این روزها که همه به نوعی از رسانههای مجازی استفاده میکنند، مسئله کارآفرینی در فضای مجازی بسیار محبوب شده است.
و دانستن ارتباط کارآفرینی و فضای مجازی و شناخت عوامل موثر در موفقیت در این نوع کسبوکار بسیار مهم است..
خیلیها دوست دارند کسب و کار خودشان را داشته باشند و یا کارآفرین فضای مجازی باشند، ولی نمیدانند از کجا شروع کنند.
شما احتمالاً کلی مطلب در شبکههای مجازی دیدهاید که میگویند فلان کار را بکنید تا فلان اتفاق بیافتد، اما نمیگویند چرا و چگونه؟
یا نمیگویند نقطه شروع کجاست و اصلاً کارآفرینی و فضای مجازی چیست؟
میخواهم بگویم جای درستی آمدهاید. در این مطلب قرار است واقعاً بفهمید موضوع از چه قرار است.
من در ابتدا برایتان توضیح کلی راجع به کارآفرینی میدهم و بعد بیشتر وارد جزئیات کارآفرینی و فضای مجازی میشوم و میگویم چگونه شروع کنید همراه با دلیل.
آیا این فضا واقعاً مجازی است؟
قبل از شروع میخواهم چند حقیقت دیوانهکننده راجع به فضای مجازی بگویم تا گارد بعضیها پایین بیاید:
- فالوورها تنها کسانی نیستند که صحبت میکنند. 96 درصد از کاربران شبکههای اجتماعی که در مورد یک برند به صورت آنلاین صحبت میکنند، حتی پیج برند را دنبال نمیکنند.
- کاربران بالغ 55 تا 64 ساله بیش از دو برابر بیشتر از همتایان جوان مصرفکننده رسانههای اجتماعی خود با محتوای مارکدار تعامل دارند.
- به مدرکی نیاز دارید که نشان دهد ما یک گونه بصری هستیم؟ امروزه بیش از 3.3 میلیارد تصویر در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود.
- 49 درصد از کاربران رسانههای اجتماعی، اطلاعات محصول را با امید به بهبود زندگی دیگران به اشتراک میگذارند.
- ما به طور متوسط 5 سال و 3 ماه را در شبکههای اجتماعی سپری میکنیم و هر چه جلوتر میرویم این عدد بزرگتر هم میشود.
- برندهای برتر، اینستاگرام را دوست دارند و 85 درصد از آنها در این شبکه حضور دارند.
- 80 درصد از کاربران اینستاگرام، حداقل یک برند تجاری را دنبال میکنند و بیشتر از 200 میلیون از کاربران هم حداقل به صفحه برندهای مورد علاقهشان سر میزنند.
- یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ است بعد از گوگل.
- یوتیوب صاحب نصف زمانی است که مردم صرف دیدن محتوای ویدیوئی میکنند و این شامل کل محتوای اینترنت و تلویزیون است.
مجازی که از هر واقعیای واقعیتر است!
با این آمار و ارقام، دیگر نامیدن این فضا به عنوان “مجازی” به نظر خندهدار میرسد!
سوشیالمدیا یا رسانههای اجتماعی، در واقع یک فضای اجتماعی هستند نه یک فضای مجازی و غیرواقعی!
با این تصور اشتباه، بعضی از مردم، خیلی مراعات همدیگر را در این فضا نمیکنند و اعمال ناپسند، بیاحترامی و … به یکدیگر میکنند.
و بدون در نظر گرفتن عواقب عملشان، تأثیر روحی بدی بر روی مخاطبشان بهجای میگذارند.
با اینکه این اصطلاح درست نیست، اما به غلط جا افتاده و ما هم در این مطلب ناچاریم این اشتباه مصطلح را به کار ببریم.
به امید روزی که همه ما متوجه شویم، رفتارمان در این فضا، نباید تفاوتی با رفتار ما در زندگی اجتماعی روزمرهمان داشته باشد.🙏
فهرست مطالب:
کارآفرینی در فضای مجازی و کارآفرین اجتماعی
کارآفرینی در فضای مجازی با دیگر انواع کارآفرینی تفاوتهایی دارد.
مثلاً کارآفرین اجتماعی فردی است که با شناخت مشکلات موجود در جامعه، با خلاقیت خود در صدد یافتن راهکارهایی برای بهبود وضعیت است و در این میان برای اجتماع ایجاد ارزش میکند.
