رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

چگونه دو موسس اسنپ را بشناسیم؟

عیاد الکسار و موسس اسنپ در ایران
3.3/5 - (17 امتیاز)

شما هم مثل من کنجکاو هستید که بدانید دو موسس اسنپ اهل کجا هستند؟ آیا می‌خواهید حامیان مالی تیم اسنپ را بشناسید، یا بدانید برای تأمین مالی این استارتاپ چقدر سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟ یا در آینده، در منطقه خلیج فارس چه اهدافی را در حوزه دیجیتال مارکتینگ دنبال می‌کنند؟

اگر پاسخ شما به سوالات بالا، بله است، جای درستی هستید. اما قبل از پرداختن به موضوع، اجازه بدهید خاطره‌ای تعریف کنم.

داستان من از لحظه شناخت موسس اسنپ

تقریباً 6 سال پیش بود که یکی از دوستان همراه با خانواده از انگلیس به منزل ما آمدند. بعد از چند ساعت، همراه باهم قصد خرید داشتیم. دوست من با تلفن شخصی خود تاکسی گرفت.

من خیلی تعجب کردم. از کجا سریع ماشین گرفتند؟ از دوستم پرسیدم: از کجا‌ با این سرعت تاکسی پیدا کردی؟ گفت: با اسنپ!

در آن لحظه متوجه شدم که موسس اسنپ ایرانی نیست و اسنپ در اروپا هم فعالیت دارد. و از اپلیکیشنی که در انگلیس نصب کرده‌اند، در ایران هم می‌شود استفاده کرد. از تعجب خندیدم. جالب‌تر اینجا بود که با موجودی کیف پول اسنپ، پرداخت کردند و پیاده شدیم.

شما هم مثل من 6 سال پیش فکر می‌کردید اسنپ فقط در ایران فعالیت دارد؟ کنجکاو شدید بدانید بنیانگذار اسنپ در ایران کیست؟ با ما همراه شوید تا نکات جالبی را بخوانید.

فهرست مطالب:

1. موسس اسنپ کیست؟

یا بهتر است بگوئیم موسسین اولیه اسنپ چه کسانی هستند؟ دو موسس اسنپ، با ایده گرفتن از تاکسی اینترنتی اوبر، اسنپ را در ایران راه‌اندازی کردند.

نفر اول: عیاد‌ الکثار

معرفی EYAD  موسس اسنپ در سایت  WORD ECONOMIC
معرفی EYAD موسس اسنپ در سایت WORD ECONOMIC

یک جوان اصالتاً عربستانی و ساکن آلمان، فارغ‌التحصیل دکترای علوم رایانه دانشگاه زارلاند ( Saarlands ) آلمان که از کودکی در این کشور زندگی و رشد کرده است.

عیاد الکثار؛ بنیانگذار اسنپ در ایران ، نماینده شرکت راکت اینترنت در خاورمیانه در منطقه و موسس Middle East Internet Group در آلمان (خدمات و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنتی) و Zidaya درلبنان (فعال زمینه تجارت الکترونیک) و همچنین موسس استارتاپ Namashi.com است.

الکثار در سال 2017 به علت تلاش‌های زیاد در خاورمیانه توانست برگزیده مدال (رهبران جوان جهانی) Young Global Leader از World Economic Forum شود.

نفر دوم: محمد‌ الفوز

نفر دوم موسس اسنپ
نفر دوم موسس اسنپ

اصالتاً اماراتی و مثل دوست خود الکثار، فارغ‌التحصیل از داشنگاه زارلاند ( Saarlands ) است.

نام او در کنار همتای خود به عنوان موسس اسنپ ثبت شده است ولی او غیر از اسنپ در تأسیس qlub (آپ پرداخت سریع در امارات) و تاکسی اینترنتی ژینی (jeeny) easy taxy و lazda group نیز نقش مهمی داشته است.

