رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

8 گام برای کارآفرینی در رشته حسابداری

کارآفرینی در رشته حسابداری
4.4/5 - (20 امتیاز)

اگه به دنبال طراحی مسیر شغلی و کارآفرینی در رشته حسابداری هستید و همچنین آدم با پشتکار‌ی هستید و قدرت کارآفرینی دارید، درست آمده‌اید.

راه‌‌اندازی شرکت حسابداری و حسابرسی، یا دفتر خدمات مالی و مالیاتی با پرسنل کارآزموده و حرفه‌ای رویای بسیاری از افرادی است که سال‌ها تحصیل، کارآموزی و کارمندی را تجربه کرده‌اند و به حسابداری با تجربه، یا مدیر مالی با پشتکاری تبدیل شده‌اند.

راه‌اندازی کسب و کار با مهارت تخصصی خود، نیاز به برنامه‌ریزی مستمر دارد. در این‌جا با نقش کارآفرینی در حسابداری به صورت حرفه‌ای و تخصصی آشنا می‌شوید و آنچه لازم دارید تا کارآفرینی در حوزه حسابداری را شروع کنید، به شما گفته می‌شود.

ابتدا باید ایده‌آل‌گرایی را کنار بگذارید و دست به کار شوید. کمال‌گرایی نه تنها شما را به جایی نمی‌رساند بلکه شما را از هدفتان دور می‌کند.

در ادامه گام‌های لازم از دانش و مهارت‌ تا مشکلات و راه‌حل‌های کارآفرینی حسابداری را می‌خوانید و با آنچه لازم دارید تا شما را از یک حسابدار به یک کارآفرین موفق تبدیل کند، آشنا می‌شوید تا در این راه آگاهانه، عملی‌تر و اثربخش‌تر عمل کنید.

فهرست مطالب:

1- عملگرایی

ذهن همه ما پر از ایده‌هایی است که هرگز عملی نشده‌اند. اولین قدم برای شروع هر کاری این است که کمال‌گرایی (Perfectionism) را کنار بگذارید. سرمایه کافی، دفتر کار مناسب و نیروی انسانی لازم، ایده‌آل‌های ذهنی هستند که شما را از هدفتان دور می کنند و باعث می‌شوند فرصت‌ها را نبینید و از دست بدهید.

زمان و انرژی شما را می‌گیرند و باعث می‌شنوند کارهایتان را به تعویق بیاندازید. به جای تمرکز بر این مسائل‌‌، به راه‌اندازی کسب و کار خود فکر کنید. واقع‌گرا باشید، اقدام کنید، اشتباه کنید، بازخورد بگیرید و اصلاح کنید. روش اشتباه این است که بخواهیم از همان ابتدا، به نتیجه‌ای بی‌نقص و کامل برسیم.

عملگرایی یعنی انجام کار تا قدم آخر. از باخت نترسید، باختن هم بخشی از زندگی است. کسی که طعم باخت را نچشیده طعم پیروزی را هم نخواهد چشید.

برای موفقیت فقط باید تلاش کنید، خودتان را برای نه شنیدن و شکست آماده کنید. پاپکورنی فکر کنید (این نشد، یکی دیگه) همیشه دنبال راه‌حل باشید. با یک نیروی انسانی، یک دستگاه رایانه و با ساده‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری کارتان را شروع کنید. فقط با ادامه دادن مسیر خود، پیشرفت می‌کنید.

2- دانش لازم برای کارآفرینی در رشته حسابداری

دانش کارآفرینی حسابداری

کارآفرینی، دانش حسابداری (تجزیه و تحلیل درآمد، هزینه، cost -benefit analysis) و مدیریت باهم رابطه مستقیم دارند.

برای شروع کارآفرینی حسابداری، باید اطلاعات کافی درباره دانش حسابداری و مدیریت داشته باشید.

دانش حسابداری

  • مفهوم حسابداری
  • قوانین بیمه تأمین اجتماعی
  • قوانین مالیاتی
  • قوانین کار

بهترین دوره‌های کاربردی همراه با مدرسین حرفه‌‎ای را مرکز آموزش حسابداران خبره(PACT) برگزار می‌کند.

برای من که بهترین تجربه یادگیری بود. در طول دوره جامع کاربردی حسابداری با همه مفاهیم این رشته از ثبت اسناد روزانه تا تهیه صورت‌های مالی و اظهارنامه ارزش‌افزوده، دفتر روزنامه و کل، نرم‌افزار حسابداری همکاران، قوانین کار، بیمه و مالیات و همچنین فرمول‌های اکسل آشنا می‌شوید و در نهایت برای ورود به بازار کار آماده‌ می‌‌شوید.

1-حسابداری مالی 1
2-حسابداری مالی 2
3-حسابداری بهای تمام شده
4-قانون مالیات (مالیات حقوق و اجاره و درآمد)
5-قانون تجارت
6-کاربرد اکسل در حسابداری (فرمول IF ,V look up ,pivot table , فیش حقوقی )
7-حسابداری عملی با نرم‌افزار(کارگاه عملی)

اگر به حوزه کار در خدمات نیروی انسانی، HR علاقه‌مندید می‌توانید فقط در دوره حقوق و دستمزد که ویژه بازار کار است، شرکت کنید.

طی این دوره با نحوه محاسبه حقوق و بیمه و مالیات آشنا می‌شوید.

  • معافیت بیمه
  • معافیت مالیات طبق بخشنامه
  • محاسبه عیدی با رعایت سقف عیدی (دو برابر حقوق پایه اگر از سه برابر پایه حقوق کمتر باشد)
  • محاسبه بیمه (هفت برابر مشمول بیمه برای کارکنان و 23 درصد برای کارفرما) با رعایت سقف بیمه (هفت برابر پایه حقوق)
  • محاسبه اضافه‌کاری و مأموریت
  • محاسبه مرخصی (مجموع پایه و مزایا تقسیم بر 30، ضربدر روز) و سنوات ( پایه تقسیم بر تعداد روز سال ضربدر کارکرد)

برای کار در بازار جهانی، اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید و فیلترشکن دارید دوره‌های آنلاین زیر را پیشنهاد می‌دهیم. شرکت Intuit، شرکت فعال در حوزه نرم‌افزارهای مالی است که نرم‌افزار پرطرفدار Quick Book، از محصولات این شرکت است.

Intuit Bookkeeping Professional Certificate – Coursera

برای آموزش QuickBook دوره‌های آموزشی لیندا را پیشنهاد می‌دهیم.

دانش مدیریت

  • برنامه‌ریزی (Planning)
  • سازماندهی (Organizing)
  • دستور دادن ( Commanding)
  • هماهنگی (Coordinating)
  • کنترل (Controlling)

مدیر، کسی است که مسئولیت کل یک سازمان یا بخش‌ِ تفکیک‌‌شده و قابل‌تشخیصی از سازمان بر عهده‌ی اوست.

ویژگی مدیران موفق در بخش دوم مقاله کاربرد هوش هیجانی در مدیریت بیان شده است. از آنجایی که راه‌اندازی کسب و کار به خصوص در خاورمیانه پر از ابهام است با کسب دانش مدیریتی، هزینه کمتری برای اشتباهات خواهیم پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر راجع به تجربه‌های مدیران شرکت‌های خصوصی روی لینک زیر کلیک کنید.

بهترین پادکست‌های مدیریتی

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید و فیلترشکن دارید، دوره‌ی آنلاین زیر را پیشنهاد می‌دهیم.

Leading People and Teams Specialization – Coursera

3-مهارت‌های لازم برای کارآفرینی در رشته حسابداری

مهارت کارآفرینی در رشته حسابداری

مهارت‌های ارتباطی و نرم‌افزاری، کلید موفقیت در دنیای امروز‌ند.

مهارت‌های ارتباطی

اگه هدفتان کارآفرینی در حوزه حسابداری است، لازم است که مهارت‌های ارتباطی خود را بهتر کنید.

برای ارائه خدمات به مشتری‌ها باید روابط حرفه‌ای با کارمندان و مشتریان خود داشته باشید.

یک لیست اکسل به شرح زیر تهییه کنید تا اطلاعات کافی در مورد افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید، داشته باشید.

مهارت‌های ارتباطی کارآفرینی در حوزه حسابداری
نام افراد 
افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید. 
افرادی که قرار است ملاقات کنید. 
افرادی که با تجربه‌اند.
راه‌های ارتباطی

ایمیل
تلفن
چت
اطلاعات شخصیتی

احساساتی
منطقی
کانتکست

زمان مناسب برای تماس گرفتن
مکان مناسب برای ملاقات

برای اطلاعات بیشتر، مقاله تقویت مهارت ارتباطی را مطالعه کنید.

اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید دوره لینکدین زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

Communication Foundation

مهارت نرم‌افزاری

استفاده از نرم افزار‌های ERP ،(Enterprise resource planning) باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و نرم‌افزارهای وب‌بیس برای شما امکان دورکاری را فراهم می‌کنند مثلاً در زمان همه‌گیری کرونا شرکت‌هایی که از این نرم‌افزارها استفاده می‌کردند خیلی راحت با شرایط کنار آمدند.

