دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تشکیل تیم استارتاپی و اهمیت تیم در استارتاپ

تشکیل تیم استارتاپی
5/5 - (2 امتیاز)

اگر شما هم مثل من مطالب مختلف و دسته‌بندی نشده زیادی راجع به تشکیل تیم استارتاپی و انتخاب اعضای تیم استارتاپ خوندی و به نتیجه‌ای نرسیدی، بهت پیشنهاد میکنم این مطلب رو بخونی. اینجا قراره با هم دیگه به یک دید جامع راجع به اهمیت تیم در استارتاپ برسیم.

اگر هم تا حالا هیچ مطلبی راجع به تشکیل تیم استارتاپی نخوندی و از مهم ترین ویژگی های یک استارتاپ اطلاع نداری، اصلاً جای نگرانی نیست، این مقاله به شما کمک میکنه تا با ساختار سازمانی استارتاپ ها آشنا بشید.

اما قبل از این که خوندن مقاله رو شروع کنی، بهت پیشنهاد می‌کنم تفاوت استارتاپ و کسب و کار رو بخونی تا کاملاً متوجه تفاوت بینشون بشی.

مقدمه ای بر تشکیل تیم استارتاپی

حتماً می‌دونید که عضو جدایی‌ناپذیر هر استارتاپی، تیم و اعضای تیم استارتاپ هستش.

یکی از دلایلی که باعث میشه ما به اهمیت تیم در استارتاپ پی ببریم اینه که قطعاً یک فرد به تنهایی قادر به اداره و هدایت استارتاپ نخواهد بود.

از طرفی همیشه درخشیدن یک تیم، رابطه مستقیمی با افراد اون تیم داره، نه تنها در استارتاپ، بلکه در جاهای دیگه که تیم محور هستند.

برای مثال شما یک تیم فوتبال رو در نظر بگیرید، احتمالاً تا الان پی بردید که یکی از عوامل مهم موفقیت تیم‌های بزرگ، حضور بهترین و موفق‌ترین فوتبالیست‌هاست.

از طرف دیگر شما با تیم‌سازی، به استارتاپتون این فرصت رو میدین که افرادی با مهارت‌های مختلف، البته در راستای هدف‌تون در ساختار تیم استارتاپی شما حضور داشته باشن.

از همه مهم‌تر اگر خودمون رو به عنوان بنیان‌گذار یک استارتاپ در نظر بگیریم، تیم‌سازی به ما اجازه میده افراد مستعد و علاقه‌مندی رو برای استارتاپمون انتخاب کنیم.

همچنین قادر خواهیم بود اونا رو در جایگاه مناسب از لحاظ توانمندی و روحیاتشون قرار بدیم.

در نتیجه:

تیم‌سازی به بنیان‌گذار کمک میکنه افراد مستعد و علاقه‌مند رو با مهارت‌های مختلف در راستای هدف استارتاپ، در تیمش داشته باشه و شاهد موفقیت چشم‌گیر استارتاپ باشه.

ادامه مطلب رو با من همراه باشید تا بیشتر درباره جزئیاتی که در تشکیل تیم استارتاپی با اون روبرو خواهیم بود صحبت کنیم.

اهمیت تیم در استارتاپ

اهمیت تیم در استارتاپ

شما به تیم نیاز دارید، شک نکنید!!

هر کسب‌وکاری که رسیدگی به اموراتش از توانایی و عهده یک نفر خارج باشه به یک تیم احتیاج داره، چه برسه به یک استارتاپ.

مطمئناً اگر به روزهای اول استارتاپ‌های بزرگ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که نه تنها بخش اعظمی از موفقیتشون رو مدیون تیم با انگیزه و قوی خودشون هستند، بلکه اعتبار تیم خوب و قوی‌شون تا حدود زیادی باعث جذب سرمایه‌گذار شده.

علاوه براین یکی از دلایل شکست استارتاپ ها در سال اول، میتونه عدم توجه به تیم‌سازی و جذب افراد مناسب باشه.

البته لازم به ذکره که منظورِ من از تیم صرفاً افرادی که دور‌ِ هم جمع شدن نیست.

منظور از تیم، کارکنان متخصصی هستند که با وجود مهارت‌های مختلف یک هدف را دنبال می‌کنند و اون هدفی نیست جز هدف اصلی استارتاپ.

اگر بخوام درباره اهمیت تیم در استارتاپ براتون مثالی بزنم، تیم همون زیربنای یک آسمان‌خراش هستش که کوچک‌ترین ایراد تو زیر بنا باعث میشه حتی یک طبقه از این آسمان‌خراش هم ساخته نشه.

این رو در نظر داشته باشید که استارتاپ‌ها در آغاز راهشون در اکثر اوقات دچار محدودیت‌های مالی هستند و تنها برگ برنده اونا برای جذب سرمایه‌گذار، اعضای تیم استارتاپ هستش، پس میشه گفت تیم به نوعی سرمایه هر استارتاپیه.

آغاز تشکیل تیم استارتاپی

حتماً تا الان متوجه شدید که اعضای تیم استارتاپ چه نقش حیاتی و تعیین‌کننده‌ای برای استارتاپ داره.

اگر خودتون رو به جای یک بنیان‌گذار تصور کنید، خواهید دید که چقدر انتخاب افراد مناسب و کارآمد برای استارتاپتون حساس و دارای اهمیت هستش.

حتی ممکنه در شما وسواس‌هایی رو ایجاد کنه که این اصلاً دور از انتظار نیست.

استخدام فرد کارآمد از یک فروشگاه گرفته تا یک ارگان دولتی بزرگ، کار آسونی نیست و ممکنه زمان‌گیر باشه، استارتاپ هم از این قاعده جدا نیست.

بیشتر بخوانید: 12 نکته برای شروع استارت آپ با هزینه کم

هم‌بنیان‌گذار

همونطور که قبلاً اشاره کردم، به تنهایی قادر به اداره یک استارتاپ نخواهیم بود.

شاید به جرأت بشه گفت اولین فردی که در تشکیل تیم استارتاپی بهش نیاز داریم کسی نیست جز هم‌بنیان‌گذار.

به نظر من یکی از دلایلی که بنیان‌گذار را مجبور به همکاری با هم‌بنیان‌گذار میکنه اینه که قطعاً یک سری کارها از عهده بنیان‌گذار خارجه و از طرفی همون کارها نقاط قوت هم‌بنیان‌گذار هستش،

پس به نوعی به کمک هم‌بنیان‌گذار میشه ضعف‌ها رو به نقاط قوت تبدیل کرد و اونا رو پوشش داد.

 هم بنیان گذار

در این قسمت ممکنه دو سوال براتون به وجود اومده باشه:

1. آیا انتخاب هم‌بنیان‌گذار کار آسونیه؟

در پاسخ به این سوال باید بگم خیر!

انتخاب هم‌بنیان‌گذار کار آسونی نیست و احتمالاً کار از جایی سخت‌تر میشه که نسبت به هم‌بنیان‌گذار شناخت قبلی نداشته باشیم یا تو پروژه‌هایی در گذشته با ایشون همکاری نکرده باشیم.

قطعاً یکی از عوامل مهم در همکاری سازنده با هم‌بنیان‌گذار، جدا از سطح علمی و عملی‌اش، شناخت روحیات اونه، که لازمه‌ی این شناخت گذراندن مدت زمان زیادی با ایشون و ساعت‌ها کارِ مستمر هستش.

اگر نظری مغایر با نظر من دارید ازتون دعوت میکنم تو قسمت کامنت نظرتون رو بنویسید تا به کمک هم دید کامل‌تری به سایر خوانندگان این مقاله بدیم.

2. هم‌بنیان‌گذار باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

  • از لحاظ عملی و دانسته‌های علمی، مکمل بنیان‌گذار باشد.
  • همان سطح از اشتیاق، هیجان و تعهد که در بنیان‌گذار وجود دارد، در هم‌بنیان‌گذار هم وجود داشته باشد. (حتی بیشتر)
  • هدف مشترک داشته باشند.

آیا با وجود هدف مشترک بین بنیان‌گذار و هم‌بنیان‌گذار، باید زاویه دیدهای یکسان داشته باشند؟

قطعاً خیر.

چرا که با زاویه دیدهای غیریکسان زوایایی که از دید بنیان‌گذار خارج است، توسط شریک‌اش رصد می‌شود. وجود این زاویه دیدهای متفاوت اصلاً بد نیست بلکه کمک چشم‌گیری به رشد استارتاپ میکنه.

خوب امیدوارم که تا اینجای مطلب براتون مفید بوده باشه،

تا الان درباره اهمیت تیم در استارتاپ و این‌که وجود تیم کارآمد چقدر برای استارتاپمون مهم و ضروریه صحبت کردیم.

همچنین از هم‌بنیان‌گذار به عنوان اولین فردی که در تشکیل تیم استارتاپی بهش نیاز داریم یاد کردیم و درباره ویژگی‌ها و حساسیت‌های انتخاب هم‌بنیان‌گذار صحبت کردیم.

در ادامه قصد دارم شما رو با اعضای تیم استارتاپ آشنا کنم.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت استارتاپ

انتخاب و انتصاب اعضای تیم استارتاپ

علاوه بر هم‌بنیان‌گذار برای اداره استارتاپ به نیروهای متخصص دیگری نیاز داریم.

این نیروها می‌تونه از متخصصین حوزه‌های متناسب با فعالیت استارتاپمون گرفته تا دانشجویان مشتاقی که به فعالیت‌های مرتبط با استارتاپ علاقه دارند باشه.

البته حضور دانشجویان رو نمیشه مهم ندونست. اونها در کنار استارتاپ، سطح علمی و عملی بالایی پیدا می‌کنن و با استارتاپ رشد می‌کنن و در آینده تبدیل به نفرات مهمی برای استارتاپ میشن.

انتخاب و انتصاب اعضای تیم استارتاپ

سرمایه گذاری برای ایده یا تیم؟

انتخاب اعضای تیم استارتاپ از جهت دیگری نیز دارای اهمیت می‌باشد و اون دیدی هستش که سرمایه‌گذار به تیم داره.

ایده‌های بکر و قوی باعث جذب سرمایه‌گذاران می‌شن. از طرفی سرمایه‌گذاران میدونن ایده‌های بکر و قوی به تیم قوی نیاز داره.

وقتی به انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اینکه اعضای تیم یک استارتاپ چه کسانی هستند در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذارها اثر داره.

بیشتر بخوانید: انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها

دیر استخدام کن، زود اخراج

احتمالاً این جمله معروف رو شنیده باشید.

شما میتونید به عنوان بنیان‌گذار برای استخدام اعضای تیم استارتاپ عجله نکنید و سعی کنید تمامی جنبه‌های افرادی که قراره در این مسیر همراه شما باشند رو بسنجید.

از طرف دیگه در صورتی‌که مشاهده کردید فردی از اعضای تیم استارتاپ در راستای اهداف استارتاپ گام بر نمیداره و اون هیجان و علاقه که در سایر اعضای تیم دیده میشه رو نداره در کنار گذاشتنش لحظه‌ای درنگ نکنید.

این افراد به تنهایی میتونن استارتاپ رو تا مرز نابودی ببرن.

در ابتدای استخدام اعضای تیم، حتی قبل از ثبت شرکت استارتاپ بهتون توصیه میکنم از آزمون‌های روانشناسی و شخصیت‌شناسی استفاده کنید تا بتونید بیشتر نسبت به اعضای تیمتون شناخت پیدا کنید.

سخن آخر

خوب در اینجا به پایان مقاله رسیدیم.

سعی‌ام بر این بود تا بتونم درباره اعضای تیم استارتاپ و اهمیت تشکیل تیم استارتاپی یک دید جامع و کلی با زبان ساده به شما ارائه بدم.

این مقاله نتیجه ساعت‌ها مطالعه و تحقیق بود تا بتونم این اطلاعات رو به صورت طبقه‌بندی شده دربیارم تا حدی که برای شمایی که قصد دارید درباره ساختار تیم استارتاپی بدونید، کافی و مفید باشه.

مطالب مرتبط

  • اگر دوست دارید بیشتر درباره استارتاپ و راه انداری استارتاپ بدونید و از زوایای دیگری در این باره اطلاعات کسب کنید، بهتون پیشنهاد میکنم مطلب زیر رو بخونید.
  • مقاله‌های زیر تمرکز به آشنا کردن شما با استارتاپ های موفق حوزه‌های مختلف داره. برای خودِ من که جالب بود وقتی فهمیدم تو این حوزه‌ها هم استارتاپ وجود داره، حتماً برای شما هم جالب خواهد بود.


مشتاقانه منتظر خوندن نظرتون درباره این مقاله هستم. خیلی خوشحال میشم اگر تجربه‌ای در تشکیل تیم استارتاپی دارید با هم بیشتر صحبت کنیم و به کمک هم بتونیم دید وسیع‌تری به دوستانی که این مقاله رو میخونن بدیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.