دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه بهترین زمان خرید و فروش سهام را تشخیص دهیم؟

بهترین زمان خرید و فروش سهام
Rate this post

بهترین زمان خرید و فروش سهام چه موقعی است؟ چگونه می‌توانیم در زمان مناسب به خرید و فروش سهام بپردازیم؟

یافتن بهترین زمان خرید و فروش سهام از دغدغه‌های بسیاری از افراد فعال در بورس است. اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ سؤالات بالا هستید با ما همراه شوید.

در مطالب قبلی دانستیم که درامد ماهیانه از بورس چقدر است؟ و آیا سود تضمینی در بورس وجود دارد؟

در این مطلب می‌خواهیم به بحث چگونگی یافتن بهترین زمان خرید و فروش سهام بپردازیم و نکات لازم برای تشخیص زمان مناسب برای خرید و فروش سهام را بیان کنیم.

فهرست مطالبی که در ادامه می‌خوانیم:

نکاتی برای تشخیص بهترین زمان خرید سهام

برای یافتن بهترین زمان خرید و فروش سهام در ابتدا به بیان نکات لازم برای یافتن زمان مناسب برای خرید سهام می‌پردازیم.

در ادامه هم مهم‌ترین نکات برای تشخیص بهترین زمان فروش سهام را بیان می‌کنیم.

برای دانستن بهترین زمان خرید سهام باید به نکات زیر توجه کنیم:

1- خرید سهام بر اساس استراتژی شخصی

بهترین زمان خرید و فروش سهام چه موقع است؟

اولین نکته در تشخیص زمان مناسب برای خرید سهام داشتن استراتژي معاملاتی و خرید بر پایهٔ آن است.

برخی افراد تصور می‌کنند که بهترین زمان خرید سهام ، خرید در کمترین قیمت ممکن است در حالی که این حالت امکان‌پذیر نیست. حتی بهترین تحلیلگران هم نمی‌توانند دقیقاً در کمترین قیمتی که سهام در آن معامله‌ شده‌اند آن‌ها را بخرند.

پس این تفکر که حتماً باید در کمترین قیمت ممکن سهام بخریم اشتباه و دست نیافتنی است. سؤالی که پیش می‌آید این است که پس زمان مناسب برای خرید سهام را چگونه تشخیص دهیم؟

در پاسخ باید گفت که همهٔ افراد چه معامله‌گران و چه سرمایه‌گذاران بلند‌مدت باید یک استراتژی ورود و خروج برای خود ایجاد کنند. سپس بر اساس آن زمان و قیمت مناسب برای خرید سهام را تشخیص دهند.

استراتژی معاملاتی مجموعه‌ای از قوانین و قواعدی است که هر شخص برای تعیین نقاط دقیق ورود و خروج خود در معاملات تعیین می‌کند.

استراتژي معاملاتی می‌تواند بر اساس هر نوع تحلیلی که از آن استفاده می‌کنیم تعریف شود. مثلاً افرادی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند باید بر پایهٔ این تحلیل یک چارچوب کلی برای خود ایجاد کنند و بدانند در چه شرایطی می‌‌توانند برای خرید سهام اقدام کنند.

همچنین کسانی که از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند باید استراتژی‌‌های مشخصی داشته‌باشند که نقاط دقیق و شرایط لازم برای خرید و فروش سهام در آن مشخص شده‌ باشد.

ما در مطلب چگونه بهترین سهام برای خرید در بورس را انتخاب کنیم 4 استراتژی بر پایهٔ تحلیل بنیادی معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

همچنین در مطلب بهترین پکیج آموزش بورس رایگان و در قسمت نوشتن استراتژی شخصی، منابع آموزشی لازم برای یادگیری نحوهٔ ایجاد استراتژی شخصی را بیان کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد از بورس

2- توجه همزمان به تحلیل تکنیکال و بنیادی

بهترین زمان خرید سهام

نکتهٔ بعدی در تشخیص بهترین زمان خرید سهام این است که استراتژی شخصی ما بر اساس هر روش تحلیلی که باشد باید نیم‌نگاهی هم به سایر روش‌های تحلیلی داشته‌باشیم.

مثلاً اگر استراتژي ما مبتنی بر تحلیل بنیادی است و چند سهم را طبق این استراتژی برای خرید انتخاب کرده‌ایم باید به نمودار قیمتی این سهام و تحلیل تکنیکال آن‌ها نیز توجه کنیم.

چون ممکن است این سهام در قیمت‌های فعلی در محدودهٔ مقاومت تکنیکی باشند یا شرایط تکنیکالی آن‌ها به گونه‌ای باشد که توانایی رشد در کوتاه‌مدت را نداشته‌ باشند.

همچنین اگر استراتژي ما بر اساس تحلیل تکنیکال باشد بهتر است به شرایط کلی بنیادین سهام هم توجه کنیم که مثلاً یک شرکت ورشکسته را نخریم که بعداً دچار مشکل شویم.

3- توجه به شرایط کلی بازار

تشخیص زمان خرید سهام

نکتهٔ مهم بعدی برای تشخیص زمان خرید سهام توجه به شرایط کلی بازار است. همهٔ افراد باید طبق استراتژي شخصی خود سهام بخرند اما باید به روند و شرایط کلی بازار هم توجه کنند.

مثلاً فرض کنید ما بر اساس استراتژي خود که مبتنی بر تحلیل تکنیکال است یک سهم را برای خرید انتخاب می‌کنیم. اما بازار در شرایط رکودی است و اکثر سهام در یک محدوهٔ خاص نوسان قیمتی دارند.

در این شرایط ممکن است مدت‌ها طول بکشد و سهم مورد نظر ما هیج یک از نقاط هدف یا حد ضرر را لمس نکند. این شرایط باعث می‌شود سرمایه‌ٔ ما به مدت طولانی بدون بازدهی خاصی درگیر باشد (خواب سرمایه داشته باشیم).

یا ممکن است در بهترین زمان خرید سهام در افزایش سرمایه یک سهم را خریداری کرده‌ باشیم ولی شرایط بازار در روز بازگشایی به گونه‌ای باشد که بازدهی مناسبی کسب نکنیم.

به عنوان یک مثال دیگر فرض کنید که طبق استراتژي بنیادی خود تعدادی سهام را در یک محدودهٔ قیمتی برای خرید انتخاب می‌کنیم.

اما اگر روند کلی بازار نزولی باشد، این روند نزولی می‌تواند بر عملکرد سهام مورد نظر ما هم تأثیر بگذارد و آن‌ها نتوانند رشد مناسبی را تجربه کنند.

در این شرایط معمولاً گفته می‌شود که سهام به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کنند اما مدت‌زمان رسیدن سهام به ارزش ذاتی هم بسیار مهم است و باید توجه کنیم که آیا این بازدهی در این مدت‌زمان بهینه است یا خیر؟

پس برای تشخیص زمان مناسب برای خرید سهام باید به شرایط کلی بازار هم توجه کنیم و سعی کنیم زمانی خرید کنیم که بازار در رکود یا روند نزولی نباشد.

نکاتی برای تشخیص بهترین زمان فروش سهام

معمولاً اکثر افراد به خصوص سرمایه‌گذاران در تعیین زمان مناسب برای فروش سهام مشکل دارند. در ادامه به بیان نکات مفید برای تعیین بهترین زمان فروش سهام می‌پردازیم:

1- فروش سهام بر اساس استراتژي شخصی

بهترین زمان فروش سهام

تعیین زمان فروش سهام برای کسانی که استراتژي ورود و خروج ندارند بسیار دشوار است. این افراد چون هیچ چارچوبی برای خرید و فروش خود ندارند معمولاً در هنگام فروش سهام دچار سردرگمی می‌شوند.

وقتی استراتژی معاملاتی داشته‌باشیم برای هر خرید خود نقطهٔ فروش را پیش‌بینی کرده‌ایم. به این ترتیب که یک هدف قیمتی و یک حد ضرر داریم که قیمت به هر یک از آن‌ها برسد سهام خود را می‌فروشیم.

در این حالت هیچ استرسی نداریم چون می‌دانیم هر شرایطی که پیش بیاید ما نقاط فروش خود را می‌دانیم. در این شرایط یا قیمت سهام به نقطهٔ دلخواه ما می‌رسد و سود می‌کنیم یا با فروش در حد ضرر از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کنیم.

معمولاً بسیاری از افراد هیچ نقطهٔ خروج مشخصی را برای خود پیش‌بینی نمی‌کنند. افرادی هم که استراتژی معاملاتی دارند معمولاً طبق استراتژي خود عمل نمی‌کنند که این عوامل باعث می‌شود این افراد دچار زیان شوند یا بسیاری از سود‌های خود را از دست بدهند.

پس فقط داشتن استراتژی معاملاتی کافی نیست بلکه باید به آن عمل کنیم. عوامل روان‌شناسی مانند طمع برای کسب سود بیستر یا ترس از ضرر باعث می‌شود ما به استراتژي خود عمل نکنیم.

ما در مطلب معرفی بهترین پکیج آموزش بورس رایگان منابع مفید برای مطالعه در خصوص روان‌شناسی معامله را معرفی کرده‌ایم.

در این منابع شما با احساساتی که در هنگام فروش سهام با آن‌ها روبرو هستید آشنا می‌شوید و نحوهٔ کنترل آن‌ها را یاد می‌گیرید.

2- تعیین نقطهٔ خروج در رشد گله‌ای بازار

بهترین زمان فروش سهام عرضه اولیه

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم مهم‌ترین نکته در تشخیص بهترین زمان خرید و فروش سهام پیروی از استراتژی شخصی است. اما یک نکتهٔ کلی برای کسانی که استراتژي معاملاتی ندارند و می‌خواهند زمان اتمام روند بازار را بدانند بیان می‌کنیم.

معمولاً‌ در دوره‌های زمانی مختلف به دلیل تورم و کاهش ارزش پول ملی، اکثر سهام به صورت گله‌ای رشد بزرگی می‌کنند و قیمت آن‌‌ها چندین برابر می‌شود. به طور مثال در سال‌های 98 و 99 شاهد این رشد بزرگ در بورس بودیم.

در این مواقع تشخیص زمان اتمام روند صعودی بسیار مهم است. عوامل زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم زمان اتمام روند صعودی را تشخیص دهیم. در ادامه به مهم‌ترین عوامل مؤثر در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  • تعیین حد ضرر برای شاخص کل.
  • توجه به حجم معاملات.
  • توجه به قدرت خریداران و فروشندگان.

تعیین حدضرر برای شاخص کل

در هنگام رشد کلی بازار باید محدوده‌های حمایتی و مقاومتی شاخص کل را بدانیم. سپس نقطهٔ خروج خود را پایین‌تر از یک محدودهٔ حمایتی قرار دهیم.

باید توجه کنیم که با رشد شاخص کل و عبور از مقاومت‌ها ما هم باید حد ضرر خود را بالاتر بیاوریم. با انجام این کار وقتی شاخص شروع به ریزش می‌کند می‌توانیم با ضرر مختصری سهام خود را بفروشیم در حالی که اکثر سود روند صعودی را هم کسب کرده‌ایم.

حتی اگر بازار پس از فروش ما دوباره شروع به رشد کند این فرصت را داریم که دوباره سهام بخریم. اما اگر در حد ضرر خود نفروشیم و بازار ریزش کند فرصتی برای جبران نخواهیم داشت.

توجه به حجم معاملات

اموزش بهترین زمان خرید و فروش سهام

در موج‌های صعودی بزرگ معمولاً تشخیص خروح پول‌های هوشمند آنچنان دشوار نیست. این پول‌ها برای این که بتوانند از بازار خارج شوند نیاز به زمان دارند چون حجم آن‌ها زیاد است.

یعنی پول‌های کلان نمی‌توانند یک روزه از بازار خارج شوند بلکه در یک دورهٔ زمانی در حجم‌های گسترده شروع به فروش سهام خود می‌کنند.

اگر ما به حجم معاملات در نقاط مهم حمایتی و مقاومتی شاخص کل دقت کنیم می‌توانیم این خروج پول را تشخیص دهیم.

توجه به قدرت خریداران و فروشندگان

نکتهٔ مهم بعدی این است که وقتی پول‌های کلان شروع به فروش در حجم زیاد می‌کنند قدرت و سرانهٔ فروش آن‌ها بسیار بیشتر از خریداران است.

در این شرایط پول‌های کلان در حال فروش هستند و افراد عادی با پول‌های خرد در حال خرید هستند.

این عامل هم یکی از نشانه‌های پایان روند صعودی و شروع ریزش قیمت‌ها در آیندهٔ نزدیک است.

اگر از همهٔ این عوامل استفاده کنیم تا حد زیادی می‌توانیم زمان اتمام رشد بازار را تشخیص دهیم.

3- تشخیص بهترین زمان فروش سهام عرضه اولیه

بهترین زمان خرید سهام در افزایش سرمایه

تشخیص بهترین زمان فروش سهام عرضه اولیه دشوار است و سهام مختلف با توجه به شرایط خود رشد‌های متفاوتی دارند.

اما به طور کلی عرضه‌های اولیه در چند روز ابتدایی یک رشد اولیه دارند. آن‌ها پس از این رشد اولیه، مقداری اصلاح قیمتی می‌کنند. سپس اگر از نظر بنیادی شرایط خوبی داشته‌باشند یک رشد ثانویه هم دارند.

با توجه به شرایط گفته شده در بالا اگر معامله‌گر هستید پیشنهاد می‌شود در اولین روزی که صف خرید سهام عرضه شد بفروشید.

اگر سرمایه‌گذار بلندمدت هستید می‌توانید سهامی را که شرایط بنیادی خوبی دارند تا وقتی که بخواهید نگهداری کنید. معمولاً این سهام در قیمتی کمتر از ارزش ذاتی خود به مردم عرضه می‌شوند و قیمت آن‌ها به کمتر از قیمت عرضه‌شده نمی‌رسد.

البته عرضه‌ٔ اولیه‌هایی هم بوده‌اند که به قیمت‌‌های کمتر از عرضهٔ اولیه خود رسیده‌اند.

سخن پایانی و معرفی مطالب مرتبط

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکاتی که برای تشخیص بهترین زمان خرید و فروش سهام نیاز است را بیان کنیم.

سپس منابع مفید برای اموزش بهترین زمان خرید و فروش سهام را معرفی کردیم.

فرقی نمی‌کند معامله‌گر باشیم یا سرمایه‌گذار بلندمدت، برای موفقیت در بازار، رعایت این اصول ابتدایی برای همه ضروری است.

معرفی مطالب مرتبط

اگر دوست دارید یادگیری بورس را از صفر شروع کنید مطلب زیر را مطالعه کنید. در این مطلب منابع pdf مفید برای شروع یادگیری بورس را معرفی ‌کرده‌ایم.

در تکمیل مطلب بالا، در مطلب زیر یک پکیج آموزشی رایگان از افراد مختلف را جمع‌‌آوری کرده‌ایم. در این مطلب منابع آموزشی مفید برای یادگیری تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، روانشناسی بازار، مدیریت سرمایه، فیلترنویسی، تابلوخوانی و … را معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ را از دست‌ندهید.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده‌ باشید و نکات گفته‌شده برای یافتن بهترین زمان خرید و فروش سهام برای شما مفید واقع شود.
نظر شما در این باره چیست؟
آیا برای خرید و فروش‌های خود استراتژی مشخصی دارید؟



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “چگونه بهترین زمان خرید و فروش سهام را تشخیص دهیم؟

  1. اشتراک‌ها: بهترین سهام برای خرید در بورس - 5 استراتژی برای انتخاب بهترین سهام در بورس را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.