2. نقش محیط در تفکر علمی و اقتصادی موسس اسنپ

محل زندگی بنیان گذار اسنپ

من در یک شهر کوچک در آلمان زندگی می‌کنم، وقتی به آنجا می‌روم انگار وارد قرون وسطی شده‌ام و تکنولوژی وجود ندارد! اما در ایران می‌توانم از همین سوپر اَپ، به تمامی این فناوری‌ها که در برخی شهرهای اروپایی نیست دست پیدا کنم.
در اینجا می‌توان به موفقیت‌های زیادی رسید.

“بخشی از سخنان عیاد الکثار در همایش پارسال تهران”

خب مسلماً عیاد و محمد الفوز بزرگ شده آلمان هستند و در این محیط تحت تأثیر تکنولوژی اروپا و قدرت شبکه‌سازی قرار گرفتند و طبق رشته تحصیلی خود و شرکت راکت اینترنت باید یک ایده ناب خلق می‌کردند.

سوال مهم این است که؛ چرا باید، کپی کردن یک ایده حمل‌و نقل مثل شرکت اوبر، و پیاده‌سازی آن در کشورهای در حال توسعه بتواند اینگونه موفقیت‌آمیز باشد؟

دوم اینکه اگر آنجا مهد تکنولوژی است، چرا به قرون وسطی تشبیه می‌شود؟ و چرا یک دانشمند حوزه فناوری از مهم‌ترین اهرم‌های (جوانان، نیروی اشتغال و مشاغل) یک جامعه کمال استفاده را می‌کند تا یک سیستم انحصاری داشته باشد؟

3. از کجا جرقه کار اسنپ زده شد؟

همیشه استارتاپ‌های ناب، از یک نقطه‌ شروع کرده‌اند، که تا به حال کسی به آن فکر نکرده است. دو موسس اسنپ، سال 93 به ایران سفر می‌کنند و برای تاکسی گرفتن دچار مشکل می‌شوند.

در آن زمان، در ذهن عیاد و الفوز، شروع این کسب‌و کار از آلمان، اروپا و بعد ایجاد نمایندگی در ایران با حمایت سرمایه‌گذاری راکت اینترنت و MTN جرقه می‌زند.

ایده ناب شما برای شروع یک کار حرفه‌ای به وسیله قدرت شبکه‌سازی و اینترنت چه چیزی می‌تواند باشد؟ آیا در مورد این ایده شما، کسی تا به حال فکر کرده است یا توسط دیگران امتحان شده است؟

4. آینده خاورمیانه در نظر الکثار

آمازون دوم خاومیانه

نمشی (namashi) یکی دیگر از استارتاپ‌های عیاد الکثار است که در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر و اردن فعالیت می‌کند. این شرکت با جذب سرمایه از شرکت‌های خصوصی و دولتی، می‌خواهد به آمازون منطقه تبدیل شود. از سیگنال‌های فعالیت‌های این مرد؛ در چند سال اخیر مشخص است که با حمایت کشورهای نفت‌خیز، رقابت سنگینی را با استارتاپ‌های غربی آغاز کرده است.

و شاید بتوان گفت، علت رشد آپ‌های ایرانی این بوده است که طمع خرید آنها توسط همتایان خارجی خود وجود نداشته است و یا رقیبان بین‌المللی نداشتند.

مثل شرکت «کریم» که توسط اوبر به ارزش 3/1 میلیارد دلار و «سوق» توسط آمازون خریداری شد تا رقیبی برای آنها در منطقه خاورمیانه نباشند.

آیا به نظر شما در آینده آپ‌های ایرانی علی‌رغم تحریم‌های سنگین، رشد خوبی خواهند داشت یا پلتفرم‌های عربی که بعد از پیشرفت خوب خود، توسط رقبای خارجی خریداری می‌شوند؟

فین تک (خدمات مالی الکترونیک) و عیاد

خیلی از افراد مهم جهان، امروزه در کسب‌و کار اینترنتی خود از شخصیت پیترتیل و تفکر او تأثیر زیادی گرفته‌اند و از پی پال استفاده می‌کنند.

اما اگر فین تک را موسس اسنپ در منطقه راه‌اندازی کند، بالاترین خدمات مالی و گردش مالی منطقه را در خود جای می‌دهد و اگر سرمایه کشورهای نفت‌خیز و خرید و فروش مردم با این پلتفرم انجام شود، خیلی از فین‌تک‌ها حذف می‌شوند و تغییرات اقتصادی مهمی ایجاد می‌شود.

آیا می‌دانید وامدا کپیتال (Wamda Capital ) و اندورا کپیتال (Endure Capital ) کجایی هستند و چند صد میلیون دلار در منطقه برای توسعه تکنولوژی و دنیای استارتاپ‌ها کمک کردند؟ توضیح در بخش انتهای مطلب.

آینده ایران و استارتاپ‌ها

snapp از لحاظی برای ما محاسنی داشته است، چون که جرقه‌ای شد برای نخبگان و دغدغه‌مندان حوزه بازار اینترنتی که رقابت بیشتری کنند. اما از لحاظی هم بد بوده است، چون مستلزم ایده‌های ناب‌تر و رقابت هرچه بیشتر هستیم، و احتمال شکست استارتاپ‌های نوپا بیشتر می‌شود.

به نظر شما آیا استارتاپ‌های ایرانی می‌توانند با رقبای دیگر که غول‌های سرمایه‌گذاری در منطقه اسپانسر آنها هستند، رقابت کنند؟

آیا افراد موفق در جهان همیشه با سرمایه خیلی بالا شروع به کار کرده‌اند؟ آیا لزوم شروع هر کسب‌و کاری، اول سرمایه‌ خیلی بالاست؟ چگونه با سرمایه کم پولدار شویم؟

خلاء بزرگ آینده منطقه خاورمیانه

خلاء کاری حوزه دیجیتال اقتصادی منطقه خلیج فارس

از دیدگاه العیاد، فعلاً عدم وجود یک اپ خدمات مالی دیجیتال (فین تک)، خلاء منطقه خاورمیانه است. ولی به نظر من، برای شما که دوست دارید در جامعه یک ارزش خلق کنید، عدم توانایی در طراحی درست مسیر شغلی با روش‌های روز دنیا و همچنین بکر بودن و عدم استفاده از قدرت جادوی اینترنت، خلاء منطقه ماست.

چند نکته خیلی مهم در مورد دو موسس اسنپ و حامیان آنها

چرا موسس اسنپ باید خود را، ایلان ماسک خاورمیانه بداند؟

اگر شما در آمریکا بودید، مارک زاکربرگ، ایلان ماسک، بیل گیتس و استیو جابز را داشتید اما در خاورمیانه چطور؟ حالا در اینجا اتفاقاتی افتاده (مثل من و محمد الفوز را دارید) و شما می‌ببینید تغییراتی انجام شده و شرکت‌های چند میلیارد دلاری درست شدند و رشد کردند.

الکثار

این کلام الکثار یک مفهوم دارد که در آینده خیلی از فعالیت‌ها و کسب‌و کارهای اینترنتی در منطقه خلیج فارس، بستگی به او و تیم آنها دارد.

آیا متخصصین ایرانی، این خلاء را پر می‌کنند؟

تجریه این ده ساله ثابت کرده است استارتاپ‌های ایرانی مثل دیجی کالا، علی بابا، ترب، کافه بازار، و جابینجا رشد خوبی کرده و می‌توانند در سطح بین‌المللی نیز کار کنند.

به نظر شما کدام استارتاپ‌ها توانستند هدف بین‌المللی داشته باشند و یا اسپانسر غیر ایرانی را جذب کنند؟ آیا اصل پیشرفت در موفقیت یک کسب‌و کار اینترنتی، داشتن سرمایه و حامیان مالی قوی است؟

صحبت‌های موسس اسنپ در مورد استارتاپ‌های آینده

مدیر خاورمیانه راکت اینترنت، تأکید زیادی روی همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (عربستان، کویت، امارات، قطر، بحرین و عمان) و مصر دارد که به گفته او، بخش عمده خرید آنلاین در منطقه را در اختیار دارند.

