اگر از علاقمندان تولید محتوا هستید، حتماً تا به حال به تولید پادکست هم فکر کردهاید. و قطعاً تا حدودی با مزایای تولید پادکست نیز آشنا هستید. این کار همانند کارهای دیگر از مزایا و معایبی برخوردار است. در این مطلب ما به بررسی همه جانبهی این موضوع پرداختهایم.
کاربرد پادکست در تولید محتوا شما را شگفت زده خواهد کرد! علاوه بر آگاهی از مزایا و معایب پادکست ، در این مقاله با چند راهکار برای جذب شنوندهی بیشتر و افزایش درآمد از طریق پادکست، آشنا خواهید شد.
پس با ما در کارنکن همراه باشید.
فهرست مطالب
بخش اول: مزایای تولید پادکست
سه مورد از مهمترین فواید تولید پادکست که در این مطلب به آنها پرداختهایم عبارتند از:
- ایجاد ارتباط شخصی و صمیمانه بین گوینده و شنونده
- کسب درآمد اضافی برای تولیدکننده پادکست
- هدایت ترافیک بیشتر به وبسایت فرد
مزایای تولید پادکست : ایجاد ارتباط صمیمی
در پادکست، محتوا مستقیماً به صورت شفاهی و صوتی به شنونده منتقل میشود. همین ویژگی باعث ایجاد اعتماد و شکل گرفتنِ یک رابطه صمیمی و احساسی بین شنونده و گوینده میشود. به همین دلیل است که شما با شنیدن آهنگ یک خواننده، به وی علاقمند میشوید و اخبار مربوط به او را دنبال میکنید.
ایجاد اعتماد باعث میشود تا مخاطب به مرور زمان با گوش دادن به پادکست یک فرد، تبدیل به یک شنوندۀ وفادار شود. این اعتماد به قدری ممکن است قوی شود که شنونده تحت تاثیر گفتار گوینده، دست به اقدامی بزند و یا حتی مسیر زندگی خود را تغییر دهد.
جلب اعتماد شنوندگان، یکی از مهمترین فواید تولید پادکست است اما دیگر فواید تولید پادکست چیست ؟ چرا محتوای متنی بهندرت منجر به ایجاد ارتباط احساسی بین نویسنده و خواننده میشود؟ میتوان بدینشکل نتیجهگیری کرد که: شما با محتوای صوتی به شیوهای متفاوت ارتباط برقرار میکنید. چه نوع تفاوتی؟
شاید شما پس از خواندن این مطلب، نظر مثبت خود را بدینگونه بیان کنید: «بسیار مفید و کامل بود.» و من هم در پاسخ بنویسم: «از توجه شما سپاسگزارم». آیا ارتباط احساسی و صمیمانهای بین منِ نویسنده و شمای خواننده شکل گرفته است؟!
شما صرفاً یک خواننده هستید که براساس نیاز خود به دریافت اطلاعات، این متن را خوانده و از آن گذر خواهید کرد، بدون اینکه به نویسنده آن فکر کنید. اما در پادکست، این رابطه کاملاً متفاوت است. قبل از اینکه محتوا خود را نشان دهد، لحن گفتار، لهجه و تُن صدای گوینده، توجه شما را جلب میکند.
احساسی نسبت به گوینده در شما ایجاد میشود. اگر این حس، از جنس علاقه باشد، به محتوای او با دقت بیشتری گوش خواهید داد. به احتمال زیاد محتوای پادکست نسبت به محتوای متنی، اثر بیشتری بر شما خواهد داشت.
چرا ایجاد ارتباط شخصی، جزو مزایای تولید پادکست است؟
- در پادکست برای شما داستانسرایی میشود.
- با تجربههای شخصی دیگران آشنا میشوید.
- صحبتها معمولاً دوستانه و صمیمانه است.
- باعث ایجاد اعتماد و وفاداری در شنونده میشود.
همهی این موارد رابطهی شخصیتری ایجاد میکند و سبب میشود تا شما ناخودآگاه، گوینده را دوست و رفیق خود بدانید. در زندگی شخصی هم همین اتفاق رخ میدهد. شما داستانهایی برای شخص مورد نظر خود بازگو میکنید و این باعث صمیمیتر شدن شما میشود. هر چه احساس اعتماد و صمیمیت بیشتر شود، حرف گوینده روی مخاطب اثرگذارتر است.
صدا میتواند بسیار بهتر از کلمات موجود در یک صفحه، مخاطب را جذب کند. صدا باعث ایجاد اعتماد میشود و این اعتماد است که در نهایت یک محصول یا خدمات را به فروش میرساند. به یاد داشته باشید همیشه باید به مخاطبان خود دلایل کافی و لازم بدهید که چرا پادکست شما را گوش کنند.
مزایای تولید پادکست : درآمد اضافی
وقتی تولید پادکست را شروع میکنید، متوجه میشوید که این کار را دوست دارید و بسیار سرگرمکننده به نظر میرسد. به عبارت دیگر مشتاق ضبط کردن بیشتر و بیشتر قسمتهای جدیدی از پادکست خود میشوید.
تولید محتوای صوتی را میتوان بهعنوان یک شغل دوم درنظر گرفت. در عین حال، ساخت پادکست، یک سرمایهگذاری هم محسوب میشود.
- چرا سرمایهگذاری؟
- درآمد پادکست چگونه است؟
- آیا پادکست میتواند شغل دوم باشد؟
وقتی در مورد فواید تولید پادکست مطالعه میکنید، احتمالاً این نوع سوالات به ذهن شما خطور میکنند. در قسمت قبل، از جلب اعتماد مخاطب گفتیم. این اعتماد میتواند سرمایهی شما برای افزایش درآمد از طریق ساخت پادکست باشد. چرا که با صرف وقت و هزینه در این حوزه، شما تبدیل به یک شخص تاثیرگذار مانند اینفلوئنسرها میشوید.
البته این 2 نکتهی مهم را مدنظر قرار دهید:
- شما باید صاحب یک کسبوکار باشید یا حرف مهمی برای گفتن داشته باشید.
- به صورت منظم در زمینهی کسبوکار خود، محتوای صوتی جذاب تولید کنید.
صنعت پادکست آنقدر بزرگ است که یک دفتر تبلیغات تعاملی در انگلیس پیشبینی میکند:
درآمد این صنعت در سال جاری به بیش از 500 میلیون پوند برسد و هرچه سازگارتر باشید، بیشتر رشد خواهید کرد. همچنین هرچه پادکست شما معروفتر شود، احتمال بیشتری برای کسب درآمد دارید.
البته کسب درآمد از طریق پادکست بلافاصله پس از انتشار رخ نمیدهد. اما در لیست مزایا و معایب پادکست یک احتمال قوی به حساب میآید.
فوت کوزهگری: در این مسیر هرگز نقش پادکست در آموزش را فراموش نکنید زیرا کمبود آن در بسیاری از حوزهها حس میشود.
مزایای تولید پادکست : افزایش تولید ترافیک
مانند هر نوع محتوایی، پادکست نیز میتواند به شما در دستیابی به مخاطبان جدید کمک کند. مخاطبان جدید مشتریان بالقوهی شما هستند. شنوندگان تمایل دارند با شما همراه شوند تا بتوانند اپیزودها را مرتباً گوش دهند. تا زمانی که ثابت قدم باشید، به احتمال زیاد مخاطبان به گوشدادن ادامه خواهند داد. یکی از اصلیترین و مهمترین راهها برای یافتن مخاطب و شنونده در فضای مجازی، مداومت در تولید محتوا است.
برنامهریزی دقیق برای این کار و داشتن تقویم محتوایی، نتیجهی بهتری را عایدتان میکند. بنابراین بهدستآوردن مخاطبِ بیشتر، از فواید تولید پادکست برای وب سایت یا برند یک کسبوکار است. دقیقاً مانند زمانی که برای عملکرد بهتر ماشین در جایگاه سوختگیری، از بنزین سوپر به جای بنزین معمولی استفاده میکنید.
نکتهی مهم این است که مخاطبان وفادار، احتمالاً پادکست شما را به دیگران توصیه میکنند. در نتیجه، ترافیک سایت شما بهسرعت بهبود مییابد. ممکن است کمی عجیب به نظر برسد زیرا پادکست یک رسانه یکطرفه است.
اما همان طور که گفتم، انتشار پادکست بهطور منظم به شما کمک میکند تا با شنوندگان ارتباط موثر برقرار کنید. شنوندگان کاملاً احساس میکنند که شما را میشناسند.
بیشتر بخوانید: پادکست را کجا منتشر کنیم | نحوه آپلود پادکست در 5 برنامه معروف
فواید تولید پادکست تنها به این چند مورد ختم نمیشود. در فیلم 16 دقیقهای زیر، آرش کاویانی، گوینده و تهیهکنندهی پادکست چهارراه کامپیوتر دربارهی پادکست، ماهیت آن، تفاوت آن با سایر رسانهها، مزایای آن و سایر مباحث مربوط به این محتوا صحبت میکند.
توصیه میکنم حتماً این فیلم را ببینید و به ویژه به قسمت فواید پادکست بیشتر دقت کنید.
چرا افزایش ترافیک به عنوان مزیت تولید پادکست، در نظر گرفته میشود؟
مردم تمایل دارند پادکستها را گوش دهند زیرا با گوینده یا برند پادکست دغدغههای مشترکی پیدا میکنند. این اشتراکات سبب تشکیل یک رابطه عالی بین شنونده و گوینده میشود. پس از آن شونده، به دنبال اثبات وفاداری خود میرود، تا بتواند در ذهن خودش رابطه خیالی که پدید آورده است را قویتر کند.
در نتیجه:
شما برای شنونده حکم یک دوست را پیدا میکنید. او به احتمال زیاد از شما خرید میکند. بنابراین شما از طریق افزایش مخاطب، به هدف خود رسیدهاید.
محتوای صوتی چگونه تفاوت ایجاد میکند؟
مخاطب امروزی در اقیانوس اطلاعات موجود در اینترنت سردرگم است. محتوای مکتوب زیادی در اینترنت وجود دارد، پس شما میتوانید تغییر ایجاد کنید و با یک محتوای صوتی دقیق، مخاطب را از سردرگمی نجات دهید. علاوه بر این میتوانید پیام خود را با یک روش بسیار تعاملی در اختیار مخاطب قرار دهید. محتوای مکتوب در اغلب موارد، قادر به ایجاد چنین تعاملی نیست.
بخش دوم: معایب تولید پادکست
معایب تولید پادکست : دسترسی
شما به مخاطب آفلاین دسترسی ندارید. در فضای خارج از اینترنت هیچ مخاطبی برای شما وجود ندارد. درست برعکس آنچه در بخشِ مزایای تولید پادکست دربارهی افزایش ترافیک، برایتان توضیح دادیم. طبق گزارش دانشگاه Minnesota Duluth، پادکستها به ویژه پادکستهای ویدئویی اغلب فایلهای حجیمی هستند.
این عیب دسترسی به آنها را برای افرادی که اینترنت پرسرعت ندارند، دشوار میکند. علاوه بر این افراد ناشنوا یا افراد فاقد دستگاه پخش مناسب نیز، نمیتوانند در شمار مخاطبین شما قرار بگیرند.
چگونه این عیوب را برطرف کنیم؟
- متن پادکستهای صوتی را نیز منتشر کنید و برای فایلهای ویدیویی زیرنویس تولید نمایید.
- تا حد ممکن حجم فایلها را کاهش دهید.
- سازندگان باید مطمئن شوند که فرمت فایل برای همه پخشکنندهها مناسب است (نه فقط در یک سری از پخشکنندههای خاص).
معایب تولید پادکست : از دست دادن کنترل
در کشور ما، پادکستها مانند هر رسانه دیجیتالی دیگری به راحتی به اشتراک گذاشته میشوند. اگر از محتوای شخص دیگری در پادکست خود استفاده میکنید، باید اقدامات لازم را برای موضوع حق کپیرایت در نظر بگیرید. حتی اگر صاحب محتوا خودتان باشید اما مایل به انتشار غیرمجاز آن نباشید، همین مشکل وجود دارد.
ممکن است پادکست شما برای کارکنان شرکت خاصی تولید شود و مطالب آن محرمانه باشد. شاید رازهای کسبوکار شما در این پادکست موجود باشد و تمایل داشته باشید که آنها را مخفی نگهدارید. با این حال، این مشکل همچنان پابرجاست و شما با انتشار مطلب، قدرت خود را بر کنترل آن از دست میدهید.
معایب تولید پادکست : پیدا کردن شنونده
قبلاً از ایجاد ارتباط عمیق و موثر بین گوینده و شنونده صحبت کردیم. در اینجا میخواهیم از سختیهای یافتن شنونده بهعنوان یکی از معایب پادکست، نام ببریم. با توجه به دانش کسبوکار، یکی از بزرگترین چالشهای تولید پادکست، یافتن مخاطب است.
بر خلاف تبلیغات روزنامه یا پرداخت به ازای هر کلیک، شما نمیتوانید از ترافیکی که دیگران ایجاد کردهاند، استفاده کنید. شما باید یک استراتژی بازاریابی خوب داشته باشید تا پادکست خود را به بازار عرضه کنید. به عنوان یک راهکار در جذب شنونده، مزیتهای استفاده از پادکست را در پلتفرمهای مختلف جار بزنید.
به عنوان مثال، مصرفکننده میتواند با گوش کردن به پادکستها، از وقت خود استفادهی بهینه نماید. مثل گوش کردن به آنها در زمان رانندگی یا دویدن. شما باید با استفاده از برجسته کردن مزیتها، به دنبال راهی برای پیدا کردن شنونده باشید.
در ادامه، با برخی از روشهای تبلیغاتی برای جذب مخاطب آشنا میشوید.
بخش سوم: مطالب تکمیلی درباره مزایای تولید پادکست
در این بخش برای اینکه تولید انواع پادکست به دستاوردهای عالی منجر شود، به چند نکته مهم اشاره میکنیم.
چطور تبلیغ کنیم؟
چگونه پادکست خود را تبلیغ کنیم ؟
از چه راهی تعداد شنوندگان پادکست خود را زیاد کنیم؟ چگونه پادکست خود را به تعداد افراد بیشتری معرفی کنیم. هدف شما این است که محصول خود را به افراد بیشتری بفروشید. کسی را میشناسید که به دنبال افزایش مخاطب و مشتری نباشد؟
پادکست به زبان ساده یک محصول است، به قول بعضیها یک محصول فرهنگی. چه 100 شنونده داشته باشید چه 50هزار تا، باز هم به تبلیغ برای پادکست خود و افزایش شنوندگان نیاز دارید. شما هیچ تولیدکننده پادکستی را نمیبینید که به دنبال افزایش تعداد شنوندگان و مخاطبین خود نباشد.
روی دکمهی زیر کلیک کنید تا بدانید که چگونه پادکست خود را تبلیغ کنید و تعداد مخاطبین خود را افزایش دهید.
استفاده از پادکست برای افزایش درآمد
چگونه فایل صوتی خود را بفروشیم؟ چگونه از پادکست پول در بیاوریم؟ چه روشهایی برای کسب درآمد از طریق پادکست وجود دارد؟ این روزها میزان اقبال به «پادکست» و فراگیرشدن دسترسی به «محتوای صوتی» بر کسی پوشیده نیست.
در همین راستا، افرادی که قبلاً در این حوزهها فعال بودهاند یا در حال حاضر فعال هستند به فکر کسب درآمد از فروش محتوای صوتی خود افتادهاند. ما در مقاله زیر بنا داریم به همین 2 سوال پاسخ بدهیم. همچنین به تولیدکنندگان محتوای صوتی و سازندگان پادکست توصیههایی میکنیم تا بتوانند مخاطب بیشتری جذب کنند.
بهترین پادکست های فارسی در تمام حوزهها
امروزه پادکستها نقش مهمی در مسیر یادگیری ایفا میکنند. ما از طریق گوشدادن به محتوای صوتی در زمان خود صرفهجویی میکنیم. اما چگونه پادکست مناسب خود را پیدا کنیم؟ ما کار را برای شما راحت کردهایم. مقالهی زیر حاصل ساعتها تحقیق و شخمزدن اینترنت است. بههیچوجه آن را از دست ندهید.
چگونه پادکست خودمان را بسازیم
اگر با خواندن این متن وسوسه شدید که پادکست خودتان را بسازید. تمام آنچه نیاز دارید در صفحات زیر است.
یکی از بهترین پادکستهای ایران در زمینهی شغل و کسبوکار، رادیو کارنکن است که امین آرامش آن را تهیه میکند.
اگر علاقمندید از سیر تا پیاز داستان زندگی آدمهایی که با شغلشان زندگی میکنند را از زبان خودشان بشنوید، پادکستهای شنیدنی رادیو کارنکن را پیشنهاد میکنیم.
سخن پایانی
در این مقاله، نکات مهمی را دربارهی فواید تولید پادکست گفتیم و مزایا و معایب پادکست را بررسی کردیم.
حالا نوبت شماست بگوئید؛ اگر بخواهید وارد این حوزه شوید، تمایل دارید در چه زمینهای پادکست بسازید؟ به نظر شما بهترین پادکستهای فارسی کدامند؟ از چه روشهایی مخاطبین خود را افزایش خواهید داد؟