبلیغاتی

شعار تبلیغاتی چیست؟

ساخت شعار تبلیغاتی

شناخته شدن و دیده شدن یکی از نیازهای اساسی هر انسان است. در گذشته برای اینکه قبیله‌های مختلف از یکدیگر متمایز شوند توسط یک مشخصه شناخته می‌شدند.

بعدها این قبیله‌ها بزرگ و بزرگتر شده و کشورها را تشکیل دادند و هر کشوری یک نماد برای خود انتخاب کرد که توسط پرچم‌اش آن را نمایش می‌داد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و سیاسی‌، مردم آن کشور نظر و دیدگاه خود را نسبت به جامعه و سرزمین خود بیان می‌کردند که در پایین آن پرچم، شعار کشور درج می‌شد.

امروزه این مدل شناساندن و دیده شدن به دنیای کسب‌وکارها وارد شده است، هر کسب‌وکاری که شکل می‌گیرد و هویتی برای خود می‌سازد، آرم تجاری‌اش را متناسب با کسب و کارش طراحی کرده و هم‌زمان شعار تبلیغاتی خود را نیز ساخته و اعلام می‌دارد. تا بتواند میان خیل عظیمی از برندها متمایز بوده و شناخته شود.

انواع شعار برای ساخت شعار تبلیغاتی

نحوه ساختن شعار تبلیغاتی

شعارهای تبلیغاتی: Advertising slogans

شعار تبلیغاتی، شعاری است که برند شما، محصول یا خدمات ارائه شده را به مخاطب مورد نظر معرفی می‌کند که ممکن است با تغییر محصول و یا در کمپین‌های مختلف تغییر کند.

شعارهای توصیفی: Descriptive slogans

بیان‌کننده زمینه و ویژگی‌های کسب و کار است، در واقع به همه می‌گوید که “من چه کار می‌کنم“. نکته منفی این شعارها، غیرقابل حفظ کردن و خیلی عام بودنشان است!

شعارهای مجاب کننده: Persuasive slogans

شامل کاربردی است که آن محصول برای مخاطب دارد و چرایی اهمیت خدمات برند را به نمایش می‌گذارد.

شعارهای خلاقانه: Creative slogans

نسبتاً ادبی هستند و راحت‌تر می‌توان آن‌ها را حفظ کرد و باعث می‌شود مردم راجع‌ به این شعارها حرف بزنند و میان رقبا برند را متمایز کنند.

شعارهای برانگیزاننده: Emotive slogans

به جای توصیف خود محصول، حس مخاطب را برمی‌انگیزانند و شما برای اینکه آن حس را تجربه کنید به سمت آن برند می‌روید.

شعارهای شناخت برند: Business slogans

این شعار ذهن مخاطب را به نام برند و آن کسب‌وکار معطوف می‌کند، نه سایر رقبا.

فرق بین پیام برند و شعار تبلیغاتی

نحوه ساخت شعار تبلیغاتی

به شعارهای تبلیغاتی زیر نگاه کنید:

  • هر روز بهتر از دیروز
  • زیبا، راحت، مطمئن
  • هیچ کس تنها نیست
  • به همین سادگی، به همین خوشمزگی

اسم برندها را به یاد آوردید؟

این‌ها شعارهای تبلیغاتی هستند که دهه‌ها استفاده شده‌اند، با اینکه اسم برندهای صاایران، امرسان، همراه اول و پودر کیک رشد را از شعارها حذف کردیم ولی در ذهن شما همه این برندها تداعی شدند.

حالا این شعارها را ببینید:

  • سامانه درخواست خودرو
  • یک کلیک تا مقصد متفاوت
  • شهر، در دست توست
  • اسنپ فقط یک تاکسی اینترنتی نیست

این‌ها شعارهای مختلف اسنپ برای چند سال اخیر، در کمپین‌های مختلف تبلیغاتی است که با توجه به مسایل روز و جامعه تغییر می‌کند.

