نوشتن سوابق کاری در رزومه

سوابق کاری رزومه
Rate this post

همه می‌دانیم شرط اول استخدام شدن، داشتن یک رزومه کاری مناسب است که نظر کارفرما را جلب کند، اما نوشتن سوابق کاری در رزومه چقدر اهمیت دارد؟

اگر شما هم در نوشتن سوابق کاری رزومه مثل من مشکل دارید و هر بار که می‌خواهید جایی استخدام شوید نمی‌دانید سابقه کار خود را چطور بنویسید و بارها کاغذ چرکنویس‌تان را پاره می‌کنید، تا انتهای مطلب با من همراه باشید تا نحوۀ نوشتن سوابق کاری در رزومه را به شما بگویم.

شاید شما کلی مهارت، سابقه و تحصیلات داشته باشید ولی توانایی این را نداشته باشید که آنها را به درستی روی کاغذ پیاده کنید! در یک رزومه سوابق کاری و تحصیلی باید به گونه‌ای نوشته شود که کارفرما آن‌ را به عنوان یک رزومه استاندارد مورد پذیرش قرار دهد.

در ادامه‌ی مطلب، به 8 سوال اساسی که هنگام نوشتن یک رزومه کاری به ذهن شما خطور می‌کند، پاسخ می‌دهیم:

1- آیا رزومه همان سوابق کاری است؟

خیر، رزومه کاری بخش‌های مختلفی دارد که یک بخش آن شامل سوابق کاری می‌شود و بخش‌های دیگر آن مربوط به توانایی‌ها، مهارت‌ها‌ی فردی، اطلاعات شخصی و تحصیلات است.

سوابق کاری رزومه

2- برای نوشتن سوابق کاری در رزومه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در نوشتن رزومه کاری باید بدانید که کارفرما دقیقاً به چه مهارت‌هایی نیاز دارد و بر روی آن مهارت‌ها بیشتر تأکید کنید و نقاط قوّت خود را برجسته کنید.

در قسمت زیر چند نکته‌ی مهّم را بررسی می‌کنیم:

از کلمات و جملات مرتبط به حرفه‌ای که می‌خواهید در آن درخواست شغل دهید استفاده کنید.

به طور مثال:
اگر قبلاً در حرفه‌ی مدلینگ سابقه‌ی شغلی داشته‌اید و حال به عنوان مسئول فروش یک شرکت درخواست کار داده‌اید لازم نیست که سوابق مدلینگ خود را در رزومه کاری فعلی بیان کنید.

از کلمات کلیدی در حوزه‌ای که جویای کار هستید استفاده کنید.

به طور مثال:
اگر در حوزه‌ی بازاریابی جویای کار هستید، بگویید که “روابط اجتماعی بسیار بالایی دارم”.

کارفرمایان به دنبال آن هستند که از آخرین یا تازه‌ترین سوابق کاری رزومه شما اطلاع داشته باشند.


از این رو بهتر است که از آخرین مدرک تحصیلی، آخرین شغل و تازه‌ترین مهارتی که کسب کرده‌اید بگویید.

از آمار و ارقام استفاده کنید و توانایی‌های خود را دست‌کم نگیرید.


به طور مثال:
بگویید در شغل قبلی که مسئول فروش بوده‌اید، با کارهایی که شما کرده‌اید، آن شرکت 30% فروش بیشتری داشته است.
البته باید در بیان توانایی‌هایتان صادق باشید و اغراق نکنید.

نوشتن سوابق کاری در رزومه

3- آیا با نوشتن فقط یک رزومه کاری، می‌توان در موقعیت‌های شغلی متفاوت شرکت کرد؟

خیر، از آنجا که هر رزومه برای یک فرصت شغلی‌ است، با توجه به نیاز کارفرما و یا آن شرکت، لازم است سوابق و مهارت‌هایی را در رزومه برجسته کنید که با شرایط استخدامی آن شغل بیشترین ارتباط را داشته باشد.

البته گاهی نیاز نیست که برای هر فرصت شغلی رزومه‌ای جدید بنویسید. شاید با کمی پس و پیش، یا حذف و اضافه کردن برخی جملات، رزومه برای فرصت شغل یدیگر بهینه و مشکل حل شود.

4- آیا گذاشتن عکس در رزومه کاری لازم است؟

عده‌ای بر این باورند که گذاشتن عکس در رزومه امری غیراصولی ست، مگر اینکه فرد جویای کار برای مشاغل خاصی مانند بازیگری یا مدلینگ رزومه داده باشد.

کارفرمایان حرفه‌ای معتقدند که نژاد، جنسیت، معلولیت جسمی و … نباید روی مهارت‌ها و توانایی‌های فرد اثر بگذارد.

از این رو گذاشتن عکس در رزومه‌ی کاری را قبول ندارند چون مهارت و سابقه کاری فرد برایشان اهمیت دارد.

عکس در رزومه

5- آیا راهی وجود دارد که بتواند در نحوه‌ی نوشتن رزومه کاری، شما را راهنمایی کند؟

شما به راحتی از طریق سرچ در گوگل می‌توانید به سایت‌های رزومه‌ساز رایگان دسترسی پیدا کنید و با استفاده از قالب‌های آماده آنها، رزومه خود را بسازید.

برای دیدن و اطلاع از روش کار با بهترین رزومه سازها، دکمه‌ی زیر را کلیک کنید.

6- یک ساختار استاندارد در نوشتن رزومه کاری به چه صورت است؟

محتویات و قالب رزومه بایستی به صورت ترتیبی و در قسمت‌های مجزا نوشته شود تا خواننده و مخاطب آن به آسانی و سرعت، مطالب مورد نیاز خود را بیابد.

در نتیجه یک ساختار استاندارد در نوشتن سوابق کاری در رزومه شامل 5 بخش است:

  1. اطلاعات شخصی
  2. مدارک و سوابق تحصیلاتی
  3. سوابق تخصصی و تجربیات حرفه‌ای (سوابق شغلی)
  4. تجربیات و دوره‌های آموزشی (مهارت‌ها و توانمندی‌ها)
  5. حضور در کنفرانس‌ها، همایش‌ها و مأموریت‌های علمی و تحقیقاتی و دستاوردها

ویدئوی زیر 4 نکته‌ی اثربخش در رزومه‌نویسی را به شما آموزش می‌دهد، برای حرفه‌ای‌تر شدن حتماً ویدئوی زیر را ببینید.

7- اگر تجربه‌ی زیادی ندارید، در نوشتن سوابق کاری در رزومه چه باید انجام دهید؟

رزومه‌نویسی برای افراد فاقد سابقه کاری گرچه سخت و پیچیده به نظر می‌رسد، امّا نیاز به مطالعه و یادگیری تکنیک‌های رزومه‌نویسی دارد و باید با دقت و حساسیت بیشتری تهیه شود.

از این رو مراحل زیر را در نوشتن سوابق کاری در رزومه باید مورد توجه قرار دهید:

  • به نوشتن فهرستی از صلاحیت‌های خود بپردازید و در اول کار تأثیرگذاری خوبی روی کارفرما داشته باشید.

  • کارهای داوطلبانه‌ای که قبلاً انجام داده‌اید و یا فعالیت‌هایی که با تحصیلات شما مرتبط بوده را عنوان کنید.
    مانند: پروژه‌ها، تحقیقات و پژوهش‌های تحصیلی و دانشگاهی.

  • مطرح کردن مهارت‌ها و توصیف چگونگی کمک کردن مهارت‌های شما به شرکت مورد نظر، موجب برجسته شدن شایستگی و صلاحیت شما برای شغل پیشنهادی می‌شود.

  • با ارائه‌ی تجربه‌ی کارآموزی و دستاورد‌های خود، حرفه‌ای به نظر برسید تا کارفرما شما را برای شرکت خود مناسب ببیند حتی اگر سابقه شغلی خاصی نداشته باشید.

 8- اصول ضروری در نوشتن سوابق کاری رزومه چیست؟

  1. رزومه باید دارای قالب صحیح باشد.
  2. اطلاعات شخصی به درستی در آن نوشته شده باشد.
  3. آخرین سوابق کاری خود را در ابتدای رزومه بنویسید.
  4. تحصیلات به طور کامل توضیح داده شود و مدارکی اگر دارید ارائه دهید.
  5. چشم‌نواز و زیبا نوشته شده باشد.
  6. دارای فونتی خوانا باشد.
  7. باید مختصر و در عین حال مفید باشند.
  8. نباید غلط املایی داشته باشد.
  9. اگر به چند زبان مسلط هستید در رزومه‌ی خود این مطلب را عنوان کنید.
  10. رزومه سوابق کاری و تحصیلی را باید به خوبی نشان دهد. بعد از اتمام، آن را بلند بخوانید تا بتوانید اشتباهاتش را بهتر برطرف کنید.

مطالب مرتبط

اگر به دنبال مهاجرت به کشور‌های خارجی هستید و همچنین جویای کار هستید، روی لینک زیر کلیک کنید تا تمام راه‌های مهّم ساخت یک رزومه کاری که مناسب ارسال به شرکت‌های خارجی باشد را مشاهده کنید.

اگر به دنبال پیدا کردن فرصت‌های شغلی زیادی هستید، بهتر است یک نسخه‌ی آنلاین از رزومه کاری خود در لینکدین بسازید.

با کلیک روی لینک زیر نحوه نوشتن رزومه در لینکدین را یاد بگیرید و در جمع حرفه‌ای‌ها قرار بگیرید.

رزومه‌های اینفوگرافیک درست در مقابل رزومه‌های سنتی قرار دارند.
برخلاف اینکه رزومه‌های سنتی به صورت متنی هستند، در رزومه‌های اینفوگرافیک تماماً از ابزارهای گرافیکی استفاده می‌شود که امروزه بسیار پرطرفدار شده‌اند.

برای دانلود رایگان 3 قالب آماده‌ رزومه اینفوگرافیک، لینک زیر را کلیک کنید و رزومه تصویری جذابی برای خودتان بسازید.

شما از طریق گوگل هم می‌توانید رزومه کاری بنویسید که قابلیت آپدیت شدن داشته باشد و هر زمان که خواستید می‌توانید مهارت جدید یا تحصیلات جدیدتان را به رزومه‌ی خود اضافه کنید.

ما در لینک زیر 6 قدم اصلی در ساخت رزومه در گوگل را به شما آموزش داده‌ایم.

نرم‌افزار word یکی از در دسترس‌ترین برنامه‌ها برای ساختن یک رزومه فوری است. با خواندن مطلب زیر روش‌های ساخت رزومه در ورد را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.
حالا شما بگویید در نوشتن سوابق کاری در رزومه چه مشکلاتی داشتید و چه راه‌حل‌هایی را به ما پیشنهاد می‌دهید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.