دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

راهنمای کامل دربارۀ استخدام معلولین بهزیستی

استخدام معلولین بهزیستی
2/5 - (2 امتیاز)

استخدام، دروازۀ ورود به دنیای اشتغال محسوب می­‌شود. استخدام در شغل مناسب، برای همۀ افراد جامعه کار دشواری تلقی می­‌گردد. استخدام معلولین بهزیستی با توجه به شرایط جسمانی آن­‌ها به‌مراتب دشوارتر است.

تفکر اشتباه افراد جامعه دربارۀ توانایی­ معلولین، شرایط استخدام افراد معلول را سخت و چه‌بسا غیرممکن می­‌سازد. متأسفانه در جامعۀ ما، معلولیت را برابر با ناتوانی فرد در نظر می­‌گیرند درحالی‌که معلولیت فقط محدودیت است.

غلبه بر محدودیت­‌های معلولین، برای ورود به دنیای اشتغال کار آسانی است. در ابتدا لازم است استعداد فرد معلول به‌دقت شناسایی شود. سپس آموزش مهارت لازم، برای ورود به بازار کار صورت ­پذیرد. سازمان آموزش فنی و حرفه­‌ای موظف به آموزش رایگان یا تلفیقی به افراد دارای معلولیت است.

برای کمک به سهولت اشتغال معلولین، باید معماری ساختمان­‌های اداری و مسکونی برای استفادۀ آنان مناسب باشد. همچنین تدابیر هوشمندانه‌­ای در وسایل حمل‌ونقل عمومی برای بهره­‌مندی معلولین اتخاذ گردد.

تأثیر اشتغال، بر زندگی فرد معلول بیشتر از فرد عادی است. با هر بار نه شنیدن برای ورود به بازار کار، نقصان عضو و عدم توانایی در ذهن فرد معلول بیشتر برجسته می­‌شود. بزرگ‌ترین مزیت استخدام افراد دارای معلولیت، تقویت اعتمادبه‌نفس آن­‌ها است.

 همواره به یاد داشته باشید اگر یک معلول صاحب شغل شود دیگر معلول نخواهد بود.

در این مقاله تمام مسائل مرتبط با استخدام معلولین بررسی‌ شده است تا اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

پیشنهاد می­‌کنم برای آشنایی بیشتر با فرآیند استخدام معلولین، تا انتهای مطلب با من همراه شوید.

1- استخدام معلولان بهزیستی و هرآنچه لازم است دربارۀ آن بدانید.

استخدام معلولان بهزیستی

اشتغال در سازمان‌­های دولتی و خصوصی روال مشخص خود را برای همۀ افراد دارد. برای یافتن شغل مناسب در کمترین زمان و متناسب با مهارت خود، باید با روال استخدام هر کدام آشنا شوید.

الفاستخدام افراد معلول در سازمان­‌های دولتی

استخدام معلولان بهزیستی

در استخدام سازمان­‌های دولتی، 3 درصد ظرفیت استخدام سازمان­‌هایی که از بودجه دولت استفاده می­‌کنند به معلولین اختصاص می‌­یابد. هرچند این ظرفیت، نسبت به تعداد جامعه معلولین کم است. اما بارقۀ امید را در دل معلولینی که باوجود همه مشکلات، مدرک تحصیلی اخذ کرده­‌اند روشن نگه می­‌دارد.

معمولاً، استخدام در سازمان­‌های دولتی از طریق آزمون استخدامی صورت می­‌پذیرد. زمانی که فرصت ثبت‌نام برای آزمون شروع شد. شما باید در مشاغلی که برای سهمیه 3 درصد جذب نیرو دارند ثبت‌نام کنید. همچنین برای ثبت‌نام در سهمیه 3 درصد، باید پرونده کمسیون پزشکی در سازمان بهزیستی داشته باشید. افراد دارای معلولیت، باید توانایی لازم برای انجام کاری که برای آن استخدام می‌­شوند را داشته باشند.

توجه:

 در هنگام ثبت‌نام گزینۀ سهمیۀ معلولین را انتخاب نمایید. همچنین باید شغل محل­‌های سهمیۀ معلولین را برای رقابت در سهمیۀ معلولین انتخاب کنید.

آموزش‌وپرورش، بهزیستی، وزارت کشور بیشترین تعداد جذب نیرو برای افراد معلول را دارند.

طبق تجربه خودم، قبولی در آزمون استخدامی به‌شرط مطالعه خوب کار چندان دشواری نیست. موفقیت در آزمون استخدامی نیازمند اراده‌ای قوی و تلاش هوشمندانه است.

ب- استخدام افراد معلول در بخش خصوصی

استخدام معلولان بهزیستی

برای اشتغال در بخش خصوصی پیگیر استخدام از طریق سایت­‌های کاریابی و مراجع مرتبط با کاریابی در شهر خودتان باشید.

شما با استفاده از سایت‌­های کاریابی می‌توانید، مشاغل مرتبط با مهارت و تحصیلات خود را پیدا کنید. سعی کنید، کار متناسب با شرایط جسمانی شما باشد تا در معرض فشار کاری سخت قرار نگیرید.

از سایت­‌های مشهور کاریابی، جابینجا، ایران استخدام، ای استخدام، ایران تلنت، جاب ویژن هستند. سایت­‌های مذکور معمولاً آگهی­‌های استخدامی متنوعی را پوشش می­‌دهند.

امروزه یک نوع جدید از کار، با اقبال کارجویان مواجه شده است. فریلنسینگ یا دورکاری اغلب مورد استقبال کارفرما و کارجو است. در فریلنسینگ نیازی به حضور در محل کار نیست و پیگیری کار از طریق اینترنت خواهد بود.

برای انواع مشاغل غیر فیزیکی مانند تولید محتوا، طراحی سایت، کارهای گرافیکی و… کار به‌صورت دورکاری می­‌توانید پیدا کنید. علاوه بر سایت‌­های ذکرشده در بالا، پروژه‌های دورکاری را در سایت‌هایی مانند پونیشا، پارسکدرز و… می­‌توانید پیدا کنید.

2- آیا قانونی برای استخدام معلولان بهزیستی وجود دارد؟

قانون استخدام معلولین بهزیستی

در سال 83، قانون‌گذار قانون جامع حمایت از معلولان را تصویب کرده است. ماده 7 این قانون را می­‌توان به‌عنوان قانون استخدام معلولین بهزیستی نامید. این ماده دولت را موظف به تأمین تسهیلات ذیل برای اشتغال معلولین کرده است.

  • حداقل 3 درصد از مجوزهای استخدامی(رسمی- پیمانی- کارگری) دستگاه­‌های دولتی ازجمله وزارت خانه­‌ها و…که از بودجه عمومی کشور استفاده می­‌کنند، به افراد معلول واجد شرایط اختصاص می‌­یابد.
  • کارفرمایانی که افراد معلول را استخدام می­‌کنند معاف از پرداخت حق بیمۀ سهم کارفرما می‌­شوند.
  • در مقابل اشتغال افراد معلول، تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، خدماتی و… به میزان مشخص‌ شده در بودجۀ سالانه پرداخت می‌­شود.
  • افراد معلول تسهیلات خوداشتغالی، به میزان مشخص‌شده در قوانین بودجه سالانه دریافت می­‌کنند.
  • شرکت­‌ها و مؤسساتی که بیش از 60 درصد سهام آن‌ها متعلق به افراد معلول است برای احداث واحدهای تولیدی و خدماتی اشتغال‌زا، تسهیلات ارزی دریافت می­‌کنند.
  • اختصاص حداقل 60 درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا، کم‌بینا و معلولان جسمی و حرکتی.
  • اختصاص حداقل ۶۰ درصد از پست‌های سازمانی متصدی دفتری و ماشین‌نویسی دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نهادهای عمومی به معلولان جسمی و حرکتی.

3- شرایط استخدام معلولین بهزیستی چه مواردی هستند؟

شرایط استخدام معلولان

در استخدام سازمان­‌های دولتی، دستگاه استخدام‌کننده وظیفه تشخیص توانایی انجام کار توسط فرد را بر عهده دارد. همین امر اغلب اوقات شرایط استخدام معلولان را دشوار می‌­کند.‌

فرد معلول در آزمون استخدامی شرکت می­‌کند. حدنصاب نمره کتبی، برای ورود به مصاحبه را هم کسب می­‌کند. در زمان مصاحبه با وجود اینکه نمایندۀ بهزیستی در اتاق مصاحبه حاضر است؛ دستگاه استخدام‌کننده شرایط جسمانی فرد را برای تصدی شغل، مناسب تشخیص نمی‌­دهد.

در این شرایط چه باید کرد؟ باید زحمت چندین ساله را نادیده گرفت و کنار کشید؟

  بر اساس آیین‌نامه ماده ۴۲ قانون خدمات کشوری فرد معلول حق اعتراض به حذف از روند استخدام را دارد. با اعتراض داوطلب شورای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه برای بررسی وضعیت فرد، کمسیونی را تشکیل می­‌دهد. پس از بررسی‌های لازم رأی نهایی را صادر می­‌کند.

در بخش خصوصی، کارفرمایانی که با قراردادهای حداقل یک‌ساله افراد دارای معلولیت را جذب می­‌کنند از امتیازهای خاصی برخوردار می­‌شوند. برخورداری از مشوق‌های مالیاتی با توجه به تعداد افراد جذب‌شده از نمونه این امتیازات است. همچنین از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف می‌­شوند.

4- آیا استخدام معلولین بدون آزمون امکان‌پذیر است؟

استخدام معلولین بدون آزمون

برای استخدام در سازمان­های دولتی، در حال حاضر استفاده از سهمیه 3 درصد فراهم است. بر اساس تبصره یک ماده ۷ قانون جامع حمایت از معلولان کلیۀ وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی انقلابی مجاز به جذب افراد نابینا و ناشنوا و معلولان جسمی-حرکتی واجد شرایط تا سقف مجوزهای استخدامی سالانۀ خود به‌صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی هستند.

5- معرفی سامانه استخدام معلولین

سامانه استخدام معلولین

کانون معلولین توانا، برای تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین تأسیس شد. هرچند تغییر نگرش جامعه، جز با برداشتن گام­‌های اساسی برای بهبود شرایط معلولین میسر نخواهد شد.

از اقدامات مهم کانون معلولین توانا، فراهم کردن زمینه اشتغال معلولین است. برای استفاده از خدمات کاریابی کانون معلولین توانا فرم عضویت در سایت را تکمیل نمایید.

6- شرکت فیروز پیشتاز در استخدام معلولین

استخدام معلولین در شرکت فیروز

احتمالاً تابه‌حال از محصولات شرکت فیروز استفاده کرده‌­اید. شرکت فیروز به‌جای استفاده از ماشین‌آلات از نیروی انسانی برای تولید محصولات خود بهره می‌گیرد. نکته تحسین‌برانگیز این اقدام استفاده از افراد دارای معلولیت یا افرادی که در خانواده خود از فرد دارای معلولیت نگهداری می­‌کنند است.

شرایط استخدام معلولین در این شرکت، فرصت مناسبی را برای استخدام تعداد کثیری از افراد معلول فراهم کرده است. استخدام معلولین در شرکت فیروز علاوه بر تأمین هزینه­‌های زندگی حس توانمندی را در افراد معلول تقویت می­‌کند.

تصور اینکه صفر تا صد کارهای یک شرکت با معلولین باشد دشوار است. شرکت فیروز با برنامه‌ریزی صحیح، این امر را در به‌کارگیری نیروی کار محقق کرده است. این شرکت برای هرکدام از ایستگاه‌های کاری از افرادی با شرایط جسمانی مناسب آن ایستگاه استفاده می­‌کند. به‌عنوان‌مثال برای ایستگاهی که نیاز به حمل بار دارد از افراد ناشنوا استفاده می‌­شود.

مطالب مرتبط با راهنمای کامل درباره استخدام معلولین بهزیستی

اگر مصمم به استخدام شدن در سال 1400 هستید، مطالعۀ مطلب زیر را از دست ندهید.

اگر به دلیل مشکلات شخصی یا شرایط جسمانی به کار در منزل علاقه‌مند هستید مطالعۀ مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

اگر به کارهای فریلنسینگ علاقمند هستید، برای عقد قراردادهای بهتر مطلب زیر را مطالعه کنید.

بزرگ‌ترین چالشی که به عنوان فرد معلول باهاش مواجه بودید یا هستید چیست؟
تا به الآن برای استخدام در بخش دولتی یا خصوصی اقدام کرده‌اید؟
توانستید استخدام بشوید و یا موانع از رسیدن شما به خواسته‌تان جلوگیری کرده‌اند؟
ما مشتاقانه منتظر دیدن تجارب باارزشتان هستیم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “راهنمای کامل دربارۀ استخدام معلولین بهزیستی

  1. علي گفته:

    در حق معلولان ظلم ميشه…لااقل بايد معلولي كه مدرك تحصيلي داره بدون دغدغه شاغل بشه و دولت براساس قانون موظف هست…تحمل همزمان وضعيت بد جسمي و مالي غيرممكن هست كه فشار رواني عجيبي به ما وارد ميكنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.