تست هوش استنفورد بینه چیست – هر آنچه باید در مورد تست هوش استنفورد بینه بدانید

تست هوش استنفورد بینه چیست

اگر به دست آوردن بهره هوشی و این که بفهمید چقدر آدم باهوشی هستید یکی از دغدغه‌هایتان باشد، احتمالاً با این سوال که تست هوش استنفورد بینه چیست مواجه شده‌اید.

همچنین ممکن است کنجکاو شده باشید که بهره هوشی فرزندتان چقدر است و چگونه می‌توانید متناسب با توانایی‌های وی در پیشرفتش موثر باشید و او را در مسیر موفقیت یاری کنید.

هرچه که باشد و با هر انگیزه‌ای به سراغ مطالعه این مطلب آمده باشید، بدانید که اینجا بهترین جایی است که برای یافتن پاسخ سوالاتتان به آن هدایت شده‌اید!

پیش از آن که به سوال تست هوش استنفورد بینه چیست بپردازیم، لیست موضوعاتی که در ادامه بررسی خواهیم کرد را ملاحظه می‌کنید:

بیایید هر چه زودتر شروع کنیم!

همه چیز از فرانسه شروع شد…

علاقه بشر به مطالعه هوش ریشه‌ای هزاران ساله دارد. 

اولین آزمون هوش به درخواست کمیسیونی در حوزه آموزش و پرورش در فرانسه از آلفرد بینه ابداع شد.

این کمیسیون تمایل داشت به این واسطه، کودکانی را که نیازمند آموزش ویژه بودند، شناسایی کند.

این‌گونه بود که اولین آزمون ضریب هوشی (IQ) متولد شد.

با وجود اینکه انتقادات زیادی به این تست وجود دارد، اما همچنان به عنوان تستی معتبر جهت اندازه‌گیری هوش در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این توضیحات، در ادامه مطلب با ما باشید تا ببینیم بینه که بود، اولین نسخه تست هوش بینه چه بود و چه هدفی را دنبال می‌کرد و تست هوش استنفورد بینه چیست.

بینه که بود؟

ازمون بینه چیست

اوایل زندگی

آلفرد بینه، در ۸ ژوئیه ۱۸۵۷ در نیس فرانسه متولد شد. پدرش پزشک و مادرش هنرمند بود.

والدین وی هنگامی که او نوجوان بود طلاق گرفتند و پس از آن بینه به همراه مادرش به پاریس نقل مکان کرد.

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق در سال ۱۸۷۸، بینه در ابتدا قصد داشت که راه پدرش را دنبال کند و در دانشکده پزشکی ثبت‌نام کند.

وی تحصیل در علوم را در سوربن آغاز کرد اما در نهایت با مطالعه آثار افرادی مانند چارلز داروین و جان استوارت میل، تحصیلات خود را در زمینه روان‌شناسی ادامه داد.

حرفه

بینه در ابتدای فعالیت خود، در بیمارستانی در پاریس شروع به کار کرد.

پس از آن، به سمتی در آزمایشگاه روان‌شناسی منتقل شد كه در آنجا سرپرست و محقق بود.

در سال ۱۸۹۴، بینه به عنوان مدیر آزمایشگاه منصوب شد و تا زمان مرگ در سال ۱۹۱۱ در این سمت باقی ماند.

او مدتی با شارکو بر روی نظریه‌های مرتبط به هیپنوتیزم کار کرد، اما خیلی زود مطالعات خود را معطوف به حوزه‌های توسعه و هوش نمود.

اغلب تحقیقات او بر اساس مشاهده نتایج بر روی دو دخترش شکل می‌گرفت.

مهم‌ترین فعالیت وی در زمینه هوش نیز ابداع تست هوش برای شناسایی کودکانی بود که نیاز به آموزش‌های ویژه داشتند.

تست هوش بینه چیست ؟

تست هوش استنفورد بینه

بینه به جای تمرکز بر روی اطلاعات آموخته شده در مدرسه مانند توانایی ریاضیات و خواندن، بر توانایی‌های ذهنی دیگر مانند توانایی توجه و حافظه متمرکز شد. 

این آزمون بعدها توسط روان‌شناس لوئیس ترمن تجدید نظر شد و به استنفورد-بینه معروف شد. 

بینه معتقد بود که هوش مفهومی بسیار پیچیده است و با یک اندازه‌گیری کمی نمی‌توان به طور کامل آن را نمایش داد. 

او همچنین بر این عقیده بود این آزمون در صورتی معتبر است که بر روی کودکانی با پیشینه و تجربیات مشابه اعمال شود.

تاریخچه

در سال ۱۹۰۴، دولت فرانسه از بینه خواست تا مشخص کند کدام دانش‌آموزان در مدرسه مشکل دارند و نیاز دارند تا در زمینه آموزشی به آن‌ها توجه بیشتری نسبت به سایرین شود. 

بینه و همكارش تئودور سیمون، در این آزمون بر روی مطالبی تمرکز کردند که در مدارس آموزش داده نمی‌شد، مانند مهارت‌های توجه، حافظه و حل مسئله.

براساس این سوالات، بینه مشخص كرد كه كدام یك از این فاکتورها برای پیش‌بینی موفقیت تحصیلی نیز کارآمد است. 

سن ذهنی

او در طی پژوهش‌های خود دریافت بعضی از کودکان قادرند به سوالاتی پاسخ دهند که کودکان بزرگتر (از لحاظ سنی) قادر به پاسخ‌گویی به آن‌ها هستند.

از سوی دیگر نیز برخی از بچه‌های بزرگتر قادر نیستند به سوالاتی پاسخ دهند که افرادی در سن آن‌ها به طور معمول توانایی پاسخ به آن‌ها را دارند. 

بر اساس این مشاهدات، بینه مفهوم سن ذهنی را پیشنهاد داد.

این اولین تست هوش بود که امروزه آن را به عنوان مقیاس بینه-سیمون می‌شناسند و به عنوان مبنایی برای تست‌های هوش در پژوهش‌های آینده قرار گرفت.

تحریف در نحوه استفاده از نتایج تست هوش

در ادامه مقاله‌ی تست هوش استنفورد بینه چیست ، این موضوع را از منظر تاریخی بررسی می‌کنیم:

در آغاز جنگ جهانی اول، مقامات ارتش ایالات متحده باید تعداد زیادی از نیروهای تازه‌نفس ارتش را غربال‌گری می‌کردند.

در سال ۱۹۱۷، روان‌شناس رابرت یرکس به عنوان رئیس کمیته شناسایی روان‌شناختی افراد مذکور، دو آزمون ایجاد کرد که به آن‌ها آزمایش آلفا و بتا ارتش می‌گویند.

تست ارتش-آلفا (Army Alpha) به شکل آزمونی کتبی طراحی شده است.

این در حالی است که تست ارتش-بتا (Army Beta) به شکل تصویری می‌باشد و در واقع برای افرادی طراحی شده که یا قادر به خواندن نیستند و یا انگلیسی صحبت نمی‌کنند.

این آزمایشات بر روی بیش از ۲ میلیون سرباز انجام شد تا به ارتش کمک کند افرادی که برای موقعیت‌هایی خاص و نقش‌های رهبری مناسب هستند، بیابد.

پس از جنگ، این تست‌ها در شرایط مختلف و حتی خارج از ارتش همچنان مورد استفاده قرار گرفتند.

اصلاح نژاد با هدف باهوش‌سازی جمعیت!

کمی بعد، از آزمون‌های ضریب هوشی برای غربال‌گری مهاجران هنگام ورود به ایالات متحده استفاده شد. 

متاسفانه از این آزمایشات نتایج کلی گرفته شد که موجب برچسب زدن به مردم کشورهای مختلف می‌شد.

این برچسب‌ها در نهایت نیز برخی از افراطی‌های کنگره را در اعمال محدودیت‌های مهاجرتی ترغیب کرد.

علاوه بر موارد بالا، هدف اصلی بینه از ابداع این آزمون شناسایی كودكانی بود كه به كمك علمی بیشتری نیاز داشتند.

این هدف اما تحریف شد و بعدها از این تست به عنوان ابزاری برای شناسایی کسانی استفاده شد كه کندذهن قلمداد می‌شدند تا ادامه نسل آنان را با اصلاح نژاد ناممکن سازند.

این عمل جنبش اصلاح نژاد یا ایوژنیک نام گرفت.

این باور ایوژنیک نادرست بود که می توان با کنترل افرادی که اجازه بچه‌دار شدن دارند، از نظر ژنتیکی جمعیت انسانی را بهبود بخشید.

با این کار، متخصصان اصلاح نژاد معتقد بودند که می‌توانند خصوصیات ارثی مطلوب‌تری ایجاد کنند.

اما آیا واقعاً هوش مقوله‌ای ارثی است؟ برای مطالعه در این حوزه به مطلب وراثت هوش چیست؟ مراجعه کنید.

به علاوه پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی جنبه‌های تاریک در تاریخچه تست هوش را در زیر تماشا کنید:

حال که ویدیوی بالا را دیدید و با اولین نسخه تست هوش بینه آشنا شدید، وقت آن است که به سوال تست هوش استنفورد بینه چیست پاسخ دهیم.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تست هوش استنفورد بینه چیست؟ (Stanford-Binet test)

تست هوش استنفورد

هنگامی که آزمون بینه به ایالات متحده رسید، افراد زیادی را به خود علاقه‌مند نمود. 

لوئیس ترمنِ روان‌شناس و همکارانش در دانشگاه استنفورد، آزمون اصلی بینه را با پیاده‌سازی بر شرکت‌کنندگان آمریکایی، اصلاح کردند. 

نتیجه تلاش‌های این افراد برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ منتشر شد و مقیاس هوشی استنفورد-بینه نامیده شد.

این آزمون پس از چندی به آزمون استاندارد اندازه‌گیری هوش‌بهر تبدیل شد.

هوش‌بهر چیست؟

هوش‌بهر، بهره هوشی یا (IQ (Intelligence Quotient عبارت است از سن ذهنی کودک تقسیم بر سن تقویمی او ضربدر ۱۰۰:

به عنوان مثال، کودکی با سن ذهنی ۱۳ و سن تقویمی ۱۰، ضریب هوشی ۱۳۰ دارد.

تست هوش استنفورد بینه ابزاری برای ارزیابی هوش‌بهر است که انجام آن تقریباً یک ساعت به طول می انجامد.

این آزمون با سوالات ساده شروع شده و با سوالات سخت‌تر به پایان می‌رسد.

سطح دشواری بر اساس توانایی و سن آزمودنی تنظیم می‌شود تا او در حین انجام آزمون ناامید نشده و حس سرخوردگی پیدا نکند.

مخصوصاً هنگامی که به نظرتان، فرزندتان از لحاظ هوشی متفاوت با دیگران به نظر می‌رسد، ضروری است که این تست از او گرفته شود.

لازم به ذکر است که این آزمون امروزه برای افراد دو سال تا بزرگسال قابل اجرا می‌باشد.

این تست در طول زمان چندین بار اصلاح شده و در نهایت استنفورد بینه نسخه پنجم به عنوان به‌روزترین نسخه در دسترس می‌باشد که در زیر می‌توانید حوزه‌های مورد بررسی آن را مشاهده کنید:

پنج خرده آزمون در تست هوش استنفورد بینه

تست هوش استنفورد بینه چیست

استنفورد-بینه اطلاعات را در پنج زمینه بررسی می‌کند. در ادامه به این پنج حوزه می‌پردازیم:

۱- استدلال سیال

این حوزه به توانایی حل مشکلات به شکل خودجوش و بدون آمادگی قبلی اشاره دارد.

بگذارید با مثالی این حوزه را شفاف‌تر کنیم. 

فرض کنید در موقعیتی خطرناک قرار گرفته‌اید که هرگز حتی به ذهنتان نیز خطور نمی‌کرده با آن مواجه شوید. 

در چنین حالتی به کمک موارد زیر سعی می‌کنید مشکل را حل نموده و از پس آن برآیید:

  • دانشی که قبلاً آموخته بودید
  • ایجاد ارتباط بین تمامی آموخته‌هایتان تا آن لحظه
  • بهره‌گیری از انواع استدلال

هرچه بتوانید الگوهای بهتری را شناسایی کرده و از قدرت استدلال خود برای مواجه با مسائلی که برایتان تازگی دارند بهتر استفاده کنید، می‌توان گفت هوش شما در این حوزه بیشتر است. 

۲- دانش

اینکه آزمودنی از محیط پیرامون خود و نحوه انجام کارها چه می‌داند، به حوزه دانش مربوط می‌گردد. 

به عبارتی، دانش به کلیه اطلاعاتی گفته می‌شود که فرد از محیط اطراف خود شامل خانه، مدرسه، اجتماع و … آموخته و در حافظه بلندمدت خود نگه‌داری می‌نماید.

۳- استدلال کمی

این آزمون اندازه‌گیری می‌کند که آزمودنی چگونه می‌تواند از اصول ریاضی برای حل مسائل استفاده کند. 

این‌که چه‌طور می‌توانید از دانش ریاضی خود برای انجام محاسبات پیچیده بهره جویید و از قواعد دنیای اعداد و استدلال‌های ریاضی برای حل مسائل استفاده کنید، به حیطه استدلال کمی مربوط می‌گردد.

۴- استدلال بصری فضایی

در این حوزه، توانایی آزمودنی در دیدن و کشف روابط در حوزه مسائل دیداری و پردازش فضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای مثال تکمیل پازل، جهت یابی و سایر مهارت‌هایی که به هوش فضایی نیاز دارند.

۵- حافظه فعال

این حوزه ارزیابی می‌کند که آزمودنی چگونه حقایق و اشیا را به یاد می‌آورد. 

در واقع در این حوزه به بررسی حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت آزمودنی می‌پردازیم. مثلاً اینکه جملاتی برای فرد خوانده می‌شود و از او می‌خواهند تا چیزی که به خاطر می‌آورد را تکرار کند. 

مولفه‌های کلامی و غیرکلامی

این آزمون هر یک از حوزه‌های بالا را در دو مولفه کلامی و غیرکلامی بررسی می‌کند.

در مولفه کلامی از آزمودنی خواسته می‌شود به طور شفاف با کمک جواب‌های گفتاری به سوالات پاسخ دهد.

در مولفه غیرکلامی از آزمودنی انتظار می‌رود تا تکالیف عملی را که به او سپرده شده انجام دهد.

اعتبار و پایایی

در ابتدا بهتر است مفهوم پایایی را توضیح دهیم. 

پایایی در اصل به ثبات اندازه‌گیری یک آزمون اشاره دارد. آزمونی پایا است که وقتی تکرار شود، نتیجه مشابهی حاصل گردد.

درست است که کمی تغییر در رفتار از ویژگی‌های اجتناب‌ناپذیر آدمی است، اما آزمون پایا اگر در زمانی دیگر نیز مجدد برگزار گردد، نتیجه به صورت کلی همان نتیجه ابتدایی خواهد بود.

آیا آزمون هوش، پایایی کافی را دارد؟

جواب مثبت است.

ممکن است برخی از افراد هنگام برگزاری این تست به‌علت تاثیرگذاری نتیجه در سرنوشتشان دچار استرس شوند و نتیجه ضعیف‌تر از حد انتظار باشد، اما به صورت کلی این آزمون بسیار پایا بوده و نتایج آن قابل اتکا می‌باشد.

به‌خاطر داشته باشید یک معده‌درد، مشکلی در خانواده و… می‌تواند تاثیراتی منفی در نتیجه تست داشته باشد.

آیا آزمون هوش، اعتبار کافی دارد؟

بله. این آزمون‌ها معتبر هستند.

اما به خاطر داشته باشید که آزمون‌های مذکور، هوش را در مقیاسی کلی بررسی نمی‌کنند.

هدف اصلی این آزمون‌ها همان‌طور که گفتیم پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بود.

پس این تصور که این آزمون‌ها هوش را به صورت کلی بررسی می‌کنند غلط است.

گرچه این آزمون‌ها به عنوان مقیاسی برای سنجش کلی هوش معرفی شده و در اذهان مانده‌اند، اما بر روی نوع خاصی از هوش که در واقع هوش تحصیلی-کلامی است متمرکزند.

پاسخ به یک سوال مهم

احتمالاً برایتان سوال ایجاد شده که کجا باید این تست را از فرزندتان بگیرید.

شاید همین الآن هم در حال جستجوی عبارت تست هوش استنفورد بینه دانلود باشید!

ممکن است به دنبال تست هوش بینه آنلاین باشید و بخواهید خودتان این تست را از فرزندتان بگیرید.

این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا باید نتایج توسط یک کارشناس بررسی شده و اقدامات مورد نیاز توسط وی پیشنهاد گردد.

پس دانلود سوالات ازمون استنفورد بینه و تست هوش استنفورد بینه آنلاین را فراموش کنید و اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید نیاز است فرزندتان تست هوش استنفورد بینه را انجام دهد به کارشناسان این حوزه مراجعه کنید!

در بعضی از سایت‌ها می‌توانید این تست را با پرداخت هزینه‌ای دانلود کرده و به کمک پشتیبانی، آن را تحلیل نمایید؛ اما این روش را توصیه نمی‌کنیم.

بهترین راه این است که کلینیک‌های مرتبط را پیدا نموده و با آن‌ها تماس بگیرید و هزینه تست بینه را بپردازید و اجازه دهید یک کارشناس در این زمینه به کمکتان بیاید.

بیایید به عنوان حسن ختامِ بخش ازمون بینه چیست، یک کلیپ جالب ببینیم!

نمی‌دانم مسابقه مکعب را می‌دیدید یا نه ولی این برنامه تلویزیونی به عبارتی مهارت‌های غیرکلامی افراد را در اکثر حوزه‌های بالا بررسی می‌کرد. (البته در شرایطی پر استرس که خطا را بالا می‌برد!)

در ویدیو زیر می‌توانید بخشی از این مسابقه پر از هیجان را تماشا کنید و مفاهیم بالا را با تمام وجود درک کنید.

حال که با نحوه تکامل تست هوش استنفورد و حوزه‌های مورد بررسی آن آشنا شدیم، وقت آن است که ببینیم اصلاً هوش چیست و در تاریخ چگونه این مفهوم توسعه یافت.

تاریخچه‌ای از مفهوم هوش

۲۳۰۰ سال پیش ارسطو، فیلسوف مشهور یونانی، اولین بار اشاره به مفهومی داشت که ما آن را به هوش نزدیک می‌دانیم و آن را “عقل” خواند.

به گفته ارسطو، عقل در واقع توانایی انسان‌ها برای تسلط بر احساساتشان یا به عبارتی توانایی مقاومت در برابر فشار غریزه‌هایشان است. 

این همان چیزیست که ما را از حیوانات جدا می‌کند، انسان‌ها عقل داشتند اما حیوانات از این موهبت بی‌بهره بودند.

در حوالی سال‌های ۱۶۰۰ متفکران، عقل را به عنوان ویژگی صفر و صدی توصیف می‌کردند که آن را یا داشتید یا نداشتید.

داروین وارد می‌شود!

۲۰۰ سال بعد با نظریه چارلز داروین درجه‌هایی برای “عقل” در نظر گرفته شد که به آن قدرت ذهنی گفته می‌شد.

از نظر داروین، عقل می‌تواند به درجاتی تقسیم گردد.

این یعنی بعضی افراد عقل بیشتری دارند و بعضی نیز کمتر.

هنگامی که کلمه هوش سرانجام توسط فیزیولوژیست، جورج رومانز برای اولین بار به کار برده شد، تا حد زیادی تحت تاثیر مفهوم پایه‌ای که از آن‌ وام گرفته بود، باقی ماند.

 در این مفهوم، هوش به معنای “سازگاری” استفاده می‌شد. 

به عبارت دیگر در این تعریف از هوش، هرچه فردی بهتر بتواند با محیط خود سازگار شود، باهوش‌تر است.

با شروع قرن نوزدهم و ورود به عصر صنعتی، کمی کردن مفهوم “سازگاری” بسیار آسان‌تر شد. 

از آنجا که مردم کارهای بسیار مشابهی انجام می‌دادند، در نتیجه مقایسه افراد موفق با کسانی که موفق نبودند آسان بود.

در این مرحله، فرانسیس گالتون تعریف هوش را حتی بیشتر محدود کرد: “هوش در اصل عبارت است از توانایی افراد در به دست آوردن شهرت و موفقیت در کاری حرفه‌ای، به ویژه در حوزه‌ای تخصصی.”

هوش چیست؟

تست استنفورد بینه - هوش چیست

پیش‌تر در مطلب انواع هوش و استعداد کدامند؟ به طور جامع در مورد این‌که هوش چیست، نوشته‌ایم.

در ادامه نیز به نکاتی مهم در مورد هوش خواهیم پرداخت:

هوش و توانایی یادگیری

گفتیم هوش به توانایی‌های شناختی فرد از جمله حافظه، درک مطلب، درک، استدلال و تفکر انتزاعی اشاره دارد. 

هوش کاملاً با ضریب هوشی یکسان نیست، اگرچه افراد از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. 

ضریب هوشی که مخفف “Intelligence Quotient” است، نمره‌ای است که توسط آزمون ضریب هوشی تعیین می‌شود. 

هوش به عنوان یک توانایی عمومی

به گفته پیتر تیلور، هوش به عنوان یک توانایی عمومی را می‌توان به شش بخش جداگانه تقسیم کرد: 

  •     سازگاری با یک محیط جدید یا تغییر در محیط فعلی
  •     ظرفیت دانش و توانایی دستیابی به آن
  •     ظرفیت عقل و اندیشه انتزاعی
  •     توانایی درک روابط
  •     توانایی ارزیابی و قضاوت
  •     ظرفیت اندیشه اصیل و مولد

هوش و سازگاری

انسان ها ذاتاً سازگار هستند. 

وقتی شرایط در محیط آن‌ها تغییر می‌کند، آن‌ها می‌توانند خود را با این تغییرات سازگار سازند.

البته این سازگاری، تنها به مسائل سطحی مانند ابداع لباس‌های گرم برای در امان ماندن از هوای سرد محدود نیست!

اگرچه این نیز بخشی از مفهوم سازگاری است؛ اما در این جا منظور سازگاری فرد با محیط اطراف شامل خانه، مدرسه، محل کار و همچنین هر محیط فیزیکی دیگری که فرد با آن در ارتباط است، می‌باشد.

هوش به عنوان ظرفیت دستیابی به دانش

از منظری دیگر، هوش شامل ظرفیت دانش فرد و توانایی دستیابی به آن است.

بدون دانش، از نظر توانایی ذهنی چیزی برای عرضه ندارید.

به عنوان مثال، اگر قادر به کسب و حفظ دانش نیستید، چیز زیادی برای تفکر و ارزیابی ندارید. 

البته توجه داشته باشید این تنها به معنای کسب دانش تئوری از طریق تحصیل نیست.

جمع‌آوری اطلاعات و ذخیره آن‌ها در حافظه به شما امکان می‌دهد تا دنیا را درک کنید و به جهان‌بینی برسید.

هوش و ادراک

ادراک نیز بخشی از هوش است.

بدون ادراک، نخواهید توانست قضاوتی در مورد اطلاعاتی که آموخته‌اید داشته باشید و آن را اعتبارسنجی نمایید.

جمع‌بندی مطالب

در مقاله بالا در مورد اینکه تست هوش استنفورد بینه چیست صحبت کردیم.

تست هوش استنفورد بینه می‌تواند به عنوان یار کمکی در کنار آزمون‌هایی که به کشف استعداد و هوش می‌پردازند برای اهدافی چون پیشرفت در تحصیل و کار و زندگی مورد استفاده قرار گیرد.

مانند هر چیز دیگری در زندگی که اگر بی‌اندازه به آن استناد کنیم نتیجه عکس می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم خود را تنها محدود به نتایج تست استنفورد بینه نکنید.

پیشنهاد ما این است که اهمیت آموزش، محیط، پشتکار، علایق و سایر موارد تاثیرگذار را به هیچ‌وجه نادیده نگیرید.

چه بسیار بچه‌های باهوشی که با تنبلی، قرار گرفتن در معرض آموزش بد یا محیط نامناسب به درجاتی که استحقاق داشتند نرسیدند و بالعکس.

گشت و گذاری در کتابخانه هوشِ کارنکن

حال که به انتهای مقاله رسیدیم، توجه شما را به مطالب تکمیلی جلب می‌کنیم:

انواع آزمون هوش

علاوه بر تست هوش استنفورد بینه ، انواع دیگری تست هوش نیز وجود دارد. در مطلب زیر می‌توانید با تعدادی از این تست‌ها برای شناخت بهتر خود آشنا شوید.

کتابی برای شناخت هوش منحصربه‌فرد شما!

در مورد انواع هوش کتاب‌های زیادی نوشته شده است. یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه، کتاب استعدادیابی کلیفتون می‌باشد. برای آشنایی با این کتاب روی دکمه زیر کلیک کنید!

برخی از انواع هوش

در کارنکن در مورد برخی از انواع هوش به تفصیل نوشته‌ایم. می‌توانید مطالعه در مورد انواع هوش را از مطالب زیر شروع کنید.

ممنون که تا انتهای مطلبِ تست هوش استنفورد بینه چیست با ما بودید.
تا به حال شده اطرافیانتان به شما برچسب باهوش بودن یا خنگ بودن بزنند؟
به نظر شما تا چه حد این عناوین مهم است؟
آیا این برچسب‌ها اثرات مثبت یا منفی بر شما و روانتان ایجاد کرده است؟
اگر تجربه‌ای دارید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *