دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چطور از چندراهیِ انتخاب رشته، به سلامت بگذریم؟

چطور باید انتخاب رشته کنیم
Rate this post

همین اول یک سؤال ازتون دارم. می‌دونین چطور باید انتخاب رشته کنیم ؟ آیا مثلاً می‌دونین که بازار کار رشته‌های گرایش تجربی چجوریه که توی انتخاب رشته برید سراغش؟

انتخاب رشته، مسئله بسیار مهمی هست. نه تنها برای خود فردی که انتخاب رشته می‌کنه، بلکه برای خونواده، دوستاش و حتی آینده خودش هم مهمه.

به‌خاطر همین، اصلاً نمی‌شه این مسئله رو ساده گرفت. از طرفی هم می‌دونم که به خاطر انبوهی از فشارها و ناآگاهی‌ها، ممکنه ندونین که برای انتخاب رشته چه باید کرد .

اما توی این مطلب، ما دقیقاً می‌خوایم به شما در همین مورد، کمک کنیم. بعد از کلی خوندن مقاله‌ها و پرس‌و جو توی گروه‌های دوستانی که انتخاب رشته کردن و جمع‌بندی اون‌ها، مطلب زیر تهیه شده.

مطمئنم اگر موضوع انتخاب رشته، براتون یک دغدغه هست، الان توی مطلب درستی قرار دارین، پس سرفصل‌های زیر رو بخونین. حتماً ویدئویی که در مطلب هست💯 رو ببینین و تا انتها با ما همراه باشین:

۱. کنکور! اولین گام، فعلاً جایگزینی ندارد

بعد از پایان دوران تحصیل در مدرسه، برای تبدیل‌شدن از یک دانش‌آموز به یک دانشجو، باید کنکور داد. فعلاً که خیلی ازش گریزی نیست.

کنکور، اولین گام قبل از اینکه بدانید انتخاب رشته دانشگاه چجوریه

کنکور آزمونی هست که در اون، کلی شرکت‌کننده از رشته‌های مختلف تحصیلی با هم رقابت می‌کنن و در نهایت، بر اساس عملکردشون، دسته‌بندی می‌شن.

بعد از کنکور، در زمان اعلام نتایج و در کارنامۀ اولیه مشخص می‌‍‌شه که شما عملکردتون در کنکور چطور بوده.

ولی این اعلام نتیجه، به این معنی نیست که چون مثلاً عربی رو 100 درصد زدین، می‌تونین برق شریف بخونین یا پزشکی تهران.

توی کارنامه یک سری عدد و رقم هستن که مهم‌ترهاش به صورت خلاصه، شامل موارد زیر هستن:

  • رتبه
  • تراز
  • سهمیه

باقی موارد مندرج در کارنامه رو هم می‌تونین توی نمونه‌های کارنامه‌های موجود توی سایت سنجش و یا سایت کانون، ببینین.

۲. حالا باید انتخاب رشته کنین، ولی انتخاب رشته چجوریه ؟

بعد از اینکه تراز و رتبه و کارنامه کنکورتون اومد، مهلتی از طرف سازمان سنجش تعیین می‌شه که در طی اون، اگر که مجاز به انتخاب رشته بشین، باید انتخاب رشته کنین.

یک سامانه وجود داره که یک سری اطلاعتتون از قبیل:

  •  شماره پرونده
  • کد پیگیری ثبت‌نام
  • شماره شناسنامه

رو داخل اون وارد می‌کنین و وارد بخش انتخاب رشته می‌شین.

در اون‌جا، شما با وارد کردن کد مربوط به رشتۀ مدنظر و دانشگاه مدنظر، انتخاب‌هاتون رو به ترتیب اولویت پر می‌کنین.

در سایت سنجش، انتخاب رشته چگونه کنم ؟

حالا اگر سؤال دارین که انتخاب رشته چی بزنم و چجوری علاقه‌ام رو برای انتخاب رشته پیدا کنم، مطلب اهمیت علاقه در انتخاب رشته رو دنبال کنین.

کلی انتخاب وجود داره که شما می‌تونین اون‌ها رو پر کنین. البته همین پر کردنشون هم مسئله هست. تا اینجا فقط توضیح مختصری از اینکه انتخاب رشته چطوره نوشتیم. ولی کلی نکته توی همین فرآِیند وجود داره.

۳. برای انتخاب رشته چه کنم ؟ همه‌اش همین بود؟!

عرض کردم که! به‌صورت فیزیکی و اپراتوری، کل قضیه همینه. اون انتخاب‌هاتون رو به ترتیب پر می‌کنین و بعدشم وقتی ثبت نهایی بشه، یک کد دیگه براتون می‌آد که مشخص می‌کنه شما این کار رو درست انجام دادین.

بعدشم می‌ره تو فرآیند بررسی تا اینکه به ترتیب از بالا اولویت‌هاتون رو ارزیابی کنن که ببینن با توجه به رتبه و نمرۀ آزمون‌تون و یک سری متغیر دیگه، کجا قبول می‌شید.

اصل قضیه اینکه چطور انتخاب رشته کنم ، یک داستان طولانی‌ای هست که این کارهایی که بالا بهش اشاره شد، جلوش هیچی نیست.

۴. چجوری انتخاب رشته می کنند که همه‌چی خراب می‌شه؟

اگر خیلی ساده‌انگارانه نگاه کنیم، کل فرآیند انتخاب رشته می‌تونه کلاً توی مدت نیم ساعت جمع شه و بره. من کنار آدمی نشستم که کل انتخاب رشته‌اش، 20 دقیقه طول کشید. 15 تا دونه از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که می‌خواست رو، وارد سامانه کرد و رفت فیفا بازی کنه.

طبیعتاً این مورد نمی‌تونه نمونۀ خوبی برای توضیح اینکه چجوری انتخاب رشته می کنند (البته به روش درستش) باشه و در نتیجه در ادامه با بیان چند پارامتر اساسی و کلیدی تأثیرگذار، به شما کمک می‌کنیم تا بفهمید برای انتخاب رشته چه باید کرد .

انتخاب رشته، واقعاً خیلی کار مهمی هست. شما برای خریدن یک گوشی موبایل، یک لباس، یک کفش، ممکنه ساعت‌ها تحقیق کنین و یا از کلی آدم آگاه سؤال کنین. انتخاب رشته که دیگه جای خودش رو داره! ناسلامتی قراره سرنوشت شما رو رقم بزنه.

۵. باید دفترچۀ انتخاب رشته رو درست بخونی…

اگر سؤالت اینه که چطور انتخاب رشته کنم ، در مرحلۀ اول، باید بگم جوابش اینه که دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته رو بخونی.

یک لیست مشخص از تعداد ظرفیت پذیرش دانشجو در هر رشته و کد دانشگاه هر سال منتشر می‌شه که با توجه به کدهای داخل اون، انتخاب رشته رو انجام می‌دن.

البته مورد داشتیم که نگاه هم به دفترچه نکرده. شب انتخاب رشته زنگ زده رفیقش و تهدیدش کرده که اگر لیست انتخاب رشته‌ات رو برام نفرستی، این هفته باید شام بدی و طرف مقابل هم برای اینکه شام نده، به تهدید دوستش لبیک گفته و لیست رو فرستاده. 😀

ولی جدا از شوخی، برای اینکه بدونیم چجوری انتخاب رشته کنیم که اصولی و درست باشه، دانلود دفترچه انتخاب رشته و مطالعۀ اون از اوجب واجباته.

قدیم‌تر خیلی استرس این‌کار بیشتر بود که کدها رو پیدا کنن اما الان خیلی خیلی ساده شده. لذا مورد استرس‌زایی نیست ولی اگر خواستید به یکی بگید که انتخاب رشته دانشگاه چجوریه ، این یک مرحلۀ ضروریه.

برای اینکه دستتون بیاد دفترچه چه شکلی هست و چه بخش‌هایی داره، از طریق لینک زیر، نگاهی به دفترچه انتخاب رشته برای رشتۀ ریاضی در سال 98 بندازین.

۶. اگر نمی‌دونی انتخاب رشته چطوره ، برو مشاور(ه) بگیر

اگر براتون سؤاله که چطور باید انتخاب رشته کنیم ، حتماً پیش مشاور برید. البته مشاوری که سرش به تنش بیارزه.

من یادمه خودم سر انتخاب رشته، رفتم پیش دوتا مشاور. اولین مشاور این‌جوری بود که خاک‌برسرت که برق شریف نمی‌آری، تو مغزت پوکه، خاک بر سر والدینت با این وضع بچه تربیت کردن و این حرف‌ها.

منم دیدم از این راهنمایی در نمی‌آد. زنگ زدم به مشاور سال سوم دبیرستانم. واقعاً آدم مفید و مثبت و روشنی هم هست. خدا حفظش کنه.

براش تعریف کردم که رتبه‌ام چند شده و سهمیه خاصی هم ندارم و دنبال انتخاب رشته خوبم. گفت بیا دفترم باهم برات انتخاب می‌کنیم.

من دستم یک کاغذی بود که توی اون به کمک خانواده، یک سری اولویت پیدا کرده بودم. با مشاور در میون گذاشتم و اون هم با توجه به تجربه‌اش، تعدادی رو گفت به درد نمی‌خورن و تعدادی رو هم تائید کرد.

واقعاً کمک خوبی به من کرد. تازه اون موقع، فهمیدم صرف پرستیژ اسم دانشگاه، نباید اون رو انتخاب کرد. با بررسی چندتا پارامتر بهم فهموند که کدوم انتخاب برام بهتره و دلم رو نسبت به انتخابم، قرص کرد.  

مشاور خوب یک نعمت بزرگه. حتماً حتی اگر فکر می‌کردین که می‌دونین انتخاب نهایی تون چیه، بازم یک مشورتی با آدم‌های آگاه بکنین.

۷. توجه به مسئله رفت و آمد و تردد داری؟

 بعضی‌ها موقع انتخاب رشته جوگیر می‌شن. کلاً وقتی آزادی عمل بیش از حد زیاد می‌شه، خودش تبدیل به تهدید می‌شه. به خصوص که تو کشور، توی شهرهای مختلفی ، دانشگاه داریم.

یک‌سری افراد که معلومه نباید ازشون پرسید که چطور باید انتخاب رشته کنیم ، اصول خاصی در زمان انتخاب رشته دارن.

می‌شینن پشت سیستم، شروع می‌کنن روی حساب آب و هوا انتخاب رشته کردن!

با خودشون می‌گن به به، ما کم شیراز می‌رفتیم با خانواده، بذار پس یه چهار سال لیسانس رو بریم شیراز. یکی دیگه با خودش می‌گه من عاشق حرم امام رضا هستم، پس حتماً توی گزینه‌هام، دانشگاه فردوسی مشهد رو بالاتر می‌ذارم.

در حالی که این افراد اصلاً توجه نمی‌کنن که بُعد مسافت مسئله خیلی مهمی هست! خوابگاه قطعاً به راحتی خونۀ خود آدم نیست. این موضوع در انتخاب رشته خیلی اهمیت داره.

انتخاب رشته چی بزنم تا در شهرستان دچار مشکل نشوم؟

همین جوری الکی رو حساب سفر توریستی، یک شهر رو انتخاب نکنین. تحصیل توی شهرهای بیرون از محل سکونت اصلی‌تون، چالش‌های خاص خودش رو داره.

۸. سؤال از باتجربه‌ترها

هر رشته و دانشگاهی که مدنظرتون باشه برید درس بخونین، بالاخره یک گروهی، کانالی یا پیجی داره که اونجا برید خبرها رو بخونین.

با آدم‌هایی که در یک رشتۀ خاص و یا یک دانشگاه خاص و مدنظر شما درس خوندن، حرف بزنین.

ازشون بپرسین که انتخاب رشته کنکور چجوریه و بعد کم کم بیشتر در مورد دانشگاه و رشته و این چیزها، اطلاعات کسب کنین.

بیکار نباشین خلاصه تو مدت تصمیم‌گیری، چون آخر سر این شما هستین که باید انتخاب کنین.

۹. چطور باید انتخاب رشته کنیم تا شانس اپلای از دست نره؟

ببینین بعضی از رشته‌ها، خیلی اپلای براشون راحت‌تره و بعضی خیلی راحت نیست اپلای براشون.

اگر دنبال این هستین که خارج از کشور درس بخونین، حواستون شدیداً به این مسئله باشه.

مثلاً اگر توی حوزه علوم انسانی می‌خواین انتخاب رشته کنین، توی مطلب بهترین رشته‌های علوم انسانی برای مهاجرت، نوشته شده که چه رشته‌هایی برای اپلای بهتر هستن.

البته که کلاً مهاجرت تحصیلی نسبت به قبل خیلی راحت‌تر شده. خلاصه این مسئله رو جدی بگیرین تا اینکه اگر به زمان فکر کردن رسیدین برای رفتن، پشیمون نشید.

۱۰. در انتخاب رشته چه کنم که بیکار نمانم؟!

خیلی‌ها موقع انتخاب رشته به این قضیه دقت نمی‌کنن. تا حدودی هم بهشون می‌شه حق داد. دانش‌آموزی که از مدرسه می‌خواد بره دانشگاه، چی قراره بدونه از بازار کار؟

اون‌هایی هم که می‌پرسن برای انتخاب رشته چه کنیم ، خیلی اون اول‌ها، براشون مهم نیست این قضیۀ کار. ولی هرچی داستان زندگی می‌ره جلوتر، این مسئله پررنگ‌تر می‌شه.

داستان عبرت‌آموز از انتخاب رشته

کلی از رفیق‌های من مهندسی مواد خوندن. چه دختر و چه پسر، درصد خیلی خوبی‌شون تو ایران بیکارن.

نه اینکه نخوان کار کنن، بلکه شغل پاره‌وقت مناسبی نیست که بتونن همزمان درس بخونن و کار کنن.

از اون‌طرف، کلی از دوستانم که مهندسی صنایع یا کامپیوتر خوندن، خدا رو شکر مشغول هستن به کار، چون خیلی فرصت شغلی براش بیشتره. برای کار کامپیوتر فقط یک رایانه کافیه داشته باشین، ولی برای مهندسی مواد، خیلی متفاوته داستان.

فرصت شغلی مهندسی مواد، طبعاً خیلی کمتر ممکنه که یک مورد خوب و دلخواه باشه. فضای مهندسی مواد، فضای متفاوتیه از پشت‌میزنشینی و این مسائل. اگر در مطلب معرفی رشتۀ مواد و متالورژی نگاه کنین، منظورم رو کامل متوجه می‌شین.

موقع انتخاب رشته، برای اینکه اعصابتون خرد نشه از بیکار موندن، در مورد رشته‌ها بخونین. نه اینکه توی ویکی‌پدیا تعریفاشونو بخونین، بلکه خیلی فعال سؤال کنین از آدم‌های شاغل اون حوزه.

چجوری انتخاب رشته کنم تا بیکار نشوم؟

۱۱. چجوری انتخاب رشته کنم که گول اسم‌ها رو نخورم؟

خیلی‌ها فک می‌کنن اگه شریف مثلاً نرن یا امیرکبیر نرن، دیگه اصلاً دانشگاه نباید برن.

نه دوستان! نه همراهان! این‌طور نیست. دانشگاه‌ها رو روی حساب اسمشون انتخاب نکنین.

اگر دسترسی دارین، پاشید حضوری یک روز برید تو محیط دانشگاه ببینین چه خبره. الکی روی حساب عکس وب‌سایت و عکس توی گوگل و این چیزها، فریب نخورین.

خیلی از دانشگاه‌های خیلی مشهور، اتفاقاً امکانات خیلی ضعیف‌تری دارن. واقعاً امکانات دانشگاه علوم تحقیقات از خیلی از دانشگاه‌های سراسری بیشتره.

این چیزهایی که راجع به بی‌کلاس بودن دانشگاه آزاد و خفن بودن دانشگاه سراسری بهتون می‌گن رو جدی نگیرین. خودتون بیفتید پی کسب اطلاعات نهایی.

ولی خیالتون رو راحت می‌کنم که خیلی از این اسم‌های مشهور دنیای دانشگاه‌های کشور، فقط در حد همون اسم هستن و نه بیشتر! این حرف رو صادقانه از ته قلبم می‌نویسم که اسم‌ها ضامن خوشبختی‌تون نیستن.

اگر واقعاً یک رشته‌ای رو دوست دارین و مثلاً بین علم و صنعت و امیرکبیر موندین، خیلی وسواس نباشین! انتخاب کنین و مطمئن باشین انتخابتون درسته. تجربه این رو نشون خواهد داد.

۱۲. انتخاب رشته چی بزنم تا گیر مسئله سهمیه نیفتم؟

خیلی کوتاه بگم. حواستون باشه بعضی رشته‌ها، ظرفیت پذیرششون از برخی مناطق خاص بیشتره. مثلاً می‌گن مربوط به فلان استان هست و بومی اولویت داره.

چنین مدل سهمیه‎‌هایی توی انتخاب رشته لحاظ می‌شه که باید بهشون توجه کرد.

این موضوع البته خیلی به‌اندازۀ بقیه مسئله مهمی نیست، چون که عموماً آدم‌ها بهش دقت دارن و اگر دفترچه رو ببینین، کامل توضیحاتش داده‌شده.

 ۱۳. چطور باید انتخاب رشته کنیم که به خودمان احترام بگذاریم؟

لطفاً حواستون باشه. آخرسر، اون کسی که باید بره دانشگاه، شمایی هستی که می‌پرسی چطور انتخاب رشته کنم .

مادر و پدر، مشاور، دوست و این‌ها، همه نصیحت‌های خوبی می‌کنن، ولی اون‌ها فقط همراه شما هستن و نه تصمیم گیر نهایی.

موقع تصمیم‌گیری، بیشتر وسط گود باشین، فعالانه سؤال کنین، نظر بدین و مشارکت کنین و بدونین تصمیم با شماست.

هرکسی ممکنه هر چیزی بگه، ولی دست‌آخر شما هستین که تعیین می‌کنین آینده چطور رقم بخوره.

چطور انتخاب رشته کنیم و انتخاب رشته چگونه کنم و برای انتخاب رشته چه کنیم ، فقط یک سری جواب از طرف آدم‌ها به سمت شما می‌فرسته، نه دستورها و تصمیم‌های قطعی.

۱۴. چجوری انتخاب رشته کنیم تا علاقه و هدفمان را گم نکنیم؟

حرف اصلی یک اصل ساده‌ هست: همون اول، با خودتون رو راست و صادق باشین.

اگر واقعاً می‌خواین درس بخونین، به دانشگاه‌هایی مثل شریف تو مهندسی یا تهران توی پزشکی‌ها، فکر کنین. باید بدونین، فشار توی این دانشگاه‌ها ، زیاده. اگر حوصله ندارین، الکی وقتتون رو تلف نکنین. می‌تونین همون مدرک رو در دانشگاه‌های دیگر هم بگیرین و البته اون سختی رو هم تحمل نکنین.

البته این هم مطلق نیست. بعضی‌ها فشار تحصیلی رو هم مدیریت کردن و تونستن به برنامه‌های روتین زندگی‌شون برسن، ولی علی‌القاعده باید بدونین انتخاب دانشگاه‌های با امتیاز آکادمیک بالا، این داستان رو هم داره.

اگر می‌خواین بدونین انتخاب رشته چی بزنم که صرفاً وارد دانشگاه بشم، خیلی قضیه متفاوته با حالتی که بدونیم برای انتخاب رشته چه کنیم که در زمینۀ تحصیلی‌مون، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

شاید بعدتر مطلبی در مورد اینکه خود دانشگاه هم ضمانت موفقیت نیست، نوشته شد. من که اصلاً باور دارم دانشگاه خیلی مؤثر نیست توی سعادت یا ناراحتی یک نفر در زندگیش!

 اما در حال حاضر، وقتی تصمیم به ورود به دانشگاه می‌گیرین، اگر جدی هستین، خب دانشگاه‌های بهتر از لحاظ آکادمیک و اگر همین‌جوری عادی و یا بی‌هدف هستین، دانشگاه‌های نرمال‌تر رو انتخاب کنین و الکی خودتون رو اذیت نکنین.

۱۵. بخش ویژه: ویدئویی که اگر انتخاب رشته می‌کنین، باید ببینین

در این ویدئو، هر چیزی در مورد انتخاب رشته باید بدونین رو بهتر و کامل‌تر از هر زمانی می‌فهمین.

حتی اگر کل متن رو هم نخوندین، این چند دقیقه، خیلی به شما دید خواهد داد. اصلاً از دستش ندین.

البته اگر برات سؤاله که چجوری انتخاب رشته کنم . اگر نه که من بعید می‌دونم بهتر از این ویدئو بتونی منبعی پیدا کنی! 🤔

آخرین نصیحت‌ها در مورد اینکه برای انتخاب رشته چه باید کرد .

در این مطلب، امیدوارم چیزهای خوبی در مورد اینکه چطور باید انتخاب رشته کنیم ، یاد گرفته باشین.

اما قبل از پایان، می‌خواستم بهتون بگم که درسته انتخاب رشته یک اتفاق خیلی ویژه و مهمه، ولی زندگی چیزی بیشتر از دانشگاه رفتنه.

شاید خیلی کلیشه‌ای باشه که در مورد ترک تحصیل امثال استیو جابز و بیل گیتس از مقاطع تکمیلی تحصیلشون، صحبت کنیم. به همین بسنده می‌کنم که دانشگاه جای خوبیه، ولی همه‌چیز هم نیست. خیلی‌ها ممکنه بیرون از دانشگاه هم بتونن موفق باشن.

اگر انتخاب رشته اون چیزی شد که دوست داشتین که چه بهتر، اگرم نشد فدای سرتون. خود شما هستین که با تلاش و همتتون، تغییر رو رقم می‌زنین. توی دانشگاه هاروارد هم که باشین، اگر نخواین کاری کنین، پیشرفتی نخواهید کرد.

برای انتخاب رشته چه باید کرد تا هدف داشته باشیم؟

اگر نمی‌دونین تو زندگی دنبال چی هستین و تلاشی نکنین، هاروارد یا علم و صنعت، هیچ فرقی نخواهند داشت. دیگه هرکدوم رو انتخاب کنین، تهش نتیجه، دلخواه نخواهد بود.

حاصل تجربیات یک فارغ التحصیل ارشد رشتۀ مدیریت

دانشگاه یک وسیله هست برای رسیدن به هدف، خودش به تنهایی هدف نیست. اگر البته در زندگی دنبال چیزی بیشتر از دانشگاه رفتن هستین و به دنبال پاسخ‌های بزرگتری از زیستن می‌گردین.

مطالب مرتبط به موضوع چگونگی انتخاب رشته

در این مطلب به این اشاره شد که برای انتخاب رشته چه کنم که درست انتخاب کنم. اما بهتره کمی هم در مورد رشته‌ها بدونین تا رشتۀ مناسب رو انتخاب کنین.

برای خوندن راجع به رشته‌های حوزه ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی، روی لینک‌های زیر کلیک کنین:

ممنون از اینکه تا اینجا همراه بودین.
حالا نوبت شماست. شما تجربه موفقی داشتین از انتخاب رشته یا نه؟
اگر هنوز انتخاب رشته نکردین، فکر می‌کنین قراره در آینده کدوم رشته رو انتخاب کنین؟
این‌جا برامون بنویسین. خوشحال خواهیم‌شد. 😊



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

3 دیدگاه برای “چطور از چندراهیِ انتخاب رشته، به سلامت بگذریم؟

  1. مریم محمدی گفته:

    سلام منم متاسفانه مسیر درستی انتخاب نکردم. از بچگی علاقه زیادی به نقاشی داشتم و بسیار پرحرف و برونگرا بودم. ریاضیم هم خیلی خوب بود و اغلب شاگرد اول بودم. اون زمان نقاشی و‌ هنر رو کسی رشته حساب نمیکرد. همه شاکرد زرنگا میرفتند ریاضی منم رفتم و متاسفانه با اینکه کنکور خوب ندادم بدترین انتخاب رشته رو کردم و به پیشنهاد یه آدم نابلد همه رشته ها رو زدم و ریاضی محض قبول شدم! بماند که پوستم کنده شد از بس سخت بود بعدش خواستم درستش کنم دیدم رشته صنایع درساش آسونتر و مباحثش کابردی تره نسبت به ریاضی و بازار کارش هم می‌گفتند خیلی خوبه خلاصه ارشد رفتم برا صنایع خوندم و ارشد صنایع گرفتم ولی بازم اونی نشد که میخواستم. نه بازار کار خوب و نه چندان متناسب با شخصیت برونگرای من بود. چند سال هم تو حوزه تحقیقاتی مربوط به صنایع و مدیریت کار کردم ولی راضیم نکرد و رهاش کردم الان در آستانه ۴۰ سالگی مدتیه دارم تو حوزه روانشناسی مطالعه و کار میکنم و دوره میرم و حسرت میخورم چرا زودتر نرفتم روانشناسی یا علوم تربیتی بخونم که بتونم الان در سطوح کیفی بالا مشاوره بدم یا تدریس کنم تو حوزه های روانشناسی که واقعاً برام جذاب هست!
    چرا؟ چون اون زمان روانشناسی تو رشته انسانی بود و من حتی به مخیله ام هم نمیومد که برم تو این حوزه!
    خلاصه که خیلی مهمه در رشته ای برید که کار تو اون حوزه رو دوست داشته باشید و به قول شعار این سایت اصلا دیگه کار نکنید!

  2. شیرین سادات جعفری گفته:

    چقدر حرف های خوبی زدید. انگار خودم نوشتم!

    منم همیشه میگفتم طراح صنعتی میخوام بشم. از راهنمایی تا دبیرستان. تا به مشاور کنکورم رسیدم گفت یا معماری باید بری یا مکانیک. گفتم نقاشیم ضعیفه. گفت پس دور معماری رو خط بکش! گفت مکانیک هم برای پسراست! پس دور اونم خط بکش!
    منم که همه چی رو ازم گرفتن. هیچ راهی نذاشتن برام. گیچ شدم. (بماند که طراحی صنعتی برای رشته هنر هست و من ریاضی بودم!)
    متاسفانه از هیچ رشته دیگه ای هم خبر نداشتم.
    و بله.
    گفتن حیف این رتبه نیست نره برق! بدون هیچ اطلاع درستی از رشته برق، رفتم برق.
    ترم آخر برق ام و خدابخواد میخوام توی همین زمینه فعالیت کنم. اما همیشه گوشه ذهنم به طراحی صنعتی فکر میکنم. شاید یه روزی به سرم زد، همه چی رو ول کردم رفتم دنبالش!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.