دورنمای کاربرد هوش مصنوعی در ایران

کاربرد هوش مصنوعی در ایران-6 قلمرو فتح شده در ایران
Rate this post

کاربرد هوش مصنوعی در ایران، یکی از پرتکرارترین سؤالات کاربران اینترنت در ماه‌های اخیر بوده‌است.

با گسترش این فناوری بی‌نظیر و معرفی شاخه‌های جدید آن، آینده‌ی بسیاری از مشاغل به طور غیرقابل‌انکاری تهدید شد. به طوریکه بر اساس اندازه‌گیری‌ها، حدود ۳۰ موقعیت شغلی تا ۱۰ سال آینده از بین می‌روند. در این میان نگرانی در مورد آینده هوش مصنوعی در ایران اوج گرفته و هر عضو جامعه را به گمانه‌زنی واداشته است.

در این مقاله پاسخ تمام نگرانی‌های خود را بیابید.

ما وضعیت حال حاضر هوش مصنوعی در ایران را بررسی کرده‌ایم و مشاغل پرمخاطب آینده و راه‌های رسیدن به آن‌ها را در اینجا برشمردیم.

فهرست مطالب مقاله به شرح زیرند:

کاربرد هوش مصنوعی در ایران چیست؟

پروژه های هوش مصنوعی در ایران

هوش مصنوعی یا AI شاخه‌ای گسترده از علوم کامپیوتر است. محصول این علم ماشین‌ها و ربات‌هایی هستند که فرآیندهای پیچیده هوش انسانی را درک کرده و آن‌ها را تقلید می‌کنند.

اولین کاربرد هوش مصنوعی در دنیا به سال‌ ۱۹۳۵ در انگلیس برمی‌گردد. زمانی که منطق‌دان و برنامه‌نویس، آلن تورینگ دست به اختراع یک ماشین محاسباتی زد که امروزه پایه‌ی محاسبات تمام کامپیوترهای دنیا شده است.

کاربرد هوش مصنوعی در ایران برای اولین بار در دهه هفتاد معرفی شد. پروفسور کارو لوکس، از محققین بزرگ دانشگاه تهران، یکی از ایرانیان پیشگام در زمینه هوش مصنوعی بودند. «پدر علم رباتیک» لقبی است که جامعه‌ی علمی ایران به این استاد بزرگ اعطا کرد.

از آن زمان شاهد پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم. به طوری‌که امروزه ابعادی از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزانه معرفی می‌شوند که تا پنج سال پیش تصورشان غیرممکن بود.

در جهان امروز، تعداد مشاغلی که از تحولات هوش مصنوعی در امان مانده‌اند، انگشت شمارند. شما در هر پست و موقعیتی که باشید، دیر یا زود به هوش مصنوعی معرفی خواهید‌شد. هوش مصنوعی در صنایع مختلفی کاربرد دارد. در ادامه برخی از این پیشرفت‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

کشاورزی

کاربرد هوش مصنوعی در کشاورزی

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی در کشور ما سابقه‌ی چندانی ندارد و یک پیشرفت جدید به‌حساب می‌آید. نرم‌افزارهای هوش مصنوعی به کشاورزان در کشف محل رشد علف‌های هرز، آزمایش خاک از نظر میزان مغذی بودن و برداشت محصولات با حجم و کیفیت بالاتر کمک می‌کنند.

اپلیکیشن کشتیار یکی از این ابزارهاست. برای اطلاعات بیشتر و نصب این برنامه روی لینک زیر کلیک کنید.

بهداشت و درمان

کاربردهای هوش مصنوعی در ایران

در بخش بهداشت و درمان بیشترین پتانسیل بهره‌برداری از هوش مصنوعی را داریم. تشخیص به موقع بیماری، کشف و ساخت داروی جدید، دستیار آزمایشگاه، پرستار مجازی، رونویسی اسناد پزشکی و کنترل پروسه‌های درمانی از جمله کاربردهای متداول هوش مصنوعی هستند.

رباتیک

حضور هوش مصنوعی همیشه در علم رباتیک محسوس بوده و پرچم‌داران این صنعت همواره بیشترین استفاده از آن را در مراحل ساخت و توسعه اختراعات خود کرده‌‌اند. انواع ربات‌های صنعتی، نظامی، پزشکی، کشاورزی، خدماتی و تحقیقاتی می‌توانند خود مجهز به هوش مصنوعی باشند و به صورت مستقل برای انجام وظایف خود برنامه‌ریزی کنند.

آموزش

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش

هوش مصنوعی نه تنها یک دستیار پرتلاش، بلکه یک معلم باحوصله هم است. کسب هرگونه مهارت و دانشی با کمک هوش مصنوعی امروز دیگر یک رویا نیست.

بخش عظیمی از تغییراتی که سیستم‌های آموزشی در پایان پاندمی کرونا تجربه کردند، مدیون تلاش‌های مهندسین هوش مصنوعی بود. روش‌های یادگیری و برنامه‌ریزی‌های تحصیلی با پیشرفت این سیستم‌ها بعد از سال‌ها در کشور ما آپدیت شد و مدل جدیدی به خود گرفت. از کاربرد هوش مصنوعی در ایران، نرم‌افزارهای آزمونیار مختلف، که در جهت برقراری امنیت بیشتر و اجرای قوانین امتحان توجه دارند، را می‌توان نام برد.

بازاریابی

هوش مصنوغی در بازاریابی

تقریباً در تمامی مراحل پیشبرد کسب‌وکار، صحبتی از هوش مصنوعی در میان است. از آنالیز رقبا و تدوین استراتژی گرفته تا بازاریابی دیجیتال و تدوین و تولید محتواهای مجازی، با کمک هوش مصنوعی انجام می‌شود. تبحر هوش مصنوعی در ایجاد خلاقیت، اینجا به کمک صاحبان بیزنس می‌آید. شما می‌توانید صفر تا صد تبلیغات خود را به هوش مصنوعی بسپارید و انتظار یک خروجی هدفمند و خلاق را داشته‌ باشید.

ابزارهای مختلف در این زمینه زیادند و بسته به نوع استفاده، انتخاب‌های مختلفی وجود دارد. اما برخی از مثال‌های معروف شامل: هوش مصنوعی Chatgpt ،Midjourney ،D-Id و Runway هستند.

تجارت الکترونیک

در زمینه تجارت الکترونیک، ساخت ربات‌های چت با مشتریان و موتورهای توصیه بسیار مورد توجه قرار گرفته. ربات‌های چت با مشتری در سایت‌ها، تجربه کاربری را تا چند مرحله ارتقا می‌دهند و تأثیر شگرفی در بهبود سئو دارند. از ربات‌های توصیه نیز برای ارائه پیشنهادات مطابق با سلیقه و خریدهای قبلی مشتری استفاده می‌شود که به خودی خود می‌تواند نرخ فروش را تا چند برابر بالا ببرد.

کاربرد هوش مصنوعی در ایران تنها به این موارد ختم نمی‌شود و ما در سایر صنایع از جمله:

  • خودروسازی
  • حمل و نقل
  • معماری
  • طراحی بازی
  • شبکه‌های اجتماعی و…

این دسته پیشرفت‌ها را شاهد هستیم.

پروژه های هوش مصنوعی در ایران

قبلاً در مورد برترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی در ایران و جهان مفصل صحبت کرده‌ایم و ۴ نمونه شرکت موفق توسعه‌دهنده را نام بردیم. برای آشنایی با پروژه های هوش مصنوعی در ایران حتما مطلب زیر را مطالعه کنید.

آینده هوش مصنوعی در ایران

آینده هوش مصنوعی در ایران

هوش مصنوعی با سرعت رشد و پیشرفت بالا، در آینده‌ای نه چندان دور به طور یقین مدل و استایل زندگی را برای همیشه دگرگون خواهد کرد. در این میان نگرانی برای آینده‌ی شغلی و وسواس برای گرفتن تصمیمات مناسب، به چالش‌های عصر امروز تبدیل شده‌است.

بر طبق تحقیقات موسسه جهانی مکنزی، تا سال ۲۰۳۰ هوش مصنوعی جایگزین ۳۰ درصد نیروی کار خواهد شد.

محققان دانشگاه آکسفورد هم در این زمینه مقاله‌ای منتشر کرده‌اند و در آن مدعی شده‌اند که حدود نیمی از مشاغل امروز تا ۲۵ سال آینده از بین خواهند رفت.

اما این تنها نیمه‌ی خالی لیوان است.

در همین مقالات آمده که هوش مصنوعی به همین تعداد می‌تواند شغل جدید برای افراد ایجاد کند. به طور خلاصه، مشاغلی که پتانسیل اتوماتیک شدن را دارند در آینده توسط ربات‌ها انجام می‌شوند و از نیروی انسانی تنها در فرآیندهای فکری و نوآورانه استفاده خواهد شد.

ظهور هوش مصنوعی، سرعت تغییرات زندگی را تا چند برابر زیاد می‌کند و ما چاره‌ای به جز انطباق با شیوه‌های جدید نداریم. به طور مثال یکی از مشاغلی که به‌تازگی تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته و تحولات زیادی پیدا کرده، وبلاگ‌نویسی است.

وبلاگ نویسی نوعی تولید محتواست که به سبب تأثیر شگفت‌انگیزی که در رونق کسب‌وکارها دارد، در سال‌های اخیر طرفدار پیدا کرده. هوش مصنوعی Chatgpt یک دستیار فوق‌العاده است که در کمترین زمان در تحقیق، نگارش و ویرایش نوشته‌ها به نویسندگان و ایده‌پردازان کمک می‌کند. در دوره‌ی تولید محتوا با هوش مصنوعی کارنکن، روش کار با این ربات را یاد بگیرید و در طی هشت هفته به درآمد برسید.

درآمد هوش مصنوعی در ایران

درآمد هوش مصنوعی در ایران

در بخش قبلی در مورد مشاغلی با آینده نامطمئن صحبت کردیم. مشاغلی مانند منشی‌های اجرایی، کارمندهای حسابداری و کتابداری که در آینده توسط هوش مصنوعی اشغال خواهندشد. همچنان گفتیم در این بین شغل‌هایی هستند که با توسعه هوش مصنوعی رونق پیدا کرده‌اند. در این قسمت به معرفی این دسته مشاغل می‌پردازیم.

مهندس هوش مصنوعی

مهندسی هوش مصنوعی در آینده به یکی از شغل‌هایی با درآمد و تقاضای بالا تبدیل خواهدشد. در آینده‌ای که ۳۰ درصد از تمام مشاغل آن با کمک ربات‌ها انجام می‌شود، دور از ذهن نیست که توسعه ابزارها و سیستم‌های هوش مصنوعی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنایع تبدیل شود.

در حال حاضر در ایران، رشته هوش مصنوعی فقط در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود.

مهندسی یادگیری ماشین

تحقیق، ساخت و طراحی هوش مصنوعی مربوط به یادگیری ماشین و حفظ و بهبود سیستم‌های موجود از وظایف اصلی مهندس یادگیری ماشین است. مهندس ماشین با دانشمندان داده که مدل‌های سیستم هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند، همکاری می کند.

این زیرشاخه از علم مهندسی نرم‌افراز، یک گزینش شغلی بسیار پرسود است که در آینده‌ی نزدیک بین صنایع و استارتاپ‌ها محبوب خواهدشد.

مهندسی داده

مهندسان داده در ساخت سیستم‌های جمع‌آوری داده خام فعالیت می‌کنند. تحلیلگران کسب‌وکار، دانشمندان داده و سایر متخصصان از این سیستم برای دسترسی و مدیریت اطلاعات، و ارزیابی و بهینه‌سازی عملکرد استفاده می‌کنند. مهارت‌های مورد نیاز مهندس داده، مهارت‌های برنامه‌نویسی و تسلط بر پایگاه‌های داده مثل SQL است.

برای مهندسی داده مدرک دانشگاهی نداریم و افراد شاغل در این حوزه‌، مهارت‌های خود را از دوره‌های آموزشی و یا به صورت خودآموز یاد گرفته‌اند. اما داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط مثل لیسانس مهندسی نرم‌افزار، ریاضی کاربردی یا علوم کامپیوتر قطعاً کمک‌کننده خواهدبود.

مهندس رباتیک

مهندسی رباتیک، ترکیب علم مکانیک و برق با مهندسی کامپیوتر است. مهندسان رباتیک در صنایع مختلفی از جمله تولید، دفاع، پزشکی و خودروسازی فعالیت می‌کنند.

تا قبل از ظهور هوش مصنوعی، کمبود نیرو در این رشته احساس می‌شد. در چندسال آینده این وضعیت شدت خواهد گرفت و کارخانه‌ها و صنایع مختلف برای ادامه فعالیت به متخصصان رباتیک نیاز پیدا خواهندکرد.

مهندسی نرم‌افزار

شناخته‌شده‌ترین معرفی این دسته، یکی از بهترین شغل‌های چند سال اخیر است. مهندسین نرم‌افزار، توسعه‌دهنده برنامه‌های کاربردی هستند. ابزار آن‌ها زبان‌های برنامه‌نویسی است که در انواع طراحی بازی کامپیوتری تا سیستم امنیت شبکه کاربرد دارند.

دامنه‌ی وسیعی برای فعالیت این دسته مهندسان در دنیای دیجیتال وجود دارد. به هر میزان که با نرم‌افزارهای مختلف و حوزه‌های بیشتری آشنا باشید، آینده‌ی روشن‌تری خواهید‌داشت.

دانشمند داده

نظریه‌پردازی، پیش‌بینی الگوها، بهبود کیفیت داده، ارائه توصیه و راهکار برای حل مشکل و تجزیه و تحلیل داده از الزامات شغلی دانشمندان داده در صنایع مختلف می‌باشد. بین وظایف تحلیلگر داده و دانشمند داده همپوشانی زیادی وجود دارد؛ اما دانشمند داده به عنوان ارشد تحلیلگر شناخته‌ می‌شود و مسئولیت سنگین‌تری دارد.

 در ایران رشته دانشگاهی دانشمند داده نداریم و اکثر شاغلین دانش‌آموخته رشته‌هایی مثل آمار یا علوم کامپیوتر هستند.

هوش مصنوعی تنها برای آسان کردن کارها و صرفه‌جویی در وقت ساخته نشده. این اختراع بزرگ بشر، دری به بزرگی یک دروازه را به سمت پیشرفت و موفقیت شخصی باز می‌کند. با همکاری هوش مصنوعی و تنها با داشتن یک سرمایه کم، می‌توانید مهارت بیاموزید و وارد بازارکار شوید. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در ایران همین است. در ادامه ما نقشه مسیر را برایتان رسم کرده‌ایم.

چگونه در مشاغل هوش مصنوعی استخدام شویم؟

استخدام با هوش مصنوعی

مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی، الزامات و مهارت‌های خاص خود را دارند که بر اساس علایق و توانایی‌های خود از بین آن‌ها می‌توانید انتخاب کنید.

در قدم اول؛ به دنبال مدرک بروید.

مشاغل حوزه هوش مصنوعی، به مدارک و درجات علمی بالایی نیاز دارند. هرچه سطح تحصیل شما از مقطع کارشناسی بالاتر باشد، شانس استخدام بالاتری دارید. تجربه و توانایی در کنار مدرک قرار می‌گیرند.

ممکن است برخی از حرفه‌ها مثل مهندسی داده، رشته دانشگاهی نداشته‌ باشند. در این‌صورت شما باید یا لیسانس مرتبط به کارفرما ارائه کنید یا گواهی اتمام دوره‌های خصوصی داشته‌باشید.

در قدم دوم؛ خود را آپدیت نگه‌دارید.

اگر در حال حاضر مدرک کارشناسی مرتبط با هوش مصنوعی دارید، برای یادگیری مهارت‌های فنی بیشتر می‌توانید در دوره‌های مختلف ثبت‌نام کنید. حتی اگر مدرک دانشگاهی هم ندارید؛ توانایی و علاقه خود را در این دوره‌ها نشان دهید. مطمئن باشید با عملکرد حرفه‌ای نظر کارفرمایان را به خود جلب خواهیدکرد.

برخی از دوره‌های معروف هوش مصنوعی که امروز تدریس می‌شوند؛ شامل موارد زیرند:

  • مدیریت فناوری اطلاعات با هوش مصنوعی
  • مهندسی هوش مصنوعی
  • مشاوره هوش مصنوعی دانشمند هوش مصنوعی

قدم سوم؛ از کسب‌وکارهای کوچک شروع کنید.

بعد از کسب آموزش، شروع به تحقیق و نگارش رزومه بکنید. تهیه‌ی یک رزومه استاندارد، اولین مأموریت شما برای جلب نظر کارفرماست. پیش از شروع، حتما در مورد ۸ نکته طلایی رزومه‌نویسی بیاموزید.

در ابتدای مسیر شانس شما برای قبولی در مشاغل کمتر مرتبط مثل مهندسی نرم‌افزار بیشتر است. زیرا صاحبان این مشاغل راحت‌تر به کم‌تجربه‌ها و جوان‌ترها اعتماد می‌کنند. می‌توانید مسیر کارآموزی و یا فریلنسری را نیز انتخاب کنید. فریلنسرها خود را محدود به یک کارفرما نمی‌کنند و با انجام پروژه‌های متنوع توانایی‌های خود را محک می‌زنند.

 بیشتر بخوانید: همه آنچه برای فریلنسر شدن نیاز دارید!

سخن پایانی

در این مقاله در مورد کاربرد هوش مصنوعی در ایران و سهم صنایع مختلف در پیشبرد اهداف تکنولوژی صحبت کردیم.

امیدواریم که مورد استفاده شما واقع شده‌باشد.

مطالب مرتبط

تولید محتوا با هوش مصنوعی یکی از راه‌های پرطرفدار و راحت کسب درآمد است. در مقاله زیر در مورد روش کار آن بیشتر بخوانید.

با چند کلیک ساده محتوای ویدیویی و صوتی برای کانال مجازی خود تهیه کنید.

با ۱۰ شغل جدید و پردرآمد آینده‌‌ی ایران آشنا شوید.

صدها مثال برای کاربرد هوش مصنوعی در ایران آینده وجود دارد.
یک نمونه را شما نام ببرید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.