در ایران بیشتر از نرم‌افزارهای مالی زیر استفاده می‌شود.

در خارج از ایران بیشتر از نرم‌افزار‌های زیر استفاده می‌شود.

  • Quick Book
  • Odoo
  • SAP

4- تجربه‌های لازم برای کارآفرینی در رشته حسابداری

اگر واقعاً به فکر کارآفرینی در رشته حسابداری هستید، ابتدا تجربه لازم را کسب کنید. داشتن تجربه در پیشرفت شما بسیار مؤثر است. سطوح مختلف تجربه از کارآموزی تا رهبری را تجربه کنید تا با نقاط مثبت و منفی هر سطح آشنا باشید.

شرح وظایف و مهارت‌ها را در سطوح مختلف شناسایی کنید و همیشه به دنبال بهبود کارها باشید.

در مسیر راه‌اندازی کسب و کار با رویدادهای غیرقابل انتظار مواجه خواهید شد که به تنهایی از آنها نمی‌توانید عبور کنید. همیشه شبکه‌سازی کنید. مربی‌های کسب و کار و مشتری‌های خوب، رشد شما را چندین برابر می‌کنند.

درباره زندگی کارآفرینان موفق در رشته حسابداری و کارآفرینان موفق جهان، مطالعه کنید.

تجربه کارآفرینی حسابداری
  • اول از مدیریت یک بخش کوچک شروع کنید.
  • با چالش‌هایش آشنا شوید.
  • با افراد با تجربه مشورت کنید.
  • صبور باشید.
  • تسلیم نشوید.
  • از شکست‌ها درس بگیرید.
  • پشتکار داشته باشید.
  • سوالات خود را از کارنکن بپرسید.

5- مشتری‌ها و رقبا

مشتری‌ها به دنبال به‌دست آوردن اطلاعات درباره‌ی نوع و کیفیت خدمات شما هستند. بنابراین تمرکز خود را بر روی معرفی شرکت خود و هدایت مشتریان بگذارید و به دنبال تعامل صحیح، ارائه بهترین خدمات و ایجاد حس ارزشمندی در مشتریان خود باشید.

رقبا کسانی هستند که در بازار کسب و کار شما خدماتی مشابه ارائه می‌دهند. در واقع با انتخاب رقباست که ما هویت خود را مشخص می‌‌کنیم، یعنی چه طور باشیم و چه طور نباشیم.

مشتریان و رقبا در بازارکار حسابداری
  • پرزنت آسانسوری و حرفه‌ای داشته باشید و در ابتدا با همه کارکنید. (در زمان کرونا رستوران‌ها کار نمی‌کردند ولی در عوض کار فروشگاه‌های تجهزات پزشکی رونق گرفت.)
  • هنگام شروع یک پروژه حسابداری، مشتریان خود را در جریان دقیق جزئیات و هزینه‌نهایی بگذارید و در مورد شیوه پرداخت به توافق برسید.
  • همیشه برنامه‌ای برای افزایش خدمات و تخفیف برای مشتری‌‌‌های خود داشته باشید.
  • بعد از اینکه شناخته شدید مشتری‌هایتان را انتخاب کنید.
  • ببینید رقبایتان از چه راهی برای افزایش فروش استفاده می‌کنند.
  • استراتژی فعلی واهداف آینده آن‌ها چیست.
  • نقاط قوت و ضعف آنها را پیدا کنید.
  • با مشتریان خود با احترام و قاطع برخورد کنید.

6- بازاریابی

بازایابی حسابداری

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باعث افزایش فروش، رشد و موفقیت کسب و کارتان می‌شود، بازاریابی است.

بازاریابی استراتژی برقراری ارتباط با مشتریان است. قبل از حرکت در مسیر کارآفرینی لازم است بازار کار و نیازهای مشتری‌های خود را بشناسید و درباره خدمات خود اطلاع رسانی کنید.

مفهوم قیف بازاریابی را درک کنید.

  • در بالای قیف مشتری علاقه‌ای به خدمات شما ندارد.
  • در وسط قیف برای رفع نیازش درباره خدمات شما تحقیق می‌کند.
  • در انتها مشتری آماده خرید است.

با مولفه‌های اصولی بازاریابی آشنا شوید، کانال‌های بازاریابی تغییر می‌کنند اما این اصول ثابت‌اند.

