استارتاپ گرایند یک برنامه جهانی است که در آن افراد و کارآفرینان متخصص در حوزه وب و تکنولوژی، در تلاش هستند که استارتاپهای تازه تأسیس و نوپا را حمایت کنند.
شرکت در استارتاپ گرایند برای هر کارآفرینی میتواند مفید واقع شود، به شرطی که بتواند از تجربهها و اشتباهات کسبوکارهای موفق درس بگیرد.
حال ممکن است سوال پیش بیاید که معنی استارتاپ چیست و منظور از Startup Grind چیست؟
در این مقاله سعی بر این است که اطلاعاتی کاربردی در زمینه استارتاپ گرایند در اختیارتان قرار دهیم و شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.
آنچه که در ادامه مطلب خواهید خواند:
استارتاپ گرایند، فرصتی برای استفاده از تجربه استارتاپهای موفق
امروزه در سراسر جهان، کسب و کارهای زیادی پا به عرصه گذاشتهاند. در این مسیر بسیاری از آنها شکست خوردهاند یا موفق شدهاند.
حال به نظر شما دلایل شکست استارتاپ ها چیست؟ ذینفعان یک استارتاپ چگونه باید با هم در تعامل باشند؟ چگونه میتوان با نمونه استارتاپ های موفق آشنا شد؟
برای یافتن پاسخ این سوالها میتوان گفت که شرکت در یک رویداد استارتاپ گرایند مناسبترین راه است.
در این رویداد، کارآفرینان نوپا، میتوانند در یک فضای دوستانه و پس از شنیدن تجربیات کارآفرینان موفق و باتجربه، به ارتباطسازی با دیگران بپردازند. نیروهای متخصص برای تیم خود جذب کنند، با سرمایهگذاران مذاکره کنند و برای پیشبرد اهداف کسبوکار خود، از منابع درست بهره ببرند.
ایجاد این استارتاپ در سال 2010 توسط درک اندرسن باعث شد که دغدغه افراد کارآفرین کمتر شود و گامهای اولیه را محکمتر بردارند.
هدف اصلی استارتآپ گرایند دادن مشاوره و کمک دوستانه برای بالا بردن کیفیت کار افراد جوان است که دنبال به ثمر نشاندن ایدههای خود هستند.
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تازه کارآفرین شدهاید یا ایده خلاقانهای دارید، شاید وقت آن است که در یکی از رویدادهای استارت آپ گرایند، که در شهرهای مختلف برگزار میشود شرکت کنید.
استارتاپ گرایند چیست؟
در بخشهای قبلی مقاله درباره هدف و ماهیت استارتاپ گرایند صحبت شد، اما در این بخش قصد داریم به صورت کلی به مفهوم این استارتاپ بپردازیم.
گفتیم که Startup Grind یک برنامه جهانی است که جمعی از کارآفرینان در حوزه وب و تکنولوژی در آن برنامه حضور دارند و تجربههای خود را بیان میکنند.
این برنامه هم مانند استارتاپ ویکند، اهدافی مانند انتقال تجربهها، آموزش و شبکهسازی را دنبال میکند.
این رویداد محبوب معمولاً ماهی یک بار در بیش از 80 شهر دنیا، با دعوت از کارآفرینان موفق و شرکت علاقمندان برگزار میشود تا در مدت زمان مشخص و در محیطی صمیمی بتوانند از چالشها و موفقیتهای خود صحبت کنند.
پس از حدود یک ساعت مصاحبه با فرد کارآفرین، فرصتی برای میهمانان ایجاد میشود که با ایجاد ارتباط با یکدیگر، به دنبال پاسخ سوالات خود و یا تیمسازی و جذب سرمایهگذار باشند.
در وبسایت رسمی این رویداد، کارآفرینان میتوانند به اطلاعات مفیدی دست یابند و به ویدئوی سخنرانی موسسین برجسته نمونه استارتاپ های موفق دنیا در یوتیوب دسترسی داشته باشند. البته و متأسفانه، برای دیدن هر دو سایت نیاز به قندشکن خواهید داشت 🙂
اهداف استارتاپ گرایند
هر استارتاپی که در سرتاسر جهان ایجاد میشود قطعاً اهدافی را به دنبال دارد، استارتاپ گرایند هم از این قاعده مستثنی نیست.
اگر تا به اینجای مطلب با مفهوم استارتآپ گرایند آشنا شده باشید، احتمالاً میتوانید اهداف این برنامه را حدس بزنید.
برخی از این اهداف عبارتند از:
- مطلع شدن از تلاطمهای ایجاد یک استارتاپ موفق و استفاده از تجارب به جهت کم شدن اشتباهات موجود در مسیر
- شناخت بنیانگذاران و مشتریان جدید
- آشنایی با انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها
- دیدار با افراد متخصص در حوزه استارتآپ خود
- رشد برند با استفاده از تجربیات کارآفرینان موفق
- تیمسازی و جذب نیروی انسانی جدید
- یافتن ایدههای جدید برای رشد استارتاپ خود
سوالات متداول درباره استارتاپ گرایند
کارآفرینان در این رویداد، سعی میکنند بهترین نکات موجود در مسیر استارتاپ خود را در اختیار حاضرین بگذارند و مسیر موفقیت استارتاپهای تازه تأسیس را هموار کنند.
در این استارتاپ به فاکتورهایی همچون شناخت رقبا، هزینه راه اندازی استارت آپ و فرصتهای موجود در مسیر میپردازند.
با شرکت در این استارتاپ میتوانید اطلاعات بیشتری درباره علل موفقیت استارتاپهای بزرگ کسب کنید. از دیگر مزایای آن میتوان به مواردی همچون رشد برند استارتاپ، ایده گرفتن از تجربهها و استراتژی رقبا نیز اشاره کرد.
انواع رویداد کارآفرینی استارتآپ گرایند
در استارتاپ گرایند جمعی از کارآفرینان و نمونه استارتاپ های موفق وجود دارند که هر ماه یک بار در هر شهری برگزار میشود.
رویداد استارتاپ گرایند به سه صورت برگزار میشود:
- کلاسیک (SG): رویداد استارتاپ گرایند کلاسیک به صورت ماهانه در هر جامعهای برگزار میشود.
- ایکس (SGx): رویداد استارتاپ گرایند ایکس، گزینه مناسبی برای شهرهای کوچک است. به این دلیل که در شهرهای کوچک و کمجمعیت، تعداد کارآفرین موفق و شناخته شدهی کمتری وجود دارد.
- یو (SGu): رویداد استارتاپ گرایند یو، ویژه دانشجویان است و در بسیاری از شهرها، هر ترم برگزار میشود.
برگزاری رویداد استارتاپ گرایند در ایران
خوشبختانه پای استارتاپ گرایند چند سالی است که به ایران هم باز شده و در شهرهای اصفهان، تهران، رشت، اراک، شیراز، یزد و … چندین دوره از آن برگزار شده است.
سازمانهای دولتی و خصوصی مختلفی مانند اتاق بازرگانی، جهاد دانشگاهی، پارکهای فناوری و … به عنوان میزبان این رویداد فعالیت میکنند که برای اطلاع از زمان برگزاری این رویداد، لازم است صفحات اجتماعی آنها را دنبال کنید.
به عنوان مثال چند سال پیش استارت آپ گرایند اصفهان با حضور مدیرعامل تپسی، به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد که مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.
مطالب مرتبط
احتمالاً شما هم خیلی جاها واژههای استارتاپ و کارآفرینی را پشت سر هم دیدهاید و شاید برایتان سوال باشد که آیا این دو هممعنی هستند یا با هم متفاوتند؟اگر میخواهید تفاوتهای میان استارتاپ و کارآفرینی را بدانید، روی لینک زیر کلیک کنید:
استارتاپها با شرکتهای دانشبنیان هم تفاوت دارند برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، مطالعه مطلب زیر را پیشنهاد میدهیم:
اگر دوست دارید در مسیری درست یک استارتاپ راه اندازی کنید و گامهای اول را مطمئنتر بردارید، مطلب زیر برای شماست:
حالا که پای در راه نهاده و به فکر راهاندازی استارتاپ خود هستید، لازم است با اصطلاحات و واژههای تخصصی این حوزه آشنا شوید. مطلب زیر برای شما نوشته شده است:
اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره انواع استارتاپ بدانید و به دنیای استارت آپها سفر کنید روی لینک زیر کلیک کنید:
اگر به شناخت انواع استارتآپها در حوزههای مختلف علاقه دارید، پیشنهاد میکنیم مطلب استارتهای حوزه گردشگری را بخوانید:
در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی را از استارتاپ گرایند، اهداف آن و انواع رویداد کارآفرینی استارتآپ گرایند در اختیار شما قرار دهیم.
آیا تا به حال تجربه شرکت در رویداد استارت اپ گرایند را داشتهاید؟
به نظر شما شرکت در چنین رویدادهایی چقدر میتواند برای افراد کارآفرین و کمتجربه مفید باشد؟
خوشحال میشویم که نظرات خود را درباره این موضوع، در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.