دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چطوری سه ماهه به آیلتس 7 رسیدم؟!

برای آیلتس 7 چی بخونم؟
4/5 - (2 امتیاز)

برای آیلتس 7 چی بخونم؟

گرفتن آیلتس 7 چقدر طول میکشه؟

رسیدن به آیلتس 7 در سه ماه شدنیه؟

آیلتس 7 می‌خوام ! چند ساعت در روز باید بخونم؟ چند وقت باید بخونم؟

برای آیلتس 7.5 تضمینی برم کلاس یا خودم بخونم یا برم پیش معلم خصوصی؟

اوایل شهریور سال 97 چند تا سؤال بالا مدام توی ذهن من می‌چرخید. تصمیم گرفته بودم پذیرش بگیرم. دانشگاه نمره‌ی 6.5 آیلتس می‌خواست اما شنیده بودم اگر نمره‌ی آیلتسم 7 بشود، حتماً اسکالرشیپ می‌گیرم. برای من اسکالرشیپ نگرفتن مساوی بود با از دست دادن آن رشته و آن دانشگاه.

تا هفته‌ی اول دی‌ماه فرصت داشتم که مدارکم را ارسال کنم. باید به آیلتس 7 در سه ماه می‌رسیدم.

اگر تو هم این روزها تمام فکر و ذکرت شده: « آیلتس 7 می‌خوام »، « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » و یا « مدت زمان لازم برای گرفتن ایلتس 7 چقدره؟ » بگذار من از تجربیات آیلتس 7 گرفتنم برایت بگویم.

آنچه در این نوشته می‌خوانید:

مقدمه:

هدف من از تعریف کردن تجربیات آیلتس 7 گرفتنم چیه؟

مقدمه: هدف من از تعریف کردن تجربیات آیلتس 7 گرفتنم چیه؟

می‌خواهم بهت اطمینان بدهم رسیدن به آیلتس 7 در سه ماه شدنی است. فقط غیرممکن، غیرممکن است. اما گاو نر می‌خواهد و مرد کهن.

بله. شدنی است. به شرط اینکه واقع‌بین باشی، هدف‌گذاری اسمارت داشته باشی، متعهد و منظم بمانی، با تمرکز و با کیفیت مطالعه و تمرین کنی و شرمنده که مجبورم بگویم، باید چند ماه از خواب و خوراک و تفریحت بزنی تا مدت زمان لازم برای گرفتن ایلتس 7 را سپری کنی.

در این نوشته می‌خواهم بهت کمک کنم قبل از اینکه بروی سراغ پیدا کردن جواب « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » و مسیرت را برای کسب آیلتس 7 در سه ماه طراحی کنی، سه مورد را واقع‌بینانه بررسی کرده باشی:

  1. آزمون آیلتس تا بدانی به‌طورکلی آیلتس 7 چقدر طول میکشه.
  2. خودت تا متوجه شوی مدت زمان لازم برای گرفتن ایلتس 7 برای خود تو احتمالاً چقدر خواهد بود.
  3. شرایطت تا تصمیم بگیری از چه منابعی استفاده کنی.

قبل از اینکه شروع کنی به یافتن جواب سؤال « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ »، برای شناخت خودت، شرایطت و آزمون آیلتس وقت بگذار و هوشمندانه هدف‌گذاری کن. به این ترتیب، می‌توانی مدت زمان لازم برای آیلتس 7 را کمتر کنی.

تجربیات آیلتس 7 در سه ماه

گام اول: شناخت آیلتس؛ گرفتن آیلتس 7 چقدر طول میکشه

قبل از شروع بهتر است در مورد آزمون آیلتس اطلاع کافی کسب کنی. آیلتس یک آزمون زبان انگلیسی است. IELTS مخفف کلمه‌ی International English Language Testing System است. هرکسی که بخواهد به کشورهای انگلیسی‌زبان مهاجرت کند، چه برای تحصیل و چه کار و زندگی، باید در این آزمون نمره‌ی مطلوبی کسب کرده باشد. البته آزمونی که این افراد شرکت می‌کنند با همدیگر متفاوت است.

کسی که قصد تحصیل دارد، در آزمون آیلتس آکادمیک (Academic) و دیگران در آزمون آیلتس جنرال (General Training) مهارت‌های چهارگانه‌ی خود را نشان می‌دهد.

این آزمون حدوداً سه ساعت طول می‌کشد و مهارت‌های زیر را مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • گوش دادن (Listening)
  • خواندن (Reading)
  • نوشتن (Writing)
  • صحبت کردن (Speaking)

فراموش نکن، برای تقویت مهارت‌های چهارگانه‌ی آیلتس و کوتاه کردن مدت زمان لازم برای آیلتس 7، باید ابتدا به‌ حد کافی لغت و گرامر یاد بگیری.

مدت زمان لازم برای آیلتس 7

1- معرفی مهارت‌های چهارگانه

لازم است به اختصار بدانی فرآیند برگزاری آزمون چطور است و هر مهارت چطور سنجیده می‌شود.

مهارت اول: گوش دادن

نخستین چیزی که در جلسه‌ی آزمون دریافت می‌کنی دفترچه‌ی سؤالات لیسنینگ و برگه‌ی پاسخ‌نامه‌ی لیسنینگ است. دفترچه چهار بخش و 40 سؤال دارد. این بخش حدوداً 40 دقیقه طول می‌کشد.

دو بخش اول سؤالات به موضوعات اجتماعی می‌پردازد و مکالمه‌ای است بین دو یا چند نفر. دو بخش پایانی به موضوعات دانشگاهی می‌پردازد. یکی مکالمه‌ای است بین حداکثر چهار نفر و دیگری سمینار یا کنفرانسی است دانشگاهی.

پیش از شروع مکالمات فرصت می‌دهند که سؤالات را بررسی کنی و بدانی دنبال پاسخ چه سؤالاتی هستی. در پایان ده دقیقه فرصت داری پاسخ‌ها را وارد پاسخ‌نامه کنی.

پیشنهاد می‌کنم برای تقویت این مهارت از مطلب زیر استفاده کنی:

مهارت دوم: خواندن

دومین مهارتی که در آزمون آیلتس سنجیده می‌شود، مهارت خواندن است. دفترچه سؤالات این بخش شامل سه مطلب حدوداً 900 کلمه‌ای است. بنابراین درنهایت با حدود 2700 کلمه در این بخش روبرو هستی.

یک ساعت وقت داری تا به 40 سؤال این بخش پاسخ بدهی.

مراقب باش که جواب پاسخ‌ها را در همین 60 دقیقه وارد پاسخ‌نامه کنی، چون خبری از وقت اضافه نیست.

پیشنهاد می‌کنم برای تقویت این مهارت از مطلب زیر استفاده کنی:

مهارت سوم: نوشتن

سومین بخش آزمون نوشتن است و موضوعات آن در آزمون آکادمیک و جنرال متفاوت است.

این بخش شامل دو تمرین (Task) است.

60 دقیقه فرصت دارید تا به این دو تسک پاسخ دهید. برای تمرین اول باید 150 کلمه و تمرین دوم 250 کلمه بنویسید. نمره‌ی تسک دوم دو برابر تسک اول است.

مهارت چهارم: صحبت کردن

مهارت مکالمه، روز آزمون یا در روزی دیگر به صورت رودررو برگزار می‌شود و 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد.

آزمون این مهارت شامل سه بخش است: در بخش نخست باید از خودت بگویی: کار و زندگی‌ات و … . در بخش دوم باید در مورد موضوعی که به تو می‌دهند صحبت کنی و درنهایت در بخش سوم با امتحان‌گیرنده در مورد موضوعی وارد بحث و گفتگو می‌شوی.

پیشنهاد می‌کنم برای تقویت این مهارت از مطالب زیر استفاده کنی:

2- شیوه‌ی محاسبه‌ی نمره

نمره‌ی آیلتس از یک تا نه است. یک کمترین و نه بیشترین نمره در آیلتس محسوب می‌شود. به نمره‌ی آیلتس Band می‌گویند. در آیلتس برای هر مهارت یک بند می‌گیری که به آن Band Score می‌گویند و درنهایت میانگین این چهار نمره، نمره‌ی نهایی شما را مشخص می‌کند که به آن Overall Band Score می‌گویند.

پس شما 5 نمره می‌گیرید؛ چهار بند اسکور و یک نمره اورال.

حال بد نیست شیوه‌ی محاسبه‌ی معدل را هم بدانی.

ممکن است میانگین این چهار نمره، عدد صحیح نباشد. اگر میانگین نهایی اعشار 0.1 تا 0.24 داشته باشد، نمره اورال رو به پایین گرد می‌شود و اگر 0.25 تا 0.74 باشه، رو به بالا گرد می‌شود. یعنی 6.75 می‌شود 7، ولی 6.24 می‌شود 6.

نتایج امتحان، 13 روز پس از پایان یافتن آزمون کتبی اعلام خواهد شد و کارنامه در اولین روز کاری بعد از 13 روز تحویل پست یا داوطلب داده خواهد شد.

شاید برایت این سؤال پیش بیاد که حالا که آیلتس 7 میخوام در هر مهارت باید به چند سؤال پاسخ صحیح بدهم.

3- آیلتس 7 میخوام. باید چه نمره‌هایی بگیرم؟

دو جدولی که در ادامه آوردم نشان می‌دهند برای رسیدن به آیلتس 7 در سه ماه در دو مهارت ریدینگ و لیسنینگ باید به چند سؤال پاسخ صحیح بدهی. نمره‌ی دو مهارت اسپیکینگ و رایتینگ براساس معیارهای مشخصی توسط مصحح تعیین می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردم، لیسنینگ شامل چهار بخش، ریدینگ شامل سه بخش، اسپیکینگ شامل سه بخش و رایتنینگ شامل دو بخش است. هر بخش در هر مهارت با توجه به معیارهایی نمره‌ی جداگانه دارد.

در نهایت نمره‌ نهایی بند اسکور شما برای هر مهارت میانگینی است از نمره‌های تمام بخش‌های آن مهارت. اما بد نیست بدانید برخلاف نمره‌ی اورال که نمره‌ی اعشاری گاه رو به بالا گرد می‌شود، در بند اسکورها، نمره‌ رو به پایین گرد می‌شود.

مدت زمان لازم برای گرفتن ایلتس 7
آیلتس 7 چقدر طول میکشه

گام دوم: شناخت خودم؛ چطوری به آیلتس 7 در سه ماه برسم

قبل از اینکه شروع کنی به برنامه‌ریزی، انتخاب منابع مناسب و مطالعه باید خودت رو خوب بشناسی: سطح زبان انگیلسی، سطح مهارت‌های چهارگانه‌، استعدادت در زبان‌آموزی و شیوه‌ی یادگیری‌ات.

جدول زیر می‌تواند در این زمینه به تو کمک کند. به علاوه معنی کیفی هر نمره آیلتس را نشان می‌دهد.

آیلتس 7 میخوام

سطح زبان انگلیسی‌؛ بررسی مدت زمان لازم برای گرفتن ایلتس 7

برای بررسی و حتی کوتاه‌تر کردن مدت زمان لازم برای آیلتس 7، اول باید سطح زبان انگلیسی‌ و توانایی‌ات را در هر چهار مهارت به دقت بررسی کنی. اگر کلاس رفتی یا می‌روی، تو این زمینه جلو هستی. اما اگر هم نمی‌دانی دقیقاً در چه سطحی هستی، مشکلی نیست. کلی آزمون تعیین سطح آنلاین و رایگان هست که توی این زمینه می‌تواند مفید باشد.

به نظرم چه بدانی سطح زبان انگلیسی‌ات را و چه ندانی، بهتر است قبل از شروع، یک ماک آیلتس آنلاین رایگان را جستجو کنی و در آن شرکت کنی.

اگر در ماک شرکت کردی، هر نمره‌ای که گرفتی مهم نیست. نه از نمره‌ی خوبت خیلی خوشحال شو و نه از نمره‌ی بدت خیلی ناراحت. چون این خوشحالی و ناراحتی می‌تواند به یک اندازه تو را از هدفت دور کند. هدف این تست، فقط و فقط شناخت و هدف‌گذاری صحیح است. 

از طریق لینک زیر می‌توانی به کلی آزمون ماک و آزمون‌های آیلتس واقعی دسترسی داشته باشی. این وبسایت فقط سؤال و جواب ندارد، بلکه در فضای تعاملی امکانات دیگری نظیر زمان‌سنجی به کاربر ارائه می‌کند.

همه می‌توانند مدت زمان لازم برای آیلتس 7 را به سه ماه برسانند؟!

بسیاری می‌گویند، تمرین فشرده‌ی سه ماهه، نمره‌ی آیلتس را حدوداً یک نمره افزایش می‌دهد.

من قبل از شروع مطالعه‌ام، خودم را تست نکرده بودم. اما تشخیص کلی خودم نمره‌ی 5 یا 5.5 بود. تازه آخرین باری که به کلاس زبان انگلیسی رفته بودم، حدود 8 سال قبل از آیلتس بود. سطح مبتدی و متوسط کتاب Interchange را آن هم به صورت فوق‌فشرده در سه ماه تابستان تمام کرده بودم

همیشه زبان انگلیسی را به فراخور نیازم خودخوان خوانده بودم. این‌ها را گفتم تا مطمئن بشوس زبان انگلیسی من در حد معمولی بود (و هنوز هم در حد معمولی است). پس اگر من توانستم به آیلتس 7 در سه ماه برسم تو هم می‌توانی برسی 😅.

وضعیت من قبل از جواب دادن به «برای آیلتس 7 چی بخونم؟» چطور بود؟

  • لغات را در سطح نسبتاً خوبی بلد بودم. چون برای کنکور ارشد چند کتاب مطالعه کرده بودم.
  • گرامر را در حد متوسط و به اندازه‌ی کافی خوب و کاربردی می‌دانستم.
  • با خواندن (Reading) متون و پاراگراف‌های نسبتاً طولانی مشکلی نداشتم. چون زیاد می‌خواندم و با متن انگلیسی هم به جهت نیازم نسبتاً سروکار داشتم.
  • از نوشتن (Writing) نمی‌ترسیدم. چون لغت و گرامر به اندازه‌ی کافی بلد بودم و از نظر خودم می‌توانستم ایده‌ی مناسب پیدا کنم و به اندازه بنویسم که بعدتر متوجه شدم در Writing آیلتس داستان چیز دیگری است.
  • از مکالمه (Speaking) به شدت می‌ترسیدم. چون ایده‌ پیدا کردن در لحظه برایم دشوار بود و همیشه به تلفظ‌ کردنم شک داشتم.
  • با گوش دادن (Listening) کمی مشکل داشتم. به همان دلیل که از Speaking می‌ترسیدم: تلفظ. چون زیاد موزیک گوش نداده بودم و فیلم ندیده بودم.

وضعیت تو چطور است؟
برای اینکه بدانی گرفتن آیلتس 7 چقدر طول میکشه، خودت را به دقت مشاهده کن و توانمندی‌ها و ضعف‌هایت در انگلیسی را با جزئیات لیست کن.

گام سوم: شناخت شرایط؛ برای آیلتس 7 چی بخونم؟

چقدر برای رسیدن به آیلتس 7 در سه ماه وقت می‌گذاری؟ چند روز در هفته؟ چند ساعت در روز؟ چقدر هزینه می‌کنی؟ حاضری از کار کردنت بزنی و درس بخوانی؟

باید شرایط خودت را به دقت بررسی کنی و تعیین کنی چقدر وقت و هزینه در راه رسیدن به نمره‌ی مطلوبت می‌توانی خرج کنی. مشخص کن که در هفته چند روز و هر روز چند ساعت مطالعه‌ی باکیفیت خواهی داشت.

از تکنیک هزینه دستاورد غافل نشو. مثلاً ممکن است شرکت در ماک هزینه‌ی گزافی را به تو تحمیل کند، اما دستاوردش کوتاه کردن مدت زمان لازم برای آیلتس 7 است. پس ارزش هزینه کردن دارد. یا اینکه مرخصی گرفتن از کار ممکن است هزینه‌ی زیادی برای تو داشته باشد، اما به دستاوردش می‌ارزد.

مشخص کن برای یادگیری تکنیک‌های آیلتس، خریدن منابع و شرکت در آزمون‌های آزمایشی آیلتس چقدر زمان و پول خرج خواهی کرد.

گام چهارم: طراحی مسیر؛ رسیدن به آیلتس 7 در سه ماه

در این گام استراتژی مطالعه و تمرینت را برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواهت تعیین کن:

  1. خودخوان (Self-Study)
  2. شرکت در کلاس‌های آمادگی آیلتس
  3. گرفتن معلم خصوص

با توجه به شناختی که از خودت و شرایطتت در گام‌های قبل کسب کردی، یکی از این روش‌ها یا ترکیبی از آنها را استفاده کن.

من از هر سه این شیوه‌ها استفاده کردم. ماه اول را خودخوان پیش رفتم. ماه دوم در کلاس آمادگی آیلتس شرکت کردم و ماه سوم با معلمی مجرب کار کردم و به تقویت مهارت‌های ضعیف‌ترم پرداختم. من از ابتدا تصمیم گرفته بودم با این شیوه پیش بروم بنابراین ماه اول را صرف یادگیری و مطالعه‌ی چم‌وخم آیلتس نکردم و مطمئن بودم در کلاس آمادگی این موارد را آموزش خواهم دید. درعین‌حال می‌دانستم هزینه و زمانی که قرار است برای کلاس خصوصی بگذارم صرف آموزش‌های ابتدایی آیلتس نخواهد شد و فقط و فقط نکات مهم‌تر و شخصی‌تر را آموزش خواهم دید.

با این همه لزومی ندارد تو هم مسیر من را بروی. توانایی، استعداد و شرایط تو مسیر تو را شکل می‌دهد. تو واقع‌بینانه مسیر خودت را براساس اهداف و توانت طراحی کن. در نهایت، منابعت را با توجه به مسیر خودت انتخاب کن. فراموش نکن، مدت زمان لازم برای آیلتس 7 برای هر کسی متفاوت است.

یادت نرود داستان آیلتس با دانستن زبان انگلیسی به صورت عمومی فرق دارد. شاید زبانت خوب باشد، اما اگر دنیای آیلتس را درک نکرده باشی، به نمره‌ی دلخواهت نمی‌رسی.

گام پنجم: انتخاب منابع؛ برای آیلتس 7 چی بخونم؟

اگر جواب سؤال « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » را در گوگل جستجو کردی، احتمالاً می‌خواهی به صورت خودخوان شروع کنی یا حداقل هنوز تردید داری که با چه شیوه‌ای پیش بروی.

جواب این سؤال را همان‌طور که گفتم، استراتژی آیلتس خواندنت تعیین می‌کند. اگر شیوه‌ی دوم یا سوم را انتخاب کردی که بهتر است این سؤال را از معلم‌هایت بپرسی. اما اگر می‌خواهی خودخوان شروع کنی یا مثل من زمانی را به سلف‌استادی اختصاص بدی، تجربیات آیلتس 7 گرفتن من را به این شکل در ادامه بخوان.

در طول این سه ماه من تمام کار و زندگی و تفریح را کنار گذاشتم و از روزی 8 ساعت مطالعه به ده ساعت رسیدم. البته این ساعت‌ها فقط کمیت را نشان می‌دهند و بی‌شک برای کسی که می‌گوید: « آیلتس 7 میخوام » کیفیت مطالعه مهم‌تر است.

برای آیلتس 7 چی بخونم؟

1- ماه اول؛ در جستجوی پاسخ « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ »

جواب من به « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » در ماه اول لغت و اندکی مرور گرامر بود.

تمام روزهای هفته و هر روز بیش از 8 ساعت مطالعه ‌کردم و ظاهراً تمام زمانم به یادگیری لغت اختصاص یافت.

اما برای آموزش بهتر هر لغت و آوردن مثال، آزمون‌هایی مشابه بخش Reading آیلتس در کتاب‌ها ارائه شده بود. به علاوه امکان گوش دادن به تمام لغات و مثال‌ها بود. از این‌ جهت، مهارت ریدینگ و لیسنیگ هم به صورت غیرمستقیم تقویت می‌شد. منطقم این بود که اگر این سه مورد بهبود یابند، مهارت نوشتن و صحبت کردن هم بهتر خواهد شد. علاوه‌ بر این، زمانم محدود بود و امکان تمرکز روی مهارت‌های دیگر نبود.

از همان روزهای اول شروع کردم به گوش دادن پادکست و اخبار به زبان انگلیسی و لهجه‌های مختلف. در آغاز تقریباً هیچ دریافتی از محتوا نداشتم و فقط چند کلمه‌ را تشخیص می‌دادم. اما به مرور وضعیت بهتر شد.

پادکستی که در این زمینه خیلی به من کمک کرد «Ted Talk» بود. خوبی تد تاک این است که هم می‌توانی Listening و کلاً زبانت را تقویت کنی و هم اطلاعاتت را در زمینه‌های مورد علاقه‌ات افزایش بدهی. امتیاز دیگر تد این است که متن سخنرانی‌ها (Transcript) هم در اختیارت قرار می‌گیرد.

از همان روزهای ابتدایی مطالعه خودتان را به انگلیسی شنیدن و انگلیسی خواندن عادت دهید.
خودتان را در انگلیسی غوطه‌ور کنید.

مطالعه لغت

من همیشه لغت یاد گرفتن را دوست داشتم و جسته‌گریخته لغت خوانده بودم، چه در کلاس زبان و چه برای کنکور ارشد. لازم است قبل از شروع مطالعه‌ی جدی، دامنه‌ی واژگانی خودت را افزایش دهی. چون تمام مهارت‌های دیگرت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کتاب‌هایی که قبلاً برای یادگیری لغت خوانده بودم:

  1. زبان عمومی ویژه آزمون کارشناسی ارشد نوشته‌ی محمد اصفهانی و زهرا آهنگر
  2. Essential words for TOEFL  از انتشارات Barron’s
  3. 504 واژه (که معرف حضور همه است.)
  4. Oxford word skills  سطح  Elementary و Intermediate
  5. Vocabulary and Idiom  نوشته‌ی B.J Thomas از انتشارات لانگمن در سه سطح (من سطح مبتدی و پیشرفته رو مطالعه کردم چون سطح میانی رو پیدا نکردم 😅)

در ماه اول مطالعه برای آیلتس، شروع کردم به مرور و مطالعه دو منبع زیر:

  1. Essential Words for Tofel  از انتشارات Barron’s
  2. Essential Words for Ielts  از انتشارات Barron’s

هدف و تمرکز اصلی من در ماه اول، مطالعه‌ی کامل این دو کتاب بود. تقریباً به این هدف رسیدم.

منابع دیگر

کتاب‌های دیگری که من فرصت خواندن آنها را پیدا کردم، اما از منابعی بودند که بعدها در مسیرم به سوی آزمون آیلتس نامشان را زیاد از دیگران شنیدم، چه از زبان شاگرد و چه استاد:

  1. Collins Vocabulary for IELTS
  2. Academic Vocabulary in Use
  3. Oxford word skills  در سه سطح
  4. Idioms and Phrasal Verbs از مجموعه Oxford word skills در سه سطح

در لینک زیرمی‌توانی اطلاعات مفیدی در مورد یادگیری لغت ببینی:

شاید بد نباشد همین‌جا اشاره کنم که دانستن گرامر هم مانند لغت پیش‌نیاز مطالعه برای آیلتس و رسیدن به آیلتس 7.5 تضمینی است. من قبلاً برای یادگیری گرامر بخش‌هایی از کتاب زیر را خوانده بودم. و دانش گرامرم برای شروع کافی بود.

  • Understanding and Using English Grammar نوشته‌ی Betty s. Azar

اما اگر تو نیاز به مطالعه در این زمینه داری، پیشنهادم کتاب‌های زیر است:

  1. English Grammar in Use در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته
  2. Cambridge Grammer for Ielts

من بخش‌هایی از کتاب دوم را در ماه پایانی مسیرم مطالعه کردم.

خواندن مطلب زیر برای تمرین و یادآوری گرامر پایه خالی از لطف نیست:

من در ماه اول در جواب « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » به خودم گفتم: «سلف‌استادی لغت بخوان و کمی گرامر مرور کن.»

2- ماه دوم؛ پاسخ دوره آمادگی آیلتس به « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ »

در اواخر ماه اول در پی یافتن جواب « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » در یک دوره‌ی فشرده‌ی آمادگی آیلتس شرکت کردم. این دوره مخصوص زبان‌آموزان سطح متوسط بود و برای ثبت‌نام، شرط قبولی در مصاحبه و تعیین سطح لازم بود. دوره در دوازده جلسه برگزار شد. جزوه‌ای در این دوره تدریس شد که شامل چند کتاب بود و به آموزش مهارت‌های چهارگانه به تفکیک می‌پرداخت. در واقع می‌توان مدرس دوره بهترین بخش‌های هر کتاب را برای این جزوه انتخاب کرده بود.

در این ماه هم روزی 8 ساعت مطالعه را ادامه دادم و براساس آنچه در کلاس آموزش داده یا معرفی می‌شد، برای هر مهارت مطالعه می‌کردم.

در ادامه منابع این جزوه را به تفکیک هر مهارت ذکر می‌کنم:

مهارت Reading

در این بخش، از بهترین و کاربردی‌ترین قسمت‌های منابع زیر استفاده شده بود:

  1. Improve your IELTS: Reading skills
  2. IELTS Advantage: Reading skills
  3. Collins Reading for IELTS

مهارت Listening

در این بخش، از بهترین و کاربردی‌ترین قسمت‌های منابع زیر استفاده شده بود:

  1. Collins Listening for IELTS
  2. Collins Get ready for IELTS :Listening

مطلب زیر برای تقویت مهارت لیستنیگ می‌تواند کمکت کند:

مهارت Writing

در این بخش، از بهترین و کاربردی‌ترین قسمت‌های منابع زیر استفاده شده بود:

  1. IELTS Advantage: Reading skills
  2. Collins Writing for IELTS

مهارت Speaking

در این بخش، از بهترین و کاربردی‌ترین قسمت‌های منابع زیر استفاده شده بود:

  1. IELTS Advantage: Speaking skills
  2. Improve your IELTS: Reading skills

در پایان ماه دوم، مهارت ریدینگ و لیسنینگم تقریباً به سطح دلخواهم رسیده بود. اما کمیت رایتینگ و مکالمه می‌لنگید.

من در ماه دوم، در جواب « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » به خودم گفتم :« برو کلاس آمادگی آیلتس و روی ریدینگ و لیسنینگت کار کن.»

3- ماه سوم؛ پاسخ معلم آیلتس به « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ »

ماه سوم رفتم سراغ معلم خصوصی و از او پرسیدم: «حالا برای آیلتس 7 چی بخونم؟ »

این بار هم آموزش را به صورت سه جلسه در هفته ادامه دادم. هدفم از این کلاس ارتقای رایتینگ و مکالمه‌ام بود.

در ماه پایانی ساعت‌های مطالعه طولانی‌تر شدند و گاه حتی به 10 ساعت در روز رسید.

معلم همان ابتدا به منظور بهبود، این بخش دو کتاب زیر را به من معرفی کرد. او در هر جلسه بخش‌های مهم کتاب را معرفی می‌کرد تا در خانه مطالعه کنم.

  1. Cambridge Vocabulary for Ielts سطح Intermediate و Advanced
  2. Cambridge Grammer for Ielts

نوشتن

خب همان‌طور که گفتم برخلاف انتظارم نمره‌ی رایتینگ من حتی تا پایان ماه دوم به سطح دلخواه نرسیده بود. تا ماه سوم نمره‌ی رایتینگ من از گاهی 5 و گاهی 5.5 به 6 رسیده بود. هدفم این بود در این یک ماه حداقل نیم‌نمره افزایش داشته باشد. معلم خصوصی متن‌های من را با جزئیات تحلیل می‌کرد و ایراداتم را اصلاح می‌کرد.

در مدت زمان مشخص بیش از 270 کلمه برای تسک دوم می‌نوشتم درست می‌نوشتم و از لغات و گرامر سطح بالا استفاده می‌کردم، اما متأسفانه بخش اعظم متن‌های من Off topic بودند و آنچه بیش از همه برای نمره گرفتن در این بخش مهم است، جواب دادن به سؤال و روانی متن است، نه خوب نوشتن و یا حتی پیچیده نوشتن.

برای تسک اول هم وضع به همین شکل بود. با این تفاوت که تسک اول را معمولاً نمی‌شود خارج از موضوع نوشت 😅.

در ماه پایانی تقریباً هر روز یک نمونه رایتینگ می‌نوشتم، چه تسک اول و چه تسک دوم.

درنهایت، نمره من به 6.5 و گاهی 7 رسید. (البته در تمرین. در آزمون واقعی آخر هم شدم 6.)

چند نکته را که به پیشرفتم کمک کرد، لیست می‌کنم:
  1. نوشتن زیاد
  2. تحلیل دقیق رایتتینگ من توسط کسی که در زمینه‌ی آیلتس تخصص داشت.
  3. بررسی نکات مربوط به بهبود رایتینگ در پاسخ‌نامه‌ی مجموعه کتاب‌های کمبریج آیلتس
  4. یاد گرفتن چند نکته گرامری پیشرفته‌تر و تنوع در ساختار جملاتم –به‌ویژه برای تسک اول

مکالمه

و اما مکالمه 😥 غول مرحله‌ی آخر.

معلم جزوه‌ای برای تقویت مکالمه به من داد که شامل سه بخش بود:

  • عبارات و اصطلاحات مفید و کاربردی که صحبت کردن زبان‌آموز را به انگلیسی‌زبان شبیه‌تر می‌کرد.
  • دسته‌بندی موضوعات پرتکرار در آیلتس و ارائه‌ی لغات مرتبط با موضوع در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته
  • تقویت تلفظ و مرور تلفظ لغاتی که براساس تجربه‌ی او، زبان‌آموزان فارسی‌زبان اغلب اشتباه تلفظ می‌کردند.

هر روز یک نمونه اسپیکنگ تمرین می‌کردم. خودم را در شرایط آیلتس قرار می‌دادم و صدای خودم را ضبط می‌کردم. چند بار گوش می‌دادم، تسلطم را می‌سنجیدم و سعی می‌کردم فکر کنم چطور می‌توانستم اشتباهاتم را کمتر کنم. در نهایت برای معلمم می‌فرستادم تا او هم موارد مورد نیاز را برای من شرح دهد.

زیاد گوش کردن به صحبت کردن انگلیسی‌زبان‌ها، زیاد تمرین کردن و ضبط کردن صدای خودم و درنهایت گوش دادن به صدای خودم در تقویت این مهارت مؤثر بود. در نهایت نمره‌ی این مهارت 7 شد و برای من خیلی ارزشمند بود.

شبیه‌سازی آیلتس

مهم‌ترین بخش تمرین آیلتس به نظر من شبیه‌سازی آزمون است. چه در ماک شرکت کنی و چه خودت، خودت را در شرایط آزمون قرار دهی.

از ابتدای شروع ماه سوم شروع کردم به شبیه‌سازی آزمون آیلتس برای خودم. از مجموعه کتاب‌های کمبریج آیلتس استفاده می‌کردم. هر روز تقریباً یک امتحان کامل آیلتس را تمرین می‌کردم و پاسخ‌نامه را با جزئیات بررسی می‌کردم. چرا تقریباً؟! چون فرصت نداشتم هر روز بخش رایتینگ را کامل تمرین کنم. اما پاسخ‌های پیشنهادی کتاب و تحلیل‌های آن را بررسی می‌کردم. چرا با جزئیات؟ چون در بخش پرسش‌نامه تحلیل و نظرهای متخصصان و تصحیح‌کنندگان آیلتس مطرح شده و بسیار کاربردی است. من از جلد 6 تا جلد 12 آخرین جلد را به ترتیب تمرین کردم.

تو هم بسته به زمانی که داری، انتخاب کن به چند جلد بپردازی. برای جلدهای آخر بیشتر وقت بگذار و در آخرین روزهای منتهی به آزمون تمرین کن. چون تازه‌ترین نمونه‌های آزمون آیلتس هستند.

به نظر من، تو تمام منابع آیلتس را مطالعه می‌کنی تا به این مجموعه برسی و دانسته‌هایت را محک بزنی. پس اصلاً از آن غافل نشو. به نظر من آیلتس 7.5 تضمینی در گرو مطالعه‌ی دقیق این مجموعه است.

در طول این سه ماه به مرور چند روز یک بار یکی از آزمون‌های این کتاب را انجام بده تا پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنی. از نسخه‌ی چاپی استفاده کن تا شباهت بیشتری به آزمون واقعی داشته باشد.

برای خرید این مجموعه برو به لینک زیر:

من در ماه سوم، در جواب « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » به خودم گفتم: «برو پیش متخصص آیلتس خصوصی آموزش ببین و روی رایتینگ و اسپیکینگت کار کن.»

جواب تو به « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » چیست؟

خب حالا نوبت توست. از خودت بپرسی « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » و با توجه به توانایی و شرایط خودت کشف کن که چه منابعی را بخوانی. و فراموش نکن چگونه خواندن مهم‌تر از چی خواندن است. پس در انتخاب منابع سخت‌گیر نباش. چون تمام منابعی که ذکر کردم در نهایت یک هدف را دنبال می‌کنند: بردن تو به دنیای آیلتس.

حرف آخر: از همین حالا برای آیلتس 7 در سه ماه تلاش کن

فقط نگو « آیلتس 7 میخوام ». فقط نپرس « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ »، « گرفتن آیلتس 7 چقدر طول میکشه ؟»، «برای آیلتس 7.5 تضمینی کجا برم کلاس؟». با تمام چیزهای اندکی که می‌دانی و چیزهایی بسیاری که نمی‌دانی شروع کن. خود راه بگویدت که چون باید رفت.

می‌بینم که هنوز کنجکاوی بدانی آخر داستان من چی شد. پذیرش و بورسیه گرفتم یا نه، خب… ببین همش خیالپردازی بود برای نوشتن این محتوا😎.

شوخی کردم. یهویی Sense of Humor ام گل کرد. 😅

خب؛ آخر داستان کمی تراژیک می‌شود.

نمره‌ی اورال من 7 شد.

و پذیرش هم گرفتم.

ولی بورسیه متأسفانه خیر.

و از خیر رشته‌ای که چند سال براش زحمت کشیده بودم، گذشتم.

در درجه‌ی اول چون نمی‌توانستم هزینه‌ی تحصیل را afford کنم. اما علت مهم‌تر این بود که من تصمیم گرفتم دست از فقط درس خواندن و یاد گرفتن -چیزی که هنوز هم passion و البته گاهی مانع من برای پیش رفتن است- بردارم و کار کنم. کار واقعی. انتخاب کردم تلاش کنم پروژه‌هایی را که قرار است در فضای آکادمیک پیش ببرم با کیفیت هر چند کمتر در دنیای واقعی پیاده کنم.

درس‌هایی که من در این مسیر برای کوتاه کردن مدت زمان لازم برای آیلتس 7 گرفتم:

شاید شنیدنش برای تو مفید باشد:

  • یاد گرفتم از ضعف‌هایم نترسم و بروم توی دلشان. مثلاً من در مکالمه اعتماد به نفس نداشتم و مدام تمرین را به وقفه انداختم. نهایتاً نمره‌ام قابل‌قبول بود اما می‌توانست خیلی بهتر باشد. Speaking بخشی است که می‌توانی راحت ازش نمره بگیری.
  • یاد گرفتم به نقاط قوت‌ و توانایی‌هایم غره نشوم و از آنها غافل نشوم. من مهارت به‌طورکلی نوشتن خوب بود. اما نوشتن آیلتس کجا و نوشتن‌های دیگر کجا.

خب دیگر داستان من را فراموش کن و شروع کن به نوشتن داستان خودت. من بی‌صبرانه منتظر داستان تجربیات آیلتس 7 گرفتن تو هستم. مطمئنم که خیلی خواندنی و جذاب می‌شود.

4 مطلب مناسب برای یافتن پاسخ « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ »

چگونه مدت زمان لازم برای گرفتن ایلتس 7 را کوتاه کنیم؟

این نوشته کمکت می‌کند مسیر یادگیری مهارت‌های جدید را هموار و لذت‌بخش و سریع‌تر کنی. به این ترتیب، هم سریع‌تر یاد می‌گیری و هم یادگیری پایدارتری داری. در روش‌های یادگیری معمول مرحله‌به‌مرحله پیش می‌روی، نیاز به زمان زیادی داری و ذهنت از بسیاری از چیزهای بی‌استفاده انباشته می‌شود. اما یادگیری چریکی یادت می‌دهد که چطور فقط موارد مورد نیاز را یاد بگیری.

برنامه‌ریزی روزانه برای یادگیری زبان

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. اگر واقعاً می‌خواهی زبان یاد بگیری و به کسب آیلتس 7 در سه ماه نزدیک بشوی، باید برای تثبیتش هر روز زمان و انرژی بگذاری. مطلب زیر در این زمینه توصیه‌های ارزشمندی دارد.

روش اصولی یادگیری زبان انگلیسی

کافی نیست که بدانی « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » و مدام سرچ کنی « مدت زمان لازم برای گرفتن ایلتس 7 چقدره؟» بلکه باید بدانی چطور برای رسیدن به آیلتس 7 در سه ماه مطالعه کنی. مطلب زیر کمک می‌کند به چگونگی نگاه جدیدتری داشته باشی.

آیلتس 7 چقدر طول میکشه ؟

اگر هنوز داری فکر می‌کنی: «آخر هم متوجه نشدم مدت زمان لازم برای گرفتن آیلتس 7 چقدره. 🤔» پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را از دست ندهی.

فکر می‌کنی داستان تو چقدر طول می‌کشه؟ داستانت برای رسیدن به آیلتس 7 چقدر طول میکشه؟ چه جوابی برای سؤال « برای آیلتس 7 چی بخونم؟ » پیدا می‌کنی؟ آخر داستانت چی می‌شه؟ برام کامنت کن.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “چطوری سه ماهه به آیلتس 7 رسیدم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.