  • Product
  • Price
  • Promotion
  • Place

انواع بازاریابی:

بازاریابی آنلاین

  • محتوایی (content marketing)
  • ایمیلی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات آنلاین و کلیکی
  • سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو)

بازاریابی آفلاین

  • تبلیغات رادیو، تلویزیون
  • تابلوها
  • تراکت‌ها

در آخر

  • بر روی برندتان کار کنید.
  • برای سایت خود زمان بزارید و هزینه کنید.
  • حتماً در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید.
  • یادتان باشد بهترین تبلیغ، تبلیغ دهان به دهان است، پس مشتری‌مداری را فراموش نکنید.

7- آموزش

آموزش کارآفرینی حسابداری

جهان امروز جهان تغییر است و برای تطبیق‌پذیری با این تغییرات باید اطلاعات خود را به روز کنید. پس برای آموزش خود و کارکنانتان هزینه کنید.

آموزش در محیط کار باعث پیشرفت کارکنان و بالا بردن انگیره آن‌ها برای بهبود فرایندها می‌شود.

برای رقابت در بازار کسب و کار لازم است نرم‌افزارهای روز و مهارت‌های نرم و فنی را یاد بگیرید. لینکدین و یوتیوب دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای را به‌صورت رایگان در اختیار همه قرار داده است.

مهارت‌های نرم لازم برای کارآفرینی در رشته حسابداری:

مهارت‌های فنی

نرم‌افزارهای کاربردی

  • اکسل
  • مدیریت پروژه
  • پاورپوینت
  • outlook

به عنوان یک گارآفرین در حوزه حسابداری در کنار ارائه خدمات مالی، می‌توانید آموزشگاه حسابداری داشته باشید. کارآموز بگیرید و نیروی کار لازم برای وسعت کار خود را تربیت کنید.

از گروه آموزشی بخواهید برای مشتریان پادکست و ویدئو آموزشی تهیه کنند که هم در رضایت و نگهداری مشتریان و هم برای بازاریابی بسیار مؤثر است.

8- مشکلات و راهکارهای کارآفرینی در رشته حسابداری

بیشترین مشکلات عبارتند از:

  • روابط عمومی ضعیف کارکنان و مشتری‌ها
  • حجم کار بالا، کار کردن با سازمان‌هایی مثل دارایی و بیمه مستهلک‌کننده است.
  • عدم دورکاری
  • عدم انگیزه کارکنان
  • کمر درد و آرتروز
  • عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت کارفرما
  • رقابت زیاد

بهترین راه حل‌های کاربردی

  • منابع انسانی حرفه‌ای موجب افزایش مهارت ارتباطی در کارکنان می‌شود و با استخدام افراد متخصص در زمینه‌های بیمه، مالیات و امور قرارداد می‌توان فشار کاری را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از سیستم‌های مدیریت پروژه و نرم افزارهای وب بیس امکان دورکاری را فراهم می‌کند.
  • پاداش بابت عملکرد، انگیزه‌ای قوی برای کارکنان است و باعث می‌شود کارمندان احساس کنند کارشان دیده شود.
  • از آنجایی که حسابداران مدت زیادی را پشت میز هستند، باید زمانی را در روز برای ورزش و حرکات کشسانی نظر بگیرند.
  • تأیین شیوه و زمان پرداخت در قرارداد و صدور پیش فاکتور، فاکتور و مغایرت‌گیری ماهانه برای کنترل حسابها، در واقع داشتن وکیل مسلط به قوانین در ارتباط با مشتریان بدحساب بسیار مؤثر خواهد بود.
  • برای رقابت در بازار کار، مهمترین چیز رعایت ادب و احترام است. یادتان باشد تنها عامل روابط بلند مدت، صداقت است.

مطالعه بیشتر

اگر به دنبال طراحی مسیر شغلی خود هستید، می توانید در دوره زیر شرکت کنید.

اگر دنبال راهنمای عملی برای راه اندازی کسب و کار خود هستید، مطلب زیر را بخوانید.

به زندگی کارآفرینان موفق زن ایرانی علاقه‌مندید؟ مطلب زیر را از دست ندهید.

اگر به دنبال کارآفرینی با سرمایه کم هستید، مقاله زیر را از دست ندهید.

در این جا با گام‌های لازم برای کارآفرینی در رشته حسابداری آشنا شدید.
آیا تا به حال به کارآفرینی در حسابداری فکر کرده‌اید؟
تا کجا پیش رفته‌اید؟
چه تجربه‌هایی دارید؟
در چه دوره‌هایی شرکت کرده‌اید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *