هیچ میدانستید امروز که این مقاله را با محوریت کارآفرینی زنان میخوانید، طبق آمار رسمی اعلام شده، بالغبر 30 درصد از جمعیت افراد بیکاری که “توانایی کار کردن را دارند”، زنان هستند ؟
میدانستید معنایی که پشت این آمار پنهان شده، فراتر از کسب درآمد برای برطرف کردن نیازهای ابتدایی زندگی است؟و سوال مهمتر اینکه آیا میدانستید یکی از نیازهای کارآفرینی زنان، داشتن مدارک بالای دانشگاهی و یا کار در محیطهای عمومی مثل شرکتها و ادارهها نیست؟
برای همه ما اتفاق افتاده که داستان زنان کارآفرین دنیا و به دنبال آن، برخی زنان کارآفرین موفق ایران را شنیده و یا خوانده باشیم اما در سالهای گذشته با فراگیر شدن کسبوکارهای اینترنتی و همزمانی آن با شیوع ویروس کرونا، حوزههای جدیدی در استارتاپ خانگی به وجود آمد که در آنها، زنان خانهدار هم میتوانند سهمی از جامعه کارآفرینان موفق داشته باشند.
روی سخن این مقاله با افرادی است که یا خانهدارند و در پی پیدا کردن راههای کسب درآمد با سرمایه کم هستند و یا افرادی که در بین اطرافیان آنها زنان خانهدار دغدغهمندی هستند که این محتوا میتواند به آنها کمک کند.
چشمانداز مسیر کارآفرینی زنان
هر شروع جدیدی نیازمند بصیرت، و هر هدفی نیازمند نقشه است. ما هم برای دستیابی قدمبهقدم تا کارآفرین شدن زنان با ارائه مطالب طبقهبندی شدهای مثل:
- شناخت مشاغل
- شناخت بازار
- پیدا کردن یک فکر بکر
- پیشنیازهای کارآفرینی زنان
- معرفی انواع مشاغل خانگی با سرمایه کم
- ویژگیهای مشاغل خانگی
- معرفی ایدههای جدید اما پولساز برای کارآفرینی زنان
شما را همراهی خواهیم کرد.
شناخت مشاغل
برای کارآفرین بودن باید از محدوده امن فکریمان خارج شویم ولی با احتیاط! اما چطور؟
یکی از راههای رسیدن به ایده، قرار گرفتن در محیط کسب و کار واقعی و به چالش کشیدن روشهای موجود برای حل مسائل است.
از طرفی، ممکن است هرکدام از ما فرصت و شرایط حضور و فعالیت در یک محیط کسب و کار مانند شرکت، مغازه، بازار و… را نداشته باشیم. ایرادی ندارد، به لطف جادوی اینترنت شما میتوانید هرآنچه از ندانستهها نیاز دارید مثل مفهوم شغل را پیدا کنید.
از اینرو، برای پیدا کردن شاهراه مناسب با نقشه راهی که ترسیم خواهید کرد، باهم مروری سریع اما کاربردی خواهیم داشت به شناخت مشاغل از گذشته تا امروز.
مشاغل سنتی
غلامحسین صدری در کتاب “فرهنگ مشاغل سنتی” این مشاغل را اینطور تعریف میکند: “فعالیت هدفمند معینی که شخص بهطور روزمره انجام میدهد یا مقام یا جایگاهی که مستلزم انجام دادن وظیفههای معینی است که به موجب کسب درآمد یا تأمین گذران زندگی میشود”.
در نتیجه، امروز مشاغلی مثل نامهرسانی، صندوقداری، اوپراتورهای پاسخگوی تلفن، فروشگاههای خردهفروشی و غیرزنجیرهای مثل لوازم خانگی، برقی، موبایل و… جزو مشاغل سنتی شناخته میشود که نیازمند همکاری مستقیم با سازمانها و خریداران است.
مشاغل نوین
با پیشرفت فناوری اطلاعات، در مقابل از بین رفتن هر شغل سنتی، یک یا چند شغل نوین ایجاد و یا جایگزین خواهد شد. بهطور مثال، سرمایهگذاری در بازارهای مالی جدید، پیدایش بازارهای آنلاین عرضه محصولات، ارائه خدمات دیجیتالی و آنلاین همچون برنامهنویسی، تدریس آنلاین و… از جمله مشاغلی هستند که در دهه اخیر بهوجود آمده و به سرعت در حال گسترش هستند.
در مشاغل نوین نیازی به ارتباط مستقیم با کارفرما نیست و از این رهگذر، فرصت مناسبی است تا برای درآمدزایی در منزل برای خانم ها بهره بیشتری ببریم.
شناخت بازار
تحقق ایده از یک جرقه در ذهن تا بازار کار، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی افرادی است که با روحیه ماجراجویی وارد بازار کار میشوند اما یکی از پرسشهای اصلی در این میان، سرمایه اولیه برای شروع ماجراجویی است.
ظرفیتهای بازار نشان داده که ایده های پولساز برای بانوان الزاماً نیازمند سرمایههای هنگفت نیست، بلکه مهمترین فاکتور آنها داشتن مهارت است.
بعد از بررسی انواع مشاغل و دستهبندی آنها حول محور فناوری اطلاعات، حدس میزنیم مشاغل نوین توجه شما را جلب کرده باشد یا به این موضوع فکر کرده باشید که چطور میتوانیم محصول تولیدی خودمان را به شیوه نوین بفروشیم.
با شناخت انواع بازارها، راههای دسترسی به آنها و شناسایی جامعه هدف میتوانید محصولاتی را طراحی، تولید و ارائه دهید که با کمترین هزینه و در زودترین زمان به بیشترین میزان ارتباطات و درنتیجه فروش محصول خود برسید.
در ادامه علاوهبر اینکه به شما پیشنهادهایی برای آشنایی با انواع مشاغل خانگی با سرمایه کم میدهیم، پا را فراتر گذاشته و به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید با دیدگاهی تازه، ایدههای پولساز جدید پیدا و از آنها درآمد کسب کنید.
بازارهای فیزیکی
بازارهای فیزیکی بسته به نوع محصول و یا خدمات آماده فروش، دستهبندیهای مختلف دارد.
اگر محصولی که برای فروش درنظر دارید ماهیت فیزیکی دارد (مانند پوشاک، خوراک، صنایع دستی و یا یک اثر هنری)، میتوانید از ظرفیتهای موجود در مغازههای سطح شهر و روستا، بازارچههای سنتی، گالریها، رستورانها، فروشگاههای خردهفروشی و… بهره ببرید.
بازارهای مجازی، بستری مناسب برای کارآفرینی زنان
کمی بلندپروازی در شیوه ارایه محصولات میتواند مشتریان بالقوه بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.
بهویژه زنان خانهدار روستایی که با جمعیت کمتری نسبت به فضای شهری برای ارائه محصولات خود مواجه هستند، بهخوبی میتوانند از بستر اینترنت استفاده کرده و محصولات خود را در سراسر کشور عرضه کنند.
در بازارهای مجازی نیز بسته به نوع خدمات یا ارائه محصلات، میتوانید از سایتهای فروشگاهی شناختهشده مانند بازار، دیجی کالا، شیپور و یا استفاده از اپلیکیشنهای موبایل مانند تلگرام و اینستاگرام برای ارائه و فروش محصولات خود استفاده کنید.
در این میان، برخی شرکتها و ادارهها نیز با برونسپاری فعالیتهای خود از قبیل طراحی گرافیک، برنامهنویسی، تایپ، تولیدمحتوا و… بستری برای ارائه خدمات رایانهای از راه دور فراهم کردهاند.
چطور بفروشیم؟
یکی از دغدغههای مهم و بهجای زنان خانهدار، نحوه فروش محصولاتشان است.
حتی اگر بدانید مخاطبان شما در کدام بازارها هستند، استفاده از مهارت بازاریابی و فروش، میتواند شما را با سریعترین روش به انتهای مسیر که همان کارآفرینی با سرمایه کم در خانه است، برساند.
امروز به لطف اینترنت و فراگیر شدن گوشیهای هوشمند، بازاریابی موبایلی یک شیوه آسان، در دسترس و زودبازده برای فروش محصولات و خدمات شماست.
پیدا کردن یک فکر بکر برای کارآفرینی زنان
تا به اینجا دیدیم که بسترهای درآمدزایی در منزل برای خانم ها فراهم و در دسترس است اما یک فکر بکر که منجر به کارآفرینی زنان در خانه شود کاملاً بستگی به روحیات، علایق، امکانات و مهارتهای شما دارد.
اما!
روشهای دستیابی به فکر بکر در جرگه آموزش مهارتهای نرم است و وجه مشترک تمام آنها نیز استمرار و تمرکز بر یادگیری است.
ایده یا همان فکر بکری که در ذهن ما جولان میدهد زمانی ثروتآفرین میشود که بتواند حداقل به چند سوال اساسی پاسخ دهد:
- آیا این ایده میتواند یکی از نیازهای ضروری گروه خاصی از مردم جامعه را رفع کند؟
- آیا به اندازه کافی در ماهیت و شیوه اجرا، خلاقانه است؟
- چه برتریهایی نسبت به مدلهای موجود در بازار دارد؟
- آیا اجرایی کردن آن با دردسرهای جدید همراه است یا دردسرهای شیوههای موجود را کاهش میدهد؟
پیشنیازهای کارآفرینی زنان
پیدا کردن علاقهمندیها
در “پادکست کارنکن” گفتوگوها و روایات افراد موفقی منعکس میشود که با شغل خود زندگی میکنند و کسب درآمد از علاقهمندیهایشان موجب میشود ناملایمات مسیر شغلی را بهتر مدیریت کنند.
در نتیجه، لذتبخشترین مسیر کارآفرین خانگی مانند تمام کارآفرینان، انجام فعالیت مورد علاقه شماست.
اگر هنوز علاقه خود را پیدا نکردهاید و یا نمیدانید در چه حوزهای میتوانید موفق باشید، پیشنهاد میکنیم به چند سوال بنیادی در پیدا کردن علاقهمندیها پاسخ دهید. پاسخهای گوناگون خود را یادداشت و بعد از چند روز آنها را مورد بازنگری قرار دهید. خواهید دید که باز هم ایدههای جدید به ذهن شما خطور میکنند و پیدا کردن فعالیت مورد نظر برای شما شفافتر میشود.
- کدام فعالیت بیشترین احساس لذت را در شما ایجاد میکند؟
- چه کاری را از اطرافیانتان بهتر انجام میدهید؟
- آیا کاری هست که با انجام آن بیشترین تشویق را از اطرافیان دریافت کنید؟
- فکر میکنید برای حل مشکل کدام کسبوکارها به جای مدیران آنها بهتر عمل میکردید؟
آموزش مهارتهای جدید برای کارآفرینی زنان
آموزش مداوم و بهرهگیری از تجربیات دیگران را هرگز دستکم نگیرید.
اگر هنوز احساس حرفهای بودن در انجام مهارت موردعلاقهتان را ندارید، در کنار بررسی مراکز و موسسات رسمی آموزشی، از دنبال کردن و شرکت کردن در دورههای آموزشی افرادی که آنها را در کار مورد علاقه خود موفق میدانید نیز غافل نشوید.
درصورتی که مهارت لازم برای انجام کار را دارید اما مردد هستید که چطور و از کجا شروع کنید، کارنکن با ارائه دوره طراحی مسیر شغلی سعی در رفع این دغدغه دارد.
بازه زمانی بهینه برای آموزش
بهترین بازه زمانی، کوتاهترین بازه زمانی با بالاترین کیفیت انتقال مطالب است.
آموزش مستمر رمز بهبود انسان است اما مراقب باشید تبدیل به عالم بیعمل نشوید!
مهارت موردنیاز برای شروع را چریکی یاد بگیرید و در ادامه مسیر شغلی با یادگیری چریکی پیوسته دیگر موارد مورد نیاز، پازل موفقیت خود را تکمیل کنید.
آموزش خودخوان
یکی از بهترین راههای یادگیری پیوسته برای خانمهای خانهدار، استفاده از دورههای غیرحضوری و آموزش خودخوان و منظم است.
ویدئوی زیر، مروری سریع و کاربردی بر مزایای آموزش خودخوان در خانه دارد.
تقویت مهارتهای فردی
برای تقویت مهارتهای فردی خود پس از آموزش کامل مهارت، تمرین کنید. همزمان با انجام تمارین، از اطرافیان بخواهید تا بازخورد مناسب با نتیجه کار شما را بدهند.
بازخوردها را یادداشت کنید و سعی کنید با پیدا کردن ویدئوهای مرتبط آموزشی در فضای مجازی آنها را برطرف کنید.
معرفی انواع مشاغل خانگی با سرمایه کم
در اینجا به شما چند ایده درآمدزا برای کارآفرینی با سرمایه کم برای بانوان که ممکن است کمتر به آنها فکر کرده باشید، معرفی میکنیم.
تدریس خانگی
در رشته خاصی تخصص دارید اما امکان ارائه محصول یا خدمات را ندارید؟ آن را آموزش دهید!
تدریس خصوصی یکی از راههای پردرآمد آموزشی شناخته شده است.
از طرفی، پس از شیوع ویروس کرونا، آموزش آنلاین جایگاه ویژهای در نظامهای آموزشی باز کردهاند. در ایران هم از مدارس تا سطوح بالاتر تجربه شرکت در کلاسهای آموزشی را کسب کردهاند پس نگران استقبال از شیوه آنلاین برگزاری کلاس نباشید.
برای آگهیکردن مهارت خود سری به سایتهای teaching.iranmodares.com ، ostadsalam.ir و ostadbank.com بزنید.
نقاشی روی ظرف
حرفهای پر از رنگ و طرح!
یکی از شاخههای طراحی و نقاشی، طراحی روی سنگ و ظرف است که مخاطبان و خریداران خاص خود را دارد.
این آثار هنری را میتوان تحت عنوان هدیه یا لوازم دکوری منزل در فروشگاههای مجازی، شهرکتابها و فروشگاههای لوازم دکوری منزل در دسترس عموم قرار داد.
با هم از دیدن یک فیلم نقطهکوبی روی ظرف لذت ببریم.
سرویس سبد هدیه
این روزها، سبد هدیه تبدیل به پرکاربردترین ملزومات هدیه دادن به شمار میرود.
دستتان باز است! گلآرایی کنید یا از بادکنک و شکلات استفاده کنید. حتی میتوانید جعبههای شیک و رسمی باتوجه به سفارش مشتریان درست کنید.
ضمن آنکه، مواداولیه با قیمت مناسب را میتوانید پس از ثبت سفارش تهیه کنید و از دردسر انبارداری رها شوید.
نحوه ساخت جعبه را هم مانند آموزش کوتاه زیر به سادگی میتوانید از یوتیوب و آپارات فراگیرید.
دوختهای هنری روی لباس
فضای کار برای مزون یا خیاطی برای سفارشهای با تعداد بالا را ندارید اما ذوق و مهارت خیاطی دارید؟
یکی از شاخههای پرطرفدار و کمدردسر طراحی لباس، تکهدوزی یا گلدوزی روی لباس آماده است. با دریافت لباس مشتری، با هنر دست خود آن را زیباتر از قبل به او برگردانید.
مدیر شبکههای مجازی
تمام کسبوکارهای اینترنتی، نیازمند نیروی بازاریاب آشنا با قوانین فروش و بازاریابی هستند.
اگر کسبوکار شخصی ندارید، با بازاریابی محصولات و مدیریت صفحات فروشگاهی دیگران، درآمد کسب کنید.
از مزیتهای بازاریابی اینترنتی، نامحدود بودن میزان درآمد آن است. هرچه میزان فروشتان بالاتر باشد، درآمد شما هم بیشتر خواهد بود.
در این حوزه، تنها مواداولیه مورد نیاز شما، دانش و دارا بودن کامپیوتر و یا گوشی موبایل برای دسترسی به اطلاعات و برقراری ارتباط است.
ویژگیهای مشاغل خانگی
فرهنگ مشاغل بسته به منشور سازمانی، شرایط اجتماعی و نگرش افراد تعریف و اجرا میشود.
درنتیجه مشاغل خانگی هم از این قاعده مستثنی نیستند و تعریف قوانین و پایبندی به آنها از ملزومات کارآفرینی خانگی است.
کارآفرینی زنان به منزله چندبرابر شدن حجم وظایف محول شده به آنها نیست! تنها نیاز به تغییر نگاه افراد خانواده در شرایط جدید دارد.
چه مشاغلی مناسب کارآفرینی زنان در خانه هستند؟
مشاغلی که تولیدکننده آلودگیهای زیستمحیطی، صمعی و بصری هستند، نیاز به انبارداری دارند، پررفتوآمد هستند و… که به نحوی مخل آسایش همسایگان است، مناسب کار در محیط مسکونی نیست.
با مطالبه قوانین حاکم بر مشاغل خانگی در سایت وزارت “تعاون ،کار و رفاه اجتماعي” www.irimlsa.ir از ضوابط کار، همچنین حقوق و مزایای خود مطلع شوید.
فرهنگ کار در خانه
همانطور که افراد یک خانواده بخشی از انرژی خود را برای انجام کاری جهت کسب درآمد صرف میکنند، در انجام کارهای داخل خانه نیز میتوانند عهدهدار مسئولیتهای مختلف شوند.
از مزیتهای کار در خانه، کنترل اوضاع داخل خانه به ویژه زمانی است که فرزند کوچک دلبندتان در خانه است اما نکته مهمی که نباید از قلم بیافتد، اهمیت مشارکت تمام اعضای خانواده برای پیش بردن کارهای خانه است.
کار در منزل نهتنها به معنای فشارهای فکری و جسمی کمتر نیست بلکه نیاز به آمادگی ذهنی بیشتری برای برنامهریزی و ایجاد انگیزه برای پیشرفت و تحویل بهموقع کارها دارد.
از این رو، هممسیر شدن همسر، فرزندان و والدین با کارآفرینی زنان در خانه میتواند لذت دستیابی به موفقیت را دوچندان کند.
تعداد دفعاتی که به ایمیل، تلفن و رسانههای اجتماعی سر میزنید را محدود و ساعات اداری و کاری برای خود تعیین کنید.
فضای مورد نیاز برای کارآفرینی زنان در منزل
فضای مورد نیاز برای کار در خانه بسته به نوع فعالیت شما میتواند گوشهای از یک اتاق و یا آشپزخانه شما باشد. اما نکتهای که باید درنظر داشته باشید، جدا کردن محیط و وسایل کار از محیط زندگی تا حد امکان است.
اگر محیط کار شما محدود به یک میز یا بخشی از یک اتاق میشود، سایر کارهای روزمره و خانگی خود را در آن قسمت انجام ندهید تا بتوانید پس از اتمام کار، آن محل را ترک نمایید.
با برنامهریزی صحیح زمانی اجازه ندهید احساس آشفتگی و تداخل مستمر کار و زندگی مانع از آرامش فکری و استراحت شما شود. ساعات کاری خود را معین و پس از اتمام ساعت کار، محیط کار خود را ترک نمایید.
درصورتی که گوشی موبایل و یا کامپیوتر شما ابزار کار شما هستند، با مدیریت صحیح زمان پاسخگویی به تماسها، پیامها و بازدید از رسانههای اجتماعی کاری، مرز میان کار و زندگی شخصی را مشخص نمایید.
معرفی ایدههای جدید اما پولساز برای کارآفرینی زنان
- طراحی جواهر
طراحی و ساخت مدلهای خاص طلا و جواهر در سالهای گذشته با استقبال گستردهای از مردم مواجه بوده.
با طراحی و ساخت طلا و جواهرات خاص، مخاطبان خود را در فروشگاههای مجازی و حقیقی پیدا کنید.
اگر نحوه طراحی جواهرات برای شما مبهم است، ویدئوی آموزشی زیر برای راهنمایی بهتر شماست.
- طراح UI/UX
یک طراح UI/UX به یک سایت یا فروشگاه مجازی این شانس را میدهد که کاربر را در نگاه اول مجذوب هویت بصری خود کند یا خیر.
با فراگیر شدن کسب و کارهای اینترنتی، جلوه بصری فروشگاههای مجازی، سایتها و صفحات فضای مجازی در پلتفرمهای مختلف (که همچون ویترین یک مغازه در یک خیابان پر رفتوآمد میدرخشد)، اهمیت ویژهای پیدا کرده است.
- ساخت کلیپهای آموزشی
استفاده از کلیپهای آموزشی هنرهای دستی بهویژه در زمینه آشپزی، گلآرایی، سفرهآرایی، گلدوزی، پخت انواع دسر و شیرینی و… یکی از راههای فراگیر خودآموزی برای یادگیری شاخههای مختلف آشپزی و صنایع دستی است.
فروش این کلیپها که نیاز به حضور فیزیکی مربی و هنرجو ندارد، میتواند علاوهبر کسب درآمد در سایتهایی مانند فرانش یا فرادرس، درآمد دلاری/یورویی بهواسطه دیدهشدن در یوتیوب را نیز برای شما بهدنبال داشته باشد.
اگر درآمدزایی از آپارات و یوتیوب توجهتان را جلب کرده، ویدئوی زیر برای شماست.
ماقبل آخر
بسیار خوب! امیدواریم که تا به اینجای مسیر، راهحل، سرنخ و یا اطلاعات جدیدی به شما اضافه کرده باشیم. اما ایدههای جدید هنوز تمام نشده، در لینک زیر پیشنهادهای بیشتری پیدا میکنید:
با توجه به سوگیری بازارهای امروز به سمت بازارهای مجازی، نیاز به یک نیروی ماهر برای تولید محتوا بین فروشندگان حسابی احساس میشود! اگر اندکی دست به قلم هستید و فکر میکنید با ورود به این حوزه حرفی برای گفتن خواهید داشت، نظرات افرادی که در دوره آموزشی تولید محتوا “کارنکن” شرکت کردن، به شما کمک میکند راحتتر تصمیم بگیرید.
روستاهای زیبای ایران عزیز سرشار از منابع طبیعی و غنی از زنانی با فکرهای بزرگ است. اقلیم چهارفصل و پرنعمت کشورمان فضای کسبوکار شما را محیا کرده شما هم راهکارهای مناسب با فضای زندگی خود را در لینک زیر پیدا کنید.
از جمله عنوانهای مهمی که احتمالاً در حوزه کسبوکارهای جدید زیاد شنیده باشید، استارتآپ است که تفاوت این حوزه با کارآفرینی را قبلاً برای شما آماده کردهایم. در لینک زیر اطلاعات خودتان را بهروزتر کنید.
کلام آخر با خانمهای خانهداری است که تجربه عبور از کلیشه برای کارآفرینشدن را دارند و یا از زندگی افراد موفق در این حوزه باخبر هستند، بدانید داستانها و تجربیات شما شمعی است که به تاریکی تردید دیگران نور امید میدهد.
در این مقاله، تلاش کردیم تا بستر فکری مناسبی را برای کارآفرین شدن شما آماده کنیم.
آیا دغدغهای دارید که به آن نپرداخته باشیم؟
آن را در بخش دیدگاههای همین صفحه با ما درمیان بگذارید.