دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

7 استارتاپ محیط زیست موفق و معروف

استارتاپ محیط زیست (شاخص)
3/5 - (2 امتیاز)

محیط زیست ما روز به روز بیشتر از قبل تخریب می‌شود و این مساله، این روزها برای مردم جهان به یک دغدغه جدی تبدیل شده است. ما با راه اندازی استارتاپ محیط زیست می‌توانیم هم برای خودمان و هم دیگر موجودات زمین، زندگی بهتر و زیباتری بسازیم.

دراین مطلب من در تلاشم با معرفی استارتاپ های موفق جهان در حوزه محیط زیست و همچنین استارتاپ های حوزه آلودگی شهری و حفاظت از محیط زیست به شما این ایده را بدهم که چقدر راهکارهای ساده و کارآمدی در جهان وجود دارد که می‌شود با فکرکردن به آن‌ها و انجام یکسری کارها، نقش کوچکی در حفظ محیط زیست داشت.

از دیگر مسائلی که به آن پرداخته‌ام نحوه راه اندازی استارتاپ های محیط زیست است، با بررسی استارتاپ‌های خارجی و همچنین نمونه‌های داخلی متوجه شده‌ام با سرمایه و پشتکار می‌توان در سطح کلان، هم به محیط زیست کمک کرد و هم به درآمد رسید.

استارتاپ های حوزه محیط زیست علاوه بر زیرشاخه‌های خود به استارتاپ های دیگر مانند استارتاپ های حوزه کشاورزی، استارتاپ های حوزه سلامت، استارتاپ های حوزه غذا و… نیز مربوط می‌شوند.

در ادامه با هم می‌خوانیم:

استارتاپ های موفق جهان در حوزه محیط زیست

از آن جایی که تعداد استارتاپ های موفق جهان در حوزه محیط زیست کم نیست، ما به معرفی چهار مورد از بزرگترین استارتاپ‌ها می‌پردازیم تا شما با آن‌ها آشنا شوید.

1- استارتاپ محیط زیست Molekule

استارتاپ محیط زیست (مولکول)

این استارتاپ در سال 2014 با هدف تولید هوایی پاک و بهتر برای افراد حساس شروع به کار کرد. این شرکت که دفتر مرکزی آن در سافرانسیسکو قرار دارد، با استفاده از فناوری‌های نانو، یک دستگاه تصفیه هوای مدرن را تولید می‌کند.

جالب است بدانید این دستگاه تصفیه هوا، برخلاف دستگاه‌های دیگر که ذرات حساسیت‌زا را درون فیلتر خود نگه می‌دارند، با استفاده از مواد نانو آن ذرات را کاملاً از بین می‌برد.

درحال حاضر دو مدل از این دستگاه با قیمت های 500 و 1200 دلار به فروش می‌رسد.

2- استارتاپ محیط زیست Olio

استارتاپ محیط زیست (اولیو)

Olio یکی از استارتاپ‌های فعال در حوزه غذا است و به نوعی جزو استارتاپ های حوزه سلامت نیز به حساب می‌آید.

این استارتاپ، محیط زیست را به روش خود احیا می‌کند و تلاش می‌کند تا دور ریز مواد غذایی را کاهش بدهد.

و با ساخت اپلیکیشنی برای اشتراک‌گذاری غذا سعی کرده است این ایده را اجرایی کند.

در اپلیکیشن olio شما می‌توانید مواد غذایی خود را که تاریخ انقضای آن‌ها نزدیک است و از آنها استفاده نخواهید کرد، با دیگر کاربران برنامه به اشتراک بگذارید تا به دست افرادی که به آن مواد غذایی نیاز دارند برسد.

اما این پایان کار نبود. olio وقتی دید که استقبال زیادی از اپلیکیشنش شده است، با اپدیت کردن اپ خود، امکان به اشتراک‌گذاری محصولات دیگری که تاریخ انقضا دارند مانند لوازم آرایشی و… را برای مردم فراهم کرد.

3- استارتاپ محیط زیست Allbirds

 استارتاپ محیط زیست (البردز)

آلبردز یکی از موفق‌ترین و شناخته‌شده‌ترین استارتاپ های محیط زیست در کل دنیا است. این استارتاپ با استفاده از مواد طبیعی شروع به تولید کتانی‌های اسپرت کرد تا به این وسیله از تولید مواد مصنوعی که ضرر بسیار زیادی برای محیط زیست دارد جلوگیری کند.

این استارتاپ هم‌اکنون در کل اروپا، آمریکا، نیوزلند، استرلیا، کانادا، چین، ژاپن و کره جنوبی محصولات خود را به صورت رسمی یه فروش می‌‌رساند.

آلبردز در سال 2019 توانست با فروش کتانی‌های خود، مبلغی نزدیک به 100 میلیون دلار درآمد داشته باشد.

دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا است و بنیان‌گذاران آن Tim Brown و Joey Zwillinger هستند.

4- استارتاپ محیط زیست Prescriptive data

استارتاپ محیط زیست (پرسکریپتیو دیتا)

 این استارتاپ محیط زیست با استفاده از یک فناوری هوش مصنوعی، ابتدا اطلاعات مصرف انرژی ساختمان‌ها را به دست می‌آورد و با تحلیل داده‌ها و بررسی آن‌ها راهکارهایی محاسبه شده و کارآمد، برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی آن ساختمان، در اختیار مشتری‌های خود قرار می‌دهد.

این شرکت در سال 2015 تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد.

استارت آپ های حوزه آلودگی شهری و حفاظت از محیط زیست

چرا استارت آپ های حوزه آلودگی شهری و حفاظت از محیط زیست ایجاد شده‌اند؟

بزرگترین معضل کلان شهرها هم اکنون آلودگی هوا است، به طوری‌که در تمام نقاط جهان، افراد خلاق زیادی در جستجوی راهکارهایی هستند که به بهتر شدن کیفیت هوای شهرها کمک کنند.

در همین راستا استارتاپ‌هایی تحت عنوان استارت آپ های حوزه آلودگی شهری و حفاظت از محیط زیست شکل گرفته است.

در ادامه چند استارتاپ که توانسته‌اند خود را بین مردم جا بیاندازند و به کمتر شدن آلودگی کمک کنند را به شما معرفی می‌کنم:

1- استارتاپ Studio Roosegaarde

استارتاپ های حوزه آلودگی شهری و حفاظت از محیط زیست . استارتاپ های موفق جهان در حوزه محیط زیست ( استودیو روسگارد)

این شرکت هلندی با ساخت اولین جاروبرقی دود، تحت عنوان برج قصد دارد تا نقاط پاک شهری را به مردم هدیه دهد.

این برج 7متری با استفاده از تولید برق به روش‌های سبز و فناوری یونیزاسیون مثبت می‌تواند در هر ساعت تقریباً 30 هزار مترمکعب را پاکسازی کند.

شرکت Studio roosegaarde در هلند واقع شده و در سال 2007 تاسیس شده است.

2- استارتاپ Ofo

استارتاپ های حوزه آلودگی شهری و حفاظت از محیط زیست . استارتاپ های موفق جهاندر حوزه محیط زیست (اوفو)

ofo یک استارتاپ محیط زیست چینی است که با اجاره دادن دوچرخه در سطح شهر، به کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش ترافیک کمک می‌کند.

این شرکت هم اکنون بالای 200 میلیون کاربر در بیشتر از 20 کشور دنیا دارد.

روش استفاده از دوچرخه‌های این شرکت بسیار آسان است. به‌طوری‌ که شما یک دوچرخه پیدا می‌کنید و سپس بارکد آن را اسکن کرده و سوار دوچرخه می‌شوید و هرجایی که خواستید دوچرخه را پارک و قفل می‌کنید تا نفر بعدی از آن استفاده کند.

استارتاپ Ofo در سال 2014 شروع به کار کرده است و هم اکنون سرمایه‌ای بیش‌‌از 1 میلیارد دلار دارد.

بیشتر بخوانید: استارتاپ های حوزه کشاورزی

3- استارتاپ Clairy

استارت آپ های حوزه آلودگی شهری و حفاظت از محیط زیست (کلیاری)

در دنیا خیلی از استارتاپ‌ها به دنبال ساخت دستگاهی برای تصفیه هوای محیط هستند. اما clairy با یک ایده جدید و منحصربه‌فرد شروع به کار کرده است.

این گلدان‌های هوشمند با استفاده از سنسورها و فیلترهای فوتوکاتالیستی، اقدام به تصفیه آلاینده‌های اطراف خود می‌کنند. سپس ترکیبات مضر جذب شده، به همراه ترکیبات میکروارگانیسم در خاک جذب گیاه می‌شود.

جالب است بدانید که این تصفیه‌کننده به کمک ریشه‌های گیاه به تصفیه هوای محیط می‌پردازد نه برگ گیاه.

این استارتاپ محیط زیست در سال 2016 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در کشور ایتالیا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: استارتاپ های حوزه گردشگری

ایده‌ای جالب برای راه اندازی استارت آپ های محیط زیست

تا اینجا با تعداد کمی از استارتاپ های حوزه محیط زیست در دنیا آشنا شده‌اید، احتمالاً به این موضوع پی بردید که چقدر ایده‌های خلاقانه و فکر شده‌ای پشت این استارتاپ‌ها وجود دارد. ولی اجازه بدهید به این موضوع بپردازیم که آیا می‌شود راحت‌تر یک استارتاپ را راه اندازی کرد؟

شما اگر ساکن شهر تهران یا شیراز باشید، قطعاً در سطح شهر با یک تابلوی نارنجی رنگ که داخل آن نوشته «بیدود» مواجه شده‌اید.

اما بیدود چیست؟ بیدود یک استارتاپ است که در سال 1396 یک ایده را وارد ایران کرد که قبلاً در سطح جهان بسیار معروف و مورد استقبال کابران بود.

این ایده، همان ایده شرکت Ofo بود. دقیقاً به همان شکل و اتفاقاً بسیار هم جواب داد.

در مراکز شهر که ترافیک خیلی سنگین است و باید ساعت‌ها پشت ترافیک بمانید، می‌توانید با یک دوچرخه بیدود خیلی راحت‌تر به محل کار خود برسید.

در آخر می‌خواهم جواب سوال بالا را بدهم و بگویم بله، شما حتماً نیاز نیست که یک ایده جدید داشته باشید، با الگو‌برداری از ایده‌های موفق جهان هم می‌توانید استارتاپ خود را آغاز و به حفظ محیط زیست کمک کنید.

مطالب مرتبط

همان‌طور که انتظار می‌رود خیلی از شما شاید هنوز تعریف درستی از استارتاپ نمی‌دانید. پس برای اینکه مطمئن بشوید می‌دانید استارتاپ چیست به مطلب زیر سری بزنید:

استارتاپ‌ها دنیای خیلی بزرگی دارند، شاید علاقه‌مند شده باشید در مورد انواع استارتاپ‌ها بیشتر بدانید پس حتماً به لینک زیر نگاهی بیاندازید:

خیلی از افرادی که به تازگی با استارتاپ آشنا شده‌اند استارتاپ و کارآفرینی را با هم اشتباه می‌گیرند. برای اینکه برای شما هم سوءتفاهم پیش نیاید مطلب زیر را مطالعه کنید:

احتمال می‌دهم که شما هم بعد از خواندن این مطلب خواسته باشید استارتاپ خودتان را راه‌اندازی کنید. اما قبل از آن باید با اصطلاحات تخصصی استارتاپ‌ها آشنا شوید.

حالا همه چیز مهیاست تا قدم به دنیای کارآفرینی بگذارید و استارتاپ خود را راه‌اندازی کنید. این هم راهنمای شما:

در این متن تلاش کردم با معرفی چند استارتاپ محیط زیست و همچنین استارتاپ های حوزه آلودگی شهری به شما نشان بدهم که چقدر راه‌ها و ایده‌های مختلف در این زمینه متنوع هستند.

از شما می‌خواهم که در ابتدا نظرات خودتان را راجع به این موضوع برایم بنویسید و اگر استارتاپ‌های دیگری می‌شناسید به من و دوستانتان معرفی کنید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.