دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

نقشۀ راه ارسال درخواست کار به صورت آنلاین

Rate this post

امروزه پیدا‌کردن شغل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان است و متأسفانه در ایران هم به‌شدت با معضل بیکاری روبرو هستیم. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید یافتن یک کار مناسب آن‌قدرها هم سخت نباشد؟

آیا تا به حال برای درخواست کار مناسب از طریق اینترنت اقدام کرده‌اید؟ آیا از وجود سایت‌های کاریابی زیادی که در ایران و در خارج از کشور موجود است اطلاعی دارید؟ آیا پس از کمی گشتن در اینترنت نمی‌دانید چه تصمیم درستی بگیرید؟

تیم کارنکن نقشۀ راه ارسال درخواست کار به صورت آنلاین را آماده کرده است که بعد از مطالعۀ آن، خواهید توانست کار آنلاین مورد علاقۀ خود را در 4 گام پیدا کنید و حتی به کسب درآمد دلاری هم برسید.

نقشۀ راه ارسال درخواست کار به صورت آنلاین

گام اول: مشخص‌کردن زمینۀ کاری خود

گام دوم: درخواست کار از سایت‌های ایرانی یا خارجی

گام سوم: ارسال رزومه

گام چهارم: آماده‌شدن برای مصاحبه


اهمیت درخواست کار به صورت آنلاین

در سال‌های اخیر به دلیل گسترش و توسعۀ بیش‌ازحد اینترنت و فضای وب، بستر مناسبی برای افراد زیادی پدید آمده است تا بتوانند به‌راحتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در شرکت‌ها و مجموعه‌ها، کسب درآمد داشته باشند.

هر فردی خیلی راحت می‌تواند در هر نقطه‌ای که باشد و فقط با دسترسی به اینترنت با افراد مختلفی که نیاز به همکاری با نیرویی به‌صورت دورکاری دارند، ارتباط داشته باشد و پروژه‌های مختلفی را بر اساس نیاز آن‌ها و مهارت خود انجام دهد.

از مزایای این نوع کسب‌وکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود نبودن ساعات کاری
  • محدود نبودن درآمد
  • محدود نبودن محل کار
  • نداشتن رئیس و آقا بالا سر
  • اجرایی‌کردن ایده‌های ذهنی
  • ارتباط با مخاطبان بدون محدودیت مکانی و زمانی

گام اول: مشخص کردن زمینۀ کاری خود

در قسمت قبل به اهمیت داشتن شغل آنلاین پرداختیم. احتمالاً سوالی که پیش می‌آید، این باشد که چه کارهایی را می‌توان به صورت فریلنسری یا به صورت دورکاری انجام داد؟

در قدم اول، باید زمینۀ کاری خود را مشخص کنیم و تعیین کنیم از بین تمامی شغل‌هایی که می‌توان به صورت دورکاری انجام داد، در کدام‌یک مهارت داریم یا چه شغلی مورد علاقه‌مان است.

شغل‌های زیر، نمونه‌ای از مشاغلی هستند که در صورت علاقه‌مندی به آن‌ها می‌توانید فعالیت فریلنسری و دورکاری خود را شروع کنید.

معلم آنلاین

آموزش آنلاین یکی از بهترین شغل‌های پردرآمد فریلنسری است. برگزار کردن سمینارها و کلاس‌های مجازی برای رشته‌های مختلف، در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا، گزینۀ بسیار خوبی برای کار فریلنسری است. اگر شما هم در زمینه‌ای تخصص دارید؛ می‌توانید یک معلم مجازی و مدرس اینترنتی باشید. در مطلب زیر به شما توضیح می‌دهیم که معلم فریلنسر کیست و چگونه می‌شود معلم فریلنسر شد.

معلم فریلنسر

مترجم

مترجمی یکی از محبوب‌ترین کارها و بهترین شغل‌های فریلنسری است که آزادکارها انتخاب می‌کنند. درصورتی‌که به دو زبان یا بیشتر تسلط داشته باشید، یکی از راحت‌ترین شغل‌ها نیز خواهد بود. نوشتۀ زیر 5 گام لازم برای شروع کار مترجمی به صورت دورکاری را شرح داده است.

مترجم فریلنسر

معتبرترین سایت های فریلنسری ترجمه ایرانی و خارجی

تایپ

یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین مشاغل فریلنسری، تایپ کردن است. مطلب زیر بر معرفی سایت‌های فریلنسری تایپ تمرکز کرده است.

