واقعاً کارآفرین کیست !؟ چگونه کارآفرین شویم؟ ویژگی کارآفرینان موفق چیست؟
به احتمال زیاد به دنبال راهاندازی کسبوکار جدیدی هستید و این سوالات و دغدغهها در ذهن شما به وجود آمده است.
و میخواهید بدانید در مسیری که پیش رو دارید، با چه چالشهایی روبرو خواهید شد و چه مهارتهایی را باید کسب کنید.
یک شخص کارآفرین به این دلیل کارآفرین میشود که میخواهد چیزی را خلق کند که برای همه ارزشمند باشد.
این را همیشه در نظر بگیرید که اگر یک کارآفرین زمین بازی خود را بشناسد و بداند برای کدام مخاطب هدف، ارزشآفرینی میکند، راحتتر میتواند در آن بازی کند.
اگر به دنبال این هستید که بدانید چگونه کارآفرینان رویای کارآفرینی خود را محقق میکنند، در این مطلب قدم به قدم با شما هستیم تا پاسخ پرسشهای خود را بیابید.
آنچه خواهید خوانید:
کارآفرین کیست
کارآفرین فردی است که اشتیاق به خلق دارد و توانایی دنبال کردن ایدههای خود را دارد. کسی که توانایی دیدن نیازی را دارد که قبلاً به آن توجه نشده است.
کارآفرین میخواهد برای خودش کار کند و حاضر است برای موفقیت ایدهها یا محصولاتش ریسک کند.
با این تعریف از دکتر سید علیرضا فیضبخش با مفهوم کارآفرینی بهتر آشنا میشویم.
کارآفرینی توانایی ایجاد ساخت یک دیدگاه از هیچ و اساساً یک عمل خلاقانه انسانی است.
عبور از طوفان: راهنمای کاربردی شرکتهای نوپا در ایران تالیف سید کامران باقری، مهدی کنعانی، جواد محبوبی و همکاران
شاید رویایی برای کارآفرین شدن داشته باشید. و یا رویاهایی برای موفقیت در کسبوکار در سر دارید. اما این را هم بدانید رویاها زمانی ارزش دارند که به واقعیت تبدیل شوند.
کارآفرینان هم افرادی هستند که رویای خود را به واقعیت تبدیل کردند. حال سوالی که پیش میآید این است که چگونه کارآفرین شویم؟
چگونه کارآفرین شویم
تا اینجا فقط در مورد اینکه “کارآفرین کیست” اطلاعات کسب کردیم ولی حالا میخواهیم جواب این سوال را پیدا کنیم که چگونه کارآفرین شویم. قبل از اینکه در این مورد بنویسم اول از خود بپرسید:
- برای رسیدن به چه چیزی تلاش میکنید؟
- به اهدافتان فکر کردهاید؟
- به رویاهایتان توجه داشتهاید؟
- و چرا تصمیم گرفتید کارآفرین شوید؟
اول اهداف خود را بنویسید و آنهایی که واقعبینانه نیستند حذف کنید. برای موفقیت، باید یک مسیر را انتخاب کنید، دهها مسیر را به طور همزمان دنبال نکنید.
اگر هدف نهایی قابل دستیابی است، تمام تلاش خود را به سمت هدف معطوف کنید. اگر میخواهید به اهدفتان برسید اولویتبندی را آموزش ببینید.
این را هم بدانید یک کارآفرین مشتاق مشکل را بو میکشند و آن مشکل را حل میکنند. همچنین در نظر بگیرید که آن نوآوری یا خلق چیز نو چقدر برای مردم ارزش دارد و بازار هدف حاضر باشند برای آن هزینه پرداخت کنند.
چگونه مشکل را شناسایی کنیم؟
کارآفرین با شناسایی مشکل میتواند راهحل آن را بدست بیاورد و مسیر حرکت در بازار را هموارتر کند.
بازار را بشناسید تا مسیر رسیدن به اهداف مشخص شود. ممکن است با خود فکر کنید چگونه مشکل را شناسایی کنم. به این مثال توجه کنید:
مثلاً شما تشخیص میدهید که فرآیند نوبتدهی دندانپزشکی برای بیماران پیچیده است و در نتیجه دندانپزشکان مشتریان خود را از دست میدهند. با امکانسنجی که در بازار انجام میدهید میتوانید با یک سیستم رزرو آنلاین، نوبتدهی را آسان کنید.
پادکست مصاحبه با علی سریزدی؛ بنیانگذار دکتر دکتر را در صفحه اینستاگرام کارنکن از طریق لینک زیر ببینید که داستان شنیدنی یک جوان کارآفرین ایرانی است.
با توجه به مثال بالا این را هم در نظر بگیرید که بعضی از صاحبان ایده، ایده خود را دستکم میگیرند اما ایدههایی هم هستند که احمقانهاند ولی پولسازند.
ایدههایی هم هستند که ناب میباشند، اما بازار برای آن حاضر نیست هزینهای پرداخت کند.
و زمان را هم در نظر بگیرید باید در زمان مناسب وارد بازر شوید.
با یک مثال دیگر توضیح میدهم که چگونه زمان را باید در نظر گرفت.
اگر به چندین سال قبل نگاهی بندازید. هوشمصنوعی جایگاهی در بازار نداشت و افراد هزینهای برای هوشمصنوعی پرداخت نمیکردند.
اگر ایدهای در زمینه هوش مصنوعی در آن زمان در ذهن داشتید و وارد بازار میشدید مسیر خیلی سختی در پیش رویتان بود و ممکن بود منجر به شکست شما میشد.
ولی الان جایگاه هوشمصنوعی برای کسی پوشیده نیست و میتوانیم در این زمینه نوآوریهایی را وارد بازر کنیم.
مراحل تبدیل شدن به یک کارآفرین
این را در نظر بگیرید که هر کسبوکاری برای همه جذاب نیست. بنابراین، کسبوکار خود را با توجه به سن، جنسیت، درآمد، نژاد و فرهنگ گروه هدف راهاندازی کنید.
- شما باید یک محصول منحصربهفرد، یک خدمات خاص یا یک روش ویژه ارائه دهید تا در بازار متمایز شوید.
- یک طرح کسبوکار طراحی کنید. این طرح کسبوکار استراتژی شما را برای دستیابی به اهداف را مشخص میکند.
- مخاطب هدف خود را پیدا کنید.
- با دقت بازار را سنجش کنید.
- و رسانههای اجتماعی را برای توسعه آگاهی در مورد محصولات و خدمات خود به کار بگیرید.
نقش شبکههای اجتماعی در توسعه کسبوکار برای کارآفرینان
برای اینکه کارآفرینان فعالیت خود را در شبکه اجتماعی داشته باشند باید شناخت کافی نسبت به فضای مجازی داشته و تصمیم بگیرند کدام شبکه برای فعالیت آنها مناسب است.
و در نظر بگیرید که شبکه اجتماعی فرصت دیده شدن و شناسایی نیازها و هزینه کم بازاریابی را به شما میدهد.
ویژگی کارآفرینان در پاسخ به سوال کارآفرین کیست
در اینجا به چند ویژگی کارآفرینان اشاره میکنم. این بدان معنی نیست که شما به همه نیاز دارید، یا بدون آنها نمیتوانید موفق باشید. در نهایت موفقیت با تلاش زیاد تعیین میشود.
1- خلاقیت یک کارآفرین
خلاقیت چیز جدیدی را به وجود میآورد. زیرا بدون خلاقیت، هیچ نوآوری ممکن نیست. خلاقیت این توانایی را به شما میدهد که محصولات جدیدی را برای بازارهای مشابه ابداع کنید.
اگر تصور میکنید بعضی انسانها خلاق به دنیا میآیند و بعضی دیگر نهً مطلب زیر را حتماً بخوانید:
2- ریسکپذیری
توانایی ریسکپذیری برای یک کارآفرین ضروری است. بدون اراده برای کشف ناشناختهها، نمیتوان چیزی منحصربهفرد را کشف کرد.
3- اشتیاق و انگیزه کارآفرینی
وقتی کاری را انجام میدهید لذت میبرید و انگیزه بالایی خواهید داشت. اشتیاق مثل یک نیروی محرکه عمل میکند که با آن انگیزه تلاش برای بهتر شدن دارید.
4- برنامهریزی
برنامهریزی، کارآفرین را قادر میسازد تا یک ساختار و یک فرآیند فکری برای چگونگی رسیدن به هدف خود را داشته باشد. برنامه خوب به شما این امکان را میدهد که بر روی اهداف خود تمرکز کنید و از حواسپرتی احتمالی جلوگیری کنید.
5- دانش
یک کارآفرین خوب همیشه سعی میکند دانش خود را افزایش دهد، و همیشه کارآفرین یادگیرنده باشد.
6- مهارتهای اجتماعی
برقراری روابط موثر با مشتری، مهارت استعدادیابی و کارمندیابی، مهارت تدوین استراتژی و تیمداری از ویژگیهای مهم یک کارآفرین است.
7- آزمایش ساختار یافته در پاسخ به سوال کارآفرین کیست
در جایی که خلاقیت وجود دارد، همیشه نیاز به آزمایش ساختار یافته نیز هست.
هر زمانی که ایده جدیدی پیدا کردید به عنوان یک کارآفرین، ابتدا باید آزمایشهایی را انجام دهید تا مشخص کنید آیا ایدهتان ارزش دنبال کردن را دارد؟
به عنوان مثال: اگر ایدهای برای خدمات یا محصولی به دست میآورید که تقاضای ناکافی برای آن وجود دارد، باید بررسی کنید که آیا مشتریان برای آن هزینه پرداخت میکنند؟
و برای انجام این کار، باید آزمایشهای معناداری انجام دهید و تحقیقات بازار را جدی بگیرید تا ایده خود را تأیید کنید و مشخص کنید که آیا پتانسیل رشد آن وجود دارد یا خیر.
شخص کارآفرین و چالش کارآفرین کیست
بهتر است داستانی را برایتان تعریف کنم از کتاب مهمها را بسنجید. چالشی که یک کارآفرین با آن روبرو شد و آن را به واقعیت تبدیل کرد.
داستان مای فیتنس پال (مایک و لی همبنیانگذار و مدیرعامل)
همه چیز با عروسی کنار ساحل آغاز شد. با نزدیک شدن به عروسی مایک و امی لی میخواستند وزن خود را کاهش دهند.
یک مربی تناسب اندام، لیست ارزش غذایی سه هزار غذا را به آنها داد و کاغذی برای ثبت کالریها!
اما مایک که از ده سالگی برنامهنویسی کامپیوتر میکرد، میدانست باید راه بهتری هم وجود داشته باشد. پس راهحلی را تصور کرد که تبدیل به اپلیکیشن مای فیتنس پال شد.
میبینید که کارآفرین شدن در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، چقدر چالشبرانگیز و شیرین است.
مطالب مرتبط به کارآفرینی و کارآفرین کیست
اگه مثل بقیه دوست دارید انگیزه بگیرید که این جرأت را پیدا کنید تا اقدامات لازم برای تحقق رویای کارآفرینی خود انجام بدهید، یک نگاهی به زندگی کارآفرینان معلول که با اشتیاق رویای خود را به حقیقت تبدیل کردند بندازید. پیشنهاد میکنم خواندن این مطالب را از دست ندهید.
درباره زنان کارآفرین موفق ایرانی چقدر میدانید؟ خانمهایی که به دنبال کارآفرین شدن هستید، بهتر است قبل از شروع کسبوکار، با خواندن این مطلب با بهترین زنان کارآفرین ایرانی آشنا شوید، که چه چالشهایی داشتند و ایدههای آنان را بهتر بشناسید.
دوست ندارید با کمک اینترنت پولدار شوید؟ به کارآفرینی اینترنتی فکر کردهاید؟ میدانید از کجا باید شروع کرد؟ و چقدر سرمایه لازم دارید. پس خواندن این مطالب را پیشنهاد میکنم تا بهتر پادشاهی کنید.
اگر میخواهید از ایدههای کسبوکار اجرا نشده در ایران باخبر شوید و برای کارآفرینی خود الهام بگیرید، این مطلب برای شماست:
مشتاق هستم بدانم آیا تا به الان رویایی برای کارآفرین شدن داشتهاید؟ برای رویای خود چه اقدامی انجام دادهاید؟
آیا سعی کردید چالشی که با آن روبرو شدید به یک فرصت تبدیل کنید؟ برایم از تجربیات خود بنویسید.