فریلنسر سئو از دو کلمه سئو و فریلنسر تشکیل شده است که هر دو کلمه اهمیت زیادی در ارائه مفهوم این تخصص دارند. تخصصی که در آن بهصورت دورکاری و با مهارتی که در زمینه سئو کسب کردهاید سایت خود و یا دیگران را برای موتورهای جستجو بهینه میکنید.
سئو برای موفقیت هر کسب و کار آنلاین بسیار مهم است، بنابراین برای ورود به این عرصه باید بدانید که چگونه توانایی خود را بهعنوان یک متخصص بالا ببرید.
همچنین ممکن است تا به حال کارمند شرکت و یا ادارهای بوده باشید و به هر دلیلی قصد دارید بهطور مستقل و یا غیرحضوری کار کنید و از مهارت خود درآمد کسب کنید. در این شرایط بهترین گزینه، فعالیت بهعنوان یک فریلنسر است. اگر نیاز به درک بهتر شرایط فریلنسری دارید مطالب زیر بسیار کاربردی و مفید هستند.
در ادامه این مطلب میخوانید چه مهارتهای دیجیتالی را بهعنوان یک سئو فریلنسر موفق در خود ایجاد و تقویت کنید. همچنین به بیان موقعیتهایی که میتوانید بهعنوان یک فریلنسر سئو در آنها فعالیت کنید میپردازم.
فصلهای این مطلب:
بخش چهارم: استراتژیهای پیشرفته سئو را پیادهسازی کنید
بخش اول: چگونه متخصص سئو شویم؟
برای اینکه در زمینه سئو متخصص شوید باید بدانید که چگونه وب سایتها را برای دستیابی به رتبههای بالاتر موتورهای جستجو بهینه کنید. به عبارت دیگر متخصص سئو کسی است که میداند چگونه از موتورهای جستجو ترافیک بیشتری بگیرد. حالا چگونه این تخصص را بهدست آوریم؟
چگونه در زمینه سئو متخصص شویم؟
از آنجایی که مبحث بهینهسازی برای موتورهای جستجو بسیار جدید است آموزش آکادمیکی برای آن وجود ندارد. ولی راههایی وجود دارد که بهراحتی میتوان یک متخصص سئو شد. مواردی همچون:
- یک دوره SEO (یا چندین دوره SEO) بگذرانید
- با بهینه سازی وب سایت خود سئو را بیاموزید
- در یک آژانس بازاریابی کار کنید
- نظرات و ایدههای مشتریان سئو را در نظر بگیرید
- گواهینامه یا مدرک سئو دریافت کنید
- بهعنوان یک متخصص سئو فریلنسر در خانه کار کنید
در جدول زیر ارزیابی هر کدام از موارد بالا را میبینید:
اگر برای یادگیری سئو به دنبال دوره کارآموزی سئو هستید، یادتان نرود روی دکمۀ زیر کلیک کرده و راهنمای انتخاب دوره را بخوانید:
بیشتر بخوانید: نقشه راه پروژه گرفتن به صورت فریلنسری
بخش دوم: مهارتهایی که یک متخصص سئو باید بداند
تخصص سئو چیزی فراتر از بهینه سازی متا تگها در یک وب سایت است.
در حقیقت، بهترین متخصصان SEO افرادی هستند که در زمینههای مختلف بازاریابی دیجیتال مهارت دارند. بازاریابی دیجیتال شامل مهارتهای اصلی «SEO» (برای مثال بهینه سازی برچسب عنوان) است و دیگر مهارتهای بازاریابی دیجیتال مانند نوشتن و طراحی وب را نیز شامل میشود.
در لیست زیر برای آشنایی اولیه، مهارتهای کلیدی یک متخصص سئو را در چند مورد بیان کردهام.
- توانایی یافتن کلمات کلیدی با حجم بالا و رقابت کم
- آشنایی اولیه با HTML
- نحوه جایگذاری کلمات کلیدی در یک صفحه وب
- مهارتهای تولید محتوا در سطح متوسط تا پیشرفته
- تسلط بر تولید محتوای بصری، مانند فیلم و اینفوگرافیک
- افزایش و ایجاد پیوند به صفحات کلیدی
- درک نحوه تاثیر SEO فنی بر رتبهبندی
- آگاهی از روندهای در حال ظهور SEO و تغییرات الگوریتم گوگل
در ادامه توضیح مختصری برای موارد ضروری که هر متخصص سئو باید بداند و دانش کافی در مورد آنها کسب کند، میدهم .
این موارد ضروری شامل HTML، نحوه عملکرد موتورهای جستجو و عوامل مهم رتبه بندی گوگل است.
نکته مهم: برای هر مورد شما نیاز به مطالعه و یادگیری عمیقتری خواهید داشت که از بررسی منابع به روز و مطمئن، به آن دست مییابید. پس به جستحوی و یادگیری خود ادامه دهید.
موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟
درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو یک دانش کلیدی برای هر متخصص سئو است.
موتورهای جستجو، عنکبوتهای موتورهای جستجو را برای یافتن صفحات در اینترنت ارسال میکنند.
در مرحله بعد، آنها روی کد هر صفحه میخزند. پس از خزیدن کامل بر روی صفحه، صفحه به فهرست موتورهای جستجو اضافه میشود، که مجموعه ای از صفحات ذخیره شده است.
به عبارت دیگر وقتی در Google جستجو میکنید، گوگل صفحاتی را از فهرست خود به شما نشان میدهد. به همین دلیل است که نتایج گوگل را تنها در عرض چند ثانیه دریافت میکنید.
(واقعیت جالب: گوگل بیش از 130 تریلیون صفحه در فهرست خود دارد!)
وقتی شخصی جستجو میکند، گوگل در فهرست خود صفحاتی را جستجو میکند که با پرس و جوی شخص مطابقت داشته باشد و آن صفحات را بر اساس صدها فاکتور در الگوریتم خود رتبهبندی میکند.
عوامل مهم رتبهبندی موتورهای جستجو
گوگل از بیش از 200 فاکتور رتبهبندی در الگوریتم خود استفاده میکند ولی نیازی نیست همه آنها را یاد بگیرید.
در واقع اکثر 200 فاکتور رتبهبندی، روشهای مختلف اندازه گیری این 3 مورد اساسی است: ارتباط موضوعی، اعتبار و کیفیت.
- ارتباط موضوعی به این معناست است که یک صفحه چقدر با جستجوی یک فرد مطابقت دارد.
برای مثال، فرض کنید شما در گوگل «پلیور خاکستری» را جستجو کردهاید.
خوب، گوگل فهرست خود را اسکن میکند تا صفحاتی را که در مورد «پلیور خاکستری» هستند، پیدا کند. و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد. به همین دلیل است که هنگام جستجوی «پلیور خاکستری» تقریباً هیچ نتیجهای برای «کفشهای کتانی خاکستری» مشاهده نمیکنید.
- اعتبار به معنای میزان اعتماد Google به محتوای یک صفحه است و اعتبار را عمدتاً بر اساس پیوندها اندازهگیری میکند. هرچه پیوندهای داده شده به صفحه بیشتر باشد، آن صفحه از نظر گوگل اعتبار بیشتری دارد.
- کیفیت بر اساس چند عامل مختلف مانند شهرت آنلاین سایت شما، ساختار محتوا و نحوه تعامل کاربران با سایت شما در نتایج جستجو است.
آشنایی با اصول HTML
آیا برای مهارت در سئو باید به یک برنامه نویس چابک تبدیل شوید؟
خیر!
اما آیا باید اصول اولیه HTML را بفهمید؟
بله!
چرا این مسئله مهم است؟
Google سایت شما را مانند انسانها نمیبیند. در عوض، به کد سایت شما نگاه میکند. بنابراین اگر کد را درک نکنید، بهینهسازی آن به روش صحیح تقریباً غیرممکن است.
به علاوه، اگر با مشکلات فنی SEO مواجه شوید، به طور کامل شکست خواهید خورد.
اما وقتی حداقل اصول اولیه HTML را بدانید، بهینه سازی سایت برای شما بسیار آسانتر میشود.
پیدا کردن و انتخاب کلمات کلیدی
تحقیق در مورد کلمات کلیدی باید اولین گام در هر فعالیت مربوط به SEO باشد.
اگر کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کنید؛ سایت خود را با سرعت زیادی در بالای صفحه اول گوگل مشاهده خواهید کرد. و این به خاطر کلمات کلیدی است که هزاران نفر در ماه جستجو میکنند.
ولی اگر کلمات کلیدی اشتباهی را انتخاب کنید سایت شما در انتهای صفحه پنجم … گوگل دفن میشود.
