دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

قبل از ورود به رشته خلبانی جنگنده این مطلب را بخوانید

هواپیمای جنگنده
3.9/5 - (57 امتیاز)

یکی از هیجان انگیز ‌ترین رشته‌های موجود در دنیای هوانوردی ، رشته خلبانی هواپیما جنگنده یا Fighter Pilot می‌باشد. سرعت بالای هواپیمای جنگنده و قابلیت حیرت آور مانور پذیری آنها باعث شده است که افراد زیادی حتی با دیدن فیلم‌های آن به وجد آمده و اگر سن و شرایطشان اجازه بدهد برای تحصیل در این رشته داوطلب شوند. خلبانی جنگنده در ایران ، خلبانی شکاری هم نامیده می‌شود. برای تحصیل در رشته خلبانی جنگنده در ایران باید از طریق آزمونهای خلبانی ارتش و سپاه وارد این رشته شوید که در ادامه توضیح داده شده است.

در ادامه شرایط خلبانی ارتش و موارد زیر را بیشتر بررسی خواهیم کرد:





آیا رشته خلبانی جنگنده خطر ندارد؟

احتمالا برای هر شخصی که به هواپیمای نظامی (جنگنده) علاقه دارد ، این سوال پیش می‌آید که سطح ایمنی این رشته در چه حد است.

هواپیمای نظامی (لشکری) در مقایسه با هواپیمای غیر نظامی (کشوری) تفاوت‌هایی دارد. دو تفاوت عمده آن در محیط پرواز و قابلیت‌های هواپیما می‌باشد. شاید بتوان گفت وجود دو عامل ارتفاع پروازی بسیار بالا در پرواز هواپیمای جنگنده و سرعت فوق صوت در هواپیمای نظامی از مهمترین تفاوتهای ذکر شده می‌باشد. به طور اساسی، هواپیماهای جنگنده برای سرعت‌های بالا (فراصوت) طراحی گردیده‌اند. همچنین موارد زیر در طراحی هواپیمای نظامی مد نظر قرار می‌گیرد که هرکدام به تنهایی تاثیری در ایمنی پرواز دارد:

  • قدرت مانور بالا
  • حمل صلاح
  • قابلیت حمله به هواپیماهای دیگر در آسمان
  • قابلیت فرود روی آب
  • سرعت فراصوت
خلبانی جنگنده

همه موارد فوق باعث می‌شوند که ریسک پروازها بالا باشد. آمار‌های نشان می‌دهد که خلبان‌های جنگنده با توجه به محیطی و شرایط پروازی و نوع ماموریتهای که انجام می‌دهند، با احتمال بیشتری از رویداد (incident) ، سانحه (Accident) مواجه هستند.

هر چند در گرایش هواپیمایی مسافربری ، ایمنی پرواز در بالاترین اولویت‌های فعالان این رشته قرار دارد، اما نمی‌توان گفت که آن پروازها خالی از خطر هستند. گرایشهای دیگری نیز وجود دارد(نظیر پرواز انفرادی ، ورزشی، امداد و… ) که در آنها نیز مقداری ریسک و خطر وجود دارد.


چگونه در آزمون خلبانی ارتش شرکت کنم؟

برای اینکه بتوانید در رشته خلبانی هواپیمای جنگنده تحصیل کنید باید از طریق آزمونی که از طرف ارتش جمهوری اسلامی برگزار می‌شود به این رشته راه پیدا کنید. این آزمون هر ساله برگزار می‌شود. برای شرکت در این آزمون باید از طریق سایت گزینش اجا اقدام به ثبت نام کنید. از ابتدای آذر ماه هر سال ثبت نام در این سایت امکان پذیر می‌باشد.

شرایط خلبانی ارتش


شرایط کامل مربوط به شرکت در این آزمون در دفترچه آزمون این رشته ذکر شده است:



تست‌های پزشکی خلبانی جنگنده :

سلامت بدنی در رشته خلبانی هواپیمای جنگنده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین هیئت پزشکانی که سلامت بدنی افراد متقاضی را مورد بررسی قرار می‌دهند، بسیار دقت به خرج داده و به هیچ عنوان از استانداردها و قوانین خود کوتاه نمی‌آیند و می‌توان گفت بسیار سخت گیر هستند. برای مثال بینایی چشمان فرد داوطلب باید چشمان در نهایت صحت و سلامت (ده از ده) باشد.

در زیر لیستی از مواردی که در تست پزشکی خلبانی جنگنده مورد بررسی قرار می‌گیرد آورده شده است:

بینایی چشم در خلبانی جنگنده: فرد داوطلب نباید کور رنگی داشته باشد. در این تست فرد داوطلب باید بتواند دانه‌های رنگی را میان دانه‌های رنگی دیگر تشخیص دهد. همچنین هیچ گونه ضعفی در بینایی او وجود نداشته باشد. این مورد با تست علائم چپ، راست ، بالا و پایین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تناسب اندام : افرادی که بیش از حد لاغر با بیش از اندازه چاق باشند یا پای پرانتزی داشته باشند در آزمون پزشکی مردود خواهند گردید.

تست ورزش: که شامل مواردی نظیر دویدن 800 متر ، بارفیکس ، دراز نشست می‌باشد.

چگونه خلبان جنگنده شویم



آزمایش‌های دیگری نیز وجود دارند که به طور کامل اعضای مختلف بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد. برخی از این تست‌ها عبارتند از :

  • گوش و حلق و بینی
  • قلب و عروق
  • مغز و اعصاب
  • دهان و دندان
  • آزمایش خون و ادرار
رشته خلبانی جنگنده



حقوق خلبان جنگنده چقدر است؟

در مطلب مربوط به حقوق خلبانان هواپیمای مسافربری توضیح دادیم که عوامل متعددی وجود دارد که در میزان حقوق و دستمزد خلبانان موثر می‌باشد. در مورد حقوق خلبان جنگنده نیز تا حدودی این عوامل تاثیر گذار است. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که خلبانان جنگنده حتما در ارگان‌های نظامی مشغول به کار می‌شوند و در نتیجه می‌توان گفت که حقوق دریافتی آنها تا حدودی به سیاست‌های پرداخت دستمزد ارگان‌های نظامی مربوط می‌باشد. در سال 99 حقوق دریافتی خلبانان جنگنده در ارتش جمهوری اسلامی ایران کمتر از 10 میلیون تومان در ماه می‌باشد.

هر چند در هواپیماهای مسافربری، نوع هواپیما و مسیر پروازی و مقدار ساعت پرواز از عواملی هستند که بر میزان حقوق و دستمزد خلبانان تاثیرگذار می‌باشد، این عوامل تاثیر چندان زیادی در حقوق دریافتی خلبانان شکاری (جنگنده) ندارد. تنها چیزی که ممکن است حقوق چشمگیری را برای این خلبانان به ارمغان آورد ماموریت‌های خارج از برنامه و خارج از کشور می‌باشد.


آزمون خلبانی ارتش



با آرزوی موفقیت ، لطفا نظر خود یا هرگونه سوال در مورد این رشته را زیر این نوشته بنویسید .



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

81 دیدگاه برای “قبل از ورود به رشته خلبانی جنگنده این مطلب را بخوانید

  1. امیر گفته:

    من ۱۲سال پیش تمام مراحل دانشکاه نیروهوایی روبدون کوچکترین مشکل گذراندم.
    ولیکن اپیومم دوبارمثبت دراومد.تریاک میکشیدم وبرای اپیوم هم کارهای لازم روانجام دادم ولیکن ازشانس بدم اعتیادم مشکل سازشد.
    الانم خوشحالم که نرفتم نظامی بشم.

  2. ماردین گفته:

    سلام لطفاً میشه پاسخ بدین بچه ها آزمون ورودی که زیست و ریاضی و شیمی و فیزیکو اینان این آزمون خیلی سخته درسته ؟ افراد زیادی ازش مردود میشن مثلاً هر درسو چند سوالشو جواب بدی قبولی

    • رضا گفته:

      قبول شدن تو امتحان اولیه راحته..من با مطالعه کمی ک تو ۱ماه داشتم قبول شدم.
      مراحل مصاحبه مثل اینکه سخته

  3. سجاد خلبان گفته:

    سلام من دستم شکسته و پلاتین دارم آیا باید پلاتینو در بیارم برای خلبانی؟

  4. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یه دندونم خرابه میخام درستش کنم کلا مثل روز اولش
    وزنم 100کیلو گرم قد 188ولی ورزشکارم
    بعدش هنوز که هنوزع نه شکستگی استخوان داشتم نه از جا رفتگی رشته ام علوم تجربی هست معدلم بالای 18 و هیچ مشکلی بیماری چیزی ندارم فقط تنها مشکلی که دارم دندونم هست ولی دندان آسیاب میخام درستش کنم فقط اگه درستش کنم ممکنه قبول بشم

  5. ابراهیم گفته:

    سلام
    از بچگی خلبانی را دوست داشتم و دارم و در کلوپ بازیهای ps همیشه هواپیما جنگنده بازی میکردم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک رفتم و چون به خاطر مشکلات اقتصادی کلا بی خیال درس شدم تا پنج سال بعد دوباره درسو ادامه دادم و تا کاردانی نرم افزار کامپیوتر در دانشگاه آزاد رفتم ولی در سن 27سالگی و دیگه ادامه ندادم همون کاردانی گرفتم اومدم شغل آزاد الان در ارتفاع یک متری کاغذ دیواری نصب میکنم از شغلم هم راضی ام و الان 37سال سن دارم ،از شما حقوق نمی‌خوام فقط یک بار پرواز کنم اگه بیام تو یک ماه خلبانی رو یاد میگیرم شایدم زود تر دوست دارم با بشقاب پرنده هاتون پرواز کنم علاققققه دارم

  6. Mohammad گفته:

    کاپیتان عزیز افتخار کشور مایی نور چشم مایی یه سوال داشتم سوخو 35 به ایران تحویل داده روسیه یا نه شایعه هستش

  7. reza گفته:

    سلام به همه .راستش دلم نیومد اینو نگم بهتون خواستم چیزی نگم ولی کاش هشت سال پیش یکی اینا رو به من میگفت یا خودم میرفتم از یه کادر سوال میکردم .منم مثل اکثر این بچها عاشق خلبان شکاری شدن بودم دلیلش هم بیشتر دیدن فیلمهای دفاع مقدس تو سن بچگی بود خلاصه با اشتیاق وارد شدم بعد از دانشکده و دریافت درجه منتقل شدم پایگاه همدان همون سال اول کلا پشیمون شدم اون چیزی که توی ذهنم بود با کاری که انجام میدم زمین تا اسمونه .تبریبا تو پادگان بیکار وقت رو میگزرونیم به لول بچها یه جنگی هم نشد بریم چهار تا ترقه بترکونیم .حرفی که الان میخوام بزنم رو به هیچ کسی نگفتم اینه که تنها مزیتش اعتبار و خاص بودنش هست بین همسایه ها و فامیل مثلا اولین روزی که دوست دخترم فهمید خلبان شکاریم خشکش زده بود .اونم بخاطر طرز فکریه که خودم قبل وارد شدن داشتم . این چیزاش جالبه یعنی بیرون پادگان از توش حس بهتری بهتون میده .
    در کل موفق باشید

  8. ارین گفته:

    اونایی که لکنت دارن میتونن خلبان شکاری شن؟ با رشته الکترونیک صنعتی هم میشه رفت برای خلبان شکاری؟ یا باید تغییر رشته بدی

  9. سعید گفته:

    کلا بیخیال خلبانی جنگنده بشین دوستان! حالا فرض کنید ۷ خان رستم را رد کردین و قبول شدین. خدا نکرده جنگ بشه طاقت دارین اسیر بشید تو کشور غریبه؟ برید خاطرات خلبانها را بخونین

  10. Parsa گفته:

    لطفا به این سوالای من جواب بدید اول اینکه برای قبولی خلبانی جنگنده باید ۱۸ تا ۲۰ سالت باشه سنت بیشتر باشه مثلا ۲۵ سال قبول نمیکنن؟ و دوم اگه دندانت پر کرده باشه بعد رو کش کنی مشکلی نداره؟ بعدش پاهات پرانتزی باشه عمل کنی خوب بشه ایراد نمیگیرن؟و بعد تپش قلب داشته باشی ایراد نمیگیرن ؟

  11. Ahmd گفته:

    سلام
    دوستان من امسال تونستم قبول بشم توی رشته خلبانی شکاری گفتم یه سری نصیحت بهتون کنم
    اولا که اگه چشماتون یک ذره در حد 0.5 نمره هم ضعیف باشه بیخیال بشید دندون پوسیده دارید بیخیال بشید پر کرده که چی بگم دیگه 5 تا تست روانشناسی ازتون میگیرن خط و خش رو بدنتون باشه خیلی اذیت میکننتون و اینکه دستتون بلرزه و یا عرق کنه بی برو برگرد رد میکنن حتی چهرتون باید نرمال و معمولی باشه قد بالای 175 توی صورت مشکل نداشته باشید مثلا انحراف بینی و اینجور چیزا برید یه آزمایش خون بدید حتی اگه آنزیم کبد داشتید بیخیال شید(یکی از دوستام رو برای آنزیم کبد رد کردن ) کبد چرب و اکثر مشکلات از این قبیل تا گرید 1 مشکل نداره ولی در حد 2 3 رد میکنن غلظت خون باید مناسب باشه و اینکه خلبانی 2 تا رستست شکاری و پهباد اگه یه وقتی یه مشکل کوچیک داشته باشید مثلا استعداد چاقی یا دندون خراب یا از این قبیل میفرستنتون پهباد اینم بگم هر روز 50 نفر روز اولی میان و همون روز اول 40 تا 30 نفر رد میشن و اگه آزمایش هاتون تکرار نخوره 13 روز طول میکشه معاینه ها من روز 13 که روز آخرم بود یه نگاه کردم دیدم هیچ کس از اونایی که روز اول با من بودن توی سالن نبود 🙁 آخرش هم یه صندلی چرخان دارید که 20 دقیقه میچرخوننتون تا جونتون بالا بیاد یه دونه کیسه زباله هم جلوتونه اگه استفراغ کنید منتقل میشید پهباد خلاصه که 1500 نفر امتیاز شرکت توی تست های خلبانی آوردن و از 1500 نفر 60 تا پهباد و 20 تا شکاری درخواست داشتن کلا پس فک نکنین اونجا بهتون رحم میکنن اگه یه مشکل دارید که فک کردید میتونین از زیرش در برید کلا بیخیال شین همه چیز با دستگاه چک میشه اینجا اشتباه نوشته که مثل تست چشم های معمولیه 3 تا آزمایش چشم دارید هر 3 تاش با دستگاه و هرکدوم یه دکتر متخصص مختلف ( چشم 2 دکترش خیلی سخت گیر بود ) خلاصه که میگم اگه علاقتون زیاد نیس کلاااا بیخیال شید چون هم درس های توی دانشگاه سخته هم دوره های عملی من خودم واقعا عاشقش بودم و خدا رو شکر بهش رسیدم اگه هم قبول نشدید ناامید نشید میلیون ها شغل توی این دنیا هست که شاید برای شما خیلی بهتر باشه امیدوارم موفق باشید

  12. Abolfazl گفته:

    سلام من واقعا عاشق خلبانی جنگنده و پروازم ولی دوتا مشکل دارم که ازش میترسم مردود شم.
    اول اینکه عینکیم اگه عمل کنم گیر میدن؟ و چه عملی کنم خوب باشه؟ و دوم اینکه من دو تا از دندان آسیایم خرابه اگه پر کنم به اونم گیر میدن لطفا بگید

  13. صدرا گفته:

    البته
    در تست های پزشکی
    گوش و حلق و بینی
    تست مغز و اعصاب
    و روانپزشکی هم هست که اگه دستت بلرزه یا کف دستت عرق کنه رد میشید

  14. صدرا گفته:

    سلام من امسال در آزمون ورودی دانشگاه افسری نیرو هوایی شرکت کردم
    برای ورود اول یه آزمون علمی مثل کنکور که خیلی سخته و باید درس بخونی که قبول شی
    بعد از اون تست های پزشکی و مصاحبه های اولیه
    پزشکی
    اورولوژی
    ارتوپد
    قلب
    چشم ۱و۲
    داخلی
    فشار خون
    دندان (باید روی هم جفت شن و خرابی پر کردنی نداشته باشی)
    ورزش
    دو ۱۶۰۰ متر زیر ۲ دقیقه
    دو ۴در ۹ بالای ۸ ثانیه نباشه
    شنا ۷۰تا در ۲ دقیقه
    شکم ۵۰ تا در ۱/۳۰ ثانیه
    بعداز اون مصاحبه عقیدتی
    و حفاظت اطلاعات که نباید دروغ بگی چون که خودشون میفهمن
    و بعد از آن هم مصاحبه فرماندهی
    امتیاز همه این ها رو جمع میکنن اگر خلبانی قبول شی میری بیمارستان بعثت اونجا دیگه معاینات تخصصی با دقت بیشتر و سختگیری بیشتر که یک چیز خدادی که بدنت سالم باشه و بتونی از لب تیغ همه پزشک ها سالم بیرون بیایی
    موقق باشید

  15. فاطمه گفته:

    سلام من دخترم ،کلاس نهم هستم قدم ۱۶۵ هست اما هنوز رشد می‌کنه دوچرخه سوار و رزمی کار هم هستم دندونام هم سالمن و قصد دارم رشته ریاضی هم انتخاب کنم فقط یه سوال من یکم چشم راستم تنبله اگه عمل کنم رد میشم؟
    و اینکه من با اینکه دخترم میتونم در ایران خلبان جنگنده بشم؟
    و قد باید چقد باشه برای خلبانی جنگنده؟

    • صدرا گفته:

      خیر دوست عزیز
      شما چون خانم هستید
      نمیتونید وارد ارتش بشید
      ولی میتونید کلاس آزاد پرواز رو برید با هزینه شخصی

      • Amir گفته:

        سلام داداش اگه قبول شده هوانوردی ارتش هستی چنتا سوال مهم ازت دارم من تماااام شرایط رو دارم و جلو جلو تست های بعثت رو دادم و مثل اینکه قبولم به تلگرامم ی پیام بده@amir_the_smith

    • بیژن گفته:

      سلام ، متاسفانه نمیشه و تو ایران به کل باید دور شغل های نظامی رو خط بکشید
      ولی اگه شرایطشو دارید میتونین یه تحقیقی بکنید راجب استخدامی کشورای همسایه مثل نیروی هوایی پاکستان یا امارات
      از نظر پیشرفتگی هم ناوگان هواییشون بسیار سرتر هستن

  16. امین گفته:

    سلام خسته نباشید اگه دندون پرکرده داشته باشیم هیچ جورع نمیشه درستش کرد ک در معاینه پزشکی قبول بشیم؟و اینک اگر من برم قبل اینک برم معاینه پزشکی چشمام ک ضعیف هستن عملشون کنم ایرادی ندارع قبول میشم؟

  17. بنده خدا گفته:

    سلام یه سوال داشتم
    اگه کسی چشماش کور باشه و از لگن به پایین فلج شده باشه مشکلی نداره برای استخدام؟؟؟

  18. Erfan1945 گفته:

    سلام من 17 سالمه قدم 183 سانته هیچ خرابی و مشکلی تو دندونم ندارم کاملا سالم هست ورزشکار هم هستم رشتم ریاضی هست تنها مشکلی که دارم وقتی سه سالم بود یه عمل جراحی کوچیکی رو پیشونیم بخاطر ضربه خوردن به سرم داشتم که جاش به صورت جزئی مونده ایا این باعث میشه من نتونم وارد این کار بشم

  19. مهدی گفته:

    با سلام خدمت دست اندر کاران سایت
    اقا من تو یه جا خوندم اگه جای حتی یه بریدگی کوچیک تو بدن مونده باشه مردود میکنند
    ایا این درسته؟
    در ضمن میگن کسایی رو که خود ارضایی میکنند مردود میکنند این مطلب درسته؟کسی که این عمل رو ترک کرده هم رد میشه؟؟؟؟؟
    لطفا به تمام سوالاتم جواب بدید

  20. مهدی گفته:

    سلام به خدمت مدیر سایت
    لطفا به سوالاتم پاسخ دهید با تشکر:
    تو گزینش خلبان انحراف بینی تاثیر داره؟ شکستگی بینی چطور؟
    تو توضیحات گفتید که برای گزینش نباید بیش از حد لاغر باشیم
    چند کیلو ها رد میشند ؟
    کلا اگه مثلا به فرض از ۱۰ تا تست بدنی که واسه گزینش میگیرند مثلا تو ۲ تاش رد بیشیم بازم قبولیم؟؟؟؟ منظورم اینه که سخت گیری شون چقدره؟
    لطفا به سولاتم هر چه زود تر جواب بدید جواب این سوالاتی رو که من دارم تو هیچ سایتی ننوشته
    با تشکر مجدد

    • Pilot army گفته:

      اگه رد بشی،میخوای بیای خونه.اما نمره بهت میدن،زیاد پایین باشه،رد میشی.
      اگه بگن ردی،باید بری تا سال دیگه

  21. shayan گفته:

    سلام
    من 19 سالمه و دوتا از دندون هامو از بچگی انداختم و رشت نکردن یعنی ریشه نداشتن و مادر زادی هست، آیا مشکلی ندارم، میتونم برای ثبت نام اقدام کنم؟؟

  22. محمد جواد گفته:

    سلام من چشمام یکم ضعیف هست و از دور تار میبینم نوشته هارو> ولی از دیدن چیزهایی دیگه مشکلی ندارم میتونم قبول بشم؟13 سالمه کلاس هفتم هستم

  23. پرده گفته:

    سلام من همه شرایط خلبانی رو دارم منتها درمورد قدم شک دارم میشه شرایط قدی رو توضیح بدین؟ واینکه ۴ تا دندان پر شده اشکالی به وجود میاره؟

  24. امیر گفته:

    سلام ببخشید میخواستم بدونم اگه یه نفر ۱۱ تا دندون پر کرده داشته و زانوهاش به مقدار خیلی خیلی کم پرانتزی باشه مردود میشه یا نه؟؟؟

  25. علیرضا گفته:

    یعنی برای قبول شدن در تست های پزشکی نباید هیچ گونه عملی انجام داد؟
    حتی عمل های کوچک؟
    میشه جواب بدید

  26. رضا گفته:

    سلام اگر دو یا سه دندان کج باشند بطور کم ولی مشکلات فکی نداشته باشیم در گزینش رد می شویم؟

    • عزت گفته:

      سلام.
      فک رو نمیدونم ولی اگه دویا سه دندون مشکل دار .مثلا پرشده یا کشیده و…
      داشته باشی سخت میگرن ولی اگه زیاد وضعشون بد نباشه قبولی.
      در کل بیشتر کسایی که برای این رشته رفتن به خاطر دندون رد شدن .
      چون تو ارتفاع فشار هوا تاثیر میزاره و باعث استفراغ میشه .
      حتی اگه دندون مصنوعه بزاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.