دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان
2.6/5 - (5 امتیاز)

مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان این امکان را برای شما به عنوان یک دانش‌‌­آموز فراهم می‌‌­کند تا زندگی در کشور دیگری را تجربه کنید؛ با فرهنگ‌‌های مختلف آشنا شوید و مهارت زبانی خود را، در حین کسب دانش تقویت کنید.

اما به صورت معمول تصمیم‌‌گیری در این مورد، کار چندان ساده‌ای نیست و مطمئناً سوال‌های زیادی برای شما پیش می‌‌آید.

به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله مهم‌ترین سؤال‌‌های شما را، به صورت کامل و جامع پاسخ دهیم و اصلی‌‌ترین نکات پیرامون آن‌ها را شرح دهیم.

از جمله سوالات پاسخ داده شده شما در ادامه مطلب عبارت‌اند از:

ملاک انتخاب مدرسه مناسب برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

انتخاب محل تحصیل در خارج از کشور تا حد زیادی یک امر سلیقه‌ای و شخصی است. هر فرد می‌تواند متناسب با ترجیحات جغرافیایی خود، علایق آموزشی، بودجه تحصیلی، چارچوب زمانی مد نظر، نمره آیلتس و توانایی‌های زبانی خود، یک کشور و مدرسه مناسب را برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان انتخاب کند.

با این حال 2 نکته مهم وجود دارد که بهتر است در هنگام تصمیم‌گیری برای مهاجرت تحصیلی، آن‌­ها را در نظر بگیرید. از جمله این نکات عبارت‌اند از:

امنیت

همان‌طور که می­‌دانید کشورهای عربی نظیر امارات، قطر، کویت، عمان و … امکانات بسیار زیادی دارند؛ همچنین با ایران فاصله چندانی ندارند. این مسئله باعث شده تا بسیاری از دانش‌آموزان یا خانواده آن‌ها این کشورهای عربی را گزینه مناسبی برای تحصیل در خارج از کشور بدانند؛

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که کشورهای عربی از نظر قانونی هیچ حق و مسئولیتی در مقابل افراد خارجی ندارند؛ لذا در صورت بروز درگیری یا نزاع با یکی از محصلان بومی این کشورها، دادگاه و سیستم قضایی آن‌ها، رفتار عادلانه‌ای با شما به عنوان یک فرد بیگانه در مقابل فرد بومی نخواهد داشت.

این در حالی است که در سیستم قضایی اکثر کشورهای اروپایی، نظیر اتریش، سوئیس و .. قانون، برای تمامی افراد بومی و غیربومی به صورت برابر اجرا می‌شود.

آینده تحصیلی

به صورت معمول کشورهای عربی، هیچ‌گونه فرصتی برای کار یا دریافت اقامت، پس از فارغ‌التحصیلی به دانش‌آموزان خارجی ارائه نمی‌دهند. به همین دلیل به شما توصیه می‌شود که کشورهای اروپایی را برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان انتخاب کنید. زیرا با تحصیل در دبیرستان‌های این کشور مسیر شما برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا نظیر دانشگاه آکسفورد و … هموارتر می‌شود.

از طرف دیگر بعد از فارغ‌التحصیلی تا 6 ماه اجازه اقامت در کشورهای اروپایی، برای یافتن شغل را دارید. بعد از یافتن شغل و 5 سال کار در این کشورها نیز می‌‌توانید اقامت دائم، تابعیت و پاسپورت اروپا را دریافت کنید.

تجربه زندگی در کشور دیگر و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف با مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

بهترین کشور­ها برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

در 5 قاره جهان، مدارس بین‌المللی بسیار زیادی وجود دارد که سالانه دانش‌آموزان خارجی متعددی را پذیرش می‌کنند. این مدارس اکثراً به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شوند و در کنار امکانات آموزشی، خدمات اقامتی نیز ارائه می‌دهند.

در ادامه لیستی از بهترین کشورها را معرفی می‌کنیم که از برترین مدارس دنیا برخوردار هستند. شما می‌توانید متناسب با سلیقه و بودجه خود یکی از این کشورها را انتخاب کنید. این کشورها عبارت‌اند از:

استرالیا

استرالیا یکی از بهترین و جذاب‌ترین کشورهایی است که مدارس و کالج‌های بین‌المللی متعددی دارد. مدارس بین‌المللی این کشور به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شوند و زبان تحصیل در اکثریت آن‌ها انگلیسی است.

 سیستم آموزشی مدارس کشور استرالیا، کیفیت بسیار مطلوبی دارد. لذا با مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان به این کشور و دریافت پذیرش از یکی از مدارس آن، می‌توانید آموزش باکیفیت در یک محیط امن و پر از امکانات را تجربه کنید.

امکانات مدارس استرالیا نیز به صورت معمول شامل امکانات آموزشی، امکانات مسکونی، وعده‌های غذایی، امکانات تفریحی- ورزشی و … می‌شود.

برای اخذ پذیرش و تحصیل در مدارس این کشور نیز، در صورتی که کمتر از 17 سال باشید، احتیاجی به ارائه دادن مدرک زبان ندارید. در صورت داشتن 18 سال سن و مدرک آیلتس 6 نیز می‌توانید یک دوره یک ساله را به عنوان دوره پیش دانشگاهی طی کنید. بعد از آن نیز به صورت مستقیم وارد سال دوم دانشگاه انتخابی خود می‌شوید. در واقع یک سال از تحصیلات عادی در دانشگاه نیز جلوتر می‌روید.

کانادا

کشور کانادا از کیفیت بالای زندگی و یک سیستم آموزشی فوق‌ حرفه‌ای برخوردار است. به همین دلیل در بین دانش‌آموزان به عنوان سرزمین فرصت‌ها شناخته می‌شود. تدریس دروس آموزشی، بر اساس اصول روانشناسی تدریس، باعث شده تا این کشور، به یکی از مناسب‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان تبدیل شود.

در صورتی که علاقه دارید در یک محیط انگلیسی زبان تحصیل کنید، کانادا بهترین انتخاب برای شما است. مزیت اصلی تحصیل در این کشور این است که شما با هر میزان بودجه و شرایطی می‌توانید یک مدرسه باکیفیت انتخاب کنید. به عنوان مثال در کانادا مدارسی یافت می‌شود که هزینه تحصیل در آن‌ها فقط 15 هزار دلار است. با این حال از امکانات آموزشی و رفاهی متعددی چون سیستم آموزشی با کیفیت، باشگاه سوارکاری، استودیو هنر و موسیقی و … برخوردار هستند.

از دیگر مزایای تحصیل در کانادا می‌توان امکان دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان را نام برد. علاوه بر این، به صورت معمول کشور کانادا به والدین دانش‌آموزان خارجی خود، امکان دریافت ویزا و اقامت می‌دهد. لذا این امکان برای شما فراهم می‌شود تا دوران تحصیلی خود را در کنار خانواده بگذرانید.

برای اخذ پذیرش مدارس کانادا نیز معمولا ارائه مدرک زبان الزامی نیست. زیرا دانش‌‌آموزان بعد از تعیین سطح توسط مدرسه یا کالج انتخابی خود پذیرش می‌‌شوند. با این حال توجه کنید که این مسئله متناسب با مدرسه انتخابی می‌تواند متغیر باشد.

سوئیس

سوئیس یکی از کشورهایی است که بسیاری از دانش‌‌آموزان خارجی آرزوی تحصیل در مدارس آن را دارند. زیرا مدارس این کشور علاوه بر کیفیت بالای آموزشی، امنیت و آسایش دانش‌‌آموزان را نیز تضمین می‌‌کنند. همین امر باعث شده تا بسیاری از چهره‌های سرشناس سیاسی و اجتماعی، فرزندان خود را برای تحصیل به سوئیس، به ویژه شهرهای لوزان و ژنو بفرستند.

هزینه تحصیل و زندگی در سوئیس ممکن است گران به نظر برسد اما دانش‌آموزان در مقابل این هزینه، از بهترین امکانات رفاهی ممکن مثل لوکس‌ترین خوابگاه‌ها، بهترین وعده‌های غذایی، امکانات ورزشی متعدد، تجهیزات آزمایشگاهی و هنری و … برخوردار می‌شوند.

این کشور بدون هیچ گونه اغراقی می‌تواند بهترین کشور انتخابی برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان باشد. از شرایط لازم برای تحصیل در مدارس آن نیز تسلط کافی به زبان انگلیسی است. بعد از فارغ‌التحصیلی از مدارس این کشور نیز مدرک دیپلم آمریکایی دریافت می‌کنید.

