تصور کنید شما در یک شهری هستید و محصول یا خدماتی برای فروش دارید. در سمت دیگر رودخانه شهر بزرگی است پر از مشتریهایی که به کالا یا خدمات شما نیازمندند. طراحی انواع تبلیغات آنلاین درست، پلی بین شما و این مشتریها خواهد ساخت. همراه من باشید تا با آجر به آجر این پل آشنا شویم. میتوانید با استفاده از مطلب صفر تا صد روانشناسی تبلیغات، تبلیغات جذابتر و پربازدیدتری داشته باشید.
فهرست مطالب:
- تعریف تبلیغات آنلاین
- انواع تبلیغات آنلاین
- ۷ روش کاربردی طراحی تبلیغات آنلاین همراه با نکات
- کدام روش تبلیغات آنلاین برای من مناسب است؟
- کلام آخر
تعریف تبلیغات آنلاین
به تمام فعالیتهای تبلیغاتی که در بستر اینترنت انجام شود، تبلیغات آنلاین میگویند. تبلیغات آنلاین ۳ مزیت پررنگی دارد که باعث برتری آن به تبلیغات سنتی میشود؛ که شامل:
- دسترسی به مخاطبان در سراسر دنیا
- هزینههای کمتر
- ارزیابی دقیقتر نتایج تبلیغات
انواع تبلیغات آنلاین
در دنیای امروزه همه ما به طور متوسط چند ساعت از وقت خودمان را در اینترنت سپری میکنیم. بنابراین روشهای بسیار زیادی برای تبلیغات آنلاین به وجود آمده است. به طور کلی، تمام انواع آن را میتوان در ۶ گروه زیر جای داد.
۱- تبلیغات کلیکی: در این نوع تبلیغات، شما برای خرید ترافیک هزینه میکنید. یعنی به ازای تعداد مشخصی بازدید هزینه پرداخت میکنید.
۲- انواع تبلیغات آنلاین از نظر محتوا : تولید محتوای باکیفیت و مرتبط با هدف تبلیغ کالا یا خدمات.
۳- تبلیغات بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO): بهبود دادن دیده شدن در موتورهای جستجو را سئو میگویند. به بیان سادهتر، اگر شما وبسایتی دارید که در صفحات دوم به بعد گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) قرار دارد. هنگام جستجو عبارت مرتبط با آن مخاطبان شما اصلا آن را نمیبینند. سئو با بهبود محتوای وبسایت شما آن را به لینکهای ابتدایی صفحهی اول منتقل میکند. که همین امر باعث افزایش بازدید و ترافیک برای شما میشود.
۴- تبلیغات در شبکههای اجتماعی: در این روش تبلیغات با استفاده از شبکههای اجتماعی (تلگرام، یوتیوب، اینستگرام و…) صورت میگیرد.
که به دو شیوه انجام میشود:
۱- میتوانید با تولید و انتشار محتوای باکیفیت، مرتبط و هدفدار در صفحهی شخصی خود اقدام به تبلیغات کنید.
۲- میتوانید با پرداخت هزینه به اینفلوئنسرها یا افراد دیگری که دنبالکنندگان بالایی دارند تبلیغات خود را انجام دهید.
مطلب منتشر شدهدیگری در این حوزه که میتواند کمک خوبی به شما بکند: استراتژی تبلیغات در شبکههای مجازی
۵- ایمیل مارکیتینگ: تبلیغ کردن کالا یا خدمات از طریق ایمیل.
۶- افیلیت مارکتینگ (بازاریابی پیوسته): در این نوع تبلیغات شما با همکاری بقیه افراد و شرکتها محصولات یا خدمات آنها را معرفی و به فروش میرسانید؛ در مقابل از آنها کمسیون دریافت میکنید.
۷ روش کاربردی تبلیغات آنلاین:
حالا که با ۶ گروه کلی انواع تبلیغات آشنا شدید، بیایید تا با ۷ نمونه از پربازدیدترین روشهای تبلیغات آشنا شویم. البته که روشهای تبلیغات به این ۷ مورد محدود نمیشوند؛ اما احتمال مفید بودن روشهای زیر بیشتر است.
۱- تبلیغات با گوگلادز
شاید برای شما جالب باشد بدانید که درآمد اصلی شرکت گوگل، از گوگل ادز به دست میآید. با انجام تبلیغ از طریق سرویس گوگل ادز، گوگل در هنگام جستجو عبارت مرتبط با سایت شما آن را در صفحهی اول و در لینکهای ابتدایی قرار میدهد. با این کار سایت شما در معرض دید کاربران زیادی قرار میگیرد؛ که این کار باعث افزایش کلیک و ترافیک بالا برای شما میشود.
۲ نکته مهم:
۱- با این روش تبلیغات کاربران زیادی محتوای سایت شما را مشاهده خواهند کرد. اما اگر محتوای خوب و خدمات با کیفیت نداشته باشید؛ و نتوانید اعتماد مشتریان را به دست آورید. عملاً این تبلیغات برای شما سودی نخواهد داشت.
۲- در صورتی که از این سرویس استفاده کنید؛ اگر یک یا چند بیزنس مشابه کسبوکار شما نیز از این سرویس استفاده کنند؛ گوگل با بررسی کیفیت محتوای وبسایت هر بیزنس تصمیم میگیرد که کدام یک لینک اول و کدام یک لینک دوم صفحهی اول قرار بگیرد. پس داشتن محتوای خوب نیز مهم است.
برای طراحی کمپین تبلیغاتی و آموزش استفاده از سرویس گوگل ادز میتوانید از آموزشهای رایگان این وبسایت استفاده کنید: vdigimarketing.com
۲- تبلیغات در اینستگرام
طبق آمار یکی از پراستفادهترین شبکهی اجتماعی در بین ایرانیان اینستاگرام است. اگر کسبوکار کوچکی دارید یا تازه شروع به کار میکنید، تبلیغات از طریق این برنامه میتواند یک شیوه عالی برای شما باشد. با توجه به اینکه بلاگرها و اینفلوئنسرها دنبالکنندگان خیلی زیادی دارند میتوانند کسبوکار شما را به تعداد خیلی زیادی مخاطب معرفی کنند.
۴ نکته برای این شیوه تبلیغات آنلاین:
۱- قبل از انجام تبلیغ در پیجی، تحقیق کنید. میزان تعامل مخاطبین، میزان رضایت افراد دیگر از تبلیغات و بازخورد آنها را بررسی کنید. برای نمونه یکی از مواردی که میتوانید به آن توجه کنید این است که وقتی اینفلوئنسر مد نظر شما پیج یا کسبوکاری را معرفی میکند، چه تعداد دنبالکننده به آن پیج اضافه میشود. حتی میتوانید به آنها پیام بدهید و نظرشان را بپرسید.
۲- بهتر است تبلیغ خودتان را به پیجی بسپارید که محتوای آن به محصولات و یا خدماتی که خواهان معرفی آنها هستید، ارتباط داشته باشد.
۳- مطمئن شوید که بلاگر یا اینفلوئنسری که انتخاب میکنید، برای معرفی بیزنس شما فرد مناسبی است. به این دلیل که اگر معرفی را به فردی بسپارید که با انجام تبلیغات نامناسب اعتماد مخاطبینش را از دست داده است؛ ممکن است نتیجه مطلوبی از این تبلیغ عاید شما نشود.
۴- توجه داشته باشید پیجی که برای تبلیغ انتخاب کردهاید تعامل خوبی با مخاطبینش دارد، و برای بالا بردن تعداد دنبالکنندگانش فالور فیک نخریده باشد.
مطلب کامل تبلیغات در اینستگرام
۳- تولید محتوای ویدئویی
جذابترین نوع از تبلیغات کلیکی تبلیغات ویدئویی است. بنابراین یک راه عالی برای معرفی کسبوکار شما میتواند باشد. ویدئوها پیامهای شما را قابل فهم و جذاب به مخاطب منتقل میکنند. به سادگی میتوانید آنها را در صفحهی شخصی خودتان، در اینستگرام، یوتیوب و … انتشار دهید.
به ۲ روش میتوانید تبلیغ ویدئویی خودتان را در معرض نمایش برای بقیه قرار دهید:
- ۱- میتوانید تیزرها یا ویدئوهای خودتان را به صورت مستقل در شبکههای مجازی، وبسایت شخصی خودتان و … انتشار دهید.
- ۲- میتوانید ویدئوهای خود را با پرداخت هزینه همراه با سایر فیلمها، که پس از تحلیل رفتار ببیننده و سایر پارامترها، ممکن است در ابتدا، وسط یا انتهای ویدیوهای دیگر قرار بگیرد.
۲ نکته برای طراحی تبلیغات آنلاین ویدئویی:
۱- اگر به فیلمهای تبلیغاتی منتشر شده توجه کرده باشید؛ میبینید که در مواقعی یک کارخانه یا بیزنس برای محتوای ویدئوهای خود از روند تهیه محصولاتش، نحوه انجام خدماتش برای مشتریها و معرفی کارکنانش فیلم تهیه میکند. علاوهبر اینکه این ویدئوها برای مخاطبین جذاب هستند؛ همچنین موجب جلب اعتماد مشتریان و مخاطبین شما میشوند. حتی میتوانید خودتان با تهیه فیلمهای خلاقانه از معرفی محصول و یا خدماتی که ارائه میدهید و انتشار این فیلمها به معرفی کسبوکارتان کمک کنید.
۲- طراحی تبلیغات آنلاین ویدیوئی امروزه چندان سخت نیست. خودتان میتوانید با کمترین هزینه و بدون نیاز به دانش فنی تیزرهای تبلیغاتی برای خودتان تهیه کنید.
لینک ۲ وبسایت طراحی انواع تبلیغات آنلاین : viditor.net vidiwood.com
۴- تبلیغات با کمک مشتریان
آیا برای شما پیش آمده که به دلیل تعریف دوستان یا آشناها محصولی تهیه کردید یا از خدماتی استفاده کردید؟ واقعیت این است که توصیه یک دوست در رابطه با خرید برای هر کدام از ما از هر تبلیغی مهمتر است. این خود باعث شد نوع جدیدی از انواع تبلیغات آنلاین شکل بگیرد.
تبلیغ کردن به واسطه مشتریان چندین برابر بیشتر از سایر تبلیغات اعتماد بقیه را برای خرید جلب میکند. شما میتوانید در شبکههای اجتماعی با برگزاری مسابقات و قرعهکشیهای جذاب از مخاطبان خود بخواهید که نظر خودشان، خریدشان و … را از محصول و یا خدماتتان به صورت فیلم و عکس انتشار دهند و برای شما بفرستند. با این کار هم شما را به نزدیکان خودشان معرفی میکنند و هم آنها را ترغیب میکنند تا از شما خرید کنند.
نکته:
این روش یک شمشیر دولبه است. اگر بقیه از محصولات و خدماتتان راضی نباشند، ممکن است با انتشار نظرات و محتوای منفی، باعث شهرت بد و منصرف شدن بقیه از خرید شوند. پس از بالا بودن کیفیت محصولات و خدماتتان اطمینان حاصل کنید تا رضایت مشتریان و اعتماد آنها را جلب کنید.
۵- اسپانسر شدن
حمایت مالی یک وبینار، پادکست یا قسمتی از یک برنامه پرطرفدار با توجه به افزایش روزافزون دنبالکنندگان این برنامهها به خصوص پادکستها، میتواند روش خوبی برای تبلیغ شما باشد. یادتان باشد هدف اصلی تبلیغات همیشه فروش نیست. درمواردی که یک کسبوکار یا برند نوپا است؛ نیاز دارد تا ابتدا در بازار هدف بین مشتریان اول شناخته شود. هنگامی که شما برای یک وبینار، پادکست یا … اسپانسر میشوید؛ در ابتدا، وسط یا انتهای یک اپیزود میتوانید برند، محصول یا خدماتتان را معرفی کنید.
۲ نکته:
۱- میتوانید بازار هدف خودتان را مشخص کنید. سپس با توجه به پرسونای مخاطبین شما و اینکه دقیقاً میخواهید تبلیغ شما به گوش چه کسانی برسد؛ در برنامههای مرتبط اسپانسر شوید.
۲- هر چه مخاطبین یک برنامه بیشتر باشند؛ باید هزینه بیشتری برای اسپانسری بپردازید.
۶- انواع تبلیغات سایت
تبلیغات در وبسایتها نیز جزئی از تبلیغات کلیکی به شمار میآید. در این نوع تبلیغات شما با طراحی گیف یا عکس جذاب باید بینندهها را ترغیب کنید که روی آگهی کلیک کنند. هزینههای این نمونه از تبلیغات به گونهای است که بابت تعداد مشخصی کلیک هزینه پرداخت میکنید.
۲ نکته:
۱- برای پیدا کردن وبسایت مناسب تبلیغ خودتان میتوانید عبارتهای مرتبط با کسبوکارتان را در اینترنت سرچ کنید. سایتهای بالا آمده را بررسی کنید. از بین سایتهایی که به نظر شما مناسب است؛ در همان جا میتوانید تبلیغات خودتان را نمایش دهید.
۲- یادتان باشد در تبلیغ در وبسایتها ترغیب مخاطب برای کلیک کافی نیست؛ بلکه باید چنان او را مجذوب کنید که پس از کلیک، کالا یا خدمات شما را خریداری کند.
۷- شرکتهای تبلیغات آنلاین
طبیعی است اگر برای طراحی تبلیغات آنلاین خود سردرگم شوید. پیدا کردن روش مناسب تبلیغات آنلاین در میان دهها روش، تعیین استراتژی تبلیغاتی، نگرانی از بازدهی روش انتخاب شده و … ممکن است برای شما انجام تمام این کارها دشوار باشد. کمک گرفتن از افراد حرفهای شاید هزینههای شما را کمی بالاتر ببرد؛ اما احتمال ثمربخش بودن تبلیغات را نیز بیشتر میکند.
میتوانید از شرکتهای تبلیغات آنلاین و افراد حرفهای در این حوزه کمک بگیرید. این شرکتها با بررسی محصولات یا نوع خدمات، شرایط و اهدافتان، روشهای تبلیغاتی مناسب را پیشنهاد میدهند. بعد از اتمام مشورت با شما به طراحی کمپین تبلیغاتی و انجام کارهای تبلیغاتی شما میپردازند.
لینک چند شرکت تبلیغاتی: www.yektanet.com www.sabavision.com tapsell.com
کدام روش تبلیغات برای من مناسب است؟
جواب دادن به این سوال به پارامترهای زیادی از جمله هدف شما از تبلیغ، میزان بودجه شما، بازار هدف و … بستگی دارد. پس جواب این سوال به شما و کسبوکارتان بستگی دارد.
اما چند نکته زیر را به یاد داشته باشید:
۱- هدف نهایی هر تبلیغ فقط افزایش تعداد مشتریان نیست؛ آگاه کردن مردم از برند و افزایش ترافیک نیز میتواند باشد.
۲- برای موثر بودن هر نوع از انواع تبلیغات آنلاین باید آن را در زمان و مکان درست و از طریق کانال ارتباطی درست منتشر کنید.
۳- یادتان باشد تبلیغات، تازه شروع کار است. شما باید مرتب بازخورد تبلیغات را بررسی کنید. تبلیغات را بهبود دهید؛ تا به نتیجه مطلوب مورد نظرتان برسید.
۴- محتوای مناسب برای طراحی تبلیغات آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر نتوانید پیام خودتان را به صورت جذاب و تاثیرگذار منتشر کنید، ممکن است منابع شما بدون هیچ سودی از بین بروند.
۵- به کیفیت خدمات و محصولات خودتان بسیار توجه کنید. چون بهترین تبلیغ برای شما مشتریان راضی و خوشحال هستند.
۶- پرسونا بسازید و جامعه هدف خودتان را بشناسید.
۷- در رابطه با هر روش تبلیغی که انتخاب کردهاید؛ خوب تحقیق کنید.
لینک مطلب مرتبط: نوشتن جملات تأثیرگذار تبلیغاتی
کلام آخر
در این مقاله تلاش کردیم که انواع تبلیغات آنلاین را به زبان ساده برای شما عزیزان توضیح دهیم. در ادامه با معرفی ۷ روش کاربردی تبلیغات، هدف ما این بود که به شیوهای موثر و ثمربخش بودجه و منابع خودتان را استفاده کنید. امیدوارم این مطلب هر چند کم کمکی کرده باشد تا بتوانید طراحی کمپین تبلیغاتی خودتان را شروع کنید؛ یا حداقل متوجه شوید که برای ساخت این پل اولین آجر را کجا قرار دهید.
مطالب مرتبط بیشتر:
مطلب زیر درباره استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی شانس موفقیت شما را در این پلتفرمها افزایش میدهد.
اگر میخواهید شعار تبلیغاتی خودتان را بسازید؛ مطلب پایین میتواند در مرحله به مرحله این کار شما را راهنمایی کند.
در تبلیغات چه چیزی مهمتر از دانستن چگونگی اثر گذاری بر مخاطب است؟ در تبلیغات آنلاین ارتباط با مخاطب از طریق جملات است. پس نوشتن جملات اثرگذار میتواند کمک شایانی باشد. مطلب پایین همین مورد را توضیح میدهد.
در بالا گفتیم که یکی از انواع تبلیغات آنلاین بهینهسازی محتوا یا همان سئو است. اهمیت این کار از این لحاظ زیاد است که میتواند بازدیدکنندگان و فروش را چند برابر کند. کارنکن یک دورهی سئو که بر پایه آموزش عملی برگزار میکند. این دوره یکی از کاملترین دورهها است. کافی است به لینک زیر سر بزنید؛ رضایت شرکتکنندگان یا حتی قسمتی از دوره را به صورت رایگان ببینید.
دنیای متنوع تبلیغات محدود به روشهای این مقاله نمیشود. پس اگر شیوههای بهتری برای تبلیغات میشناسید؛ یا تجربهای در این زمینه دارید؛ خوشحال میشویم نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.