آنها معمولاً در زمینههای مختلف آموزش و بهداشت تا محیط زیست و توسعه شرکتها تاثیر میگذارند، درست همانطور که کارآفرینان چهره کسب و کار را تغییر میدهند، “کارآفرینان اجتماعی” چهره جامعه را تغییر میدهند.
علیرغم این تفاوتها، کارآفرینان فضای مجازی را به عنوان بستری برای فعالیت خود انتخاب کرده یا از ظرفیت آن برای بهبود عملکرد خود استفاده میکنند.
چرا کارآفرینان باید از رسانههای اجتماعی در فضای مجازی استفاده کنند؟
1- ارتباطات و نقش آن در کارآفرینی در فضای مجازی
رسانههای اجتماعی در فضای مجازی، در هسته خود یک رسانه گفتگومحور هستند که افراد، برندها و شرکتها را قادر میسازند تا با مخاطبان هدف خود به شیوهای معنادار، شخصی و مفید ارتباط داشته باشند.
“امروزه هیچ کسبوکاری نمیتواند بدون حضور آنلاین قدرتمند، دوام بیاورد” و کارآفرین فضای مجازی این را به خوبی میداند.
آنها از رسانههای اجتماعی و فضای مجازی، علاوه بر کسب درآمد، برای اهداف مختلفی مانند افزایش آگاهی یا توانمندسازی مخاطبان خود برای تغییر و یا مشارکت آنها استفاده میکنند.
2- مقرون به صرفه است
اینترنت ابزاری نسبتاً کمهزینه است که افراد را قادر میسازد تا با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کنند.
کارآفرینان در فضای مجازی داستانهای معناداری را به اشتراک میگذارند و فعالیتهای خود را گزارش میدهند و از طریق شبکهها و کانالهای مختلف بیشتر دیده میشوند.
در پلتفرمهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، آنها عکسهایی از خودشان یا همکاران و کارکنانشان در حال کار به اشتراک میگذارند تا مخاطبانشان را پیدا کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند.
3- داشتن تعادل در ارتباطات
یکی از چالشها برای کارآفرین فضای مجازی ، حفظ تعادل در اطلاعرسانی و استفاده از ابزار مورد نیاز است.
اگر فرد کارآفرین بداند که نیازی نیست تمام اسرار کسبوکار خود را در بستر اینترنت به اشتراک بگذارد، میتواند اطلاعات مورد نیاز و اثرگذار بر روی مخاطب یا مشتریان خود را در فضای مجازی در معرض دید قرار دهد.
کارآفرینان اجتماعی هم همانند دیگر کارآفرینان از رسانههای اجتماعی برای جمعآوری سرمایه و جلب مشارکت دیگران در جهت اهداف خود استفاده میکنند.
به همین دلیل، آنها کمپینهایی را با ایدههای خلاقانه اجرا میکنند که هدف آن “افزایش آگاهی و افزایش سرمایه” است.
کارآفرین اینترنتی کیست؟
به کسی که بستری در فضای اینترنت ایجاد کرده، به منظور حل مشکل و رفع نیازی خاص به روشهای خلاقانه، که با ریسکپذیری و نوآوری کسب درآمد کند را کارآفرین اینترنتی میگویند.
اما داشتن یک سایت یا صفحه در اینترنت، شما را کارآفرین نمیکند! بلکه باید بدانید چگونه کسبوکار اینترنتی خود را شروع کنید و به چه مواردی قبل از شروع کار باید توجه کنید.
برای اینکه درباره ویژگیهای یک کارآفرین اینترنتی بیشتر بدانید و ایدههای جالبی برای کارآفرین فضای مجازی شدن پیدا کنید، قبلاً مطلب جالبی در کارنکن نوشتهایم و در این مطلب نمیخواهیم آنها را تکرار کنیم.
چگونه کارآفرین فضای مجازی شویم؟
اگر میخواهید کارآفرین فضای مجازی باشید، محصول یا خدماتی دارید که میخواهید در بستر اینترنت آنها را عرضه و کسب درآمد کنید، برای بهرهمندی بهتر از امکانات رسانههای اجتماعی باید به نکات زیر توجه کنید:
1- مخاطب هدف خود را در شبکه های اجتماعی مشخص کنید
قبل از اینکه یک حساب کاربری ایجاد کنید و شروع به ارسال پست در سراسر رسانههای اجتماعی کنید، باید در مورد بازار هدف خود تحقیق کنید.
این تحقیق به شما کمک میکند تصمیم بگیرید چه چیزی را پست کنید، چه زمانی پست کنید، کجا پست کنید و از چه صدایی در پستهای خود استفاده کنید.
این به محدود کردن تمرکز شما کمک میکند تا زمان را برای ایجاد مخاطبی تلف نکنید که در واقع به خریدار محصول شما تبدیل نمیشود.
شخصیت خیالی بسازید که معرف مخاطب هدف شما باشد. به این شخصیت خیالی “پرسونای مشتری” میگویند.
پرسونای مشتری به شما کمک میکند تا اطلاعات جمعیتی و روانشناختی مخاطبان هدف خود را درک کنید.
چند استراتژی وجود دارد که می توانید برای شناسایی سریع شخصیتهای خریدار استفاده کنید.
استراتژی شماره 1: به لیست دوستان خود نگاه کنید
ابتدا، برخی از ویژگیهای افرادی را که از محصول یا خدماتی که میفروشید استفاده میکنند، یادداشت کنید.
این میتواند شامل سن، درآمد، سطح تحصیلات، جنسیت، شغل، وضعیت خانوادگی و سرگرمیهای آنها باشد.
هنگامی که یک لیست مناسب دارید، لیست دوستان خود را در اینستاگرام یا لینکدین و … مرور کنید و افرادی را پیدا کنید که با لیست شما هماهنگ هستند.
این احتمال وجود دارد که دوستانی داشته باشید که با مخاطبان هدف شما تطابق داشته باشند.
هر ویژگی تعیینکننده دیگری را که در پروفایل آنها مشاهده میکنید یادداشت کنید. نام آنها را فهرست کنید و ببینید آیا میتوانید چیزهای مشترک بین آنها پیدا کنید.
آیا ژانر تلویزیونی یا فیلمی وجود دارد که به نظر میرسد همه آنها دوست داشته باشند؟ آیا همه آنها در مورد موارد مشابه در صفحات اجتماعی خود پست میگذارند؟
استراتژی شماره 2: درباره رقبای خود تحقیق کنید
به صفحات اینستاگرام، توییتر، لینکدین و … رقبای خود بروید.
دنبالکنندگان رقبای خود را مرور کنید و به صورت تصادفی روی پروفایلها کلیک کنید.
به نحوه ارتباط آنها نگاه کنید، کدام پستها بالاترین نرخ تعامل را دارند و مردم چگونه مشکلات خود را در کامنتها از رقیبتان پرسیدهاند.
اگر درک خوبی از مخاطبان هدف خود داشته باشید، در گفتگو با آنها و جلب اعتماد آنها کارآمدتر خواهید بود، تا اینکه از طریق پستهای خود مستقیماً به آنها بفروشید.
2- بستر مناسب رسانههای اجتماعی را پیدا کنید
پیدا کردن پلتفرمِ رسانه اجتماعی مناسب برای استارتاپ شما یک مشکل دوگانه است. کارآفرینان باید بهترین نوع محتوا را برای تولید و اینکه در کدام پلتفرم پست کنند، تعیین کنند.
انواع مختلف محتوا عبارتند از:
- وبلاگها
- عکسها
- فیلمها
- پادکستها
- نظرسنجی و آزمون
- اینفوگرافیک
- کتابهای الکترونیکی
- و …
افراد کارآفرین فضای مجازی منابع لازم برای تولید تمام انواع محتوای فوق را ندارند. آنها باید روی یک یا دو نوع محتوای اصلی تمرکز کنند.
نوع محتوا باید با محتوایی که مخاطب هدف آنها دنبال میکند، هماهنگ باشد.
کارآفرینان همچنین باید انتخاب کنند که در کدام پلتفرم رسانه اجتماعی فعال باشند.
بهتر است یکی را انتخاب کنید که با نقاط قوت شما همسو باشد و مشتریان بالقوه شما را در جایی که هستند نشان دهد.
به این سؤالات پاسخ دهید تا مشخص کنید کسبوکار شما باید در کدام پلتفرم باشد:
- بازار هدف شما در کجا قرار دارد؟ یعنی شما صاحب یک کسبوکار محلی هستید که فقط میتواند به مردم در یک منطقه خاص خدماترسانی کند یا مشتریان شما همه جا هستند؟
- بازار هدف شما از کدام پلتفرمهای رسانه اجتماعی استفاده میکند؟
- بازار هدف شما چه مدت زمانی را در رسانههای اجتماعی صرف میکند؟
- مخاطبان شما هنگام بازدید از آن پلتفرم در چه وضعیت ذهنی هستند؟
3- محتوای مستمر در شبکههای اجتماعی ایجاد کنید
اینجاست که بسیاری از کارآفرینان شروع به کندن موهای خود میکنند!
یا اهداف غیرواقعی تعیین میکنند و وقتی نمیتوانند به آنها برسند ناامید میشوند،
یا بدون استراتژی مشخص پست میگذارند و نتیجه دلخواه را نمیبینند.
دلیل شماره یک شکست استراتژیهای رسانههای اجتماعی و عدم رشد کسبوکارها این است که کارآفرینان تولید محتوا را متوقف میکنند.
ارسال مستمر مطالب در رسانههای اجتماعی زمانبر است، اما نیازی به صرف ساعتها در هفته نیست.
یک ترفند خوب برای تولید محتوا این است که آنچه را که در کسبوکار خود انجام میدهید را مستند کنید.
مستندسازی از طریق فیلم و عکس
یکی از سادهترین راههایی که کسبوکارها میتوانند در این مسیر محتوا تولید کنند، فیلمبرداری است.
همه یک گوشی یا دوربین دارند و اکثر دوربین گوشیها قادر به فیلمبرداری با کیفیت بالا هستند.
کارآفرینان میتوانند روند فعالیت خود را مستند کرده و آن را در رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارند.
گرفتن عکس از فعالیتهای خود نیز، نوعی مستندسازی است که برای به اشتراکگذاری با مخاطبین بسیار کارآمد است.
ممکن است در ابتدا از گرفتن فیلمهای سلفی یا ارسال عکسهای آماتور با تلفن همراه خود کمی خجالت بکشید، اما تصاویر واقعی همان چیزی است که مشتریان شما میخواهند ببینند.
اگر مشتریان خود را در جریان رشد کسبوکار خود قرار دهید، زمانی که موفقیتی به دست آورید، شما را تشویق میکنند.
گرفتن عکس و فیلم در حین کار بر روی کسب و کارتان، ساده ترین راه برای ایجاد یک جریان بیپایان از محتوا است.
برای فعالیت در رسانههای اجتماعی خود استراتژی تدوین کنید
همه ما عاشق رسانههای اجتماعی هستیم و در عین حال از آن متنفریم، هم برای خودمان و هم برای کسب و کارمان. اگر مراقب نباشیم، می تواند زمان زیادی را از ما بگیرد.
به همین دلیل است که شما باید یک استراتژی رسانه اجتماعی بر اساس مخاطبان هدف و پلتفرمهای رسانه اجتماعی ترجیحی خود ایجاد کنید.
روند شروع کسبوکار خود را در حین حرکت مستند کنید. از جمله، کارهای پشت صحنه که در حال آوردن دوستان و خانواده برای رنگآمیزی فضای جدیدتان قبل از روز افتتاحیه هستید.
چند ساعت وقت بگذارید تا پستهای آینده را برنامهریزی کنید و همیشه به تعداد مناسب پستهای آماده برای آینده داشته باشید.
اگر این کار به درستی انجام شود، میتوانید از افرادی که به برند شما عشق میورزند، دنبالکنندگانی فعال و مشتریانی بالقوه ایجاد کنید.
سخن پایانی
رسانههای اجتماعی به طور مداوم در حال تغییر هستند و یادگیری بازاریابی دیجیتال برای شما بسیار مهم است.
فقط ظاهر شدن کافی نیست، بلکه باید قوانین بازی را نیز درک کنید و بدانید که چگونه از رقبا بالاتر بروید.
کاری که با این اطلاعات انجام میدهید کاملاً به شما بستگی دارد، اما میدانیم که نتایج بسیار چشمگیری خواهید دید.
به امید تحقق پیدا کردن آرزوهایتان.
مطالب مرتبط
اگر به کارآفرینی فکر میکنید ولی سرمایه زیادی ندارید، مطلب جالبی برایتان در کارنکن نوشتهایم:
اگر دانشآموزید و میخواهید منبع درآمد داشته باشید:
دنبال راه سریع پولدار شدن هستید؟ این موضوع آنقدر جذاب است که حتماً این مطلب را باید بخوانید:
برای اینکه کارآفرین فضای مجازی باشید، لازم است درباره کارآفرینی و استارتاپها اطلاعاتی داشته باشید. این مطلب برای شماست:
علاقهمند به خواندن زندگینامه کارآفرینان موفق هستید؟ داستان زندگی لری بیچ و سرگئی برین، بنیانگذاران گوکل را در مطلب زیر بخوانید:
به نظر شما با پیشرفت تکنولوژی رابطه کارآفرینی و فضای مجازی چه تغیراتی کرده است؟
ایدههای شما برای کارآفرینی در فضای مجازی چیست؟ خوشحال میشویم نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.