دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

رشته ریاضی سخت تره یا تجربی

ترازوی سنجش رشته ریاضی سخت تره یا تجربی
3.1/5 - (112 امتیاز)

شاید در انتخاب بین رشته تجربی یا ریاضی موندین و نمی‌دونین رشته ریاضی سخت تره یا تجربی و به‌ احتمال‌ زیاد به‌ دفعات، این سؤال رو یا از خودتون پرسیدین یا از دیگران!

ممکنه که سؤالتون لزوماً در مورد سختی همین دو تا رشته خاص نبوده باشه، اما حتماً زمانی در زندگی‌تون بوده که باید از بین رشته‌ها برای تحصیل، یکی رو انتخاب می‌کردین.

بعضی‌ها ممکنه توی انتخاب بین ریاضی و تجربی گیر افتاده باشن و بعضی‌ها هم مثلاً بپرسن که رشته ریاضی سخته یا انسانی؟

فرآیند پاسخ دادن به این سؤال می‌تونه به حدی استرس‌زا باشه که تمرکزتون رو بگیره و کلی چیزهای غم‌انگیزتر.

حق هم دارین. اصلاً شوخی نیست. اما حالا که اومدین توی این مطلب، بدونین که جای درستی رو انتخاب کردین. داخل این مطلب، کلی حرفای مهم و خوب که حاصل زندگی و تجربه و تحقیق‌های من هست رو خواهید خوند.

توی این مطلب قرار هست در مورد سرفصل‌های زیر، یه سری چیزهایی بخونین که به کمک‌شون، حتماً می‌تونین با قلب و ذهنی آروم، در مورد آینده فکر کنین و تصمیم بگیرین:

  1. جواب اصلی سؤال، یک طیف است
  2. مسیر زندگی تحصیلی ما در ایران
  3. داستان عبرت‌آموز زندگی من
  4. تجربی – ریاضی، دوقطبی واقعی یا خیالی؟
  5. آیندۀ شغلی و آکادمیک رشته‌های ریاضی و تجربی
  6. چند ابرنکته دربارۀ اینکه رشته ی ریاضی سخت تره یا تجربی !
  7. مقایسۀ رشته‌های تجربی و ریاضی
  8. حرف دل خودم

جواب اصلی سؤال، یک طیف است

کودکی کتاب در دست تعجب می‌کند از سؤال رشته ی ریاضی سخت تره یا تجربی

راستش رو بخواین، مقایسۀ دو رشته و اینکه بگی ایا رشته تجربی سخت است یا ریاضی مثل اینه که مثلاً بگی یک کیلومتر بیشتره یا یک کیلوگرم!

هرکدوم از این سرفصل‌ها، یک سری جذابیت‌ها و یک سری معایبی دارن. کلاً سؤالایی که مربوط به آدمیزاد و رفتارها و سلایقش می‌شن، بیشتر تو قالب یک طیف قابل پاسخ‌گویی هستن تا یک بله و خیر ساده.

برای راهنمایی شما توی این مسیر، توصیه می‌کنم اگر با این دو رشته آشنا نیستین، ابتدا دو مطلب زیر رو بخونین. خوندن مطالب زیر بهتون کمک می‌کنه با این دو رشته بیشتر آشنا بشین.

مسیر زندگی تحصیلی ما در ایران

پسر جوانی بالای جاده، به این سؤال فکر می‌کند که رشته ی ریاضی سخت است یا تجربی

بذارید طبق داستانی که برای اکثر نوجوون‌های عزیز کشورمون پیش میاد جلو بریم.

دانش آموزها معمولاً تو نیمه‌های راه دبیرستان‌شون، مجبورن از بین یکی از زمینه‌های ریاضی، تجربی و انسانی، انتخاب کنن و عملاً سرنوشتشون رو توی همین انتخاب تعیین می‌کنن.

ناگفته نماند که این تصمیم، صرفاً به اسم بچه‌هاست و در اصل دانش‌آموزها تحت‌ تأثیر هزاران عامل در اطرافشون این تصمیم رو می‌گیرن، وگرنه که تصمیم خیلی‌هاشون ممکنه چیز دیگری باشه.

داستان عبرت‌آموز زندگی من

پیرمردی که می‌خواهد روایت زندگی خود را درباره رشته ریاضی سخته یا تجربی بیان کند

اینجا می‌خوام داستان خودم رو بگم. 👦

دبیرستان ما، از مجموعۀ دبیرستان‌های سمپاد بود. خیلی خیلی سخت‌گیر و البته با استانداردهای متفاوت.

اوایل سال دوم دبیرستان (دوره گذار از کلاس نهم به کلاس دهم) بودیم. یادمه که بچه‌های دبیرستان‌مون رو توی دو تا بخش ریاضی و تجربی قرار دادن.

ریاضی‌ها رو توی سه تا کلاس از چهار تا کلاس گنجونده بودن و تجربی‌ها هم که تعدادشون کمتر بود، توی یک کلاس جدا.

باورتون نمی‌شه. انقدر گیج‌کننده بود و یهویی همه چی اتفاق افتاد که اصلاً هیچ‌کس نفهمید که چه اتفاقی افتاده. خیلی‌ها رو به خاطر دارم که اصلاً نمی‌دونستن این اتفاق کِی افتاده و چی شد که یهو یه تعداد از دوستاشون، رفتن توی یه کلاس دیگه.

تعدادی از دوستام که توی رشتۀ ریاضی باقی مونده بودن، واقعاً به رشتۀ تجربی علاقه داشتن و روحشون هم خبر نداشت که یه همچین اتفاق مهمی افتاده و حتی در جریان این قضیه هم نبودن.

… و اما ادامه داستان!

انتخاب بین دو انار، یکی در دست و دیگری در حال افتادن مانند یافتن پاسخ ایا رشته تجربی سخت است یا ریاضی مشکل است

این تازه وضع مدرسۀ سمپاد بود. خیلی‌ها حتی تا همین 10 سال پیش، واقعاً به همین مسخرگی که خوندین، سرنوشت دانشگاه رفتنشون رقم می‌خورد. اصلاً نمی‌دونستن داستان چیه.

مدیونین اگر فکر کنین چیزی این وسط تو داستان بوده و من نگفتم. یعنی حتی یک کنفرانس یا سمینار برای معرفی رشته ریاضی و یا تجربی یا … و اینکه تجربی سخت تره یا ریاضی یا … برگزار نکردن! هیچیِ هیچی.

و به همین راحتی، همه چیز توی زندگی من، حول یک محور بی اطلاعی شکل گرفت. همۀ اینا رو نوشتم تا بگم اگر امروز با محوریت این سؤال که رشته ریاضی سخته یا تجربی ، دارین می‌گردین و تحقیق می‌کنین تا یک جواب خوب پیدا کنین، چقدر از آدم‌های دیگه جلوتر هستین!!!

تجربی – ریاضی، دوقطبی واقعی یا خیالی؟

دوقطبی تجربی سخت تره یا ریاضی اشتباهی است چون انسان کامپیوتر نیست

من مخالف سرسخت دوقطبی و سه‌قطبی و nقطبی ساختن‌های الکی هستم. مگه آدم کامپیوتره که فقط بگن این یا اون و آدم هم بگه چشم؟

این موضوع انتخاب رشته رو حاصل این می‌دونم که یه سری‌ها واسه آسون کردن کار خودشون دربارۀ مهیا کردن زمینه‌های شکوفایی استعداد افراد تو حوزه‌های مختلف، بقیه رو به سختی انداختن و محدود کردن.

ذهن انسان هم بیشتر دوست داره از بین گزینه‌های شفاف و مشخص انتخاب کنه تا اینکه در انبوهی از گزینه‌های کشف نشده بره بگرده. این هم البته از کم‌کاری اون‌هایی هست که باید کامل همه‌چی رو برای همه روشن می‌کردن و نکردن.

اما نه کسی که ریاضی می‌خواد بخونه به خودیِ خود خوشبخته و نه اونی که می‌خواد تجربی بخونه. پارامترهای دیگری مهم هستن که خودتون هم حتماً بهتر از من می‌دونین چی هستن. حتی یک درصد هم خودتون رو به این دوقطبی‌ها و سه قطبی‌ها محدود نکنین.

حالا که نصیحت‌هام رو کردم. بریم سراغ سؤال اصلی: رشته ی ریاضی سخت تره یا تجربی ؟

برای توضیح این مورد، به سراغ آیندۀ شغلی و آکادمیک هر کدوم از رشته‌ها می‌رم و بعد برمی‌گردم به عقب.

آیندۀ شغلی و آکادمیک رشته‌های ریاضی و تجربی

اگر علاقه‌تون انتخاب رشته ریاضی فیزیک دبیرستان هست، توی دانشگاه، مسیر پیش‌روی شما، انتخاب از بین دانشگاه‌های حوزه مهندسی و صنعتی و به اصطلاح قدیمی‌ترها، فنی هست.

به زبان ساده، اگر ریاضی رو در دبیرستان انتخاب کردین، نمی‌تونین تو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دندون پزشکی بخونین، بلکه مثلاً می‌تونین برید دانشگاه شریف مکانیک یا هوافضا بخونین.

دانشکده علوم پزشکی یا فنی مهندسی؟ در یافتن پاسخ رشته ریاضی سخت تره یا تجربی باید بدانید چه دانشگاهی می‌خواهید بروید

اما وقتی تجربی می‌خونین، کنکور رشتۀ تجربی رو می‌دین و توی رشته‌هایی قبول می‌شین که نهایتاً منتهی می‌شن به اینکه بتونین وارد حوزه پزشکی و یا شاخه‌های نزدیک به اون بشین.

به عبارت دیگه، اگر می‌خواین تجربی بخونین، باید قید تحصیل رشته‌هایی مثل برق یا صنایع تو دانشگاه امیرکبیر و یا خواجه نصیر رو بزنین و به فکر این باشین که مثلاً پرستاری بخونین.

البته که این‌ها هم مطلق نیستن و شما می‌تونین هرجایی که خواستین از دانشگاه انصراف بدین و برید کنکور رشتۀ دیگری رو بدین و در گرایش مورد علاقه‌تون توی دانشگاهی که دوست دارین، درس بخونین.

رشته‌های دانشگاهی رشته ریاضی سخت تره یا تجربی

با این مقدمه توضیح بیشتری در مورد اینکه رشته ی ریاضی سخت است یا تجربی بیان می‌کنم:

انواع مهندسی های رشته ریاضی، بیشتر سرفصل‌هاشون توی مایه‌های محاسبات و تحلیل ریاضی هست. یعنی وقتی در رشتۀ مهندسی قبول می‌شین، سر و کارتون قراره با ماشین‌حساب و نرم‌افزارهای تحلیل داده و آمار و این حرفا باشه. نه با اسکلت و روپوش دکتری و این چیزا.

توی دبیرستان هم باید مهارت‌های این چنینی با محوریت محاسبات ریاضیات تقویت شن. به خاطر همین، تمرکز بیشتری روی درس‌هایی مثل هندسه، ریاضیات گسسته و جزئیات بیشتری از فیزیک هست که شما بتونین بهتر و بیشتر با منطق ریاضی و ابزارهای پایه‌ای که یک مهندس بهشون نیاز داره، آشنا بشین.

اما در رشتۀ تجربی، یعنی وقتی که شما تصمیم می‌گیرین پزشک بشین، قضیه متفاوته.

نمی‌شه که کسی که می‌خواد طبابت کنه، ندونه که مثلاً قلب آدمیزاد کجاست و یا اینکه ندونه مکانیزم تنفس آدم و یا حتی سایر موجودات به صورت کلی چه شکلی هست.

اگر در مسیر یافتن جواب رشته ی ریاضی سخت تره یا تجربی انتخاب شما تجربی است، بدانید که با قلب و جمجمه انسان باید آشنا باشید.

برای همین، درس‌های تجربی توی دوران دبیرستان، با تمرکز بر این قضیه پیش می‌رن که فرد رو بیشتر از اینکه با یک سری استدلال ریاضی آشنا کنن، در مورد ساز و کار طبیعت و موجودات زنده آگاهش کنن و توی قالب درس‌هایی مثل زمین شناسی و زیست و شیمی (البته تا حدودی)، این سرفصل‌ها پوشش داده می‌شن.

خلاصه بخوام بگم، مشکلی نداره که یک دکتر حتی اگر ندونه حرکت پرتابی چی به چیه جزئیاتش و یا نتونه انتگرال یه تابع تخیلی رو بگیره، ولی خب خیلی بد هست که دکتر ندونه پای انسان کجاست و یا اینکه جمجمه دور مغز رو فرا گرفته یا دور قلب رو.

اگر هنوز هم تو ذهنتون دقیق به این سوال جواب داده نشد که بالاخره ایا رشته ریاضی سخت است یا تجربی ، مطالب پایین رو بخونین.

چند اَبَرنکته دربارۀ اینکه رشته ی ریاضی سخت تره یا تجربی !

تابلو ورود ممنوع رشته ی ریاضی سخت است یا تجربی

برای پاسخ دادن به این سوال که رشته ریاضی سخت تره یا تجربی ، چندتا نکته رو سریع خدمتتون عرض می‌کنم:

  • ببینین سختی و آسونی یه چیز کاملاً نسبی هست. برای یه دوندۀ سرعت خیلی خیلی راحت تره که 100 متر رو توی 10 ثانیه طی کنه تا من عادی که ممکنه فقط 10 ثانیه طول بکشه غر زدنم تموم شه که 100 متر چقدر زیاده.
  • ما آدم‌ها کلی استعدادهای مختلفی داریم. لزومی هم نداره همه، در همۀ زمینه‌ها استعداد داشته باشن. این حرف کاملاً اثبات شده هست. هم با روش‌های علمی و هم با تفکر قابلِ استنباط هست.
  • من ممکنه در ادامه یک سری کلیات رو بیان کنم، ولی بدونین که کلی هم استثناء در مورد اون‌ها مشاهده شده. حالا در ادامه بیشتر منظورم رو متوجه خواهید شد.
  • این جمله رو حتماً در خاطرتون داشته باشین که:

هر کسی یک نابغه است. ولی اگر یک ماهی را از روی توانایی‌اش در بالا رفتن از درخت قضاوت کنی، آن ماهی تمام عمرش را با این باور زندگی خواهد کرد که یک احمق است.

آلبرت انیشتین

برای اینکه جواب کاملتری در این زمینه دریافت کنی و اندکی از چاله رشته تجربی خوبه یا اینکه ریاضی سخته خارج بشی، حتما مطلب پایین رو مطالعه کن تا بفهمی که نابغه تویی و سختی وجود نداره.

مقایسۀ رشته‌های تجربی و ریاضی

در اینجا به سراغ مقایسۀ کلی دو رشته می‌ریم و به صورت طبقه‌بندی شده، چندتا سرفصل رو بررسی می‌کنیم:

توانمندی‌های عمومی  

ما توی دروس رشته ریاضی مثل هندسه و جبر و هندسه تحلیلی و این جور چیزها، می‌خوایم با استفاده از ابزارهای ریاضی و یک سری فرض، به یک سری حکم برسیم. ابزار داریم، استدلال و تحلیل می‌کنیم و به یک سری جواب می‌رسیم.

ممکنه در تجربی هم شما مجبور شین دست به قلم بشین و سؤال‌های استدلال ریاضی هم حل کنین، ولی خب چیزی که از یک دانشجوی پزشکی انتظار می‌ره، حل این‌جور چیزها نیست.

برای تحصیل توی رشتۀ تجربی، باید استعداد خوبی توی درک مفاهیم طبیعی داشته باشین. شاید تا حدودی حفظیات مهم‌تر باشن توی درس‌های تجربی. البته که حفظیات عمومی کنکور مثل دینی و ادبیات واقعاً خودشون به حد کفایت نابودکننده هستن چه برای تجربی‌ها و چه ریاضی‌ها. ولی خب حفظیات تجربی خیلی خیلی خاصن و مهم.

کلاً اسم‌های خاص و عجیب و غریب زیاد هستن تو فضای رشته تجربی. کلاژن و میزنای و هزاران چیز دیگر. تست‌های زیست کنکور رو هم اگر ببینین، کلی متن دارن و واقعاً باید مفاهیم رو مسلط باشی که بتونی تست رو بزنی. من نمی‌گم کاملاً حفظی هستن ولی خب، برای حل اون‌ها نیازی به هوش منطقی ریاضی هم ندارین.

توی رشتۀ تجربی، همون‌جوری که از اسمش هم معلومه، چیزها بیشتر به صورت تجربی و آزمایشگاهی و این مدلی هستن. شما هم در آینده سر و کارتون با یه همچین موضوعاتی قراره باشه به عنوان دانشجویان رشته تجربی.

کنکور رشته ریاضی سخت تره یا تجربی

یک مفهوم کوفتی‌ای وجود داره در این کشور به اسم کنکور. شما هر چقدر هم درس‌ها را بلد باشین و یا بلد نباشین، باید ازش گذر کنین. فعلاً دروازه ورود به دانشگاه، کنکور هست.

به سراغ آمار شرکت‌کنندگان کنکورهای تجربی و ریاضی سال 1399 می‌ریم تا اهمیت کنکور رو بهتر براتون توضیح بدم.

گروه آزمایشیتعداد کارت صادر شده برای داوطلب
گروه آزمایشی هنر۱۱۳ هزار و ۷۳۲ کارت
گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی۱۵۵ هزار و ۲۵۰ کارت
گروه آزمایشی علوم انسانی۳۵۵ هزار و ۵۸۰ کارت
گروه آزمایشی علوم تجربی۵۹۴ هزار و ۲۵۹ کارت
گروه آزمایشی زبان‌های خارجی۱۷۴ هزار و ۴۱۲ کارت

ببینین تقریباً 4 برابر شرکت‌کننده‌های کنکور ریاضی، متقاضی‌های کنکور تجربی هستن و به عرض شما برسونم که ظرفیت‌های رشته تجربی، 4 برابر ریاضی نیستن.

توی جدول زیر، ظرفیت پذیرش رشتۀ ریاضی و تجربی تو کنکور سال 1399 رو براتون آوردم:

دوره های آموزشیظرفیت پذیرش رشته ریاضی ۹۹ظرفیت پذیرش رشته تجربی ۹۹
روزانه۴۳ هزار و ۴۸۷ نفر۳۵ هزار و ۸۶۱ نفر
نوبت دوم(شبانه)۷ هزار و ۶۶۳ نفر۲ هزار و ۸۷۱ نفر
محروم (زلزله زده، سیل زده و سایر مصوبات)۶۴۳ نفر۲۶۳ نفر
دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد)۳ هزار و ۱۲۴ نفر۴ هزار و ۲۷۸ نفر
موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی۳ هزار و ۲۷۵ نفر۷ هزار و ۴۳۳ نفر
دانشگاه پیام نور۹۴۴ نفر۳ هزار و ۵۷۲ نفر
جمع کل۵۹ هزار و ۱۳۶ نفر۵۴ هزار و ۲۷۸ نفر

رشتۀ تجربی حدود 4 برابر رشتۀ ریاضی متقاضی داره و تازه ظرفیت پذیرشش از ظرفیت پذیرش ریاضی هم کمتره !!!. البته این برای حالتیه که کنکور بدین. در شرایط ورود به دانشگاه صرفاً با سوابق تحصیلی، قبولی خیلی بیشتره اما بازم این نسبت کم بودن قبولی در تجربی، عوض نمی‌شه. قبولی تو رشتۀ تجربی کمتر هست.

یک رقابت سخت برای تعدادی بسیار محدود از جایگاه‌های در دسترس رو شاهد هستیم. پس یک پارامتر مهم در پاسخ به موضوع اینکه رشته ریاضی سخته یا تجربی ، همین قضیه اس.

یک داستان مفید

دوست صمیمی خودم، در کنکور تجربی سال 1399 شرکت کرده بود و واقعاً هم درس می‌خوند.(حداقل ظاهرش که اینجور نشون می‌داد) رتبه‌اش شد 6000 رشته تجربی و اصلاً نتونست رشته‌های دلخواهش رو قبول شه.

حتی نزدیک قبولی رشته‌های خوب هم نبود به هیچ وجه و مجبور شد آخر سر توی تکمیل ظرفیت، عمران بخونه، اونم چون باباش تو کار ساخت و ساز بود. (الان البته ممکنه یک مشاوری کامنت بذاره بگه اگر از پکیج‌های کنکور ایران‌رادیاتور استفاده می‌کرد، با رتبه 6000 حتماً پزشکی خیلی خوب، قبول می‌شد😁 )

رقابت رشتۀ تجربی به طرز عجیبی بالاست. نمی‌شه بازم مطلقاً گفت که رشته ریاضی سخت است یا تجربی ولی به هرحال این یک موضوع خیلی کلیدی هست.

دروس تجربی سخت تره یا ریاضی

ما در این نوشته برای بررسی این موضوع که بالاخره رشته ی ریاضی سخت تره یا تجربی ، به طور ضمنی اشاره کردیم که چه تفاوت‌هایی در درس‌های این دو رشته هست.

هندسه 3 و زیست 2 دو کتاب که با مطالعه آنها متوجه می‌شوید رشته ریاضی سخته یا تجربی

در کنکور تجربی به طرز واضحی زیست، خیلی خیلی مهم هست و البته اینجوری نیست که بگیم با 0 زدن بقیه درس‌ها از جمله ریاضی حتماً اتفاق خوبی برای داوطلب می‌افته.

در کنکور ریاضی، درس‌های ریاضی (کل پکیج ریاضی) و فیزیک در اختصاصی‌ها مهم‌تر هستند. البته که خب بازهم به این معنی نیست که درس شیمی در کنکور ریاضی کشک باشه، اتفاقاً سال‌های زیادی بوده که شیمی خیلی هم مهم و تعیین‌کننده بوده در سرنوشت بچه‌ها در کنکور.

