مهاجرت پزشکان به نیوزلند | مقصدی ایده‌آل برای کار و تحصیل

مهاجرت پزشک به نیوزیلند
5/5 - (2 امتیاز)

این روزها آمار مهاجرت پزشک به نیوزلند به‌شکل تصاعدی رو به افزایش است. زندگی در یک محیط امن و شکوفا برای پزشکان به عنوان یکی از متخصص‌ترین اقشار جامعه ایده‌آلی منطقی محسوب می‌شود.

داشتن دورنمایی روشن از رشد فردی و پیشرفت حرفه‌ای شاید یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت پزشکان باشد.

نیوزلند کشوری مهاجرپذیر است که در بسیاری از شاخص‌های توسعه جایگاه ممتازی دارد. سیستم بهداشت و درمان در این کشور بسیار قویست و حرفه‌ی پزشکی از اعتبار بالایی برخوردار است. در کنار تمام این مزایا مهاجرت پزشکان به نیوزلند به نسبت مهاجرت پزشکان به سایر کشورهای توسعه‌یافته مانند اتریش، سهل‌تر می‌باشد.

در این یادداشت می‌بینیم که چرا نیوزلند مقصدی ایده‌آل برای پزشکان است و اینکه برای مهاجرت پزشک به نیوزلند چه پیش‌‌نیازهایی لازم است و در کل شرایط مهاجرت پزشکان به نیوزلند چیست؟

آنچه در ادامه خواهیم دید:

چرا نیوزلند مقصدی ایده‌آل برای مهاجرت پزشکان می‌باشد؟

کشور نیوزلند به عنوان مقصدی جذاب برای مهاجرین، دارای مزیت‌های متعدد و متنوعی‌ست که در ادامه به مهم‌ترین های آنها می‌پردازیم.

امکان معادل‌سازی مدارک تحصیلی پزشکی جهت مهاجرت به نیوزلند برای پزشکان فراهم است

یکی از مهم‌ترین مزایایی که شرایط مهاجرت پزشکان به نیوزلند را تسهیل می‌کند، امکان معادل‌سازی مدارک تحصیلی پزشکان متقاضی مهاجرت به این کشور می‌‌باشد.

این در‌حالیست که در کشور‌هایی چون آمریکا و کانادا پزشکان مهاجر برای داشتن حق طبابت راهی سخت و طولانی در‌پیش دارند.

در برخی کشور‌ها پزشکان مهاجر مجبور می‌شوند مجدد تحصیل کنند و مدرک پزشکی معتبر کشور مقصد را اخذ نمایند. پزشکانی که به نیوزلند مهاجرت می‌کنند می‌توانند با معادل‌سازی مدرکشان در رشته‌ی تخصصی خود مشغول به کار شوند.

حرفه‌ی پزشکی در نیوزلند اعتبار بالایی دارد

از دیگر مزایای کشور نیوزلند به‌عنوان مقصد مهاجرت پزشکان، اعتبار بالا‌ی حرفه‌ی پزشکی در این کشور می‌باشد. شاید یکی از علت‌های این اعتبار حرفه‌ای، کمبود پزشک در این کشور باشد.

در کل جامعه‌ی پزشکی کشور نیوزلند از احترام ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل حقوق و دستمزد پزشکان به نسبت سایر مشاغل بیشتر است. پس طبیعی‌ست که در‌صورت مهاجرت پزشک به نیوزلند فرصت‌های شغلی متنوعی برای او فراهم باشد.

پزشکان در نیوزلند درآمد بالایی دارند

یکی از مزایای قابل‌توجه مهاجرت پزشکان به نیوزلند، حقوق و مزایای قابل توجهی‌ست که به پزشکان اعطا می‌شود. در نیوزلند دستمزد پزشکان را دولت پرداخت می‌کند و میزان درآمد پزشک بسته به سوابق و رشته‌ی تخصصی‌اش متفاوت می‌باشد.

پزشکان عمومی به‌طور متوسط بین 150 تا 185 هزار دلار نیوزلند در سال درآمد دارند.

رزیدنت‌های شاغل در بیمارستان‌های دولتی سالانه به‌طور متوسط 100 هزار دلار نیوزلند دریافت می‌کنند. درآمد پزشکان متخصص نیز بسته به رشته‌ی تخصصی 200 تا 300 هزار دلار نیوزیلند در سال می‌باشد.

در نیوزلند پزشکان 36 الی 40 ساعت در هفته موظف به کار می‌باشند درحالی‌که 5 هفته مرخصی با حقوق دارند. البته در تعطیلات آخر هفته امکان اضافه‌کار به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت با دریافت دستمزد مناسب وجود دارد.

درآمد بالا و ساعات کاری مناسب یکی از مشوق‌های مهم برای مهاجرت پزشکان به نیوزلند محسوب می‌شود.

امکان رشد و توسعه‌ی حرفه‌ای برای پزشکان در نیوزلند فراهم است

وجود امکانات مدرن و پیشرفته‌ی پزشکی در مراکز درمانی نیوزلند به تشخیص دقیق و ارتقا سطح کار پزشکان کمک شایانی کرده است. استفاده از تجهیزات مدرن، لزوم بازآموزی و به‌روزرسانی دانش پزشکان را در این حوزه دوچندان می‌کند.

پزشکان شاغل در بیمارستان‌های نیوزلند سالانه 16 هزار دلار به‌عنوان کمک هزینه‌ی آموزش پزشکی دریافت می‌کنند. آنها می‌توانند 10 روز کاری را جهت حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی اختصاص دهند. بنابراین در‌صورت مهاجرت پزشک به نیوزلند راه برای رشد و توسعه‌ی فردی او باز خواهد بود.

انگلیسی زبان رایج در نیوزلند می‌باشد

انگلیسی زبان رسمی نیوزیلند است که مهاجرت پزشکان به نیوزیلند را تسهیل می کند.

در کشور نیوزلند به دو زبان انگلیسی و مائوری تکلم می‌شود و طبیعی‌ست که در محیط‌های آکادمیک و بیمارستان‌های نیوزلند زبان انگلیسی رواج بیشتری داشته باشد.

تسلط بر ابعاد مختلف یک زبان، توانمندی مهاجرین را در برقراری ارتباط با جامعه‌ی هدف چند برابر می‌کند. در مشاغل پزشکی که ارتباط بیمار و پزشک لازمه‌ی تشخیص و درمان صحیح بیماری‌ست، لزوم برخورداری از مهارت‌های زبانی امری اساسی‌تر می‌باشد.

انگلیسی به عنوان زبان دوم برای مهاجرین ایرانی، هدف به نسبت سهل‌تری‌ست و این خود مزیتی برای مهاجرت پزشکان به نیوزلند محسوب می‌شود.

نیوزلند یکی از مهاجر‌پذیر‌ترین کشورهای توسعه‌یافته‌ی جهان است

نیوزلند کشوری‌ست با جمعیت اندک که حدود پنج میلیون نفر سکنه دارد. این در‌حالی‌ست که منابع طبیعی سرشار و رشد اقتصادی بالا (2/5 درصدی) باعث شده نرخ بیکاری بسیار پایین باشد (کمتر از 3/3 درصد).

رشد اقتصادی بالای این کشور مقام بیست و سوم را در جهان از نظر سرانه‌ی درآمد ملی به خود اختصاص داده است. طبیعی‌ست که در این شرایط تقاضا برای نیروی کار جدید به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یابد.

نیوزلند سالانه به 40000 نیروی کار جدید نیازمند است و طبیعتاً بخش عمده‌ای از این نیاز را از مهاجرین متقاضی کار تأمین خواهد کرد. این کشور به روایت آمار طی سالیان اخیر حدود یک درصد از جمعیت خود، مهاجر پذیرفته است که سه برابر نرخ مشابه در آمریکا و انگلستان می‌باشد.

نرخ بالای مهاجرپذیری، شرایط مهاجرت پزشک به نیوزلند را تسهیل می‌کند.

نیوزلند آب‌و‌هوایی مناسب دارد

آب‌و‌هوای متعادل مهاجرت به نیوزلند برای پزشکان را جذاب می کند.

نیوزلند کشوری جزیره‌ای واقع در جنوب غربی اقیانوس آرام است که فاصله‌ای 2000 کیلومتری با نزدیک‌ترین همسایه‌ی خود یعنی استرالیا دارد.

این کشور آب‌و‌هوایی معتدل و مایل به خنک دارد که اغلب مرطوب و بارانی‌ست. متوسط دمای نیوزلند در تابستان 20 الی 30 درجه سانتی‌گراد بوده و در زمستان 10 الی 15 درجه می‌باشد.

نیوزلند طیف متنوعی از اکوسیستم‌های جنگلی، کوهستانی، بیابانی و…را داراست. این کشور از معدود جاهایی‌ست که زمستان را می‌توان در کوهستان‌های جزیره‌ی شمالی‌اش اسکی کرد و در سواحل جزیره‌ی جنوبی‌اش از شنا در دریا لذت برد.

آب‌و‌هوای مطلوب در کنار مناظر و چشم‌انداز‌هایی بدیع، این کشور را به یکی از مقاصد جذاب برای مهاجرین تبدیل کرده است. این مزیت نیز تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر نرخ مهاجرت پزشکان به نیوزلند دارد.

نیوزلند کشوری آزاد و دموکراتیک است

نیوزلند کشوری آزاد با فضایی شفاف است که از میان 195 کشور، رتبه‌ی دوم دموکراسی را در جهان به خود اختصاص داده است. این کشور در سال 1893 حق رأی را به زنان اعطا کرد .

این کشور در آزادی بیان رتبه‌ی چهارم جهانی را داراست. نیوزلند یکی از شادترین جوامع دنیا محسوب می‌شود که رتبه‌ی نهم جهان در شادی مردم را به خود اختصاص می‌دهد.

مسیرهای مناسب جهت مهاجرت پزشکان به نیوزلند کدام است؟

بسته به شرایطی چون سن، تمکن مالی و اهداف شخصی مسیر‌های متفاوتی برای مهاجرت پزشکان به نیوزلند مطرح می‌باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

1- مهاجرت پزشک به نیوزلند از مسیر اخذ ویزای کار

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های مهاجرت پزشک به نیوزلند گرفتن ویزا‌ی کار جهت طبابت در این کشور می‌باشد.

مهاجرت پزشک به نیوزلند از طریق اخذ ویزای کار به دلیل فراهم بودن شرایط معادل‌سازی مدرک پزشکی روشی منطقی‌ست. در این روش برخلاف بسیاری از کشور‌ها محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد و مهم‌تر اینکه امکان به همراه بردن خانواده نیز فراهم است.

پزشکان متقاضی، جهت اخذ مجوز طبابت در کشور نیوزلند بایستی مراحلی را برای اثبات صلاحیت حرفه‌ای خود پشت‌سر بگذارند که در ادامه به این مراحل خواهیم پرداخت.

– ثبت نام در انجمن پزشکی نیوزیلند

پزشکان برای مهاجرت به نیوزلند ابتدا بایستی در انجمن پزشکی نیوزلند (MCNZ) ثبت‌نام کنند. در این انجمن مدارک تحصیلی و صلاحیت حرفه‌ای آنها جهت طبابت در نیوزلند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شورای پزشکی نیوزلند بر‌اساس اهداف مهاجرت، سوابق‌کاری و سطح سواد علمی درخواست پزشکان متقاضی را ارزیابی می‌کند. این شورا بین 20 روز الی 4 ماه نتیجه‌ی ارزیابی را به متقاضیان ثبت نام اعلام می‌کند.

مدرک ثبت‌نام در شورای پزشکی نیوزلند و نامه‌ی پذیرش در این نهاد از الزامات اخذ ویزا برای پزشکان می‌باشد. متقاضی بایستی هنگام مصاحبه برای ویزا مدرک پذیرش ثبت نام در شورای پزشکی را ارائه دهد.

پزشکان متقاضی با در دست داشتن ویزا و دعوت‌نامه‌ی انجمن پزشکان نیوزلند بایستی جهت مصاحبه‌ی کاری به نیوزلند سفر کنند.

– اخذ مدرک مهارت‌های زبانی جهت مهاجرت پزشکان به نیوزلند

یکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت پزشکان به نیوزلند داشتن مدارک معتبر زبان انگلیسی است، مدارکی که نشان‌دهنده‌ی تسلط کافی افراد بر مهارت‌های مختلف زبانی‌ست.

به‌این‌منظور شرکت در یکی از آزمون‌های آیلتس و یا تافل ضروری‌ست. فقط در مواردی که فرد طی 5 سال اخیر به مدت 2 سال در کشوری انگلیسی زبان کار و زندگی کرده باشد به مدرک زبان نیازی نیست.

حداقل نمره‌ی قبولی آزمون آیلتس جهت مهاجرت پزشکان به نیوزلند

مهارت‌های زبانیحداقل نمره‌ی قبولی
صحبت کردن7/5
گوش دادن7/5
نوشتن7
خواندن7

پزشکان متقاضی مهاجرت به نیوزلند علاوه بر نمره‌ی قبولی در یکی از آزمون‌های مذکور بایستی برای اثبات مهارت‌های زبان تخصصی خود، در آزمون انگلیسی حرفه‌ای پزشکی (OET) شرکت کنند.

آزمون OET مهارت‌های ارتباطی زبان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که به دنبال کار در محیط‌های انگلیسی زبان هستند را می‌سنجد.

آزمون OET در کشور‌هایی چون نیوزلند، انگلیس، ایرلند، استرالیا، امارات و سنگاپور برگزار می‌شود و مدرک آن اعتباری 2 ساله دارد.

متأسفانه این آزمون هم در ایران برگزار نمی‌شود و شاید نزدیک‌ترین مقصد جهت شرکت در این آزمون برای متقاضیان ایرانی، ترکیه و یا امارات باشد.

– معادل‌سازی مدارک پزشکی در نیوزلند

جهت مهاجرت پزشک به نیوزلند معادل‌سازی مدرک پزشکی الزامی‌ست. فرآیند معادل‌سازی متشکل است از آزمون‌ها و دوره‌های تخصصی که نهایتاً اعتبار لازم را به مدارک پزشکی فرد متقاضی طبابت در نیوزلند می‌دهد.

یکی از آزمون‌های مهم جهت معادل‌سازی آزمون MCQ (Multiple Choice Question) می‌باشد. آزمون MCQ را به صورت تستی برگزار می‌کنند و به‌این‌شکل اطلاعات متقاضی را در حوزه‌های مختلف مبانی پزشکی می‌سنجند.

از آنجایی‌که آزمون MCQ در ایران برگزار نمی‌شود پزشکان متقاضی بایستی برای شرکت در این آزمون به کشور‌های هم‌جواری چون امارات سفر کنند.

چنانچه پزشک متقاضی آزمون تئوری را با موفقیت پشت‌سر گذاشت بایستی در یک آزمون 4-3 ساعته‌ی عملی که در خود نیوزلند برگزار می‌شود شرکت کند.

در این آزمون توانایی پزشک در گرفتن هیستوری از بیمار، معاینه‌ی فیزیکی، تشخیص بیماری، توانایی برقراری ارتباط موثر با بیمار و… مورد بررسی قرار می‌گیرد.

افرادی که آزمون‌های مذکور را با موفقیت پشت‌سر می‌گذارند بایستی حداقل یک سال تمام‌وقت دوره‌ی کارورزی در سیستم درمانی این کشور داشته باشند. پزشکان متقاضی، تحت نظارت یک پزشک ثبت شده در شورای پزشکی نیوزلند دوره‌ی کارورزی خود را می‌گذرانند.

پزشکانی که موفق به معادل‌سازی مدرک خود می‌شوند اجازه‌ی کار و طبابت در نیوزلند را خواهند داشت.

2- مهاجرت پزشک به نیوزلند از مسیر اخذ ویزای تحصیل

یکی دیگر از مسیر‌های مهاجرت پزشک به نیوزلند مسیر اخذ ویزای تحصیلی می‌باشد.

متقاضیان تحصیل در رشته‌ی پزشکی عمومی و رشته‌های تخصصی پزشکی می‌توانند با اخذ پذیرش از دانشگاه‌های نیوزلند ویزای تحصیلی بگیرند. با اخذ ویزای تحصیلی می توان جهت ادامه‌ی تحصیل به نیوزلند رفت.

دانشگاه‌های آوکلند و اوتاگو دو دانشگاه معتبر با رنکینگ جهانی می‌باشند که امکان تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی در آن برای متقاضیان مهاجرت به نیوزیلند وجود دارد.

پزشکان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های نیوزیلند می‌توانند ضمن طی کردن تشریفات اداری لازم، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. پزشکان پس از 5 سال کار در رشته‌ای مرتبط می‌توانند اقامت دائم در نیوزیلند را اخذ نمایند.

3- مهاجرت پزشک به نیوزلند از مسیر سرمایه‌گذاری

چنانچه پزشک متقاضی مهاجرت، تمایلی به کار در سیستم بهداشت و درمان نیوزلند نداشته باشد و البته از شرایط مالی لازم برخوردار باشد می‌تواند مسیر مهاجرت به نیوزیلند از طریق سرمایه‌گذاری را انتخاب کند.

دو شیوه‌ی سرمایه‌گذاری برای مهاجرین علاقمند به سرمایه‌گذاری وجود دارد:

  • سرمایه‌گذاری 3 میلیون دلار به مدت 4 سال

در این روش فرد متقاضی مهاجرت می‌تواند 3 میلیون دلار را به مدت 4 سال در نیوزلند سرمایه‌گذاری کند.

این سرمایه‌گذاری می‌توانددر حوزه‌هایی چون سهام، اوراق قرضه و یا املاک باشد. حداکثر سن متقاضیان در این روش 66 سال بوده و مدارک تسلط به زبان نیز الزامی می‌باشد.

