اگر درحال خواندن این مطلب هستید، قاعدتاً باید درحال یادگیری برنامه نویسی فرانت اند باشید. یا شاید هم تازه در این حوزه فارغالتحصیل شدید و سابقهی کار چندانی ندارید. درهرحال مسیر استخدام فرانت اند را نمیشناسید.
من هم روزی مثل شما بودم. در ابتدای این مسیرِ سخت قرار داشتم و سعی و خطایِ بسیار کردم. اما خبر خوب این است که راه شما متفاوت است. چون هرچه بخواهید، اینجا هست.
آنچه در این مقاله میخوانید، چکیدهای از چندین وبینار گرانقیمت، تجارب شخصی و گفتوگو با افراد متخصص در سازمانهاست. (حداقل بهاندازهی چند وبینار صرفهجویی کردید)
این مقاله بهصورت جامع و گامبهگام نوشته شده تا بدانید که:
۱- سازمانها چه انتظاراتی دارند و باید روی چه مهارتهایی تمرکز کنید.
۲- اگر سابقهی کار ندارید، چطور و از کجا شروع کنید.
۳- راه و روش نوشتنِ رزومه چگونه است و نکات حضور در جلسهی مصاحبه چیست.
۴- رعایت کدام اصول سبب مزیت رقابتی در بازار میشود و استخدام فرانت اند کار مبتدی را آسان میکند.
راستی اگر از وضعیت بازار کار اطلاع ندارید؛ پیشنهاد میکنم که نگاهی به مقالهی بازار کار برنامه نویسی فرانت اند بیاندازید. این مقاله دید مناسبی از وضعیت بازار ارائه میدهد.
فهرست مطالب:
- مهارتهای مورد نظر سازمانها برای استخدام فرانت اند دولوپر
- مسیر ورود افراد مبتدی یا جونیور (junior front end)
- راهنمای مراحل جذب و استخدام فرانت اند کار جونیور
- نکات تکمیلی استخدام junior front end developer (۳ اصل طلایی)
۱. مهارتهای مورد نظر سازمانها برای استخدام فرانت اند دولوپر
اگر گشتی میان آگهیهای شغلی استخدام فرانت اند زده باشید؛ خواهید دید که سازمانها علاوهبر مهارتهای سخت یا فنی، بهدنبال کارجویانی هستند که دارای مهارتهای نرم نیز باشند. بنابراین از کارجویان انتظار میرود تا بر هر دو دسته مهارت تمرکز کنند.
در ادامهی این بخش پس از بررسی مهارتهای فنی و نرم، به جایگاه سابقهی کاری، مدرک تحصیلی و سطح زبان انگلیسی خواهیم پرداخت.
مهارتهای فنی در استخدام فرانت اند دولوپر
بررسی آگهیهای شغلی نشان میدهد که در شرکتهای مختلف انتظارات متفاوتی از یک برنامهنویس فرانتاند وجود دارد. بااینحال یک سری موارد بهصورت مشترک در اکثر آگهیها مشاهده میشود.
این مهارتهای فنی شامل موارد زیر است:
- HTML
- CSS
- JavaScript
- تسلط بر فریمورکها و کتابخانههای این حوزه بهخصوص Vue.js ،React و Angular
- توانایی طراحی واکنشگرا (Responsive Design)
- تسلط بر ابزار Git
- آشنایی با اصول Solid، Clean Code و کدنویسی با Performance مناسب
مهارتهای نرم در استخدام فرانت اند دولوپر
یک برنامهنویس بسیار قوی را تصور کنید که اهل تعامل با سایر اعضای تیم نیست و اطلاعات لازم را به سایرین منتقل نمیکند. نتیجهی این وضعیت اختلال کلی سیستم و خروجی نامطلوب سازمان است. به همین دلیل نیز شرکتها به مهارتهای نرم توجه خاص دارند. چراکه میدانند بر درآمدشان تاثیر مستقیم دارد.
مهمترین مهارتهای نرم مورد نیاز برای استخدام فرانت اند دولوپر شامل موارد زیر است:
- خلاقیت و توانایی حل مسئله
- یادگیرنده بودن
- روحیه کار تیمی
- نظم و مدیریت زمان
نقش سابقهی کاری در استخدام توسعه دهنده front end
برای اکثر شرکتها داشتن حداقل 3 سال سابقهی کاری، یک اولویت برای دعوت کارجویان به مصاحبهی استخدام فرانت اند است. اما درصورتی که شرکت توان چندانی برای پرداخت حقوق نداشته باشد؛ اقدام به استخدام فرانت اند کار جونیور یا کارآموز میکند. که در این حالت، نقش سابقهی کاری کمرنگ میشود.
اهمیت مدرک تحصیلی برای استخدام front end
داشتن مدرک تحصیلی در زمینهی مهندسی کامپیوتر یا فناوری اطلاعات یک مزیت برای استخدام فرانت اند دولوپر است. بااینوجود صرف داشتن مدرک برای استخدام کفایت نمیکند.
آنچه که اهمیت دارد، داشتن مهارت اجرایی است. افراد بسیار زیادی وجود دارند که مدرکی در حوزه مهندسی کامپیوتر ندارد اما مهارت بالایی در برنامهنویسی دارند و بدیهی است که این افراد در اولویت جذب باشند.
در نهایت از دیدگاه شرکتها داشتن مدرک مرتبط یک امتیاز مثبت تلقی میشود اما در کنار مدرک باید مهارت کافی وجود داشته باشد.
جایگاه زبان انگلیسی در استخدام فرانت اند
برای استخدام متخصص فرانت اند ، داشتن سطح زبان متوسط به بالا اهمیت دارد.
شاید بپرسید چرا؟
شما در حین کدنویسی با چالشها و سوالات متعددی روبرو خواهید شد که نیاز به سرچ دارد.
اکثر منابع دسته اول در حوزه برنامهنویسی به زبان انگلیسی هستند. پس طبیعی است که باید سطح زبان خوبی داشته تا بتوانید درک درستی از متون تخصصی یا ویدئوهای آموزشی داشته باشید.
ازطرفدیگر سرعت و حجم تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات بسیار بالاست. در یک بازار رقابتی، شما نمیتوانید منتظر محتوای ترجمهشده بمانید، در نتیجه به زبان انگلیسی نیاز دارید تا همیشه بهروز باشید.
۲. مسیر ورود افراد مبتدی یا جونیور (junior front end)
تا اینجای بحث در مورد نیازمندیهای استخدام فرانت اند از دیدگاه شرکتها گفتیم. حال میخواهیم ببینیم فردی که تازه فارغالتحصیل شده یا به تازگی کدنویسی فرانت اند را یاد گرفته؛ چطور میتواند در شرکتی استخدام شود.
اگر شما جزءِ این گروه از افراد هستید؛ دو راه اصلی در پیش دارید:
● کارآموزی
● استخدام به عنوان جونیور فرانتاند
عموم شرکتهای بزرگ با توجه به توان مالی، حجم بالای مشتریان، حساسیت کاری و اعتبار برند، از استخدام junior front end یا کارآموز خودداری میکنند. البته موارد استثنا نیز وجود دارد. برترین نفرات برخی بوتکمپها یا دورههای آموزشی خاص، این شانس را دارند که وارد این شرکتها شوند. اما بهطور کلی، این امکان برای تعداد محدودی از کارجویان فراهم میشود.
معمولاً شرکتهای کوچک که توان مالیِ خوبی ندارند به سمت جذب کارآموز میروند. حال اگر همین شرکت قدرت مالی بهتری داشته باشد؛ ممکن است به استخدام فرانت اند کار مبتدی نیز اقدام کند.
مرز باریکی بین جونیور فرانتاند و کارآموز فرانتاند وجود دارد. معمولاً جونیور فرانتاند تعدادی پروژه و دورهی آموزشی در رزومهی خود دارد و حتی ممکن است مدتی را به عنوان کارآموز طی کرده باشد. بنابراین سطح او از کارآموز بالاتر است.
درهرصورت اگر میخواهید به عنوان فرد جونیور یا کارآموز وارد شرکتی شوید؛ ادامهی این مطلب را دنبال کنید.
در بخش بعدی مراحل استخدام front end بهصورت گام به گام آمده است. در هر گام نکاتی بیان شده که میتواند شما را از سایر کارجویان متمایز کند.
۳. راهنمای مراحل جذب و استخدام فرانت اند کار جونیور
هر شرکتی دارای فرآیند جذب و استخدام مخصوص به خود است. مراحلی که در ادامه آمده، ممکن است در بعضی شرکتها کوتاهتر باشد. همچنین فرآیند استخدام نیز میتواند با ترتیب متفاوتی طی شود. اما آنچه اهمیت دارد، توجه به نکاتی است که در هر مرحله بیان خواهد شد.
آمادهسازی رزومه
مهمترین نکته در مورد رزومه، هدف از نوشتن آن است. هدف اصلی رزومه، دعوت شدن شما به جلسه مصاحبه است. پس طبیعی است که وقت خوبی برای آماده کردن آن اختصاص دهید. همچنین پس از آماده شدن رزومه، چندین بار آن را بخوانید و ویرایش کنید.
ساختار رزومه
در تصویر زیر، به ساختار شکلگیری و ایجاد رزومه توجه کنید.
– نام، عنوانشغلی و اطلاعات تماس در بالاترین قسمت قرار میگیرد.
– اطلاعات تماس شامل آدرس ایمیل، لینکدین، گیتهاب، شماره موبایل و شهر سکونت میشود.
– در بخش بعدی باید در قالب یک پاراگرف و به شکل داستانگونه از خودتان بنویسید.
– پس از آن بهترتیب سوابق شغلی و تحصیلات میآید. اگر سابقهی چندانی ندارید؛ میتوانید ابتدا بخش تحصیلات دانشگاهی را بیاورید.
– در انتها نیز مهارتها و بخش زبانهای خارجی میآید.
عکسِ رزومه و اختلافِ علما!
بیایید از عکس شروع کنیم. گذاشتن عکس از مواردی است که بر سر آن اختلاف است. اگر در رزومه از عکس استفاده میکنید؛ به چند نکته توجه داشته باشید:
– از یک عکس با پسزمینهی ساده استفاده کنید (ترجیحاً سفید).
– چهرهی شما باید بهصورت کامل و شفاف مشخص باشد.
– از گذاشتن عکسهای خانوادگی پرهیز کنید.
– کمی لبخند بزنید اما اغراق نکنید.
– سبک لباستان مانند لباسی باشد که در محل کار میپوشید.
چطور بخشهای متنی رزومه را بنویسیم؟
– بخش «دربارهی من» یا همان «about me» از چند خط یا یک پاراگراف تشکیل شده و حاوی یک معرفی جذاب از شماست. سعی کنید در همان خط اول، مهمترین دستاورد خود را بهصورت عددی بیان کنید. برای مثال: یک کارآموز فرانتاند که بیش از 200 ساعت آموزش تخصصی دیده است. برای نوشتن این قسمت، میتوانید از ابزارهای هوش مصنوعی کمک بگیرید.
– در بخش سوابق کاری در رزومه، اگر سابقهای ندارید؛ میتوانید به کارآموزی و پروژههایتان اشاره کنید. به یاد داشته باشید که پروژه نقش جدی در استخدام فرانت اند کار جونیور دارد. همچنین نام شرکت و تاریخ شروع و پایان را مشخص کنید. برای هر مورد در 3 الی 5 بولت، دستاوردهای خود را به صورت عددی بیان کنید. مثلاً: در این پروژه با بهینهسازی کدهای صفحهی محصول، نرخ تبدیل را 15 درصد ارتقاء دادم.
– برای بخش تحصیلات، باید نام دانشگاه، رشتهی تحصیلی و سال شروع و پایان را ذکر کنید. یادتان باشد که ابتدا آخرین مقطع تحصیلی را بنویسید. همچنین میتوانید فعالیتهایی که در زمان دانشگاه داشتید را به صورت بولتوار اضافه کنید. مثلا: عضویت در انجمن علمی، پروژه دانشجویی
– مهارتهای نرم و سخت را به صورت کلیدواژه بیان کنید. همچنین در بخش زبان خارجی، سطح خود را مشخص کنید.
– در صورت تمایل میتوانید بخشهای دیگری برای دستاوردها، دورههای آموزشی و مدارک تخصصی اضافه کنید.
چشمان آنها اسکن میکند!
رزومه شما مانند یک کالا یا محصولی در ویترین مغازه است. مشتری از جلوی ویترین عبور میکند. اگر رزومهی شما در نگاه اول جذاب نباشد، به سراغ مغازهی بعدی خواهد رفت.
در واقعیت نیز همین اتفاق میافتد، کارشناس جذب و استخدامِ (recruiter) شرکت، تعداد زیادی رزومه را بررسی میکند. بنابراین وقت چندانی برای هر رزومه اختصاص نمیدهد. به همین دلیل هر رزومه را در کمتر از ۲۰ ثانیه اسکن چشمی میکند.
اسکن چشمی به این معنی است که فقط بهدنبال کلماتِ کلیدی مرتبط به آن حوزهی شغلی بگردیم. بنابراین باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید تا در نگاه اول بتوان متوجه مهمترین نکات آن شد. اگر این مسئله را رعایت نکنید، رزومهی شما در همان ابتدایِ کار حذف میشود.
تعدادی از کلماتِ کلیدی رزومهی فرانتاند دولوپر:
HTML | CSS | Front-End Frameworks (فریمورکهای فرانتاند) |
JavaScript | UI/UX Design | Responsive Design (طراحی تعاملگرا) |
AngularJS | Bootstrap | Problem-Solving (حل مسئله) |
React.js | Git (گیت) | Self-Learner (یادگیرنده بودن) |
Vue.js | Teamwork (کار تیمی) | Code Debugging |
رزومه از یک نگاهِ بیرونی
– بهتر است رزومه را به زبان انگلیسی بنویسید؛ بهخصوص اگر متن آگهی شغلی هم انگلیسی باشد.
– از قالبهای ساده برای نوشتن رزومه استفاده کنید.
– شما فردی جونیور هستید؛ پس بهتر است که رزومهی شما در یک صفحه خلاصه شده باشد.
– فونت مناسب و یکنواخت، فاصلهی بین بخشها و اصول نگارشی را رعایت کنید.
– سعی کنید که رزومه خود را با توجه به نیازمندیهای شرکت مورد نظرتان ویرایش کنید. مثلاً یکی از مهارتهای شما برای این شرکت بسیار مهم است. بنابراین آن را در ابتدای فهرستِ مهارتها بنویسید.
– برخی شرکتها از سیستم بررسیِ خودکارِ ATS استفاده میکنند. میتوانید به کمک سایت Resume Worded، میزان تطابق رزومه خود با ATS را بررسی کنید.
– از ارائه اطلاعات دروغ و جعلی در رزومه خودداری کنید. در جلسه مصاحبه در مورد جزئیات آنها سوال میشود.
نکته مهم:
در نوشتن رزومه، همیشه یک اصل را به یاد داشته باشید. اینکه شما چه وظایفی برعهده داشتید؛ اهمیت ندارد. مهم این است که چه عملکردی داشتید و چه تغییری در پارامترهای شرکت ایجاد کردید.
تا اینجا، از مراحل جذب و استخدام فرانت اند ، فرآیند آمادهسازی رزومه را در قالب 3 بخش تشریح کردیم. در ادامه در مورد نحوهی پیدا کردن موقعیتهای شغلی صحبت میکنیم.
پیدا کردن موقعیتهای شغلی
کاهش هزینهی جذب نیرو و افزایش سرعت جذب، از اهداف واحد منابع انسانی در شرکت است. به همین دلیل شرکتها از کانالهای متعددی به جذب نیرو میپردازند. برخی کانالها هزینه کمتری دارند و برخی دیگران گرانتر هستند.
از جمله کانالهای جذب در شرکتها شامل موارد زیر است:
– آگهی در پلتفرمهای کاریابی و سایت شرکت
– آگهی در شبکههای اجتماعیِ شرکت و همکاران
– معرفی از طریق همکاران
شبکه بسازید تا راه کوتاه شود
برای شما به عنوان فردی که قرار است در حوزهی فناوری اطلاعات کار کند؛ واجب است که در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید. قاطعانه میتوان گفت که لینکدین مهمترین شبکهی اجتماعی برای پیدا کردن شغل است. برای مثال اگر همین الان، استخدام front end یا عبارات مشابه را در لینکدین سرچ کنید؛ آگهیهای زیادی خواهید دید.
شما باید در این شبکه حضور داشته باشید و افرادی که در حوزهی کاری شما هستند را دنبال کنید. سعی کنید با آنها شبکهسازی کنید و ارتباط (Connect) بگیرید. بسیاری از آنها مشتاق هستند تا به شما کمک کنند و به سوالاتتان پاسخ دهند. حتی ممکن است که شما را به شرکتی معرفی کنند یا بخواهند که در پروژهای مشارکت کنید.
لینکدین اولین جایی است که شرکتها آگهیهای شغلی را منتشر میکنند. چراکه به نسبت پلتفرمهای کاریابی، هزینهای ندارد. آنها از همکارانشان نیز میخواهند تا آگهیهای شغلی سازمان را منتشر کنند. به این ترتیب هرچه که شبکهی ارتباطی بزرگتری داشته باشید؛ آگهیهای شغلی بیشتری خواهید دید.
گسترش ارتباطات در لینکدین ساده است. افراد سرشناسِ حوزهی کاری خود را پیدا کنید و با آنها ارتباط بگیرید. معمولاً لینکدین ارتباط با آنها را پیشنهاد میدهد. سپس به لیست دنبالکنندگان آنها مراجعه کنید و از این لیست، افراد جدیدی را پیدا کنید.
پس از مدتی، پستهای لینکدین، شما را به گروههای تخصصی تلگرام میرساند. این گروهها یک مرجع معتبر برای راهنمایی و پاسخ به سوالات شما خواهند بود.
بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن رزومه در لینکدین
پلتفرمهای کاریابی و استخدام
پلتفرمهای کاریابی یکی دیگر از کانالهای جذب نیرو است که مزیت آنها تشریح جزئیات موقعیت شغلی است. با توجه به هزینه آگهی، برخی از شرکتها ابتدا از طریق کانالهای دیگر برای استخدام اقدام میکنند و سپس به سراغ این پلتفرمها میآیند. پلتفرمها علاوهبر موقعیتهای استخدام توسعه دهنده front end ، بر روی موقعیتهای کارآموزی نیز کار میکنند.
نام برخی از پلتفرمهای کاریابی در ادامه آمده است:
مصاحبهی شغلی
مصاحبهی شغلی به سه بخش قبل، حین و بعد از مصاحبه تقسیم میشود. در ادامه در مورد نکات مربوط به هر قسمت صحبت میکنیم.
قبل از مصاحبه
– ممکن است که قبل از مصاحبهی اصلی، یک گفتگوی تلفنی داشته باشید. هدف تنها یک آشنایی اولیه است تا شرکت اطمینان یابد که صلاحیت حداقلی برای شرکت در مصاحبه را دارید. باید آمادگی داشته باشید که یک شرح حال مختصر از خودتان بیان کنید.
– قاعدتاً شرکت یک آگهی شغلی برای استخدام فرانت اند منتشر کرده؛ آگهی را بهصورت دقیق بخوانید و بر روی نیازمندیهای شرکت تمرکز کنید.
– در مورد شرکت، سایت و اپلیکیشن آن تحقیق کنید و با زمینهی کاری آن آشنا باشید.
– بپرسید که قرار است با چه کسی مصاحبه کنید و در مورد او تحقیق کنید. برای مثال سری به پروفایل لینکدین او بزنید.
– پروژههای قبلی خود را مرور کنید تا بتوانید سوالات مربوط به آنها را پاسخ دهید.
– به مواردی که در رزومه گفتید، مسلط باشید.
– مکان شرکت و مسیر رسیدن به آن را چک کنید تا به موقع در جلسهی مصاحبه حاضر شوید.
– لباسی متناسب با فرهنگ آن سازمان بپوشید.
بیشتر بخوانید: سوالات روانشناسی برای مصاحبه شغلی
حین مصاحبه
سوالات مصاحبه معمولاً به دو بخش رفتاری و فنی تقسیم میشود.
مصاحبهی رفتاری معمولاً شامل سوالاتی مانند: بیان نقاط قوت و ضعف، بررسی واکنش شما در موقعیتهای مختلف و این سَبک سوالات میشود. اما در بخش مصاحبهی فنی بهصورت تخصصی بر سنجش مهارتهای فنی تمرکز میشود.
تنوع سوالات فنی محدود است؛ با گشتی در اینترنت، آنها را پیدا خواهید کرد. برای مثال میتوانید نگاهی به لینکهای زیر بیندازید اما بهتر است که خودتان هم سرچ کنید.
در لینک اول مجموعه سوالاتی آمده که به همت بیش از ۱۰۰ دولوپر و در طول چندین سال گردآوری شده:
سوالات مصاحبهی کاری فرانتاند – نمونهی اول
سوالات مصاحبهی کاری فرانتاند – نمونهی دوم
باور کنید یا نه؛ جلسهی مصاحبه غول ترسناکی نیست، فقط لازم است که روی سوالات تمرین و تمرکز کنید. برای اطمینانِ خاطرِ شما با یک متخصص فرانتاند گفتوگو کردیم. در ویدئوی زیر، مرتضی شجاعی از تجربههای مصاحبه برای استخدام فرانت اند میگوید.
برای دیدن نسخهی کامل این ویدئو، به یوتیوب کارنکن سر بزنید. (برای تماشا در یوتیوب، قندشکن را روشن کنید) امکان شنیدن نسخهی صوتی هم وجود دارد: شنیدن در کستباکس
اگر همچنان در مورد جلسهی مصاحبه نگران هستید؛ پیشنهاد میکنم که مقالهای تحت عنوان «چگونه برای مصاحبه شغلی آماده شویم؟» را بخوانید.
بعد از مصاحبه
– از مصاحبهکننده بخواهید که به شما بازخورد دهد. هرچند که اکثر شرکتها از این کار پرهیز میکنند اما نشان از بازخوردپذیری شما دارد.
– بخشهایی که در پاسخ به آنها مشکل داشتید؛ مشخص کنید. روی آن بخشها تمرکز کنید تا برای مصاحبههای آینده بهبود یابند.
– سوالات مصاحبه را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید تا دیدگاه خودشان را بیان کنند. این کار باعث میشود تا از جنبههای مختلف به یک مسئله نگاه کنید. داشتن دید سیستمی، میتواند یک امتیاز مثبت برای استخدام متخصص فرانت اند باشد.
ارزیابی شما از شرکت
فرقی نمیکند که هدف استخدام فرانت اند دولوپر باشد یا کارشناس بازاریابی، همواره برای ارزیابی یک شرکت باید به تعدادی سوال پاسخ دهید. با توجه به اولویتهای هر فرد، ارزیابی متفاوتی از یک شرکت وجود دارد. به سوالات زیر پاسخ دهید و با توجه به اولویتهایتان، شرکت مورد نظر را ارزیابی کنید.
– فرهنگ سازمانی شرکت چیست؟ آیا با شما تطبیق دارد؟
– مدیر مستقیم شما کیست؟ آیا در سطحی هست که دانش و تجربیات خود را به شما منتقل کند؟
– آیا شرکت برنامهای برای آنبوردینگ یا به عبارتی آشنایی شما با روال کاری سازمان دارد؟
– رفتار کارکنان شرکت در طول مراحل جذب چطور بود؟ آیا رفتار آنها با فرهنگ شرکت سازگاری داشت؟
– در لینکدین و گروههای مختلف در مورد شرکت بپرسید.
مذاکره حقوق و دستمزد
شما برای استخدام فرانت اند کار مبتدی به شرکت رفتهاید. همیشه مذاکره به عنوان فردی مبتدی یا بدون سابقه کمی دشوار است. پس سلاحی به جز نشان دادن تلاش و انگیزه خود ندارید، بنابراین کارفرما در این مذاکره دست بالا را دارد.
طبیعی است که در ابتدای راه، هدف اصلی رشد و یادگیری باشد. این یک جواب هوشمندانه است. در مراحل اولیه وقتی از شما در مورد حقوق درخواستی پرسیدند؛ بگویید که اولویت اصلی شما محیطی است که امکان رشد و یادگیری داشته باشد.
اگر شرکت برای جذب، ابراز تمایل کرد و شما نیز ارزیابی مثبتی از شرکت داشتید؛ رنج حقوقی خود را اعلام کنید.
از دوستانتان در لینکدین و گروهها، رنج حقوقی متناسب با خود را بپرسید. توجه کنید که رِنج اعلامی از طرف شما، نباید خیلی باز باشد. مثلاً اعلام محدودهی 10 تا 20 میلیون نشان از ناآگاهی شما دارد.
در آخر به شما توصیه میکنم که از استراتژی عجزمحور دوری کنید و بر مزیتهایتان تکیه کنید. مثلاً از قیمت بالای اجاره خانه و هزینه زندگی نگویید بلکه بر دورههایی که گذراندید و پروژههایتان تکیه کنید. مشکلات اقتصادی شما برای کارفرما اهمیتی ندارد.
۴. نکات تکمیلی استخدام junior front end developer (۳ اصل طلایی)
۳ اصل طلایی را هرگز فراموش نکنید. این اصول بهعنوان مزیت رقابتی شما عمل میکند و شما را از سایر افراد مبتدی متمایز میسازد :
۱- استمرار و چرخه بازخورد: هر جلسهی مصاحبه یک فرصت یادگیری است. به جلسه مصاحبه بروید؛ پس از جلسه ایرادات خود را یادداشت کنید و در نهایت روی این مسائل کار کنید تا بهبود یابند. خسته نشوید و این چرخه را ادامه دهید. خواهید دید در مصاحبهی دهم اکثر سوالات تکراری است و ایرادات شما بسیار کم شده است.
2- پروژه و نمونهکار: استخدام فرانت اند کار مبتدی ، بدون داشتن نمونهکار، غیرممکن است. پروژههای مختلفی را پیادهسازی کنید تا مهارت شما در مباحث فنی مختلف را نشان دهد. این پروژهها را در گیتهاب قرار دهید و لینک آن را درون رزومه و پروفایل لینکدین به اشتراک بگذارید.
3- شبکهسازیِ بیپایان: هرگز شبکهسازی را متوقف نکنید؛ حتی وقتی یک برنامهنویس باتجربه شدید. آشنایی با آدمهای جدید به معنیِ فرصتهای تازه است.
در دورهمیها، همایشها و دورههای آموزشی معتبر شرکت کنید. در لینکدین فعال باشید و در مورد همایشها، دورهها و پروژههایی که انجام دادید؛ صحبت کنید. به این شکل سایرین شما را خواهند شناخت و شبکهی ارتباطی گسترش مییابد. فرصتهای بیشتری به سراغِ شما میآید و بهعنوان فردی باانگیزه و پرتلاش شناخته خواهید شد.
در انتها باید یادآوری کنم که مواردی که در این مقاله مطرح شد. قوانین ثابت و تغییرناپذیر نیستند؛ بلکه براساس شرایط زمانی، تغییرات روز و مدل فکریِ سازمانها تغییر میکند.
سوالات متداول
مطالب مرتبط با این مقاله
برای استخدام فرانت اند از عناوین مختلفی استفاده میشود. مثلاً ممکن است در برخی آگهیها عنوان استخدام طراحی سایت front end را دیده باشید. لینکهای زیر نیز از همین قاعده پیروی میکنند. یعنی باوجود عناوین متفاوت، هر دو نقشهی راهی برای یادگیری برنامهنویسی فرانتاند هستند.
اگر میخواهید با فضای بازارِ کار فرانتاند دولوپر آشنا شوید، لینک زیر را دنبال کنید:
در بخشهای قبل گفتیم که انجام نمونهکار، مسیر استخدام فرانت اند کار مبتدی را تسهیل میکند. بنابراین مطالعهی مطلب زیر نیز در راستای همین هدف است:
حالا نوبت شماست. برای ما کامنت بگذارید. سوال بپرسید.
از تجربههایتان در مسیر استخدام فرانت اند بنوسید.
چه تجربیات تلخ و شیرینی از جلسات مصاحبه داشتید؟
حتی اگر تجربهای در این زمینه ندارید، آدرس لینکدین خودتان را کامنت کنید تا دوستان تازهای پیدا کنید.
ترس را کنار بگذارید! شبکهسازی و گسترش ارتباطات از همینجا شروع میشود.