زیست یه جورایی شرط لازمه قبولی کنکور تجربی هست. کسی که ادعا می‌کنه می‌خواد پزشک بشه نمی‌تونه بگه حالا زیست رو نمی‌زنم. من اگه می‌گم می‌خوام فوتبالیست بشم، نمی‌تونم بگم حالا می‌ریم بازی می‌کنیم تهش شوت نمی‌زنم. خب عزیز من نمی‌شه که. یعنی عملاً اگر توی بازی نتونی ضربه سر بزنی و اوت بندازی، با پرچم کرنر فرقی نداری که.

پیدا کردن کار در رشته ریاضی سخته یا تجربی

من هنوزم قضاوتی نکردم و کلاً هم قضاوتی نمی‌کنم. همۀ این پارامترها نسبی و متکی به شخص هستن. اینکه بگیم رشته ریاضی سخت تره یا تجربی نه علمی هست و نه درست.

اما در مورد بازار کار، الی ماشاءالله هم دانشجوی مهندسی بیکار داریم و هم دانشجویان پزشکی. این که اصلاً جای بحث نیست. ولی آمارها نشون می‌دن که تعداد مهندس‌های بیکار بیشتره، چون چرخ صنعتی که قرار بود به سرعت بچرخه، به شدت متوقفه.

روند رو به رشد نیاز به خدمات درمانی در کشور و پیر شدن جمعیت ایران هم نشون می‌ده که ما ناگزیریم در آینده تعداد زیادی پزشک پرورش بدیم تا کفاف نیاز کشورمون رو بدن. لذا به احتمال زیاد، پزشک‌ها و دانشجوهای موفق تجربی در آینده سرشون شلوغ‌تر خواهد بود و آینده شغلی رشته تجربی بسیار خوب خواهد بود.

ما یه مطلب خوب هم در این زمینه نوشتیم که می‌تونید با مطالعه اون و مقایسه بازار کار رشته های ریاضی و تجربی، اطلاعات بیشتری کسب کنین.

شرایط اپلای در رشته ریاضی سخت است یا تجربی

خب خیلی این روزها بحث اپلای داغه و حیفه که اگر کسی داره الان همه جوانب رو در نظر می‌گیره، از این موضوع بی‌اطلاع بمونه.

دو فارغ‌التحصیل دانشگاه که اپلای کرده‌اند و اکنون می‌دانند ایا رشته تجربی سخت است یا ریاضی

ببینین توی رشته‌های اصلی ریاضی و مهندسی (به جز آبیاری گیاهان دریایی!) اپلای خیلی راحت‌تره به نسبت رشته‌های اصلی تجربی.

بازم شاید مستقیم نشه گفت که از این بخش بالاخره رشته ریاضی سخته یا تجربی ، به هرحال ته ذهنتون این رو بذارید که درسته بازار کار رشتۀ تجربی به صورت بالقوه بهتره، اما خب در عوض اپلای بهتر هم از مزایای ریاضیه.

من دوستای زیادی داشتم و دارم که با انواع و اقسام رشته‌های مهندسی از برق و کامپیوتر و عمران تا هرچی که فکر کنین، اپلای کردن و رفتن و یا در آستانه رفتن هستن.

برای مطالعۀ بیشتر راجع به اپلای در این دو رشته، مطالب پایین رو مطالعه کنین.

خلاقیت

یک تفاوت مهم دیگه در این مورد که رشته ریاضی سخت است یا تجربی ، بحث خلاقیت هست.

یک دکتر نمی‌تونه بیاد بگه من مثلاً برای جراحی مغز، به جای جمجمه، معده رو شکافتم و به مغز رسیدم. روش‌ها و راهبرد‌ها خیلی اون‌جوری منعطف نیستن مگر اینکه به واسطه تجربه زیاد و ممارست بتونین یک روش خلاقی ابداع کنین.

چارچوب‌های علم پزشکی و کلاً رشته تجربی، مشخصن و شما باید اون‌ها رو پی بگیرید. چیزی که توی ریاضی کمتر باهاش مواجهید.

در ریاضی یک مسئله یا مفهوم ممکنه هزاران نوع برداشت ازش بشه که همه هم به نتیجه برسن. مثالش نور هست. بله نور.

مثلاً شنیدین که فیزیک‌دان‌ها می‌گن نور هم موج هست و هم ذره. هم اون گروهی که می‌گن نور موجه درست می‌گن و هم اونا که می‌گن ذره. نمی‌دونم با این توضیح فکر می‌کنین که رشته ی ریاضی سخت است یا تجربی ، ولی به هرحال اینم موضوعی بود که باید بهش اشاره می‌کردم.

حرف دل خودم

اگر بخوام دلی حرف بزنم که رشته ریاضی سخت تره یا تجربی ، باز هم اول می‌گم که به نظرم به استعداد و علاقه آدم ربط داره. کاری به حرفای قلم چی و گاج و این‌ها نداشته باشین.

به نظرم اگر عشق می‌کنین وقتی کد می‌زنین، حساب کتاب می‌کنین، وقتی آچار به دست می‌شین، وقتی مسئله‌های سخت فیزیک و ریاضی حل می‌کنین، وقتی مواد رو ترکیب می‌کنین و قطعات جدید می‌سازین و شمۀ مهندسی دارین و یا حتی مدیریت، اصلاً وقتتون رو صرف خوندن تجربی نکنین.

ماشین حساب و گوشی دکترها تفاوت رشته ی ریاضی سخت تره یا تجربی در کار با همین دو دستگاه است

اگر هم واقعاً پزشکی رو دوست دارین، حوصلۀ خوندن متن‌های سنگین رو دارین و می‌تونین مفاهیم رو خوب تحلیل کنین تا در ذهنتون نقش ببندن (اصرار دارم که از حافظه و به کار بردن عبارت حفظ کردن صرف بپرهیزم) و تشریح آناتومی و این‌جور چیزها دلخواهتون هست، تجربی انتخاب خوبی می‌تونه باشه.

اطلاعات تکمیلی در مورد اینکه رشته ریاضی سخت تره یا تجربی

اگر اطلاعات بیشتری، به خصوص دربارۀ کنکور تجربی و ریاضی و آمار قبولی می‌خواستین، این دوتا مرجع رو فراموش نکنین.

مطالب مرتبط

توی متن اشاره شد که رشته ریاضی سخت تره یا تجربی ولی تصمیم‌گیرنده نهایی، خود شماها هستین.

اگر بعد از تفکر و مشاوره، هنوز به جمع‌بندی نرسیدین، مطالب زیر رو یه نگاهی بندازین تا با رشته‌های ریاضی و تجربی آشناتر بشین:

اگه آرزوی پولدار شدن هم داری، بهتره به پردرآمدترین رشته‌های این دو شاخه نظری هم نگاه کنی.

اگر خانم هستین و سؤالتون اینه که اشتغال خانم‌ها در رشته ی ریاضی سخت تره یا تجربی ، توصیه می‌کنم حتما مطالب زیر رو بخونین که کاملا مختص شماست.

خیلی نگران کنکور نباشین. الان دیگه میشه بدون کنکور هم به دانشگاه رفت و در بهترین رشته‌ها، ادامه تحصیل داد. مطالب زیر هم در رسیدن به پاسخ سؤال رشته ریاضی سخت تره یا تجربی بهتون کمک می‌کنه.

ازتون ممنونم که تا اینجا مارو همراهی کردین.
می‌دونم که کلی حرفای خوب دارین که در مورد این نوشته بنویسین.
مشتاقانه منتظر خوندن نظرات و حرفاتون هستم😎.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

10 دیدگاه برای “رشته ریاضی سخت تره یا تجربی

  1. کوروش گفته:

    واقعیت‌ش اینه که کل ریاضی‌ای که بچه‌‌های ریاضی باید بخونن خیلی تخصصی‌تر از بچه‌های تجربی هست (که بایدم باشه چون رشته‌شونه) و اینکه کنکور رو قاتی نکنین چون تهش علمی که دانش‌اموزان یاد می‌گیرن مهمه!! کل دنیا براساس منطق ساخته شده و ریاضیات علم منطقی هست و لباس، ماشین، و کلی زندگی ما وابسته به ریاضیه و بقیه علوم از زیرمجموعه هاش حساب میشن و به راحتی میشه با ریاضی همشونو مدل سازی کرد. بخاطر همین در کل *علم* ریاضی سخت‌ترین علمه و هوش و منطق بالایی می‌طلبه (برای ریاضیدان شدن نه صرفا یه کسی که فقط واسه کنکور می‌خواد خود علمش رو میگم)
    برای همین نمیشه ابدا گفت بچه ها‌ی *رشته‌ی* چی بهترن چون تا کنکور همه یه مقدار ناچیزی از کل اون علم رو فراگرفتن و ابدا ابدا نمیشه گفت. ولی در اخر ریاضیدانان نسبت به بقیه افراد متخصص در رشته های دیگر افراد باهوش‌تری هستن. (مثل بزرگترین افراد تاریخ؛ انیشتن، نیوتون، گاوس، گالیله، داوینچی، مریم میرزاخانی و کلی افراد دیگر!) که این افراد هم در ابتدا ریاضیدان هستند و بعد عالم علوم دیگر

  2. سعید گفته:

    بدبختی اینه من به هیچ کدوم علاقه ندارم و وقتی کتابارو میخونم احساس پوچ بودن میکنم استعدادمم تو حوزه موسیقی،کامپیوترو ، سخت افزاره ولی خب تو خانواده ما اینحور جا افتاده که اونی که درس نخونده رو اصلا حساب نمیکنم نمیگم بیسواد مثلا زیر فوق دیپلم و اینا من اگه موسیقی میخوندم الان اهنگساز بهتری میشدم تا دانش اموز با اینکه موسیقی خیلی سخت تر از حالا خیلی اغراقه ولی سخت تره چون نیاز به خلاقیت زیادی داره و تو باید یچیز جدید ابداع کنی با تشکر از نویینده مطلب،خیلی عالی و آموزنده بود.

  3. ستایش گفته:

    من میخوام کامپیوتر بخونم ولی نمیدونم از ریاضی برم یا هنرستان و برای اینکه بورسیه بگیرم بهتر است در هنرستان درس بخونم یا دبیرستان ؟

  4. زهرا گفته:

    به نظر من زیست فقط حفظ کردنی نیست‌.درسته که منطق ریاضی رو نمیخواد اما تجزیه تحلیل کردن و تفسیر کردن و فهمیدن رو میخواد.و مفهومی و پیچیده و ترکیبی هستش.و با درسای حفظ کردنی فرق داره.

  5. رضا خلیل گفته:

    سلام
    حدود 80 درصد یا حتی بیشتر از مطالبی که بچه های ریاضی برای حل مسئله و… میخونن و یاد میگیرن رو چه توی مجموعه ریاضی شون {هندسه و حسابان و…}چه توی فیزیک{ریاضیا فقط چند مبحث بیشتر دارن} بچه های تجربی هم میخونن پس اینکه گفتین کسی که مثلا حفظیات بهتری داره بره تجربی خیلی غلطه چون بلخره با اونا رو به رو میشه
    و اینکه استرسی که بچه های ریاضی دارن یک صدم استرسی که بچه های تجربی دارن نیست
    کاری با آینده شغلی ندارم ولی یه دانش آموز تجربی شاید روزانه 11 ساعت مطالعه داشته باشه سال کنکور و به اون چیزی که میخواد نرسه ولی دانش آموز ریاضی با ساعت مطالعه خیلی خیلی کمتر بهترین دانشگاه و رشته هارو میتونه قبول بشه….

    • محمد گفته:

      دوست عزیز ریاضی که کشک نیست اینجوری میگی شما فقط یک زیست دارید شما اگه سبمی رو کم بزنی یا ریاضی رو خیلی مهم نیست ولی تو ریاضی خیلی مهمه بزنی یا نزنی زیاد
      و لینکه نفر اول کنکور ریاضی هیجدرسی رو زیر ۹۳درصد ندلره ولی تحربی نفر اولش حتی۷۹هم داره

      • …. گفته:

        دوست عزیز شما وقتی میگی یه زیست دارید خب همه ی ابهت زیست رو پایین میاری و تا زمانی که سمتش نرفته باشی متوجه سخت بودنش نمیشید مطالب اصلا حفظی نیست و تا مفهوم درک نشه حفظ شدنی هم در کار نیست و هرچند که من معتقدم همه ی رشته ها سختی خودشونو داره
        ولی ما یه زیست نداریم
        همونجور که ریاضی شامل حسابان و گسسته و هندسه و .. میشه زیست هم بخش هایی مثل زیست گیاهی زیست جانوری زیست انسانی زیست مولکولی و… داره
        توی دانشگاه هم زیست شناسی به عنوان سخت ترین رشته معرفی شده
        ( البته تمام این رشته های ریاضی و زیست و فیزیک به هم دیگه وابسته هستن و علم رو کامل میکنن )

  6. زهرا شاکری گفته:

    نمی‌دونم تعریف شما از رشتهٔ خوب چیه ولی با رتبه ۶۰۰۰ تجربی پرستاری رو می‌شه قبول شد و چندین رشته پیراپزشکی دیگه

    • عماد عابد گفته:

      سلام درود.
      بله کاملاً درست می‌گین شما
      ولی بیشتر اون دوستم دنبال قبولی گرایش‌های به خصوصی توی دانشگاهای خاصی بود که خب اصلا نتونست قبول بشه. رتبه های سه رقمی کنکور هم حتی شانسشون برای قبولی اون رشته ها کم هست.
      ولی اشاره صحیح و به‌جایی بود، ممنون از دقت نظر شما به این مطلب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.