باید اضافه کرد که برای این شیوه‌ی مهاجرتی در نیوزلند سالانه فقط 400 سهمیه وجود دارد.

  • سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلار به مدت 3 سال

در این روش فرد متقاضی مهاجرت بایستی 10 میلیون دلار به مدت 3 سال در کشور نیوزلند سرمایه‌گذاری کند.

از مزایای این مسیر مهاجرتی می توان به عدم وجود محدودیت سنی برای مهاجرین اشاره کرد و اینکه وجود مدرک زبان الزامی نیست همچنین سقفی به عنوان سهمیه در این روش مهاجرتی مقرر نشده است.

البته اقامت سالانه‌ی حداقل 88 روز در نیوزیلند در طول 3 سال برای مهاجرین در این شیوه الزامی‌ست.

سخن آخر

در پایان باید گفت که گرچه مهاجرت پزشکان مسیری طولانی و سخت دارد اما این سختی‌ها در قیاس با مزایای زیستن در جامعه‌ای توسعه‌یافته و آزاد، قابل‌توجه نیستند.

مطالعه‌ی کافی و داشتن اطلاعات درست از روش‌های مهاجرتی و تشریفات اداری مربوطه می‌تواند تا حد زیادی از اتلاف وقت و هزینه‌ی متقاضیان مهاجرت بکاهد.

شرایط مهاجرت پزشکان به نیوزلند نسبت به سایر کشورهای توسعه‌یافته مناسب‌تر و سهل‌تر می‌باشد. این موضوع در کنار سایر امتیازات ذکر شده، نیوزیلند را به یکی از ایده‌آل‌ترین مقاصد مهاجرت پزشکان تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید

اگر برای کسب آمادگی جهت آزمون آیلتس نمی‌دانید از کجا شروع کنید یادداشت زیر را که به معرفی دوره‌های پیش‌نیاز آیلتس پرداخته، حتماً ببینید.

اگر مایلید جزییات بیشتری در مورد نحوه‌ی برگزاری آزمون آیلتس بدانید مطلب زیر را از دست ندهید.

برای اطلاع از وضعیت مهاجرت و تحصیل پزشکان در دیگر کشورهای توسعه‌یافته نظیر کشورهای اروپایی مطالعه‌ی یادداشت زیر را توصیه می‌کنیم.

در یادداشت زیر لیستی از پردرآمدترین رشته‌های تخصصی پزشکی تهیه شده است. خواندن این مطلب جامع و کامل را از دست ندهید.

اگر مایلید در مورد فرایند اپلای و گرفتن ویزای تحصیلی بیشتر بدانید به مطلب زیر رجوع کنید.

سوالات متداول

آیا امکان معادل‌سازی مدارک جهت مهاجرت به نیوزلند برای پزشکان وجود دارد؟

بله پزشکان مهاجر با شرکت در آزمون ‌های تئوری و عملی می‌توانند مدرک خود را در نیوزلند معادل‌سازی کنند.

چه مدت پس از ثبت‌نام در شورای پزشکی نیوزلند مدارک بررسی شده و به متقاضی پاسخ داده می‌شود؟

این فرآیند بین 20 روز الی 4 ماه به طول می‌انجامد.

آیا آزمون زبان OET در ایران هم برگزار می ‌شود؟

خیر فعلا این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان بایستی به کشورهای هم‌جواری چون امارات مراجعه کنند.

حداقل نمره‌ی قبولی آیلتس جهت مهاجرت پزشکان به نیوزلند چقدر است؟

صحبت کردن 7/5، گوش کردن 7/5، خواندن 7 و نوشتن 7

چند سال طول می‌کشد تا پزشکان مهاجر بتوانند اقامت دائم نیوزلند را بگیرند؟

پزشکان پس از 5 سال کار در رشته‌ای مرتبط می‌توانند اقامت دائم در نیوزیلند را اخذ نمایند.

امیدوارم از مطالب ارائه شده در این یادداشت استفاده کرده باشید.
اگر شما هم تجربه‌ای از مهاجرت به نیوزیلند دارید خوشحال می‌شویم که با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر سوالات، نظرات و پیشنهادات خوب شما هستیم.

بیشتر بخوانید: مهاجرت پزشکان به نیوزلند | مقصدی ایده‌آل برای کار و تحصیل


کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “مهاجرت پزشکان به نیوزلند | مقصدی ایده‌آل برای کار و تحصیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.