نکته قابل توجه این است که اگر شما شرایط مهاجرت به کشور سوئیس را ندارید، می‌توانید در یکی از شعب مدارس سوئیس در دبی مشغول به تحصیل شوید. دبی به ایران نزدیک‌تر است و با تحصیل در مدارس سوئیسی این کشور می‌توانید مانند دانش‌آموزان سوئیسی از تمامی امکانات آموزشی و خدماتی این کشور بهره‌مند شوید.

بهترین امکانات آموزشی با مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

فرانسه

فرانسه بزرگ‌ترین کشور عضو اتحادیه شنگن اروپا است. این کشور مدارس دولتی و خصوصی زیادی دارد که سالانه دانش‌آموزان بین‌المللی متعددی را پذیرش می‌کنند. زبان تدریس در مدارس دولتی این کشور، فرانسوی و در مدارس خصوصی آن انگلیسی است.

در صورتی که شما بعد از اتمام سال دوازدهم دوره دبیرستان، در خود این کشور زبان فرانسه را بخوانید، می‌توانید تحصیلات خود را به صورت رایگان در رشته‌هایی چون پزشکی، هنر و علوم اجتماعی ادامه دهید.

 هزینه شرکت در دوره‌های آموزش زبان فرانسه نیز مبلغی در حدود 7 تا 8 هزار یورو در سال است.

علاوه بر این مدارس شبانه‌روزی متعددی نیز در این کشور وجود دارد که می‌توانید بعد از مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان در آن‌ها مشغول به تحصیل شوید. زبان تدریس در این مدارس انگلیسی است. برای اخذ پذیرش در آن‌ها نیز نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارید. فقط کافی است در حد معقولی به این زبان تسلط داشته باشید.

این مدارس شبانه‌روزی، همچنین تمامی امکانات رفاهی اعم از خوابگاه، وعده‌های غذایی، امکانات ورزشی و تفریحی و … را در اختیار شما قرار می‌دهند.

انگلستان

کشور انگلستان از قوی‌ترین سیستم آموزشی دنیا برخوردار است. به همین دلیل در صورتی که قصد دارید برای آینده خود یک سرمایه‌گذاری بزرگ انجام دهید، بهتر است تاپ‌ترین مدارس این کشور را برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان انتخاب کنید.

کشور انگلستان از مدارس دولتی و خصوصی متعددی برخوردار است. در تمامی مدارس آن نیز شرایط مساعدی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی فراهم شده است.

البته به صورت معمول مدارس خصوصی این کشور به صورت شبانه‌روزی اداره می‌شوند و به تمامی امکانات مورد نیاز دانش‌آموزان مجهز شده‌اند.

هزینه تحصیل و زندگی برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

بعد از انتخاب کشور مورد نظر، دومین سوال مهمی که پیش می‌آید، این است که مبلغ شهریه و میزان هزینه تحصیل در مدارس خارج از کشور چه قدر است؟

مبلغ و هزینه زندگی و تحصیل در مدارس خارج از کشور تا حدود زیادی متناسب با کشور انتخابی، نوع مدرسه و … می‌تواند متغیر باشد. هزینه‌های کلی شما به صورت معمول شامل شهریه مدرسه، هزینه تامین مسکن، هزینه خورد و خوراک و … می‌شود.

از طرف دیگر، مدارس برخی کشورها به ویژه مدارسی که به صورت خصوصی و شبانه‌روزی اداره می‌شوند، خدمات خود را به صورت یک پکیج ارائه می‌دهند. بدین صورت که مبلغی به عنوان شهریه تحصیلی از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند و در قبال آن علاوه بر ارائه امکانات آموزشی، مسکن و خورد و خوراک دانش‌آموز را هم تأمین می‌کنند.

در ادامه مبلغ تقریبی مورد نیاز شما برای تحصیل در مدارس برخی کشورها را بیان می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • انگلستان: حداقل 20 هزار پوند
  • استرالیا: حداقل 25 هزار دلار استرالیا
  • کانادا: حداقل 30 هزار دلار کانادا
  • فرانسه: حداقل 35 هزار یورو
  • سوئیس: حداقل 40 هزار فرامک سوئیس

بیشتر بخوانید: بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

برای دریافت پذیرش از مدرسه مورد نظر خود باید به وب سایت رسمی مدرسه انتخابی مراجعه کنید. سپس با ارسال مدارک مورد نیاز درخواست اولیه خود را برای مدرسه ارسال کنید.

به صورت معمول در صورت قبولی، شما یک ایمیل از طرف مدرسه دریافت می‌کنید که در آن مبلغ کلی شهریه مدرسه به صورت سالانه درج شده است. در این صورت شما می‌توانید با پرداخت شهریه یک ترم تحصیلی یا کل شهریه، اقدام به اخذ ویزای تحصیلی و رفتن به کشور مورد نظر کنید.

مدارک مورد نیاز شما برای اخذ ویزای تحصیلی و پذیرش در مدرسه انتخابی به صورت کلی عبارت‌اند از:

  • گذرنامه معتبر
  • اصل تاییدیه پذیرش و کپی آن
  • گواهی تمکن مالی برای اثبات توانایی خود برای زندگی و تحصیل در کشور انتخابی
  • مدارک و ریز نمرات ترجمه شده سه سال آخر تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاه
  • گواهی تاییدیه سلامت پزشکی و واکسیناسیون

برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر درباره مدارک مورد نیاز، شهریه تحصیلی و … در بهترین دبیرستان‌های دولتی دنیا، به وب سایت usnews.com مراجعه کنید. سپس با سرچ کردن نام مدرسه انتخابی اطلاعات لازم را کسب کنید.

مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

بورسیه تحصیلی مقطع دبیرستان

در هنگام تصمیم‌گیری برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان سوال مهم دیگری که پیش می‌آید، این است که ـآیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع وجود دارد؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت: بله؛ اما خیلی کم.

به صورت معمول گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان خیلی سخت است و اکثر کشورها فقط به دانش‌آموزانی که سوابق علمی و هنری درخشانی دارند، بورسیه می‌دهند.

با این حال در ادامه لیستی از بورسیه ی تحصیلی در مقطع دبیرستان را به شما معرفی می‌کنیم تا با درخواست برای آن‌ها شانس خود را امتحان کنید.

  • بورس تحصیلی (Niche No Essay)

مبلغ این بورسیه تحصیلی 2000 دلار است و برای دریافت آن هر ساله تا پایان ماه آگوست مهلت دارید.

  • بورس تحصیلی (A Voice For Cats)

برای دریافت این بورسیه تحصیلی که مبلغ آن 1000 دلار است، تا پایان هر سال میلادی مهلت درخواست دارید. از شرایط لازم برای دریافت آن نیز ارسال یک مقاله 500 کلمه‌ای درباره رفتار صحیح با گربه‌ها و انجام 20 ساعت کار داوطلبانه در زمینه حمایت از حقوق حیوانات است.

  • بورس تحصیلی (Don’t Text and Drive)

مبلغ این نوع بورسیه تحصیلی 1000 دلار است و به دانش‌آموزانی که در کشور آمریکا هستند، تعلق می‌گیرد.  

بهترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

انتخاب رشته تحصیلی، به ویژه زمانی که قصد مهاجرت دارید، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که به عنوان یک دانش‌آموز با آن روبه‌رو می‌شوید.

به صورت معمول برخی از رشته‌های تحصیلی، بازار کار مناسب‌تری در خارج از کشور دارند؛ یا برای پذیرش در آن‌ها سخت‌گیرهای کمتری اعمال می‌شود.

به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم با توجه به رشته دبیرستان خود، مقاله‌های زیر را مطالعه کنید؛ تا بتوانید با آگاهی بهتر و بیشتری، دست به انتخاب رشته برای تحصیل در خارج کشور بزنید.

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین سوالات و مشکلاتی را که در هنگام تصمیم‌گیری برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان با آن مواجه می‌شوید را پاسخ دهیم. در صورتی که در این باره سوال دیگری دارید و یا تجربه گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان را دارید، لطفاً آن را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “مهاجرت تحصیلی در مقطع دبیرستان

  1. صدف گفته:

    سلام ببخشید چگونه دبیرستان مورد نظر خود که دارای بورس تحصیلی برای زیر ۱۸ سال است را پیدا کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.