دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی | تبلیغات در 6 پلتفرم محبوب

Rate this post

امروزه نقش تبلیغات در فضای مجازی در توسعه و رشد کسب‌وکارها بر کسی پوشیده نیست، اما باید بدانیم که بدون داشتن استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی شانس موفقیت بسیار کم خواهد بود.

آمار و ارقام نشان می‌دهد ۷۳.۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع می‌توان از جمله مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات را، مقرون به صرفه بودن و فراگیر شدن سریع‌تر کسب‌وکار نام برد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی علاوه بر جنبه سرگرمی و آموزشی، از خود می‌پرسند:” چگونه با دیدن تبلیغ پولدار شویم؟” و به دنبال کسب درآمد از انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی هستند.

شما برای بهره بردن از این فضا در جهت توسعه کسب‌وکارتان، با دانستن اصول تبلیغات در شبکه های اجتماعی می‌توانید بیشترین بازخورد را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید که در ادامه این موضوع را به‌طور جامع شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب

انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی با یکدیگر بسیار تفاوت دارند و هر یک از الگوی خاصی پیروی می‌کند. از این رو برای اینکه بتوانید استراتژی خود را تدوین کنید، لازم است به الگوهای شرکت‌های موفق توجه کنید.

در ادامه ضمن بررسی استراتژی تبلیغاتی چند شرکت مهم، ایده‌هایی خواهید یافت که امیدواریم برایتان مفید باشند.

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی فیسبوک

فیسبوک با بیش از 2 میلیارد کاربر ماهانه، میزبان بیش از یک چهارم جمعیت جهان است و فرصتی بی‌نظیر را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌کند تا بتوانند به جمعیت کثیری از مخاطبین هدف دسترسی پیدا کنند.

در این بین حدود ۱.۸ میلیون کاربر، ایرانی هستند، که البته این مقدار حدودی است و به صورت دقیق و رسمی اعلام نشده است.

7 مرحلهٔ ساده برای تبلیغ در فیسبوک:

  1. در فیسبوک صفحهٔ کسب‌وکار خودتان را بسازید. برای این‌کار لازم است اطلاعات خود را با جزئیات وارد کنید و از تصویر جذابی استفاده کنید.
  2. در راستای تبلیغ خود، هدفی در نظر بگیرید. استراتژی مناسبی برای تبلیغات خود تعریف کنید و نیز مطمئن شوید که هدف‌گذاریتان را به صورت اسمارت انجام داده‌اید. با این روش مطمئن خواهید بود که سرمایهٔ شما از بین نخواهد رفت.
  3. هدف از طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ خود را دقیق مشخص کنید.
  4. بودجه‌ای که قصد دارید برای این تبلیغ در نظر بگیرید و نیز پرسونای مخاطب خود را معین کنید.
  5. دوست دارید چطور تبلیغ شما نمایش داده شود؟ تصویر، عنوان، متن بدنه و نیز جای تبلیغ واقعی خود را انتخاب کنید.
  6. پس از انتخاب تبلیغ، و بررسی آن، دکمهٔ سبز رنگ «سفارش دهید» را کلیک کنید. حال ایمیلی از طرف فیس‌بوک دریافت خواهید کرد.
  7. قسمت گزارش در فیسبوک را فعال نمائید.

برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

استراتژی تبلیغ در اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پلتفرم‌های زیرمجموعه فیسبوک است که جزو پربازدیدترین پلتفرم‌های حال حاضر می‌باشد و بر اساس آمار، تعامل کاربران با برندها در اینستاگرام، حداقل 10 برابر بیشتر از شبکه‌های اجتماعی دیگر است.

5 راه تبلیغ در اینستاگرام به شرح زیر است:

