دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

معرفی 9 شغل تولیدی با سرمایه کم و سود زیاد

شغل پردرآمد با سرمایه کم برای آقایان
3.9/5 - (40 امتیاز)

‌سرمایه‌گذاری پولی که با زحمت بدست آمده، کار ساده‌ای نیست. اگرچه به دلایل زیر وارد شدن به کار تولیدی با سرمایه کم و کسب درآمد کردن از آن، کار حضرت فیل است:

  • پول علف خرس نیست و به‌راحتی به دست نمی‌آید،
  • کاهش ارزش پول ملی باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

کم نیستند کسانی که سرمایه و اندوخته‌ای دارند، اما نمی‌دانند چطور سرمایه‌شان را به‌کار بگیرند و به کسب درآمد برسند. در این مطلب می‌خواهیم 6 ایده‌ کار تولیدی با سرمایه کم را به شما معرفی کنیم.

پیشنهادهایی که در ادامه می‌بینید، کارهای فضایی، تخیلی و غیرقابل‌اجرا نیستند؛ بلکه برخی از آن‌ها کارهای هنری خلاقانه در خانه هستند که می‌توانید با انجام آن‌ها به درآمد برسید. در انتخاب این طرح‌ها، نیاز به سرمایه کم و واقعی‌ و اجرایی‌بودن ایده مهم‌ترین اصل بوده است. همین الآن خیلی‌ها هستند که با همین ایده‌ها در حال کسب روزی حلال‌اند.

در هر پیشنهاد نمونه‌هایی از کسانی که آن ایده را اجرا کرده و به کسب درآمد رسیده‌اند را نیز آورده‌ایم. در واقع سعی کرده‌ایم آن دسته از کارهای تولیدی با سرمایه اندک را به شما معرفی کنیم که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند و بهانه‌ای برای انجام نشدن آن کار نباشد.

اگر سرمایه‌ و اندوخته‌ای دارید ولی ایده‌های پولساز برای به‌کارگیری سرمایه ندارید، با ما همراه باشید تا در ادامه به شما نشان دهیم که چه کارهایی میتوان با سرمایه کم انجام داد (برای رفتن به هر بخش، روی عکس آن کلیک کنید)

کارگاه تولیدی کوچک با سرمایه کم
تولیدی ، بهترین کار تولیدی با سرمایه کم
پیشنهاد کار تولیدی صنعتی
در ایران چه تولید کنیم
چه تولیدی راه بندازم
شغل تولیدی ، چه کارهایی میتوان با سرمایه کم انجام داد
تولیدی
شغل پردرآمد با سرمایه کم برای آقایان

در ضمن اگر سرمایه کمی دارید نگران نباشید!

برای کسب درآمد الزاماً نیازی به سرمایه زیاد نیست. شغل‌های پردرآمد خانگی زیادی وجود دارند و بدون سرمایه هم می‌شود در منزل، درآمد زیادی کسب کرد.

همچنین بعضی از کارهای تولیدی با سرمایه کم که در ادامه معرفی می‌شوند، قابلیت اجرا در خانه را هم دارند.

قبل از تولید محصول باید بدانید:

همه‌چیز با سرعت عجیبی در حال تغییر است و نیازهای انسان‌ها هم از این قاعده مستثنی نیست.

حالا تصور کنید که سرمایه‌گذاری کرده و یک شغل تولیدی راه بیاندازید، اما برای محصولتان هیچ تقاضایی وجود نداشته باشد. چه وضعیت دردناکی!

اما جای نگرانی نیست. ما به شما کمک می‌کنیم که مسیر شغلی‌تان را منطبق بر نیاز بازار بسازید و چرخ کسب‌وکارتان به این زودی‌ها متوقف نشود.

چند پیشنهاد جذاب در مورد پیشنهاد کار تولیدی با سرمایه کم

اولین سوالی که برای افراد علاقه‌مند به شغل تولیدی پیش می‌آید این است که در ایران چه تولید کنیم یا چه تولیدی راه بندازم که ریسک آن پایین و احتمال موفقیت بالایی داشته باشد و در عین حال یک خط تولید کم هزینه داشته باشد.

در ادامه به معرفی و بررسی 6 ایده کار تولیدی با سرمایه کم می‌پردازیم که پتانسیل بسیار خوبی برای موفقیت و درآمدزایی دارند:

بیشتر بخوانید: نقشه راه کسب درآمد با سرمایه کم

1- پرورش ماهیان زینتی

پیشنهاد کار تولیدی صنعتی

اول بدانیم برای شروع این کار به چقدر سرمایه نیاز داریم؟

(باتوجه به این نکته، که این مطلب در تابستان سال 1400 نوشته است)

برای شروع این شغل تولیدی، حداقل سرمایه‌ای که نیاز دارید، حدود ۱۵ میلیون تومان به همراه یک فضای ۱۲ متری است. در کل می‌توان گفت که خط تولید کم هزینه ای دارد اما برای اینکه طرح‌تان توجیه اقتصادی داشته باشد و به یک درآمد منطقی برسید، توصیه می‌شود سرمایه بیشتری را به آن اختصاص بدهید.

با ۵۰ میلیون، یک فضای ۴۵ متری و ۲۰ هزار قطعه ماهی، ۱۱ ماه طول می‌کشد تا سرمایه‌تان برگردد و سالانه ۶۰  میلیون سود خالص به جیب بزنید. از آنجایی که این شغل تولیدی شرایط خاص خود را دارد، می‌توان از آن به عنوان یک شغل پردرآمد با سرمایه کم برای آقایان نام برد.

عملی‌کردن این ایده در مقیاس خانگی، نیازی به مجوزهای مربوط به شیلات و جهاد کشاورزی ندارد و بدون دغدغه می‌توانید تولید را شروع کنید.

لازم به ذکر است که فضاهای ۱۰۰ متر و کمتر از آن مقیاس خانگی به حساب می‌آیند و برای آن‌ها نیازی به مجوز نیست.

اگر به دنبال پیشنهاد کار تولیدی با سرمایه اندک هستید و به ماهیان زینتی نیز علاقه دارید، در ادامه با ویدئو معرفی شده در کارستون همراه شوید. در این ویدئو با نکات تولید ماهی زینتی آشنا ‌می‌شوید:

همچنین اگر به دنبال اطلاعات مفصلی در مورد تولید ماهیان زینتی هستید به مقاله صفر تا صد پرورش ماهی زینتی هم سری بزنید.

آقای شاه حسینی از جمله افرادی هستند که از این راه به درآمد رسیده‌اند و موفق شده‌اند فقط با ۱۰ آکواریوم کار تولید با سرمایه کم را شروع کنند و الآن به ظرفیت ۴۰۰ آکواریوم برسند.

در ویدئوی زیر با تعدادی از تولیدکننده‌های ماهی زینتی آشنا خواهید شد:

در ضمن اگر هم به پرورش گل و گیاه علاقه دارید؛ پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را از دست ندهید:


2- کارگاه تولید بلوک سیمانی، یک کارگاه تولیدی کوچک با سرمایه کم

کارهای تولیدی با سرمایه کم

با توجه به مقیاس کار و سرمایه‌‌تان، به یک یا چند دستگاه بلوک‌زنی، فضایی برای تولید و نگهداری بلوک‌ها و چند کارگر نیاز دارید. هزینه‌ی مورد نیاز شما بسته به شرایط زیر ممکن است متفاوت باشد:

  • خرید دستگاه دوم از سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور یا خرید دستگاه‌ نو
  • تهیه کردن دستگاه خودکار یا دستی
  • داشتن زمین یا اجاره کردن آن

«سکینه و بدری» خواهران موفقی هستند که از یک کارگاه تولیدی کوچک با سرمایه کم شروع کردند و توانستند با تولید بلوک سیمانی، از تحت پوشش کمیته امداد بودن به جایی برسند که امروز خودشان، چهار خانواده دیگر را تحت پوشش قرار بدهند.


3- تولید لیوان‌های کاغذی، پیشنهاد کار تولیدی صنعتی به‌صرفه

ساخت لیوان‌های کاغذی، می‌تواند نمونه یک کار آسان در منزل بوده و به عنوان یک پیشنهاد کار تولیدی صنعتی هم می‌شود به آن نگاه کرد.

کاربرد لیوان‌های کاغذی و استفاده از آن‌ها بر کسی پوشیده نیست و بیشترین استفاده از محصولات یک‌ بار مصرف مربوط به لیوان‌های کاغذی است.

لزومی ندارد که با یک سوله‌ی بزرگ و چندین دستگاه و هزینۀ اولیه ‌بالا این تولیدی را شروع کنید.

این پیشنهاد تولید با سرمایه اندک را می‌توانید از پارکینگ خانه‌تان شروع و با تولید لیوان‌های یک بار مصرف کاغذی درآمد معقولی را برای خودتان ایجاد کنید. مطمئن باشید با کمی خلاقیت و چاشنی طرح و رنگ‌های جذاب قطعاً موفق خواهید بود.

در این ویدئو پای صحبت یکی از کسانی که از راه تولید لیوان کاغذی بهترین کار تولیدی با سرمایه کم را انجام داده ‌است، می‌نشینیم.

بیشتر بخوانید: استارت‌آپ چیست؟


4- تولید شمع، یک نمونه کار تولیدی با سرمایه کم

کار تولید با سرمایه کم

طبق آمار میدون ما روزانه ۵ میلیارد تومان شمع مصرف می‌کنیم و بخشی از این مقدار شمع را، از ده کشور مختلف وارد می‌کنیم. بنابراین جای تعجب ندارد که تولید شمع را به عنوان یک پیشنهاد کار تولیدی با سرمایه کم معرفی کنیم.

برای تولید شمع با تهیه‌ی مواد اولیه، می‌توانید در منزل اقدام به تولید کرده و درآمد خوبی را کسب کنید. مسلماً با تأسیس کارگاه و تولید در مقیاس بزرگتر، می‌توانید درآمد بیشتری به دست آورید. اما اگر سرمایه‌ زیادی ندارید و به دنبال پیشنهاد کار تولید با سرمایه کم هستید، می‌توانید با حداقل سرمایه، این تولیدی را از منزل شروع کنید.

قبلاً در پست ساخت شمع‌های تزئینی به نکات زیر اشاره کردیم:

  • چطور برای تولید شمع آموزش ببینم؟
  • شمع‌های تولیدی را چطور بفروشم؟
  • چه شمع‌هایی تقاضای بیشتری داره؟

و در آن مطلب لینک‌های مفیدی از اینستاگرام هم برایتان قرار دادیم.

تولید شمع در خانه نیازی به مجوز ندارد. می‌توانید در منزل استارت کار را بزنید و کم‌کم آن را گسترش دهید.

مواد اولیه‌‌:

  • پارافین
  • اسید استئاریک
  •  فتیله
  • ظرف مخصوص ذوب کردن پارافین
  • ورق موم
  •  گلیسیرین
  • قالب‌ها
  • رنگ‌ها
  • عطرها

طبق طرح توجیهی میدون، با سرمایه‌ی ۲۰ میلیونی، به شرطی که فوت‌وفن‌های کار را بلد باشید، می‌توانید ماهانه ۲۶۰۰ شمع بسازید و ۱۱ میلیون سود خالص کسب کنید.

پس با این حساب کارآفرینی با سرمایه کم شدنی و سودآور است.

توصیه‌ای که خیلی از مشاوران این نوع کسب‌وکار دارند، این است که قبل از تولید، سعی کنید فروشنده‌ی خوب آن محصول باشید.

اگر در فروش محصول مورد‌ نظرتان موفق بودید، وارد کار تولید با سرمایه کم بشوید.

سرمایه لازم برای کارگاه زدن را ندارید؟ با حداقل‌ها در خانه شروع کنید. اگر علاقه‌مند بودید و توانستید شمع‌ها را بفروشید کم‌کم کسب‌و‌کارتان را گسترش بدهید.

بیشتر بخوانید: کار تولیدی در خانه


5- راه‌اندازی کارگاه خیاطی

کارهای تولیدی با سرمایه اندک

در خیاطی هم مثل همه‌ی کارهای هنری پولساز دیگر، اگر عاشق کار باشید و با پشتکار، سختی‌ها را تحمل کنید، حتماً به جاهای خوبی می‌رسید. نه‌ تنها یک شغل تولیدی برای خودتان راه می‌اندازید، بلکه دست چهار نفر دیگر را هم می‌گیرید.

علاوه بر علاقه و پشتکار، بدون شک نیاز به مهارت و تخصص دارید؛ چیزی که با کارآموزی در کارگاه‌ یا با شرکت در کلاس‌های آموزشگاه و تمرین بسیار به‌دست می‌آید.

خیاطی علاوه بر اینکه یک شغل پردرامد با سرمایه کم برای خانم ها محسوب می‌شود، می‌تواند برای آقایان نیز بسیار سودمند باشد. چه بسیا، بسیاری از خیاط‌های آقا، که ذوق، هنر و صبر بیشتری برای خیاطی دارند.

در نتیجه از خیاطی، می‌توان به عنوان شغل پردرآمد با سرمایه کم برای آقایان نیز نام برد.

از کجا شروع کنم؟

می‌توانید مثل آقای سید شجاع با فروشندگی درصنعت پوشاک شروع کنید، نیازهای بازار را پیدا کنید و ببینید که مردم برای چه چیزی پول می‌دهند تا در کارگاه تولیدی‌تان همان نیازها را پوشش دهید.

در مقیاس بزرگتر، در حد یک فضای ۳۰ متری و ۲۰ میلیون سرمایه، می‌توانید صاحب یک کارگاه کوچک با درآمد ماهیانه حدود سه میلیون بشوید. پس اگر به دنبال تولید در منزل با سرمایه کم هستید؛ حتما به این شغل هم توجه داشته باشید.

در ویدئویی که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید، با نکات زیر آشنا خواهید شد:

  • مجوزهای لازم
  • سرمایه مورد نیاز
  • سرمایه در گردش
  • نحوه کار یک کارگاه کوچک خیاطی

6- بسته‌بندی خشکبار یا میوه: جزو بهترین کارهای تولیدی با سرمایه کم

پیشنهاد کار تولیدی با سرمایه کم

بسته‌بندی میوه و خشکبار را می‌شود در ابعاد خانگی و خیلی کوچک، و با حداقل سرمایه شروع کرد و بسته به اینکه چقدر سرمایه دارید، در مقیاس‌های مختلفی آن را اجرا کنید. این کار تخصص خاصی نیاز ندارد و می‌توانید با همت و پشتکار در آن موفق شوید.

با چقدر سرمایه باید شروع کنم؟

  • می‌شود با کمترین‌ها این کار را در منزل انجام داد. خیلی‌ها از صفر شروع و کم کم کارشان را بزرگ‌تر کردند.
  • اگر سرمایه بیشتری دارید، با حدود ۳۰ میلیون، و داشتن یک فضای ۵۰ متری، می‌توانید بسته‌بندی میوه را با درآمد ماهیانه حدود ۳ میلیون انجام بدهید.

اگر علاقه و پشتکار کافی داشته باشید، بسته‌بندی خشکبار و میوه می‌تواند یک پیشنهاد کار تولیدی با سرمایه کم مناسب برای شما باشد.

توضیحات و کلیات مربوط به این ‌شغل تولیدی در ویدئو‌ی زیر ارائه شده است.

‌داستان کار تولیدی با سرمایه کم میوه پلاس

آقای باریکلو و تیم‌شان، حدود ۴ سال است که به این کسب‌وکار وارد شده‌اند. بسته‌بندی میوه و سبزیجات و فروش از راه فروشگاه اینترنتی ایده‌‌ای است که توسط این جوانان خلاق به مرحله اجرا درآمده است.

در ادامه داستان میوه پلاس را در برنامه تلویزیونی جشنواره کارآفرینی دنبال کنید.

7- محصولات چرمی: از بهترین کارهای تولیدی با سرمایه کم

چرم از جمله محصولاتی است که از ایام قدیم کاربردهای فراوانی داشته. امروزه محصولات چرمی طرفداران زیادی نه تنها در ایران، که در سراسر دنیا دارد و این شامل هر دو نوع چرم طبیعی و چرم مصنوعی می‌شود.

محصولات پرطرف‌دار چرم عبارتند از: دست‌کش، کیف، کفش، کلاه، کمربند و…

اگر تصمیم دارید در زمینه تولید محصولات چرمی فعالیت کنید، ابتدا باید آموزش ببینید. خوش‌بختانه این روزها، آموزش‌های آنلاین در تمام زمینه‌ها وجود دارد. اگر فرصت رفتن به کلاس‌های حضوری را ندارید، می‌توانید از این آموزش‌ها استفاده کنید.

نکته مهمی که برای شروع کسب‌وکار با محصولات چرمی باید مدنظر قرار دهید، این است که در ابتدا، برای خرید مواد و تجهیزات اولیه کار خود، به مبلغ نسبتا زیادی نیاز دارید. اما چیزی که باعث شد محصولات چرمی را در لیست کارهای تولیدی با سرمایه کم بیاوریم، این است که، باتوجه به استقبال گستره افراد، پس از مدتی، با سودی که به‌دست می‌آورید، هزینه اولیه برایتان جبران خواهد شد.

برای شروع کارتولیدی محصولات چرمی، می‌توانید از یک کارگاه کوچک و یا حتی از خانه خود شروع کنید.

8- تولید صابون گیاهی

صابون‌ها از محصولاتی هستند که تقریبا در تمام خانه‌ها یافت می‌شوند. امروزه صابون‌های ارگانیک و گیاهی به یکی از محصولات پرطرفدار در میان محصولات آرایشی و بهداشتی تبدیل شده است.

از طرفی برای تولید و ساخت صابون به هزینه و مواد زیادی نیاز نیست. همین نکات باعث شده تولید صابون گیاهی، به یکی از مشاغل تولیدی با سرمایه کم تبدیل شود.

شما می‌توانید این کار را با حداقل وسایل و هزینه از خانه خود نیز شروع کنید. سپس با کسب آگاهی و تجربه و پیدا کردن مشتری‌های بیشتر، به مرور کار خود را گسترش داده و برای خود یک کارگاه مخصوص دست و پا کنید.

چرا استفاده از صابون‌های گیاهی خوب است؟

  • معمولا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.
  • از مواد اگانیک و طبیعی در ساخت آنها استفاده می‌شود.
  • به‌دلیل استفاده از مواد گیاهی، ایجاد حساسیت و صدمه به پوست به حداقل می‌رسد.
  • تنوع بالا و پوشش دادن تمام انواع پوست

چند پیشنهاد دیگر برای کارهای تولیدی با سرمایه کم

در ادامه چند پیشنهاد کار با سرمایه کم، که الزاماً از جنس تولید نیستند، به شما معرفی می‌شود.

اگر سرمایه کمی دارید، این پیشنهادها گزینه‌های جذابی برای‌ شما خواهند بود.

مهم‌ترین پیشنهاد سال 1400 برای شما

۱۱ پیشنهاد شغل تولیدی خانگی

اگر به دنبال مشاغل خانگی هستید، پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را از دست ندهید.

۴ شغل با سرمایه کم

اگر سرمایه کمی دارید و به دنبال کسب و کار پردرآمد هستید نگران نباشید. باور کنید خیلی از کارها با سرمایه کم هم شدنی هستند.

وقتی از پیشنهادهای شغلی برای آقایان می‌گوییم، نمی‌شود از مشاغل پردرآمد برای خانم‌ها حرفی نزد.

پولدار شدن با سرمایه کم

۸ نکته از رمز و راز‌های پولدار شدن با سرمایه کم را در پست زیر مشاهده کنید.

آیا سرمایه‌گذاری با مبلغ کم امکان دارد؟ با چه مبلغی؟

جواب کامل سوال‌هایتان را با مطالعه مطلب زیر به دست خواهید آورد.

شغل پردرآمد مغازه‌داری برای خانم‌ها

اگر به عنوان یک خانم در فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار و مغازه هستید، در مطلب زیر علاوه‌بر آشنایی با بهترین شغل مغازه‌داری برای خانم‌ها، با 12 تکنیک فروشندگی و جذب مشتری آشنا خواهید شد.

سخن پایانی

تو پای به راه در نه و هیچ مپرس/ خود راه بگویدت که چون باید رفت

  • به توصیه مشاوران کسب‌وکار، قبل از شروع کار تولیدی با سرمایه کم، به جای آزمون و خطا، مدتی را در آن حوزه کارآموزی کنید. قبل از تولید یک محصول سعی کنید ابتدا فروشنده‌ی خوب آن باشید و در صورت موفق بودن، اقدام به تولید کنید.

مطالب مرتبط: استخدام کارآموز تولید محتوا

  • در پایان اگر به یکی از پیشنهاد‌های کار تولیدی با سرمایه‌ کم علاقه دارید، بسم‌الله کار را بگویید وشروع کنید. خیلی از چیزها را در حین مسیر متوجه می‌شوید و آن‌ها را با پشتکار و توکل بر خدا حل می‌کنید.
    نمی‌شود ۱۰۰ درصد یک کار را در اینترنت پیدا کرد، با اطمینان کامل و بدون ریسک مثل ربات طبق آن برنامه پیش رفت و با هیچ چالشی روبرو نشد! خیلی از مسائل را تا وقتی دست به عمل نزنید متوجه نمی‌شوید.
ایده کار تولیدی با سرمایه کم

به نظر شما بهترین کار تولیدی با سرمایه کم چیست؟
دیگر چه کارهایی میتوان با سرمایه کم انجام داد؟
لطفاً نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

17 دیدگاه برای “معرفی 9 شغل تولیدی با سرمایه کم و سود زیاد

  1. خانم گفته:

    حالت خوبه دستگاه تولید لیوان کاغذی همین الان بالای 500 میلیون چطور با این سرمایه بالا نوشتی کار تولیدی با سرمایه کم لطفا اول برو اطلاعاتتون ببر بالا بعد بیا مطلب بنویس یا اگر مال گذشته است اطلاعاتت سایتت اصلاح کن لطفا زیر 100 میلیون نمیشه هیچ کاری راه بندازی حتی کم ترین سرمایه رو بخاد مردم فیلم کردی داداش وام هم که نمیدن

    • علی موحد گفته:

      ظاهرا فیلم مربوط به سالهای گذشته است البته زیاد گذشته نه مثلا یکی دو سال پیش

  2. علیرضا گفته:

    من فقط کلیپ کارگاه خیاطی رو دیدم
    فکر کنم این کلیپ حداقل واسه سال ۸۶ باشه که این آقا با ۵ میلیون تومن تونسته کارگاه بزنه
    الان کم کیفیت ترین چرخ راسته دوز ۹ تومن پولشو که تازه هیچ کارگری هم حاضر نیست پشتش بشینه و کار کنه… چرخ خوبم که ۱۴-۱۶ میلیون

  3. سارا هاشمی گفته:

    من سرمایه زیادی ندارم و تو فکر راه اندازی یه کار کوچیکم. مطلبتون خیلی بهم کمک کرد و بهم ایده داد
    مرسی

  4. روژان گفته:

    با سلام خیلی مطلب خوبی بود ممنون از تیم قدرتمند شما 🙂
    من و تیم مون پنج ساله روی حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال کار میکنیم .
    دوستانی که تمایل به همکاری داشتن در تلگرام به mr_fokrپیام بدن .
    ممنون از سایت خوبتون ….
    با قدرت ادامه بدید 🙂

  5. سيد قاسم طباطبايي گفته:

    سلام
    مطالب بسيار مفيدي بودند و استفاده كردم . چگونه مي توانم با عزيزي كه در فيلم مربوط به توليد ليوان كاغذي فعاليت مي كنند ارتباط برقرار كنم ؟ تلفن يا آدرس ايشان را براي بنده ايميل مي كنيد ؟ ممنونم .

  6. Rastin گفته:

    ممنون از مطالب خوب سایتتون من با سرمایه ای که داشتم میخواستم یه کسب و کار راه بندازم ولی نمیدونستم چیکار کنم با خوندن مطالب شما واقعا اطلاعاتم بالا رفت بازم ممنون 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.