دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کارآفرینی در ورزش

کارآفرینی در ورزش
2.2/5 - (4 امتیاز)

با کارآفرینی در ورزش چگونه پولدار شوم؟ وقتی این سؤال مطرح می‌شود بعضی افراد می‌گویند پولدار شدن با ورزش؟ اصلاً مگر می‌شود؟

ما فقط برای ورزش هزینه می‌کنیم. لباس و لوازم ورزشی می‌خریم. هزینه ثبت‌نام در باشگاه پرداخت می‌کنیم و …

دراین جا ما به این افراد می‌گوییم بله می‌شود چرا که نه. اصلاً هدف ما از نوشتن این مقاله همین است. می‌خواهیم شما را با فرصت‌ های کارآفرینی در ورزش آشنا کنیم.

در این مقاله برای شما چند ایده برای کارآفرینی در ورزش معرفی کرده‌ایم. شما را راهنمایی کرده‌ایم تا با کارآفرینی در ورزش کسب درآمد کنید.

ولی قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید که برای شروع و موفقیت در کارآفرینی باید یک سری مسائل و موانع را بررسی کنید. یادتان باشد اگر بی‌گدار به آب بزنید شکست خواهید خورد.

البته نگران نباشید, ما اینجاییم تا در زمینه رفع موانع بر سر راه ایده کسب و کار ورزشی‌‌ به شما کمک کنیم.

فهرست مطالب:

مزایای کارآفرینی در ورزش

امروزه ورزش بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌هاست. برطبق نظریه محققین و نویسندگان، ورزش یک صنعت رو به رشد و در حال گسترش است.

این تغییر و توسعه موجب شده که حوزه ورزش را به عنوان یک فرصت کارآفرینی تلقی کنند. چون نوآوری و تغییر از عناصر اصلی ورزش بوده و این دو برای کارآفرینی مهم هستند.

همین دلیل سبب می‌شود تا یک کارآفرین از شرایط به وجود آمده استفاده کند، عوامل قدرت شخصی کارآفرین ها را به کار گیرد تا ایده برای کسب و کار ورزشی خود را راه‌اندازی کند.

در حالت کلی کارآفرینی یعنی آگاهی از فرصت‌های سودآور. اما چگونه می‌توان در ورزش کارآفرینی کرد؟ اصلاً کارآفرینی در ورزش چه مزایایی دارد؟

ابتدا تعریف کوتاهی درباره کارآفرینی در ورزش را بخوانید:

ایجاد کسب و کارهای ورزشی، رشد و توسعه‌ی ایده‌ کسب وکار ورزشی موجود, استفاده از رویدادها و خدمات ورزشی برای حل مشکلات اجتماعی کارآفرینی در ورزش نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: زندگینامه کارآفرینان موفق جهان

ورزش جنبه‌های مختلف تولیدی، خدماتی، توزیعی و سایر جنبه‌های فردی را شامل می‌شود. می‌توان با در نظر گرفتن همین جنبه‌های مختلف، ایده کسب و کار ورزشی را بررسی کرده و اقدام کرد.

فرآیند استفاده از فرصت‌های اقتصادی موجود در ورزش، کارآفرینی ورزشی محسوب می‌شود. این نوع کارآفرینی نقش مهمی در توسعه کسب و کار، توسعه اشتغال و رفاه و توسعه سلامت روحی و جسمی دارد.

کارآفرینی در ورزش و نقش آن در توسعه کشور

کارآفرینی در حوزه ورزش می‌تواند نقش مهمی در توسعه کشور داشته باشد. کارآفرینان فرصت‌ها و موقعیت‌های موجود در زمینه‌های ورزشی را کشف می‌کنند.

به دنبال کشف موقعیت‌ها، از آن در جهت خلق ایده‌های کارآفرینی در ورزش استفاده می‌کنند. این نوع کارآفرینی پیامدهای مثبتی را به همراه دارد.

تعالی جوانان و مساعد کردن محیط کسب و کار برای آن‌ها از اهداف کارآفرینی در ورزش است.

سرمایه‌گذاری در تولید محصولات و خدمات ورزشی، اشتغال‌زایی می کند. از سویی دیگر بر تولید ناخالص ملی می‌افزاید.

توسعه‌ ورزش ملی بخش مهمی ازتوسعه اقتصادی-اجتماعی ملی است. این امر موجب رونق اقتصادی و شکوفایی اجتماعی می‌شود.

بعضی کسب و کارهای ورزشی مانند باشگاه‌های ورزشی به عنوان کارآفرینی اجتماعی معرفی شده اند. چرا که از نظر برخی محققین سودآوری چنین باشگاه‌هایی چندان نیست.

اما تأسیس باشگاه‌ها سهم زیادی در مسئولیت اجتماعی دارد. چون از مسئولیت‌های اجتماعی و محیطی به عنوان بخشی از عملکرد خود به منظور دستیابی به مزیت رقابتی استفاده می‌کنند.

از طرفی این امر موجب پایدار شدن کارآفرینی در ورزش و توسعه‌ی ورزش می‌شود. چرا که توسعه‌ پایدار، ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی را شامل می‌شود.

البته ناگفته نماند که کارآفرینی در حوزه ورزش زمانی سودمند خواهد بود که به کمک شاخص‌ها پیش بروید.

کارآفرینی در ورزش - لیگ کشوری تیراندازی با کمان  یک مورد ایده برای کارآفرینی در ورزش

شاخص های کارآفرینی پایدار در ورزش

اگر می‌خواهید با ایده کسب و کار ورزشی خود وارد دنیای تجارت و رقابت شوید باید براساس شاخص‌های آن پیش بروید.

شاخص‌ها ابزارهایی هستند که برای سنجش اقدامات برنامه‌ریزی شده‌اند. ابزارهایی که بین عوامل مختلف ارتباط برقرار کرده، آنها را اندازه‌گیری می‌کنند و از ارزیابی نتایج آنها براساس اهداف مورد نظر استفاده می‌شود.

آموزش کارآفرینان، عملکرد توسعه باشگاه‌های ورزشی، میزان مشارکت افراد در ورزش و باشگاه‌های ورزشی، توسعه بخش داوطلبی، افزایش مشارکت نهادهای دولتی در ورزش، افزایش اشتیاق برای مشارکت داوطلبانه،

همه موارد گفته شده شاخص‌های پایداری کارآفرینی در ورزش هستند. با به کارگیری این موارد می‌توانید ایده کسب و کار ورزشی خود را پابرجا نگه دارید. حتی در جهت بهبود و پیشرفت کسب‌وکار خود اقدام کنید.

ایده کسب و کار ورزشی

کارآفرینی در ورزش - فرصت های کارآفرینی در ورزش برای کسب درآمد

ایده کسب و کار ورزشی برای تأمین امکانات و لوازم ورزشی و یا ارائه خدمات ورزشی ایجاد شده‌اند.

تهیه وسایل و لوازم ورزشی، دستمزد نیروی انسانی شاغل در امور ورزشی، حمل و نقل بازیکنان, برگزاری مسابقات, هزینه‌های نگهداری و تعمیر لوازم ورزشی، تأسیس باشگاه‌های ورزشی و … ایجاب می‌کند که بخشی از منابع مالی هر جامعه‌ای به این موارد اختصاص یابد.

زمینه‌های موجود برای کسانی که دنبال فرصت‌های کارآفرینی در ورزش هستند: تبلیغات، مدیریت و برنامه‌ریزی ورزشی، مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی و مدیریت باشگاه، آموزش و پژوهش در ورزش، امور فرهنگی و ورزشی، ساخت وسایل و تجهیزات ورزشی، راه اندازی مغازه برای فروش لوازم ورزشی و …

در ادامه نیز می‌توانید بیوگرافی چند نفر از برترین‌ کارآفرین‌های حوزه ورزش را بخوانید و ایده بگیرید.

برنی اکلستون از ثروتمندان کارآفرینی در ورزش

کارآفرینی در ورزش - تأسیس باشگاه و راه‌اندازی مسابقات پیشنهادی برای ایده کسب و کار ورزشی

برنارد چارلز اکلستون معروف به برنی اکلستون 92 ساله، کارآفرین ورزشی بریتانیایی است.

فکر می‌کنم تقریباً همه حداقل برای یک بار اسم مسابقات فرمول یک را شنیده‌اند. برنی رئیس و مدیرعامل شرکت‌های (مدیریت فرمول یک) و (اداره فرمول یک) و مالک بخشی از سهام آلفا پرما است.

علاوه بر موارد گفته شده، رئیس شرکت مادر (شرکت‌های گروه فرمول یک) است. وی همچنین از مالکان باشگاه فوتبال انگلیسی کوئینز پارک رنجرز است.

فیلیپ نایت از بزرگان کارآفرینی در ورزش

اکثر مردم دنیا با برند نایک آشنایی دارند. نایک تولید کننده محصولاتی نظیر کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی است.

برند نایک توسط فیلیپ نایت تأسیس شده است. اما چگونه این ایده کسب و کار ورزشی در ذهن او جرقه خورده است؟

کارآفرینی در ورزش - تولید لباس و تجهیزات ورزشی یک ایده برای کارآفرینی در ورزش

فیلیپ، دانشجوی کارشناسی ارشد بود. استاد از آن‌ها خواسته بود مقاله‌ای در مورد راه‌اندازی کسب‌وکار جدید بنویسند.

ایده‌ی او راه‌اندازی یک شرکت برای رقابت با محصولات آدیداس بود. در این ایده به کمک نیروی انسانی ژاپنی ارزان، کفش باکیفیت، با قیمت ارزان تولید می‌شد.

فیلیپ بعداز فارغ‌التحصیلی این ایده خود را اجرایی کرد. هم اکنون او یکی از قدرتمندترین افراد در زمینه کارآفرینی در ورزش است.

علاوه بر برنی و فیلیپ افراد زیاد دیگری نیز هستند که با کارآفرینی در ورزش به شهرت رسیده‌اند. فرصت ها را غنیمت شمرده و توانسته‌اند کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند.

موانع کارآفرینی

در دنیای امروزی همه به دنبال این هستند که چطور در سریع‌ترین زمان ممکن پولدار شوند.

اما یک مورد اساسی وجود دارد که که قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار باید به آن توجه کرد تا با شکست مواجه نشوید. اگر شکست بخورید، پولدار که نمی‌شوید هیچ؛ سرمایه‌تان هم از دست می‌رود!

احتمال شکست در هر زمینه‌ای وجود دارد. اما چه دلایلی سبب شکست یک کارآفرین می‌شود؟

کارل وسپر در این زمینه می‌گوید:

نداشتن علم کافی به فعالیت مورد نظر و آگاهی لازم در مورد بازار، نبودن مهارت‌های فنی، مشکل جذب افراد متخصص، مشکل دستیابی به سرمایه اولیه، نبودن مقبولیت‌ اجتماعی برخی مشاغل و … از عمده ترین دلایل شکست کارآفرینان می‌باشد.

و بورینس معتقد است:

مانع‌های کارآفرینی در بخش عمومی، به طور عمده از عامل‌های درون سیستمی دولت نشأت می‌گیرد تا عامل‌های بیرونی و دخالت‌های سیاسی

خب، به نظر شما در این مواقع چه کاری می‌توان کرد؟ کارآفرین ایده کسب و کار ورزشی خود را باید کنار بگذارد؟!

بعضی از افراد واقعأ این کار را می‌کنند. آن‌ها ایده خود را مانند تمام ایده‌های کسب و کار اجرا نشده در ایران رها می‌کنند.

اما ما اینجا می‌گوییم کنار گذاشتن کار به دلیل موانع، راه درستی نیست. خب پس چاره کار چیست؟

دوستان عزیز چاره کار، شناسایی موانع هستند. شناسایی موانع کارآفرینی در ورزش به سیاست گذاران و محققان کمک زیادی می‌کند.

کارآفرینی در ورزشی - بررسی و رفع موانع عاملی اثرگذار برای موفقیت در ایده کسب و کا ورزشی

موانع سر راه کارآفرینی در ورزش و راه‌کارهای پیشنهادی آنها:

موانع پیشنهاد
1. میزان سرمایه‌گذاری زیربنایی دولت در ورزش افزایش سرمایه زیربنایی دولت، از جمله توسعه فضاهای ورزشی و واگذاری به بخش خصوصی با تسهیلات مناسب، اصلاح و بهبود اعتبار کارآفرینان ورزشی توسط بانک و مؤسسه‌های مالی، مطالعه و تدوین قوانین و مقررات حمایتی از کارآفرینان
2. توجه به کیفیت محصولات و خدمات پایین بودن سطح کیفیت محصولات ایرانی و بالا بودن قیمت، باعث جذابیت بیش‌تر محصولات خارجی می‌شود. توجه به کیفیت توسط تولیدکنندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط نقش عمده‌ای در تبدیل این مانع به عامل اثرگذار دارد.
3. میزان تشویق جو و فضای عمومی حاکم بر جامعه به خلق و اجرای ایده‌های جدیددولتی بودن ساختار نظام ورزشی کشور, عدم ایفای نقش سازنده دستگاه‌های ذی‌ربط در حمایت از کارآفرینان موجب بی‌رغبتی بخش خصوصی شده است. حمایت بخش خصوصی، طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، سوق دادن پژوهش‌های دانشگاهی به سمت خلق ایده‌های جدید، موجب توسعه کارآفرینی در ورزش شود.
4. میزان رقابت در بازار فروش (تولید تجهیزات ورزشی و باشگاه داری)با تولید دانش فنی یک محصول توسط کارآفرین، شرکت‌های تولیدی خارجی توسط عوامل خود در کشور از این توانایی‌ها اطلاع پیدا می‌کنند و قیمت را چنان پایین می‌آورند تا کارآفرین رقابت را از دست دهد. پس باید نظام کنترلی مناسبی برای واردات ایجاد کرد تا با حفظ انگیزه کارآفرین محصول او از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت باشد.
5. تعداد افراد موفق در جامعه به عنوان الگوی کارآفرینی در ورزشمشاهده‌ موفقیت افراد دیگر، کارآفرینان را متمایل به پذیرش مخاطره‌ کارآفرینی می‌کند. شناسایی و معرفی کارآفرینان نمونه در حوزه‌ ورزش می‌تواند اشخاص را برای پیاده‌سازی ایده برای کارآفرینی تشویق کند.
6. زیرساخت‌های کسب‌وکارتوسعه‌ی زیرساخت‌هایی مانند ارتباطات، حمل‌و‌نقل، خدمت‌های بیمه‌ای و بانکی و از این قبیل، عامل‌هایی هستند که به بهبود فضای کسب‌وکار کمک می‌کند.
7. برنامه‌های آموزشی کارآفرینی در مراکز علمیکارآفرینی می‌تواند به عنوان یکی از دروس به دانش‌‌آموزان و دانشجویان، آموخته شود.
8. تلاش رسانه‌های گروهی برای ترویج فرهنگ کارآفرینیتلویزیون و رادیو با مقبولیت و ضریب نفوذی که دارند، می‌توانند نقش مهمی در ترویج کارآفرینی داشته باشند. مثلاً برنامه‌هایی پخش کنند که هدف‌شان ایجاد انگیزه، نگرش، دانش و مهارت باشد.
9. تلقی فضای عمومی جامعه از کار و تلاش به عنوان ارزشدر عصر ارتباطات نقش تربیت و نهادهای تربیتی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه به عنوان نهادهایی مستقل از نهاد خانواده در انتقال ارزش‌ها و ایجاد نگرش‌های مثبت و منفی نسبت به کسب و کار افزایش یافته است. آشناسازی دانش‌آموزان و دانشجویان با آموزه‌های دینی و ارزش‌های کار به عنوان سنگ بنای ایجاد نگرش مثبت به کسب‌وکار اهمیت حیاتی دارد.
10. میزان رفاه عمومیبالا بودن سطح رفاه عمومی عاملی است که موجب افزایش تقاضای کالا و خدمات ورزشی خواهد شد. از این‌رو کلیه برنامه‌هایی که منجر به ارتقای سطح رفاه عمومی شود، به‌صورت غیرمستقیم در بهبود شرایط کارآفرینی در ورزش اثرگذار خواهد بود.

کلام آخر

برای شروع هر کاری نیاز دارید درباره آن تحقیق کنید. در پیاده‌سازی ایده برای کارآفرینی در ورزش هم نیاز به بررسی یک سری موارد دارید.

در مطلب فوق چند مورد از ایده کسب و کار ورزشی را برای شما بیان کردیم. دلایل شکست و موانع پیروزی را بررسی کردیم. همچنین راهکارهایی برای مقابه با موانع پیشنهاد دادیم.

امیدواریم به کمک این مطلب بتوانید از فرصت های کارآفرینی در ورزش استفاده کنید. ایده خود در زمینه کارآفرینی در ورزش را عملی کنید، کارآفرینی در کشور را رونق دهید و اشتغال‌زایی کنید.

مطالب مرتبط

اگر جزو افرادی هستید که به دنبال کارآفرینی با سرمایه کم هستند، مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم.

برای شروع کارآفرینی الزاماً نیاز به سرمایه بالا ندارید. با سرمایه کم هم می‌توان کسب و کار راه انداخت. می‌گوئید نه! ما می‌گوئیم بله… مطلب زیر را بخوانید و ایده بگیرید.

این روزها خیلی‌ها به دنبال راه‌های کسب درآمد زیاد، در مدت زمان کم هستند. البته که نباید این طرز فکر را داشت اما اگر شما هم کتجکاوید که این شدنی است یا نه، به مطلب زیر سر بزنید.

کارآفرینی از کارهایی است که باعث تحول در زندگی خیلی‌ها می‌شود. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

آیا شما هم درباره فرصت‌های کارآفرینی در ورزش اطلاعاتی دارید؟ اگر جوابتان مثبت است، خوشحال می‌شویم با ما به اشتراک بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.