  1. اینفلوئنسرها: به کسانی که بیشترین تاثیر را روی افراد دارند می‌گویند. البته اینفلوئنسرها محدود به اینستاگرام نمی‌شوند ولی در این پلتفرم بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این روش، کسب‌وکارها تبلیغاتشان را به این افراد می‌دهند تا با تأثیرشان بر مخاطبان، آنها را به خرید محصول ترغیب کنند.
  2. صفحات پربازدید: پیج‌هایی که پربازدید و البته مفید هستند، می‌توانند به تبلیغات شما کمک کنند. اگر تبلیغتان در صفحه‌ای قرار بگیرد که با کسب‌وکار شما مرتبط باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت.
  3. پیج‌های مکمل: با سپردن تبلیغتان به پیج‌هایی که با کسب‌وکار شما هم‌سو هستند باعث می‌شوید مشتری بیشتری داشته باشید. به‌طور مثال اگر لوازم‌التحریر می‌فروشید، تبلیغ در پیج‌های کتاب‌فروشی می‌تواند بسیار اثربخش باشد.
  4. استفاده از ربات‌ها: می‌توانید برای تعامل بیشتر، از ربات‌ها استفاده کنید. ربات‌ها برای لایک کردن، کامنت گذاشتن یا حتی دایرکت فرستادن به فالویینگ‌های شما کمک می‌کنند. اما توجه داشته باشید که از آن‌ها به طور دائم استفاده نکنید.
  5. تبلیغات اسپانسری: در این نوع تبلیغ، آگهی شما همراه با علامت Sponsored (اسپانسر) بین سایر پست‌ها در صفحه‌ی کاربران نمایش داده می‌شود؛ اما به دلیل شرایط تحریم و پرداخت ارزی در کشور، تبلیغات اسپانسری پرهزینه و دشوار است. می‌توانید این کار را به آژانس‌های متخصص و معتبر در این زمینه بسپارید.

مزایای تبلیغات در اینستاگرام بسیار است، اما باید توجه داشته باشید که باکیفیت و مرتبط بودن پیج انتخابی و محتوای مناسب آگهی شما باعث جذب بیشتر مخاطبان می‌شود.

تبلیغات در یوتیوب

همان‌طور که دیدید استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار متنوع و متفاوت هستند و در یوتیوب، داستان به نوعی دیگر است.

تبلیغات ویدیویی در یوتیوب به‌صورت قابل رد شدن یا غیرقابل رد شدن ارائه می‌شوند. این تبلیغات می‌تواند پیش از پخش ویدئو، حین پخش یا پس از اتمام آن باشد.

گاهی نیز تبلیغاتی با عنوان (توصیه می‌شود) ارائه می‌شوند که آن را اصولاً در صفحه اصلی مشاهده می‌کنیم.

توضیحات بیشتر انواع تبلیغات در یوتیوب:

انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • In-Stream Ads یا Skippable video ads (قابل رد شدن): به تبلیغاتی که در شروع، بین و انتهای ویدئوها نمایش داده می‌شوند، گفته می‌شود. این نوع تبلیغات را می‌توان پس از 5 ثانیه رد کرد.
انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • Non-skippable video ads (غیرقابل رد شدن): قبل از شروع ویدئو این نوع تبلیغ نمایش داده می‌شود که زمانش بین 15 تا 20 ثانیه است و مخاطب نمی‌تواند آن را رد کند.
انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • Bumper ads: این تبلیغ‌ها که قبل از شروع ویدئو نمایش داده می‌شوند 6 ثانیه‌ای هستند. در این نوع تبلیغ باید کم گوئید و گزیده گوئید چون دُر، به دلیل اینکه زمان بسیار کمی در اختیار دارید!
انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی - تبلیغات در یوتیوب
  • Overlay ads: تبلیغات تصویری یا متنی هستند که فقط در کامپیوترها نمایش داده می‌شوند و در قسمت 20 درصد پایینی ویدئوها ظاهر می‌شوند.

استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی ؛ تلگرام

تلگرام خودش تبلیغات را انجام نمی‌دهد، اما خبرها حاکی از آن است که اقداماتی در این زمینه در حال انجام می‌باشد.

در حال حاضر می‌توانید این کار را به کانال‌های معتبر موجود بسپارید.

انواع تبلیغاتی که توسط کانال‌های تلگرامی صورت می‌گیرند عبارتند از:

  1. بازدیدی: شما می‌توانید انتخاب کنید که پس از تعداد بازدید معینی، تبلیغ‌تان حذف شود و به ازای همان تعداد بازدید هزینه پرداخت کنید.
  2. ساعتی: بازه ساعتی را انتخاب می‌کنید که انواع مختلفی دارد و با توجه به آن، مبالغ متفاوتی نیز دارد؛ سپس بعد از آن مدت مشخص تبلیغ شما حذف می‌شود. در این مورد باید توجه داشته باشید ساعتی مناسب با مخاطبان هدفتان را انتخاب کنید که آنها آنلاین باشند و آگهی شما را ببینند.
  3. گسترده: این مورد توسط تیم‌های بازاریابی انجام می‌شود، به این صورت که آنها خودشان انتخاب روشی مناسب برای تبلیغ کسب‌وکار شما را بر عهده می‌گیرند.
  4. ربات‌ها: این روش، تخصص و مهارت خاص خودش (برنامه نویسی) را می‌خواهد که البته روش بسیار مفید و با بازدهی بالایی نیز هست.
  5. خرید ممبر: اگر در تلگرام، کانال خودتان را دارید و می‌خواهید تعداد اعضای آن را بالا ببرید می‌توانید یک‌جا تعدادی عضو خریداری کنید؛ که این روش در اینستاگرام برای فالوورها نیز بسیار دیده می‌شود.
  6. تبلیغات کلیکی: همان‌طور که از نام این تبلیغ پیداست به ازای هر کلیک باید هزینه پرداخت شود که یکی از مشکلاتش را می‌توان کلیک‌های بی‌جهت از طرف رقبا نام برد. برای آگاهی از تعداد کلیک‌ها نیازمند مهارت و سیستم مختص به خودش می‌باشد که سپردن این نوع تبلیغ به آژانس‌های تبلیغاتی بهتر است.

استراتژی تبلیغات در لینکدین

لینکدین که یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی در زمینه مشاغل، افراد متخصص و کاریابی هست، مناسب‌ترین گزینه برای تبلیغ و گسترش کسب‌وکار به حساب می‌آید.

این شبکه‌ی اجتماعی محتوای متنی یا چند رسانه‌ای را برای گسترش تبلیغات ارائه می‌دهد.

  1. محتوای اسپانسری (Sponsored Content): در تبلیغ محتوای اسپانسری می‌توانید محتوای خود را تبلیغ کنید و سپس از این طریق مخاطبان را به صفحه خود جذب کنید.
  2. پیام اسپانسری (Sponsored InMail): در این روش پیام‌های تبلیغاتی شخصی‌سازی شده‌ای را می‌توانید به مخاطبان خود بفرستید.
  3. تبلیغات متنی (Text Ads): یک تبلیغ متنی در لینکدین شامل عنوان ( 25 کاراکتر)، توضیحات (75 کاراکتری)، عکسی مربعی و صفحه تجاری است که در قسمت فوتر، هدر یا سایدبار نمایش داده خواهد شد.

استراتژی تبلیغات در شبکه پرمخاطب توئیتر

توئیتر یک شبکه‌ی اجتماعی است که در آن افراد با پیام‌های کوتاه (حداکثر 280 کاراکتر) که به آن توئیت می‌گویند، با یکدیگر تعامل دارند.

در این شبکه‌ی اجتماعی، کاربران اخبار و رویدادها یا شرکت و کسب‌وکارها را دنبال می‌کنند. توئیتر از میان انواع استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی موارد زیر را ارائه می‌دهد:

  1. توئیت‌های پروموت شده (Promoted Tweets): یعنی توئیت‌هایی که به افراد بیشتری نمایش داده شود. همیشه در قسمت پایین سمت چپ آنها نیز کلمه <promoted> نوشته می‌شود.
  2. حساب‌های کاربری پروموت شده (Promoted Accounts): این نوع تبلیغ مانند توئیت‎‌های پروموت شده است. با این تفاوت که به‌جای تبلیغ یک توئیت، کل صفحه‌ی توئیتر و برندتان تبلیغ می‌شود.
  3. تبلیغات خودکار (Automated ads): در ابتدا می‌توانید Promote Mode را امتحان کنید تا در زمینه تبلیغات در توئیتر تجربه بیشتر کسب کنید و در صورت رضایت، برای تبلیغات بزرگ‌تر هزینه‌های بیشتری کنید. برای این نوع تبلیغ، طبق روند همیشگی توئیت خود را قرار دهید؛ توئیتر به حالت خودکار، پروفایل و توئیت‌های شما را تبلیغ می‌کند.

اصول تبلیغات در شبکه های اجتماعی

اصول تبلیغات در شبکه های اجتماعی

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و غیره به شما کمک می‌کنند تا در مدت زمان بسیار کوتاه به افراد زیادی دسترسی داشته باشید.

آنها دنیا را بسیار کوچک‌تر و امکان دسترسی به اطلاعات زیادی را در کسری از ثانیه به ما می‌دهند که این برای بازاریابی و تبلیغات بسیار مناسب است.

مهم نیست کسب‌وکار شما چقدر کوچک یا بزرگ باشد، در هر صورت نیاز به برنامه و استراتژی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی دارید تا حساب‌شده قدم بردارید.

نداشتن یک استراتژی منسجم علاوه بر زیان‌های سنگین مالی، می‌تواند به اعتبار کسب‌وکار شما نیز ضربه بزند.

در قدم اول آگاهی از هدفتان برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی و داشتن برنامه‌ای هدفمند شما را در مسیر درست قرار می‌دهد.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

لازمه‌ی داشتن یک برنامه‌ی اصولی، در نظر گرفتن هزینه‌ها، موانع و چالش‌های موجود در مسیر تبلیغات است.

حال جزئی‌تر وارد برنامه شوید. یعنی در نظر بگیرید چه محتوایی می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟ به چه مدت زمانی نیاز دارید؟
به طور کل قدم‌های کوچکی که باید روزانه در این مسیر بردارید را بررسی کنید.

بسیار حائز اهمیت است که ابتدا پلتفرم خود را دقیق و با توجه به کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که نمی‌توان در شروع کار همزمان در چند پلتفرم‌ فعالیت داشت. شما می‌توانید با تمرکز بر یکی از پلتفرم‌ها، فعالیت خود را در پلتفرم‌های دیگر نیز گسترش دهید.

تعیین مخاطبین هدف (جنبه‌های مختلفی همچون سن، میزان تحصیلات، جنسیت) بسیار مهم است به دلیل اینکه می‌تواند نوع محتوا و استراتژی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی شما را مشخص کند.

مشخص شدن سن مخاطبان هدف، می‌تواند نشان دهد کدام شبکه اجتماعی بازخورد بیشتری دارد.

اگر بخواهیم خیلی ساده‌تر بگوییم باید ببینیم که هدف ما چیست؟ مخاطب ما کیست؟ و چگونه نیاز او را برطرف کنیم؟

در نهایت همان‌طور که کاملاً مشخص است امروزه اکثر افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکارهایشان از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

اینستاگرام بستر مناسبی برای کسب‌وکارها

از جمله مزیت‌های آن:

  1. واضح‌ترین مورد، طرف‌داران زیاد این اپلیکیشن است.
  2. دسترسی آسان و سریع، مهم‌ترین دلیل محبوب بودن آن می‌باشد.
  3. خلاقیت و متفاوت بودن رشد شما را سرعت می‌دهد.
  4. کسب درآمد مستقل و مستقیم.
  5. ارتباط نزدیک و عمیق‌تر با مشتریان.
  6. سنجیدن و مقایسه سریع و راحت‌تر رقبا.
  7. هشتگ‌ها شما را در معرض دید قرار می‌دهند.
  8. افزایش تعامل با استوری.

جمع‌بندی

با توجه به هدف کسب‌وکارتان می‌توانید یکی از انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید.

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده، (مخاطبین هدف، بزرگ یا کوچک بودن کسب‌وکارتان و …) به‌راحتی مناسب‌ترین تبلیغ را انجام دهید.

در این راستا استفاده از افراد با تجربه و متخصص در زمینه تبلیغات بسیار کارآمد است.

صبر و استمرار نیز از مهم‌ترین عوامل رشد در هر زمینه‌ای می‌باشد.

مطالب مرتبط

تا اینجا با ضرورت داشتن استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی و اصول و نحوه تبلیغ در هر یک از پلتفرم‌های معروف آشنا شدید.

بد نیست برای تکمیل اطلاعات خود در زمینه تبلیغات، سه مطلب فوق‌العاده زیر را نیز مطالعه کنید. مطمئنیم ایده‌های بسیار جالبی در آنها خواهید یافت.

می‌خواهید کپی رایتر شوید و متن تبلیغات اثرگذار بنویسید؟ آشنایی با اصول تبلیغ نویسی چیزی است که نیاز دارید:

برای اجرای بهتر تبلیغات خود لازم است با اصول و فنون طراحی کمپین آشنا شوید. مطلب زیر برای شماست:

آیا می‌دانید چطور از دیگران و مخاطبین خود برای گسترش پیام تبلیغاتی خود استفاده کنید؟ وایرال مارکتینگ را باید یاد بگیرید:

امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی را برای کسب‌وکار خود تدوین کنید و بهترین نتیجه را از تبلیغات خود ببرید.

خوشحال می‌شویم تجربیات و نظراتتان را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “استراتژی تبلیغات در شبکه های اجتماعی | تبلیغات در 6 پلتفرم محبوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.