دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

صفر تا صد فریلنسری تولید محتوا

فریلنسری تولید محتوا
4.4/5 - (10 امتیاز)

حتماً شما هم این جمله که “محتوا پادشاه است” را حداقل یک بار شنیده‌اید. امروزه محتوا اهمیت زیادی به خصوص برای صاحبان کسب‌وکار دارد. به همین دلیل هم فریلنسری تولید محتوا تبدیل به یکی از پرطرفدارترین راه‌های کسب درآمد از فریلنسری شده‌است.

با توجه به اهمیت تولید محتوا، در این مطلب تصمیم داریم هرآنچه که راجع به این شغل جذاب لازم است بدانید به شما بگوییم.

این مطلب مناسب شماست، اگر:

  • به تولید محتوا علاقه دارید و می‌خواهید به فریلنسری تولید محتوا بپردازید.
  • می‌خواهید با ویژگی‌ها و مهارت‌هایی که یک فریلنسر تولید محتوا برای موفقیت نیاز دارد، آشنا شوید.
  • به دنبال محتوای باکیفیت برای کسب‌وکار خود یا استخدام فریلنسر تولید محتوا هستید.
  • به عنوان فریلنسر تولید محتوا نمی‌دانید با کدام سایت‌ تولید محتوا همکاری کنید.
  • می‌خواهید از هزینه‌های تولید محتوا مطلع شوید.

فهرست مطالب:

بخش اول: تولید محتوا

تولید محتوا فریلنسر

محتوا چیست؟

متنی که در یک وبلاگ می‌خوانید، مشخصات محصولی که در یک فروشگاه اینترنتی می‌بینید، پادکستی که در راه خانه گوش می‌دهید، کلیپی که در یوتیوب می‌بینید، پستی که در اینستاگرام لایک می‌کنید و… همگی نوعی از محتوا هستند.

بنابراین انواع محتوا شامل متن، عکس، ویدئو، صوت و… می‌باشد.

تولید‌کننده محتوا کیست؟ و برای کجا محتوا تولید می‌کند؟

تولیدکننده محتوا کسی است که در راستای اهداف یک کسب‌و‌کار به تولید نوعی از محتوا درباره‌ی یک موضوع می‌پردازد.

  • کسی که با نوشتن کپشن‌های جذاب و انتخاب عکس‌های مناسب به تولید پست‌های اینستاگرام می‌پردازد
  • فردی که در وبلاگ شخصی‌اش از تجربیات روزمره‌اش می‌نویسد
  • شخصی که با نوشتن بهترین آگهی‌های تبلیغاتی به معرفی یک برند می‌پردازد
  • فردی که در یوتیوب با تولید ویدئو به بلاگری می‌پردازد
  • کسی که دربارۀ موضوع مورد علاقه‌اش پادکست می‌سازد
  • یا حتی من که در حال نوشتن این مقاله برای شما هستم!

همگی نوعی تولیدکنندۀ محتوا هستیم و همانطور که اشاره کردم، تولید محتوا می‌تواند برای سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و… باشد.

تولید محتوا چه اهمیتی دارد؟

1- جلب اعتماد و جذب مخاطب هدف

با تولید محتوای مناسب، مداوم و هدفمند باعث جذب افرادی می‌شوید که به حوزۀ کاری شما علاقه‌مندند و درواقع مخاطب هدف شما هستند. بدون آنکه مجبور باشید در تبلیغات به‌زور به مخاطب القا کنید که شما و محصولات یا خدماتتان عالی هستید، به مرور زمان با تولید محتوای خوب باعث جلب اعتماد افراد می‌شوید.

2- بازاریابی

حتماً تاکنون عبارت بازاریابی محتوا را شنیده‌اید. این نوع بازاریابی به نسبت روش‌های دیگر آن، هم هزینۀ کمتری دارد و هم اثر طولانی‌تر و عمیق‌تری بر مخاطبین می‌گذارد.

اگر دوست دارید جدیدترین تکنیک‌های بازاریابی محتوا را یادبگیرید، ویدئو زیر را از دست ندهید. در این ویدئو برایان دین، موسس سایت Backlinko جدیدترین روش‌هایی که خودش استفاده کرده و توانسته در سال گذشته بیش از دو میلیون بازدیدکننده به سایتش بیاورد را توضیح می‌دهد.

اگر دوست دارید به ویدئوهای بیشتری مثل این ویدئو دسترسی داشته‌باشید، سری به کانال یوتیوب برایان دین بزنید. در این کانال کلی ویدئوهای آموزشی راجع‌به تولیدمحتوا، استراتژی محتوا، سئو و… وجو دارد.

3- بهبود سئو سایت

رقابت سایت‌ها برای آمدن به لینک‌های اول گوگل هر روز بیشتر از قبل می‌شود. و افراد برای رسیدن به این هدف دست به کارهای مختلفی می‌زنند؛ به‌عنوان مثال پرداخت هزینه‌های گزاف برای کمپین‌های تبلیغاتی. اما راحت‌ترین و بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید تا سئوی سایتتان را بهتر کنید تولید محتوای درجه یک است.

حال که انقدر از اهمیت تولید محتوا گفتیم، شاید بپرسید چگونه محتوای خوبی بنوبیسیم؟ ویژگی‌های یک محتوای خوب چیست؟

چند نکته برای تولید محتوای متنی بهتر

  • سعی کنید کامل و جامع بنویسید و تمام ابعاد موضوع را پوشش دهید.
  • مطلبی بنویسید که کاربردی باشد.مطلبی که بتواند نیاز مخاطب را رفع کند و سوال‌هایش را پاسخ دهد.
  • ساده و روان بنویسید. از جملات و کلمات ثقیل که خواننده را گیج می‌کند اجتناب کنید.
  • تلاش کنید تا خواننده را همراه خود کنید. از او سوال بپرسید، از دغدغه‌هایش حرف بزنید.
  • از عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و… استفاده کنید تا محتوا از یکنواختی درآید و برای مخاطب جذاب‌تر باشد.
  • تیتر جذاب بنویسید. عنوان مطلب اولین چیزیست که مخاطب آن را می‌خواند، لذا سعی کنید بهترین تیتر را بنویسید.
  • پس از عنوان مطلب، پاراگراف اول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در نوشتن آن دقت کنید.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد از اینترنت

بخش دوم: 5 نکته برای موفقیت در فریلنسری تولید محتوا

5 نکته برای موفقیت در فریلنسری تولید محتوا

1- داشتن رزومه

گزیده‌ای از بهترین نمونه‌کارهایی که تا‌کنون انجام داده‌اید را در رزومۀ خود قراردهید.

شما همچنین می‌توانید یک وبلاگ شخصی داشته‌باشید و به‌طور منظم به انتشار مطلب در آن بپردازید. این کار حتی از داشتن چند نمونه کار به عنوان رزومه بهتر است و به ساختن برند شخصیتان هم کمک می‌کند.

2- بستن قرارداد با کارفرما

یکی از مشکلاتی که فریلنسرها با آن مواجه می‌شوند این است که پس از صرف چندین ساعت از وقت خود و انجام پروژه، با بد‌قولی کارفرما مواجه می‌شوند. به همین دلیل بهتر است پیش از انجام پروژه، یک قرارداد رسمی با کارفرما ببندید و در آن جزئیات انجام پروژه و میزان دستمزد را مشخص کنید.

3- تعیین قیمت مناسب

  • اگر تازه‌کار هستید، برای افزایش مهارت‌های خود و ساختن رزومه اشکالی ندارد که با قیمت پایین شروع به کار کنید.
  • اما اگر یک فریلنسر تولید محتوا حرفه‌ای هستید، با تعیین قیمت پایین به امید یافتن پروژه‌های بیشتر، ارزش کار خود را پایین نیاورید.

4- تمرین و تمرین

این فکر که برای نوشتن باید از استعداد ذاتی برخوردار باشید را از ذهنتان بیرون کنید. نویسندگی و تولید محتوا یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری برای بهتر شدن نیاز به تمرین دارد.

برای آنکه فریلنسر تولید محتوای بهتری شوید، خود را موظف کنید تا هر روز بنویسید. مثلاً هر روز راجع به یک موضوع، هزار کلمه بنویسید.

5- تداوم در یادگیری

برای موفقیت در فریلنسری تولید محتوا بایستی مدام در حال یادگیری و به‌روز کردن اطلاعات خود در این زمینه باشید، تا در رقابتی که در بازار این حوزه وجود دارد عقب نمانید.

بخش سوم: 3 ویژگی مهم یک فریلنسر تولید محتوا

3 ویژگی مهم یک فریلنسر تولید محتوا

1- منظم بودن

خوش‌قول بودن و تحویل به موقع پروژه‌ها زمانی‌که به صورت فریلنسر تولید محتوا کار می‌کنید اهمیت زیادی دارد.

با توجه به اینکه در فریلنسری معمولاً شما در خانه کار می‌کنید و ساعات کاری شما دست خودتان است، باید حواستان باشد تا با داشتن یک برنامه‌ی منظم، هم پروژه‌ها را در زمان مقرر تحویل‌دهید و هم میان کار و زندگی خود تعادل برقرار‌کنید.

2- خلاق بودن

داشتن خلاقیت جزء جدانشدنی از نویسندگی است. امروزه همه به دنبال محتوای منحصر‌به‌فرد، خاص و خلاقانه هستند. با تمرین هرچه بیشتر در نوشتن، شما می‌توانید خلاقیت خود را پرورش‌دهید.

3- داشتن شوق یادگیری

شما برای آنکه تولیدکننده‌ محتوای خوبی شوید بایستی به یادگیری در زمینه‌های مختلف علاقه‌مند باشید.

شما به عنوان فریلنسر تولید محتوا در هر پروژه باید راجع‌به یک موضوع متفاوت بنویسید. برای اینکه این کار را به خوبی انجام‌دهید لازم است که به‌اندازۀ کافی در آن زمینه مطالعه‌کنید تا خودتان به یک سطحی از دانش برسید که بتوانید از زبان خودتان مطلبی راجع‌به آن موضوع بنویسید.

اگر شخصی باشید که دوست‌دارد راجع‌به مسائل مختلف بخواند و یادبگیرد، کار فریلنسری تولید محتوا برایتان جذاب خواهد‌بود و می‌توانید در آن موفق‌باشید.

بخش چهارم: مهارت‌هایی که برای تولید محتوا به صورت فریلنسینگ نیاز دارید

مهارت‌هایی که برای تولید محتوا به صورت فریلنسینگ نیاز دارید

1- زبان انگلیسی

برای تولید محتوایی که به‌روز و منحصر به فرد باشد، لازم است که سایت‌ها و منابع انگلیسی را هم مطالعه‌کنید. قرار نیست در سطح عالی باشید اما داشتن تسلط نسبی به زبان انگلیسی در فریلنسری تولید محتوا ضروری است.

البته اگر زبانتان خیلی خوب باشد یا به زبان دیگری مسلط باشید، می‌توانید به تولید محتوا به صورت فریلنسینگ به زبانی غیر از فارسی هم بپردازید.

2- ویراستاری

شما برای تولید یک محتوای بی‌نقص باید با اصول نگارش و ویرایش آشنا‌باشید. متنی که می‌نویسید باید فاقد ایرادات نگارشی یا املائی باشد.

3- سئو

قرار‌گرفتن در صفحه‌ و حتی لینک اول گوگل برای بسیاری از سایت‌ها و کسب‌وکار‌ها اهمیت زیادی دارد و تولید محتوا نیز نقش مهمی در سئوی سایت دارد. شما به عنوان تولیدکنندۀ محتوا بایستی به اصول سئو آشنا‌باشید تا بتوانید محتوای سئوشده تولید‌کنید.

حتی در بسیاری از پروژه‌ها یا موقعیت‌های شغلی، یک نفر کار تولید محتوا و سئو را همزمان انجام می‌دهد. لذا درصورت تسلط به مباحث سئو، شانس بیشتری برای پیداکردن کار دارید.

برای تاکید بر وابستگی سئو و تولیدمحتوا ، جا داره بگم که خود من در حال گذراندن دوره کاراموزی سئو هستم، اما کار عمده‌ای که انجام می‌دهم تولید محتوا برای شما عزیزان هست.

4- آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا خصوصاً وردپرس

از آنجایی که خیلی از سایت‌ها در وردپرس راه‌اندازی شده‌اند، برای بسیاری از کارفرمایان مهم است که شما آشنایی کافی با وردپرس داشته‌باشید.

گاهی کارفرما انتظار‌دارد شما با افزونه یواست وردپرس هم بتوانید کار‌کنید. این افزونه به شما در تولید یک محتوای سئو‌شده کمک می‌کند.

5- آشنایی با نرم‌افزارهای گرافیکی

آشنایی با نرم‌افزارهای ادیت فیلم و عکس می‌تواند برای شما مزیت به‌حساب‌آید. مخصوصاً اگر قرار است برای شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به تولید محتوای تصویری بپردازید. پس حتماً سعی کنید کار با یک نرم‌افزار مانند فتوشاپ را بلد باشید.

بخش پنجم: بهترین سایت‌های تولید محتوا

بهترین سایت‌های تولید محتوا

در ادامه به معرفی 9 سایت در حوزۀ محتوا می‌پردازیم، برای:

  • کسانی که می‌خواهند تولید محتوا یادبگیرند.
  • کسانی که می‌خواهند به عنوان فریلنسر تولید محتوا کار کنند.
  • کسانی که به خدمات تولید محتوا نیاز دارند.

1- شهر محتوا

مقاله‌های آموزشی زیادی در حوزۀ بازاریابی و تولید محتوا، سئو، مدیریت کسب‌وکار و… در شهر محتوا وجود‌دارد که می‌توانید رایگان از آن‌ها استفاده‌کنید.

اگر به خدماتی در حوزۀ تولید محتوا، آنالیز سئو سایت، تحقیق کلمات کلیدی و… نیاز دارید، در شهر محتوا می‌توانید با ثبت سفارشتان، این خدمات را دریافت کنید.

اگر می‌خواهید به عنوان فریلنسر تولید محتوا به کسب درآمد بپردازید، شهر محتوا در استخدام فریلنسر تولید محتوا نیز فعالیت‌دارد.

2- الو کانتنت

الو کانتنت به ارائۀ خدماتی مانند تولید محتوای متنی، صوتی، و ویدئویی و تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد.

چه صاحب کسب‌وکار و به دنبال تولیدکنندۀ محتوا هستید، چه فریلنسر تولید محتوا و به دنبال کار هستید، الو کانتنت گزینۀ مناسبی برای شماست.

همچنین در الو کانتنت می‌توانید به مقالات و دوره‌های آموزشی رایگان در حوزۀ تولید محتوا دسترسی داشته‌باشید.

3- نوسین

نوسین پلتفرمی برای ارتباط کسب‌و کارها و فریلنسرهای حوزۀ محتواست.

اگر به عنوان کارفرما به دنبال محتوای متنی، ویدئویی، اینفوگرافیک، پادکست، سئو مطالب و… برای کسب‌وکارتان هستید، می‌توانید در نوسین درخواستتان را ثبت‌کنید.

اگر هم فریلنسر تولید محتوا هستید، می‌توانید با عضویت در نوسین کار خود را آغاز‌کنید.

در قسمت وبلاگ نوسین نیز می‌توانید مقالاتی راجع‌به تولید محتوا، فریلنسری و… بخوانید.

4- رایتینا

برای کسانی که قصد‌دارند فریلنسر تولید محتوا شوند، رایتینا مقالات، جزوه، پادکست و ویدئوهای آموزشی دارد که بسیاری از آن‌ها رایگان می‌باشند. همچنین مقالات رایگان آموزشی در زمینۀ مهارت‌های نرم نیز دارد.

رایتینا دو تا طرح مخصوص دارد برای:

  • کسانی که می‌خواهند کار تولید محتوا فریلنسر را انجام دهند.
  • کسانی که خودشان سایت دارند و می‌خواهند برای آن محتوا تولید‌کنند.


در این طرح‌ها مثل یک مربی از اول تا آخر کنار شما هستند و راهنمایی‌تان می‌کنند.

همچنین اگر دنبال محتوای باکیفیت هستید، می‌توانید سفارش خود را به تیم رایتینا بسپارید.

5- فرامحتوا

فرا محتوا به ارائۀ خدمات مربوط به تولید محتوا می‌پردازد.

کلی آموزش و دوره برای یادگیری تولید محتوا هم دارد.

6-محتوانگار

اگر صاحب کسب و کار آنلاین هستید، می‌توانید به تمام خدمات زیر در محتوانگار دسترسی داشته‌باشید:

  • تولید محتوای متنی سئو‌شده
  • طراحی گرافیکی
  • ساخت و تدوین تیزرهای تبلیغاتی
  • ساخت موشن گرافیک و انیمیشن
  • تولید پادکست
  • خدمات گوگل مانند گوگل آنالایتیک و ادوردز
  • طراحی وبسایت و اپلیکیشن

7- الومحتوا

برای صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی خدماتی مانند تولید محتوا برای سایت و شبکه‌های اجتماعی، مشاورۀ سئو، رپورتاژ آگهی، دیتا اینتری و… را ارائه می‌دهد.


اگر فریلنسر تولید محتوا هستید می‌توانید با الومحتوا همکاری کنید.


همچنین مقالات آموزشی رایگان زیادی در حوزه‌های تولید محتوا، سئو و… دارد.

8- نویسش

به ارائۀ خدمات تولید محتوای سایت، وبلاگ، رپورتاژ و شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد.


اگر به دنبال آموزش تولید محتوا هستید، در قسمت وبلاگِ نویسش می‌توانید به مقالات آموزشی رایگان زیادی دسترسی داشته‌باشید.

9- فارس محتوا

به ارائۀ خدمات تولید محتوا و آموزش رایگان تولید محتوا می‌پردازد.

علاوه بر سایت‌های ذکرشده، برای استخدام فریلنسر تولید محتوا می‌توانید به سایت‌های فریلنسری مانند پارس فریلنسر، پونیشا، حامی ورکس و… نیز مراجعه کنید. در مطلب زیر می‌توانید با بهترین سایت‌های فریلنسری آشنا شوید.

بخش ششم: هزینۀ تولید محتوا و درآمد تولید‌کنندۀ محتوا

هزینه‌ی تولید محتوا

میزان حقوق تولیدکننده‌های محتوا به عوامل زیادی بستگی دارد، مثلاً اینکه فریلنسر باشند یا کارمند.

1- کارمندی

اگر بخواهید به صورت کارمند کار کنید بسته به اینکه پاره‌وقت یا تمام وقت کار کنید، چقدر سابقه کار داشته‌باشید و… میزان حقوقتان متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال در زیر 2 آگهی استخدام از سایت جابینجا را می‌بینید. حقوق تولیدکنندۀ محتوا از سه میلیون برای یک فرد تازه‌کار شروع شده و تا ده میلیون برای یک فرد باسابقه که در سمت مدیر تولید محتوا کار می‌کند، افزایش یافته.

استخدام فریلنسر تولید محتوا

2- فریلنسری

در مورد فریلنسری تولید محتوا هم قیمت واحدی وجود ندارد و آیتم‌های زیادی در تعیین هزینۀ تولید محتوا موثر است، از جمله:

  • کیفیت محتوا
  • محتوا برای چه باشد: سایت، وبلاگ، اینستاگرام، محصولات فروشگاه اینترنتی، رپورتاژ آگهی و…
  • متن محتوا تخصصی باشد یا عمومی
  • نوع محتوا چه باشد: متن، تصویر، پادکست و..
  • تولید محتوا به چه شکل باشد: ویرایش یک متن از قبل تهیه‌شده، ترجمه، نوشتن به زبان دیگر و…
  • اصول سئو در تولید محتوا رعایت شده باشد یا نه
  • تجربه و تخصص فرد یا شرکت تولیدکننده محتوا

به عنوان مثال در عکس زیر می‌توانید هزینه‌های تولید محتوا را در فارس محتوا مشاهده کنید.

هزینه‌های تولید محتوا

خلاصۀ آنچه گفته شد

فریلنسر تولید محتوا کیست؟

تولیدکننده محتوا فردیست که به تولید نوعی از محتوا(متنی، تصویری، صوتی، ویدئو و…) برای سایت یا شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. فریلنسر نیز کسی است که بدون آنکه به شرکت یا سازمان خاصی متعهد باشد، خودش انتخاب می‌کنند در چه مکان و زمانی و برای کدام کارفرما کار کند. درنتیجه فریلنسر تولید محتوا کسی است که می‌تواند درحالیکه در خانه نشسته، از طریق نوشتن کسب درآمد کند.

چگونه در فریلنسری تولید محتوا موفق شویم؟

1- داشتن رزومۀ قوی (ترجیحاً داشتن وبلاگ شخصی)
2- بستن قراداد روشن و شفاف با کارفرما قبل از شروع پروژه
3- تعیین هزینۀ مناسب باتوجه با سابقه‌کارتان
4- تمرین فراوان! بدانید که نوشتن تنها با نوشتن بهتر می‌شود
5-تداوم در یادگیری و به‌روزکردن اطلاعاتتان

یک فریلنسر تولید محتوا چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی باید داشته‌باشد؟

داشتن نظم، خلاقیت و شوق یادگیری از ویژگی‌های مهم یک فریلنسر تولید محتواست. مهارت های لازم برای تولید محتوا نیز شامل تسلط به زبان انگلیسی، سئو، ویراستاری، وردپرس و نرم‌افزارهای گرافیکی می‌باشد.

بهترین سایت‌ها برای استخدام فریلنسر تولید محتوا کدام‌اند؟

انواع سایت فریلنسر مانند پونیشا، حامی‌ورکس، پارس فریلنسر و… همچنین سایت‌های تخصصی تولید محتوا مانند شهر محتوا، الوکانتنت، نوسین و… از بهترین سایت‌ها هستند، برای کسانی که می‌خواهند کار فریلنسری تولید محتوا را انجام دهند یا به‌دنبال استخدام فریلنسر تولید محتوا هستند

درآمد تولیدکننده‌های محتوا چقدر است؟

درآمد تولیدکنندگان محتوا بسته به اینکه کارمند باشند یا فریلنسر، تمام وقت کار کنند یا پاره وقت، چقدر سابقه کار داشته‌باشند و … متغیر است. به عنوان مثلا یک تولیدکنندۀ محتوای تمام‌وقت بسته به سابقه کارش می‌تواند در ماه بین سه تا ده میلیون درآمد داشته‌باشد.

مطالب مرتبط با فریلنسری تولید محتوا

اگر می‌خواهید با مفهوم فریلنسری و مزایا و معایب آن آشنا‌شده و رمز موفقیت در فریلنسری را بدانید، مطلب زیر را از دست ندهید.

برای آنکه فریلنسر بهتری باشید، بد نیست مهارت‌های آزادکاری یا فریلنسینگ را نیز فرا‌بگیرید.

برای موفقیت در فریلنسری با اصول آن آشنا‌شوید.

برای همکاری با سایت‌های فریلنسری باید با قوانین آن‌ها آشنایی داشته‌باشید.

امیدوارم این مطلب برایتان مفید بوده‌باشد.
شما چه تجربه‌ای در زمینۀ فریلنسری تولید محتوا دارید؟
آیا سایت دیگری برای استخدام فریلنسر تولید محتوا می‌شناسید؟
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

6 دیدگاه برای “صفر تا صد فریلنسری تولید محتوا

  1. حسین گفته:

    ممنون
    واقعا جامع و مفید بود
    هر چی که لازم بود رو گفتید
    هرچند که متوجه شدم درآمد این کار چندان قابل توجه نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.