او متعقد است قدرت خرید بالا و ضریب نفوذ بالای اینترنت و جمعیت جوان، نقاط جذاب این منطقه است. این بنیان گذار اسنپ از بازار عربستان و  امارات و مصر به عنوان بهترین بازارهای منطقه تمجید می‌کند.

نقش شرکت راکت اینترنت در راه‌اندازی و حرکت قطار اسنپ

به زبان ساده، راکت اینترنت یکی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌ست که بیشتر روی استارتاپ‌هایی که حتی شاید ایده اصلی آنها هم کپی باشد ولی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه قابل سوددهی باشند سرمایه‌گذاری می‌کند و از منافع آنها با همکاری با شرکت‌های دیگر نفع می‌برد (شبکه سازی و کشف سرمایه‌گذار).

باید بدانید که، بنیانگذار اسنپ در ایران، نماینده این شرکت در خاورمیانه است.

مدیر راکت اینترنت در خاورمیانه (العیاد الکثار) می‌گوید:

دو دهه قبل، مانع اصلی ما برای پیشرفت (استارتاپ‌ها) سرمایه بود، ولی امروز تعداد زیادی سرمایه‌گذار در حوزه استارتاپ‌ها هستند (تعداد سرمایه‌گذاران استارتاپی طی سه سال دوبرابر شده و به 156 سرمایه‌گذار رسیده است) این فرصتی برای کارآفرینی است.

برای حمایت از snapp، شرکتmtn و راکت اینترنت، چقدر سرمایه‌گذاری کردند؟

شرکت mtn دومین حامی مالی مجموعه snapp

شهرام شاهکار (مدیر عامل قبلی اسنپ) در مصاحبه‌ای با techcrunch در سال 2016 ادعا کرد، شرکت راکت اینترنت با سرمایه‌گذاری 20 میلیون یورویی در اسنپ، به این سرویس حمل‌ونقل تاکسی‌یاب پیوسته است. (و می‌شود گفت این لحظه تولد و قدرت گرفتن این استارتاپ در ایران بوده است، با کمک و همکاری شاهکار، عیاد الکثار و محمد الفوز)

مدیرعامل فعلی اسنپ (ژوبین علاقبند) در برنامه شبکه 5 سیما گفت:

در حدود 60 درصد از سهام اسنپ متعلق به MTN و ایرانسله (دقت کنید که منظور از MTN فقط MTN-Irancell نیست، چون اصل شرکت MTN آفریقاییه)

نقش دو موسس اسنپ در ایران و کسب‌وکار جامعه

حتی خود الفوز و الکثار فکر نمی‌کردند در ایران آمار روزانه حمل‌ونقل به 3 میلیون مسافر برسد. این پیشرفت، حتی در اروپا با وجود شرکتی مثل اوبر هنوز به دست نیامده است!

این یعنی به گفته آنها، (اینجا جامعه جوان و شیفته تکنولوژی دارد) ولی این تکنولوژی و نیروی جوان در جامعه دو اهرم خیلی بزرگ هستند و سوال مهم اینجاست:

  1. آیا استفاده از این دو اهرم باید برای شرکت‌های غیرایرانی باشد؟
  2. آیا نخبه ایرانی مثل دو موسس اسنپ در ایران نداریم؟
  3. چرا رانندگان اسنپ باید گلایه‌مند باشند از قوانین سودآوری مشتری‌محور و فقط باید از رانندگان یک جامعه و یک صنف فقط به دید یک نیرو و اهرم استفاده شود؟ یا باید منفعت دوطرفه باشد؟

کدهای موسس اسنپ در مورد تکنولوژی و آینده

  1. محمد الفوز: باید بگویم که اوبر هم در یک روز به این عدد در شهرهای بزرگ نمی‌رسد (3 میلیون مسافر روزانه)
  2. سهم بازار ما نود درصد از مارکت کشور است.
  3. دوست داریم اسنپ یک مدرسه برای همه کسب‌وکارهای دنیا شود.
  4. موسس اسنپ: مرجع خدمات آنلاین کشورهای منطقه می‌شود.
  5. الکثار: در حوزه فین تک (پرداخت الکترونیکی) هنوز شرکت و اپلیکیشن خیلی حرفه‌ای ندیدم. (احتمال دارد او پنج یا شش اپلیکیشن فین تک بازار را در منطقه خاورمیانه در دست بگیرد)

اسنپ کپی اوبر و نسخه دوم اوبر

کپی ایده اصلی اسنپ از شرکت حمل و نقل اوبر(uber)
خلاصه کل خدمات شرکت حمل ونقل اوبر(UBER)

شهرام شاهکار (مدیر عامل سابق اسنپ در ایران) گفته است:

بهترین کسب‌و کارهای امروزی مبتنی بر پلتفرم‌ها هستند که نمونه آن شرکت UBER، با ارزش 60 میلیارد دلار، در 2009 تاسیس شد و در مدت 6 سال به بزرگترین شرکت دنیا تبدیل شد.
این شرکت بدون یک خودرو صاحب حمل ونقل می‌باشد.
استارآپ موفق، خودش سرمایه‌ای ندارد بلکه با فراهم کردن بستر برای دیگران، کسب‌و کار ایجاد می‌کند.

در ایران هم اسنپ تا 5 سال آینده، چون از الگوی استارآپ‌های موفق (اوبر) پیروی می‌کند، از مدل‌های موفق تجارت الکترونیک می‌شود.

علت موفقیت و شکست استارتاپ‌های مشابه اسنپ در ایران

علت موفقیت وشکست استارتاپ های مشابه اسنپ در ایران

با یک جستجو در بازار و فضای مجازی شاید بیش از 20 برنامه حمل و نقل را مثل اسنپ ببینیم ولی شاید یک دهم آنها، پیشرفت خوبی داشته‌اند. علل موفقیت و یا شکست آنها را در دو فهرست زیر مشاهده کنید.

  • علل شکست و عدم پیشرفت
    • از مرحله صفر شروع کردن و بدون سرمایه
    • نبود پشتیبان مالی خوب
    • آزمون و خطا کردن و تکروی کردن
    • نبود تبلیغات لازم
    • کپی کردن ایده دیگران
    • حفظ منافع شخصی یا یکطرفه
    • نبود تیم کاری و پشتیبانی خوب
    • شرایط تحریم و اقلیمی و محدودیت داخلی
    • استفاده از سیاست‌های روتین و غیرخلاقانه

تهدید و رقابت بین اسنپ و تاکسی‌یاب‌های نوپای ایرانی

دیگر تاکسی‌یاب‌های ایرانی، شاید دارای تیم قوی، تبلیغات، پشتیبانی و تا حدودی سرمایه‌گذاری کافی باشند، ولی چیزی که کمرشکن است، سرمایه‌گذاری سوپرلاکچری حامیان خارجی از اسنپ و تیم آن است که نمی‌شود با آنها رقابت کرد و این کار را برای رقابت مشکل می‌کند و می‌توان یک تهدید بالقوه برای آینده باشد.

هر چند اسنپ اوایل در حمل‌و نقل فعالیت داشت اما حالا در ایران در حوزه سفارش غذا، رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما و خیلی از مشاغل، خدمات ارائه می‌دهد.

آیا می‌دانید وامدا کپیتال (Wamda Capital ) و اندورا کپیتال (Endure Capital ) از حامیان اصلی تیم اسنپ در منطقه هستند؟

وامدا کپیتال که بانک جهانی را به عنوان یک سرمایه‌گذار در پشت خود دارد دو صندوق 70 میلیون دلاری در حوزه‌های مختلف تأسیس کرده است.

Algebra Ventures در حال کمک به کسب‌و کارها در مصر است که طی یک سال گذشته سریعترین رشد را در بازار استارتاپی منطقه داشته است.

