دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

راهنمای صفر تا صد انتخاب ایده برای پادکست

معرفی چند ایده برای پادکست
4.2/5 - (4 امتیاز)

به دنبال کسب درآمد از طریق پادکست هستید اما انتخاب ایده برای پادکست رو سخت می‌دونید؟ نمی‌دونید از کجا و چطور یک موضوع جالب برای پادکست انتخاب کنید؟

پیدا کردن ایده پادکست مسئله بسیار مهمی در فرآیند تولید پادکست است اما اصلا جای نگرانی نداره! ما توی این مطلب قراره به شما یاد بدیم که فرآیند انتخاب موضوع خوب برای پادکست چگونه است و باید چه معیارهایی رو در انتخاب ایده در نظر بگیرید. در ابتدا شما رو با 5 فاکتور مهم در خصوص ایده‌پردازی برای ساخت پادکست آشنا می‌کنیم. سپس چند ایده برای پادکست ساختن رو معرفی می‌کنیم.

این شما و این راهنمای کامل ایده برای ساخت پادکست!

قسمت‌های این مطلب:

با کلیک کردن بر روی هر بخش، به قسمت دلخواهتون برای مطالعه برید.

بخش اول: 5 نکته مهم درباره انتخاب ایده برای تولید پادکست

شناخت 5 نکته مهم در انتخاب ایده برای پادکست

در این بخش قراره که راجع به 5 فاکتور مهم برای انتخاب موضوع پادکست صحبت کنیم. در واقع شما باید به 5 سؤال مهم جواب بدید تا بتونید به مناسب‌ترین ایده برای پادکست برسید.

نکته اول: به چه موضوعی علاقه دارید؟

اولین و مهم‌ترین مرحله جهت رسیدن به ایده برای پادکست، پاسخ به این سؤال است. سعی کنید لیستی از موضوعاتی که به آن علاقه دارید، تهیه کنید. از خودتون بپرسید:

  • من به چه چیزی علاقه دارم؟

سپس هر هر چیزی که به ذهنتون می‌رسه رو یادداشت کنید. هر چیزی مثل سرگرمی‌هاتون مانند ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی تا حیطه تخصصی‌ که توش کار می‌کنید. (مثلاً بازاریابی و فروش). موضوعاتی که وقتی کسی راجع به ‌آن‌ها صحبت می‌کنه، شما دوست دارید وارد بحث بشید و مشارکت کنید.

این لیست شما می‌تونه گسترده یا محدود باشه. اگر محدود بود، این سؤال‌ها رو از خودتون بپرسید تا به ایده‌های بیشتری برسید.

  • چه چیزهایی کنجکاوی شما را فعال می‌کنند؟
  • چه سؤال‌هایی هستند که دوست دارید برایشان جوابی پیدا کنید؟
  • چه موضوعاتی هستند که وقتی راجع به آن‌ها صحبت می‌شه، واکنش مثبتی نسبت بهشان نشان می‌دید؟

حالا که لیستی از علایق خودتون پیدا کردید، نوبت اینه که تا به سراغ سؤال بعدی بریم.

نکته دوم: مخاطبان هدف شما، چه کسانی هستند؟

مسلماً هر موضوعی، مخاطبان خاص خودش رو داره. تا به اینجا شما لیستی از علایق خودتون رو تهیه کردید. سپس به این فکر کنید اگر علایق شما، موضوع یک پادکست بشن، چه کسانی حاضرند به پادکست شما گوش بدن؟ بذارید با یه مثال براتون این موضوع رو توضیح بدیم.

شما در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی قصد دارید که یک پادکست بسازید. حالا باید به این فکر کنید که مخاطبان شما دقیقاً چه افرادی هستند؟ پاسخ می‌تونه افراد بین 12 تا 30 سال باشه که یا برای تفریج بازی می‌کنند و یا گیمر حرفه‌ای هستند.

چرا تعیین مخاطبان هدف، عملی ضروری است؟

به دو دلیل اساسی:

1- دید واضحی نسبت به مخاطبان خودتون پیدا می‌کنید. این امر باعث می‌شه که بهتر برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنید.

2- یک حساب سر دستی میاد دست‌تون که موضوع شما، چقدر می‌تونه مخاطب داشته باشه؟ اگر موضوع مورد علاقه شما، مخاطبین خیلی کمی داشته باشه، زیاد کار عاقلانه‌ای نیست که به تولید پادکست اقدام کنید. در واقع فقط وقت و منابع خودتون رو هدر می‌دید.

و اما سؤال بعدی:

نکته سوم: مخاطبان شما با چه مشکلاتی سر و کار دارند؟

اکنون که مخاطبان هدف رو مشخص کردید، باید فکر کنید که این افراد، چه دغدغه‌هایی رو در ذهن دارند؟

پادکست شما قراره که به یک سری از دغدغه‌های مخاطبان پاسخ بده. اگر چیزی غیر از این باشه، پس چرا باید به حرف‌های شما گوش بدن؟

پرسیدن سؤالات زیر از خودتون، کمک می‌کنه تا بهتر نسبت به دغدغه‌های مخاطبان فکر کنید.

  • افراد به چه راهنمایی‌هایی در ارتباط با موضوع مشخص شما، نیاز دارند؟
  • آیا این افراد دوست دارند که به محتوای سرگرم کننده گوش بدن؟
  • آیا مخاطبان من می‌خوان چیز جدیدی رو یاد بگیرند؟

پاسخ به این سه سؤال به شکل‌گیری دقیق ایده برای پادکست شما، کمک می‌کنه.

نکته چهارم: چه چیزی شما را نسبت به رقبا متمایز می‌کند؟

تمایز، چیزی است که شنوندگان رو به سمت پادکست شما می‌کشاند. اگر چیز متفاوتی برای ارائه ندارید، چرا افراد وقتشان رو تلف کنند و به پادکست شما گوش کنند؟

متمایز بودن وقتی مهم می‌شه که قصد ساختن پادکست در حوزه‌ای بسیار پررقابت رو داشته باشید. ولی اگر حیطه مورد نظر شما رقابتی نباشه، می‌تونید نفس راحت‌تری بکشید.

چگونه مزیت رقابتی را تعیین کنیم؟

مراحل زیر رو به ترتیب انجام دهید:


1- حوزه‌ای که می‌خواید در آن فعالیت کنید رو دقیقاً مشخص کنید. مثلاً می‌گید دیجیتال مارکتنیگ در حوزه بازاریابی یا حسابداری در حیطه مدیریت مالی.

2- دست به سرچ بشید و ببینید که در حوزه مد نظر شما، چه کسانی فعالیت می‌کنند؟

3- به چند قسمت از پادکست‌شان گوش کنید تا با فضای کاریشان آشنا شوید.

4- نقاط قوت و ضعف‌شان رو یادداشت کنید.

5- نقاط ضعف‌شان رو به نقاط قوت تبدیل کنید یا ببینید آن‌ها چه مطالبی رو پوشش نداده‌اند.

6- با بررسی کامل رقبا، مزیت‌های رقابتی خودتون رو تعیین کنید.

قطعاً در این مرحله بررسی بهترین پادکست های فارسی که تا به الان در حوزه مدنظرتون منتشر شده‌اند، مفید خواهد بود. از خودتون بپرسید که این پادکست‌ها به چه دلیلی در لیست بهترین‌ها قرار گرفته‌اند؟ و حالا شما برای پادکست خودتون باید چه کار متمایزی انجام دهید؟

تعیین مزیت رقابتی رو نادیده نگیرید! وگرنه از گردنه رقابت حذف می‌شید. این نکته رو هم بگم که ممکنه در یک حیطه رقابت کمی وجود داشته باشه. ولی این وضع همیشه این طور نخواهد بود. کسانی هستند که به حوزه شما ورود می‌کنند و به رقابت می‌پردازند.

نکته پنجم: دست به قلم بشوید

وقت آن است که دست به قلم بشید! دفترچه یادداشت یا کاغذی بردارید و به سؤالات بالا به ترتیب پاسخ بدید.

فقط عجله نکنید و با آرامش جواب سؤالات رو یادداشت کنید. ممکن چندین بار این کار رو انجام بدید تا بخواید به بهترین ایده های پادکست برسید. لیست ایده‌های شما ممکنه دائم تغییر کنه تا اینکه یک موضوع جذاب برای پادکست برسید. اول از همه سعی کنید که از شلوغی ایده خلاص بشید. یعنی اینکه مثلاً از 20 ایده به 3تا برسید. سپس از 3تا به یک ایده مشخص دست پیدا کنید.

توجه داشته باشید که یک موضوع برای ساخت پادکست باید دو ویژگی مهم داشته باشه:

1- شما باید به آن موضوع علاقه داشته باشید. چون باید وقت و انرژی خودتون رو صرف تولید و تعیین استراتژی محتوا کنید.

2- موضوع مورد علاقه شما باید دارای مخاطبان قابل ملاحظه‌ای باشه. البته که منظور ما شنونده‌های چند میلیونی نیستند. قطعاً هر نوع محتوایی بر اساس ماهیتش می‌تونه طرفداران زیاد یا کمی داشته باشه.

مثلاً پادکست‌های طنز چون عامه‌پسند هستند، قطعاً مخاطبان بیشتری نسبت به محتوای تخصصی مثل آموزش بازارهای مالی دارند. منظور ما اینه که طوری نشه که فقط 20 نفر حاضر باشند به صدای شما گوش بدن!

تا اینجای مقاله سعی کردیم که شما رو با نحوه تعیین موضوع و گرفتن ایده پادکست در جهت ساخت پادکست آشنا کنیم. وقت آن رسیده که شما رو با انواع موضوعات جذاب برای ساخت پادکست آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن متن پادکست | راهنمای آماده‌سازی متن برای پادکست

بخش دوم: 14 موضوع جذاب برای پادکست ساختن

انواع پادکست ها در حال حاضر با موضوعات زیر ساخته می‌شوند. این شما و این لیست انواع ایده برای پادکست تولید کردن.

موضوع اول: کسب‌وکار

تولید پادکست در حوزه کسب‌وکار، همیشه یکی از پرطرفدارترین ایده های پادکست تولید کردن بوده. کسب‌وکار از حوزه‌های مختلفی تشکیل شده. شما می‌تونید درباره‌ی موضوعاتی که درباره‌ی آن‌ها تخصص دارید، تولید محتوا صوتی کنید. مثل:

  • بازاریابی
  • اقتصاد
  • فروش
  • مدیریت مالی

معرفی پادکست در حوزه کسب‌وکار

1- رادیو کارنکن
معرفی رادیو کارنکن در ارتباط با انتخاب موضوع برای ساخت پادکست

پادکست رادیو کارنکن، پرشنونده‌ترین پادکست در حوزه‌ی کسب‌وکار است. ما در قسمت‌های مختلف، سعی کردیم که با افراد موفق در زندگی شغلی مصاحبه کنیم و از دلایل موفقیت و شکست‌شان سر در بیاریم.

برای دسترسی به قسمت‌های رادیو کارنکن، روی لینک زیر کلیک کنید.

به دنیای بیزینس علاقه زیادی دارید؟ در مطلب بهترین پادکست های کسب و کار، 42 تا از پادکست‌های فارسی و انگلیسی حوزه‌ی کسب‌‍وکار رو به شما معرفی کردیم. لینک گوش دادن به هر کدام رو هم براتون گذاشتیم. روی هر لینک کلیک کنید و از گوش دادن به پادکست مورد نظرتون، لذت ببرید.

موضوع دوم: ادبیات و کتاب‌خوانی

تصاویر پادکست های احسانو و رادیو جهرازی و فردوسی خوانی و بی پلاس در رابطه به ایده پادکست برای مدرسه

ادبیات در کشور ما طرفداران بسیاری دارد. عده زیادی علاقه دارند در زمان رفت و آمد در مسیر سر کار یا دانشگاه و… یک هدفون توی گوشتون بذارن به پادکست های ادبی و یا پادکست های مرتبط به بررسی کتاب و کتاب‌خوانی گوش دهند. کتاب‌ها، دنیای بزرگی دارند و شما می‌تونید روایت‌گر داستان آن‌ها در پادکست‌تون بشید. از کتاب‌های داستانی گرفته تا کتاب‌های غیرداستانی.

این روز‌ها در کشور ما، افراد زیادی هم هستند که حوصله‌ی کتاب خواندن ندارند. شما با روایت محتوای کتاب‌ها به صورت صوتی و یا خلاصه کتاب می‌تونید افراد رو بیشتر به سمت کتاب‌خوانی و علاقه داشتن به کتاب بکشانید.

معرفی پادکست در حوزه ادبیات و کتاب‌خوانی

1- بی پلاس:

علی بندری در هر اپیزود پادکست بی پلاس خلاصه یک کتاب خوب را برای مخاطبانش می‌خواند.

2- فردوسی خوانی:

فردوسی خوانی نام پادکستی است که در آن امیر خادم به زیبایی و با زبان ساده داستان های شاهنامه را روایت می‌کند

3- احسانو:

پادکست احسانو، یکی از جذاب ترین پادکست های داستانی است که احسان عبدی‌پور با بیان شیرین خود آن را اجرا می‌کند.

4- Epitome Books:

Epitome Books هم پادکستی است که محمدرضا عشوری در آن کتاب های بسیاری را با موضوعات مختلف برای مخاطبانش می‌خواند.

موضوع سوم: طنز

مردم دوست دارند که چند دقیقه خنده بر روی لب‌هایشان بشیند. چرا شما این کار رو با پادکست نکنید، اگر استعداش رو دارید؟ موضوع طنز همیشه مورد استقبال مردم بوده. چه در فیلم و سریال و چه در کتاب‌ها و موسیقی‌ها.

برای تولید پادکست طنز باید فردی خلاق و کمدینی با استعداد باشید. خیلی از افراد گفتار طنزآمیز رو با گفتن حرف‌های زشت و رکیک اشتباه می‌گیرند. ولی گفتار طنز باید با رعایت ادب همراه باشه و حرمت‌شکنی زشتی در آن دیده نشه.

موضوع چهارم: ورزش

پادکست‌های ورزشی در سراسر دنیا محبوب هستند و هر روز هم به تعدادشان افزوده می‌شه. در کشور خودمان هم اگر ایده خوبی برای تولید پادکست ورزشی داشته باشید، قطعاً می‌تونید موفق بشید. موضوعات و حواشی مربوط به ورزش‌هایی مثل فوتبال، بسکتبال و جدیداً بوکس و هنرهای رزمی ترکیبی، طرفداران قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند.

معرفی پادکست در حوزه ورزش

1- کاتبک
معرفی پادکست کاتبک در بررسی موضوع برای پادکست

پادکستی فوتبالی که به بررسی حواشی و آخرین اخبار فوتبال اروپا می‌پردازد. کاتبک با گویندگی نوید خرم خورشید، فرهاد اسماعیلی، پارسا فتاح و … اجرا می‌شه.

2- عصر مبارزه
تصویر پادکست عصر مبارزه در ارتباط با ایده پادکست

عصر مبارزه، برای کشت و مرده‌های دنیای هنرهامی رزمی ( بوکس و هنرهای رزمی ترکیبی) ساخته شده. نیما یوسف‌نژاد در استودیو کوچکش، درباره حواشی، اخبار و پیش‌بینی مسابقات هنرهای رزمی صحبت می‌کنه. عصر مبارزه، اولین پادکست تخصصی درباره هنرهای رزمی در ایران است.

3- رادیو آفساید
بررسی پادکست رادیو آفساید در ارتباط با انتخاب محتوا خوب برای پادکست

رادیو آفساید، جزء پرهوادارترین پادکست‌‌های ورزشی است که بیش از یک میلیون بار شنیده شده. این پادکست از سال 97 فعالیتش رو شروع کرده و میزبانان در آن راجع به جدیدترین اتفاقات لیگ‌های اروپایی صحبت می‌کنند.

موضوع پنجم: سینما

تعداد پادکست‌های سینمایی خوب کم نیست و این حوزه کشت‌ومرده‌های مخصوص به خودش رو داره. بالاخره سینما همیشه از پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین سرگرمی‌ها بوده. خیلی از علاقه‌مندان سینما، وقت ندارند که حواشی و مقالات سینمایی رو سر فرصت مطالعه کنند. این فرصت خوبی است که شما جدیدترین اخبار و موضوعات سینمایی رو در قالب فایل صوتی، در اختیار شنوندگان قرار بدید.

معرفی پادکست در حوزه سینما

1- میدنایت کست
بررسی پادکست میدنایت کست برای معرفی موضوعات خوب برای پادکست ساختن

تهیه کننده و نویسنده این پادکست، مهدی خدادادی است. او از سال 96، شروع به ساختن میدنایت کست کرده. در میدنایت کست، به طرز موشکافانه و عمیقی، زندگی کارگردانان و فیلم‌هایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

2- سانسور
بررسی پادکست رادیو سانسودر لیست ایده برای تولید پادکست

این پادکست از سال 98 با گویندگی سلمان خورشیدی، شروع به فعالیت کرده. سلمان در سانسور قصد داره به بحث درباره حواشی و نکات پشت‌پرده ساخت فیلم‌هایی ایرانی بپردازه. به اعتقاد او، گفتن این نکات باعث می‌شه دید عمیق‌تری نسبت به ساخت فیلم‌ها پیدا کنیم و به معنای اصلی و درونی فیلم نزدیک‌تر بشیم.

3- ابدیت و یک روز

یکی از قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین پادکست‌های سینمایی… تا کنون بیش از 100 قسمت از این پادکست جذاب، پخش شده. ابدیت و یک روز توسط حامد صرافی‌زاده، خبرنگار سینمایی، ضبط و تهیه می‌شه. هم‌چنین حامد صرافی‌زاده از افراد صاحب‌نام سینما دعوت می‌کنه تا به پای گفت‌وگو با او بشینند و راجع به مسائل مختلف بحث کنند.

موضوع ششم: جنایی

اگر به داستان‌های مرموز و عجیب جنایی علاقه دارید، چرا به فکر درست کردن پادکست در این زمینه نیستید؟ مطمئناً کسانی هستند که مثل شما به داستان‌هایی پر از مجرم و پلس‌ علاقه‌مند هستند و دوست دارند آن‌ها رو به صورت صوتی بشنوند. روایات جنایی، می‌تونه یکی از موضوعات جذاب برای ساخت پادکست باشه.

معرفی پادکست در حوزه جنایی

1- سمیکالن
معرفی پادکست سینمایی سمیکالن در مطلب ایده برای انتشار پادکست

سازندگان سمیکالن، پادکست خود را اینگونه تعریف می‌کنند: «حکایتی از انتقام، ترس، قتل، درد و زندگی یک مرد» یک پادکست سریالی درام جنایی که همین الان توی تهران داره اتفاق می‌افته نویسندگان این پادکست، میثم دهقانی و امیرحسین مستفیضی هستند.

2- آخرین شاهد
معرفی پادکس آخرین شاهد در لیست محتوای جذاب برای انتشار پادکست

خیلی ساده بخوایم بگیم…آخرین شاهد، روایتی واقعی از پرونده‌های جنایی است و نه فقط قصه‌های ساختگی ذهن نویسندگان.

موضوع هفتم: سفر

گردشگر حرفه‌ای هستید؟ دوست دارید تجربه‌های سفر خودتون رو برای بقیه بازگو کنید؟ یا اینکه به پای صحبت با گردشگران معروف بشینید؟ اگر پاسخ شما به این جواب، بله است؛ پس باید به فکر ساختن پادکست در حوزه سفر باشید. این موضوع برای ساخت پادکست هم می‌تونه برای خودتون جذاب باشه و هم برای مخاطبان.

معرفی پادکست در حوزه سفر

1- رادیو دور دنیا
معرفی پادکست گردشگری دور دنیا در لیست انواع موضوع جذاب برای پادکست

رادیو دور دنیا شما رو در تجربه‌های سفر دیگران به نقاط مختلف شریک می‌کنه و زیر و بم گردشگری رو براتون توضیح می‌ده. این پادکست تمام اطلاعات جذاب و به‌دردبخور راجع به سفر به نقاط خاص را در اختیار شما قرار می‌ده؛ تا اگر خواستید به آن ناحیه سفر کنید، از قبل با همه چیز آشنا شده باشید.

2- رادیو جولون

گویندگان جولون، کیمیا خسروی و سالار موسوی، گردشگران بسیار با تجربه‌ای هستند و سعی دارند که تجربیات خود از سفرهای داخلی و خارجی رو با بقیه به اشتراک بذارن. در هر قسمت از این پادکست راجع به مکانی برای مسافرت یا موضوعی خاص در مورد سفر، صحبت می‌شه.

3- رادیو آهنگ سفر
بررسی پادکست گردشگری رادیو آهنگ سفر راحع به محتوای ارزشمند برای پادکست

این پادکست روایت‌گر داستان سفر آدم‌های مختلف به گوشه و کنار ایران و جهانه. در رادیو آهنگ به شما پیشنهاد می‌شه که به کجاها می‌تونید با هزینه کم، سفر کنید. در واقع سفری ارزان و لذت بخش هم‌چنین مکان‌هایی در ایران معرفی می‌شن که خیلی‌ها ازش بی‌خبراند و سفر به آنجا بسیار مفرحه.

موضوع هشتم: تاریخ

تاریخ هم می‌تونه یک موضوع خوب برای پادکست تولید کردن باشه. جایی که شما با صدایتان، افراد رو به گذشته می‌برید و آن‌ها رو با ناگفته‌ها آشنا می‌کنید. از سرگذشت افراد حرف می‌زنید و بیان می‌کنید که زندگی گذشتگان با چالش‌ها و عجایبی، همراه بوده.

معرفی پادکست در حوزه تاریخ

1- پاراگراف
تصویر رادیو پاراگراف برای انتشار پادکست پر محتوا

یک پادکست فوق‌العاده که داستان‌های بسیار شنیدنی در آن روایت می‌شه. با گوش دادن به پاراگراف، متوجه می‌‌شید که چه اتفاقاتی برای گذشتگان ما افتاده و چگونه سرنوشت بشر به اینجا رسیده.

2- راوکست
معرفی پادکست تاریخی راوکست در بررسی انواع ایده برای تولید محتوای پادکست

ایمان نژاداحد در این پادکست، داستان وقایع تاریخی معروف رو برای شما بیان می‌کنه. وقایعی که زیاد در مورد آن‌ها شنیده‌ایم، اما شنیدن دقیق اتفاقات آن‌ها، هنوز هم برای ما جذاب هستند. از داستان کشتی تایتانیک گرفته تا فاجعه هولوکاست و جنگ‌های صلیبی.

3- ساگا
بررسی پادکست تاریخی ساگا در مقاله انواع ایده مناسب جهت انتشار پادکست

ساگا روایت‌گر داستان اساطیر و افسانه‌های جذاب تاریخی است. افسانه‌هایی که قدرت‌ و ذهن خارق‌العاده‌ای داشتند. اسطوره‌هایی متعلق به سرزمین‌های یونان، چین، هندو و بین‌النهرین.

4- پرچم سفید
نگاهی بر پادکست پرچم سفید در بررسی محتوا جهت ساخت پادکست خوب

این پادکست درباره بدترین اتقاق روی زمین، یعنی جنگ است. شما در جنگ سفید می‌شنوید که جنگ‌ چقدر می‌تونه به افراد و ملت‌ها آسیب برسونه و زندگی افراد رو به طرز بدی تحت تأثیر قرار بده.به قول احسان طریقت، روایتگر این پادکست:

پرچم سفید نمادی است برای درس گرفتن از جنگ‌ و امیدی برای پایان دادن به آنها.

اگر تاریخ رو برای موضوع پادکست خودتون انتخاب کردید شما رو به سفری تاریخی دعوت می‌کنم تا سرگذشت این کودک نوپا یعنی پادکست رو عمیقا حس کنید.

موضوع نهم: موسیقی

سازها و صدای زبیایشان، جزئی جدا نشدنی از زندگی ما انسان‌‌ها هستند. صداهایی که در تنهایی، ناراحتی، خوشی و در جمع بهشون گوش می‌دیم و لذت می‌بریم. شما می‌تونید در پادکست موسیقی خودتون، درباره داستان ساخت آهنگ‌ها و صداهای فراموش نشدنی برای مخاطبانتان حرف بزنید. یا افراد رو از جدیدترین اخبار دنیای موسیقی مطلع کنید.

معرفی پادکست در حوزه موسیقی

1- آلبوم
نگاهی به پادکست موسیقی محور آلبوم

در آلبوم، در مورد داستان‌های بهترین گروه‌‌ها و خوانندگان موسیقی مثل پینک فلوید، اِی سی دی سی، متالیکا، کوئین و … صبحت می‌شه. آهنگ‌های معروف مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند و شما با فضای هر آهنگ به طور دقیق آشنا می‌شید.

2- ای میوزیک

گوینده این پادکست (آرش رسولیان) یک عاشق موسیقیه و خودش هم نوازنده ویالونه. او در این پادکست به بررسی دقیق آثار موسیقی غرب می‌پردازه و درباره تاریخ پیدایش آثار مختلف صبحت می‌کنه.

موضوع دهم: علم و تکنولوژی

تکنولوژی، چیزی است که زندگی ما انسان‌ها رو به خود وابسته کرده و از شر آن‌ هم نمی‌تونیم خلاص بشیم. چون بسیاری از فعالیت‌های روزمره ما وابسته به تکنولوژی است و بدون آن نمی‌تونیم زندگی کنیم. سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بالا است و اگر با آن همگام نشیم، از غافله عقب می‌مونیم. اینجا است که تاثیر پادکست در یادگیری بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

همچنین می‌توان گفت این شاخه موضوعی پادکست، جهت موضوع پادکست برای مدرسه هم مناسب است و می‌توان متناسب با رده های سنی مختلف، محتوای علمی و آموزشی خوبی جهت تولید پادکست در این زمینه آماده کرد.

معرفی پادکست در حوزه عمل و تکنولوژی

1- استرینگ کست

در استرینگ کست شما درباره‌ی اتقاقات علمی که جهان رو متحول کرده‌اند می‌شنوید. داستان‌هایی درباره دانشمندان بزرگ، فضا و زمین. گویندگان شما رو به سمت گوشه‌های عجبب و غریب علم می‌برند و شما رو با روایت‌‌های عجیب گذشته و آینده آشنا می‌کنند.

2- رادیو گیک
بررسی کلی رادی گیگ در مقاله نجوه رسیدن به ایده جهت پادکست ساختن

با گوش دادن به رادیو گیک، شما با جدیدترین اخبار تکنولوژی آشنا می‌شید.جادی، میزبان این پادکست، مسائل مربوط به تکنولوژی رو طوری بیان می‌کنه که حتی برای کسانی که خوره‌ی تکنولوژی نیستند، قابل فهم و لذت‌بخش باشند.

3- کامپایل

کامپایل، پادکستی برای متخصصان برنامه‌نویسی است. رامین زارع (گوینده پادکست)، خودش برنامه نویس است و از تجربه شخصی‌اش درباره‌ی دغدغده‌ها و فراز نشیب‌های حرفه کدنویسی سخن می‌گه.

بیشتر بخوانید: پادکست علمی فارسی | 8 تا از بهترین پادکست های علمی فارسی

موضوع یازدهم: بازی

بازی‌های ویدئویی، یکی از سرگرمی‌هایی هستند که گاهی پیر و جوان نمی‌شناسند و همه رو درگیر خودشان می‌کنند. سرگرمی که پر از هیجان، شادی و گاهی استرس می‌تونه باشه. اگر که شما هم یکی از شیفته‌های بازی‌های ویدئویی هستید، این حوزه می‌تونه براتون یک موضوع جالب برای پادکست ساختن باشه. می‌تونید در پادکست‌تون:

  • بازی‌های جدید رو معرفی کنید.
  • راجع به بازی‌های قدیمی حرف بزنید.
  • انواع بازی‌ها رو مورد نقد و بررسی قرار بدید.

معرفی پادکست در حوزه بازی

1- بازی کست

یکی از تخصصی‌ترین پادکست‌های دنیای ویدئو گیم… در قسمت‌های مختلف این پادکست:

  • راجع به رویدادهای مختلف مربوط به بازی صحبت می‌شه.
  • بازی‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند.
  • درباره عملکرد کنسول‌ها بحث و گفتگو انجام می‌شه.
2- لوکتو
گذری بر پادکست لوکتو در مطلب نحوه رسیدن به یک موضوع جذاب برای پادکست

در لوکتو، راجع به سرگرمی‌های مختلفی مثل فیلم، سریال و بازی گفتگو انجام می‌شه. اگر به دنیای گیم علاقه دارید، حتماً به قسمت‌‌های اختصاصی که در ارتباط با گیم هستند، گوش بدید.

3- دی‌بازی کست

اگر از قدیم پیگیر اخبارهای بازی بودید، غیر ممکنه مجله‌های کاغذی دنیای بازی رو به یاد نداشته باشید. دنیای بازی دیگه امروز در فضای آنلاین هم فعالیت‌هاش رو هم انجام می‌ده و یک پادکست خوب رو هم ضبط و تهیه‌ می‌کنه. اگر هنوز هم پیگیر آخرین اخبار و اتقاقات جالب دنیای بازی هستید، گوش دادن به این پادکست رو نباید از دست بدید.

موضوع دوازدهم: مهاجرت

رفتن از خانه خود و شروع زندگی جدید در آن سوی مرزها، همیشه چالش‌های زیادی داشته. خیلی‌ها دوست دارند بدونند، افرادی که بار خود رو بستند و رفتند، با چه چالش‌هایی روبرو شدند؟ چگونه از پس سختی‌ها برآمدند و چطور تونستند مسیری هموار برای زندگی دوباره و بهتر درست کنند؟

شما می‌تونید تجربه خودتون از زندگی در کشورهای دیگر رو از طریق پادکست با بقیه به اشتراک بذارید. یا اینکه به پای صبحت با دیگران مهاجران بشینید و تجربیات آن‌ها رو از طریق پادکست خودتون، به گوش به بقیه برسونید.

معرفی پادکست در حوزه مهاجرت

رادیو دال
گذری بر پادکست مهاجرتی رادیو دال در ارتباط با چگونگی انتخاب محتوای خوب برای پادکست

همه چیز در مورد مهاجرت و فراز و نشیب‌های آن رو می‌تونید از رادیو دال بشنوید. در این پادکست، ایرانی‌های مهاجر با آرش (میزبان پادکست)، به گفتگو در مورد فرهنگ و رسوم کشورهای دیگر می‌پردازند. رادیو دال به شما کمک می‌کنه متناسب با علایق‌تون، کشور مورد نظر برای مهاجرت رو انتخاب کنید.

موضوع سیزدهم: توسعه فردی

توسعه فردی به پرورش مهارت‌هایی گفته می‌شه که به افراد کمک می‌کنه، توانایی‌های شخصی خودشون رو به حداکثر برسانند. پرورش این مهارت‌ها، تأثیر بسزایی بر روی زندگی شخصی و زندگی کاری ما داره و می‌توان گفت که تقویت آن‌‌ها می‌تونه زندگی ما رو دگرگون کنه.

مهارت‌های رشد فردی عبارت‌اند از:

  • بهبود مهارت‌های ارتباطی
  • شناخت نقاط قوت و ضعف فردی
  • اهمیت به سلامت جسمانی و عاطفی
  • شناخت استعدادهای درونی
  • تقویت مهارت یادگیری
  • ایجاد عادات خوب و جدید

اگر در این زمینه فرد قابلی هستید، دست بجانبانید و دانش کاربردی خودتون رو از طریق پادکست ارائه بدید. چه چیزی بهتر از این که به رشد شخصی افراد کمک کنید؟

معرفی پادکست در حوزه توسعه فردی

1- هلی‌تاک
نگاهی گلی به پادکست هلی تاک برای بررسی چگونگی انتخاب موضوع جالب برای پادکست

در هر قسمت از این پادکست، راجع به یکی از مهارت توسعه فردی بحث می‌شه. هم‌چنین قصه‌ی زندگی افراد موفق و ویژگی‌های فردی‌شون مورد بحث قرار می‌گیرد. با گوش دادن به این پادکست یاد می‌گیرید که چگونه مهارت‌های نرم خودتون رو توسعه بدید و تبدیل به یک فرد کارآمد بشید.

2- صلح درون

سپهر خدابنده در صلح درون، شما رو به صورت کامل با حوزه‌ی رشد فردی آشنا می‌کنه و راهکارهای عملی بهتون ارائه می‌ده تا بتونید مهارت‌های توسعه فردی رو در خودتون تقویت کنید. با گوش دادن به صلح درون آموزش می‌بینید که:

  • چطور با استرس کنار بیاید.
  • چگونه اعتماد به نفس رو در خودتون تقویت کنید.
  • چگونه با مشکلات کنار بیاید و ازشون درس بگیرید.
  • چطور باید هدف گذاری رو انجام دهید..

موضوع چهاردهم: داستان‌سرایی

داستان‌ها، جزئی جدا نشدنی از زندگی ما هستند. از بچگی تا جوانی و از جوانی تا پیری، دوست داریم به داستان‌ها گوش بدیم یا حتی آن‌ها رو زندگی کنیم.

اما چرا گوش دادن به داستان اینقدر جذاب است؟ به خاطر اینکه ما صحنه‌های داستان رو برای خودمون در ذهن، تصویرسازی می‌کنیم. این تصویرسازی بسیار برای ما لذت بخشه و مثل این می‌مونه که انگار در صحنه وقایع، حاضر هستیم یا حتی مشغول فیلم تماشا کردن می‌باشیم. افراد در هر سنی از گوش دادن به داستان‌ها لذت می‌برند.

معرفی پادکست در حوزه داستان

1- رادیو عجایب

رادیو عحایب، روایت داستان‌هایی است که باورشان امکان پذیر نیست. داستان‌هایی مثل زندگی آدم فضایی‌ها، به وجود آمدن جادوگرها، تشکیل فرقه‌های شیطانی و … . رادیو عجایب برای کسانی ساخته شده که به مسائل بحث‌برانگیز و عجیب علاقه دارند و دوست دارند در مورد آن‌ها بیشتر بدانند.

2- دایجست
تصویر پادکست دایجست در رابطه با موضوع علمی پادکست

روایتی ساده از دنیای پیچیده اطراف ما… فرشاد محمودی در دایجست، بسیاری از مسائل پیچیده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی رو در قالب داستان‌های ساده برای ما بیان می‌کنه.

3- رادیو دیو
گذری بر پادکست داستانی دیو در مقاله ایده برای تولید پادکست جذاب

در هر قسمت از این پادکست، راویان با ادبیاتی خاص و موسیقی زیبا، شما رو به دنیای جالب و حیرت‌انگیز می‌برند. رادیو دیو یکی از متفاوت‌ترین پادکست‌ها در حوزه داستان‌سرایی است که هر کس باید حداقل یک‌ بار به آن گوش بده.

بخش سوم: 4 سبک‌ اجرای پادکست

در بخش قبل شما رو با انواع ایده برای پادکست ساختن آشنا کردیم. قبل‌تر از آن‌‌ هم فاکتورهای لازم برای انتخاب موضوع پادکست رو براتون توضیح دادیم.

در این بخش قصد داریم که انواع سبک‌های اجرا برای ساختن پادکست رو بهتون معرفی کنیم.

سبک اول: گفتگو محور

در این نوع سبک از پادکست، شما با یک میهمان به بحث کردن در مورد موضوعی خاص می‌پردازید. تبادل نظر‌ میان میزبان و میهمان است که سبک گفتگو محور رو بسیار جذاب می‌کنه.

سبک دوم: تک نفره

سبک تک نفره یعنی خودتون هستید و خودتون! میهمانی در کار نیست و فقط یک گوینده وجود داره.

سبک سوم: چند میزبانه

در این پادکست، وظایف مختلف بین میزبانان تقسیم می‌شه. یعنی اینکه هر کسی وظیفه صحبت کردن در مورد موضوعی خاص رو داره.

سبک چهارم: گروهی

چند میزبان و چند میهمان مشغول گفتگو کردن در حول یک مورد خاص می‌شن. این سبک پادکست معمولاً بسیار بحث‌برانگیز و البته، هیجان انگیزه! چون ممکنه بین اعضا اختلاف نظر پیش بیاد و بحث بالا بگیره! همین شباهت نداشتن نظرات و اختلاف سلایق، پادکست سبک گروهی رو هیجانی می‌کنه.

حتماً متوجه شده‌اید که کاربردهای پادکست برای هر سبک متفاوت است و بسته به هدفتان متغیر است.

و حرف آخر ما به شما

در این مقاله سعی کردیم که به صورت جامع بهتون یاد بدیم که چطور به یک یا چند ایده برای تولید پادکست برسید! و در نهایت موضوع برای پادکست را به چه صورت انتخاب کنید.

اگر هنوز هم برای تولید و انتشار پادکست سر در گم هستید و نیاز به راهنمایی بیشتر دارید کافیه که روی دکمه زیر کلیک کنید و ویدئو راهنمای ساختن پادکست را تماشا کنید. امین آرامش به طور جامع و کامل در مورد این موضوع توضیح داده است.

در ویدئو زیر میتونید قسمت کوتاهی از آن را به صورت گزیده تماشا کنید.

و یادتان باشد مخاطب همیشه این سوال را دارد که چرا پادکست بشنویم؟ مخصوصا پادکست شما را چرا باید دنبال کنیم.

حتماً بخش اول مقاله رو انجام بدید و ازش غافل نشید. بعد از انجام بخش اول و مروری بر انواع ایده برای پادکست در بخش دوم، به یک موضوع جذاب برای تولید پادکست می‌رسید.

ممنون از ایکه حوصله به خرج و مقاله رو صورت کامل مطالعه کردید 🙂

درباره‌ی پادکست بیشتر بخوانید

برای ساخت یک پادکست چه میکروفونی باید داشته باشم؟

حتی اگر بخواهید در خانه و با حداقل امکانات یک پادکست بسازید هم نیاز به یک میکروفون دارید. در این مطلب در مورد انواع میکروفون با قیمت‌های مختلف صحبت کرده‌ایم:

همچنین

درآمدزایی با پادکست؟

راستی می‌دونید که از طریق پادکست تولید کردن می‌تونید به درآمد برسید؟ اما چطوری؟ روی مطلب زیر کلیک کنید و با انواع روش‌های کسب درآمد از طریق پادکست آشنا بشید.

حال چگونه پادکست ساخته شده را تبلیغ کنیم؟

هزینه ساخت پادکست چقدر است؟

فرایند ساخت پادکست چند مرحله دارد که هر مرحله ممکن است هزینه‌هایی برای شما داشته باشد. در این مطلب با ریز تا درشت هزینه‌های ساخت پادکست آشنا شوید:

با ما مشارکت کنید

به نظر شما کدام یک از این ایده‌های پادکست ساختن برای مخاطبانی ایرانی جذاب هستند؟

و کدام ایده برای ساخت پادکست در ایران اصلاً مناسب نیست؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.