دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چرا و چگونه انعطاف پذیر باشیم؟

مهارت انعطاف‌پذیری _ مهارت انعطاف‌پذیری چیست
Rate this post

اسفند ماه سال 1398 را به یاد دارید؟ ویروس خطرناک کرونا که مدتی بود در چین شیوع پیدا کرده‌بود و تمام مردم از شیوع این بیماری می‌ترسیدند، خبرهایی به گوش می‌رسید که در ایران هم شایع شده است.

ویروس کرونا در تمام جهان شیوع پیدا کرد و مدارس و کسب‌وکارها تعطیل شدند. در این مدت کسب‌وکارها و افراد زیادی ورشکست شدند. اما افراد و کسب‌وکارهایی بودند که با استفاده از مهارت انعطاف پذیری (Flexibility skills) با شرایط موجود کنار آمدند و برای حل این مشکل به سمت کسب‌وکار مجازی رفتند.

این افراد و کسب‌‌وکارها نه تنها آسیبی ندیدند بلکه از شرایط موجود برای رشد خود استفاده کردند و با پیشرفت زیادی که داشتند موفق شدند.

نمی‌دانید مهارت انعطاف پذیری چیست؟ انعطاف‌ پذیری در زندگی چه کاربردی دارد؟ چگونه می‌توانیم این مهارت را در خود ایجاد کنیم؟

برای پیدا کردن جواب سوالات بالا به هیچ وجه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تعریف انعطاف‌ پذیری را می‌دانید؟

مهارت انعطاف‌ پذیری  _ انعطاف‌ پذیری در زندگی _ مهارت انعطاف‌ پذیری چیست

حتما این سوال ذهن شما را درگیر کرده‌است که مهارت انعطاف‌ پذیری چیست؟

انعطاف‌ پذیری در لغت به معنای قابلیت خم شدن و نشکستن است. انعطاف‌ پذیری در زندگی یعنی اینکه یک شخص تا چه حد می‌تواند خود را با شرایط و محیط های در حال تغییر وفق دهد و با آن موقعیت کنار بیاید.

همه شما در زندگی دچار تغییراتی می‌شوید. این تغییرات به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول تغییراتی است که آن‌ها را پیش بینی کرده‌اید و برای روبه‌رو شدن با این تغییرات آماده هستید. مثل تغییر شغل یا نقل مکان به شهر و خانه جدید.
  • دسته دوم تغییراتی است که به طور ناگهانی رخ می‌دهد که شما آن را پیش بینی نکرده‌اید و برای روبه‌رو شدن با این تغییرات آماده نیستید. مثل از دست دادن شغل، وقوع اتفاق ناگوار برای خود و اطرافیانتان.

وقتی تغییرات دسته دوم رخ می‌دهد، زندگی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و اینجاست که مهارت انعطاف پذیری به کمک شما می‌آید.

یک شخص انعطاف‌ پذیر به خوبی می‌تواند در شرایط پیش‌بینی نشده بهترین عملکرد را داشته‌باشد و با غلبه بر استرس خود و با خلاقیت شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

مثلا اگر شغل‌تان را از دست دادید یا وظایف‌ کاری‌تان تغییر کرد و سخت شد، بدون استرس و با خلاقیت کاری کنید تا آن شرایط برای شما راحت و حتی لذت‌بخش شود.

مهارت انعطاف و تطبیق‌پذیری چه کاربردی در زندگی دارد؟

مهارت انعطاف‌ پذیری _ کاربرد انعطاف‌ پذیری در زندگی

مهارت انعطاف‌ پذیری و تطبیق‌پذیری کاربردها و جنبه‌های متفاوتی در زندگی دارد که البته بسیار مهم بوده و تاثیر زیادی در زندگی شما دارد.

ورود به بازار کار و موفق شدن در شغل

اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد این مهارت، هنگام ورود به بازار کار و موفق شدن در شغل و محیط کاری که در آن کار می‌کنید است.

کارفرما‌ها بیشتر به دنبال جذب و استخدام افرادی هستند که مهارت انعطاف‌ پذیری بالایی داشته‌باشند.

حتما تا اینجا این سوال برای‌ شما پیش آمده که علت این موضوع چیست؟

همان‌طور که می‌دانید امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی خیلی سریع در حال رخ دادن است. هر روز اختراعات جدیدی رونمایی می‌شود و اطلاعات جدیدی به دست می‌رسد. به همین دلیل اغلب، اولویت‌های کسب‌و‌کار تغییر می‌کند و وظایف جدیدی به کارمندان محول می‌شود.

طبیعی است کارفرما‌ها به دنبال افرادی باشند که می‌توانند در کمترین زمان ممکن خود را با شرایط تطبیق بدهند. انعطاف‌ پذیری در محل کار باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. کارمندانی که مهارت‌های انعطاف‌ پذیری را داشته باشند در محیط کار بسیار شاد و پرانرژی هستند و همچنین رضایت شغلی بالایی نیز دارند.

بگذارید برگردیم به گذشته، حتما نام کمپانی نوکیا و بلک‌بری به عنوان تولید کننده تلفن‌همراه را شنیده‌اید. شرکت‌هایی که روزی بزرگترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان بودند و بیشترین سهم را در بازار موبایل داشتند. اما با معرفی گوشی‌های هوشمند لمسی توسط شرکت اپل انقلابی بزرگ در بازار موبایل رخ داد و مردم به سمت مدل‌های لمسی آمدند.

شرکت‌های نوکیا و بلک‌بری به جای اینکه با انعطاف‌ پذیری خودشان را با نیاز بازار و مردم تطبیق بدهند همچنان به روش قبلی خود ادامه دادند. همین باعث شد نوکیا و بلک‌بری که روزی هیچ شرکتی توان رقابت با آن‌ها را نداشت سقوط کنند.

سازگاری و ارتباط با دیگران

مهارت انعطاف‌ پذیری باعث برقراری ارتباط موثر با دیگر افراد می‌شود. این مهارت به شما این قدرت را می‌دهد تا به راحتی خود را در موقعیت فرد مقابل قرار دهید و درک بهتری از شرایط او داشته‌باشید. این درک بهتر باعث همدلی بیشتر در ارتباطات می‌شود و احساس خوشایند و رضایت‌مندی از زندگی می‌دهد.

همچنین تقویت این مهارت باعث افزایش پویایی شما در کار گروهی می‌شود. اگر شما در یکی از شغل‌های مدیریت، مشاوره، فریلنسری، پزشکی و معلمی مشغول به کار هستید، باید بدانید که در محیط کاری این مشاغل به دلیل تعامل زیاد با افراد مختلف مهارت انعطاف و تطبیق‎‌پذیری با شرایط اهمیت بسیار بالایی دارد و بدون این مهارت کار برای شما سخت خواهد شد.

نمونه دیگر آن در محیط خانواده و تعامل با اعضای خانواده است. وقتی درون خانواده این مهارت باشد ارتباط درستی بین والدین و فرزندان و دیگر اعضای خانواده شکل می‌گیرد و درک بهتری نسبت به همدیگر خواهند داشت.

یا مثلا شما دوستانی دارید که از نظر عقاید و اعتقادات تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارید. وقتی می‌خواهید با آن‌ها وقت‌گذرانی و تفریح کنید در صحبت‌های‌تان به اختلاف می‌خورید و از همدیگر دلخور می‌شوید. اما با این مهارت شما با آرامش با دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنید و از اختلافات و ناراحتی‌ها در امان می‌مانید.

بیشتر بخوانید: تقویت مهارت ارتباط موثر

مهارت انعطاف پذیری چه شخصیتی از شما می‌سازد؟

شخصیت منعطف

1. افزایش اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی

مهارت انطباق‌ پذیری باعث می‌شود شما خودتان را مفید بدانید و به توانایی خود اطمینان داشته‌باشید. این مهارت به شما کمک می‌کند نقاط ضعف و قوت خودتان را شناسایی کنید و آن‌ها را بهبود ببخشید. شما با این مهارت دیگر ترس و اضطراب روبه‌رویی با تغییرات را ندارید و از چالش‌ها استقبال می‌کنید و این باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

2. تبدیل شدن به مدیری موفق

همانطور که گفته شد این مهارت باعث می‌شود ترس از تغییر از بین برود. مدیران موفق دنیا افرادی هستند که از تغییرات و سختی‌ها ترسی ندارند. این مدیران در شرایط سخت به هیچ وجه روحیه و امید خود را از دست نمی‌دهند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین عملکرد را برای رهایی از مشکلات داشته باشند که موجب افزایش انگیزه کارکنان نیز می‌شود.

افراد منعطف ذهنیت تحلیلی و تفکری انتقادی دارند که مسائل و مشکلات را از زوایای مختلف بررسی می‌کنند تا بهترین واکنش را نسبت به شرایط موجود نشان دهند. همچنین این افراد به دلیل داشتن مهارت حل مسئله و خوش‌بین بودن حتی از سخت‌ترین شرایط و مشکلات، پله‌ای برای رشد و موفقیت خودشان می‌سازند.

خب تا اینجا با کاربردها و مزایای مهارت انعطاف‌ پذیری در زندگی آشنا شدید. در ادامه یاد می‌گیرید که چگونه این مهارت را در خود ایجاد و تقویت کنید.

چگونه انعطاف‌ پذیر باشیم؟

چگونه انعطاف پذیر باشیم

1. بپذیرید تغییر جزئی از زندگی است

زندگی همیشه بر یک روال و آن‌گونه که شما می‌خواهید پیش نمی‌رود، تغییر و چالش‌ها عضو جدانشدنی زندگی هستند. وقتی شما این اصل را قبول کنید که تغییرات و چالش‌ها جزئی از زندگی هستند قدمی بزرگ به سمت انعطاف‌ پذیری برداشته‌اید. زیرا با این کار ترس و اضطراب شما از بین می‌رود و تقریبا نیمی از مسیر تقویت مهارت انعطاف‌ پذیری در خودتان را طی کرده‌اید.

2. از ناحیه امن خودتان خارج شوید

از شرایط فعلی که دارید خارج شوید و خودتان را در شرایط جدیدی قرار بدهید. وقتی در شرایط متفاوتی قرار می‌گیرید باعث می‌شود مهارت انطباق‌ پذیری شما تقویت شود. با شجاعت از چالش‌ها استقبال کنید و به سمت تجربه‌های جدید بروید. برای مثال به دنبال یادگیری مهارت جدید بروید و از تجربه کردن نترسید.

3. از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنید

وقتی با یک موضوع و مسئله‌ای روبه‌رو می‌شوید از بالا به مسئله نگاه کنید، یعنی تمام جوانب و جزئیات را بررسی کنید. مثلا وقتی وظایف شما در شغل‌تان عوض می‌شود احساسی تصمیم نگیرید. کاملا موضوع را بررسی کنید و تمام نکات مثبت و منفی آن‌ را و همچنین تاثیری که در آینده شما دارد را در نظر بگیرید. ببینید چگونه می‌توانید از شرایط موجود بهترین استفاده را برای رشد و پیشرفت خودتان ببرید.

4. به نیمه پر لیوان نگاه کنید

تلاش کنید به جای تمرکز و توجه زیاد بر نکات منفی به نکات مثبت نیز توجه کنید و خوش‌بین باشید. البته این به معنی نیست که شما به کل توجه خود را از نکات منفی بردارید.

وقتی صرفا به نکات منفی نگاه کنید باعث ترس و اضطراب می‌شود و اگر هم صرفا به نکات مثبت نگاه کنید با کوچکترین مانع و سختی ناامید خواهید شد. اینکه نیمه پر لیوان را ببینید به این معنی است که هم به جنبه مثبت و هم منفی یک موضوع توجه کنید و در کنار آن یک چشم‌انداز مثبت داشته‌باشید.

برای مثال شما مجبور به مهاجرت از شهر یا کشور خود به جایی دیگر شده‌اید. جنبه منفی این اتفاق این است که از خانواده و دوستان و آشنایان خودتان دور هستید و احساس تنهایی می‌کنید. جنبه مثبت این قضیه هم آشنایی با افراد و فرهنگ‌های جدید و پیدا کردن دوستان جدید است که تجربه زیبا و جالبی خواهد بود.

اگر شما فقط به جنبه منفی توجه کنید باعث بیماری و افسردگی شما می‌شود. بهترین کار این است که به جنبه‌های مثبت آن نگاه کنید و به دنبال راهکاری برای نکات منفی باشید. در کنار همه این‌ها یک چشم‌انداز مثبت داشته باشید که این اتفاق باعث رشد و به دست آوردن تجربه‌های جدید برای شما می‌شود.

5. کتاب‌هایی که مهارت انعطاف‌ پذیری شما را تقویت می‌کنند

کتاب (( چه کسی پنیر مرا جابه‌جا کرد؟ (+)) یکی از بهترین کتاب‌هایی است که به شما در زمینه تقویت مهارت انعطاف‌ پذیری در زندگی کمک بسیار زیادی می‌کند. داستان چند موش که دچار تغییر بزرگی می‌شوند و بقای آن‌‌ها به خطر می‌افتد. عده‌ای از آن‌ها این تغییر را نمی‌پذیرند ولی یکی از آن‌ها سعی می‌کند با این تغییر کنار بیاید که داستان بسیار زیبا و آموزنده‌ای دارد. به هیچ وجه خواندن آن‌را از دست ندهید.

کتاب (( انعطاف پذیری (+)) نوشته ریک هانسون و فارست هانسون یکی دیگر از کتاب‌هایی است که به تقویت مهارت انعطاف پذیری شما کمک زیادی می‌کند. در این کتاب نمونه و تمرینات زیادی برای تقویت این مهارت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: مهارت‌های نرم برای دانش‌آموزان

کلام آخر

با مهارت انعطاف‌ پذیری آشنا شدید. کاربردهای این مهارت در زندگی را دیدید و نحوه تقویت آن‌را یاد گرفتید.

نکته خیلی مهم این است که با توجه به شرایط دنیای امروزی برای اینکه بتوانید فرد موفقی شوید، یادگیری این مهارت تقریبا می‌شود گفت الزامی است. با این سرعت پیشرفت و تغییر، مخصوصا در زمینه هوش مصنوعی یادگیری این مهارت به قول معروف از نان شب واجب‌تر است.

با داشتن این مهارت شما دیگر هیچ نگرانی بابت تغییرات آینده نخواهید داشت و آرامش و آسایش بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنید.

مطالب مرتبط

پرورش خلاقیت

این تصور اشتباه را دارید که خلاقیت مادرزادی است؟
مطلب زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید خلاقیت خود را پرورش دهید، تا مهات انعطاف‌ پذیری خودتان را تقویت کنید.

تفکر تحلیلی

به دنبال یادگیری مهارت‌های نرم مانند مهارت انعطاف‌ پذیری هستید؟
می‌خواهید مهارت حل مسئله خود را تقویت کنید؟
مطلب زیر را از دست ندهید.

مهارتی ضروری

برای موفقیت در قرن 21 شما به تفکر انتقادی نیاز دارید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده‌باشد.
شما چه راه‌هایی برای تقویت مهارت انعطاف‌ پذیری پیشنهاد می‌کنید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.