رهایی از سردرگمی شغلی با دوره جامع طراحی مسیر شغلی

05cd561c30ce09371833d5f2a171bd66_1200x628__1___1_-removebg-preview

مدیریت زمان به پیشنهاد پادکست

پادکست مدیریت زمان
1.2/5 - (9 امتیاز)

پادکست مدیریت زمان برای من از اینجا شروع شد:

یک فهرست بلند بالا از کارهایی که باید در مدت زمان کوتاهی انجام شوند، عقربه‌های ساعت که به سرعت در حال حرکتند و ذهنی آشفته که مدام کمبود وقت را یادآوری می‌کند.

مثل این است که به اسارت زمان در‌آمده‌ایم و برده‌ای هستیم که هر چه بیشتر تلاش ‌می‌کند همچنان کوهی از وظایف و کارهاست که با قدرت تمام، خودنمایی می‌کند.

در چنین شرایطی به دنبال راه حل به هر طرف که می‌رویم با یک عبارت رو‌به‌رو می‌شویم: مدیریت زمان

راهکاری که من برای رهایی از بردگی زمان یافته‌ام، پادکست مدیریت ذهن و زمان است.

پیش از شروع بحث، نگاهی کنیم به سرفصل مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

آیا به مدیریت زمان نیاز دارم؟

پاسخ به این سؤال را با یک جمله‌ی کلیشه‌ای شروع می‌کنم:

«وقت طلاست».

حالا با من همراه شوید تا داستانی که با شنیدن این جمله در ذهنم مرور می‌شود را برای شما تعریف کنم:

زمان یک گنج ارزشمند است که در جایی پنهان شده و ما برای پیدا کردن این گنج کمیاب، نیاز به یک نقشه داریم.

نقشه راه در مدیریت زمان

«مدیریت زمان»، همان نقشه راه برای رسیدن به این گنج پرارزش است.

ما در استفاده از گنج زمان تنها نیستیم بلکه شرکایی داریم که باید رضایت آنها را هم جلب کنیم. اما این شرکا که هستند؟

  1. وظایف شغلی
  2. امور خانوادگی
  3. برنامه‌های شخصی
  4. سرگرمی‌ها

با کمک مدیریت زمان یا همان نقشه رسیدن به گنج و با برنامه‌ریزی و کنترل وقت می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین استرس، وظایفمان را به بهترین شکل انجام دهیم.

ناگفته پیداست که این یک بازی برد – برد است. به این معنی که هم وقت کافی برای وظایف و نقش‌هایمان در زندگی، و هم فرصت بیشتری برای پرداختن به علائق و سرگرمی‌هایمان داریم.

به قول زیگ زیگلار نویسنده و فروشنده امریکایی:

مشکل، کمبود وقت نیست؛ مشکل، نداشتن مسیری برای حرکت است. هیچ کس بیشتر از 24 ساعت وقت ندارد.

مدیریت زمان در قالب پادکست

در این بخش به دو سؤال پاسخ می‌دهیم:

1- پادکست چیست؟

تکنولوژی، راه ما در رسیدن به نسخه‌ی بهتری از خودمان را هموار کرده است. گوشی‌های موبایل، رایج‌ترین شکل تکنولوژی و یک عضو جدایی‌ناپذیر برای اغلب ماست.

هر کدام از ما بسته به نیاز و سبک زندگی‌مان، اپلیکیشن‌های مختلفی را روی گوشی موبایل خود نصب می‌کنیم. از پیام‌رسان‌ها تا شبکه‌های اجتماعی، ابزار جستجو مثل گوگل کروم یا یک اپ پرداخت بانکی.

گاهی اوقات هم از گوشی موبایل برای گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه‌مان استفاده می‌کنیم.

اما آیا ابزاری وجود دارد که از طریق موبایل بتوان چیزی به غیر از موزیک شنید؟

خوشبختانه پاسخ، مثبت است: نصب یک اپلیکشن پادگیر برای گوش دادن به پادکست.

بیشتر بخوانید: بهترین پلیر پادکست | از شنیدن لذت ببرید.

پادکست، محتوای شنیداری رایگانی است که به صورت دنباله‌دار حول موضوعی خاص تولید می‌شود.

پادکست مدیریت ذهن و زمان یکی از پرمخاطب‌ترین پادکست‌هاست که مطالب سخت کتاب‌های مدیریت زمان را به زبانی ساده بیان می‌کند.

اگر می‌خواهید با معنی دقیق پادکست و بهترین پادکست‌های فارسی آشنا شوید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنم:

2- آیا پادکست همان فایل صوتی است؟

به مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی با امکان دانلود یا شنیدن به صورت آنلاین، پادکست می‌گویند.

مطلب زیر، تفاوت فایل صوتی و پادکست را به خوبی شرح داده است:

البنه که اخیراً اغلب پادکسترها، نسخه ویدئویی پادکست‌های خود را در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و اینستاگرام منتشر می‌کنند که به آنها ویدئوکست هم گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام پادکست‌ محبوب دل‌هاست؟ | بهترین پادکست های فارسی

پادکست مدیریت زمان از چه می‌گوید؟

پادکست مدیریت ذهن و زمان، به سه موضوع می‌پردازد:

1- اشتباهات ما در مدیریت زمان

2- تکنیک‌های مدیریت زمان به روایت پادکست مدیریت ذهن و زمان

3- مدیریت زمان برای اهداف خاص

برای ورود به دنیای پادکست مدیریت زمان آماده‌اید؟

1- اشتباهات ما در مدیریت زمان

پس از آشنایی با مفهوم مدیریت زمان، وقت آن رسیده که برای به دست گرفتن افسار زمان، اشتباهات مرسوم در فرآیند مدیریت زمان را بشناسیم.

منبع من در بررسی اشتباهات در مدیریت زمان، مجموعه فایل‌های صوتی دوره مدیریت زمان وب‌سایت متمم است. برای دسترسی به این فایل‌های صوتی، روی لینک زیر کلیک کنید:

برای آشنایی بهتر با فضای این مجموعه فایل صوتی، نگاهی می‌کنیم به مهم‌ترین نکات مطرح شده در آن:

اشتباه اول: کمتر بخواب تا وقت بیشتری برای انجام کارهایت داشته باشی!

یکی از معدود چیزهایی که در این دنیا به صورت عادلانه تقسیم شده، زمان است. یک روز برای همه‌ی ما 24 ساعت است.

اغلب ما در یک شبانه‌روز با این موارد سر و کار داریم:

  • وظایف شغلی
  • خانواده و ارتباطات اجتماعی
  • اوقات فراغت
  • خواب
  • امور متفرقه
تقسیم زمانی در پادکست مدیریت ذهن و زمان

ساده‌ترین راهی که برای حل مشکل کمبود وقت به ذهنمان می‌رسد، کم کردن از ساعت خواب و افزودن به ساعات بیداری است.

اما یک نکته‌ی مهم را فراموش کرده‌ایم:

فردی که کنترلی روی 16 ساعت زمان بیداری‌اش ندارد، طبیعتاً برای 20 ساعت بیدار بودن هم برنامه‌ی مفیدی نخواهد داشت.

پس بهتر است به جای کم کردن از ساعت خواب، راهی برای مدیریت اوقات بیداری‌مان پیدا کنیم.

اشتباه دوم: عدم تنظیم فهرست برای انجام کارها

اشتباه بعدی در مدیریت زمان، اعتماد بیش از حد به حافظه‌ است. به جای اینکه وظایف و کارهایی را که در طول روز باید انجام دهیم، روی کاغذ یا نوت گوشی موبایل‌ بنویسیم؛ آنها را به ذهن می‌سپاریم. نتیجه، یک کشمکش ذهنی دائمی برای فراموش نکردن آن‌هاست.

با یک مثال، بیشتر توضیح می‌دهم:

فرض کنید در حال یادگیری زبان انگلیسی و کار روی مهارت لیسینیگ خود هستید. بعد از کمی تحقیق، متوجه شده‌اید که ارزان‌ترین منبع در دسترس برای این مهارت، استفاده از پادکست آموزش زبان انگلیسی است.

حالا اگر به جای ثبت این کار در فهرست وظایف، آ‌ن‌را به ذهن بسپارید، در طول روز، مدام بخشی از ذهن برای جلوگیری از فراموشی در حال مرور آن است.

کاری که باید انجام شود را روی کاغد بیاورید، تا از ذهن خارج شود.

اشتباه سوم: نوشتن فهرست بلندبالا

نقطه مقابل عدم تهیه فهرستی از کارها، نوشتن یک فهرست بلندبالاست. منظور از تهیه فهرست، نوشتن کارهایی است که باید زمان زیادی را به انجام آن‌ها اختصاص داد.

کاری که زمان کمی از ما می‌گیرد را در همان لحظه انجام دهید. هر چه فهرست وظایف کوتاه‌تر، اضطراب کمتر.

اشتباه چهارم: استفاده از ابزار مختلف در مدیریت زمان

یکی دیگر از اشتباهاتی که پادکست مدیریت زمان به آن اشاره می‌کند، حرص و طمع در استفاده از ابزار در دسترس برای مدیریت زمان است.

همزمان یک پلنر می‌خریم، یک اپ مدیریت زمان هم روی گوشی نصب کرده و یک نرم‌افزار هم روی کامپیوتر دانلود می‌کنیم. با این همه ابزار مدیریت زمان، فقط ذهن آشفته‌تر از قبل می‌شود.

به عقیده‌ی من بهترین ابزار برای ثبت برنامه‌هایمان آن چیزی است که احساس بهتری در ما ایجاد می‌کند. شاید یک دفترچه‌ی ساده مناسب‌ترین انتخاب باشد.

اشتباه پنجم: انجام همزمان چند کار

سؤال: تا به حال دو هندوانه را با یک دست بلند کرده‌اید؟

جواب: افرادی که چند کار را همزمان انجام می‌دهند.

موازی‌کاری به معنای استفاده‌ی بهتر از زمان نیست. چون مغز، در یک لحظه باید بین کارهای مختلف، سوئیچ کند. خروجی این وضعیت، خستگی و حواس‌پرتی است.

اشتباه ششم: مدیریت کردن همه‌ی لحظات

مدیریت زمان به معنای برنامه‌ریزی برای تک‌تک ثانیه‌ها و دقایق نیست. بلکه به معنای مدیریت بخش‌های مهم و مفید زمان‌ است.

در این صورت، بعد از مدت کوتاهی، مدیریت زمان به کاری خسته‌کننده تبدیل شده که نه تنها حس خوبی ایجاد نمی‌کند، بلکه باعث دل‌زدگی و عدم رضایت بیشتر هم می‌شود.

اشتباه هفتم: بی‌وقفه کار کردن بدون فرصتی برای استراحت

زمانی که به مدرسه می‌رفتیم به ازای هر یک ساعتی که سر کلاس می‌گذرانیدم، یک زنگ تفریح 10 دقیقه‌ای در انتظارمان بود. فکر می‌کنید دلیلش چه بود؟

درست حدس زدید! مغز پس از حدود یک ساعت که روی فعالیتی خاص تمرکز می‌کند، دچار خستگی می‌شود و این خستگی خودش را با کاهش تمرکز و افزایش حواس‌پرتی نشان می‌دهد. زنگ تفریح، راهی برای ریکاوری انرژی مغز است.

با همین منطق، اگر ساعات طولانی مشغول انجام کاری بدون در نظر گرفتن زمانی برای استراحت شویم، علاوه بر اینکه به نتیجه‌ی مطلوب نمی‌رسیم، دوباره باید زمان بیشتری را به انجام همان کار اختصاص دهیم.

نکته‌ی مهم این است که در برنامه‌ی خود حتماً زمانی را به فراغت و هیچ کاری نکردن اختصاص دهیم.

2- تکنیک‌های مدیریت زمان به روایت پادکست

تا اینجا مفهوم مدیریت زمان و اشتباهات رایج در این فرآیند را بررسی کردیم. اکنون نوبت به ملاقات با تکنیک‌های مدیریت زمان رسیده است.

برای آشنایی با این تکنیک‌ها به پادکست‌های مختلفی در این حوزه گوش دادم. بنا به تجربه‌ی شخصی‌ام، بهترین پادکست در این حوزه، اپیسود ششم و هفتم پادکست مدیریت زمان هلی‌تاک است. در صورت تمایل به شنیدن، می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

اگر قبل از شنیدن این پادکست می‌خواهید با فضای آن بیشتر آشنا شوید، من در این قسمت، مهم‌ترین تکنیک‌های مطرح شده در این پادکست را بررسی می‌کنم:

تکنیک اول: الگوی مصرف زمان خود را با Time Log استخراج کنید

به منظور تنظیم برنامه مدیریت زمان، لازم است بدانیم وقت‌مان در طول روز، صرف چه کارهایی می‌شود.

کافی است روی یک برگه کاغذ، به مدت یک هفته، از لحظه‌ی بیدار شدن تا وقتی که آماده خوابیدن می‌شوید در بازه‌های زمانی نیم ساعته، بنویسید که مشغول چه کاری هستید.

به عنوان مثال، اگر هر روز از ساعت 9 صبح تا 5 بعداز‌ظهر در محل کار یا دانشگاه حضور دارید، نیاز به ثبت کارها در این فاصله‌ی زمانی نیست.

بعد از یک هفته و با اطلاعاتی که ثبت کرده‌اید، می‌توانید الگوی مصرف زمان خود را استخراج کنید. اکنون می‌دانید که وقت‌تان صرف چه کارهایی می‌شود و چه عواملی باعث اتلاف وقت شماست.

نمونه‌ای از Time Log را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید:

تکنیک دوم: منابع اتلاف وقت را بشناسید

اولین متهم وقت‌کشی، موبایل و متعلقاتش است. پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی. وقتی ساعت‌ها بی‌هدف در اینستاگرام وقت می‌گذرانید و مغز خود را در معرض ورودی‌های متفاوت قرار می‌دهید، حواس‌پرتی بیشتر می‌شود.

خوشبختانه تکنولوژی مثل همیشه اینجا هم به کمک ما آمده است. به سادگی و با نصب یک اپلیکیشن، مدت زمانی را که صرف موبایل می‌کنید، مدیریت کنید.

پیشنهاد من اپ Quality Time است که از طریق لینک زیر می‌توانید آن‌را دانلود کنید:

تکنیک سوم: اولویت‌بندی به سبک ماتریس آیزنهاور

یکی از اشتباهات در مدیریت زمان، نوشتن یک لیست طولانی از کارهایی است که قصد انجامش را داریم.

در حالت ایده‌آل انتظار داریم که در پایان روز، کنار تمام کارها تیک خورده تا آن حس رضایت و مفید بودن در ما به وجود آید. اما یک نکته‌ی مهم را فراموش کرده‌ایم و آن محدودیت زمان است.

یک روز 24 ساعت است و بخش‌هایی از این زمان هم از قبل با کارهای ضروری‌تری مثل خواب، کار و… پر شده است.

کاربرد اولویت‌بندی دقیقاً اینجاست. به این معنی که بتوانیم به صورت آگاهانه انجام یک سری از کارها را به تعویق بیندازیم تا وقت برای کارهای مهم‌تر و ضروری‌تر خالی شود.

اساس اولویت‌بندی به سبک ماتریس آیزنهاور، انجام کارهای مهم و فوری در آغاز روز است.

ماتریس آیزنهاور

روز خود را با انجام کارهای مهم و فوری شروع کنید.

تکنیک چهارم: برون‌سپاری کارها

بخشی از ماتریس آیزنهاور با کارهای غیرمهم و فوری تعریف شده است. در مدیریت زمان مجازیم کاری که مهم نیست اما باید سریعاً انجام شود را به تعویق بیندازیم یا انجامش را به شخص دیگری واگذار کنیم.

واگذاری کارها به دیگران دو شرط دارد:

  1. به صورت واضح و مشخص، انتظار خود از نتیجه‌ی کار را به شخصی که مسئولیت انجامش را می‌پذیرد، بگوئید.
  2. کار را به فرد مسئولیت‌پذیر بسپارید.

3- مدیریت زمان برای اهداف خاص

اگر دانشجو هستید و برای نوشتن پایان‌نامه با مشکل کمبود وقت مواجه‌اید یا می‌خواهید در تعطیلات، بهترین استفاده را از زمان خود کنید، شنیدن رادیو زمان – پادکست مدیریت زمان – را به شما پیشنهاد می‌کنم:

سه پادکست مدیریت ذهن و زمان به زبان انگلیسی

در این بخش، سه مورد از بهترین پادکست‌های مدیریت زمان به زبان انگلیسی را با شما به اشتراک می‌گذارم:

1- پادکست مدیریت زمان Take Back Time

میزبان این پادکست، پنی زنکر، مربی سابق استراتژی کسب‌وکار مؤسسه تونی رابینز است که تجارب خود در مدیریت زمان را به زبانی ساده با شنوندگانش به اشتراک می‌گذارد:

2- پادکست Before Breakfast

در هر اپیسود از این پادکست مدیریت زمان، به یک سؤال درباره مدیریت زمان پاسخ داده می‌شود. هدف این پادکست ارائه ابزارهای کاربردی به شنوندگان است تا استرس کمتر و بهره‌وری بیشتری را تجربه کنند.

3- پادکست مدیریت زمان با کاپیتان تایم

میزبان این پادکست، سابقه‌ای 25 ساله در مدیریت زمان دارد. این پادکست، تکنیک‌های مدیریت زمان را در هنگام وقت‌گذارنی با خانواده، دوستان و … به شما یاد می‌دهد:

چند پیشنهاد برای مطالعه‌ی بیشتر

مدیریت زمان یکی از زیرمجموعه‎‌های توسعه فردی است. اگر به بحث توسعه فردی علاقه‌مند هستید در لینک زیر، 9 پادکست در این زمینه معرفی شده است:

ایجاد و حفظ انگیزه یکی از نکات مهم در مدیریت زمان است. در مطلب زیر، بهترین پادکستهای انگیزشی فارسی و انگلیسی معرفی شده است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

یکی از مهارت‌های مهم مدیران موفق، مدیریت زمان است. اگر شما هم مدیری علاقه‎مند به شنیدن پادکست برای بالا بردن سطح دانش خود هستید، گلچینی از پادکست‌های مفید را مخصوص شما در مطلب زیر گردآوری کرده‌ایم:

آیا شنیدن پادکست مدیریت زمان را تجربه کرده‌اید؟

در این مقاله، تجربه‌ی شخصی‌ام را درباره پادکست مدیریت ذهن و زمان با شما به اشتراک گذاشته‌ام.

اگر شما هم پادکست یا محتوای صوتی دیگری را در این حوزه می‌شناسید، خوشحال می‌شویم در قالب کامنت

آن‌را به ما و دیگر دوستان معرفی کنید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *