زمانی که در اینترنت کلماتی نظیر استارتاپ یا کارآفرینی را سرچ میکنیم، نتایج جستوجوی مشابهی میبینیم که باعث ایجاد این سوال در مخاطب میشود که اصلاً تفاوت استارتاپ و کارآفرینی چیست؟!
اما زمانی که گوگل با این عظمت اشتباه میکند، نمیشود از مخاطبی که برای اولین بار این کلمات را سرچ کرده است، گِلهای داشت.
آیا تا به حال به تفاوت استارتاپ و کارآفرینی فکر کردهاید؟
استارتاپ و کارآفرینی دو موضوع به شدت جدا از یکدیگر هستند که امروزه با توجه به رشد کسبوکارها و شرکتهای نوپا با یکدیگر تلفیق شدند.
پس اگر شما از آن دسته از افراد هستید که فرقی بین کارآفرینی و استارتاپ نمیبینید حتماً این مقاله را تا انتها و بادقت مطالعه کنید.
برای بررسی تفاوت میان کارآفرینی و استارتاپ اول باید به چندین سوال پاسخ دهیم تا معیارهای بررسی ما مشخص شود.
پس در این مطلب، موارد زیر را بررسی میکنیم:
استارتاپ چیست؟
استارتاپ مفهوم جدیدی است که این روزها خیلی از آن در فضای مجازی میشنویم اما در بین این انبوه اطلاعات، نقصهایی هم وجود دارد.
زمانی که تیمی روی ایدهای یا راه حلی برای یک مشکل زمان صرف میکند، آن را به محصول قابل ارائه تبدیل میکنند و نوآوری در فرایند عرضه این محصول پیاده میکنند میتوان گفت استارتاپی شکل گرفته است.
در استارتاپ به دلیل نو بودن ایده و مسائل جانبی، مدل کسبوکاری کامل وجود ندارد که تمامی مشکلات مسیر پیشرفت محصول را دربر بگیرد، به همین دلیل استارتاپ برپایه آزمونوخطا شکل گرفته است.
برای راه اندازی استارتاپ لازم نیست شما موشک به مریخ بفرستین، ماشین خودران بسازید، واکسن کرونا کشف کنید و مریخ را قابل سکونت کنید.
شما فقط به نوآوری احتیاج دارید، نوآوری که باعث راحتتر شدن زندگی افراد شود.
برای مثال شرکت اسنپ شاید ایده خاص و سنگینی نداشته باشد اما از دل فرایند سنتی تاکسی گرفتن ایدهی جدید را پیدا کرد و با نوآوری به محصولی تبدیل کرد که در حال حاضر به یکی از بزرگترین استارتاپهای ایرانی تبدیل شده است.
اسنپ با این نوآوری توانست بازار تاکسی را متحول کند و مشکل مسافر و راننده را حل کند.
پس میتوان نتیجه گرفت که برای راه اندازی استارتاپ، نوآوری از نان شب هم واجبتر است.
بیشتر بخوانید: تعریف استارت آپ چیست؟
تفاوت استارتاپ و کسبوکار سنتی چیست؟
استارتاپها یک تفاوت بسیار مهم با کسبوکارهای سنتی به نام نیروی کار دارند.
مثلاً شما یک سرویس کار کولر هستید که در کار خود جزو حرفهایترینها و دقیقترینها هستید.
بعد از گذشت زمان، مشتریان شما چندید برابر میشود.
بنابراین شما نیاز دارید افرادی را استخدام کنید تا برای خدماتدهی به شما کمک کنند؛ اما استارتاپ نقطه مقابل این فرایند است.
در استارتاپهای بزرگی مثل اینستاگرام و واستاپ به ازای هر 1 میلیون کاربر فقط 10 کارمند برای ارائه خدمات وجود دارد.
چون تمامی فرایندهای ارائه محصول، فروش، تحویل و خدمات پس از فروش محصول به صورت آنلاین و دقیق انجام میشود.
یکی دیگر از تفاوتهای اساسی استارتاپ و کسبوکار سنتی، رشد و مقیاسپذیری است.
برای مثال شما یک رستوراندار هستید.
در زمان محدود 1 ساعت توانایی ارائه خدمات به 100 نفر را دارید.
اما مجموعه اسنپفود توانایی ارائه خدمات به تعداد خیلی زیادی از افراد را در بازه کوتاه و 24 ساعته دارد.
کارآفرینی چیست؟
کارآفرینی، کلمهای که این روزها با توجه به شرایط بد اقتصادی زیاد به گوش میرسد.
اما میدانستید که این کلمه به اشتباه معنی شده است. زیرا کارآفرینی را معنی کلمهی “Entrepreneurship” درنظر گرفتهاند.
در فرهنگ ما کارآفرینی یعنی کسبوکاری راه اندازی کنید که باعث افزایش تقاضای شغل شود و به نیروی کار احتیاج داشته باشد.
اما این تصور کاملاً غلط است. بگذارید با یک مثال بررسی کنیم.
شما یک دستگاه برای راحتتر کردن فرایند برداشت و جداسازی ساقه از بادامزمینی دارید که بهطور اتوماتیک فرایند برداشت را انجام میدهد.
حالا در زمین کشاورزی 1 هکتاری، 10 نفر مشغول برداشت بادامزمینی هستند که با این محصول شما از کار بیکار میشوند.
این موضوع معنی اصلی کارآفرینی را نقض میکند.
بهترین معادل برای کلمه کارآفرینی، ارزشآفرینی است. ارزشی که ساختارها را درهم میشکند.
برای بهترین تعریف از کارآفرینی میتوان به تعریف ژورف شومپیتر فعال حوزه اقتصاد اکتفا کرد.
به گفته شومپیتر کارآفرینی محرک اصلی اقتصاد هر کشور و جامعه بوده و نوآوری و تخریب خلاق از پایه کارآفرینی است.
کارآفرین فرصت را تشخیص میدهد، سپس حول فرصت ایدهپردازی میکنند، مدل کسبوکار را طبق ایده میچیند و محصول را عرضه و کسبوکار ثابت میسازد.
تفاوت استارتاپ و کارآفرینی
بالاتر استارتاپ و کارآفرینی را بهطور کامل بررسی کردیم و از هر ابعادی با آن آشنا شدیم.
ولی الان میرسیم به مهمترین سوال این مقاله: تفاوت استارتاپ و کارآفرینی چیست؟
مهمترین تفاوت میان استارتاپ و کارآفرینی، حول صحبت دیو مککلور میگردد.
مککلور میگوید استارتاپها در 3 چیز گمراه راه هستند:
محصولاتشان دقیقاً چیست؟ مشتریانشان چه کسانی هستند؟ چگونه پول دربیاورند؟
دقیقاً تفاوت کارآفرینی و استارت آپ در این 3 نکته خلاصه میشود.
کارآفرینان همان طور که بالاتر به آن اشاره کردیم، فرصت را پیدا میکنند.
زمانی که حرف از فرصت میزنیم یعنی بازارهدف، نوع محصول و مشکلی که دقیقاً قصد حل آن را دارید مشخص است.
ولی در فرایند استارتاپ شما ایدهای نو دارید و مسیر آن در تاریکی مطلق قرار دارد.
کارآفرینان همحوزه تا حدی میتوانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند اما در راهاندازی استارتاپ همه چیز برعکس است.
به دلیل نبود مدل کسبوکاری که تمامی مشکلات را پیشبینی کنند، راهاندازی استارتاپ ریسک بالایی دارد.
اما این مسائل نباید باعث دلسردی شما شود.
استارتاپها به دلیل ایده جدیدی که اجرا میکنند و در قالب محصول ارائه میدهند، سرعت رشد بالاتری نسبت به کارآفرینی و کسبوکارهای سنتی دارند.
البته در بعضی از مواقع به سرمایه اولیه کمتری نسبت به کارآفرینی نیاز دارد.
سخن پایانی
ما در این مقاله به ماهیت کلی استارتاپ و کارآفرینی پرداختیم و تفاوت کارآفرینی و استارت آپ را باهم بررسی کردیم.
اما برای تصمیمگیری فقط این مقاله را به عنوان منبع در نظر نگیرید.
این دو موضوع دریایی از اطلاعات هستند که توانایی جمعآوری آنها در یک یا چند مقاله از دستان ما خارج است.
مطالب مرتبط
فضای کسبوکار در ایران
مسائل زیادی مثل نیروی کار ارزان، بازار تشنه و… باعث شدهاند که طبق آمارهای جهانی فضای کسبوکاری در ایران، پتانسیل رشد بالایی داشته باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مطالب زیر را مطالعه کنید:
نقشه راه کارآفرینی
در مطلب زیر بحث کارآفرینی و مدیریت کسبوکار جدید را در قالب یک نقشه راه مستقل به شما ارائه میدهد:
اگر شما هم تجربهای در زمینه راهاندازی کسبوکار و کارآفرینی دارید؛
یا سوالی در این زمینه برایتان پیش آمده است.
از طریق بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.