کامل‌ترین معرفی از سایت های فریلنسر تایپ

برنامه‌نویسی

اگر به برنامه‌نویسی علاقه دارید یا به‌تازگی وارد دنیای شگفت‌انگیز برنامه‌نویسی شده‌اید، بهتر است بدانید که برنامه‌نویسی به صورت فریلنسری اخیراً محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و افراد زیادی می‌خواهند که از این طریق کار کنند. سایت‌های برنامه‌نویسی فریلنسری بسیاری وجود دارند که نوشتۀ زیر به معرفی آن‌ها پرداخته است.

سایت‌های فریلنسری برنامه‌نویسی

کارشناس سئو

کارشناس سئو شخصی است که باعث می‌شود سایت شما عملکرد بهتری در موتورهای جستجو داشته باشد. مطلب زیر به شما کمک می‌کند تا یک سئو فریلنسر موفق باشید.

چگونه یک سئو فریلنسر موفق باشیم؟

نویسندگی

فریلنسری نویسندگی شغلی است که در آن، افراد مهارت‌هایشان را در قالب کلمات به هر کسی که به آن‌ها نیاز داشته باشد، می‌فروشند. راه‌کارهایی که برای شروع فریلنسری نویسندگی نیاز است در نوشتۀ زیر جمع‌آوری شده است.

فریلنسری نویسندگی

طراحی سایت

یکی از مهم‌ترین شغل‌های پردرآمد در دنیای فریلنسرها، طراحی وب‌سایت است. منظور از طراحی وب، ساخت کامل یک وب‌سایت از طریق برنامه‌نویسی و طراحی بصری آن است. علاوه بر هوش بصری که مهم‌ترین فاکتور برای یک طراح وب است، دانش برنامه‌نویسی هم جزء مهارت‌های اصلی یک طراح وب است.

فریلنسر طراحی سایت

بعد از معرفی تعدادی از شغل‌هایی که می‌توان به صورت آنلاین انجام داد، اکنون نوبت به بررسی پردرآمدترین آن‌هاست. در دو نوشتۀ زیر به‌ترتیب به لیست کاملی از مشاغل فریلنسری و پردرآمدترین آن‌ها اشاره شده است.

گام دوم: درخواست کار از سایت‌های ایرانی یا خارجی

شناخت انواع سایت های فریلنسری مختلف، به شما این‌ امکان را می‌دهد تا گزینه‌های بهتر و متنوع‌تری برای انتخاب و انجام پروژۀ دلخواه خود داشته باشید.

در این قسمت، به معرفی سایت‌های کاریابی داخلی و خارجی می‌پردازیم.

نقشۀ راه ارسال درخواست کار به صورت آنلاین

سایت‌های کاریابی بسیاری در ایران فعالیت می‌کنند و این فرصت را به جوانان می‌دهند تا در چنین اوضاع و احوال بحرانی، کاری برای خود بیابند. بهترین سایت‌های کاریابی ایرانی با نام‌های مختلفی در اینترنت فعالیت دارند و هر کدام مخصوص به یک یا چندین رشتۀ کاری هستند.

وجود این سایت‌ها باعث می‌شود تا افراد، بهتر با فضای کسب‌وکارهای گوناگون آشنا شوند و نیازهای کسب‌و‌کارها را درک کنند. به این ترتیب، راحت‌تر می‌توانند خود را با شرایط وفق دهند. البته کارفرمایان هم به کمک این سایت‌ها می‌توانند بهترین نیروهای انسانی حاضر در کشور را به استخدام خود در بیاورند. سایت‌های کاریابی به معنی واقعی کلمه، فضای برد – برد ایجاد کرده‌اند.

در مقاله‌های زیر، بهترین سایت‌های استخدامی و کاریابی کشورمان، به شما معرفی شده است و علاوه بر آن، نقاط ضعف و قوت این سایت‌ها هم بحث و بررسی شده است.

بعد از آشنایی با انواع سایت‌های کاریابی ایرانی، نوبت به دانستن قوانین این سایت‌ها است. این قوانین در دنیای فریلنسری به نام «قوانین فریلنسری» شناخته می‌شوند که گاهی به اشتباه به آن‌ها «قوانین فریلنسر» هم می‌گویند.

لینک زیر مهم‌ترین قوانین فریلنسری را به صورت یک‌جا گردآوری کرده است.

در سال‌های اخیر با افزایش شدید قیمت دلار و تورم ناشی از آن، بیشتر افراد جامعه با مشکلات اقتصادی روزافزونی مواجه شده‌اند. بنابراین، داشتن درآمد دلاری می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند.

با وجود سایت‌های فریلنسری خارجی، افراد می‌توانند از داخل یک کشور یا شهر دور افتاده برای شرکت‌های بزرگ کار کنند و از آن‌ها دستمزد بگیرند.

در این مطلب زیر، لیستی از بهترین سایت‌های فریلنسری خارجی معرفی شده است.

یکی از بهترین سایت‌هایی که می‌توانید از آن برای کسب درآمد استفاده کنید، سایت upwork است. این سایت یکی از محبوب‌ترین سایت‌های شغلی برای فريلنسر‌ها است.

با استفاده از این پلتفرم رایگان می‌توانید تا ۱۰۰۰ دلار درآمد در ماه کسب کنید. اگر می‌خواهید چگونگی‌اش را بدانید، لینک‌های زیر مطالعه کنید.

اگر تا این قسمت از نوشته به فریلنسر شدن علاقمند شدید و دوست دارید اصول و مفاهیم لازم برای فریلنسرشدن را بدانید، نقشۀ راهی برای این منظور تهیه شده است.

در این نقشۀ راه، به مهم‌ترین مباحثی که دانستن آن‌ها برای هر فریلنسری نیاز است پرداخته شده است و سعی شده آموزش فریلنسری کاملی ارائه شود.

کسب درآمد از طریق فریلنسر شدن سختی‌های خودش را دارد، مخصوصاً زمانی که تازه‌کار باشید. با مطالعۀ نقشۀ راه پروژه گرفتن به صورت فریلنسری می‌توانید در کسب درآمد از فریلنسری موفق‌تر عمل کنید.

گام سوم: ارسال رزومه

نقشۀ راه ارسال درخواست کار به صورت آنلاین

همان‌طور که در شروع هر کاری کسب تجربه و مهارت زمان‌بر است، ممکن است در شروع این سبک از کار هم شرایط به سرعت پیش نرود.

اما به محض اینکه رزومۀ شما کامل‌تر و نام شما مطرح شد، می‌توانید کارهای بیشتر و درآمد بالاتری کسب کنید.

بنابراین ابتدا باید بدانیم رزومه‌نویسی به چه شکل است؟

رزومه معرفی‌نامه‌ای است که شامل مشخصات فردی، تحصیلات، تجربیات کاری و مشخصات روحی شماست. شما برای معرفی خود به دنیای کسب‌وکارهای اینترنتی باید رزومۀ خود را در معرض دید دیگران قرار دهید.

رزومه گویای کار شماست و خواننده را مجاب می‌کند که شما چه توانایی‌هایی دارید. رزومه را باید به نحوی ایجاد کنید که نیازهای شما را نشان ندهد، بلکه نیازمندی کارفرما را هدف قرار دهد. در این صورت است که می‌توانید در دریافت سفارش موفق‌تر باشید.

رزومۀ حرفه‌ای دارای ویژگی‌های خاصی است که باعث می‌شود کارفرما یا مدیران کارگزینی، آن‌ها را بررسی نموده و برای مصاحبۀ شغلی با شما تماس بگیرند.

در لینک‌های زیر طریقۀ نوشتن رزومه و این‌که چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا کارفرما ترغیب شود با ما قرار مصاحبه‌ای تنظیم کند، آمده است.

گام چهارم: آماده‌شدن برای مصاحبه

نقشۀ راه ارسال درخواست کار به صورت آنلاین

بعد از مشخص کردن زمینۀ کاری که به آن علاقه دارید و انتخاب سایت و تهیۀ رزومه، مرحلۀ بعدی مصاحبه است. حالا باید بدانیم در مصاحبه چگونه باید باشیم.

دانستن رعایت آداب مصاحبه کاری در مصاحبه شغلی به صورت آنلاین خیلی مهم است. افراد زیادی هستند که مهارت‌های بالایی دارند، اما به‌خاطر رعایت‌ نکردن این نکات، در مصاحبه رد می‌شوند.

مصاحبۀ آنلاین مانند مصاحبۀ حضوری است با این تفاوت که نیازی نیست حتماً در محل مصاحبه حضور داشته باشید و این کار از طریق وسایل ارتباطی و اینترنت در پلتفرم‌های ویدئویی و صوتی انجام می‌گیرد. و به‌طورکلی دو نوع مصاحبه آنلاین وجود دارد: تماس‌ ویدئویی و ویدئوی ضبط‌ شده.

تماس‌ ویدئویی: مصاحبه از طریق برنامه‌هایی مانند اسکایپ (Skype)، زوم (Zoom) یا گوگل هنگ‌آوتس (Google Hangouts) انجام می‌شود.

ویدئوی ضبط‌شده: در این نوع مصاحبه، باید ویدئویی از خود ضبط کنید و به سؤالاتی پاسخ دهید. معمولاً مصاحبه‌کننده فهرستی از سؤالات را برای شما ارسال می‌کند و موعدی را برای تحویل آن تعیین می‌کند.

قبل از مصاحبۀ شغلی پاسخ‌های سؤالات احتمالی را آماده کنید. سؤالاتی که معمولاً از شما پرسیده می‌شود در لینک زیر جمع‌آوری شده است.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.