الگوی اسنپ و تأثیر آن بر استارتاپ‌ها

با شروع به کار تیم اسنپ در ایران، الگوی کسب‌وکار اینترنتی در ایران تغییر کرد و خیلی‌ها از این الگو تبعیت کردند ولی متاسفانه فقط ایده را کپی کردند در حالیکه: یک الگوی کسب‌و کار موفق این است که سازنده چیزی باشی که مردم می‌خواهند.

“کار خود را نشان بده، ساختنش را تمرین کن. افراد مناسب بالاخره پیدایت خواهند کرد”

برای تبلیغات اسنپ در ایران، هزینه خیلی بالایی بر این شرکت تحمیل شد، ولی به نظر من تبلیغ و انتشار این پلتفرم، به روش وایرال مارکتینگ و ویروسی (مردمی و چهره به چهره) بود، چون نیاز روز جامعه بود.

تهدیدات اسنپ برای گروه رانندگان ایرانی و شغل‌های سنتی

تهدیدات آینده شغل های سنتی (تاکسی)

همیشه در کنار شروع یک کسب‌و کار اینترنتی بر پایه پلتفرم‌های امروزی خیلی از مشاغل سنتی نابود می‌شوند، مثل شغل رانندگان سنتی با شروع snapp، چون مردم ممکن است با تغییر موافق نباشند. ولی باز هم دلیل بر این نیست که یک شغل سنتی منحصر در یک آپ باشد در حالی که از یک جهت فقط همه این تغییرات، فناوری و اتوماسیون هستند، و به نوبه خود اشتغال‌زایی می‌کنند.

ایده‌های خود را یادداشت کنید. و روی ایده خود فکر کنید. عصر مدرک گرایی و عمر تلف کردن در مدرسه‌ها تمام شده.

اگر می‌خواهید ثروتمند باشید، باید بدانید که توانایی فراهم کردن کدام‌ یک از نیازهای جامعه را دارید، آن هم زمانی که هنوز راه کسب آن را پیدا نکردند و شما مهارت و توانایی تولید آن را در خود می‌بینید.

اگر می‌خواهید ارزش ماندگار خلق و برای خود سهمی از آن داشته باشید، کسب‌و‌ کارهایی که وجه تمایز ندارند، ایجاد نکنید.

“پیتر تیل”

دانش خاص از طریق کارآموزی و تجربه اموزش داده می‌شود، نه به واسطه مدارس.

“ناوال راویکانت”

شما چه رویا و ایده‌ای دارید و با تخصص خود می‌توانید چه کسب‌و کاری را با جادوی اینترنت رقم بزنید؟ با ابتکار خود، چه ارزشی را برای جامعه انسانی می‌توانید خلق کنید؟

موسس اسنپ :”ما برای شروع، با سرمایه میلیون دلاری آغاز کردیم”

آیا به نظر شما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، بدون سرمایه می‌شود شروع کرد؟

” شما به یک تیم بسیار قوی نیاز دارید، و برای یک شرکت عظیم، نیاز به سرمایه زیادی دارید. سوق و کریم را ببینید. آنها صدها میلیون دلار، سرمایه‌گذاری کردند”

الکثار

البته این نظر موسس اسنپ هست. شاید خیلی از پلتفرم‌ها هم با سرمایه خیلی زیاد شروع کردند ولی چون در چاله رقابت گیر کردند، نابود شدند و یا توسط رقبای قوی‌تر از خود، خریداری شدند مثل شرکت کریم و سوق.

جذب سرمايه گذار خارجی، آخرين مرحله از نقشه است.

یکی از اولین سوالاتی که ممکن است به ذهنتان خطور کند این است که پول (سرمایه کار) از کجا بیاوریم؟ در جریان باشید که امروزه خیلی از کسب‌و کارها، نیازی به زیرساخت‌های گران‌قیمت ندارند.

سعی کنید حداقل سرمایه‌گذاری مورد نیاز خود را جذب کنید. خرج کردن پول دیگران شاید به نظر عالی برسد، اما دردسرهای زیادی دارد. در صورت جذب سرمایه‌گذار مجبورید پاسخگوی او باشید.