این شرکت در ابتدا چون یک محصول جدید به بازار عرضه کرد، یک شعار که دربرگیرنده عملکرد آن برند برای مشتری است را ارائه نمود و بعد از تثبیت برند، شعارهای احساسی جهت ترغیب مشتری به استفادهٔ دوباره از محصول را ارائه کرد و پس از گسترش خدمات‌، نحوه ساختن شعار تبلیغاتی قبلی خود را نیز به طور کامل تغییر داد.

شعارتبلیغاتی SLOGAN

ساخت یک شعار تبلیغاتی

شعار تبلیغاتی برای کمپین‌های تبلیغاتی ساخته می‌شود و ممکن است به مرور زمان تغییر کند. همانند شعارهای تبلیغاتی اسنپ

پیام برند TAGLINE

نحوه ساخت شعار تبلیغاتی

پیام برند، رسالت و ارزش‌های واقعی کسب‌وکار را بیان می‌کند و معمولاً ثابت است. مثل شعار تبلیغاتی امرسان

4- ویژگی ساخت یک شعار تبلیغاتی خوب

گوش نواز بودن

از تکنیک‌های زبان‌شناسی رایج مثل استعاره و واج‌آرایی استفاده کنید، شما فقط چند ثانیه، حدود 5 الی 9 ثانیه وقت دارید که توجه مخاطب را جلب کنید. پس پیام و ارزش برندتان را به شکل ساده و آهنگین و در عین حال عمیق و بامعنا بسازید.

در ایران، معمولاً از اسم خود برند برای هم قافیه بودن با شعار تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

سن ایچ و دیگر هیچ

صنام فراتر از یک نام

همه راضی از چسب رازی

مهرام، خوشمزه و خوش‌نام

چاشنی طنز

امروزه مردم به دنبال شادی هستند و برای شاد بودن هزینه می‌کنند. برای ماندگار شدن و دادن این حس به مخاطب، استفاده از تکنیک طنز می‌تواند جذابیت برند شما را نیز بیشتر کند.

نگاهی طنز آمیز به شعار برندها ماندگاری آن تبلیغ و برند را در ذهن نیز بیشتر می‌کند.

روراستی

در وهلهٔ اول، شعار تبلیغاتی باید بتواند آنچه را که “هست” به خوبی بیان کند، یعنی چیزی که در توان شماست آن را بیان کنید نه کمتر نه بیشتر. صداقت در شعار تبلیغاتی یک امتیاز ویژه برای برندتان محسوب می‌شود.

رقابت خلاقانه

داشتن خلاقیت در به مبارزه طلبیدن رقبا نیز جذابیت و ماندگاری پیام برند را دوچندان می‌کند.

یک نمونه جالب، ساخت یک شعار تبلیغاتی ایرانی در جنگ تبلیغات بین ارج و آزمایش دو برند تولیدکننده لوازم خانگی بود که در دهه خودش بسیار خلاقانه بود.

آزمایش ثابت می‌کند که ارج بهترین است.

ساخت شعار تبلیغاتی

فقط حواستان باشد که نکات رقابت سالم را رعایت کنید، در غیر این صورت ممکن است به دردسر بیفتید!

جنگ تبلیغاتی جالب بین مایکروسافت و گوگل را می‌توانید در دو فیلم زیر ببینید:

مراحل ساخت شعار تبلیغاتی

نحوه ساختن شعار تبلیغاتی

مرحله 1 : یک تیم برای ساخت شعار تبلیغاتی خود تشکیل دهید

تشکیل تیم برای ساخت شعار تبلیغاتی نیازمند این است که شما سهامداران و کارکنان را درگیر ساخت شعار تبلیغاتی کنید، اما نه همه کارمندان را، که در نتیجه ضرب المثل” آشپز که چند تا باشه آش یا شور میشه یا بی‌مزه” در شعار تبلیغاتی به چشم بخورد.

برای افراد زیر دعوتنامه جلسه شعار تبلیغاتی آماده کرده و ارسال کنید:

  • چند سرمایه‌گذار ارشد که فرهنگ شرکت را به خوبی می‌شناسند.
  • مدیرانی که با مسیر تجاری و اهداف آینده شرکت آشنا هستند.
  • چند کپی‌رایتر خلاق.
  • چند نفر هم از اعضای تیم بازاریابی، از جمله تیم برندسازی و روابط عمومی.

مابقی کارکنان را به دو گروه تقسیم کنید که در مرحله پنج به آن خواهیم پرداخت.
بعد از مشخص شدن کارمندانی که برای جلسه اعلام آمادگی کردند، یک جلسه اولیه دو ساعته تشکیل دهید.
(ترجیحاً قبل از ظهر باشد که مغزها در حالت فعال صبحگاهی با آمادگی کامل حضور پیدا کنند)

مرحله 2 : شما کی هستید؟

ساخت یک شعار تبلیغاتی

هدف کسب‌وکار، ارزش‌های برند و مخاطبین شما در نحوه ساخت شعار تبلیغاتی تأثیر خواهند داشت، چون در این جلسه باید در قالب کلمات بیان شوند، پس بهتر است این بیانیه یا شعار با هویتتان یکی باشد و برای سه گروه مشتری، کارکنان و رقبای شرکتتان کاملاً قابل درک باشد. پس آماده باشید تا یک جلسه 2 ساعته چالشی را برگزار کنید.

در محل جلسه یک تخته وایت‌برد قرار داده و به هر نفر یک برگه بدهید که حاوی سوالات زیر است:

  • در بازه زمانی 5 الی 10 ساله کسب‌وکار خود را چگونه می‌بینید؟
  • می‌خواهید مخاطبتان شما را با چه چیزی به یاد بیاورد؟
  • دوست دارید چه حسی را با محصول و یا خدمت خود در مخاطب ایجاد کنید؟
  • چه چیزی برند شما را خاص می‌کند و از سایر برندها متمایز می‌کند؟
  • مخاطبین شما چه کسانی هستند؟
  • برند خود را به مشتریان، رقبا و کارکنان خود چگونه نشان می‌دهید؟

12 دقیقه به اعضای تیم فرصت دهید تا برای هر سوال، پاسخی کوتاه در حد یک یا چند واژه بنویسند.

هیچ جواب درست یا غلطی وجود ندارد، هدف این است که همهٔ اعضای جلسه، ایده‌های خود را مطرح کنند.

کل ایده‌های هویتی پیشنهادی را روی تخته وایت‌برد به صورت ردیفی بنویسید تا همه بتوانند ببینند و از اعضا بخواهید که به بهترین پاسخ‌ها رأی بدهند.

سه ایده با بیشترین رأی را انتخاب و آنها را یادداشت کنید.

مرحله 3 : شعار تبلیغاتی شما چه حسی را منتقل می‌کند

اکنون که هویت شرکت در قالب کلمات بیان شده است، باید به این فکر کنید این هویت را از طریق احساس به مشتریان خود منتقل کنید.

مردم شعاری را به یاد می‌آورند که از نظر احساسی آنها را برانگیزد و ارتباط شخصی با برند و محصول شما برقرار کنند.

مرحله یک را دوباره تکرار کنید با این تفاوت که برای سه ایده انتخاب شده احساسات خود را در 30 دقیقه بیان کنید، این‌که دوست دارید برند شما چه حسی را منتقل کند.

این بار به هر کس فقط یک حق رأی بدهید. سه احساسی که بیشترین رأی را آوردند را انتخاب کنید.

مرحله 4 : ایجاد کارآگاه نحوه ساخت شعار تبلیغاتی

بخش جمع‌آوری اطلاعات به پایان رسیده است و اکنون با در دست داشتن ایده‌های هویتی و احساسی برند خود، چندین شعار تبلیغاتی که می‌توانید بعدها نیز از آنها استفاده کنید، بسازید.

تیم را به دو گروه تقسیم کنید، هر گروه در مدت 30 دقیقه شعاری ارائه بدهند که بهترین بیانیه برند باشد.


همه پیشنهادات را دریک لیست جمع کنید و فرآیند رأی‌گیری را شروع کنید در این مرحله نیز هر کس یک بار حق رأی دادن دارد.

جهت دریافت فایل مراحل فوق و استفاده در جلسه از لینک زیر استفاده کنید:

مرحله 5 : آزمایش کردن شعار تبلیغاتی

برای آزمایش کردن شعار تبلیغاتی باید تستی طراحی کنید که حاوی دو ایده برتر مرحله قبل باشد و آن را بین باقی کارمندان شرکت به اشتراک بگذارید و نظرسنجی کنید. شعاری را که بالاترین امتیاز و رأی را آورد، می‌توان به عنوان شعار تبلیغاتی شرکت انتخاب کرد.

شاید در ظاهر ساخت شعار تبلیغاتی ساده به نظر بیاید اما فرآیند سختی دارد. بعد از انتخاب شعار تبلیغاتی، به مدت یک الی دو هفته در انتشار آن وقفه ایجاد کنید. اگر با برند شما همخوانی دارد انتخاب درستی کرده‌اید اگر نه مراحل را دوباره تکرار کنید.

باید به شعار خود عمل کنید و مشتری در محصول و خدمات شما پیام شعار را ببیند. تمرکز بر نیاز مشتری، برطرف کردن آن نیاز با محصول و نوید دادن با شعار تبلیغاتی در جهت برطرف کردن آن نیاز، از اقدامات عملی بعد از انتشار شعار تبلیغاتی است.

کلام آخر

بعد از ساخت یک شعار تبلیغاتی نباید انتظار داشته باشیم که کل اطلاعات و پیام برند را به مخاطب برساند و ارزش‌های برند را نیز دربرگیرد،

این بستگی به عملکرد و ارتباطات برند شما، به مرور زمان دارد که در طول کمپین‌های مختلف، باعث ماندگاری پیام برند می‌شود، به طوری که متن شعار وارد زندگی و ذهن مردم می‌شود.

مطالب مرتبط با ساخت شعار تبلیغاتی

برای نوشتن شعار تبلیغاتی خوب، موارد مهمی را باید در نظر بگیرید. همه این نکات کاربردی را در مطلب زیر بخوانید:

این نکته را هم اضافه کنیم که اگر می‌خواهید در جلسه ساخت شعار با آمادگی ذهنی حضور داشته باشید، با خواندن مطلب زیر می‌توانید با ایده‌های بهتری در جلسه حاضر شوید:

اگر صاحب مغازه هستید، تکنیک‌های گام سوم مطلبی که لینک آن را برایتان قرار می‌دهم، به شما کمک می‌کند که در عمل به شعار تبلیغاتی‌ خود موفق باشید.

برای فراگیر شدن شعار تبلیغاتی که ساخته‌اید، لازم است از تکنیک‌های مختلف برای وایرال شدن آن کمک بگیرید تا دهان‌به‌دهان منتشر شود و به گوش همه مخاطبین برسد. این مطلب فوق‌العاده را از دست ندهید:

مراحل ساخت شعار تبلیغاتی چیست؟

1- تیم برای ساخت شعار تبلیغاتی تشکیل دهید.
2- ارزش‌های برند و مخاطب‌های برند خود را در ساخت شعار تبلیغاتی لحاظ کنید.
3- هویت احساسی برای برند را در قالب کلمات به مخاطب منتقل کنید.
4- شعار ساخته شده را با همکاران و مشتریان خود به اشتراک بگذارید و نظرات آنها را جمع‌آوری کنید.
5- اصلاحات لازم را انجام داده و شعار تبلیغاتی خود را نهایی کنید.

فرآیند ساخت شعار تبلیغاتی در نگاه اول شاید کمی زمان‌بَر باشد، اما با یک بار انجام دادنش می‌توانید لیستی از شعارهای تبلیغاتی را داشته باشید که در طول زمان می‌توانید از آنها استفاده کنید.
اگر تجربه ساخت شعار تبلیغاتی برای برندی را دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

3 دیدگاه برای “ساخت شعار تبلیغاتی فقط در پنج مرحله

  1. شبنم گفته:

    متن فوق العاده کامل و روانی بود‌‌. من تجربه ناموفق در شعار تبلیغاتی برای برندم داشتم. با خوندن این متن خیلی ایده گرفتم. ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *