دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

رشته طراحی داخلی | غایب در دانشگاه اما پر‌قدرت در بازار

معرفی رشته طراحی داخلی
2/5 - (24 امتیاز)

رشته طراحی داخلی یکی از انبوه رشته‌های نامرئی که اثری مرئی به زیبایی رنگین‌کمان از خود برجای می‌گذارد.

آیا تا به ‌حال برایتان پیش آمده که با ورود به یک اتاق پذیرایی با رنگ‌هایی ملایم و مبلمان و وسایل هماهنگ، احساس کنید هیچ‌گاه نمی‌خواهید آن‌جا را ترک کنید؟

یا وقتی که برای صرف قهوه به یکی از هزاران کافه‌ شهر می‌روید، احساس راحتی و آرامشی که شما را ساعت‌ها پشت همان میز و صندلی نگه می‌دارد، در بیشتر مواقع برخواسته از انرژی محیط اطراف و فضای معماری‌شده‌ی کافه و هنر یک طراح داخلی است.

همه‌ی ما بارها تحت تأثیر جادوی طراحی داخلی در مکان‌های مختلف قرار گرفته‌ایم و حتی در برخی از موارد کنجکاوی بیشتری از خود نشان داده‌ایم.

در این مقاله سعی شده به بررسی آنچه طراحی داخلی در بازار‌کار شناخته می‌شود و رشته معماری داخلی در دانشگاه نام دارد، بپردازیم.

خواندن این مطلب برای علاقه‌مندان این حوزه و حتی دانشجو و دانش‌آموزانی که نصف راه را رفته‌اند ولی هنوز به دور خود می‌چرخند، به شدت پیشنهاد می‌شود.

مسیر‌های ورودی به رشته طراحی داخلی از هنرستان و دبیرستان تا دانشگاه‌، ارشد طراحی داخلی، وضعیت بازار‌کار و در‌آمد و در انتها مقصد‌های عالی برای مهاجرت تحصیلی را در اینجا بررسی کرده‌ایم.

پس با ما تا روشن‌شدن سوال‌هایتان همراه باشید.

فهرست مطالب این مقاله:

بخش اول: معرفی رشته طراحی داخلی

معرفی رشته طراحی داخلی

رشته طراحی داخلی، هنری که معطوف زیبا‌سازی محیط داخل و علمی که معطوف بهینه‌سازی فضا به شرط راحتی و آسایش بیشتر می‌باشد.

رشته طراحی داخلی ریشه‌های قدیمی و کهن به قدمت خود تمدن دارد ولی نهال آن به‌تازگی سر از خاک در‌آورده است.

به‌طور دقیق‌تر کارشناسان و مجلات معتبر، اوایل دهه ۱۹۰۰ را به عنوان زمان ظهور طراحی داخلی در جهان و مصر باستان را به عنوان مهد آن معرفی می‌کنند.

زمزمه‌های رشد این حرفه زمانی شدت گرفت که طبقه متوسط جامعه متوجه اهمیت آن شد. همچنین تأثیری که هم‌زمانی این برهه با اوج محبوبیت معماری پیشرفته در دوره انقلاب صنعتی داشت، نباید فراموش شود.

تا اوایل قرن بیستم دغدغه‌ی طراحی داخلی مختص معماران، نجّاران و استاد‌کاران بود. این گروه از مشاغل با تکیه بر اصول ایمنی و مهندسی و حساسیت کمتر نسبت به جنبه‌های هنری سال‌ها مسئولیت طراحی‌ اتاق‌های نشیمن مردم را بر‌عهده داشتند.

امّا رفته‌رفته با گسترش تکنولوژی، مردم با شگفتی‌های طراحی داخلی منحصر‌به‌فرد آشنا شدند و دیگر کسی دنبال مبلمان سلطنتی با کوسن‌های طلایی‌دوز و لوستر‌های عهد‌قجری با بوفه‌های کریستالی جا‌گیر نرفت.

رشته طراحی داخلی متقاضیان را با کتاب جادوی به‌کارگیری رنگ‌ها و نور همراه با رمز ‌و‌ راز طراحی‌های خاص و جدید برای شخصیت بخشیدن به محیط خانه، کار، بیمارستان، مرکز تجاری و… آشنا می‌کند.

رشته‌ی طراحی داخلی، محصول مشترک ابتکار و ذوق معماران در طی چند دهه فراز و نشیب، برای پاسخگویی بهتر به نیازهایی است که هنوز بسیاری از مردم از اهمیت آن غافلند.

بخش دوم: تفاوت رشته معماری داخلی با رشته طراحی داخلی

رشته معماری داخلی

رشته طراحی داخلی و رشته معماری داخلی هر‌دو شاخه‌هایی از یک جنس هستند که در نهایت به یک تنه می‌رسند. در کشور‌های اروپایی این تنه «رشته طراحی محیط» نام دارد.

ساز‌و‌کار این دو رشته در کنار شباهت‌های اساسی، تفاوت‌های ساختاری‌ای هم دارند.

رشته معماری داخلی بیشتر متوجه طراحی کلی ساختمان، بازسازی فضا و انطباق مهندسی طراحی داخل با خارج با در‌نظر گرفتن اصول سازه‌ای می‌باشد.  

ولی رشته طراحی داخلی غالباً به جنبه‌های دقیق‌تر طراحی فضا مثل جنبه‌های روانشناختی، زیبایی‌شناسی و خصوصیات منحصر‌به‌فرد هر فضا می‌پردازد. کارآمدی نقشه‌های طراحی، مهندسی جزئیات، بهره‌بری از عناصر رنگ و نور همه و همه در دستور‌ کار طراح داخلی قرار دارند.

بخش سوم: روحیات و مسئولیت‌ها

شخصیت طراح داخلی از نظر تستهای شخصیت شناسی معروف

برای موفقیت بیشتر در این مسیر و پیش رفتن با آرمان‌های کار‌نکن، طراح داخلی ساختمان باید از یک‌سری خصوصیت‌ها بهره‌مند باشد. برخی از این موارد، در طول زمان با تمرین و تکرار بهبود پیدا می‌کنند و هر کسی می‌تواند آن‌ها را در خود پرورش دهد؛ مثل تمرین‌های تقویت خلاقیت و یا حافظه.

اما اگر بخواهیم بر‌اساس نتایج تست‌های شخصیت‌شناسی مثل MBTI، گاردنر، کلیفتون و… پیش برویم، داستان کمی عوض می‌شود.

تست شخصیت‌شناسی MBTI

توصیه‌ای که این‌ روزها مشاوران تحصیلی به هنگام انتخاب رشته دارند، انجام تست MBTI و در‌ نظر گرفتن نتیجه آن است.

اگر با این تست و تیپ شخصیتی خود آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنم همین حالا به صورت آنلاین در این تست شرکت کنید.

براساس نتایج تست شخصیت‌شناسی MBTI یک طراح داخلی موفق در گروه‌های زیر جای می‌گیرد:

  • INFJ: دارای قوه تخیل قوی، رهبری مجاب‌کننده، متفکر
  • ENFP: پر از شور و شوق زندگی، مستقل، خلاق
  • INFP: هنرمند، آینده‌نگر، آرمانگر
  • ISFJ: واقع‌گرا، متعهد، سخت‌کوش
  • ESFP: زیبایی‌شناس، جزء‌نگر، پر‌انرژی
  • ISFP: با‌انگیزه، محافظه‌کار، تجربه‌گرا

بیشتر بخوانید:
۱۸ تست برتر شخصیت‌شناسی رایگان

تست استعداد‌یابی جانسون اوکانر

جانسون اوکانر، پیشگام مطالعه آزمون استعداد، تستی طراحی کرده که براساس آن ۱۴ استعداد برای افراد تعریف می‌شوند.

استعداد‌های زیر با شخصیت طراح داخلی بیشترین همخوانی را دارند:

  • تجسم سازه یا structural visualization
  • ایده‌پردازی یا Ideaphoria
  • استدلال تحلیلی یا Analytical Reasoning
  • سیلوگرام یا Silograms
  • حافظه طراحی و مشاهده یا Memory for Design & Observation
  • تشخیص و ادراک رنگ یا Color Discrimination & Color Perception
  • طراحی بصری یا Visual Designs
  • استعداد‌های کار با دست و ابزار یا The Dexterity Aptitudes
  • آینده‌نگری یا Foresight

برای مطالعه تحلیل تست اوکانر و کسب اطلاعات بیشتر تنها یک کلیک کافیست.

تست استعداد‌یابی خلبان سابق جنگ جهانی دوم، دونالد او. کلیفتون، با شهرتی کمتر از تست مایرز بریگز اما اعتباری برابر، به شما برای شناخت ۵ استعداد غالبتان کمک می‌کند. از نظر کلینتون ۳۴ نوع استعداد وجود دارد که به ۴ گروه دسته‌بندی می‌شوند.

برای آشنایی با این دسته‌بندی و انجام تست آنلاین روی لینک زیر کلیک کنید.

مهارت‌های لازم برای ساخت و پیش‌برد پروژه‌های طراحی داخلی:

مهارت های لازم در رشته طراحی داخلی

علاوه بر مواردی که گفته‌ شد، پرورش مهارت‌های زیر نیز برای طراحان داخلی ضروریست:

  • آشنایی با مقررات ایمنی ساختمان
  • توانایی برنامه‌ریزی دقیق و تمرین پایبند ماندن به آن
  • درک درست کار‌گروهی
  • طراحی و مدل‌سازی با نرم‌افزارهایی مثل Adobe Indesign, Photoshop, SketchUp, Cinema 4D, VectorWorks و AutoCad
  • مهارت‌های مدیریتی
  • کنترل هزینه
  • شناخت رنگ‌ها
  • آشنایی با الگوریتم استفاده از انواع اکسسوری
  • ارگونومی
  • درک اصول روانشناختی

و اما مورد آخر که شاید از بقیه مهم‌تر باشد:

قدم‌های بعدی یک طراح داخلی روی نظرات مثبت مشتریان بنا می‌شود پس تا جایی که ممکن است به سلیقه‌ی شخصی مشتری احترام بگذارید.

بیشتر بخوانید:
هوش بین فردی چیست؟ و راهکارهای تقویت هوش برون فردی

کلید موفقیت در بازار با صرف‌نظر از مهارت، خلاقیت است. خلاقیت در واقع اولین آجر از پلی‌ست که سفارش مشتری را به طراحی نهایی متصل می‌کند.

سال پیش مطلبی در مورد روش‌های پرورش خلاقیت در سایت کار‌نکن بار‌گذاری شد که خواندنش خالی از لطف نیست.

طراح داخلی با تکیه بر دانش و استعداد برای اجرای طراحی‌ها، تحقیق، برنامه‌ریزی فضا، توسعه مفهومی، بازدید از سایت، برنامه‌نویسی، ارتباط با کارفرمایان، هماهنگی مدیریت پروژه‌های طراحی و البته ساخت و اجرای طرح مورد‌نظر با همراهی تیم خود تلاش می‌کند.

با وجود پیشرفت‌های شگرف در دهه‌های اخیر، همچنان مسیر طولانی‌‌ای تا نوک قلّه‌ پیش‌روی طراحان داخلی است و جوامع آن طور که باید هنوز متوجه اهمیت این رشته نشده‌اند.

بخش چهارم: شروع مسیر از دبیرستان و هنرستان

تعداد افراد خوش‌شانسی که از دوران نوجوانی هدف آینده خود را مشخص می‌کنند و از سنین کم برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، متأسفانه در جامعه‌ی امروز رو به کاهش است. این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌ باشد که در این مطلب جای پرداختن به آنها نیست.

اگر شما جزو این گروه بزرگ جامعه هستید که صرف‌نظر از سن هنوز هدف از خلقت خود را نیافته‌اند و از وضعیت فعلی زندگی احساس رضایت ندارند، باید به اطلاع‌تان برسانم که سایت کار‌نکن راه‌حلی برای این مشکل شما پیدا کرده‌. شرکت‌کردن در «دوره‌ی آنلاین طراحی مسیر شغلی» می‌تواند پایانی برای سردرگمی‌های شما باشد.

رشته معماری داخلی در هنرستان

رشته معماری داخلی در هنرستان

یکی از میانبر‌هایی که به سمت رشته طراحی داخلی وجود دارد از طریق ثبت‌نام در هنرستان است. رشته طراحی داخلی در هنرستان تحت عنوان رشته معماری داخلی در هر دو نوع هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش عرضه می‌شود.

قصه‌ی معروف فنی‌و‌حرفه‌ای یا کاردانش سر درازی دارد که قبلاً کامل و جامع به آن پرداختیم. حتماً قبل از خواندن ادامه مطلب، صفحه‌ی فنی‌و‌حرفه‌ای بهتره یا کاردانش؟ راهنمای جامع درباره انتخاب رشته تحصیلی را مطالعه کنید.

بعد از اتمام دوره‌ی سه ساله هنرستان، فارغ‌التحصیل می‌تواند مستقیماً وارد بازار‌کار شده و پس از گذراندن یک دوره کارآموزی نزد نقاشان یا پیمانکاران، تجربه‌های بیشتری کسب کند.

اما اگر قصد کسب تجربه و تقویت مهارت از طریق دانشگاه‌ها را داشته باشد:

  1. می‌تواند صرفاً با سوابق تحصیلی وارد آموزشکده‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، دانشگاه‌های علمی و کاربردی، پیام نور و آزاد شود.

  2. یا با شرکت در کنکور ریاضی برای قبولی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های روزانه، شبانه و پردیس خودگردان تلاش کند.

بر‌اساس آمار منتشر شده، کنکور انسانی در سال‌های گذشته با پیشی‌گرفتن از کنکور ریاضی بعد از کنکور تجربی، در جایگاه دوم بیشترین ثبت‌نام متقاضیان قرار دارد.

همچنین آمار قبولی در رشته‌های ریاضی به طرز اعجاب‌انگیزی بالاست و در سال تحصیلی ۱۴۰۱ کمتر شرکت‌کننده‌ای بدون دانشگاه ماند. همه‌ی این‌ها زمینه را برای موفقیت فارغ‌التحصیلان هنرستان در کنکور ریاضی فراهم می‌کند.

رشته ریاضی

رشته ریاضی در دبیرستان و رشته طراحی داخلی

بیشترین سهم خروجی‌های رشته طراحی داخلی، از دبیرستان و رشته ریاضی وارد این هزارتو شده‌اند. ورودی‌ای که بی‌شک پر‌پیچ‌وخم‌ترین مسیر را به سمت بازار‌کار دارد ولی نتیجه‌اش به مراتب شیرین‌تر از بقیه ورودی‌هاست.

بعد از طی کردن سه سال تحصیل در دبیرستان و گرفتن دیپلم ریاضی، دانش‌آموزان با شرکت در کنکور ریاضی برای قبولی در رشته معماری داخلی در تاپ‌ترین دانشگاه‌های ایران باهم رقابت می‌کنند.

لازم به ذکر است که رشته‌ای تحت عنوان طراحی داخلی چه در دبیرستان و چه در دانشگاه فعلاً در کشور ما وجود ندارد و متقاضیان باید در رشته معماری داخلی تحصیل کنند تا در آینده بتوانند به عنوان طراح داخلی فعالیت کنند.

بخش پنجم: ادامه مسیر در دانشگاه

کارشناسی رشته معماری داخلی

کاردانی یا کاردانی به کارشناسی معماری داخلی در دانشگاه‌های علمی و کاربردی با شرط پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی عرضه می‌شود.

کارشناسی معماری داخلی در دانشگاه‌های سراسری با شرط پذیرش با آزمون سراسری ریاضی و فیزیک به متقاضیان ارائه می‌شود.

چارت درسی کارشناسی رشته معماری داخلی

دروس پایه

واحدواحد
هندسه مناظر و مرایا۲مبانی معماری۲
عکاسی ۱۲عکاسی ۲۲
نماد‌شناسی۲هندسه کاربردی۳
مقدمات طراحی معماری۵ریاضیات و آمار۳
مقدمات طراحی معماری داخلی۵فرم و فضا۲
انسان، طبیعت، معماری داخلی۲مبانی معماری داخلی۲
انسان، طبیعت، ارگونومی۲

دروس اصلی

واحدواحد
باغ‌آرایی (ایران و جهان)۲شناخت مواد و مصالح۲
آشنایی با معماری تزئینی معاصر (ایران و جهان)۲حجم‌شناسی و ماکت‌سازی۳
تنظیم شرایط اقلیمی (تأسیسات مکانیکی)۲آشنایی با تاریخ معماری۲
تئوری معماری داخلی (حقوقی و اخلاقی)۲آشنایی با معماری جهان اسلامی۲
متره و بر‌آورد۲تاریخ مبلمان۲
محوطه‌سازی۲آشنایی با تاریخ معماری تزئینی (ایران و جهان)۲
تنظیم شرایط محیطی (نور و صدا)۲

دروس تخصصی

واحدواحدواحد
بیان معماری۳اصول فنی ساختمان ۱۲آشنایی با طراحی صنعتی۲
بیان معماری داخلی ۱۳عناصر مدولار پیش‌ساخته۲مرمت و نگهداری معماری داخلی۲
بیان معماری داخلی ۲۳مدیریت کارگاه۲طرح معماری داخلی ۳۳
مقررات معماری داخلی۲طرح معماری داخلی ۲۳طرح معماری (رلوه)۳
گرافیک معماری داخلی ۲اصول فنی ساختمان ۲۲طرح تغییر عملکرد معماری داخلی۲

دروس عمومی

واحدواحدواحد
فارسی۳اخلاق و تربیت اسلامی۲اندیشه اسلامی ۱۲
تنظیم خانواده ۲زبان عمومی۳اندیشه اسلامی ۲۲
فرهنگ و تمدن ایران و اسلام۲تربیت‌بدنی ۱۱تاریخ اسلام۲
متون اسلامی۲تربیت‌بدنی ۲۱انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن۲

دانشگاه‌های برتر رشته معماری داخلی در ایران

دانشگاه هنر تهران - ارشد طراحی داخلی
  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه هنر شیراز
  • دانشگاه غیرانتفاعی سوره
  • موسسه غیرانتفاعی ایوانکی
  • دانشگاه غیر‌انتفاعی شمال، آمل
  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ
  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر، یزد
  • موسسه غیرانتفاعی آمل

کارشناسی ارشد رشته معماری داخلی

کارشناس رشته معماری داخلی برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد فقط یک گرایش معماری داخلی دارد و از سردرگمی بین گرایش‌های مختلف راحت است.

عناوین دروس امتحانی کنکور کارشناسی ارشد معماری داخلی:

  • دروس فنی ساختمان (تنظیم شرایط محیطی-ایستایی، شناخت مواد، عناصر و جزئیات، تأسیسات)
  • دروس تاریخ و مبانی نظری (تاریخ معماری جهان، معماری معاصر، معماری اسلامی، مبانی نظری معماری)
  • درک عمومی معماری
  • پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری داخلی)
  • زبان انگلیسی عمومی و تخصصی

در کنکور کارشناسی ارشد رشته معماری داخلی، آزمون به دو صورت تستی و تشريحی برگزار می‌شود كه پس از تصحيح اوراق تستی، شرکت‌کنندگانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند بعد از تکمیل فرم انتخاب رشته اینترنتی، آزمون تشریحی از آنها گرفته می‌شود.

در آزمون تشریحی به داوطلب یک برگه سؤال داده می‌شود که باید در ظرف ۲۴۰ دقیقه در دو برگ مقوا به آن‌ها پاسخ دهد.

بخش ششم: پایان مسیر و رسیدن به مقصد

بازار‌ کار

بازارکار رشته طراحی داخلی

بعد از سپری کردن دوران تحصیل، پرچالش‌ترین مرحله‌ی این مسیر یعنی ورود به بازار‌ کار شروع می‌شود. بسیاری از فارغ‌التحصیلان به اشتباه گمان می‌کنند که با اتمام دوران دانشگاه، دوره دانش‌آموزی نیز تمام شده و از این پس فقط کسب درآمد می‌کنند؛ در حالی که لازمه رو به جلو پیش‌رفتن در هر مرحله‌ای از زندگی، اشتباه‌کردن و آموختن از اشتباه است.

طراح داخلی موفق کسی است که نسبت به کسب تجربه‌های جدید دید بازتری دارد و از ریسک‌کردن نمی‌ترسد.

در ابتدای مسیر، طراحان داخلی به عنوان کارآموز در کنار استاد‌کارانی همچون نصابان کابینت، برق‌کاران، نقاشان و قاب‌سازان مدتی تجربه کسب می‌کنند و به آزمون و خطای آموخته‌های خود می‌پردازند.

به طور کلی حرفه طراحی داخلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. طراحی مسکونی
  2. طراحی غیر‌مسکونی

طراحی داخلی مسکونی

طراحی داخلی مسکونی

دسته‌ی ایمن‌تر و کم‌خطر‌تر مخصوص ریسک‌گریزان. با وجود اینکه حجم پروژه‌ها و فعالیت‌ها در زمینه طراحی داخلی مسکونی رو‌به‌‌رشد است، اما همواره چالش کمتری متوجه طراحان این بخش می‌شود.

طراحان داخلی که کمیسیون‌های مسکونی را بر‌عهده می‌گیرند، احتمالاً به‌صورت فردی (فریلنسری) یا همراه با دو یا سه دستیار کار می‌کنند. اما این به این معنا نیست که تمامی کار‌های پروژه تنها به عهده طراحان است.

در هر پروژه‌ای -چه مسکونی چه غیر‌مسکونی- طراح داخلی با افراد مختلفی همچون معمار، متخصص برق، لوله‌کش، پیمانکار عمومی، چوب‌کار، سفال‌پز یا سنگ‌کار، متخصص کف‌پوش، نقاش، سازنده مبلمان، متخصص در و پنجره، مجسمه‌ساز و… همکاری می‌کند.

طراحی داخلی غیر‌مسکونی

 طراحی داخلی کافی شاپ
طراحی داخلی غیرمسکونی

انتخاب اول طراحان بزرگ!

فعالان در دسته طراحی داخلی غیرمسکونی اغلب به صورت تیمی در فرم شرکت‌های طراحی پروژه می‌پذیرند. این شرکت‌ها از گروه‌های کوچک جمعی از همکاران گرفته تا سازمان‌های ۵۰ تا ۱۰۰ نفره را تشکیل می‌دهند. اکثر شرکت‌های بزرگ‌تر شامل معماران، طراحان صنعتی و طراحان گرافیک هستند.

اندازه این شرکت‌ها نشانه‌ای از پیچیدگی نسبی پروژه‌های غیرمسکونی نسبت به پروژه‌های مسکونی است.

طراحی داخلی مراکز تفریحی مانند طراحی هتل‌ها، فروشگاه‌ها، پارک‌های صنعتی یا مراکز خرید معمولاً انتخاب اول بسیاری از شرکت‌های طراحی داخلی هستند. کار بر‌ روی پروژه‌های بزرگ دانشگاه یا مدرسه، طراحی بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، ادارات، شرکت‌ها و خانه‌های سالمندان در دسته‌بندی‌های بعدی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این دسته‌بندی، طراحان داخلی می‌توانند با راه‌اندازی سایت به پروژه‌های نیمه‌کاره مشاوره دهند یا طرح‌های آماده خود را برای فروش بگذارند.

همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تدریس در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها نیز از آپشن‌های محبوب بین طراحان داخلی به شمار می‌رود.

رشته طراحی داخلی، یکی از پولسازترین‌ها

رشته طراحی داخلی یکی از پولسازترین‌ها

شاید عبارت تیتر در نگاه اول خیلی وسوسه‌کننده به‌نظر برسد ولی به هیچ‌وجه کذب نیست.

سابقه‌کار، درصد رضایت مشتریان قبلی، تخصص، محل‌کار (کار به صورت مستقل یا استخدامی)، شهر، کشور و حتی در برخی موارد سطح تحصیلات بر درآمد طراح داخلی تأثیر می‌گذارند.

اما به طور کل رقمی که در سال‌های گذشته به عنوان میانگین ماهانه برای این شغل در نظر گرفته‌ شده از میانگین درآمد جامعه تا حدودی بالاتر است.

به عنوان مثال سال ۹۲ را در نظر بگیرید. طبق بررسی‌های شورای عالی کار، درآمد متوسط مردم در آن سال چیزی حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان بوده است. در حالی که، طبق بررسی‌های انجام شده در همان سال یک طراح داخلی درآمدی بین ۶ تا ۱۴ میلیون تومان داشته‌ است.

البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که اکثر پروژه‌هایی که در آن سال به طراح داخلی محول می‌شده، پروژه‌های کلان و غیرمسکونی بوده‌اند که این اختلاف درآمد از آن نشأت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:
ایده‌های پولساز هنری، ۱۹ مورد کار‌های هنری پولساز

واقعیت‌های گفتنی

  رشته طراحی داخلی با ظاهر طلایی و جلا‌داده‌اش خیلی از افراد را مبهوت خود می‌کند. گاهی اوقات تنها یک ریلز (reels) خوشرنگ و لعاب در اکسپلور اینستاگرام کافی است تا یک کارمند معمولی اداره آب به فکر استعفاء و روی آوردن به این حرفه بیافتد!

در این ویدئو‌های ۱۵ ثانیه‌ای، تصاویر جاه و جلال کار نهایی نمایش داده می‌شود بدون کوچکترین اشاره‌ به زحمت و تلاشی که آن تیم طراح شاید ماه‌ها متحمل شده است.

موانع موجود تنها به دشواری‌هایی مثل هماهنگی با ده‌ها مشاغل مختلف، فایق آمدن بر اختلاف‌نظر‌ها، مدیریت مشکلات احتمالی، مدیریت تورم، انعطاف‌پذیری در برابر خواست و سلیقه مشتری و خیلی از موارد دیگر ختم نمی‌شود.

یکی از مشکلات اصلی، مسئله آموزش است. ظرفیت محدود دانشگاه‌ها برای رشته معماری داخلی، حجم انبوه درس‌هایی که تدریس می‌شوند و عملاً کاربردی ندارند، که نتیجه‌ی آن منجر به پرشدن بازار از طراحان غیرمتخصص، ارائه کار‌های بی‌کیفیت و از دست‌دادن اعتماد مردم می‌شود.

انگشت اتهام در این مورد تنها به سمت دانشگاه‌ها دراز نشده بلکه برخی از آموزشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های بی‌کیفیت و مدارک درجه دو و سه در دامن‌زدن به این موضوع دخیلند.

همچنین مسئله‌ی تقلید و اوریجینال نبودن کار‌ها، واقف نبودن قشر عظیمی از مردم نسبت به اهمیت طراحی داخلی، افزایش قیمت مصالح و … موارد دیگری هستند که یک فارغ‌التحصیل معماری داخلی قبل از ورود به بازار‌ کار باید بداند.

بخش هفتم: نابغه‌های طراحی داخلی در ایران

رشته طراحی داخلی با وجود قدمت کوتاهش، در پرورش استعداد‌ها کوتاهی نکرده است.

طراح خلاق و چالش‌جو، «علیرضا تغابنی» مؤسس «دفتر معماری دیگر» یکی از بهترین مثال‌هایی‌ست که می‌توان برشمرد. به عقیده‌ی وی ساده‌گرایی و منحصر‌به‌فرد بودن ایده در خلق امضای کار بسیار اهمیت دارد.

ویلای کوهسار. معماری علیرضا تغابنی
ویلای کوهسار، کردان

اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه‌های بی‌نظیر این تیم هستید، پیشنهاد می‌کنم به وبسایتشان سری بزنید.

هومن بالازاده، کارشناس ارشد رشته معماری، «شرکت معماری هوبا دیزاین» را در سال ۲۰۰۹ با هدف توسعه‌ی تعاملی نقش ساختمان‌ها و ساکنین آن راه‌اندازی کرد.

پروژه‌های طراحی داخلی این تیم در ایران و خارج در سازمان‌های بین‌المللی بارها مورد تمجید قرار گرفته‌ است.

رستوران ایتالیایی گرانو.
طراحی داخلی - معماری داخلی توسط هومن بالا‌زاده
رستوران ایتالیایی گرانو، تهران

برای مشاهده‌های طراحی‌های فوق‌العاده این تیم اینجا کلیک کنید.

علی شریعتی و زهرا سربندی مؤسسان «گروه معماری کارند» با الهام از معماری گذشته ایران به خلق بناهایی در طی سال‌ها پرداخته‌اند که جامعه‌ی معماری ایران را متحیر کرده‌ است.

ویلای شمس - معماری گروه کارند
ویلای شمس، ساوه

در سال ۹۸ رتبه دوم جایزه شایستگی معمار ایرانی به این گروه تقدیم شد.

برنده جایزه GUSI PEACE در سال ۲۰۱۴ و صاحب برند «Pargari Design International» پرویز پرگاری یکی از موفق‌ترین مهاجران رشته طراحی داخلی است. خط تولید مبلمان سفارشی وی در سراسر ایالات متحده آمریکا زبانزد است.

طراحی داخلی پرویز پرگاری صاحب برند GUSI PEACE

برای مشاهده‌ی کارهای این طراح ایرانی اینجا کلیک کنید.

بخش هشتم: مهاجرت تحصیلی در رشته طراحی داخلی

مهاجرت تحصیلی برای رشته معماری داخلی و طراحی داخلی

در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره شد که اغلب مردم ایران هنوز متوجه اهمیت طراحی داخلی و تأثیر آن بر خلق‌و‌خو، روحیات و در یک کلام، زندگی خود نشده‌اند. اما این وضع در کشور‌های خارجی ۱۸۰ درجه می‌چرخد.

بیشترین تعداد طراح داخلی یا در آمریکا متولد می‌شوند و یا به آنجا مهاجرت می‌کنند.

متوسط درآمد سالانه مشاغل در آمریکا چیزی حدود ۶۳ هزار دلار در سال تعریف شده که این عدد برای طراح داخلی چیزی بین ۵۰ هزار دلار برای تازه‌کاران و ۹۲ هزار دلار برای خبره‌هاست.

بعد از آمریکا به ترتیب کشور‌های:

  1. استرالیا
  2. انگلیس
  3. هند
  4. امارت متحده عربستان
  5. کانادا
  6. آلمان
  7. نیوزیلند

بیشترین تعداد پذیرش را از بین مهاجران دارند.

برای مهاجرت تحصیلی که راحت‌ترین روش مهاجرت است، متقاضیان باید موارد زیر را در نظر داشته‌ باشند:

  1. قوانین و شرایط پذیرش دانشگاه‌ها باهم فرق می‌کند. از جمله ددلاین‌ها، آزمون‌های ورودی، نمره مدرک IELTS یا TOEFl، شرایط معافیت از هزینه تحصیل (fee waiver)، درصد دهان‌پر‌کن بودن رزومه‌ها و …
  1. در نظر گرفتن وضعیت کشور مقصد از دیدگاه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی.
  2. پشتوانه مالی حتی اگر دانشجو شامل بورسیه تحصیلی کامل (فول‌فاند) هم باشد، ضروریست.
  3. آمادگی برای مصاحبه با سفارت‌خانه‌ها و سنگ‌هایی که مصاحبه‌گر‌ها بدون‌شک به سمت متقاضی هدف می‌گیرند.
  4. جنبه‌های روانی و احساسی زندگی دور از خانواده در یک محیط غریبه و مَثَل معروف فرش قرمز!

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در رشته طراحی داخلی:

  • نمره بالا مدرک زبان
  • سابقه تحصیلی قوی یعنی ریز نمرات بالا در آخرین مدرک تحصیلی خود
  • پورتفولیو هنری قوی
  • انگیزه‌نامه قوی
  • توصیه‌نامه سه الی چهار عضو هیئت‌علمی دانشگاه

افراد متقاضی بورسیه تحصیلی بدانند که این امتیاز در اکثر دانشگاه‌های دنیا مختص به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد.

مطرح‌ترین دانشگاه‌های دنیا برای رشته طراحی داخلی

کالج سلطنتی هنر -  لندن - انگلیس

برخلاف ایران، در خارج طراحان داخلی عمدتاً فارغ‌التحصیل همین رشته از دانشگاه‌ها هستند.

  1. کالج سلطنتی هنر، لندن، انگلیس
  2. دانشگاه طراحی پارسونز، نیویورک، آمریکا
  3. موسسه طراحی سن‌دیگو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
  4. دانشگاه Incarnate Word، سن‌آنتونیو، تگزاس، ایالات متحده آمریکا
  5. آکادمی طراحی فلورانس، فلورانس، ایتالیا
  6. مدرسه طراحی داخلی، لندن، انگلیس
  7. کالج هنر و طراحی ساوانا، ساوانا، ایالات متحده آمریکا
  8. موسسه پرت بروکلین، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
  9. کالج ویژوال هنر و طراحی، ونکوور، کانادا
  10. مدرسه طراحی رود آیلند، نیویورک، ایالات متحده آمریکا
  11. کالج هنر چلسی، دانشگاه هنر لندن، انگلیس
  12. دانشگاه صنعتی سیدنی، استرالیا

سخن آخر

در این مطلب سعی شد به تمام جهات رشته طراحی داخلی چه در دوران تحصیل و چه در دوران کار پرداخته شود.

با تشکر از شما که با ما تا انتهای این مطلب همراه بودید؛ امیدواریم خواندن این مطلب برایتان مفید واقع شده‌ باشد.

یادتان باشد که پرورش ذهنی خلاق و خستگی‌ناپذیر، رمز موفقیت و پایداری در مشاغلی است که مسیری به سمت خلق زیبایی‌های هنری دارند.

پس با انتخاب درست، جرقه‌های ذهن خود را زنده نگه دارید.

مطالب مرتبط

رشته طراحی لباس، یکی از بحث‌برانگیز‌ترین فیلدهای طراحی با مسیری پرچالش و در عین حال زیبا! تمام نکاتی که قبل از انتخاب این رشته چه در هنرستان و چه در دانشگاه باید بدانید، اینجاست!

رشته طراحی جواهرات، یکی‌دیگر از رشته‌های پولساز هنری که محبوب دل خانم‌هاست. با ما در بررسی مسیر‌های مختلف برای پیوستن به این حرفه همراه باشید.

رشته‌های هنری مختلف و متناسب با تمام سلایق و استعدادها به همراه نکاتی برای درآمدزایی بیشتر از آنها در این زیر لیست شده‌اند.

مشاغل کسل‌کننده‌ی کارمندی یکی از بزرگترین کابوس‌های ذهنی‌ست که هیچ‌گاه نمی‌خوابد. ما اینجا پیشنهاداتی برایتان داریم که بدون‌ شک بیشتر از یک مورد از آن‌ها شما را مجذوب خود خواهد کرد.

آیا تا به حال با تبلیغات طراحی دکوراسیون داخلی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده‌اید؟
نظرتان در مورد شیوه‌ای که برای تبلیغ این حرفه در این ویدئو‌ها به‌کار گرفته می‌شود چیست؟
چقدر این مطلب در روشن‌سازی تصور شما از رشته طراحی داخلی موثر بود؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.