آیا شما کسب‌و کار خود را شروع کرده‌اید که از دیگران دستور بگیرید؟ سرمایه‌گذار می‌خواهد پولی که سرمایه‌گذاری کرده با سودش برگردد، معمولاً بین 3 تا 5 سال (در ضمن جذب سرمایه‌گذار اعتیادآور هم هست، چون هیچ کاری راحت‌تر از خرج کردن پول دیگران نیست!

برای اطلاع از واقعیت‌های جدید در دنیای کسب ‌وکار، خلاصه کتاب جذاب و خواندنی Rework با ترجمه حمید محمودزاده را از لینک زیر دانلود کنید.

هیچ ترفندی برای سریع پولدار شدن وجود ندارد. پولدارها فقط افرادی هستند که با پول (نیروی) شما دارند ثروتمند می‌شوند.

“ناوال راویکانت”

مطالب مرتبط

تا اینجا با موسس اسنپ در ایران و حامیان چند صدمیلیونی دلاری آنها آشنا شدیم و در انتهای این مطلب ثابت کردیم با سرمایه کم هم می‌شود یک کسب‌و کار اینترنتی را شروع کرد و لزومی ندارد حتماً برای شروع با سرمایه هنگفت و حامیان مالی قوی، استارت بزنید.

شاید شما هم بتوانید با یک ایده ناب، یک تولیدی با سرمایه کم خلق کنید.

آیا می‌دانید همین الان که شما دارید این مطلب را مطالعه می‌کنید چند نفر این جمله «آموزش رایگان کسب‌و کار اینترنتی» را در گوگل جستجو کردند؟ کافی است یک تخصص داشته باشید و با آن با یک آموزش ساده کسب‌و کار خود را در فضای مجازی استارت بزنید.

ریسک کردن همیشه جزِئی از شغل می‌باشد، و هر کاری خطرات خاص خود را دارد و امروزه به علت رقابت خیلی زیاد این خطرات بیشتر شده است. اگر می‌خواهید در یک شغل اینترنتی، خطر کمتری متحمل شوید با مطالعه 16 کسب‌و کار اینترنتی، شاید شروع بهتری داشته باشید.

طبق نظر متخصصین؛ همیشه پایه تربیتی اقتصادی یک کودک در محیط خانواده و با تربیت والدین شکل می‌گیرد و همه ما دغدغه داریم فرزندان ما چه نمره‌ای در مدرسه کسب می‌کنند؟ در حالی که یک اولویت مهم تربیتی آنها از بچگی، آشنایی با خرید و فروش و مدیریت یک کسب‌و کار است که از آن غافل هستیم و آموزش این موضوع هوش مدیریتی و استعداد آنها را در تجارت تقویت می‌کند.

دیدگاه شما در مورد دو موسس اسنپ چیست؟ آیا اطلاعات بیشتری درباره این دو نفر دارید؟
آیا از خدمات به عنوان یک سفیر، یا یک مسافر راضی هستید؟
خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

5 دیدگاه برای “چگونه دو موسس اسنپ را بشناسیم؟

  1. مهدی گفته:

    اسنپ ایده خوبی است و می‌تواند ماندگار باشد بشرطی که برای راننده های شبکه خود یک زندگی خوب توام با رفاه تامین نماید ، در غیر اینصورت عاقبت خوبی نخواهد داشت و دچار آه مظلوم خواهد شد .

    • Amk گفته:

      چرا باید دچار آه مظلوم باشه اون آدم می‌تونه اسنپ کار نکنه و بره جای دیگه کارکنه بهتره ازین سنت گرایی دست بکشیم

  2. محمد گفته:

    خیلی برام جالب بود تا الان شایعات زیادی در مورد اسنپ شنیده بودم و نمیدونستم کدوم درسته. فقط ایمان داشتم که این استارت آپ خارج از ایران شروع شده. ممنون دوست عزیز بابت مطلب مفیدی که قرار دادی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *