دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

بازار کار برنامه نویسی فرانت اند

بازار کار برنامه نویس فرانت اند
4.7/5 - (29 امتیاز)

فرض کنیم شما مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار برنامه نویسی فرانت اند رو دارید و یا به تازگی مقاله فریلنسر طراحی سایت رو خوندید و نسبت به این شغل کنجکاو شدید و میخواید بفهمید که واقعاً وضعیت بازار کارش چطوره؟ چقدر میشه از این کار پول درآورد؟ میان این‌همه شغل در دنیا آیا بازار کار برنامه نویس فرانت اند، اوضاع خوبی داره؟

اگر دنبال جواب این سوالات هستید، جای درستی آمدید. این مطلب قراره به صورت واقع‌بینانه و البته مختصر و مفید، با نگاهی به تجارب شخصی و منابع معتبری مثل لینکدین و سایت‌های شغل‌یابی داخلی و خارجی پاسخی سرراست به این سوالات بده.

فهرست مطلب:

۱. بررسی آینده و دورنمای کلی بازار کار برنامه نویسی فرانت اند

آیا واقعاً بازار کار نیاز بالایی به برنامه نویسان فرانت اند داره؟ با استناد به مقالات مختلف در لینکدین و آگهی‌های شغلی، به راحتی میشه گفت که بله، نیاز بازار بالاست. اما دلیل این نیاز چیه؟

طبیعتاً با استفاده بیشتر مردم از اینترنت و گوشی‌های موبایل، تقاضای بالایی برای رابط کاربری و توسعه دهنده فرانت اند جهت ساخت اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها شکل خواهد گرفت.

بازار کار برنامه نویسی فرانت اند

بیزنس‌های زیادی در حال گذار از یک کسب و کار آفلاین به یک بیزینس آنلاین هستند. در نتیجه هر کدوم از کسب و کارها نیازمند اینترفیس‌های مخصوص به خود و ویژگی‌های اختصاصی هستند که به ناچار در جایی، به یک برنامه نویس فرانت اند نیاز خواهند داشت.

برای مطمئن شدن کافیه در گوگل سرچ کنید ?Are front-end developer jobs in demand پاسخ اکثر سایت‌های معتبر به روشنی High demand هست.

۲. مقایسه بازار کار برنامه نویسی فرانت اند با برنامه نویسی بک اند

شاید حقوق و دستمزد برنامه نویس فرانت اند و برنامه نویس بک اند تفاوت چندانی با هم نداشته باشند اما برنامه نویسی فرانت اند نسبت به بک اند بازار کار گسترده‌تر و فرصت های شغلی بیشتری داره. این رو با یک سرچ ساده در سایت‌های کاریابی داخلی و خارجی به راحتی میشه از تعداد آگهی‌های هر کدام از این شغل‌ها فهمید.

بهتره بدونیم “جونیور فرانت اند دولپورها” یا “برنامه نویسان سمت کاربر تازه کار” نسبت به برنامه‌نویس‌های تازه کار بک اند، آسان‌تر و ساده‌تر جذب بازار کار میشند.

شما برای برنامه نویس بک اند بودن نسبت به یک برنامه نویس سمت کاربر، نیاز به سابقه کار و مهارت بسیار بیشتری برای پذیرش یک پوزیشن دارید. این ویدیو در یوتوب از زبان یک برنامه نویس فول استک ایرانی در رابطه با مزایای برنامه نویسی فرانت اند نسبت به بک اند میتونه بهتون در این زمینه خیلی کمک کنه.

۳. روش‌های درآمدزایی در بازار کار برنامه نویسی فرانت اند

بازار کار برنامه نویس فرانت اند فراتر از استخدام شدن در یک شرکت و داشتن حقوق ثابت هست. به طور کلی میتونیم انواع شغل‌های این حوزه رو به چند دسته تقسیم کنیم:

بازار کار برنامه نویس فرانت اند
  • استخدام در شرکت: یکی از روش‌های مرسوم هست که مزیتش داشتن حقوق ثابته. با چک کردن آگهی‌های استخدام برنامه نویس فرانت اند در وبسایت‌های کاریابی میتونید فرصت‌های شغلی موجود رو پیدا کنید و برای مصاحبه درخواست بدید.
  • فریلنسری: میتونید از کانال‌های مختلف مثل دوست، آشنا، سایت شخصی و یا حتی در سایت‌هایی مثل پونیشا (که به دلیل شرایط قیمت‌گذاری و نحوه سفارش‌گیری توصیه نمیکنم!) سفارش کار بگیرید. ترجیحاً بهتر هست کانال فروشتون، وبسایت شخصی و یا اکانت سوشال مدیا باشه تا این امکان رو داشته باشید که خودتون رو به صورت مستقل پرزنت کنید.
  • تولید قالب و تمپلیت و فروش آن: تمپلت‌های آماده وبسایت بسازید و اونها رو در سایت‌های داخلی مثل راست‌چین، ژاکت و سایت‌های فروش تمپلت خارجی مثل تم‌فارست (بعد از غلبه به دردسرهای تحریم!) به فروش برسونید.
  • آموزش : پس از تسلط کافی به یک حوزه خاص، محتوای آموزشی در اون زمینه رو به صورت یک کورس تولید کنید و به فروش بگذارید. رسیدن به این مرحله نیازمند زیرساخت و زمان هست. باید ضمن تولید دوره در یکی از سوشیال مدیاهای محبوب، مخاطب کافی داشته باشید تا مشتری برای خرید محصولتون وجود داشته باشه.
  • ساخت بیزینس مدل خلاقانه و متمرکز کار کردن بر روی یک حوزه خاص: فراتر از روش‌های مرسوم میشه به بیزینس مدل‌های خلاقانه فکر کرد. مثلاً راه‌اندازی یک وبسایت برای ارائه خدمات طراحی وبسایت مختص به یک حوزه خاص مثل گل‌فروشی‌ها، پزشک‌ها و هر گروه شغلی دیگه. با تمرکز و برندینگ بر روی یک حوزه خاص احتمال اینکه مشتری‌های اون حوزه به سراغ شما بیان، خیلی بیشتر میشه.

۴. شرایط کار، حقوق و دستمزد برنامه نویسی فرانت اند

یکی از سرراست ترین روش‌ها برای بررسی بازار کار برنامه نویسی فرانت اند جستجو کردن در سایت‌های کاریابی ایرانی مثل جاب ویژن، جابجینا و یا ایران تلنت هست. با دیدن آگهی های استخدام میشه متوجه شد که در حال حاضر در بهار ۱۴۰۲، حقوق ثابت برنامه نویس فرانت اند در محدوده ۱۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان هست. قطعاً هستند کسانی که حقوق بیشتری دریافت میکنند اما این یک محدوده واقع‌بینانه است.

نکات مهمی هست که برای کار کردن در ایران بهتره مد نظر قرار بدید. به عنوان مثال روی انتخاب شرکتی که میخواهید کار کنید حساسیت داشته باشید. فرهنگ کارکنان شرکت، حقوق و خیلی از جزییات دیگر اهمیت جدی دارد. همکاران به طور خاص، در شروع مسیر شغلی میتونند به سرعت شما رو در مهارت‌های کاریتون جلو بیاندازند.

و اما در مورد کارآموزی که یکی از مسائل حساس هست بهتره در انتخاب شرکت برای کارآموزی کمی وسواس داشته باشید. این رو در نظر داشته باشید که علاوه بر کارفرما شما هم انتخابگر هستید. کارآموزی میتونه در احساس شما نسبت به این شغل تعیین‌کننده باشه، پس باز هم شخصیت کارفرما و همکاران رو در اولویت قرار دهید و به معتبر بودن شرکت توجه کنید تا جایی رو انتخاب کنید که روی یادگیری شما اثر مثبت بگذاره.

۵. امکان درآمد دلاری در بازار کار برنامه نویسی فرانت اند

از مزایای بسیار مهم این شغل امکان دورکاری و یا راه اندازی یک کسب و کار کاملاً آنلاین برای مشتریان خارجی هست. فرض کنیم شما بعد از آماده کردن خودتون، حقوقی میانگین در حدود ۳ هزار دلار در ماه داشته باشید، با قیمت دلار حدود ۵۵ هزار تومن در بهار ۱۴۰۲، شما ماهیانه بیش از ۱۵۰ میلیون تومان درآمد ماهیانه خواهید داشت. این بیشتر از اکثر شغل‌ها در ایران هست و با افزایش قیمت دلار، ریسک عقب ماندن از تورم رو هم نخواهید داشت.

درآمد و حقوق برنامه نویسی front end

جهت آماده شدن برای درآمد دلاری به عنوان برنامه نویس فرانت اند بعد از کسب مهارت‌های پایه، چند نکته رو بهتر هست انجام بدید:

  • به گیت هاب توجه ویژه داشته باشید. نمونه کارهای انجام شده رو اونجا قرار بدید.
  • در مدیوم مطالب مورد علاقه و مرتبط با این حوزه رو دنبال کنید و بخونید.
  • یاد بگیرید با لینکدین کار کنید. درخواست کار از طریق لینکدین یکی از روش‌های استاندارد برای فعال بودن در بازار کار برنامه نویسی فرانت اند هست. در لینکدین به دیگران پیام بدید و سوال کنید، هستند کسانی که شما رو راهنمایی کنند.
  • آماده شدن برای مصاحبه کاری با خواندن نمونه سوالهایی که در اینترنت وجود داره میتونه به شما کمک کنه چون در اکثر موارد، ۹۰ درصد سوالات مصاحبه‌های کاری تکراریه و آمادگی شما به چشم مصاحبه‌کننده خواهد اومد.
  • همچنین معرفی از سمت دوستانی که احیاناً در خارج از ایران هستند و شما رو به کارفرما معرفی کنند یک از گزینه‌های بسیار موثره.

اگر میخواید این نکات و چیزهای بیشتری رو در رابطه با بازار کار برنامه نویسی فرانت اند از زبان یک برنامه نویس فرانت اند که خودش در حال حاضر در ایران درآمد دلاری داره بشنوید، این ویدیو از مصاحبه مسعود شجاعی با پادکست کارنکن رو در یوتوب از دست ندید.

۶. متخصص شدن در برنامه نویسی فرانت‌ اند

برنامه نویسی front end

فراتر از مهارت‌های پایه مثل HTML ،CSS و JavaScript در بازار کار برنامه نویسی فرانت اند زمینه‌های خاصی وجود دارند که فرانت کارها میتونند در اون حوزه‌ها به صورت اختصاصی کار کنند. گرچه در واقعیت شما تسلط نسبی به همه موارد خواهید داشت اما با تخصص در یک یا چند حوزه از این موضوعات، میتونید خودتون رو از دیگران تمایز بدین و برای کارفرمایان یا مشتریانتون ارزشمندتر باشید و درخواست حقوق بیشتری کنید.

این تخصص‌ها شامل موارد زیر میشه:

۱. طراحی واکنش‌گرا (Responsive Design): توسعه دهندگان فرانت اند با تخصص در طراحی واکنش‌گرا اطمینان حاصل می کنند که وبسایت‌ها و برنامه‌ها برای اندازه‌های مختلف صفحه نمایش و دستگاه‌ها بهینه شده‌اند.

۲. قابلیت دسترسی (Accessibility): توسعه دهندگان فرانت اند با تخصص در Accessibility اطمینان می‌دهند که وب سایت‌ها و برنامه‌ها برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده و در دسترس هستند.

۳. عملکرد (Performance): توسعه دهندگان فرانت اند با تخصص در بهینه‌سازی عملکرد یا Performance اطمینان حاصل می‌کنند که وبسایت‌ها و برنامه‌ها به سرعت و کارآمد بارگیری می‌شوند و تجربه کاربر را بهبود می‌بخشند.

۴. چارچوب‌ها و کتابخانه‌ها (Frameworks and libraries): توسعه دهندگان فرانت اند ممکن است در استفاده از چارچوب‌ها یا کتابخانه‌های خاصی مانند React، Vue.js، یا Angular برای ساخت وب سایت‌ها و برنامه‌ها تخصص داشته باشند.

دقت کنید فرانت اند دولوپری دست بالا رو در بازار کار برنامه نویسی فرانت داره که به یک یا چند تا از فریم ورک‌های مربوط به این حوزه مثل ری‌اکت، انگولار و … تسلط داره.

۷. شروع کنید!

بازار کار برنامه نویسی فرانت اند

حالا که دید کافی در مورد میزان درآمد و بازار کار برنامه نویس فرانت اند داریم، بهتره خودمون رو ارزیابی کنیم و برای ساخت رزومه‌ای قوی‌تر برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. در آخر این نکات رو برای ادامه مسیر مد نظر داشته باشید:

  • عادت کنید که سراغ خواندن منابع انگلیسی برید تا بتونید همیشه یادگیرنده و به روز بمونید و از مزیت زبان انگلیسی استفاده کنید.
  • بیاد داشته باشید این شغل به دلیل تقاضای بالا و درآمد کافی در حال حاضر یکی از بهترین حرفه‌ها برای مهاجرت کاری هست.
  • در نهایت صبور و قوی باشید و ادامه بدید. این اصل بنیادین, همیشه و در همه‌ی زمینه‌ها جواب میده.

مطالب مرتبط:

اگر دوست دارید نگاهی به دوتا از مطالب ما که بی‌ارتباط به بازار کار برنامه نویسی فرانت اند هم نیست بیاندازید، خواندن این دو مطلب رو توصیه میکنم:

این مطلب به کارتون اومد؟ اگر نظر یا تجربه‌ای در مورد بازار کار برنامه‌ نویسی فرانت اند دارید زیر همین مطلب با دیگران در میان بگذارید. من کامنت‌ها رو میخونم و تا جایی که بدونم پاسخ میدم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.