رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

9+1 نکته مهم در طراحی مبلمان منزل | طراحی مهمتر از تولید

طراحی مبلمان
3.3/5 - (3 امتیاز)

طراحی و به طور خاص طراحی مبلمان یک مقوله کاملا تخصصی و حرفه‌ای است که در طول زمان همراه با تغییر و تحول فراوان رشد کرده و  از شرایط محیطی و هنرهای جدید متاثر بوده است .

طراحی مبلمان به عنوان زیر مجموعه‌ایی از طراحی داخلی شامل طراحی طیف گسترده‌ای از انواع مبلمان اعم از اداری و منزل میباشد.

در طراحی مبلمان تمام جنبه‌های زیبایی شناختی، کاربر پسند بودن و هماهنگی با محیط باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه مبلمان قرار است در فضای اداری و یا تجاری مورد استفاده قرار گیرد و یا درون منزل، میتواند در طرح و شکل مبلمان تغییر ایجاد کند.

امروزه علم طراحی مبلمان مجهز به توانایی‌ تکنولوژی جدید است. انواع نرم‌افزارهای طراحی به کمک متخصصان این شاخه از علم و هنر، دنیا را به سمت پیشرفت بیشتر سوق میدهد. طراحانِ با تجربه بوسیله انواع نرم‌افزارهای پیشرفته و شبیه‌ساز دوبعدی و سه‌بعدی، نظیر اتوکد، تری‌دی‌مکس و وی‌ری، می‌توانند بدقت فضای چیدمان و دکوراسیون را در محیط شما شبیه‌سازی نمایند.

با بررسی این طرحها قبل از اجرای دکوراسیون می‌توان آنچه که اتفاق خواهد افتاد را بر روی مونیتور کامپیوتر ملاحظه و سپس دست به کار شد.

اگر در زمان طراحی یک محصول بعنوان مثال یک مبل راحتی، کلیه جزئیات را در نظر بگیرید در زمان تولید بدون شک یک محصول ایده­‌آل و زیبا می‌توانید بسازید. به فرض مثال در صورت مشخص شدن یک اشکال در زمان طراحی محصول، ممکن است یک ریال هزینه کنید اما بعد از ساخت محصول این هزینه چندین برابر می‌شود.

بنابراین قبل از اقدام به طراحی مبلمان منزل حتما تمام نکات مربوطه که در زیر عنوان می‌شود را در نظر بگیرد و سپس اقدام به تولید نمایید.

اینکه چه مدل مبلمانی قرار است در چه فضایی استفاده شود کاملا می‌تواند در ایجاد حس و حال متفاوت در منزل نقش داشته باشد. امروزه سبک‌های مختلفی از مبلمان در دنیا رایج هستند مانند مدرن، کلاسیک، مینیمال، روستیک، چستر، ال که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد و برای منازل مختلف با متراژهای متفاوت و یا حتی فضاهای مختلف درون منازل استفاده می‌شود.

سبک طراحی مبلمان منزل

دومین قدم در طراحی مبلمان منزل، اندازه‌­گیری دقیق فضای مورد نیاز مبلمان و منازل هست. مبلمان می‌بایست با فضای مورد نظر تناسب داشته باشد. با دانستن ابعاد فضا، میتوان مبلمانی را طراحی و انتخاب کرد که به درستی در آن فضا قرار بگیرد تا حرکت در منزل سخت و مشکل نباشد. مسلما طراحی مبلمان بزرگ برای فضای کوچک، ‌فضا را شلوغ و دلگیر می‌کند و طراحی مبلمان کوچک برای فضای بزرگ، ‌فضا را خالی و نامتناسب نشان می‌دهد.

فضای اطراف مبلمان منزل

قرار است مبلمان به چه منظوری استفاده شود. اگر برای تماشای تلویزیون از مبل استفاده می‌شود می‌بایست مبلمان دارای نشیمنِ راحت و پشتی بلند باشد. اگر برای پذیرایی از میهمان استفاده می‌شود بهتر است مبلمان طرح سنتی و سلطنتی با جایگاه ویژه برای میزعسلی و پذیرایی باشد و اگر استفاده چند منظوره دارد مبل­های تختخوابشو گزینه‌ی مناسبی است و بهتر است ضمن رعایت اصول راحتی استفاده، محفظه­‌ایی مخفی جهت میز و کمد پذیرایی از میهمان در نظر یگیرید.

کاربری مبلمان

نورپردازی نقش مهمی در نمایش جذابیت مبلمان و فضای کلی منزل دارد. طرح و جنس رویه مبلمان برای استفاده در نور طبیعی و یا نور مصنوعی بسیار موثر است. اینکه در محیط منزل بیشتر نور طبیعی وجود دارد و یا از نورهای کمکی و لوستر و روشنایی استفاه میشود می‌تواند در انتخاب مبلمان موثر باشد.

تاثیر نورپردازی در طراحی مبلمان منزل

نوع رنگ مبلمان تاثیر بسزایی در فضای منزل دارد. رنگ میتواند منزل را بزرگتر و یا کوچکتر نشان دهد. همچنین رنگ میتواند در روشن و یا تیره‌تر کردن منزل موثر باشد. معمولا از رنگهای تیره برای فضاهای بزرگ و از رنگهای روشن برای فضاهای کوچک استفاده می‌شود. با توجه به گرانی مسکن در کلان شهرهایی مثل تهران و در نتیجه کوچکتر شدن متراژ منازل، می‌توان نتیجه گرفت که طیف رنگ روشن برای مشتری‌هایی که در کلان شهرها قصد خرید مبلمان دارند بسیار مناسبتر است.

نقش رنگ در طراحی مبلمان منزل

مبلمان از متریال‌های مختلفی مانند چوب، فلز، پارچه تشکیل میشود و هر کدام از این متریال‌ها درجه کیفیت و مزایا و معایب خود را دارند. توجه به بودجه و مذاق مشتری و منطقه ایی که قرار است مبلمان عرضه گردد، در انتخاب نوع متریال مبلمان موثر است.

جنس و متریال مبلمان

فرش یا کفپوش، تابلو، پرده، لوستر و کلیه اشیا اطراف، در نمود و جلوه مبلمان می‌توانند بسیار تاثیر گزار باشد لذا در طراحی مبلمان منزل بهتر است به این موارد دقت شود و مبلمان به گونه ایی تولید و طراحی شود که با سبک رایج اکسسوری منازل همخوانی داشته باشد.

اکسسوری اطراف مبلمان

طراحی هنری خلاقانه است که با تمرین و آموزش مداوم بدست می­آید. اخذ ایده از کار طراحان مطرح و معروف، در تولید محصولات زیبا و مشتری پسند بسیار مهم است.

خلاقیت در طراحی مبلمان

تمامی موارد فوق با توجه به بودجه و قدرت خرید مشتری قابل تغییر و اصلاح هست. مبلمان قرار است برای چه سقف بودجه ایی تولید شود؟ استفاده از حداکثر کیفیت و حساسیت، بی‌توجه به بودجه خریدار نهایتا منجر به فروش نخواهد شد. این مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همواره باید سقف بودجه و سلیقه مشتری در تولید و طراحی مبلمان مد نظر قرار بگیرد.

تودجه به بودجه مشتری در طراحی مبلمان

نهایتا می‌رسیم به آن یک نکته‌ایی که در عنوان مطلب جداگانه اشاره شد و مهمترین موضوع در خلق ارزش و طراحی محصول میباشد.
بعد از طراحی و تولید مبلمان کار به اتمام نمیرسد. بهتر است خیال مشتری از سطح کیفیت و خدمات پس از فروش راحت باشد و با ایجاد کانالی برای ارتباط آینده با مشتری جهت پیگیری‌های بعدی و احیانا بروزرسانی محصول در کسب رضایت مشتری حداکثر تلاش خود را بکار بگیریم.

ضمانت و خدمات پس از فروش در طراحی مبلمان

با توجه به اینکه در صنعت مبلمان کشور کمبود شدید نیروی متخصص وجود دارد لذا روند کنونی طراحی در صنعت مبلمان و دکوراسیون در کشور ما تقریبا متوقف میباشد. این کمبود نیرو باعث افزایش هزینه طراحی و در اکثر مواقع روی آوردن بخش تولید به کپی از طرح‌های خارجی میشود.


آن دسته از افراد با هر میزان تحصیلات و تخصص مرتبط و یا غیرمرتبط که علاقه مند به فراگیری این تخصص هستند میتوانند بدون نگرانی از آزمون ورودی و کنکور وارد رشته طراحی مبلمان منزل شده و شروع به آموزش و فراگیری این تخصص نمایند.

از جمله مراکز فنی و حرفه­‌ایی مطرح در این زمینه می‌توان به مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد اشاره کرد. در این مرکز، آموزش‌ها شامل طراحی مبلمان و اصول طراحی مبلمان منزل منطبق با نیاز مشتریان میباشد.


همچنین از جمله مراکز آموزش عالی میتوان دانشگاه علمی-کاربردی را نام برد. این دانشگاه در دو مقطع کاردانی و کارشناسی اقدام به جذب دانشجوی بدون کنکور برای رشته طراحی مبلمان می‌نماید. 


مرکز آموزش علمی-کاربردی طراحی و تولید مبلمان و دکوراسیون، از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز نموده است. این مرکز دارای مجوز از دانشگاه جامع علمی-کاربردی و وزارت صنعت معدن و تجارت، به عنوان یکی از واحدهای دانشگاهی دانشگاه جامع علمی کاربردی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد. در این دانشگاه در دو مقطع کاردانی و کارشناسی اقدام به تربیت نیروی متخصص می‌شود.

همانطور که گفتیم خلاقیت در طراحی مبلمان موضوع بسیار مهم و تاثیرگزاری در جلب رضایت مشتری است. ضمن تاکید دوباره، توجه شما را به تماشای فیلم کوتاه زیر جلب می‌نمایم. در این فیلم تتمه تمام نکات فوق وجود دارد.

رعایت جمیع نکات و مطالب بالا، منجر به ارائه یک تصویر ذهنی از شخصیت شما به مراجعین و مشتریان خواهد شد. با تکرار و بهبود این نگاه، نیازمند تخصصی خاص بنام برندسازی سازمانی میباشید.

مبحث برند سازی دامنه­‌ای خیلی وسیع و گسترده‌­تر از داخل مجموعه شما دارد و فقط منحصر به تبلیغات نمی‌شود. این امر میتواند حتی در زمینه دکوراسیون و گسترش محصولات جانبی توسط شما رشد و توسعه یابد.

در پایان به شما تبریک میگم که تا انتهای مطلب را مطالعه کردید. در زیر چند مقاله معرفی می‌کنیم که نگاه عمیقتری نسبت به دنیای هنر و طراحی مبلمان به شما می‌دهد. با مطالعه این مقالات اطلاعات کاملتر و جامعتری کسب می‌کنید.

1- طراحی مبلمان به عنوان زیر مجموعه‌­ای از رشته طراحی صنعتی در آموزشگاه­های فنی حرفه­‌ا‌ی و همچنین دانشگاه علمی کاربردی به صورت تخصصی تدریس می‌شود. مطلب زیر دید جامع­تری نسبت به اصول طراحی صنعتی به شما میدهد.

2- طراحی مبلمان منزل جزو یکی از مشاغل پردرآمد هنر در ایران و کل دنیا می‌باشد. مقاله زیر در مورد بقیه رشته­‌های پردرآمد هنر توضیحات کامل‌تری ارائه می‌دهد.

3- مگر نه اینکه طراحی مبلمان یک اثر هنری است. ما چگونه میتوانیم یک اثر هنری خلق کنیم. در مقاله زیر اصول خلق یک اثر هنری بیان گردیده است.

4- گفتیم که در صورت رعایت نکات فوق می‌توان با برند سازی نسبت به افزایش اعتبار و کسب رضایت بیشتر مشتری گام برداشت. مقاله زیر به صورت کامل این مهارت‌ها را شرح می‌دهد.

آیا شما به طراحی علاقه مند هستید و تاکنون محصولی خلق کرده‌­اید؟
چه نوع محصولی؟
با چه چالش­هایی در طراحی و خلق محصول مواجه بوده‌­اید؟
نکاتی که در این مقاله عنوان شد تا چه حد کاربردی و منطبق با نیازهای شما در طراحی محصول می‌باشد؟
حتما توی کامنت­ها بنویسید تا تجربیات خودمان را در بهبود فرآیند تولید و طراحی افزایش دهیم.
در ضمن اگر سوال و یا نظری داشتید خیلی خوشحال خواهیم شد که با ما مطرح کنید و مشتاقانه پاسخ خواهیم داد.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “9+1 نکته مهم در طراحی مبلمان منزل | طراحی مهمتر از تولید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *