دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

انتخاب رشته چه اهمیتی در زندگی من دارد؟

اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی
5/5 - (1 امتیاز)

چقدر در مورد اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی ، اطلاع دارین؟ اصلاً تا حالا بهش فکر کردین؟

انتخاب رشته، یک تصمیم بسیار مهم، حیاتی و چند بُعدی هست. این موضوع باعث سخت و استرس‌زا شدن انتخاب رشته برای افراد می‌شه.

می‌دونم که اگر در حال انتخاب رشته هستین و یا بهش فکر می‌کنین، چه فشاری رو دارین تحمل می‌کنین. خیلی‌های دیگه هم درگیر این داستان بودند و خواهند بود.

توی این مطلب، تصمیم دارم به شما کمک کنم که واقعیت قضیه رو در مورد انتخاب رشته بدونین. درسته انتخاب رشته خیلی مهمه، ولی با دونستن یک سری نکتۀ ساده، می‌شه به خوبی مدیریتش کرد.

به عنوان کسی که این دوران رو گذرونده و در جریان نحوۀ انتخاب رشته کردن تعداد زیادی از افراد بوده، یک سری مشاهداتم رو در قالب سرفصل‌های زیر نوشتم و این نوید رو می‌دم که برای شما، مفید خواهند بود.

۱. اهمیت انتخاب رشته در شغل آینده

از مهم‌ترین جاهایی که اهمیت انتخاب رشته کنکور معلوم می‌شه، بحث آیندۀ کاری شماست.

شما وقتی انتخاب می‌کنین که پزشکی بخونین، دیگه بعیده بتونین مهندس عمران بشید و ساختمون بسازین، یا وقتی تصمیم می‌‌گیرین مکانیک بخونین، دیگه نمی‌تونین برید عمل جراحی چشم انجام بدین.

این‌ها که بدیهی هستن. منتهی نکتۀ مهم‌تر اینه که شما با همون تصمیمی که زمان انتخاب رشته می‌گیرین، یک سری گزینه‌ها رو از دست می‌دین و یک سری گزینۀ دیگه به جاش، پیش روتون قرار می گیره.

شغل شما در آینده، براتون قراره پول بسازه که به کمک اون پول می‌تونین خیلی کارها کنین.

ازتون خواهش می‌کنم این مسئله رو جدی بگیرین. موضوع پول، خیلی جدی هستش. ممکنه امروزی که دارین انتخاب رشته می‌کنین، از اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در آینده مالی‌تون، خیلی مطلع نباشین ولی ….

اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی مالی

خیلی از دوستان من که مهندسی‌هایی مثل مواد، مکانیک، برق، نساجی، هوافضا و عمران خوندن، الان دارن کارهای متفاوت از حوزه تحصیلی‌شون انجام می‌دن. از طراحی گرافیک و کارهای مدیریت بگیرین تا تعمیر دستگاه ماینر بیت کوین!

نمی‌خوام بگم که کار نیست و ناامیدتون کنم، ولی خب از قیمت‌ها و درآمدها خبر دارین. از بعضی رشته‌ها، به‌خصوص توی مهندسی‌ها، سخت‌تر می‌شه پول درآورد.

البته درگوشی بهتون بگم که خیلی‌ها دانشگاه هم نرفتن و حتی دبیرستان‌شون رو هم تموم نکردن و الان حسابی پول‌دار هستن. منظورم اینه که پول درآوردن خیلی ربطی به دانشگاه رفتن و نرفتن، نداره.

منتهی اگر دوست دارین از رشتۀ مورد علاقه‌تون پول دربیارین، شدیداً در مورد انتخاب رشته حساس باشین. از مهم‌ترین پاسخ‌ها به این سؤال که چرا انتخاب رشته مهم است ، همین مسئله هست.

۲. انتخاب رشته تحصیلی و زندگی علمی افراد

وقتی شما تصمیم بگیرین وارد رشته‌های علوم انسانی شین، مباحثی که باید مطالعه کنین با حالتی که تصمیم بگیرین ریاضی بخونین فرق داره.

اهمیت انتخاب رشته دانشگاه در زندگی تحصیلی شما، به حدی زیاده که می‌تونه کاملاً شما رو تبدیل به یک آدم متفاوت کنه.

این موضوع رو خود من به‌شدت دارم حس می‌کنم.

رشتۀ من در لیسانس، از مجموعه رشته‌های مهندسی بود و حالا در مقطع ارشد، از مجموعه گرایش‌های مدیریت هست و کاملاً این تفاوت رو در خودم می‌بینم.

من به‌عنوان یک مهندس با من امروزم به‌عنوان یک دانشجوی مدیریت، به‌شدت متفاوت هستم. ابزارها، انتظارات، اهداف و در یک‌کلام دنیای امروزم متفاوت هست از زمان تحصیل مهندسی.

دنیای مهندسی، دنیای ماشین حساب و فرمول و نتیجه‌گیری و استدلال‌های ریاضی بود و دنیای مدیریت، دنیای شناختن آدم‌ها، روابط حاکم بر اون‌ها و فرآیندها و سیستم‌هاست.

دنیاهای این رشته‌ها خیلی متفاوت هست. هرکدوم از این رشته‌ها، برای پاسخ به سؤال‌ها و نیازهای متفاوتی ایجاد شدن و در نتیجه، طبیعیه که با تحصیل هرکدوم از رشته‌ها، یک دسته از ویژگی‌ها در شما بیشتر پرورش پیدا کنه.

وقتی مهندس می‌شید، بیشتر دنبال جواب نهایی هستین. جواب‌های قطعی که از پس یک سری فرمول به دست می‌آد، ولی توی علوم انسانی، خیلی اوقات پیش می‌آد که ببینین 2+2 می‌شه 5 و یا حتی 3!

۳. انتخاب رشته و تأثیر آن بر شخصیت افراد

به طرز شگفت‌انگیزی، رشته‌های مختلف، نیاز به این دارن که طرز نگاه‌های مختلفی داشته باشین.

یک مدیر فروش، نمی‌تونه ساکت یک کناری بشینه تا کالاها خودشون به فروش برن. یک وکیل و یک قاضی نباید خیلی اجازه بدن احساسات بهشون غلبه کنن و کلی مثال دیگه.

در مورد این موضوع، یک مقالۀ خیلی خوب در ترجمان تحت عنوان رشتۀ دانشگاهیِ شما دربارۀ شخصیتتان حرف می‌زند، هست که حتماً نگاهی بهش بندازین.

باید آمادگی این رو داشته باشین که یک سری ویژگی‌ها رو در شخصیت خودتون به فراخور رشتۀ تحصیلی، پرورش بدین.

بذارین مثال بزنم. فرض کنین بیرون پنجره یک منظرۀ خیلی قشنگ وجود داره. کلی درخت، چمن‌زار، هوای صاف، باد خنک، صدای پرنده‌ها و کلی چیز زیبای دیگه.

هرکسی وقتی می‌ره از اون پنجره، منظرۀ بیرون رو ببینه، یک توصیف متفاوت از صحنۀ مقابلش داره. یکی می‌گه چه هوای خنکی، یکی توجهش به پرنده‌ها جلب می‌شه، یکی درخت‌ها رو می‌بینه.

نگاه‌هایی به یک موضوع واحد، ولی با برداشت‌های متفاوت. حتماً در این مورد، مطالعه‌ای درباره شخصیت‌ها داشته باشین تا ببینین مطلوبتون در این مورد، چه چیزی هست.  

اهمیت انتخاب رشته دانشگاه در زاویه دید افراد

 ۴. انتخاب رشته و اهمیت آن در فعالیت‌های روتین آینده

شما تقریباً هر کاری در زندگی انجام بدین، در آینده یک اثری روی زندگی‌تون خواهد داشت. انتخاب رشته هم از این قاعده، مستثنا نیست.

انتخاب یک رشته به این معنی هست که در آینده، یک مجموعه کارها رو قراره بیشتر از بقیه انجام بدین.

وقتی کسی انتخاب می‌کنه که مهندسی کامپیوتر بخونه، باید انتظار سر و کله زدن طولانی با کد، مانیتور، چالش‌های فکری و از این قبیل داستان‌ها رو داشته باشه.

تفاوت انتخاب رشتۀ کامپیوتر و رشتۀ پزشکی

یک جراح قلب، شغل پرخطر و پر ریسک و تخصصی‌ای رو خواهد داشت. زندگی یک متخصص بی‌هوشی، خیلی متفاوت از یک وکیل خواهد بود.

تصویری که از آینده قراره داشته باشین رو، زودتر توی ذهنتون نقاشی کنین. مهندس شدن، دکتر شدن و وکیل شدن، تازه شروع یک ماجرای طولانی در زندگی افراد هست.

اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی فقط در نگاه اول ساده‌ هست. هرچی زندگی به پیش می‌ره، بیشتر متوجه تأثیرش می‌شین.

۵. اهمیت انتخاب رشته در داشتن احساس خوشبختی در زندگی!

انتخاب رشته، واقعاً یک فرآیند مهم هست. یک تصمیم مهم هست و اصلاً هم قابل‌چشم‌پوشی نیست.

ولی دلم می‌خواد اینجا یک کمی حرف‌های متفاوت‌تر بزنم. شاید اگر این متن مثل همۀ متن‌های دیگه قرار بود نوشته بشه، این حرف‌ها رو داخلش نمی‌دیدین. 😎

رفقا! انتخاب رشتۀ درست خیلی هم خوبه. خیلی هم می‌تونه در موفقیت توی زندگی بهتون کمک کنه، ولی همه‌چیز نیست.

قبل از هر چیزی یادآوری می‌کنم که دانشگاه رفتن و تحصیلات آکادمیک، به‌هیچ‌عنوان، ضامن موفقیت نیست که اگر قرار بود این‌طور باشه، الان همۀ فارغ‌التحصیل‌های دکترا و پُست دکترا، باید خوشبخت‌ترین آدم‌ها می‌بودن.

ما هیچ لزومی نداره تحصیلات آکادمیک داشته باشیم. با قاطعیت می‌گم هیچ نیازی نیست. یک دیپلم برای ورود به بازار کار کافیه. بعضی جاها همون دیپلم هم نیاز نیست.

دانشگاه رفتن و دانشگاه نرفتن به‌خودیِ‌خود، هیچ افتخار و ارزشی نیست.

اینکه اسم من عماد هست و شما، اسمی دیگر دارین، هیچ امتیاز خاصی رو برای من ایجاد نمی‌کنه. دانشگاه هم دقیقاً به همین شکل هست.

اون چیزی که اهمیتی بیشتر از اهمیت انتخاب رشته کنکور سراسری داره، مربوط به خود شماست. هدف‌های شما، نوع نگاه شما، خواسته‌های شما از زندگی و خیلی پارامترهای دیگر.

لذا در زمان انتخاب رشته، اصلاً اضطراب نداشته باشین و راحت باشین. خوشبختی شما در گرو انتخاب‌ها و اقدامات دیگری هست.

 ۶. تصورات غلط در مورد مهم بودن انتخاب رشته

نمی‌شه درصد دقیقی گفت، اما اطمینان می‌دم که درصد زیادی از افرادی که به دانشگاه ‌می‌رن، خودشون از اهمیت انتخاب رشته آگاه نیستن.

عمدتاً آدم‌ها بعد از ورود به دانشگاه هست که متوجه تأثیرات انتخاب رشته در زندگی‌شون می‌شن. تا زمانی که اون تصویر رویایی و تخیلی از دانشگاه رفتن از ذهنشون خارج شه و حقیقت رو بدون روتوش ببینن.

تصویر قبل از ورود به دانشگاه، بیشتر تصویری ایده‌آل از یک دنیایی هست که وجود نداره. دنیای ایده‌آلی که شریف قبول شدن و تهران قبول شدن در اون، معادل خوشبختی و سعادت هست.

تو فکر خیلی‌ها می‌گذره که بله، حالا که من رتبه 300 کنکور شدم، دیگه از فردا، ایلان ماسک شخصاً ازم دعوت به کار می‌کنه. 😄حالا که رتبه 30 شدم، مدیران شرکت‌ها دم در خونمون صف می‌کشن و التماس می‌کنن که برم تو شرکتشون کار کنم!

باورهای نادرست در مورد کنکور سراسری

بعدتر که آدم‌ها می‌بینن از این خبرها هم نیست، تازه انتخاب رشته و اهمیت آن ، خودش رو نشون می‌ده.

اگر قرار بود این تصورات فانتزی در مورد اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی ، درست باشن، به احتمال فراوان امروز کلی از کارکنان شرکت SpaceX باید مثل اکثر کارکنان ناسا، ایرانی می‌بودن 😆!

داستانی تلخ در مورد اشتباهی بزرگ

در مطلب اهمیت علاقه در انتخاب رشته، نوشتم که خیلی‌ها، به‌خصوص رتبه‌های زیر 100 کنکور، از روی جوگیری انتخاب رشته می‌کنن.

عوامل بسیاری تلاش می‌کنن در یک قالب فکری مشخص، افراد رو به سمت یک سری رشته خاص، هُل بدن. وقتی به خیلی‌ها بگی من رتبه 50 کنکور هستم، سریع این ایده رو می‌دن که برو برق شریف!

ولی عزیزان، داستان زندگی و اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی ، فراتر از این حرف‌هاست.

دوست صمیمی من، رتبۀ 56 منطقه 1 در کنکور سراسری سال 1394 در گرایش ریاضی فیزیک شد. اون اول‌ها هم دیگه همه شروع کرده بودن به استفاده از این موضوع.

قلم چی زنگ زده بود که آقا بیا مصاحبه کن بگو از پکیج ما استفاده می‌کردی. گاج زنگ زده بود که بیا تو تبلیغ‌های ما به‌صورت نمادین دو تا تست بزن بچه‌ها کف کنن از مهارتت و خلاصه هرکی دنبال بهره خودش.

این رفیق ما، وسط انبوهی از تلقین‌ها و مشاوره‌های اشتباه مونده بود. خودش کامپیوتر رو دوست داشت، ولی همه می‌گفتن برق شریف دهن پرکن هست.

خستتون نکنم، آخرش رو بگم. رفت برق شریف و تا ترم 6 برق خوند. بعد با هزار بدبختی دورشته ای کرد با کامپیوتر، الانم ارشد داره توی دانشگاه UBC کانادا می‌گیره، ولی در رشتۀ علوم کامپیوتر.

خودش هم می‌گه همیشه. برق تنها مزیتی که برای من داشت این بود که فهمیدم اهمیت انتخاب رشته تحصیلی درست، تا چه حد زیاده!

۷. وقتی انتخاب می‌کنی، فقط نوک دماغت رو نبین!

دانشگاه رفتن، به شما توانایی می‌ده و آماده‌تون می‌کنه برای انجام یک سری کار در آینده، ولی بدونین هدف دانشگاه نیست.

بهتره در همین مطلبِ اهمیت انتخاب رشته دانشگاه ، بگم که باید به افق‌های دورتر هم توجه داشته باشین. این همه حساب‌کتاب و فکر کردن برای انتخاب رشته درست، تازه فقط شروع کار هست.

دانشگاه می‌گذره. خیلی زودتر از اون چیزی که فکرش رو بکنین می‌گذره. مهم اینه که بدونین بعدش از زندگی چه توقعی دارین.

در مباحث مدیریت، به شرکت‌ها توصیه می‌کنن برای موفقیت، واسه خودشون چشم‌انداز تعریف کنن. چشم‌انداز یعنی یک تصویری که از آیندۀ مطلوبشون تو ذهنشون هست.

منم همین توصیه رو بهتون دارم. چشم‌انداز زندگی تون رو بیارید تو ذهنتون. 20 سال دیگه دوست دارین چیکار کنین؟ کجا باشین؟ چجوری دیده شین؟ قرار هم نیست دقیقِ دقیق باشه.

به سمت یک هدف مشخص در آینده قدم بردارید و تکه‌های پازل زندگی رو توی راستای اون هدف بچینید. بعد از دانشگاه رفتن هم زندگی قراره ادامه پیدا کنه. به فکر اون زمان هم باشین.

دربارۀ همۀ چیزهایی که بالاتر خوندین، توی ویدئوی پایین از یکی از مدیران اپل یعنی تیم کوک، خواهید دید که چشم‌انداز داشتن در زندگی یعنی چی؟

مطلب‌های پیشنهادی برای مطالعه

اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی در این نوشته از چندتا جنبه بررسی شد. اگر هنوزم تو چندراهی انتخاب رشته، علی الخصوص بین رشته‌های ریاضی و تجربی موندین، سری به لینک زیر بزنین:

حالا که می‌پرسید چرا انتخاب رشته مهم است، تست هوش‌های مناسب برای انتخاب رشته رو هم می‌تونین توی مطلب زیر بیشتر بشناسین:

و دست آخر، برای اینکه ببینین واسه پولدار شدن، اصراری به دانشگاه رفتن نیست و حتی توی دورۀ دانش آموزی هم فرصت درآمدزایی خوب وجود داره، روی مطلب زیر کلیک کنین:

ممنونم که تا اینجا همراه این مطلب بودین.
نظرتون در مورد انتخاب رشته چیه؟ شما چقدر براش اهمیت قائلین؟
فکر می‌کنین انتخاب رشته چقدر تو موفقیت آدم‌ها مهمه؟
برامون بنویسین. خوشحال می‌شیم تجربه‌تون رو بدونیم. 🌼



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

2 دیدگاه برای “انتخاب رشته چه اهمیتی در زندگی من دارد؟

  1. حسنا گفته:

    خیلی مطلب مفیدی بود ،به شخصه برای من که الان سال یازدهم ام و دغدغه انتخاب رشته کنکورم رو دارم کارآمد بود، ممنونم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.