استارتاپ چیست؟

استارتاپ چیست

وقتی استارتاپ چیست رو توی گوگل سرچ می‌کنیم در کسری از ثانیه با چیزی حدود 3.5 میلیون سایت با این محتوا مواجه می‌شیم که این نشون دهنده اهمیت بالای استارت آپ ( شرکت نوپا ) توی دنیای امروز ماست.

جواب برای سوال استارتاپ چیست اونقدر زیاد و متنوعه که یادمه وقتی منم مثل شما می‌خواستم درموردش بدونم اونقدر سردرگم شده بودم که بعضاً تصمیم می‌گرفتم عطاش رو به لقاش ببخشم. مشکل وقتی بیشتر می‌شد که هر کس یه چیز متفاوت در موردش نوشته بود و خنده‌دارتر اینکه بعضاً با حرفاشون همدیگه رو نقض هم می‌کردن!

اگر تو هم بعد از خوندن کلی مطلب در مورد استارتاپ هنوزم مشکلات زیر رو داری:

  • هنوز نمیدونی دقیقاً استارتاپ یعنی چی
  • نمیدونی تفاوت استارتاپ با شرکتهای کوچیک یا کسب‌و‌کارهای کوچیک چیه
  • تردید داری که به یه سری شرکتهای بزرگ باید گفت استارت‌آپ یا نه
  • نمیدونی که کارآفرینی همون استارت آپه یا نه
  • میخوای استارت آپ خودتو داشته باشی و هنوز نمیدونی که باید از کجا شروع کنی و چه مسیری رو طی کنی
  • دوست داری بدونی چطور میتونی استارت آپت رو رشد بدی
  • نگرانی ایده‌ی خلاقانه‌ت دزدیده بشه
  • میخوای با اصطلاحات رایج توی استارتاپها آشنا بشی

حتماً با من همراه شو چون من بعد از مطالعه‌ی بیشتر از صد سایت و مقاله معتبر داخلی و خارجی سعی کردم همه‌ی اون چیزی که فهمیدم رو به زبون خیلی ساده بنویسم تا تو مجبور نشی بعد از کلی وقت گذاشتن و سرچ کردن و به نتیجه نرسیدن، ایده‌ت رو ببوسی و بذاری کنار.

من سعی کردم به همه‌ی سوالاتت که یه روزی سوالای خودم بودن جواب بدم. پس بیا با هم سفر به دنیای استارت آپ‌ها رو شروع کنیم.

فهرست مطالب

با هم یه نگاه به نقشه‌ی سفرمون بندازیم: (با کلیک روی هر قسمت می‌تونی به همون بخش بری)

1- تعریف استارتاپ چیست

استارتاپ چیست

تمام تلاشم برای نوشتن این متن برای اینه که همگی بعد از خوندنش به دید درستی در مورد مفهوم استارت آپ برسیم و خیلی راحت بتونیم شرکت‌های استارت آپی یا شرکت نوپا رو تشخیص بدیم.

1-1- مفهوم استارتاپ چیست

خب اول از همه چیز بریم ببینیم با صدها تعریفی که برای استارت آپ ارائه شده بالاخره استارتاپ یعنی چی؟

استارت آپ یه شرکت جوونه که برای حل کردن یه مشکلی که بهش توجهی نشده یا کسی بهش فکر نکرده، یه راه حل خلاقانه پیدا کرده.

اون فکر می‌کنه که این ایده احتمال فرصت‌های طلایی رو براش به وجود میاره.

حتی به طور دقیق نمی‌دونه که محصولش چیه یا مشتریاش کیا هستن یا چطور قراره پول دربیاره!

ولی می‌دونه که اگه موفق بشه می‌تونه به سرعت رشد فوق‌العاده‌ای داشته باشه، به همین خاطر حاضره به خاطرش ریسک کنه.

یه تیم موسس خیلی مشتاق و متعهد داره.

اون برای موفق شدن به دنبال نیروهای بااستعداد می‌گرده.

به همین راحتی!

1-2- مهمترین ویژگی‌های استارتاپ چیست

startup چیست

حالا که فهمیدیم شرکت استارت آپ چیه، بیا ببینیم چطور می‌تونیم بفهمیم که یه شرکت، استارت آپ هست یا نه؟ یا بهتر بگم ویژگی‌هایی که اگه تیک بخورن می‌تونیم بگیم ما یه استارت آپ داریم چیا هستن؟

خلاقیت
1- خلاقیت
2- تلاش برای حل یه مشکل
3- رشد خیلی زیاد
4- قابلیت انعطاف‌پذیری بالا
5- تعهد و اشتیاق زیاد اعضای تیم
6- مقیاس‌پذیر و تکرارپذیر بودن
7- تعداد اعضای تیم بیش از یک نفر و کمتر از 500 نفر باشه
8- همه با هم سعی میکنن کار رو پیش ببرن و وظایف به صورت دقیق تقسیم نشده

فکر کنم همه‌ی ویژگی‌ها معلومه چی هستن فقط مورد 4 و 6 رو یکم توضیح می‌دم:

انعطاف پذیری یعنی اینکه اگه یه جای کار مشکلی پیش اومد و مانعی سر راه کارمون بود بتونیم متناسب با شرایط راه جدید واسه حل اون مشکل پیدا کنیم و اصراری به استفاده از فقط یه روش نداشته باشیم.

مقیاس‌پذیر و تکرارپذیر بودن یعنی اینکه چون استارت‌آپ رشد خیلی زیادی داره، نوع اون کار و فعالیت باید طوری باشه که بتونه با این رشد، مشتری‌ها رو حتی اگه در حد مردم جهان هم باشن ساپورت کنه.

یه مثال بزنم که خیالمون راحت بشه کامل ویژگی‌ها رو درک کردی:

مثلاً دوست من با یک مقدار مشخص سرمایه اولیه، یه کافی‌شاپ راه اندازی می‌کنه، درآمد خوبی هم داره و ادعا می‌کنه که الان صاحب یه استارت آپه چون کار خودش رو راه‌اندازی کرده، تعدادی نیرو استخدام کرده و داره خدمت میکنه به مردم، بیاین با هم بررسیش کنیم:

  • آیا توی کافی‌شاپ ایشون خلاقیتی به چشم می‌خوره؟ چیزی هست که اونو از همه‌ی کافی‌شاپهای دیگه متمایز کنه؟
  • اگه این کافی‌شاپ تاسیس نمی‌شد خب مردم به کافی‌شاپ بعدی می‌رفتن. پس اون داره به حل چه مشکلی کمک می‌کنه؟!
  • آیا اون بعد از گذشت یک سال با درآمد این کافی‌شاپ می‌تونه توی مدت زمان کم، رشد خیلی عجیبی داشته باشه و مثلاً موفق بشه صد شعبه‌ی دیگه از اونو تاسیس کنه؟

اگه جواب این سوالها منفیه، پس اون خلاقیت و رشدی که ما از یه استارت آپ انتظار داریم رو نداره. پس می‌تونیم بگیم که اون فقط یک کسب‌و‌کار راه‌اندازی کرده و نمی‌تونه ادعا کنه که استارت آپ داره.

2- تفاوت شرکت‌های کوچک و بزرگ و کارآفرینی با استارتاپ چیست

درک تفاوت شرکت نوپا با شرکتهای کوچک و بزرگ

فکر می‌کنم که خیلی خجالت‌آور باشه که صاحب یه شرکت کوچیک، به اشتباه خودش رو Startup معرفی کنه.

یا منصفانه نیست که یه شرکت بزرگ رو بعد از رشد زیادش هنوزم یه استارت آپ بدونیم.

پس درک این تفاوت‌ها می‌تونه علاوه بر شناخت صحیح از کسب و کارمون، به ما کمک کنه تا بتونیم روش درست رو برای رشد کارمون انتخاب کنیم.

2-1- تفاوت استارت آپ با شرکت‌های کوچک

تفاوت شرکتهای کوچک با شغل استارت آپ چیست

استارت آپ شبیه اون دوست ثروتمندمونه که یه روزی همه می‌گفتن که اون دیوونه است که داره به این راه‌های پر‌ریسک و خطرناک برای به دست آوردن پول و یه شبه پولدار شدن فکر می‌کنه ولی به طرز عجیبی که به یه معجزه شبیهه بهش رسیده!

 شرکت کوچک شبیه اون دوستمونه که خیلی منظم و مرتب همیشه به مدرسه می‌رفت و همه هم بهش آفرین می‌گفتن و همه‌مون می‌دونستیم بچه‌ی خوبیه و به جاهای خوب می‌رسه و موفق می‌شه ولی اصلاً جاه‌طلب نبود و سعی می‌کرد برای رسیدن به موفقیت یه مسیر امن و بدون خطر رو انتخاب کنه. مسیری که آدمای موفق قبلی رفته بودن و جواب داده بود رو انتخاب می‌کرد و دنبال راه جدید و پردردسر نمی‌گشت. الانم موفقه و خیلی یواش داره رشد میکنه.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد انواع استارت آپ بدانید

بررسی تفاوت‌ها

با مثالی که زدم متوجه شدید که:

  1. پذیرش ریسک بالا
  2. و قابلیت رشد خیلی سریع

مخصوص استارت آپهاست و برعکس اون شرکت‌های کوچیک، ریسک رو نمی‌پذیرن و خیلی آهسته و آروم و بی‌خطر در مسیر رشد قدم برمی‌دارن.

3- یه کسب و کار کوچیک می‌تونه تا سالها بعد هم یه کسب و کار کوچیک باقی بمونه و راضی هم باشه، ولی یه استارت آپ همیشه دنبال تغییر دادن وضعیتشه تا خودشو بهتر کنه. یعنی بعد از 10 سال قطعاً به شکل امروزی نیست و رشد چشمگیری داشته.

4- یه استارت آپ می‌تونه مدتها سودی نداشته باشه و براشون قابل توجیه هم باشه، چون برای رسیدن به اون رشد بی‌نظیر مدتها نداشتن درآمد رو می‌پذیرن و تمرکز اصلی روی رشده. ولی یه کسب و کار کوچیک از همون اول باید سود‌ده باشه وگرنه فعالیتش قابل توجیه نیست.

5- شرکت‌های کوچیک سعی می‌کنن با گرفتن وام، سرمایه اولیه رو تامین کنن چون می‌دونن از همون ابتدا سودده هستن و می‌تونن از درآمدشون حتی مبلغی سود هم به وام‌دهنده بدن، ولی استارت‌آپها چون می‌دونن ممکنه مدت‌ها بدون درآمد باشن، بیشتر سعی می‌کنن سرمایه‌گذارهایی رو که ریسک‌پذیرن رو مجاب کنن تا باهاشون همکاری کنن.

6- بازار هدفی که استارت آپی‌ها بهش فکر می‌کنن بازار خیلی بزرگیه، در حدی که اونا  تلاش می‌کنن تو حوزه‌ی فعالیتشون از همه پیشی بگیرن. ولی بازار هدف کسب و کارای کوچیک محدوده و به همین بازار محدود راضی هستن.

جدول زیر رو ببین:


شرکتهای کوچیک
استارت آپ ها
بدون ریسک یا با ریسک خیلی کمبسیار خطرناک و با ریسک خیلی زیاد
الگوبرداری از مدل بیزینس‌های موفقدر جستجوی یک مدل بیزینس منحصر به‌فرد و سود‌آور
تغییرات خیلی کم و ثابت بودن شرایط برای مدت طولانیتغییرات بسیار زیاد و تنوع زیاد در جهت رشد سریع
رشد در بلند مدتدر فکر رشد خیلی سریع
استفاده از روش‌های سنتی جهت کاهش ریسکفوق‌العاده خلاق با روش‌ها و استراتژی‌های غیر‌سنتی
کسب سرمایه اولیه از طریق گرفتن وامکسب سرمایه اولیه با جذب سرمایه‌گذارهای ریسک‌پذیر

بیشتر بخوانید: تفاوت استارتاپ با شرکت های دانش بنیان به زبان ساده

2-2- تفاوت اسکیل آپ و شرکتهای بزرگ با استارتاپ چیست

 تفاوت اسکیل آپ و شرکتهای بزرگ با استارتاپ چیست

تا اینجای سفرمون رسیدیم با مفهوم استارت آپ و اینکه چطور و با چه ویژگی‌هایی اون رو تشخیص بدیم آشنا شدیم؟ حالا وقتش رسیده تفاوتش با شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچیکم بررسی کردیم.

 حالا یه سوال مطرح و اون اینکه این استارت آپ تا کی قراره استارت آپ بمونه؟ و چه آینده‌ای پیش‌روی یه استارت آپ میتونه باشه؟

یا واضح‌تر بگم به عنوان مثال آیا میشه بگیم شرکت اپل که اینقدر خلاق بوده و به سرعتم رشد کرده و مشکلاتی که کسی بهشون فکر نکرده بوده رو خلاقانه حل کرده یه استارت آپه؟

جواب منفیه. در ادامه علتش رو توضیح دادم.

آینده‌ی پیش روی یک استارتاپ چیست

آینده‌ی پیش روی یک Startup چیست

برای توضیح جواب منفی‌ای که دادم بیایید قدم به قدم بریم جلو و آینده‌ی پیش‌روی استارت آپ ها رو بررسی کنیم:

1- مرحله‌ی اول (Startup)

استارت آپ اول به دنبال مدل کسب‌و‌کار جدید و خلاقانه‌ش می‌گرده تا به وسیله‌ی اون توی مدت کوتاهی، رشد خیلی زیادی داشته باشه.

2- مرحله‌ی دوم (رشد)

وقتی استارت آپ به هدفش رسید و رشد سریعش رو تجربه کرد، اون موقع است که دیگه استارت آپ نیست و وارد مرحله‌ی جدیدی شده به اسم اسکیل آپ.

توی این مرحله، مساله مهم هنوز هم تمرکز روی رشد بیشتر و سریع‌تره. اما اینبار با توسعه روابطش با شرکت‌های مطرح دیگه توی زمینه‌ی فعالیتش اینکار رو انجام میده.

3- مرحله سوم ( بلوغ)

توی این مرحله دیگه شرکت به حدی رشد کرده که تبدیل به یه الگو و رهبر شده و مدل کسب و کارش الگویی شده برای بقیه‌ی کسب‌و‌کارهای مشابه و بازار خیلی بزرگی رو داره.

به این مرحله میگن scaler و هدف مهم تو این مرحله، بزرگتر کردن بازار بزرگش و حفظ جایگاه برترین بودنش توی اون حوزه است.

4- مرحله چهارم ( بازسازی)

این مرحله رو میشه جزیی از مرحله سوم هم به حساب آورد یعنی مرحله‌ای که استارت آپ به بلوغ رسیده (که دیگه اسمش استارت آپ نیست).

توی این مرحله استارت آپ بالغ شده ( که دیگه استارت آپ نیست. این مورد رو تاکید می‌کنم چون مهمه) متناسب با تغییرات جامعه و بازار هدفش سعی میکنه خودش رو بازسازی کنه و تغییر بده تا بتونه هدفش که حفظ پیشرو بودنش هست رو محقق کنه و بازار رو همچنان در اختیار داشته باشه.

چالشهای پیش‌روی شرکت استارت آپ  و اسکیل آپ و شرکتهای بزرگ
شرکت اپل دیگر استارتاپ نیست

حالا میشه به سوالمون که آیا شرکت اپل استارت آپه یا نه اینطوری جواب بدیم:

شرکت اپل اول استارت آپ بوده. الان دیگه استارت آپ نیست و همه‌ی مراحل رشد رو طی کرده و در مرحله‌ی سوم و چهارم خودش یعنی بلوغ و بازسازیه

تا اینجا تفاوت استارت آپ با شرکتهای کوچیک و بزرگ رو فهمیدیم. نمودار زیر رو برای مرور چیزایی که یاد گرفتیم نگاه کنید:

نمودار مقایسه شرکتهای کوچک و بزرگ و شرکت نوپا

2-3- تفاوت کارآفرینی با استارتاپ چیست

تفاوت کارآفرینی با استارتاپ چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت کارآفرینی با مفهوم استارتاپ

جالبه بدونید که تقریباً 70 درصد مردم همه‌ی کارآفرینی‌ها (به معنایی که در کشور ما استفاده میشه) رو استارت آپ می‌دونن و برعکس.

خود منم برای اینکه بتونم این قسمت رو بنویسم خیلی وقت صرف کردم ونظرای آدم‌های زیادی رو خوندم. به نظر من علت این اشتباه مهمترین تفاوت اونهاست که بسیار هم ظریفه. تفاوت در یک کلمه!

به زبون خیلی ساده (بر اساس واقعیت جامعه ما و بعد از مطالعات زیاد من):

استارت آپ باید خلاقیت داشته باشه ولی کارآفرینی می‌تونه خلاقیت نداشته باشه.

برای اینکه واضح‌تر توضیح بدم به این مثال توجه کنید:

یه جوون روستایی با احیای یه گلخونه متروکه موفق شده تعداد افراد زیادی رو از بیکاری نجات بده و مشغول به کار کنه. پس یه کارآفرینه، چون اشتغال‌زایی کرده و خودش هم به درآمد خوبی رسیده. (خلاقیتی وجود نداره)

یه نفر یه کارخونه تولید ماکارونی تاسیس کرده و اشتغالزایی کرده. پس یه کارآفرینه.

اگه همین شخص کارخونه ای تاسیس کرده بود که همه‌ی کارهاش رو ماشینها انجام میدادن و تعدادی زیادی رو هم مشغول به کار نمیکرد بازم یه کارآفرین بود. چون ارزش‌آفرینی کرده بود و اون ارزش کمک به تولید ملی و بهبود اقتصاد کشوره. (باز هم خلاقیتی وجود نداره)

پس:

کارآفرین به شخصی میگن که با‌ خلاقیت یا بی‌ خلاقیت موفق به اشتغالزایی یا ارزش‌آفرینی می‌شه.

بیشتر بخوانید: تفاوت استارت آپ و کارآفرینی

سایر تفاوتها

تفاوت‌های دیگه‌ای هم بین استارت آپ و کارآفرینی وجود داره که توی جدول زیر خلاصه‌شون رو نوشتم:

وجه تمایز
استارتاپ
کارآفرینی
ایده‌ جدید و خلاقیتباید داشته باشهمی‌تونه نداشته باشه
بازارمشخص نیستداره
تقاضامشخص نیستداره
مشتریمشخص نیستداره
سرمایه اولیهمشخص نیستداره

3- مسیر صحیح برای راه‌‌اندازی یک استارتاپ چیست

مراحل راه‌اندازی شرکت استارت آپ چیست

خب تا اینجای کار در مورد اینکه مفهوم استارتاپ، اینکه چه ویژگی‌هایی داره، تفاوتش با شرکت‌های کوچیک و بزرگ و کارآفرینی و آینده‌ی پیش روی استارتاپ ها صحبت کردیم. الان بهتره بریم سراغ یه موضوع خیلی مهم و اون اینکه چطور می‌تونیم یه استارت آپ رو راه‌اندازی کنیم؟

انتخاب روش صحیح برای راه اندازی یه استارت آپ برای مؤسسینش باید از نون شب هم واجب‌تر باشه. چون طبق آمار ارائه شده حدود 90 درصد از استارت آپ ها توی همون ماه‌های اول راه‌اندازی به دلیل انتخاب روش نامناسب شکست می‌خورن.

برای راه‌اندازی یه استارت آپ راه‌های مختلفی پیشنهاد شده که براساس اینکه شما کدوم روش رو انتخاب کنید و عمل کنید استارت آپ شما رو به اسم اون روش نسبت می‌دن.

مثلاً اگر شما از روشی که آقای اریک رایس در سال 2011 پیشنهاد داد و اسم اون رو استارت آپ ناب یا استارت آپ لین (The Lean Startup ) گذاشت استفاده کنید میگن شما یه استارت آپ ناب یا لین راه اندازی کردید.

حالا که اسم استارت آپ ناب رو آوردم و از اونجا که خیلی مهمه که باهاش آشنا بشید بذارید یکم در موردش براتون توضیح بدم.

بیشتر بخوانید: تشکیل تیم استارتاپی و اهمیت تیم در استارتاپ

3-1- استارت آپ ناب (استارت آپ لین)

روشی که آقای رایس بعد از شکست خوردن استارت آپ خودش پیشنهاد داد و طرح اون رو مفصل توی کتابش با عنوان The Lean Startup در سال 2012 منتشر کرد خیلی مورد استقبال مردم سراسر جهان قرار گرفت و جلوی شکست خوردن استارت آپهای زیادی رو گرفت.

استارتاپ ناب (لین)

توصیه میکنم حتماً نسخه ترجمه شده‌ی این کتاب رو بخونی. با دانلود فایل pdf زیر می‌تونی دو فصل اول کتاب رو بخونی.

آقای رایس و تیمش سال‌ها روی استارت آپشون کار کردن و بعد از سالها تلاش محصولشون رو ارائه کردن اما اونها در کمال ناباوری شکست خوردن!

اون موقع بود که آقای رایس از اشتباهات خودش تجربه کسب کرد و به روشی رسید که توی این روش تاکید می‌کنه که نباید همه‌ی تمرکز روی ایده باشه و هم زمان باید به بازار هم توجه کرد.

اگر مطابق روش پیشنهادی اون پیش بریم در زمان کمتری به خطاهامون پی می‌بریم. بنابراین احتمال شکست خوردنمون خیلی کم می‌شه.

روش آقای رایس برای موفق شدن استارتاپ چیست (مراحل استارتاپ ناب)

به خلاصه‌ترین روش میشه گفت که استارتاپ ناب (لین) سه مرحله خیلی مهم داره:

  1. ساختن : ایده‌تون رو پخته کنید و وقتی منطقی‌تر شد، وقت رو از دست ندید و شروع کنید به ساختن نمونه‌های اولیه.
  2. اندازه‌گیری: نمونه‌ اولیه که ساختید رو ارائه کنید. بازخوردها رو بررسی کنید و بسنجید که چقدر موفق بوده یا برعکس و علت چی بوده.
  3. آموزش و یادگیری: وقتی علت رو پیدا کردید، تحقیق کنید. مطالعه کنید. فکر کنید و برای حل مشکل‌ها راه‌حل خوب پیدا کنید. وقتی راه‌حل پیدا شد دوباره به مرحله‌ ساختن برید و دوباره این چرخه رو ادمه بدید.
سه مرحله اصلی در شرکت استارت آپ ناب (استارتاپ لین)

3-2- روش پیشنهادی راه‌اندازی استارتاپ

موقعی که در حال تحقیق بودم دنبال مطلبی می‌گشتم که دستم رو بگیره و بگه برای داشتن استارتاپ از مرحله‌ یک شروع کن و تا آخر مراحل رو پیش برو. کلی دیاگرام دیدم و مطالب متنوع خوندم که روش هر کدوم با بقیه فرق داشت و این موضوع خیلی سردرگمم کرده بود.

بین همه‌ اونها دیاگرامی که خانم آنا ویتال (Anna Vital) ترسیم کرده بود نظرم رو جلب کرد. دیاگرام خانم آنا کاملاً برگرفته از روش استارت آپ نابه. پس با استفاده از محتوای کار ایشون دیاگرام زیر رو براتون طراحی کردم.

* خانم آنا ویتال یکی از مطرح‌ترین طراحان اینفوگرافیک و بنیانگذار مجموعه Adioma است.

* اینفوگرافیک : تصویریه که در اون اطلاعات، آمار و یا هرگونه دانشی در قالب تصویر و با استفاده از نمودارهای گرافیکی و سایر آیکون ها و تصاویر جذاب ارائه میشه.

مرحله به مرحله برای تاسیس یک شرکت استارت آپ موفق

4- آشنایی با اصطلاحات استارت آپ ها

استارت آپ چیست

 شاید براتون پیش اومده که توی جمع استارت آپی‌ها بودید و اونها از اصطلاحاتی استفاده کردن که برای شما جدید و نامفهوم بوده. توصیه می‌کنم حالا که داری به داشتن استارت آپ خودت فکر می‌کنی، حتماً با این اصطلاح‌ها آشنا بشی.

چون قبلاً به طور کامل در مورد اصطلاحات استارت آپی توی سایت کارنکن صحبت کردن. من تکرار مطلب نمی‌کنم فقط تعدادی از اونها رو نام می‌برم:

  • بنیان‌گذار (Founder) : موسس استارت آپ و صاحب اصلی ایده
  • هم‌بنیان‌گذار (Co-Founder): همکار موسس برای کمک به راه‌اندازی
  • آغاز به کار (Launch): اولین مواجهه مشتری با محصول
  • شتاب‌دهنده (Accelerator): سرمایه‌گذاری که بخشی از مالکیت رو در اختیار داره و کمک می‌کنه به رشد استارت آپ
  • سرمایه‌گذار فرشته (Angel Investor): سرمایه‌گذاری که ریسک بالا رو می‌پذیره و در ازای سرمایه‌گذاری سهامدار می‌شه
  • کارگزار (Broker): فرد یا شرکتی که از استارت آپ ها پول می‌گیره تا براشون سرمایه‌گذار جذب کنه
  • Burn rate: پولی که استارت آپ توی مدت مشخصی مثلاً یک ماه خرج می‌کنه

بیشتر بخوانید: واژگان و اصطلاحات استارتاپی

5- راههای کمک به رشد استارتاپ چیست

راههای کمک به رشد استارتاپ چیست

برای اینکه بدونیم چطور می‌تونیم به رشد استارت آپمون کمک کنیم بهتره اول عوامل مهم و تاثیر‌گذار توی رشدش رو بشناسیم.

ارکان موثر در رشد یک startup چیست

5-1- ایده خلاقانه

در مورد ایده و خلاقیت که پایه اصلی یه استارت آپه پیش‌تر مفصل صحبت کردیم. فقط  اشاره می‌کنم که موسسه‌ها و شرکت‌های شتاب دهنده‌ای وجود دارن که به استارت آپ ها کمک می‌کنن که ایده‌هاشون رو همه‌جانبه‌تر و جامع‌تر بررسی کنن و اون رو به بهترین شکل پرورش بدن.

5-2- موسسین

هیچ استارت آپی بدون داشتن موسسین متعهد و مشتاق به موفقیت نرسیده. از اونجا که استارت آپ ها از همون ابتدا به نتیجه نمی‌رسن مؤسسین باید خستگی ناپذیر، پرتلاش، متعهد و صبور باشن.

5-3- نقش سرمایه گذارها در موفقیت استارتاپ چیست

سرمایه گذاران فرشته و کمک به start-up

اکثر اوقات صاحبان ایده‌های خلاقانه صاحبان جیب‌های خالی هم هستن. بنابراین سرمایه‌ی مورد نیاز برای ایجاد و توسعه استارت آپشون رو ندارن. از طرفی چون هنوز نمی‌دونن چه آینده‌ای با اجرای ایده‌شون در انتظارشونه گرفتن وام‌های بانکی با اقساط سنگین و سودهای موجود نمی‌تونه راه مناسبی براشون باشه.

بهترین راه برای حل این مشکل اینه که از سرمایه‌گذارهای ریسک‌پذیر بخوان که سرمایه‌شون رو با پذیرش ریسک در اختیارشون قرار بدن. از اونجا که استارت آپ ها در صورت موفقیت، رشد خیلی چشمگیری دارن همکاری با اونها برای این سرمایه‌گذارها وسوسه‌انگیزه و همین موضوع اون‌ها رو ترغیب به همکاری می‌کنه. این سرمایه‌گذارها دو دسته هستن:

  • سرمایه‌گذار خطرپذیر: سرمایه‌ش از منابع عمومی و مردمیه. در ازای دادن سرمایه تمایل داره که حتی توی کارهای مدیریتی هم وارد بشه.مقدار سرمایه‌ای که می‌ده از سرمایه گذارهای فرشته بیشتره و سعی می‌کنه زمانی اقدام به سرمایه‌گذاری بکنه که قبلاً اون استارت آپ توسط سرمایه‌گذارهای فرشته حمایت شده باشه و به موفقیت‌های اولیه رسیده باشه. لازمه که حتماً بعد از کمک مالی برای مشاوره دادن به تیم اجرایی همیشه در دسترس باشه.
  • سرمایه‌گذار فرشته: سرمایه‌ای که برای حمایت ارائه میکنه از منابع شخصی خودشه. اغلب از همون ابتدای کار استارتاپ اقدام به حمایت می‌کنه. تمایلش به کمک کردن از سرمایه‌گذارای خطرپذیر بیشتره. الزامی هم نیست که بعد از کمک مالی توی اجرای کار هم مشاوره بده.

شرکت‌های شتاب‌دهنده اغلب علاوه بر مشاوره‌های موثر در پرورش ایده‌ها در تامین سرمایه‌ها هم مشارکت می‌کنن و در حقیقت سرمایه گذارهای ریسک پذیر هم هستن.

بیشتر بخوانید: استارت آپ های آموزشی | معرفی 6+14 استارتاپ در زمینه‌ی آموزش

5-4- کارکنان

کارمندان مالتی تسکینگ در شرکت نوپا

یکی از مهمترین دلایل شکست استارت آپ ها اینه که موسسین تصور می‌کنن برای استخدام تعداد محدودی نیرو که باید نگران پرداخت حقوقشون هم باشن، نیازی به یه متخصص کارگزینی ندارن. بنابراین اگر بین دوستانشون نیروهای خوب برای استخدام پیدا نکنن بدون اعمال فیلترهای ضروری و مهم، اقدام به استخدام نیرو می‌کنن. غافل از اینکه حتی یک نیروی ناکارآمد به تنهایی برای شکست یک استارت آپ کافیه!

در حقیقت اشتباه یک عضو از استارت آپ می‌تونه تیم رو شکست بده در حالی که اشتباه یک کارمند از یک شرکت غیر استارت آپی تأثیر آنچنانی در روند کار اون شرکت نداره.

پس حالا که به اهمیت موضوع پی بردیم ویژگی‌های یک عضو کارآمد استارت آپی رو با هم مرور می‌کنیم:

  • قابلیت انجام کار هم‌زمان رو داشته باشه
  • منعطف باشه
  • مشتاق یادگیری باشه
  • روحیه کارآفرینی داشته باشه
  • خلاق باشه
  • متعهد باشه

بیشتر بخوانید: برترین استارت آپ صنایع غذایی در حوزه غذا و آشامیدنی در ایران

6- اقدامات قانونی که باید انجام بدیم تا ایده و محصولمون رو ندزدن

استارتاپ چیست - اقدامات قانونی برای محافظت از شرکت استارت آپ

تقریباً همه‌ی صاحبان استارت آپ همیشه نگران دزدیده شدن ایده‌ها و روش کسب‌و‌کار خلاقانه‌ی خودشون هستند. حتی این ترس افراد زیادی رو از عملی کردن ایده‌هاشون منصرف کرده. درحالی که با انجام اقدامات قانونی می‌تونیم با خیال راحت تمام تمرکزمون رو بر روی رشد استارت آپ‌مون بذاریم و این ترس‌ها مانع کار نشه.

بهترین راه، کمک گرفتن از مشاوران حقوقیه و پیشنهاد میشه که حتماً صاحبان استارت آپ ها از این امر غافل نشن.

6-1- قرارداد عدم افشا (NDA)

این قرارداد مطابق ماده 10 قانون مدنی جلوی افشای اطلاعاتی مثل:

  • ایده ها
  • مدل کسب‌و‌کار
  • برنامه بازاریابی
  • و روشهای فروش

رو توسط شرکا و اعضای تیم می‌گیره.

6-2- قرارداد عدم رقابت (NCA)

به موجب این قرارداد هیچ کدوم از شرکا یا اعضای تیم نمی‌تونن در صورت جدا شدن از تیم با استفاده از تجربه‌هایی که توی تیم کسب کردن به رقیب تبدیل بشن.

6-3- ثبت اختراع

از اونجا که ثبت اختراع نیاز به صرف هزینه‌های زیادی داره، پیشنهاد میشه که به مدت یکسال ایده‌تون رو ثبت موقت کنید و بعد از یک سال، اقدام به ثبت دائم اون کنید به این طریق از ایده‌تون محافظت کنید.

6-4- ثبت نام تجاری

اسم استارت آپ شما مختص شماست و شما می‌تونید با ثبت اون اجازه استفاده‌ دیگران از برند خودتون رو ندید.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت استارتاپ

6-5- حق کپی رایت

شما می‌تونید با اقدام قانونی برای حفظ حق مالکیت فکری خودتون که همون حق کپی رایت هست خیالتون کاملاً راحت باشه که کسی نمی‌تونه نسبت به ایده‌تون ادعای مالکیت کنه.

با توجه به نوع فعالیت شما و حوزه‌ای که توش فعالیت می‌کنید قوانین مربوط به حق کپی رایت متغیره.

 به عنوان مثال اگر در حوزه‌ نرم افزار فعالیت می‌کنید، قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۷۹ برای حفظ حق کپی رایت ایده‌ شما استفاده می‌شه.

از کارنکن بپرس پاسخ به سوالات شغلی و تحصیلی

بیشتر بخوانید: راه اندازی یک استارتاپ در چهار قدم

خب به آخر سفرمون رسیدیم

پایان مسیر

سفرمون تموم شد.ممنون که با من همراه شدی. امیدوارم اگر ایده‌ی خلاقانه‌ای برای کسب درآمد و داشتن یه استارتاپ توی ذهنت داری حتی با جیب خالی، اصلاً نترسی و بدونی که می‌تونی از سرمایه‌گذارای فرشته و ریسک‌پذیر برای جذب سرمایه کمک بگیری. شرکت‌ها و موسسه‌های شتاب‌دهنده هم کمکت می‌کنن تا ایده‌ت رو پرورش بدی و راه درست رو انتخاب کنی.

من تمام تلاشم رو کردم تا بدون پیچیدگی همه‌ی اون چیزایی که روزی سوال‌های خودم بودن و تصور کردم که سوال شما هم باشه جواب بدم. فکر می‌کنم الان به درک خوبی از مفهوم استارتاپ رسیده باشی. درسته؟ اگر جوابت مثبته بدون که خیلی از این قضیه خوشحالم.

اگر از این سفر خوشت اومده باید بهت بگم که در ادامه‌ صحبت‌هایی که مطرح کردم توی مقالات دیگه‌ای قراره در مورد علت شکست خوردن استارت آپ ها و معرفی کردن نمونه‌های موفق استارت آپ های داخلی و خارجی هم باهات صحبت کنم. پس به زودی بازم باهام همراه شو.

مطالب مرتبط درباره یک شرکت نوپا که میدونم اگه بخونی خوشت میاد

مطالب مرتبط

استارتاپ رو میشه بر مبناهای مختلف دسته‌بندی کرد اگه میخوای با دسته‌بندی‌هاشونم آشنا بشی مطلب زیر رو حتماً بخون.

این مقایسه رو من از قلم انداختم واسه تکمیل اطلاعاتی که بهت دادم مطلب زیر رو هم بخون که دیگه شرکت نوپا رو با هیچی اشتباه نگیری.

رادیو کار نکن یه پادکست خیلی شنیدنی در زمینه‌ی کسب‌و‌کار که می‌تونه خیلی بهت کمک کنه. اپیزود زیر یه قسمت از اونه که آقای غانم‌زاده در مورد استارتاپ برامون صحبت می‌کنن. ایشون به عنوان کوچ استارتاپ ها فعالیت می‌کنه و نکته‌ی مهم اینکه خودش هم استارتاپ نیوُ رو داره پس هر چیزی رو که میگه خودش تجربه کرده. حتماً بشنو.

مطالب مرتبط با کسب درآمد خوب

با دست خالی هم میشه ثروتمند شد. میگی نه؟ پس مطلب زیر رو بخون.

دیدید که تو مدل استارتاپ ناب خوندیم که تا به بازار توجه نکنی موفق نمی‌شی. پس مطلب زیرو بخون تا با بازار ایران و نیازاش آشنا بشی.

10 هزار تومن تقریباً قیمت یه نوشابه‌ی خانواده است واقعاً عجیبه که با همچین پولی بشه کارآفرینی کرد. مطلب زیر رو بخون خیلی جالبه.

ایران کشور با پتانسیل بالاییه واسه کسب درآمد خوب به شرطی که بدونی کدوم مشاغل می‌تونن توی ایران پول بیشتری به دست بیارن. اگر اطلاع کافی در این‌خصوص نداری به خوندن مطلب زیر دعوتت می‌کنم.

نمیشه گفت که همه‌ی آدمای پولدار از اول پولدار بودن و بهشون ارث زیادی رسیده. خیلی از آدمای پولدار از فقر کارشون رو شروع کردن. پس برای پول دار شدن لازمه که روشش رو بلد باشی حتی با دست خالی. مطلب زیر رو بخون.

اگه سوالی داری که هنوز به جوابش نرسیدی، یا اگه تجربه‌ای داری در رابطه با استارت آپ خوشحال میشم با من مطرح کنی. حتی اگه استارتاپی داشتی که شکست خورده علت شکست خوردنت رو بهم بگو. منتظر خوندن نظرت هستم. من خیلی صحبت کردم نوبتی هم که باشه نوبت توئه.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

35 دیدگاه برای “استارتاپ چیست؟

  1. علی گفته:

    من دنبال یک مقاله خوب برای استارتاپ چیست بودم ممنون از مطالب خوبتون واقعا البته مطالب زیادی رو درمورد ایده های استارتاپی در پیدایش خوندم

  2. باقریان گفته:

    من مطالب زیادی با عنوان استارتاپ چیست و… رو مطالعه کردم در سایت های مختلفی مثل پیدایش و…. و سایت شما هم مطالب خوبی رو درمورد استارتاپ ها داره

  3. مریم گفته:

    مطلب بسیار کاملی بود. من قبلا به صورت متخصر با استارتاپ ها در پیدایش آشنا شده بودم اما با مطالعه این مطلب کاملا میدونم استارتاپ ها چه کسب و کاری ان و….

  4. محمدرضا پایدار گفته:

    چقدر مقاله کامل و خوبی بود.
    مطلب خیلی زیاد در مورد استارتاپ داریم
    اما هنوز اختلاف نظر و دیدگاه خیلی زیاده که فکر میکنم بخش زیادیش به خاطر این باشه که خیلی ها با مفاهیم اولیه آشنایی ندارن و مثلا مفهومی مثل مقیاس پذیری رو به درستی در موردش مطالعه نکردن
    که به نظرم این مقاله به خوبی این خلاء رو میتونه پر کنه
    مرسی از شما

  5. حمید سلوکی گفته:

    مقاله کامل و کاربردی ای بود.مخصوصا اینکه به زبان ساده و روان نوشته شده و این باعث شده تا خسته کننده به نظر نرسه و تا اخر جذاب باشه.ممنون از نویسنده عزیز

    • رویا کیانی گفته:

      ممنونم از لطف شما. به نظر من مهمترین قدم برای ایجاد یه شرکت نوپا اینه که مسیر صحیح رو بشناسیم و نترسیم از شروع کردن. تمام تلاشم هم توی این مطلب در جهت یادآوری همین دو نکته بود. خوشحالم که براتون مفید بوده.

    • رویا کیانی گفته:

      خوشحالم که وقتت رو به من دادی و مطالعه کردی. امیدوارم که برات مفید بوده باشه. 🙂

  6. فاطمه امیدی گفته:

    ممنون از مطلب کاربردیتون با اینکه مطلب نسبتا طولانی بود ولی با قلم روانتون منو تا انتهای مطلب کشوندین و کلی سرنخ جدید دادین بهم که باید بهشون فکر کنم مرسی امیدوارم به این موضوعات در کارنکن بیشتر بپردازید که خیلی جذاب و کاربردی هستند.

    • رویا کیانی گفته:

      خیلی ممنون که با وجود طولانی بودن مطلب تا انتها خوندی. دو مطلب دیگه در ادامه‌ی همین مطلب براتون آماده کردم که امیدوارم به زودی منتشر بشه و اونا رو هم بخونی.

  7. عنایت علایی گفته:

    با سلام و درود .احسنت عالی بود مطالب و بسیار اموزنده و گویا امیدوارم در تمامی مراحل موفق باشید

  8. احمد گفته:

    خیلی دقیق و ساده و روان
    منتظر قسمت‌های دو و سه و … هم هستم تا حواشی این مبحث را هم موشکافی کنید
    ممنون

  9. ابوالفضل گفته:

    با اینکه بنده در فضای آنلاین مشغول به کار هستم و اطلاعات زیادی در زمینه استارتات و مفاهیم مرتبط آن دارم، اما از این مطلب کامل و دقیق، موارد جدیدی رو یاد گرفتم. با تشکر از سایت کار نکن و نویسنده محترم این مطلب که با قلم روان خودشون این محتوا رو جذاب‌تر کردند.

    • رویا کیانی گفته:

      حقیقتاً این مطلب رو خیلی دغدغه‌مند نوشتم و طی تحقیقاتی که کردم ابهامات خودم هم برطرف شد. افراد زیادی رو می‌شناسم که ایده‌های فوق‌العاده‌ای دارن و متاسفانه به دلیل نشناختن مسیر صحیح، هیچ وقت ایده‌شون رو عملی نمیکنن.

  10. علی گفته:

    مطلب بسیار کاربردی و جامعی بود و بسیار لذت بردم از متن شیوایی که نویسنده محترم به کار برده.تقریبا به تمامی سوالاتی که داشتم توی متن پاسخ داده شده بود.ممنون از سایت و نویسنده محترم

    • رویا کیانی گفته:

      ممنون از همراهی شما. من تمام تلاشم رو کردم تا بدون پیچیدگی مطلب رو منتقل کنم خوشحالم که موثر بوده.

  11. شهاب گفته:

    بسیار آموزنده و جذاب، به زبان ساده تموم سوالاتم گرفتم، ممنون که ما رو با خودت به این سفر بردی

  12. کسری گفته:

    خیلی کامل بود من راجبش زیاد خونده بودم ولی این مطلب مزیتی که داشت باعث شد ابهامایی که داشتم برطرف بشه

    • رویا کیانی گفته:

      ممنون که وقت گذاشتید در مطالب بعدی قراره در مورد استارت آپ‌های موفق ایران و خارج از ایران و علت شکست خوردن استارتاپ‌ها هم صحبت کنیم.

  13. صادقی گفته:

    فوق العاده بود، تمام سوالاتی که در این مورد به ذهن میرسه رو جواب داده بودین ، خیلی متشکرم. ان شاالله موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره طراحی مسیر شغلی

طراحی یا بازطراحی مسیر شغلی، به روشی مطمئن و تست‌شده