دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

9 تا از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان
Rate this post

صحبت از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان بیشتر شبیه یک رویای دور است. چون تجربه زندگی و تحصیل در خارج از کشور، برای دانشجویان اتفاقی هیجان‌انگیز وگسترش‌دهندهٔ افق‌های پیش روی آن‌هاست.

یافتن بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی، منجر به آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و رویارویی با دیدگاه‌های متفاوت در دانشگاه‌های بین‌المللی شده و بهترین راه دست یافتن به یک دید وسیع جهانیست.

دیدگاهی که در بازار کار امروز، یک سرمایه بسیار ارزشمند است. به همین دلیل مهاجرت تحصیلی، بزرگترین رویای بخش بزرگی از جامعه است. اما این رویا همواره تحت‌الشعاع هزینه‌های سرسام آور تحصیل در دانشگاه‌های خارجی قرار دارد.

تأمین هزینه‌های بالایی که بسیاری از دانشگاه‌های بین‌المللی دریافت می‌کنند، برای اکثر متقاضیان مقدور نیست.

اعطای وام‌های تحصیلی جهت کاستن فشارهای مالی دانشجویان نیز، صرفاً ایجاد یک فرجه زمانی نه چندان طولانی، برای تأمین تدریجی هزینه‌هاست و تأثیر آنچنانی در کاهش هزینهٔ تحصیل ندارد.

با چنین شرایطی آرزوی تحصیل در خارج از کشور برای اکثر آرزومندانش در حد یک رویای دست‌نیافتنی باقی می‌ماند.

رویایی که به حقیقت می‌پیوندد

اما این پایان ماجرا نیست و ادامه تحصیل در خارج از کشور به صورت رایگان امر چندان دور از دسترسی نیست.

حقیقت شیرین این است که، برخی کشورها «امکان تحصیل رایگان» یا «تحصیل با هزینه اندک» را، برای دانشجویان سایر کشورها نیز فراهم کرده‌‌اند و با وجود آن‌ها ادامه تحصیل در خارج لزوماً نیازمند توان مالی بالا نیست.

ادامه این مقاله پاسخی به این سوال است که ادامه تحصیل در خارج از کشور به صورت رایگان در چه کشورهایی ممکن است؟ و بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان کدام‌اند؟

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان

تقریباً بیست و چهار کشور جهان، آموزش دانشگاهی رایگان یا تقریباً رایگان به شهروندان خود ارائه می‌دهند، که تعداد زیادی از آن‌ها جزء بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان هستند. حتی تعدادی از آن‌ها دانشجویان بین‌المللی را نیز می‌پذیرند.

رایگان بودن آموزش در این دانشگاه‌ها به معنای پایین بودن سطح آموزش در آن‌ها نیست و اکثر دانشگاه‌ها ی ارائه‌کننده چنین دوره‌های رایگان و مقرون به صرفه، جزء دانشگاه‌های مشهور هستند.

علاوه بر این، مدرک اخذ شده از این دانشگاه‌ها از اعتبار زیادی در سطح جهان برخوردار است. با توجه به تنوع مؤسسات برگزارکننده دوره‌های دانشگاهی رایگان و شرایط متفاوت کشورها، انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی رایگان کار آسانی نیست.

اما در این مقاله سعی کرده‌‌ایم برخی از کشورهای فراهم کننده این امکان برای دانشجویان خارجی را به صورت اجمالی معرفی کنیم :

تحصیل رایگان در آلمان

کشور صنعتی و پیشرفته آلمان با ۶.۶٪ نرخ بیکاری جوانان، بعد از جمهوری چک، حداقل نرخ بیکاری جوانان را بین کشورهای اروپایی دارد و در صدر فهرست کشورهایی است که می‌توان بدون هیچ هزینه‌‌ای در آنجا ادامه تحصیل داد.

تقریباً تمام دانشگاه‌های دولتی آن هیچ شهریه‌‌ای دریافت نمی‌کنند. البته مبلغی حدود ۲۰۰ یورو جهت هزینه‌های اداری دانشگاه از دانشجویان اخذ می‌گردد.

بیش از ۴۰ دانشگاه این کشور از بالاترین استاندارد‌های جهانی برخوردار هستند. شرایط خوب اقتصادی و سیستم آموزشی پیشرفته این کشور، آینده خوبی برای فارغ‌التحصیلان آلمان رقم می‌زند. به همین دلیل همواره مورد توجه ویژه متقاضیان مهاجرت تحصیلی رایگان است.

آلمان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی رایگان به ایسلند

ایسلند جزیره‌ایست کم‌جمعیت در شمال اقیانوس اطلس که پایتخت آن «ریکیاویک» شمالی‌ترین پایتخت اروپا به حساب می‌آید. در فصل تابستان شب‌هایی به روشنی روز دارد و طول روزهای زمستانی‌‌اش بیش از ۴ ساعت نیست.

ایسلند دارای نظام آموزشی پیشرفته‌‌ای است و مدارک اخذ شده از دانشگاه‌های آن از اعتبار جهانی برخوردارند. ایسلند می‌تواند از کاندیدا‌های بهترین کشور برای تحصیل رایگان باشد.

هیچکدام از ۷ دانشگاه دولتی ایسلند از دانشجویان بومی و بین‌المللی شهریه‌‌ای دریافت نمی‌کنند. ولی مبلغی حدود ۵۰۰ دلار برای ثبت‌نام اخذ می‌کنند.

دوره‌های اکثر این دانشگاه‌ها به زبان ایسلندی است اما برخی رشته‌ها نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. مدارک آیلتس، تافل و PTE Academic در دانشگاه‌های آن پذیرفته می‌شود و برای تحصیل به زبان رسمی آن نیز داشتن مهارت‌های زبان سطح C۱ یا C۲ لازم است.

دانشگاه‌های ایسلند جز در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، موظف به پذیرش افراد دارای مدرک دیپلم هستند. لازم به ذکر است که مدارک اخذ شده از دانشگاه‌های پزشکی و دندان پزشکی ایسلند مورد تأیید وزارت بهداشت نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین رشته‌های پیراپزشکی برای مهاجرت

هزینه‌های زندگی در این کشور مبلغ قابل توجهیست. تهیه مسکن ماهانه ۶۰۰ الی ۸۰۰ دلار و تأمین خوراک حدود ۴۰۰ دلار برای فرد هزینه دارد.

ایسلند بهترین کشور برای تحصیل رایگان

تحصیل رایگان در فنلاند

فنلاند کشوریست با جغرافیای خاص، که دورتادور آن را جنگل‌ها و کوه‌ها احاطه کرده‌‌اند. زمستان‌هایی سخت با شب‌های بسیار طولانی دارد و تابستان‌هایی گرم که در برخی ماه‌های آن خورشید یک ماه مداوم بر خاک آن می‌تابد. با این خصوصیات فنلاند می‌تواند انتخابی هیجان انگیز برای مهاجرت تحصیلی رایگان باشد.

این کشور ۵.۵ میلون نفری هرساله یکی از رتبه‌های اول تا سوم آزادترین کشورهای جهان است و آمار کمترین فساد اقصادی را به خود اختصاص داده. مردم آن نیز جزء قانون‌مدارترین و باسوادترین کشورهای جهانند.

امکان تحصیل رایگان در این کشور تا سال ۲۰۱۷ برای دانشجویان تمام کشورها فراهم بود. ولی‌ پس از سال ۲۰۱۷ این امر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان دارد. البته فقط برای شهروندان رسمی فنلاند یا افرادی که اقامت دائم آن را دارند و نیز شهروندان اتحادیه اروپا و سوئیس این امکان وجود دارد.

در حال حاضر تحصیل رایگان در مقطع دکتری، برای همه دانشجویان رایگان است. برای شهروندان غیراروپایی نیز، تحصیل رایگان در مقاطع پایین فقط به زبان فنلاندی و گاهاً سوئدی امکان‌پذیر است.

فنلاند بهترین کشور برای تحصیل رایگان

تحصیل رایگان در نروژ

کشور پادشاهی نروژ با جمعیت بالای ۵ میلیون نفر و نرخ بیکاری ۳.۶٪ یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. این کشور جزء کشورهایی است که از بالاترین استانداردهای زندگی برخوردارند.

علیرغم اینکه جزء گران‌ترین کشورها برای زندگی به شمار می‌آید، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور، آن را به یکی از مقاصد دانشجویان بین‌المللی و یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رایگان تبدیل کرده است.

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های نروژ مجبور به یادگیری زبان نروژی نیستند. ولی برای ورود به مقطع لیسانس داشتن نمره آیلتس ۶ و برای مقاطع بالاتر نمره ۶.۵ ضروریست. مدرک تافل و مدرک سطح پیشرفته C۱ نیز مورد قبول این دانشگاه‌ها است.

در مورد مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، هزینه عضویت در اتحادیه دانشجویان به مبلغ حداکثر ۱۰۰ یورو دریافت می‌شود. یکی از جذابیت‌های تحصیل در نروژ اعطای ویزای خانوادگی به دانشجویان است.

مهم‌ترین مسئله‌ای که قبل از سفر به نروژ باید به فکر آن باشید، هزینه‌های زندگی در آن‌جاست. برای اخذ ویزای تحصیلی باید هزینه یک سال زندگی خود را در یکی از بانک‌های این کشور واریز کرده باشید.

نروژ یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان

تحصیل رایگان در جمهوری چک

چک کشوری واقع در قلب اروپاست و طبق معیارهای صلح جهانی یکی از ۱۰ کشور امن جهان محسوب می‌شود. مسافرت و زندگی در این کشور برای همه، فارغ از مذهب و ملیت و حتی جنسیت آن‌ها بدون خطر است.

تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به زبان چک برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است. اما اگر با این زبان آشنایی ندارید نگران نباشید چون اکثر دانشگاه‌های این کشور دوره‌های یک ساله آموزش زبان چکی را برای دانشجویان ارائه می‌کنند. از طرفی تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور با پرداخت هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه امکان‌پذیر است.

فراموش نکنید که اخذ نمره ۶.۵ آیلتس برای دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی، نمره ۶.۵ برای مقطع کارشناسی ارشد و نمره ۷ برای مقطع دکتری ضروریست.

برخی دانشگاه‌های چک از جمله دانشگاه «چارلز» جزء دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران هستند. دو شهر برنو و پراگ که پایتخت این جمهوریست، مهم‌ترین شهرهای دانشگاهی این کشور هستند و به‌واسطۀ داشتن هزینه‌های پایین زندگی، در لیست بهترین شهرهای دانشجویی جهان قرار دارند.

جمهوری چک بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی رایگان

مهاجرت تحصیلی رایگان به یونان

یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و زادگاه بازی‌های المپیک و نقطه شروع فلسفه غرب و دموکراسی است. این کشور از لحاظ اقتصادی و فرصت‌های شغلی در جایگاه قابل توجهی قرار ندارد، اما سهم خوبی از بهترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

در این کشور دوره‌های رایگان دانشگاهی به زبان یونانی برگزار می‌شود و تحصیل دانشجویان غیراروپایی به زبان انگلیسی در این کشور مستلزم پرداخت هزینه است. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارید، حتماً به این نکته توجه کنید که سفارت یونان در اعطای ویزای همراه مختار است و تضمینی در مورد ویزای خانوادگی ارائه نمی‌کند.

مهاجرت تحصیلی به یونان

تحصیل رایگان در ایتالیا

ایتالیا یکی از مهره‌های مهم اقتصادی جهان و رتبه هشتم جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. کشوریست شبه جزیره‌‌ای متشکل از چندین جزیره کوچک که بسیاری از بهترین دانشگاه‌های مطرح جهان در خاک آن قرار دارند.

دانشگاه بولونیا اولین دانشگاه رسمی جهان است که در شهر بولونیای ایتالیا واقع است. این کشور مهد هنر و علوم دانشگاهی بوده و هدف شمار زیادی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی رایگان، از سراسر جهان است.

در سال‌های قبل هرگاه صحبت از بهترین کشور برای تحصیل رایگان می‌شد، ایتالیا جزء گزینه‌های اول بود. برخلاف قبل، امروزه امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های ایتالیا فقط برای نخبگان وجود دارد و سایر متقاضیان ورود به دانشگاه‌های آن فقط با پرداخت شهریه امکان تحصیل دارند.

البته تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی، بر خلاف بسیاری از دانشگاه‌های پولی اروپا مقرون‌به‌صرفه است و هزینه‌های زندگی در آن بر خلاف تصور عموم، آن‌قدرها هم بالا نیست.

شهر‌های رم ومیلان ایتالیا از جمله بهترین شهرهای دانشجویی جهان و به ترتیب دارای رتبه‌های ۶۹ و ۴۶ در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ هستند.

ادامه تحصیل در ایتالیا

بیشتر بخوانید: بهترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟

پاناما یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان

پاناما کشوری امن با جمعیت ۴.۳ میلیون نفر در آمریکای مرکزیست که نرخ جرائم در آن بسیار پایین بوده و تأمین امنیت آن برعهده کشور آمریکاست.

تحصیل در دانشگاهای دولتی پاناما، برای عموم متقاضیان حتی دانشجویان بین‌المللی رایگان است و می‌توان گفت برای تحصیل در خارج از کشور، هیچ کشوری مقرون به صرفه‌تر از پاناما نیست.

دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور به زبان اسپانیایی برگزار می‌شوند. به استثنای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که برخی دوره‌های آن‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دانشجویان خارجی در این کشور ۱۰ الی ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار کردن دارند و برای ثبت‌نام در دانشگاه باید حداقل نمره آیلتس ۶ داشته و در آزمون ورودی دانشگاه نمره کافی کسب کنند.

پاناما بهترین کشور برای تحصیل رایگان

تحصیل رایگان در بلژیک

بلژیک از کشورهای مهم اتحادیه اروپا و از بنیان‌گذاران اصلی آن است. پایتخت آن یعنی بروکسل، مقر اصلی این اتحادیه و جزء بهترین شهرهای دانشجویی جهان در سال ۲۰۲۲ است.

اکثر مردم این کشور به زبان‌های هلندی و فنلاندی و عده‌‌ای نیز به فرانسوی و آلمانی صحبت می‌کنند. قرار داشتن بلژیک در یکی از مهم‌ترین مناطق صنعتی جهان، و به تبع آن برخورداری از اقتصادی فعال و پایدار و نیز داشتن آب‌وهوای معتدل دریایی، آن را به یکی کشورهای محبوب مهاجران سرمایه‌گذار و دانشجویان تبدیل کرده است.

اکثر دانشگاه‌های بلژیک از نظر رتبه‌بندی جهانی در سطح خوبی قرار دارند. تحصیلات در مقاطع بالا در آن، به دو بخش فلامینی (تحصیل به زبان هلندی) و فرانسوی تقسیم می‌شود.

تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک برای دانشجویان بین‌المللی با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه امکان‌پذیر است. علاوه بر آن می‌توان با اخذ بورسیه تحصیلی دولتی یا دانشگاهی از تحصیلات رایگان در بلژیک برخوردار شد.

تحصیل رایگان در بلژیک

معیار انتخاب بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان

آنچه در این مقاله خواندید بررسی اجمالی گزینه‌های مناسب برای مهاجرت تحصیلی رایگان بود. معیار انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی رایگان، با توجه به شرایط و علایق متقاضیان و قوانین کشورها، می تواند برای هرکسی متفاوت باشد. حتی مقطع زمانی اقدام برای مهاجرت نیز در آن تاثیرگذار است.

چرا که قوانین هر کشور و دانشگاه‌های آن با گذر زمان، بسته به میزان تقاضا، شرایط سیاسی و سایر عوامل تغییر می‌کند. توصیه می‌شود در صورت تمایل به مهاجرت تحصیلی، حتماً از طریق موسسات حقوقی فعال و معتبر در زمینه اقدام نمایید.

مطالب مرتبط با مهاجرت تحصیلی

اگر به دنبال بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی هستید و پرداخت هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مطرح دنیا برایتان ممکن است، در مقاله زیر با 5 کشور برتر برای دانشجویان مهاجر آشنا خواهید شد.

امروزه به دلیل افزایش نرخ بیکاری، بسیاری از دانش‌آموزان به خصوص در رشته ریاضی به فکر مهاجرت هستند. برای آشنایی کامل با بهترین رشته‌های ریاضی برای مهاجرت مطلب زیر را از دست ندهید.

اگر علاقمندید از مقطع دیپلم یا فوق دیپلم برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید، در دو مطلب زیر اطلاعات جامعی برایتان نوشته شده است.

سوالات متداول

آیا تحصیل رایگان در این دانشگاه‌ها برای همه ممکن است؟

بله، برخی از این کشورها تحصیلات کاملاً رایگان برای تمام دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کنند، برخی نیز خدمات آموزشی را برای دانشجویان بومی خود و اتحادیه اروپا به صورت رایگان، و برای دانشجویان سایر کشور‌ها با هزینه‌های بسیار کم و مقرون‌به‌صرفه مهیا کرده‌اند.

در دانشگاه‌های با شهریه رایگان به چه زبان‌هایی تدریس می‌شود؟

در اکثر موارد، با اینکه تحصیلات رایگان برای تمام دانشجویان در دسترس است، اما این دوره‌ها فقط به زبان رسمی آن کشور تدریس می‌شوند. دوره‌هایی نیز که برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

چه کشورهایی امکان تحصیل رایگان به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند؟

در بیشتر دانشگاه‌های دولتی کشور‌های آلمان، استرالیا، فنلاند، ایسلند، پاناما و نروژ امکان تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم است.

تحصیل رایگان به زبان‌های غیر از انگلیسی نیز ممکن است؟

بله، دوره‌های ارائه شده در این کشورها، به زبان رسمی کشورهای مذکور رایگان است ولی در برخی موارد تحصیل به زبان‌های بین‌المللی شامل هزینه است.

شرایط ورود به دانشگاه‌های خارجی با مدرک دیپلم چگونه است؟

اگر بعد از اخذ دیپلم خود قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، می‌توانید کشورهایی که زبانی غیر از انگلیسی دارند را انتخاب کنید. مانند آلمان، نروژ و ایتالیا. برای تحصیل رایگان در این کشور‌ها کسب سطح C ۱ زبان کشور مقصد ضرورت دارد، علاوه بر آن باید معدل نمراتتان کمتر از ۱۸ نباشد.

زندگی را به اشتراک بگذاریم. مطمئنا رویای ادامه تحصیل رایگان در خارج از کشور، بخش بزرگی از زندگی افراد زیادی را تشکیل دهد. با به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیاتتان، می‌توانید در هموار کردن مسیر دانش آموزان و دانشجویان کشور عزیزمان و تعالی جامعه خود سهیم باشید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “9 تا از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.