دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مزایا و معایب لباس فروشی

فروشندگی لباس و مزایا و معایب لباس فروشی
4.4/5 - (16 امتیاز)

کسب‌و‌کار آزاد و مغازه‌داری، بخصوص مغازۀ پوشاک و لباس، به علت تورم، رابطۀ مستقیم با مردم و … به خودی خود شغل طاقت فرسایی است. مشکلات مغازه داری، در این صنف در کنار مزایای فوق‌العادۀ آن، تبدیل به دوراهی بزرگی شده‌است که انسان را در کشمکش بازکردن یا نکردن مغازۀ پوشاک قرار می‌دهد. مزایا و معایب لباس فروشی مطالبی است که هرکسی قبل از راه‌اندازی مغازه خود راجع به آن تحقیق می‌کند. متأسفانه من در اینترنت مقاله یا مطلبی که به‌طور کامل و یکپارچه راجع به آن توضیح دهد ندیدم .

در این پست با توجه به نبود منابع کافی تحقیق، که در موردش صحبت شد، مطالبی را آماده کردم که بتواند به‌طور مختصر مزایا و معایب لباس فروشی را شرح دهد.

در این پست به‌صورت جداگانه در دو تیتر: « معایب شغل لباس فروشی » و « مزایای لباس فروشی » عواملی را که می‌توان با توجه به آن شرایط خود را نسبت به بازکردن یک مغازه لباس‌فروشی سنجید؛ جمع‌آوری شده‌است. امیدوارم پس از مطالعۀ تمام بخش‌ها بتوانید مناسب‌ترین تصمیم را با توجه به شرایط خود بگیرید.

بخش اول: معایب لباس فروشی

بخش دوم: مزایای لباس فروشی

بخش اول: معایب لباس فروشی

1) مد و فشن

راه رفتن مدل‌های لباس بر روی استیج

یکی از معایب شغل لباس فروشی که شکایت از آن در بین مغازه‌داران بسیار شنیده می‌شود؛ تغییرات مد و در کل ویژگی‌های مربوط به لباس است.

شایع‌ترین آن، مربوط به عوض‌شدن مد و فشن است. اگر در گذشته تغییر سبک لباس پوشیدن، هر 10 سال یک‌بار به وجود می‌آمد؛ امروزه هر سال شاهد این تغییرات هستیم.

با گسترش شبکه‌های اجتماعی، سطح اطلاعات مردم از نوع روند مد و فشن بالا رفته است. به این صورت که امروزه برای اطلاع از آخرین مد و رنگ لباس‌های تابستانه لازم نیست مجلۀ مد و پوشاک بخرید یا در میان مردمی از طبقه و سلیقۀ خاصی باشید. این شرایط که برای مثال در 10 یا 20 سال گذشته، زمینه‌های اطلاع از روند مد پوشاک بود حالا جای خود را به یک سرچ ساده در برنامه‌های اجتماعی داده‌است. از سوی دیگر لباس بر اساس نوع نیاز جامعه، اتفاقات فرهنگی و گاهی سیاسی تغییر می‌کند. در این بین راضی نگه‌داشتن همه، کار دشواری به نظر می‌رسد.

به این صورت ممکن است اجناسی که شما برای مغازه‌ی لباس فروشی خود می‌خرید، فقط امسال مورد توجه مشتریان قرار بگیرد و در سال بعد به اصطلاح دِمده شود. که این خود به معنی فروش‌نرفتن لباس‌هایی است که روزبه‌روز از محبوبیت آن‌ها کم می‌شود و یکی دیگر از معایب لباس فروشی است.

همین اتفاقات با توجه به ویژگی‌های لباس، می‌تواند در زمینه‌های مشابه اتفاق بیفتد که به اختصار آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • تغییرات فصل
  • تغییرات مد
  • ناقصی سایز و رنگ‌بندی
  • تفاوت سلیقه

2) سرمایه

معایب شغل لباس فروشی ، سرمایه

در این بخش معایب شغل لباس فروشی را در زمینۀ سرمایه، در دو بخش حاشیۀ سوددهی و اقتصاد جامعه تحلیل می‌کنیم.

الف) حاشیۀ سوددهی

یکی از مواردی که در فروش اجناس به‌خصوص لباس فروشی، تأثیر فراوانی دارد؛ قرار گرفتن مغازه، در کنار هم صنف‌های خودش است.

بیشتر مردم هنگام خرید لباس به‌جای رفتن به مغازه‌ای خاص ترجیح می‌دهند به خیابان، مرکز خرید و … بروند که جمعی از مغازه‌های لباس فروشی است. در این شرایط می‌توانند قیمت‌ها و یا کیفیت اجناس مغازه‌های مختلف را باهم مقایسه کنند. شاید بعد از این مرحله است که بعد از چندین بار خرید از مغازه‌ای خاص، مشتری ثابت آن می‌شوند.

این ویژگی باعث می‌شود تا اجارۀ مغازه مناسب کمی دشوار شود. چون قرارگرفتن مغازه در محل صنف آن، قیمت خرید و اجارۀ آن‌را بسیار بالا می‌برد.

ب) اقتصاد جامعه

لباس هرچند جزء ضروریات زندگی هر انسانی است ولی در قیاس با مواد غذایی در درجۀ دوم اهمیت قراردارد. علاوه بر آن لباس قابلیت تعمیر دارد و می‌توان چندین سال از یک لباس استفاده کرد.

یکی از نکاتی که می‌توان در آنِ واحد، مزایا و معایب لباس فروشی باشد؛ ارتباط مستقیم آن با اوضاع اقتصادی و نقدینگی مردم است.

با توجه به مطلب بالا، هرچه مردم در شرایط اقتصادی مناسب‌تری باشند، فروش مغازه‌های لباس‌فروشی بالاتر می‌رود. با کم‌شدن نقدینگی مردم هم، آمار فروش سقوط می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که در بخش اقتصادی روی فروش لباس، تأثیر‌گذار است؛ خواب سرمایه می‌باشد. اگر برای فروش، برنامۀ دقیقی ندارید، روند برگشت سرمایۀ شما می‌تواند روندی کند به خود بگیرد.

بخش دوم: مزایای لباس فروشی

1) اقتصاد

مزایای لباس فروشی ، اقتصاد

یکی از مزایای لباس فروشی نداشتن رکود اقتصادی است. این مطلب به‌آن معنی نیست که این بازار از خطر ورشکستگی به دور است. منظور از رکود، رابطۀ مستقیم عرضه و تقاضا است.

پوشاک به نوعی کالای تند مصرف محسوب می‌شود. بنابراین همواره برای آن مشتری وجود دارد و مانند بقیۀ کالاها فروش آن مقطعی نیست و در تمام فصول مشتری خود را دارد. ممکن است شیب این رابطه کم و یا زیاد شود ولی هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.

بر همین اساس مزایای بوتیک یا فروش لباس، کم ریسک بودن آن است که بعد از فروش مواد خوراکی می‌تواند گزینۀ خوبی برای راه‌اندازی یک مغازه باشد.

یکی از شرایطی که این نوع کسب‌وکار دارد و به مزایای لباس فروشی تبدیل شده است؛ حفظ سرمایه در طول شرایط تورم است. این شرایط برای دیگر مغازه‌هایی که شرایط نگهداری از آن‌ها مثل البسه باشد نیز صدق می‌کند.

2) تنوع در نوع اجناس و فروش

قفسه‌های لباس و مزایا و معایب لباس فروشی

لباس‌ها تاریخ مصرف ندارند!

به دلیل ویژگی‌هایی که خود لباس دارد؛ تنوع نوع فروش آن‌ها نیز بسیار بالا است. اولین مزایایی که این ویژگی‌ها آن‌را به وجود آورده‌اند، نداشتن تاریخ مصرف اجناس است.

درست است که لباس‌ها نیز باید در مدت زمان معینی به فروش برسند و از آن زمان به بعد کیفیت خود را از دست‌می‌دهند، ولی در قیاس با مواد غذایی و دیگر کالاها لباس‌ها بدون تاریخ مصرف به‌نظر می‌رسند.

فروش ترکیبی از انواع لباس

یکی دیگر از مزایای بوتیک ، داشتن طیف وسیعی از کار و قیمت است. برای مثال فروش لباس‌های مردانه رسمی مثل کت‌و‌شلوار به سرمایه‌ی بیشتری احتیاج دارد و با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد.

این درحالی است که فروش لباس‌های غیر رسمی و اسپورت یا حتی راحتی به سرمایۀ کمتری احتیاج دارد.

گاهی می‌توان از این ویژگی استفاده کرد و با تناسب به بودجه از ترکیب فروش چند دسته لباس در مغازه استفاده کرد.

مثلاً از ترکیب فروش لباس رسمی زنانه در کنار لباس راحتی زنانه استفاده کرد. از هر ترکیب دیگری که مناسب باشد و به فروش کمک کند نیز می‌توان بهره برد.

فروش آنلاین

عکس گرفتن از کفشی که قرار است به فروش آنلاین برسد و مزایا و معایب لباس فروشی

یکی دیگر از این مزایا، فروش آنلاین لباس است که در این شرایط بستر مناسبی دارد.

با توجه به خرید‌ و فروش‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود؛ می‌توان با استخدام مدل به راحتی در این زمینه فعالیت کرد. امروزه این روش خیلی معمول است و طرفداران خرید لباس به‌صورت اینترنتی، روز‌به‌روز افزایش پیدا ‌می‌کند.

از یک فروشنده تا مشاور مد

یکی از شرایطی که فروشندۀ مغازه‌های لباس فروشی باید داشته باشد، دادن مشاوره و به اصطلاح داشتن سلیقه در ترکیب لباس‌ها است. داشتن این ویژگی می‌تواند به مزیتی برای لباس فروشی تبدیل شود.

یادگیری این مهارت را تا حدودی می‌توان با دیدن عکس و خودآموزی از اینترنت بدست آورد. لینک‌ زیر در آموزش این مهارت به شما کمک خواهد کرد:

همه چیز درباره‌ی طراحی لباس ؛ چگونه کوکو شنل زمان خود شویم؟!

3) ساعات کاری و تأثیر مناسبات

بسته‌های خرید و مزایا و معایب لباس فروشی

یکی از مزایای لباس فروشی که از نظر بار روانی مفیداست؛ وجود ساعات کمتر و تعطیلات مناسب است.

این موضوع شاید در ابتدا سطحی به نظر برسد اما برای کسانی که شغل فروشندگی را تجربه کرده‌اند کاملاً قابل لمس است.

ارتباط برقرارکردن با مشتری‌ها، انرژی بسیار زیادی می‌گیرد که باید با ساعات مناسب استراحت جبران شود.

جشن‌ها و مناسبات خاص، قطعاً روی روند فروش تأثیرگذار است. این مزیت باعث می‌شود که در طول سال شرایط فروش یکسان نماند. جشن نوروز و عیدهایی ازاین‌دست و یا حتی مراسم عزاداری، شیب فروش مغازه‌های لباس فروشی را بالا می‌برد.

حرف آخر

تا اینجا در دو دسته‌بندی متفاوت یعنی معایب و مزایا، سعی کردم شما را با توجه به تحقیقاتم، با حقیقت آنچه از مزایا و معایب لباس فروشی در جامعۀ ما وجود دارد آشنا کنم.

توجه داشته‌ باشید که بعضی از این مزایا و معایب لباس فروشی با توجه به شرایط افراد، متفاوت است هرچند که بیشترشان جنبه‌های کلی دارد.

در آخر امیدوارم با تمام آنچه گفته شد، باتوجه به شرایط و پتانسیل‌های مالی و غیرۀ خود بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

مطالب مرتبط

اگر سرمایۀ اولیه اندکی برای اجارۀ مغازه دارید:

اگر به دنبال آشنایی با لباس کودک و فروش آن هستید:

تا به حال تجربۀ راه‌اندازی لباس فروشی را داشتید؟
به نظر شما چه مزایا و معایب لباس فروشی دیگری وجود دارد که در متن بالا به آن اشاره‌ای نشده‌است؟!
در یک جملۀ ساده اصلاً مغازه لباس فروشی خوبه یا نه؟
لطفاً با نوشتن کامنت، تجربیات خود و اطرافیانتان را با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.