کلمات کلیدی واقعاً بسیار مهم هستند.
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
هیچ آموزش SEO بدون بخش بازاریابی محتوا کامل نمیشود. دلیل آن این است که تقریباً رتبهبندی در سال 2021 بدون محتوای عالی (حتی اگر سایت شما کاملاً برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد) غیرممکن است.
میتوانید از راهنمای مبتدی برای بازاریابی محتوا در سایت Moz که برای شروع عالی است، استفاده کنید.
بهینه سازی محتوا (Optimizing Content)
در گذشته میتوانستید محتوای خود را با کلمات کلیدی پر کنید و رتبهبندی شوید. اما امروز سئوی داخلی بسیار پیچیدهتر شده است. مطمئناً شما هنوز لازم دارید کلمات کلیدی را در صفحه خود قرار دهید. اما این مرحله تازه شروع کار است.
لازم است تا استراتژیهای اصلی و پیشرفته سئو on-page را درک و استفاده کنید.
بهینهسازی فنی (Technical Optimization)
SEO تکنیکی یکی از بخشهای SEO است که بسیار نادیده گرفته شده است و تقریباً برای هر وب سایتی مهم است. اما بهینه سازی فنی بهویژه برای وب سایتهای بزرگ با هزاران صفحه (مانند سایتهای تجارت الکترونیک و سایتهای خبری) دارای اهمیت بیشتری است.
لینک سازی (Link Building)
ایجاد پیوند بخش عمده سئو را تشکیل میدهد به احتمال زیاد به این زودی اهمیت خود را از دست نمیدهد. به همین دلیل است که هر متخصص سئو (حتی متخصص در SEO فنی یا محتوا) باید در ایجاد بک لینک خوب عمل کند.
بیشتر بخوانید: نقشه راه ارسال درخواست کار به صورت آنلاین
بخش سوم: سئو را بهطور کاربردی یاد بگیرید
فراگیری سئو را میتوانید در طول روز خودتان انجام دهید ولی اگر میخواهید متخصص SEO شوید، در واقع باید SEO را به کار بگیرید. وقتی نوبت به تمرین مهارتهای SEO میرسد، شما سه گزینه اصلی دارید.
در ادامه به بررسی این گزینهها (از جمله جوانب مثبت و منفی آنها) میپردازم.
کارآموزی کنید
با کمی گشتن در سایتهای کاریابی، به آگهیهای استخدام کاراموز سئو برخواهید خورد. کارآموزی روشی مطمئن و سریع برای یاد گرفتن سئو و در نتیجه کسب درآمد از آن است.
به علاوه فرصت خوبی است که دانش تئوری خود را در عمل امتحان کرده و مهارت و تجربه کسب کنید.
روی وب سایت شخصی خودتان کار کنید
هنگامی که وب سایت خود را اجرا می کنید، میتوانید تغییرات را سریع انجام دهید.
نیازی نیست که هر تغییری را با رئیس خود هماهنگ کنید. برای افزودن تصویر به یک صفحه، نیازی به ارسال ایمیل به طراح وب مشتری خود ندارید.
چیزی را که حس میکنید باید تغییر کند، تغییر میدهید و نتایج را بلافاصله میببینید.
چرخه «آزمون _ یاد گرفتن – پیشرفت» را 10 برابر سریعتر با وب سایت خود نسبت به وب سایت دیگران قابل اجراست.
بهعلاوه وقتی روی وب سایت خود کار میکنید، بیش از 100 عامل مؤثر در ایجاد یک وب سایت موفق (فراتر از SEO مستقیم) را مشاهده و تجربه میکنید. منظور فاکتورهایی مانند طراحی، تولید محتوا، ایجاد لیست ایمیل، رسانههای اجتماعی و ایجاد ارتباط است.
مشتری بپذیرید
این ایده که کسب تجربه در SEO را با سایت مشتری انجام دهید، ممکن است عجیب به نظر برسد. به هر حال این سؤال پیش میآید که اگر هنوز متخصص SEO نیستید، چرا کسی شما را استخدام کند؟
سوال خوبی است و جواب آن را در سه مورد بیان میکنم:
- این واقعیت که شما در مورد SEO دانش کسب کردهاید، شما را از 90 درصد صاحبان مشاغل کوچک برتر میکند.
- سئو کار زیاد و زمانبری است. بنابراین حتی اگر یک مشتری بیشتر از شما در مورد بازاریابی آنلاین اطلاعات داشته باشد، احتمالاً وقت ندارد که به تنهایی SEO را انجام دهد.
- از اولین مشتری SEO خود نباید تقریباً انتظار پرداخت زیاد (یا در برخی موارد هیچ چیز) داشته باشید. آن را بهعنوان یک دوره کارآموزی در نظر بگیرید. به این ترتیب، هیچ فشاری برای انجام معجزه وجود ندارد.
در جایی کار کنید
کار در یک آژانس بازاریابی یا سئو یک راه عالی برای تبدیل شدن به یک متخصص SEO است.
البته قبل از اینکه جایی مشغول به کار شوید، گذراندن یک دوره آموزش سئو میتواند کمک بزرگی به شما کند.
مزیت بزرگ این روش این است که شما با افرادی که از قبل سئو را میشناسند همکار میشوید. آنها به سرعت بخشیدن در یادگیری بیشتر به شما کمک میکنند.
بخش چهارم: استراتژیهای پیشرفته سئو را پیادهسازی کنید
اکنون وقت آن است که مهارت SEO خود را به سطح بعدی برسانید.
در واقع، اگر میخواهید بهعنوان «متخصص SEO» شناخته شوید، باید با موضوعاتی که در این فصل به آنها میپردازم آشنا شوید.
بهعنوان مثال، نیازی نیست که پیشروترین متخصص جهان در زمینه سئوی بین المللی باشید. اما شما حداقل باید بدانید تگ Hreflang چیست.
در این بخش قصد دارم تعدادی از مهارتهای پیشرفته SEO را بیان کنم.
تجزیه و تحلیل (Analytics)
وقتی در سئو از تجزیه و تحلیل صحبت میشود اولین چیزی که به آن اشاره میشود Google Analytics است.
دانستن چگونگی تجزیه و تحلیل به دو دلیل مهم است:
تجزیه و تحلیل نحوه اندازه گیری موفقیت یا شکست عملیات SEO است.
تجزیه و تحلیل میتواند به شما در یافتن فرصتهایی برای سئو کردن کمک کند که از طریق دیگهای امکانپذیر نیست.
حسابرسیهای سئو (SEO Audits)
از آنجایی که طراحی وب سایت همیشه با خطاها و نقاط ضعفی همراه است، ارزیابی سئو برای نجات یک وب سایت مورد نیاز است.
با مشکلاتی نظیر محتوای تکراری، UX بسیار بد، پنالتیهای گوگل و موارد دیگر روبرو خواهید شد.
حسابرسی سئو مهم است زیرا به شما کمک میکند سئوی سایت را بهصورت اصولی بررسی کنید.
تجربهی کاربر (User Experience)
آیا User Experience بهطور مستقیم در رتبه بندی وب سایت مؤثر است؟
خیر. تجربه کاربر بهطور غیرمستقیم بر SEO تأثیر میگذارد.
برای مثال، فرض کنید استفاده از سایت شما برای کاربر پیچیده است. بر طبق انتظار جستجوگران گوگل به رفتار «Pogostick» (چوب پای فنردار که حالت رفت و برگشتی دارد) به نتایج جستجو باز میگردند و صفحه دیگری را باز میکنند، که میتواند به رتبه شما آسیب برساند.
ابزارها و نرمافزارهای سئو (SEO Tools and Software)
اگر میخواهید متخصص SEO باشید، باید نحوه استفاده از ابزارها (Google analytics, Google search console, SEMrush, Ahrefs, Magestic, Moz, Deepcrowl و …) را بدانید.
در واقع ، تجربه در مورد ابزارها آنقدر مهم است که اکثر آگهیهای شغلی متخصص SEO «تجربه با ابزارهای SEO» را به عنوان یک الزام ذکر میکنند.
سئو محلی (Local SEO)
گر قصد دارید یک آژانس سئو راه اندازی کنید (یا در آن کار کنید)، سئوی محلی بخش بزرگی از کار شما را به خود اختصاص میدهد. دلیل این امر این است که اکثریت قریب به اتفاق مشتریان SEO، مشاغل محلی هستند، مانند دندانپزشکان و وکلا.
تجزیه و تحلیل رقبا (Local SEO)
به عبارت دیگر، مهندسی معکوس نحوه دریافت لینکهای رقیب شما است. بررسی رقبا شامل مشاهده محتوایی است که بهترین تأثیر را در عملکرد آنها داشته و همچنین اطلاع از اینکه پیوندهای خود را از کجا دریافت میکنند.
سئوی بین المللی (International SEO)
اگر سایت شما بیش از یک کشور را هدف قرار میدهد، SEO بین المللی بسیار بزرگی دارد.
بهینه سازی تلفن همراه (Mobile Optimization)
گوگل در حال حاضر بر اساس Mobile-First index اجرا میشود. به این معنا که در نظر گرفتن سئوی تلفن همراه اختیاری نیست بلکه برای موفقیت در سئو لازم است.
بخش پنجم: در جریان روندهای نوظهور سئو باشید
صنعت سئو همیشه در حال تغییر است.
این به این معناست که همیشه چیز جدیدی برای یادگیری وجود دارد.
بنابراین اگر میخواهید از رقبایتان پیشی بگیرید، توصیه میکنم این 5 روند نوظهور سئو را مطالعه کنید.
جستجوی صوتی (Voice Search)
بر اساس آمارها تعداد جستجوهای صوتی به سرعت در حال افزایش است.
بنابراین بهینه سازی جستجوی صوتی یکی از مهمترین مهارتهایی است که متخصصین SEO امروزی باید داشته باشند.
برای اینکه 100٪ بدانیم که چگونه باید برای جستجوهای صوتی بهینه سازی انجام دهیم هنوز زود است. ولی شیوههایی وجود دارد که نسبت به باقی روشها برتری دارند.
سئوی ویدئویی (Video SEO)
بر هیچ کس پوشیده نیست که محتوای ویدئویی در حال پیشرفت زیادی است.
بهطوری که پیشبینی میشد در سال 2021، 82 درصد از ترافیک ویدئویی باشد (و بخش بزرگی از این رشد از YouTube به دست بیاید).
لنز گوگل (Google Lens)
گوگل اخیراً گزارش داده است که لنز گوگل میتواند 1 میلیارد موضوع را شناسایی کند.
جستجوی تصویر قرار است حتی بهتر هم بشود.
وقتی کلمه کلیدی، عکس گربه است، چگونه یک صفحه را بهینه میکنید؟ مطمئناً کسی نمیداند. اما جستجوی با عکس یک روند نوظهوری است که باید به آن توجه شود.
بهینه سازی فیچر اسنیپت (Featured Snippet Optimization)
بر اساس آخرین دادهها حدود 13 درصد از SERPها دارای یک فیچر اسنیپت هستند که فرصت خوبی برای وب سایتها برای دیده شدن فراهم میکنند.
قصد کاربر (User Intent)
هدف کاربر اساساً همان چیزی است که شخصی هنگام جستجوی Google به دنبال آن است. مشخص میکند که آنها اطلاعات میخواهند؟ یا قصد دارند چیزی بخرند؟
هرچه محتوای شما بیشتر با هدف کاربر مطابقت داشته باشد، رتبه بالاتری خواهد داشت.
بخش ششم: چگونه بهعنوان فریلنسر سئو کار خود را شروع کنیم؟
خوب، پس از اینکه مهارتهای SEO خود را تقویت کردید و از نتایج کار خود اطمینان داشتید، چگونه میتوانید مشتری جذب کنید و کار کنید؟
کار کردن بر وفق مرادتان و با شرایط خودتان و یک حرفهای موفق بودن بسیار رضایتبخش است.
در ادامه به بررسی اینکه چگونه میتوان بهعنوان یک فریلنسر سئوی حرفهای کار کرد میپردازم.
درک سطح تخصصتان بهعنوان سئو فریلنسر
قبل از ارائه خدمات خود، ابتدا باید به خوبی خودتان را با دانش، منابع، ابزار و نرم افزارهای سئو مجهز کنید تا بتوانید نیازهای SEO مشتریان خود را برآورده کنید.
برای به دست آوردن مشتریان و پروژههای خوب، باید قبل از ارائه خدمات به هر مشتری، دانش و تخصص کافی در زمینه کار بر روی هر وب سایت را کسب کنید.
ایجاد وب سایت خودتان و معرفی خدمات سئو به مشتریان
پس از تصمیم گیری برای تبدیل شدن به یک فریلنسر سئو و یادگیری جزئیات SEO و به کارگیری آن در پروژه در زمان واقعی در هر شرکتی بهعنوان کارمند یا غیره، باید وب سایت خود را ایجاد کرده و کلیه خدمات خود را لیست کنید.
داشتن یک وب سایت در زمینه خدماتتان، شما را به عنوان یک مورد قابل اعتماد برای مشتریان احتمالی تبدیل میکند.
ارائه لیست خدمات SEO باعث میشود مشتریان بدون نیاز به هیچ گونه جستجوی بیشتری مستقیماً با شما تماس بگیرند.
در پرتالهای فریلنسینگ ثبتنام کنید و در مناقصهها شرکت کنید
پورتالهای فریلنسری (مانند فریلنسر، آپ ورک، فایور، پونیشا و …) نیز منبع بسیار خوبی برای جذب مشتری هستند. با ثبت نام در پورتالهای Freelancing و پیشنهاد پروژههای مختلف SEO، احتمالاً مشتریان بالقوهای خواهید داشت.
مدیریت زمان
رویکرد تک نفره در کار آزاد مستلزم تعهد و مسئولیت بیشتری است.
بهعنوان یک متخصص سئو فریلنسر، از شما انتظار میرود که در مدت زمان مقرر به مشتریان خود نتایجی را ارائه دهید. برای رسیدن به این هدف، باید یک برنامهریزی دقیق داشته باشید و با تعهد کار کنید.
زیرا برآوردن انتظارات مشتریان، رشد شما را به عنوان یک سئو فریلنسر تضمین میکند.
نظرات مشتریانتان را جویا شوید
ابتدای کارتان پروژههای کوچک را بر عهده بگیرید و آنها را به موقع به پایان برسانید. پس از اتمام کامل هر پروژه، از مشتریان نظرخواهی کنید.
زیرا نظرات، چه مثبت و چه منفی، همیشه مهارت شما را افزایش داده و در عین حال پروژههای بیشتری را برای شما مهیا میکند.
ارزش کار خود را بدانید
سئو یک صنعت رو به رشد است. به دلیل فریلنسری بودن و مزایای مالی کار سئو فریلنسری حرفهای، متخصصان بیشتری در حال ورود به این تجارت فریلنسری هستند که در نهایت آن را پر رقابتتر میکند.
به دلیل رقابت شدید، برخی از متخصصان سئو برای خدمات خود هزینه کمی دریافت میکنند، که بر قیمت پروژهها تأثیر منفی میگذارد.
بنابراین، شما باید قیمتی را تعیین کنید که بر اساس مهارت شما تعیین میشود و در این مورد مصالحه نکنید. این کار به شما کمک می کند تا مشتریان مطمئنتر را با اطمینان از پرداختهای به موقع داشته باشید.
سخن پایانی
فریلنسر سئو بودن روش بسیار خوبی برای درآمدزایی و مستقل کار کردن است به شرطی که اصول SEO را به خوبی یاد بگیرید و تمام تلاش خود را برای کار متعهدانه انجام دهید و با توجه به آخرین ترندها اطلاعات خود را به روز نگه دارید.
اگر متخصصان SEO موفقی در دنیا وجود دارند، چرا شما نتوانید یکی از آنها باشید. فقط باید خودتان را باور داشته باشید و با دیدی بسیار مثبت به دنبال آن بروید.
با آرزوی بهترینها برای آینده شما.
مطالب مرتبط با حوزه سئو و فریلنسری
اگر تازه به حوزه سئو علاقهمند شدهاید و میخواهید با بخشهای مختلف آن آشنا شوید، مقاله زیر را مطالعه کنید.
کسب و کار فریلنسری در حال حاضر به روش پر طرفدار کسب درآمد در دنیا تبدیل شدهاست. اگر شما به هر دلیلی امکان اشتغال در خارج از خانه را ندارید و از اینکه دست رو دست بگذارید و بیکار بنشینید بیزارید، میتوانید این روش را امتحان کنید.
مطلب زیر اطلاعات مفیدی در مورد ابعاد مختلف کسب و کار فریلنسری در اختیار شما قرار میدهد.
امیدوارم این راهنما به شما کمک کند چگونه متخصص SEO شوید. مشتاقم نظر شما را در مورد اینکه تمایل دارید در کدام بخش از SEO تخصص پیدا کنید بدانم؟ همین حالا با گذاشتن یک نظر به من اطلاع دهید.