مهاجرت رشته معماری

5/5 - (6 امتیاز)

معمولاً مهاجرت تحصیلی دردسرهای خاص خود را دارد، مثلاً انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی. امّا در مسیر مهاجرت رشته معماری در کنار رعایت یک سری اصول و داشتن کمی شانس، احتمالاً اگر تصمیمات عاقلانه‌ای در طول این پروسه گرفته باشید مسیر پر پیچ و خمی پیش رو نخواهید داشت.

رشته معماری ترکیبی از هنر، مهندسی و علوم انسانی است. شما در مسیر تحصیل معماری، کار در یکی از شاخه‌های معماری را به طور تخصصی فرا می‌گیرید.

تحصیل و کار در زمینه معماری، مجموعه‌ای از استعدادهای شما را به چالش می‌کشد و زمینه‌ی رشد و پیشرفت را برای شما فراهم می‌کند. همچنین فعالیت در بسیاری از حیطه‌های طراحی و فنی را برای شما امکان‌پذیر می‌کند. این شرایط در دانشگاه‌های کشورهای دیگر بیشتر از ایران وجود دارد.

شاید شما به تازگی تصمیم به مهاجرت با رشته معماری و اپلای تحصیلی گرفته‌اید و با سردرگمی‌هایی مواجه‌اید، یا در مورد مدارک لازم، اطلاعات کافی ندارید. نمی‌دانید چطور شروع کنید یا چگونه پروسه‌ی مهاجرت از طریق رشته معماری را با موفقیت پشت سر بگذارید. در این صورت، مطلب پیش رو می‌تواند نقطه‌ شروع خوبی در مسیر مهاجرت رشته معماری برای شما محسوب شود.

لیست مطالب پیش رو:

پیچ و خم مسیر مهاجرت از طریق رشته معماری

تعدیل پروسه مهاجرت رشته معماری ، در صورت کسب اطلاعات مفید و مؤثر.

قبل از هر اقدامی در مسیر مهاجرت رشته معماری و یا مهاجرت تحصیلی رشته معماری باید معیارها و مبنا‌های خود را مشخص کنید. سپس با توجه به شرایط و ویژگی‌ها و اهدافتان به آن‌ها پاسخ معقولی بدهید.

در انتخاب کشور مقصد در پروسه‌ی مهاجرت رشته معماری:

اگر برای کار اقدام می‌کنید با توجه به گرایش و تخصصتان به میزان تقاضا و اهمیت این گرایش و درآمد آن باید توجه داشته باشید. پیشنهاد من تهیه‌ی لیستی از کشورها بر اساس درآمد رشته‌ی مورد نظر شما و موقعیت‌های شغلی است.

همچنین به موازات آن، لیست دیگری از مخارج ماهانه، شرایط آب و هوایی، امید به زندگی، رفاه اجتماعی، مسیر و مدت زمان گرفتن اقامت (اگر این قصد را دارید) و … را تهیه کنید.

در انتها با مقایسه‌ی این لیست با شرایط و اهداف خودتان، کشورها و مقصدهای مدنظرتان را اولویت‌بندی کنید.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی رشته معماری را دارید:

در مورد کشورهای مدنظرتان و مخارج ماهانه، امید به زندگی، فرهنگ و مسائل اجتماعی در آن کشور، قوانین هر کشور و … لیستی تهیه کنید.

به موازات آن لیستی بر اساس دانشگاه‌ها، اساتید، رتبه‌بندی، شهریه‌ی دانشگاه، شانس گرفتن فاند و بورسیه و … درست کنید.

با توجه به شرایط و اهدافتان، دانشگا‌ه‌ها و کشورهای مقصد را رتبه‌بندی کنید.

مدارک مورد نیاز و شرایط اپلای در رشته معماری در خارج از کشور

مدارک مورد نیاز برای اپلای در رشته معماری بسته به نوع دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید متفاوت است. با این حال بسیاری از دانشگاه‌ها برای این مدارک مشترکات زیادی دارند. در ادامه این مطلب به مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای اپلای در رشته معماری اشاره شده است. در صورتی که به اطلاعات دقیق‌تری نیاز داشتید، آن‌ها را از سایت دانشگاه مورد نظر خود چک کنید.

سوابق علمی

این سوابق شامل مدرک تحصیلی و ریز نمرات تمامی مقاطع تحصیلی پیشین به صورت ترجمه و تأیید شده توسط مراجع رسمی (دادگستری و وزارت خارجه) است.

مدرک معتبر زبان

انگلیسی یا مدرک زبان کشور مورد نظر برای اپلای: معمولاً مدرک IELTS-Academic و TOFEL توسط بسیاری از دانشگاه‌ها مورد قبول هستند. با این حال حد نصاب لازم در نمره زبان با توجه به ماهیت و مقطع دوره در دانشگاه‌‌های مختلف، می‌­تواند متفاوت باشد.

رزومه یا CV

رزومه حاوی خلاصه‌ای از اطلاعات و سوابق علمی، تحصیلی، تحقیقاتی و پژوهشی بوده و با محوریت توانایی­‌های فردی تهیه می‌­گردد. در پایان نیز مشخصات چند فرد به عنوان معرف که شناخت بالایی از سوابق شما دارند ارائه می­‌شود.

پورتفولیو یا آلبوم تصویری پروژه­‌ها

این بخش جزء مهم‌ترین مدارک برای رشته‌‌های تحصیلی هنری جهت اقدام برای پذیرش محسوب می‌­گردد. در پورتفولیوی معماری، آلبومی از شاخص‌ترین پروژه‌­های به‌ سرانجام‌ رسیده‌ی فرد براساس گرایش موردنظر برای اپلای به صورت مصور تهیه می‌شود.

شرایط خاص و نحوه ارائه پورتفولیو معمولاً در وبسایت دانشگاه‌‌های مختلف ذکر شده است. بنابراین پورتفولیوی خود را باید براساس شرایط ذکر شده توسط هر دانشگاه آماده و ارائه کنید.

انگیزه‌نامه

یکی از شاخص‌های سنجش میزان علاقه متقاضی برای پذیرش در موضوعی خاص، انگیزه‌نامه است. معمولاً در این نامه شما دلایل خود برای انتخاب رشته و دانشگاه هدف را به وضوح بیان کرده و در خصوص پروژه احتمالی آینده خود نیز توضیحاتی را ارائه می‌کنید.

بیشتر بخوانید: آیا تفاوت کاور لتر و انگیزه نامه را می‌دانید؟

توصیه‌نامه

از سوی اساتید دانشگاهی یا مدیر شرکتی که در آن مشغول به کار بوده‌اید نوشته می‌شود. معمولاً دانشگاه‌های خارجی نسبت به اخذ توصیه­‌نامه‌‌های مرتبط بسیار تأکید دارند. این نامه‌ها توسط افرادی که در ارتباط نزدیک با فرد متقاضی بوده­‌اند تهیه می‌شوند.

توصیه‌نامه در فرمت‌های خاصی با تأکید بر توانایی‌های فردی، اجتماعی و علمی نوشته می‌شود. در واقع این افراد معرف شما بوده و بیشترین آگاهی را نسبت به ویژگی‌های فردی شما دارند.

بیشتر بخوانید: نحوه گرفتن توصیه نامه از اساتید

پورتفولیو؛ مانیفست شخصی

اهمیت پورتفولیو به قدری بالاست که لازم دانستم توضیحات بیشتری در این بخش به آن اختصاص بدهم.

یکی از وقت‌گیرترین و پرچالش‌ترین مراحل مهاجرت از طریق رشته معماری، طراحی پورتفولیو است. پورتفولیو نقش مهمی در معرفی شما به عنوان یک معمار و پذیرش شما در گرایش مورد نظرتان دارد.

این ابزارِ مهم امّا کم‌تر شناخته‌شده، کاربردهای زیادی دارد. از یک سو، می‌تواند میزان تسلط شما بر مهارت‌ها، روش‌ها و تکنیک‌های معماری را عیان کند. از سوی دیگر، نشان‌دهنده‌ی جدول پیشرفت‌ها و میزان مهارت‌های فردی و … شما است.

بنابراین لازم است پیش از اپلای، برای آماده‌سازی پورتفولیوی خود به اندازه کافی زمان در نظر بگیرید.

پیش از آماده‌سازی پورتفولیو، به تعداد صفحات و حجم نهایی اعلام‌شده توسط هر دانشکده معماری توجه کنید. یک توصیه مهم در ساخت پورتفولیو این است که ساخت آن را هرچه زودتر آغاز کنید و منتظر دقایق نهایی و ددلاین‌های تعیین شده توسط دانشگاه‌ها نمانید.

پس پیداست که یک پورتفولیوی معماری در مسیر مهاجرت رشته معماری در دانشگاه‌های معتبر چه اهمیت شگرفی دارد.

پورتفولیوی شما باید بازتاب مهارت، خلاقیت، مهارت‌های تکنیکال: Drafting, Revit, Estimation skills, CDA, Project management و … باشد.

بگذارید صادقانه سخن بگوییم. فرقی نمی‌کند گرافیست باشید یا معمار. تقریباً محال است که بدون یک پورتفولیو، بتوانید در مسیر مهاجرت با رشته هنر به موفقیت چندانی برسید.

بیشتر بخوانید: پورتفولیو گرافیک چیست و چگونه آن را بسازیم؟

تأثیر به سزای ارائه یک پورتفولیوی مناسب از خودتان برای مهاجرت از طریق رشته معماری

بهترین گرایش رشته معماری برای اپلای در خارج از کشور چیست؟

آن چه اهمیت دارد این است که هیچ گرایشی بر گرایش دیگر برتری ندارد و فرد باید در شغل خود بهترین خدمات را ارائه دهد.

به طور کلی کشورهای نروژ، پاناما، برزیل، سوئیس، هند، استرالیا و چین به معماری خانه‌های خود بسیار اهمیت می‌دهند.

در نتیجه معماران این گرایش در این کشورها فرصت‌های شغلی پروژه محور بیشتری دارند.

درآمد رشته معماری 

بیش از ۳۲ درصد از معماران در آمریکا و کانادا، درآمدی بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار در سال دارند. این میزان در کشورهای اروپایی حدود ۹ درصد است.اکثر معماران در کشورهای اروپایی درآمدی پایین‌تر از ۷۵ هزار دلار در سال دارند. البته با این مبلغ نیز رشته معماری از حرفه‌های پردرآمد در اروپا به شمار می‌آید.

میانگین درآمد یک معمار با حداقل ۵ سال سابقه کار در انگلستان، ۴۳ هزار و ۶۰۰ پوند در سال است. برای معماران با سابقه کمتر از ۵ سال این رقم به ۳۸ هزار پوند در سال کاهش می‌یابد. البته این رقم در شهرهای مختلف انگلستان تفاوت بسیاری دارد و در لندن نیز بالاتر از دیگر شهرهای این کشور است.

درآمد مهندسین معماری در انگلیس

حداقل درآمد مهندسین معمار در انگلیس ۶۶ هزار دلار در سال، میانگین آن ۸۶ هزار دلار و بیشترین درآمد، ۱۰۳ هزار دلار است.

زندگی در لندن برای یک نفر، ۱۳ هزار دلار و برای ۴ نفر، ۴۵ هزار دلار بدون احتساب اجاره هزینه دارد. میانگین حقوق در لندن ۵۲ هزار دلار و در کل انگلستان  ۳۶ هزار دلار است.

درآمد مهندسین معماری در آمریکا

میانگین درآمد سالانه در آمریکا، ۴۰ هزار دلار و حداقل دستمزد، ۱۶ هزار دلار است. حداقل درآمد مهندسین معمار ۶۱ هزار دلار، میانگین ۷۹ هزار دلار و درآمد معماران حرفه ای ۱۰۴ هزار دلار است.

در شهر نیویورک، یکی از گرا‌ن‌ترین شهرهای آمریکا، هزینه زندگی یک نفر ۱۶ هزار دلار و هزینه زندگی یک خانواده ۴ نفره ۵۳ هزار دلار در سال است . در شهرهای کم‌هزینه‌تر این ارقام بسیار پایین‌تر هستند.

سؤالات متداول جهت تحصیل معماری در آمریکا

نمره و مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل معماری در آمریکا؟

برای تحصیل معماری در آمریکا شما نیاز به ارائه نمره آزمون آیلتس ۶٫۵ تا ۷ و ۸۰ تا ۱۰۰ در آزمون تافل را دارید.

آیا در حین تحصیل معماری می‌توانم مشغول به کار شوم؟

بله، حین تحصیل معماری در آمریکا، دانشجویان مجاز به کار تا سقف ۲۰ ساعت در هفته هستند.

چگونه پس‌از تحصیل، اقامت دائم آمریکا را به دست بیاورم؟

پس از تحصیل معماری در آمریکا شما باید پس از یافتن شغل مورد نظر از کارفرمای خود تقاضای گرین‌کارت نمایید.

معماری و درآمد آن در آلمان

میانگین دستمزد در آلمان، ۵۲ هزار دلار و حداقل حقوق، ۲۴ هزار دلار است. حقوق مهندسین معمار از ۳۱ هزار دلار تا ۱۰۷ هزار دلار متغیر است.

درآمد مهندسین معماری در کانادا

معماری یکی از رقابتی‌ترین و پرطرفدارترین رشته‌ها در کانادا به شمار می‌آید. تحصیل در رشته معماری در کانادا، به‌طور مشترک با موضوعات دانشگاهی رشته‌هایی مانند مهندسی ساخت‌وساز و همچنین طراحی گرافیک ارتباط دارد. بنابراین می‌توان گفت این رشته، هم جزو هنر و هم مهندسی به شمار می‌آید.

میانگین درآمد سالانه‌ی افراد در کانادا ۵۵ هزار دلار و حداقل درآمد ۲۳ هزار دلار است. مهندسین معمار در کانادا به طور میانگین ۸۵ هزار دلار، کم‌ترین دستمزد افراد تازه‌کار ۳۹ هزار دلار و معماران حرفه‌ای ۱۴۳ هزار دلار درآمد دارند.

انواع بورسیه‌ی رشته‌ی معماری

تشویقی: این بورسیه به دانشجویان استعداد درخشان و همچنین مستعدی تعلق می‌گیرد که در هر ترم تحصیلی، نتایج خوبی را به دست بیاورند و معدل بالایی کسب کنند.

بورسیه ورودی: به دانشجویان جدیدالورود تعلق می‌گیرد و معمولاً بر اساس شایستگی و معدل ترم در مقطع پیشین به آن‌ها اعطا می‌شود.

تحقیقاتی یا RA : بورسیه‌های تحقیقاتی یا RA به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در کنار تحصیلات خود به تحقیق و پژوهش و همچنین نگارش مقالات مختلف علمی می‌پردازند.

دستیار مدرس یا TA: بورسیه‌های دستیار مدرس یا TA به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در کنار تحصیلات خود به تدریس دانشجویان ترم پایینی در کنار اساتید می‌پردازند.

بورسیه‌های کارآموزی در خارج از کشور: بورسیه‌های کارآموزی به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که مشتاق انجام کارهای پاره‌وقت در کنار تحصیل خود هستند. این دانشجویان، گاهی در پردیس‌های دانشگاهی و گاهی در خارج از دانشگاه مشغول به فعالیت‌اند.

لیست ده دانشگاه­ برتر دنیا در رشته معماری برای مهاجرت

Massachusetts Institute of Technology (MIT) / United States
The Bartlett School of Architecture| UCL (University College London) / United Kingdom
Delft University of Technology / Netherlands
ETH Zurich (Swiss Federal Institute of Technology) / Switzerland
University of California, Berkeley (UCB) / United States
Harvard University / United States
 Manchester School of Architecture/ United Kingdom
 University of Cambridge / United Kingdom
Politecnico di Milano / Italy
 National University of Singapore (NUS) / Singapore

در ادامه، برخی از این دانشگاه‌ها را بیشتر خواهید شناخت.

بهترین دانشگاه‌های دنیا برای مهاجرت تحصیلی رشته معماری

1. دانشکده‌ی ASSOCIATION انگلستان: قدیمی‌ترین دانشکده‌ی معماری در این کشور است که دوره‌های آموزشی آن به دو دوره‌ی قبل و بعد از لیسانس تقسیم می‌شوند. همچنین دانشجو در هر کدام از آن‌ها دوره‌های ویژه‌ای مانند خانه‌سازی و شهرسازی، چشم‌انداز شهری، تاریخ و نظریه‌ها، تکنولوژی‌های نوین طراحی محیط‌های بادوام و ماندگار و آزمایشگاه تحقیقاتی طراحی را طی می‌کند.

2. دانشکده‌ی معماری دانشگاه ETH ZURICH-DARCH سوئیس: یکی از دانشکده‌های برتر در دنیاست که در سال 2012 جایگاه دوازدهم را کسب کرد. تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این دانشکده در سال‌های مختلف، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل بوده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان Pritzker، Turing و Fields Medal را نام برد.

3. دانشکده‌ی معماری دانشگاه هاروارد آمریکا : برنامه‌های آموزشی این دانشگاه به دو بخش تاریخ و تئوری و مطالعات طراحی تقسیم می‌شوند. معمار بزرگ و مدرن‌گرا، Leoh Ming Pei یکی از فارغ‌التحصیلان مطرح این دانشکده می‌باشد.

4. دانشکده معماری مؤسسه تکنولوژی ملبورن (RMIT) استرالیا: یکی از به‌نام‌ترین دانشکده‌ها در سراسر دنیا دانشکد‌ه‌ی معماری استرالیا است که به دلیل آموزش‌های منحصربه‌فردی که ارائه می‌دهد، در سطح دنیا شناخته‌ شده است. این دانشکده در آموزش‌های رشته‌ی معماری مانند دیگر رشته‌ها، از بالاترین استانداردهای جهانی بهره می‌برد.

مطالب پیشنهادی مرتبط با مهاجرت رشته معماری

در این مطلب سعی کردیم در مورد مهاجرت رشته معماری و مسائل مرتبط با آن اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم. شاید یکی از مهم‌ترین مسائل مهاجرت، دیدگاه مالی آن باشد. از این‌ رو بسیاری از افراد سعی دارند تا حد امکان شانس خود را برای کشورهای کم‌هزینه‌تر یا حتی رایگان امتحان کنند.

برای اطلاع از موقعیت‌های مهاجرت تحصیلی رایگان، مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید.

باید دقت کرد که مهاجرت تحصیلی به مقاطع دانشگاهی محدود نمی‌شود. بسیاری از افراد هستند که با توجه به شرایطشان از مقاطع پایین‌تر مانند دبیرستان تصمیم به این کار می‌گیرند. دو مطلب زیر به بحث مهاجرت تحصیلی در مقاطع پایین‌تر پرداخته‌اند.

تصمیم‌گیری در مورد مهاجرت تحصیلی سختی‌های خود را دارد. مسلماً هیچ مسیری در زندگی، خوب مطلق نیست. در مطلب زیر مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی و تأثیر آن‌ها بر روی روند شغلی بررسی شده است.

امیدوارم اطلاعات این مطلب براتون مفید واقع شده باشه. توصیه‌ من چه در مسیر مهاجرت رشته معماری، چه در مسیر تحصیلی و شغلی، یادگیری تفکر نقادانه و تلاش و کوشش مداوم در مسیر رؤیاهاتونه.
اگر شما هم تجربه‌ای در مورد مهاجرت رشته معماری دارید، چه مهاجرت تحصیلی و چه کاری، اون رو با ما در میون بگذارید. قطعاً تجربیات هریک از ما می‌تونه برای دیگران مفید و مؤثر باشه.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.