دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چگونه یک آرایشگاه مردانه بزنیم؟

برای افتتاح یک آرایشگاه مردانه باید چکار کنیم؟
5/5 - (1 امتیاز)

آیا آرایشگری ماهر یا علاقه‌مند به این حرفه هستید و آرزو دارید رئیس خود باشید؟ شاید این سوال را با دوستانتان تکرار می‌کنید که چگونه یک آرایشگاه مردانه بزنیم؟

خوشبختانه ما در اینجا راهنمای ساده‌ای برای راه‌اندازی یک آرایشگاه مردانه تهیه کرده‌ایم و به ابعاد مختلف این سوال می‌پردازیم، که چگونه یک آرایشگاه مردانه بزنیم ؟

این قول را به شما می‌دهم که تحقیقات بسیاری را انجام داده‌ایم و نیازی نیست به دنبال اطلاعات از این فرد به آن فرد باشید. پس تا انتها همراه ما باشید.

مواردی که در ادامه، حول شرایط تاسیس آرایشگاه مردانه با آن‌ها آشنا خواهیم‌شد، به شرح زیر است:

بخش اول: درآمد‌ و هزینه‌ها

برای موفقیت صفر تا صد راه‌اندازی آرایشگاه مردانه ، داشتن یک برنامه مشخص به عنوان یک کارآفرین ضروری است. این بخش به شما کمک می‌کند چارچوب اصلی کسب‌وکار خود را ترسیم کرده و برخی موارد ناشناخته را کشف کنید. در این راستا، چند سوال مهم که باید مدنظر قرار دهید را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

1- هزینه‌های ثابت و جاری یک آرایشگاه چقدر است؟

هزینه‌های ثابت کسب‌وکار شما، هزینه‌هایی است که از هر ماه به ماه دیگر ثابت می‌ماند. مانند مبلغی که برای اجاره مغازه خود پرداخت می‌کنید. اما هزینه های متغیر یا جاری این‌گونه نیستند و می‌توانند هر ماه نوسان کنند. به‌عنوان مثال: هزینه تلفن، آب و برق، شارژ کردن مجدد برخی ملزومات، مانند؛ الکل ضدعفونی، تهیه مجدد محصولات و غیره.

ملزومات ضروری آرایشگری - چگونه یک آرایشگاه مردانه بزنیم؟

در همین راستا، برای برنامه‌ریزی مالی اولیه، سرمایه‌ای که برای راه‌اندازی آرایشگاه مردانه لازم دارید، به جز هزینه رهن، اجاره یا خرید مکان مغازه، صرف تهیه موارد زیر خواهدشد :

  • ماشین اصلاح سر و صورت باسیم و شارژی
  • ماشین اصلاح مخصوص سر
  • صندلی برقی مخصوص آرایشگاه
  • سشوار و ملزومات دیگر مانند: شانه، قیچی، افزودنی‌های مو
  • مبلمان و صندلی
  • تزئین و طراحی دکوراسیون مغازه
  • پرداخت دستمزد پرسنل
  • پرداخت هزینه‌های حقوقی، از جمله هزینه بیمه و مجوزها
  • خرید محصولاتی مانند ژل، موم، شامپو، کرم‌های اصلاح و خمیر ریش.

2- چه کسانی بازار هدف را تشکیل می‌دهند؟

این موضوع را بهتر است در ابتدای امر، برای خود مشخص نمایید. برخی سلمانی‌ها تنها به کودکان خدمات ارائه می‌دهند و طراحی و تجهیزات آن‌ها در همین راستا درنظر گرفته می‌شود.

اما در حالت معمول، ‌مشتریان شما در درجهۀ اول مردان بزرگسال خواهند‌بود، و هر از گاهی ممکن است مشتریان کم سن‌وسال نیز داشته‌باشید که نیاز به کوتاهی مو دارند.

به طورکلی مشتریان شما متشکل از افرادی خواهند‌ بود که از هنر یک آرایشگر باکیفیت، قدردانی می‌کنند و از فضای صمیمی و دوستانه‌ای که در آرایشگاه احساس می‌شود، لذت می‌برند.

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد از کارهای هنری

3- باید چه میزانی دستمزد طلب کنید؟

میزان دستمزدی که آرایشگاه‌های مشابه برای خدمات خود دریافت می‌کنند، می‌تواند یک مرجع خوب برای قیمت‌گذاری‌های شما باشد، اما احساس نکنید که مجبور به تکرار آن‌ها هستید.

میزان دستمزد آرایشگاه راه اندازی آرایشگاه مردانه

در مورد تعیین دستمزد خود، می‌توانید به نرخ‌های مناطق مختلف شهر نگاهی بیندازید. یعنی بدانید مردم محلی تا چه میزان حاضرند برای خدمات شما هزینه پرداخت کنند؟

احتمالاً تفاوت فاحشی میان دستمزد پرداختی اهالی شمال شهر با جنوب شهر وجود خواهد داشت.

بخش دوم: دریافت مجوزها

گرفتن مجوزهای لازم، یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی آرایشگاه مردانه به‌شمار می‌آید.

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه به مراحلی که باید برای اخذ مجوز طی کنید بپردازیم، ابتدا باید درخواست کتبی به اتحادیۀ آرایشگران شهرستان خود ارائه‌دهید و آن‌ها پس از انجام بررسی‌های لازم، بازرسی را جهت بازدید واحد شما اعزام خواهند کرد. سپس جلسه‌ای در اتحادیۀ آرایشگران، برای بررسی نهائی برگزار خواهد‌ شد و نتیجۀ جلسه به متقاضی ارائه می‌شود.

پس از طی‌کردن این مرحله، شما باید مدارک خود را جهت صدور پروانه کسب، ارائه دهید. که شامل:

  1. کپی و اصل کارت ملی،
  2. عکس، مدرک آرایشگری،
  3. کارت پایان خدمت،
  4. گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد،
  5. سند یا اجاره‌نامه مغازه و …
    می‌باشد.

بخش سوم: انتخاب نام و انجام طراحی مناسب

طراحی و دکوراسیون داخلی آرایشگاه مردانه در صفر تا صد راه اندازی آرایشگاه مردانه

یکی از مراحل راه‌اندازی آرایشگاه مردانه، انتخاب نام‌ تجاری و طراحی دکوراسیون مناسب و سازگار با سلایق مشتریان است. این همان چیزی است که کسب‌وکار شما را از دیگران متمایز خواهد‌ کرد.

قطعاً انتخاب یک نام جوان‌پسند و طراحی دکوراسیون مدرن، باعث خواهد‌ شد تا غالب مشتریان شما را، جوانان تشکیل دهند.

در مقابل، برگزیدن نامی معمولی اما هوشمندانه و یک طراحی عامه‌پسند اما متفاوت، باعث خواهد‌ شد تا طیف مشتریان از حالت یک‌نواختی خارج و همۀ گروه‌های سنی را شامل شود.

بخش چهارم: انتخاب مکان آرایشگاه

وقتی نوبت به تاسیس آرایشگاه مردانه می‌رسد، مکان می‌تواند نقش مهمی ایفا می‌کند.

در موضوع انتخاب مکان، با دو عقیده متفاوت روبرو هستیم:

  1. عده‌ای معتقدند الزامی وجود ندارد که در حاشیۀ خیابان یا مناطق پر رفت‌وآمد آرایشگاه خود را تأسیس کنید. چون تعداد مشتری‌های ثابت، خیلی بیشتر از مشتری‌های گذری هستند و معمولاً هر کسی آرایشگاه ثابت خود را دارد و افراد به راحتی وارد آرایشگاه‌های دیگر نخواهد شد.

همچنین معتقدند یک آرایشگاه در صورت نقل‌مکان، مشتری‌های خود را نیز همراهش خواهد برد.

شرایط مکان آرایشگاه مردانه  و انتخاب مکان مناسب
  1. عده‌ای دیگر معتقدند، مشتری‌های ثابت از مشتریان گذری تشکیل خواهند شد و باتوجه به این موضوع، بهتر است در منطقه‌ای از شهر که تقریباً پررفت‌وآمد تلقی می‌شود، سلمانی خود را راه اندازی کنید. مانند مرکز شهر، خیابان‌هایی با مراکز خرید شلوغ یا یک مرکز تجاری یا فرهنگی.

اگرچه شما می‌توانید با ترفندهای بازاریابی، مشتریان را ترغیب کنید که مسیر زیادی را برای رسیدن به آرایشگاه شما طی کنند، اما اگر شرایط مکانی آرایشگاه مردانه مناسب نباشد، درآمد اضافی زیادی را از دست خواهید داد.

بخش پنجم: شرح وظایف

شما در این حرفه، با انواع موها و طیف وسیعی از سنین، از کودکان تا افراد مسن، سروکار خواهید داشت (مگر اینکه مخاطب خاصی را انتخاب کنید). و این تخصص شما را می‌طلبد تا بتوانید در مواجهه با انواع و اقسام مدل مو، بهترین کار خود را ارائه‌ دهید.

همچنین داشتن دانش و شناخت کافی از مدل موهای‌مردانه، به روز بودن با مد و مدل موهای جدید، به علاوه توانایی انجام یک اصلاح سفارشی یا خاص که به میل مشتری صورت می‌گیرد‌، به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

تاسیس آرایشگاه مردانه و وظایف آرایشگر - چگونه یک آرایشگاه مردانه بزنیم؟

معمولاً وظایفی که در بحث فعالیت آرایشگاه مردانه، با آن‌ها سروکار خواهید داشت شامل موارد زیر است:

  • برنامه‌ریزی قرارهای مشتریان
  • تراشیدن یا کوتاه‌کردن مو، شستشوی مو و حالت دادن، اصلاح صورت
  • شستن موهای مشتریان
  • اطمینان از تمیز بودن و آماده بودن لوازم کار و حوله‌ها
  • تعامل با مشتریان در طول‌ روز
  • ارائه اطلاعات مربوط به مراقبت‌های ویژه از مو
  • تمیزکاری و نگهداری کلیه تجهیزات و لوازم
  • تمیز نگه‌داشتن سالن

بخش ششم: آموزش دیدن

  • اگر در حال حاضر آرایشگری واجد شرایط نیستید، یا اگر این کار را به‌صورت تجربی آموخته‌اید، ایده خوبی است که یک مدرک آرایشگری پایه2 یا پایه1 بگیرید. گذراندن دوره‌های آرایشگری می‌تواند دانش و تجربه ارزشمندی برای شما فراهم‌کند.

برای تایید صلاحیت و راه‌اندازی سلمانی خود به صورت رسمی به این مدرک ( مدرک آرایشگری پایه 1 یا 2) نیازمندید. همچنین داشتن آن، گواهی است برای مشتریان، که آن‌ها خدمات با‌کیفیتی دریافت خواهند کرد.

بخش هفتم: رعایت بهداشت و ایمنی – چگونه یک آرایشگاه مردانه بزنیم؟

شغل آرایشگری به‌دلیل تماس آرایشگران با مواد‌شیمیایی، ابزارهای تیز و تماس نزدیک با مشتریان، خطراتی می‌تواند داشته باشد که البته قابل پیشگیری است. در همین راستا داشتن اطلاعات و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی، ضروری است.

1- ایمنی شیمیایی

  • لیستی از تمام موادی که در طول روز با آن‌ها سروکار دارید مانند کرم اصلاح، مواد رنگی مو، ضدعفونی‌ها و… تهیه کنید و دربارۀ طریقۀ صحیح استفاده آن‌ها مطلع شوید و خطرات آن‌ها را بشناسید.
  • اگر در درازمدت باعث بیماری خواهند شد، بتوانید از عوارض آن پیشگیری کنید. در همین راستا ممکن است بعضی مواد، در صورت استفاده نابجا به مشتری نیز آسیب بزند.
  • در صورت لزوم، لباس‌های محافظ مانند پیش‌بند و دستکش برای خود تهیه کنید.
مراحل راه اندازی آرایشگاه مردانه و رعایت بهداشت و ایمنی - چگونه یک آرایشگاه مردانه بزنیم؟

2- ایمنی برق

سعی کنید ابزار یا وسایل الکتریکی مانند ماشین اصلاح را هر دوسال یکبار توسط یک برقکار مطمئن بررسی و چک کنید. حتماً خودتان نیز مراقب این نوع تجهیزات باشید، و اطمینان حاصل کنید که سیم‌کشی آن‌ها معیوب نباشد.

3- بهداشت

رعایت نکات بهداشتی در آرایشگاه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. استفاده از ماسک، باعث خواهد‌ شد تا آرایشگر کمتر در معرض موریزه و ذرات اسپری‌های معلق در هوا، قرار بگیرد. علاوه بر این، بعد از پیدایش ویروس کرونا ضرورت استفاده از ماسک دوچندان می‌باشد.

شرایط تاسیس آرایشگاه مردانه و مزایای استفاده از ماسک

بیماری‌هایی مانند سرطان‌ ریه، واریس و دیسک‌کمر به دلیل ایستادن‌های بیش‌ازحد از جمله مواردی‌ است که تهدید مهمی برای آرایشگران محسوب می‌شود و می‌تواند به مرور زمان خودش را نشان دهد.

برای رعایت سلامتی و بهداشت مشتریان، اطمینان حاصل کنید که تمام وسایل و تجهیزات شما بین هربار استفاده کاملاً تمیز و ضدعفونی شده باشد.

4- استفاده از بیمه‌ها

به‌یاد داشته‌ باشید شما به‌عنوان صاحب مغازه و آرایشگر، مسئول اعمال خود و کارکنانتان هستید.

در صورتی که اتفاق ناگواری برای شما بیفتد یا تجربه ناخوشایندی برای مشتریان رخ‌دهد، مثلاً سوختگی بر اثر مواد شیمیایی، جراحت ناشی از تیغ یا قیچی و مواردی از این قبیل، به بیمه‌ای احتیاج دارید که شما و تجارت شما را تحت پوشش قرار دهد.

بخش هشتم: جذب مشتری

شاید مهم‌ترین سوال این باشد که چگونه می‌توان مشتریان بیشتری جذب‌ کرد و مشتریان قبلی‌ را همچنان وفادار نگه‌ داشت؟ در کنار ارائه خدمات عالی به مشتریان، عوامل زیر باعث جذب مشتریان بیشتر و حفظ مشتریان سابق خواهد شد.

1- یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید

فعالیت آرایشگاه مردانه و مزایای راه اندازی وب سایت

متاسفانه در ایران کمتر شاهد این هستیم که برای مشاغل کوچکی همچون آرایشگری، وبسایت طراحی شود. اگرچه دلیل اصلی آن، به عدم استقبال مشتریان برمی‌گردد، اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که طراحی وب‌سایت هرچند ساده اما با قابلیت رزور آنلاین و نمایش ساعات نوبت‌های رزرو نشده، قطعاً کمک زیادی به افزایش مشتری و رفاه بیشتر آن‌ها خواهدکرد و وقت کمتری از مشتریان تلف خواهدشد.

یک مثال از سایت برای آرایشگاه مردانه

2- خود را در گوگل قابل مشاهده کنید

این امکان به شما شانس بیشتری خواهدداد تا مشتریان خیلی راحت‌تر به اطلاعات کسب‌وکار شما دسترسی پیدا کنند. همچنین وقتی کسی آرایشگاه‌های شهر خود یا آرایشگاه‌های نزدیک به خودش را در گوگل جست‌جو می‌کند، چه بهتر است تا کسب‌وکار شما هم در نتایج جستجو ظاهرشود که معمولاً آدرس، ساعات کاری و رتبه‌بندی نیز همراه آن نتایج نشان‌داده خواهد شد.

google my business

برای داشتن شانس حضور در جستجوی کاربران گوگل، ابتدا باید در (Google My Business (GMB ثبت‌نام کنید. این یک سرویس رایگان است که در آن جزئیاتی مانند آدرس، شماره تلفن و ساعات‌کار شما ذکر شده است.

و یا می‌توانید در سایت‌هایی که کسب‌وکارهای مختلف را بر اساس منطقۀ آن‌ها جمع آوری می‌کند ثبت‌نام کنید.

از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

این روزها رسانه های اجتماعی ابزاری ارزشمند برای بازاریابی هستند. با استفاده از آن می‌توانید جزئیات خدمات، تصاویر محیط مغازه و آرایشگران خود را به اشتراک بگذارید و به مشتریان خود، حس آشنایی با مغازه و تجربه‌ای که می‌توانند در آنجا داشته باشند، ارائه دهید.

برای استفاده حداکثری از رسانه‌های اجتماعی نکات زیر را رعایت کنید:

  1. استفاده از تصاویر حرفه ای و باکیفیت.
استفاده از تصاویر با کیفیت در شبکه های اجتماعی
  1. استفاده از هشتگ‌های معروف که مربوط به کسب‌وکار شما و خدماتی است که ارائه می‌دهد.
  1. پاسخ‌دادن به نظرات و پیام‌های مخاطبان. این گونه با مشتریان آینده ارتباط بیشتری برقرار می‌کنید.

چگونه مشتری‌ها را برگردانیم؟

  • در صنعت خدمات، تبلیغات دهان‌به‌دهان اغلب جزو قوی‌ترین ابزار بازاریابی است.
  • یک برنامه ترتیب دهید تا کسانی که مشتریان جدیدی را به شما معرفی می‌کنند، از تخفیف و پاداش برخوردار شوند.
  • یک طرح ارائه پاداش وضع کنید. به عنوان مثال هر مشتری بعد از پنجمین یا دهمین مراجعه، اصلاح بعدی برای او به صورت رایگان انجام خواهد شد.
  • دادن کدهای تخفیف برای مشتریانی که بصورت آنلاین رزرو نوبت انجام می‌دهند.

بخش نهم: فرصت‌های شغلی حرفه آرایشگری

حرفۀ آرایشگری، تنها به این مورد محدود نمی‌باشد که شما مغازه‌ای در اختیار داشته‌ باشید و به تنهایی در آن مشغول به کار شوید.
بلکه انتخاب‌های متفاوتی وجود دارد که در صورت تمایل ‌می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید.

1- همکاری با دیگر آرایشگاه‌ها

افراد مشغول به‌کار در حرفۀ آرایشگری اگر نتوانند سرمایه‌ای کافی برای تأسیس آرایشگاه خود تأمین کنند، یا اگر مایل باشند ابتدا تجربه کسب کنند (به عنوان شاگرد یا کارآموز) و سپس کسب‌وکار مستقل خود را راه‌اندازی کنند، می‌توانند با آرایشگاه‌های دیگر همکاری داشته باشند و به صورت تجربی به کسب مهارت بپردازند. معمولاً در این حالت از درآمد درصدی یا توافقی بهره‌مند خواهند شد.

همکاری با آرایشگاه های دیگر

2- کارکردن شراکتی

علاوه بر دلایلی که در بالا ذکر شد، فرد آرایشگر می‌تواند به صورت شراکتی این کسب‌وکار را شروع کند. بدین صورت که تمامی شرکا گرد هم‌آیند و هرکس آنچه را که در توان دارد وسط بگذارد و بدین صورت یک آرایشگاه تأسیس نمایند.

3- تأسیس آموزشگاه آرایشگری

اگر علاقه‌مند به آموزش این حرفه به دیگران هستید، می‌توانید پس از گذراندن دوره‌های تخصصی و دریافت مدرک مربی‌گری و کسب تجربیات لازم، آموزشگاه آرایشگری خود را تأسیس کنید.

مطالب مرتبط با راه‌اندازی آرایشگاه مردانه

چون حرفه آرایشگری در دسته مشاغل مغازه‌داری قرار‌دارد، خواندن مطالب زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

‌اگر به راه‌اندازی مشاغلی همچون کافه‌رستوران و کافی‌شاپ علاقه‌مند هستید، مطالب زیر را هم مطالعه بفرمایید.

اگر شما هم در حرفه آرایشگری (چه به صورت مستقل یا شراکتی) مشغول به‌کار هستید، خوشحال می‌شویم تا با ما در میان بگذارید. و نقاط قوت و ضعف این حرفه را از زبان شما نیز بشنویم.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.