دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

هرآنچه که برای مهاجرت کاری در رشته معماری نیاز دارید

یک زوج جوان در حال مهاجرت رشته کاری معماری
5/5 - (1 امتیاز)

مهاجرت به‌خودی‌خود تصمیم مهم و سختی است، تبریک می‌گم بهتون بابت داشتن این جرأت. حالا انتخاب این‌که به عنوان یک معمار به کجا مهاجرت کنیم، تصمیم به مراتب مهم‌تر و سخت‌تری است.
ولی نگران نباشید، ما در این تصمیم‌‌گیری مهم در کنار شما هستیم. در مورد مهم‌ترین مسائل در رابطه با مهاجرت کاری رشته معماری ، کلی تحلیل و بررسی و بحث کرده‌ایم. مطمئن باشید بعد خوندن این مقاله، همه تب‌ها برای انتخاب « بهترین کشور برای کار در رشته معماری » رو خواهید بست.

اول 10 کشور برتر در رشته معماری رو به صورت اصولی و علمی با هم مقایسه کرده‌ایم. سپس هر اقدامی که لازم هست تا به مقصد مورد نظرتون برسید رو براتون تشریح کرده‌ایم.

هشدار! این مقاله به صورت علمی بررسی شده و جزؤ مقالات زرد نیست. لطفاً از کنار جدول‌ها و داده‌ها به سادگی و با سرعت نور! عبور نکنید.

آن‌چه در این مقاله خواهیم خواند:

  1. پارامتر‌های تاثیر‌گذار در تصمیم‌گیری برای مهاجرت
  2. مقایسه بهترین کشور ها برای کار در رشته معماری
  3. تصمیمم رو گرفتم! از کجا شروع کنم؟

1. پارامتر‌‌های تاثیرگذار در تصمیم‌گیری برای مهاجرت

دوست من شمایی که در حال خوندن این مقاله هستید، یا تصمیم خودتون برای مهاجرت رو گرفتید یا در حال جمع‌آوری اطلاعات برای تصمیم‌گیری هستید.

در هر دو صورت، بهتر هست بدونید که ما معمولاً به صورت نا‌خود‌آگاه (یا خود‌آگاه) برای تأمین بهتر نیاز‌هایمان اقدام به مهاجرت می‌کنیم.

نیازهای فیزیولوژیک (مانند آب، غذا، سرپناه)، نیاز به امنیت (مانند امنیت شغلی)، نیاز‌های مربوط به «احترام به خود» (مانند عزت نفس) و نیاز به خود‌شکوفایی، از مهترین نیاز‌های انسانی هستند، که نحوه تأمین این نیازها در تصمیم‌گیری ما نقش مهمی دارند. اگر به خود‌شناسی علاقه‌مند هستید خوندن این مقاله در مورد سلسله نیاز‌های انسان رو توصیه می‌کنم.

بنابر‌این برای تصمیم‌گیری درست‌تر شما، ما در این مقاله معیار‌های زیر (که ارتباط مستقیم با نحوه تأمین نیاز‌های ذکر شده، دارند) رو مورد بررسی قرار می‌دیم:

  • در‌آمد (و نسبت در‌آمد به هزینه)
  • ساعت کار در هفته
  • امنیت شغلی
  • موقعیت و جایگاه شغلی و اجتماعی

2. بهترین کشور برای مهاجرت کاری رشته معماری

نقشه کره زمین - بهترین کشور برای کار در رشته معماری در مهاجرت کاری رشته معماری

اجازه بدین همین اول کار صادقانه بهتون بگم که بهترین کشور برای کار در رشته معماری وجود نداره! چرا؟ اولاً برای‌ اینکه هیچ مرجع قابل قبولی این رده‌بندی مد‌نظر ما رو انجام نداده، و هر‌آنچه‌ که تو اینترنت و سایت‌های مختلف ممکن هست ببینید، هیچ منبع موثقی ندارن. ثانیاً بهترین کشور برای هر شخص با توجه به اولویت‌های او مشخص می‌شه.

ولی این به این معنی نیست که مقایسه‌ای نمی‌تونیم انجام بدیم. ما تو لیستی که براتون آماده کردیم، 10 تا کشور پر تکرار تو سایت‌های مختلف رو به صورت جامع بررسی کردیم.

بهترین کشور برای کار در رشته معماری

  • ایالات‌متحده‌آمریکا
  • سوئیس
  • استرالیا
  • کانادا
  • انگلستان
  • نروژ
  • ژاپن
  • امارات‌متحده‌عربی
  • هندوستان
  • سنگاپور

هر‌چند کشورهای چین، قطر، ایتالیا، هلند، عربستان، ایرلند، لهستان، فرانسه، اسپانیا و آلمان، هم جزؤ مقاصد مهم مهاجرت کاری رشته معماری هستند، برای اینکه لیست‌مون طولانی نشه به بررسی 10 کشور اولی که تو اینترنت و سایت‌های مختلف داخلی و خارجی بیشتر تکرار شده، بسنده می‌کنیم.

جدول مقایسه پارامترهای مورد اندازه‌گیری در بررسی بهترین کشور برای کار در رشته معماری بر مبنای میانگین جهان

ردیفکشورمیانگین حقوق سالانه معماران (USD)برابری قدرت خرید جامعهبرابری قدرت خرید معمارانرتبه امنیت شغلیساعت کار هفتگیمهاجر‌پذیری
1آمریکا96,965109.5212.67377.27
2سوئیس122,945119.52071357.21
3استرالیا87,246107.3205.35297.98
4کانادا75,67495.11948368
5انگلستان67,77891.71866336.61
6نروژ85,86888.41842347.73
7ژاپن64,43787.3181.83376.42
8امارات76,03691.6165.810485.79
9هندوستان16,11754.3129.89404.9
10سنگاپور72,84989111.74435.21
11ایران؟22.7؟1144(3.95)

جدول مقایسه پارامتر برابری‌ قدرت‌ خرید در بررسی بهترین کشور برای کار در رشته معماری بر مبنای میانگین جامعه آمریکا

ردیفکشوربرابری‌قدرت‌خرید جامعهبرابری‌قدرت‌خرید معماران
1آمریکا100194.2
2سوئیس109.1189
3استرالیا98187.5
4کانادا86.9177.2
5انگلستان83.7169.9
6نروژ80.7168
7ژاپن79.7166
8امارات83.7151.4
9هندوستان49.9118.5
10سنگاپور81.3102
11ایران20.7؟

یه کم در مورد جدول بیشتر توضیح بده، من کامل متوجه نشدم:

چشم! تو این بخش سعی کردم تا حد امکان توضیحات بیشتری هم در مورد پارامتر‌ها و هم نحوه محاسبه آن‌ها و هم اینکه از چه منابعی استفاده شده بدم، تا بتونید بیشترین استفاده رو از جدول ببرید.

الف- میانگین حقوق سالانه معماران:

داده‌های این پارامتر بر اساس نظر‌سنجی پیوسته‌ای که از معماران در کشور‌ها و شهر‌های مختلف جهان توسط SalaryExpert صورت می‌گیره، به دست اومده. با مراجعه به این سایت کلی اطلاعات مفید دیگه هم می‌تونید کسب کنید، مثلاً این‌که معماران تو کدوم شهر‌ها درآمد بالاتری دارند.

ب- برابری‌ قدرت‌ خرید:

صرف این‌که معماران تو کدوم کشور حقوق بیشتری دارند نمی‌تونه مبنای مقایسه باشه، چرا؟ چون ممکنه هزینه‌ها هم تو اون کشور بیشتر باشه. شاخص برابری‌ قدرت‌ خرید، قدرت خرید مصرف‌کنندگان در کشور‌های مختلف رو نشون می‌ده، یا به عبارت بهتر توانایی خرید عموم مردم در نقاط مختلف دنیا برای یک سبد کالای مشخص. هر چقدر شاخص برابری‌ قدرت‌ خرید در یک کشور بیشتر باشد، بیان‌گر قدرت اقتصادی بالاتر، رفاه بیشتر مردم، و بهره‌وری بیشتر در آن کشور است.

اگر نیازمند اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید می‌تونید به این لینک مراجعه کنید.

ما در این مقاله برای داده‌های این شاخص از سایت NUMBEO به عنوان مرجع استفاده کردیم. (چون با توجه به اینکه هزینه سوخت و اجاره خانه را هم در “سبد‌کالا‌ی استاندارد” لحاظ کرده، نتایج ملموس‌تری ارائه می‌ده.)

و اینکه چرا از دو تا جدول استفاده کردیم، به این دلیل هست که جدول اول بر اساس میانگین جهان هست و بیشتر جنبه آماری داره. ولی جدول دوم بر اساس میانگین جامعه آمریکا نرمال شده تا بتونیم از داده‌ها حس بگیریم. اینطوری متوجه میشیم که مثلاً ما در ایران با برابری قدرت خرید 20.7 نسبت به آمریکا، تقریباً 80٪ قدرت خرید کمتری نسبت به جامعه آمریکا داریم. امیدوارم خیلی پیچیده نگفته باشم 😀

پ- برابری‌ قدرت‌ خرید معماران:

برای این شاخص هم دوباره از سایت NUMBEO استفاده کردیم (چون حقوق رو پس از کسر مالیات اعمال کرده، یعنی خالص دریافتی). برای محاسبه این شاخص، میانگین حقوق معماران و میانگین حقوق کل جامعه در آن کشور با هم مقایسه شده.

ت- امنیت شغلی:

متأسفانه در زمان نوشتن این مقاله، این پارامتر کمّی نشده بود و پس از کلی تحقیق، شاخصی پیدا نکردم. البته می‌دونیم که امنیت شغلی بیشتر از اینکه مربوط به داده‌های اقتصادی و جمعیتی باشه، به توانائی‌های ما و توسعه مهارت‌هامون تو زمینه کاری‌مون مربوط هست.

ولی حالا برای اینکه بتونم کمکی بکنم، شاخص‌های کلی اقتصادی و جمعیتی این 10 کشور و ایران رو با هم مقایسه کردم، در نتیجه این رتبه‌بندی به دست اومد. تأکید میکنم که این رتبه‌بندی هیچ‌گونه مبنای علمی نداره و فقط نظر شخصی نویسنده هست، هرچند این روش رو برای 10 کشور با توجه به داده‌های سال 2012 انجام دادم و با تقریب خوبی جواب داد.

ث- ساعت کاری هفتگی:

برای داده‌های این پارامتر هم از سایت World Population Review استفاده کردیم، هرچند معماران با توجه به گرایش کاری و ماهیت شغلشون می‌تونند بیشتر هم کار کنند که بالطبع منابع مالی بیشتری هم کسب می‌کنند.
ولی ما همه اطلاعات این مقاله رو بر اساس میانگین و استاندارد کشور مقصد بررسی کردیم.

ج- مهاجر‌پذیری:

این پارامتر جزؤ یکی از مهمترین عوامل تصمیم‌گیری هست که من کمتر جایی دیدم بهش اشاره بشه. خب ما ربات یا ماشین نیستیم که فقط بریم سر کار و پول در‌بیاریم، بالاخره جایی که برای زندگی مهاجرت می‌کنیم با افراد و جامعه در ارتباط هستیم. برای اندازه‌گیری این پارامتر شاخص MIPEX اطلاعات و تعاریف قابل قبولی رو لحاظ کرده. خالی از لطف نیست اگر به سایت این شاخص سر بزنید و ببینید چه‌ چیزها‌یی براشون مهم بوده و مبنای محاسبه این شاخص چیه.

ما برای داده‌های استفاده شده در این مقاله از تحقیق مؤسسه GALLUP استفاده کردیم. لازم به ذکر هست که بیشترین عدد ممکن برای این شاخص 9 هست. خیلی برام جالب بود که نمره ایران تو این شاخص (3.95) هم چنگی به دل نمی‌زد.

تبصره – تقاضا برای شغل معماری:

تقاضا برای شغل معماری پارامتر مهم دیگری هست، ولی با توجه به این‌که داده‌های مربوط به اشتغال (شاخه معماری) برای همه کشور‌ها موجود نیست، نتونستیم مقایسه‌ای انجام بدیم.

تبصره دوم

متاسفانه در کشور ایران از کمبود داده رنج می‌بریم (در کنار خیلی رنج‌های دیگه)، از یک طرف به خاطر تحریم‌ها، از طرف دیگه داده‌های مرکز آمار ایران در مقایسه با بقیه کشور‌های جهان، به راحتی در دسترس نیستن (یا شاید وجود ندارند!). به خاطر همین کمبودِ داده‌های موثق مربوط به ایران، در جدول به جای عدد، از علامت سوال (؟) استفاده کردیم.

3. برای مهاجرت کاری رشته معماری از کجا شروع کنم؟

خب تا اینجا 10 تا از بهترین کشور‌ها برای مهاجرت کاری رشته معماری رو به کامل‌ترین صورت ممکن بررسی و مقایسه کردیم. طبیعتاً می‌تونستیم پارامتر‌های دیگه‌ای هم در نظر بگیریم، ولی به‌نظر می‌رسه که همین پارامتر‌ها هم تا حد زیادی به تصمیم‌گیریمون کمک می‌کنه.

امیدوارم مطالبی که تا اینجا خوندین بتونه شما رو در انتخاب کشور مقصدتون یاری کنه. حالا اگر کاندید اصلی رو انتخاب کردید و قصد اقدام دارید، می‌تونید بر اساس ترتیبی که در زیر اومده پیش برید:

  • پیش‌نیاز‌ها و مدارک مورد نیاز
  • گرفتن ویزا
  • اقدام برای کاریابی
  • اجاره مسکن
  • شروع ماجراجویی!

پیش‌نیاز‌ها و مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کاری رشته معماری

هر کشور برای خودش قوانین و پیش‌نیاز‌های خاصی داره. من سعی کردم در جدول زیر لینک کامل‌ترین مدارک مورد نیاز و مورد تایید دولت اون کشور رو گرد‌آوری کنم.

جدول لینک مدارک و پیش‌نیاز‌های کار در رشته معماری

ردیفکشورلینک پیش‌نیاز‌ها
1آمریکاNational Council of Architectural Registration Boards
2سوئیسFederal Department of Economic Affairs, Education and Reseach EAER
و Architects’ Council of Europe
3استرالیاArchitects Accreditation Council of Australia
4کاناداCANADIAN ARCHITECTURAL CERTIFICATION BOARD
5انگلستانArchitects Registration Board
6نروژArchitects’ Council of Europe
7ژاپنKENCHIKUSHI LAW IN JAPAN
و APEC Architect Project Monitoring Committee, Japan
8اماراتDubai Municipality Approvals
9هندوستانCouncil of Architecture
10سنگاپورBoard of Architects Singapore

دوست من در خصوص کشور هندوستان و امارات به این لینک‌ها اکتفا نکنید و از گوگل بیشتر کمک بگیرید. می‌تونید از عبارت “can a foreign architects work in …” استفاده کنید.

اقدام برای ویزا

شرایط و روال گرفتن ویزا برای هر کشور نیز متفاوت هست. در جدول زیر لینک سایت مهاجرت هر کشور به تفکیک اومده، که مدارک مورد نیاز و شرایط و روال گرفتن ویزا رو توضیح دادند، همونجا هم می‌تونید به صورت آنلاین فرم تقاضا برای ویزا رو پر کنید.

همچنین سایت VisaGuide اطلاعات بسیار کاملی از انواع ویزا، برای تمامی کشور‌ها و شرایط گرفتن ویزا رو به صورت مبسوط توضیح داده.

لینک سایت‌های مهاجرت و اقامت 10 کشور برتر برای کار در رشته معماری جهت اقدام برای ویزا

ردیفکشورلینک سایت مهاجرت
1آمریکاU.S. DEPARTMENT of STATE — BUREAU of CONSULAR AFFAIRS
2سوئیسFederal Department of Justice and Police
3استرالیاDepartment of Home Affairs – Immigration and citizenship
4کاناداImmigration and citizenship department
5انگلستانGovernment Digital Service (GDS)
6نروژThe Norwegian Directorate of Immigration (UDI)
7ژاپنMinistry of Foreign Affairs of Japan
8اماراتGeneral Directorate of Residency and Foreigners Affairs – Dubai
9هندوستانBureau of Immigration
10سنگاپورMINISTRY OF MANPOWER

با توجه به اینکه کشور آمریکا در ایران سفارتی ندارد، میتونید برای مصاحبه به سفارت آمریکا در کشور‌های امارات، ترکیه یا گرجستان مراجعه کنید.

البته باید در نظر بگیریم که به خاطر شرایط کشور ایران و موضوع تحریم‌ها، گرفتن ویزا برای ایرانیان به این سادگی‌ها نیست. شرکت‌های زیادی وجود دارن که به صورت تخصصی تو این زمینه کمک‌تون می‌کنند. برای پیدا کردن این شرکت‌ها باز هم از گوگل کمک بگیرید. 😉

اقدام برای کاریابی

قبل از هر‌چیزی باید یک رزومه خوب برای معرفی خودتون بنویسید. اگر رزومه ننوشتید، یا رزومه‌تون قدیمی است، پیشنهاد می‌کنم مقاله”معرفی بهترین رزومه ساز” را بخونید.

Linkedin هم یک شبکه اجتماعی بین‌المللی مخصوص مشاغل و کسب و کار‌هاست، اگر پروفایل لینکدین ندارین اکیداً توصیه می‌کنم پروفایل خودتون رو تکمیل کنید. در ضمن برای پیدا کردن شغل خیلی می‌تونه کمکتون کنه.

سپس با توجه به مهارت‌ها و علاقه‌تون باید دنبال کار بگردین، از کجا؟ ده‌ها سایت کاریابی مختلف برای هر کشور وجود داره که من چند تاشو تو جدول زیر براتون میذارم، ولی اینجا باید خلاق باشید و اگر دنبال کار خوب می‌گردین به هر سایتی سر بزنید. اینم یکی از کلید واژه‌ها “architect job vacancy in …”


Linkedin هم فراموش نکنید!

لینک چند نمونه از سایت‌های کاریابی برای رشته معماری

ردیفکشورسایت کاریابی
1آمریکاArchinect
2سوئیسGrabJobs
3استرالیاCO-architecture
4کاناداIndeed
5انگلستانdezeenJobs
6نروژJobbnorge
NAV
7ژاپنCareerCross
8اماراتnaukriGulf
9هندوستانIndeed
10سنگاپورJobStreet

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن رزومه در لینکدین | دانلود چک لیست رایگان

اقدام برای اجاره مسکن

اگر تا این‌جا همه چیز خوب پیش رفته باشه و موافقت‌های اولیه برای شغلتون رو به دست آورده باشید، باید کم‌کم به فکر مسکن باشید. برای مسکن هم صد‌ها سایت بین‌المللی و محلی برای هر کشور وجود داره که باز هم گوگل خیلی می‌تونه کمکتون کنه. من هم چند تا سایت در جدول زیر براتون آماده کردم.

چند نمونه سایت اجاره مسکن

ردیفکشورسایت اجاره مسکن
1آمریکاzumper
2سوئیسImmoScout24
3استرالیاRent.com.au
4کاناداRentals
5انگلستانRightMove
6نروژFinn
7ژاپنHousingJapan
8اماراتPropertyFinder
9هندوستانOlx
10سنگاپورPropertyGuru

شروع ماجراجویی!

این قسمت توسط شما خواننده عزیز نوشته خواهد شد! ما هم دعاتون می‌کنیم.

حرف‌هایی که هر کسی بهتون نمیگه!

اگر بخواهم باهاتون صادق باشم زندگی هیچ کجای این کره خاکی بدون مشکلات و دغدغه نخواهد بود. شما با مهاجرت کردن باید قبول کنید که در قبال چیزی که به دست می‌آورید، چیزی از دست خواهید داد، و این بده‌بستان در مورد هر کسی متفاوت است. بیشترین گلایه‌ای که من از دوستان خودم که مهاجرت کرده‌اند شنیده‌ام، تفاوت فرهنگی هست.

برای هر کسی که درگیر با تصمیم‌گیری برای مهاجرت هست، پیشنهاد می‌کنم این ویدئوی 6 دقیقه‌ای از محمد‌رضا شعبانعلی رو حتماً ببینه، و بعدش بشینه یه نیم ساعت با خودش خلوت کنه!

در نهایت امیدوارم بهترین تصمیم رو با توجه به شرایط‌تون بگیرید و برای همه خواننده‌های عزیز آرزوی موفقیت و شادکامی دارم (آخرش شبیه نامه خداحافظی شد :D)

مطالب پیشنهادی دیگر

خب مقاله ما در رابطه با مهاجرت کاری رشته معماری عملاً اینجا تموم شد. ولی مقاله‌های زیر هم ممکنه به درد‌تون بخوره.

1- اگه می‌خواهید برای کار‌یابی در شرکت‌های خارجی، نحوه نوشتن درست رزومه، و نحوه کار با سایت‌های کاریابی اطلاعات بیشتری داشته باشید، مقاله زیر می‌تونه خیلی کمک‌تون کنه.

2- برای مهاجرت به هر کشوری، در کمترین حالت باید زبان انگلیسی را بلد باشیم. هرچند یاد گرفتن زبان کشور مقصد اولویت بیشتری دارد.

ولی حالا اگر به هر دلیلی ترجیح میدین اول زبان انگلیسی‌تون رو تقویت کنید، در صفحه‌ای که لینکش رو پایین براتون گذاشتم لیستی از همه مقالات “سایت کارنکن” در رابطه با زبان انگلیسی با دسته‌بندی مرتب وجود داره. مخصوصاً ستون سوم!

اگر سوالی در مورد هر یک از مراحل داشتید، می‌تونید در کامنت برامون بنویسد. در حد توان راهنمایی‌تون خواهیم کرد.
از دوستانی هم که تجربه مهاجرت داشتند، خواهش می‌کنم از تجربیاتشون برامون بنویسند تا هم محتوامون پر‌بار‌تر بشه و هم سایر خواننده‌های عزیز بتونند استفاده کنند.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “هرآنچه که برای مهاجرت کاری در رشته معماری نیاز دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.