دوره آنلاین

چگونه استخدام شویم

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

تخفیف نوروزی
دوره تولید محتوا و سئو با هوش مصنوعی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

آموزش رایگان فارکس

3/5 - (2 امتیاز)

همه‌ی افراد علاقه‌مند هستند تا به‌جای سیگنال گرفتن، خودشان بتوانند فارکس را یاد گرفته و خرید و فروش کنند. اگر به دنبال آموزش رایگان فارکس هستید و می‌خواهید به جای خرید ماهی، ماهیگیری یاد بگیرید در ادامه با ما همراه شوید.

آموزش‌هایی که در این مقاله ارائه شده است همگی با مثال‌های واقعی از نمودارهای جفت ارز‌ها و برخی از نکاتی که در عمل طبق تجربه اثبات شده اند همراه هستند.

در این متن ترفند‌های خوبی برای تشخیص حرکت قیمت و کسب سود از بازار به وسیله ابزارهای تحلیل تکنیکال آموزش داده شده است. می‌توانید با کلیک روی هر عنوان، آن مطالب را مطاالعه کنید.

چگونه خرید و فروش در فارکس را یاد بگیرم؟

کانال اموزش رایگان فارکس

انجام خرید و فروش به خودی خودی کار ساده‌ای است و در یک دقیقه قابل یادگیری است. خرید و فروش چیزی جز چند کلیک ساده در نرم‌افزار نیست. آنچه مهم است دانش تحلیل و پیش‌بینی بازار است. دانستن اینکه قیمت در آینده کاهش یا افزایش می‌یابد ما را به کسب سود می‌رساند.

برای خرید و فروش در فارکس اولین قدم یادگیری تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال دارای ابزارهایی که است که به ما کمک می‌کند تا با استفاده از بررسی گذشته‌ی قیمت روند آینده‌ی آن را پیش‌بینی کنیم. آموزش ویدئویی کامل فارکس از صفر تا صد در اینترنت موجود است و می‌توانید با دانلود دوره‌های سایت فراچارت تحلیل تکنیکال را به صورت رایگان یاد بگیرید.

خرید و فروش در ابتدا برای افراد تازه‌کار به ظاهر کار ساده‌ای است. اما پیش‌بینی روند قیمت نیاز به تجربه و خوردن خاک بازار دارد. پس از یاد گرفتن تحلیل تکنیکال باید مدتی آموخته‌های خود را حسابی با پول مجازی به چالش بکشید تا بتوانید با ابزار‌های تحلیلی کسب سود کنید.

آموزش فارکس یک تابع ریاضی نیست که فرمول ثابتی داشته باشد. ممکن است کسی با خطوط روند و الگو‌های شمعی به سود مستمر برسد و اصلا از اندیکاتور‌ها و اسیلاتورها استفاده نکند. و فرد دیگری با استفاده از اندیکاتورها و سطوح فیبوناچی به سوددهی برسد.

در ادامه سرفصل‌های مختلف تحلیل تکنیکال را به شما معرفی می‌کنیم. اینکه هر فرد باید از چه روشی استفاده کند و کدام ابزار را در چه تایم‌ فریمی بکار گیرد؛ با استفاده از تجربه شخصی،علاقه‌مندی‌ها و خلق و خوی هرکس باید توسط خودش کشف گردد.

برای خرید و فروش از چه نرم‌افزاری استفاده کنیم؟

خرید و فروش و تحلیل فارکس در نرم‌افزارمتاتریدر انجام می‌شود. پس از دانلود و نصب نرم‌افزار متاتریدر۴ اولین کار تنظیم زوم، تغییر نوع نمودار به کندل استیک و تنظیم رنگ کندل‌ها است.

برای تنظیم زوم مناسب طبق ویدئوی زیر ابتدا تا آخرین درجه زوم را کم می‌کنیم (zoom out)، سپس ۲ بار zoom in کرده و زوم را بزرگتر می‌کنیم. پس از تنظیم رنگ کندل‌ها برای اینکه این تنظیمات ذخیره شود و با هربار باز کردن یک جفت ارز مجبور به تغییر آن‌ها نباشید باید آن را در تمپلیت default ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید: نقشهٔ راه کسب درآمد از فارکس

خطوط روند

نمودار قیمت از نظر نوع روند به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  1. روند صعودی: قیمت در حال افزایش است و کف‌های بالاتر از کف قبل ایجاد می‌کند.
  2. روند نزولی: قیمت در حال کاهش است و سقف‌های پایین تراز سقف قبلی ایجاد می‌کند.
  3. روند خنثی: قیمت در یک محدوده و در بین یک سقف و کف نوسان می‌کند.
آموزش رایگان فارکس pdf

در ویدئوی زیر نحوه‌ی رسم خطوط روند در نرم‌افزار متاتریر۴ را ملاحظه می‌کنید.

خطوط حمایت و مقاومت

خطوط حمایت و مقاومت محدوده‌هایی هستند که خریداران و فروشنده‌ها انتظار دارند قیمت به این خطوط واکنش نشان دهد.

آموزش رایگان فارکس آپارات

الگو‌های کلاسیک

الگوهای کلاسیک شکل‌های خاصی از قیمت هستند که تکرار آن‌ها در گذشته به نتایج مشابهی منتهی شده است.

زمانی که این اشکال در نمودار تشکیل می‌شوند انتظار می‌رود که مانند گذشته عمل کنند. این الگوها عبارت‌‌اند از الگوی سر و شانه، کف و سقف دو قلو، انواع مثلث، انواع کنج و انواع پرچم.

آموزش رایگان فارکس به زبان فارسی

الگوهای شمعی‌ ژاپنی

الگوهای شمعی برگشتی در انتهای روند‌های نزولی و صعودی کاربرد دارند. مهم‌ترین الگوهای برگشتی عبارتند از الگوی نفوذی، ابرسیاه، پوشای نزولی و صعودی، ستاره‌ی ثاقب، ستاره‌ی عصرگاهی، ستاره‌ی صبحگاهی، مرد به دارآویخته، چکش، چکش وارونه، هارامی، انبرک سقف، انبرک کف و انواع دوجی.

الگوهای برگشتی

همان‌طور که در مثال‌های زیر مشاهده می‌کنید؛ پس از تشکیل الگوهای برگشتی روند قیمت تغییر می‌کند. توضیحات مفصل الگوهای شمعی را در این پست مشاهده کنید.

آموزش رایگان بورس فارکس
آموزش رایگان و کامل فارکس
آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

معرفی ۳ اندیکاتور و اسیلاتور محبوب و پرکاربرد

اندیکاتورها و اسیلاتورها تعداد بسیاری زیادی دارند. در ادامه رایج‌ترین آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

1-میانگین متحرک یا مووینگ اوریج

میاننگین‌های متحرک اندیکاتور‌های ساده‌ای هستند که دربازار‌های صعودی و نزولی سیگنال‌های خوبی می‌دهند. این اندیکاتور در روند‌های خنثی کارایی ندارد و نباید به تنهایی ملاک خرید و فروش قرار گیرد.

میانگین‌های متحرک چطور کار می‌کنند؟

میانگین‌های متحرک انواع مختلفی دارند. اما اساس کار همه‌ی آن‌ها مشترک است. همه‌ی میانگین‌های متحرک‌، میانگین قیمت در یک بازه مشخص را نشان می‌دهند. به عنوان مثال میانگین متحرک ساده ۲۰۰، از میانگین قیمت‌های ۲۰۰ کندل گذشته بدست‌ می‌آید. این میانگین می‌تواند شامل میانگین قیمت بسته شدن کندل‌ها، بالاترین قیمت، ‌پایین‌ترین قیمت و… در ۲۰۰ روز گذشته باشد.

چگونه مووینگ اوریج را به نمودار اضافه کنیم؟

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، میانگین‌های متحرک در نرم‌افزار متاتریدر از طریق آدرس زیر به نمودار اضافه می‌شود.

Insert/ indicators/ Trend/ Moving Average

آموزش رایگان بازار فارکس

میانگین‌های متحرک انواع و اقسام مختلفی دارند. در ادامه برخی از پرکاربردترین‌ آن‌ها به همراه ترفند‌های عملی خرید و فروش بر اساس میانگین‌های متحرک توضیح داده خواهند شد.

دو نوع رایج‌ مووینگ اوریج‌ها

میانگین‌های متحرک نمایی و ساده جزء پرکاربردترین مووینگ اوریج‌ها هستند.

میانگین‌های متحرک ساده، به صورت SMA 20 که مخفف simple moving average است؛ نشان داده می‌شوند. در SMA20 همه‌ی داده‌ها یکسان هستند و از میانگین قیمت در ۲۰ کندل گذشته تشکیل می‌شود.

میانگین‌های متحرک نمایی به صورت EMA که مخف exponential moving average است نمایش داده‌ می‌شوند. در میانگین متحرک نمایی به داده‌های آخر وزن بیشتری داده می‌شود. EMA سریعتر به تغییرات قیمت واکنش نشان‌ می‌دهد.

3 ترفند استفاده از میانگین‌های حرکتی

  • استقاده از 3 میانگین ساده 4، 9 و18 در نمودار

در بازارهای خنثی این سه میانگین در هم تنیده و آشفته می‌باشند. با شروع روند نزولی یا صعودی این سه خط شروع به باز شدن کرده و از هم فاصله می‌گیرند. هرگاه میانگین ۴ روزه از پایین میانگین ۹ و ۱۸ را رو به بالا قطع کند سیگنال خرید و زمانی که از بالا به سمت پایین قطع کند سیگنال فروش صادر می‌شود.

  • استفاده از ema25 و sma50

میانگین نمایی ۲۵ روزه واکنش تندتری به قیمت دارد. زمانی که میانگین ۲۵ روزه میانیگن ۵۰ روزه را از پایین به سمت بالا قطع کند سیگنال خرید و زمانی که از بالا به سمت پایین قطع کند سیگنال فروش صادر می‌شود.

کانال اموزش رایگان فارکس
  • حمایت و مقاومت دینامیک

مووینگ اوریج‌ها اگر بالای نمودار قیمت باشند همانند مقاومت و اگر پایین نمودار باشند به عنوان یک حمایت عمل می‌کنند. یکی از بهترین حمایت‌ها و مقاومت‌های دینامیک طبق تجربه استفاده از sma200 است.

آموزش های رایگان فارکس

ترفند‌ها و استراتژی‌های مختلفی با استفاده از مویینگ اوریج‌ها وجود دارد. شاید استفاده ازمیانگین‌های متحرک به تنهایی دقیق نباشد اما با ترکیب‌ آن‌ها با الگو‌های شمعی، خطوط روند و سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌توانید استراتژی موفقی برای خودتان ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: نقشه راه یادگیری آنلاین

2-اسیلاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی

برای اضافه کردن این اسیلاتور به نمودار، از مسیر زیر استفاده می‌کنیم:

Insert/ Indicators/ Oscillators/ Relative Strength Index

rsi دارای دو خط ۷۰ و ۳۰ که خطوط اشباع خرید و اشباع فروش هستند می‌باشد. در تصویر زیر این خطوط را مشاهده می‌کنید.

آموزش رایگان بورس فارکس

4 سیگنال خطوط اشباع خرید و اشباع فروش RSI

  1. زمانی که rsi خط 70 را شکسته و رو به بالا می‌رود سیگنال خرید صادر می‌شود.
  2. زمانی که rsi به خط ۳۰ برخورد می‌کند و به سمت بالا برمی‌گردد سیگنال خرید صادر می‌گردد.
  3. اگر rsi به خط 70 برخورد کند و به سمت پایین برگردد موقعیت فروش ایجاد می‌شود.
  4. هنگامی که rsi خط ۳۰ را به سمت پایین می‌شکند زمان فروش است.

چگونه با استفاده از RSI واگرایی‌ها را پیدا کنیم؟

واگرایی‌ها دو نوع مخفی و معمولی دارند و زمانی تشکیل می‌شوند که نمودار قیمت و اسیلاتور بر خلاف هم حرکت کنند.۴ نوع واگرایی در این اسیلاتور قابل مشاهده است که در ادامه بیان می‌شوند.

  • واگرایی معمولی مثبت: زمانی که در نمودار شاهد کف‌های پایین‌تر هستیم اما در RSI کف‌های بالاتر زده می‌شود نمودار قیمت رو به بالا رشد می‌کند.
آموزش رایگان فارکس
  • واگرایی معمولی منفی: هرگاه در نمودار سقف‌های بالاتر از سقف قبلی زده شود اما در RSI سقف‌ها پایین‌تر از سقف باشند یک واگرایی منقی ایجاد می‌شود. در نتیجه نمودار قیمت نزولی خواهد شد.
آموزش رایگان فارکس pdf
  • واگرایی مخفی مثبت: با ایجاد کف‌های بالاتر در نمودار و کف‌های پایین‌تر در RSI واگرایی مخفی مثبت تشکیل می‌شود. که در ادامه قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.
  • واگرایی مخفی منفی: سقف‌های پایین‌تر در نمودار و سقف‌های بالاتر در RSI واگرایی مخفی منفی ایجاد می‌کنند. این واگرایی باعث نزول قیمت می‌شود.

2 نکته مهم

اسیلاتور rsi را به تنهایی ملاک خرید و فروش قرار ندهید. پس از تحلیل با سایر ابزار‌های تکنیکال، برای مشورت با این اسیلاتور اقدام کنید. rsi را با تنظیمات پیش فرض باز کرده و تنظیمات آن را تغییر ندهید.

3-اندیکاتور ATR

ATR مخفف average true range است. این اسیلاتور میانگین نوسانات هر جفت ارز را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال نماد xau-usd در یک سال اخیر به طور میانگین روزانه 257 پیپ نوسان کرده است. بنابراین انتظار ما از حرکت این جفت ارز در یک روز، 250 پیپ است. این اندیکاتور به تصحیح انتظارات ما از حرکت قیمت کمک می‌کند و دید خوبی نسبت به میزان حرکت یک جفت ارز به ما می‌دهد.

در جلسه‌ی ذهنیت قیمت و میانگین واقعی نوسانات آموزش پرایس اکشن آقای سعید خاکستر این اسیلاتور کاملاً توضیح داده شده است.

فیبوناچی

ابزار فیبوناچی از نسبت‌های معروف دنباله‌ فیبوناچی گرفته شده است. این ابزار دارای سه نوع بازگشتی داخلی، بازگشتی خارجی و گسترشی است. ابزار فیبوناچی بازگشتی داخلی و خارجی استفاده زیادی در تحلیل‌ تکنیکال دارد و پایه‌ی یادگیری الگوهای هارمونیک و امواج الیوت است.

فیبوناچی بازگشتی داخلی

فیبوناچی بازگشتی داخلی یا retracement پایان امواج اصلاحی یا correction‌ را مشخص می‌کند. طبق دومین اصل از اصول تحلیل تکنیکال، قیمت نمی‌تواند بی‌وقفه پیشروی کند و در مسیر حرکتش به استراحت نیازمند است. فیبو بازگشتی داخلی، سطوحی که در آن قیمت‌ها، اصلاح به پایان می‌رسد و حرکت جدید قیمت آغاز می‌شود را مشخص می کند.

سطوح 50 و 61.8 درصد فیبوناچی مهم‌ترین سطوح در فیبو داخلی هستند. برای نمایش فیبوناچی بازگشتی داخلی در نمودارها و تحلیل‌ها به اختصار از ret AB استفاده می‌کنند. که به معنی فیبوناچی retracement از A تا B می‌باشد.

فیبوناچی بازگشتی خارجی

به کمک فیبوناچی خارجی یا extension می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که قیمت تا چه محدوده‌‌ای به حرکت خود ادامه می‌دهد. سطوح فیبوناچی خارجی اهداف خوبی برای سیو سود و خروج در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. در فیبوناچی خارجی، سطوح 61.8، 100، 127.2، 161.8 و 200 سطوح قوی‌تری هستند.

در ویدئو‌ زیر نحوه‌ی رسم فیبوناچی داخلی و خارجی در نرم‌افزار متاتریدر۴ را مشاهده می‌کنید. فیبوناچی خارجی را به اختصار با ext نمایش می‌دهند.

فیبوناچی گسترشی یا پروجکشن

این فیبوناچی به فیبو سه نقطه نیز معروف است. در متاتریدر به اشتباه expansion نوشته شده است. این ابزار برای بدست آوردن سطوح حمایت و مقاومت با استفاده سه نقطه می‌باشد.

الگوهای هارمونیک

الگوهای هارمونیک بر پایه نسبت‌های خاصی از فیبوناچی تشکیل می‌شوند. در ادامه ۸ الگوی هارمونیک همراه با مثال واقعی در جفت ارزها را مشاهده خواهید کرد.

این الگوها زمانی ایجاد می‌شوند که نقطه D دقیقاً تشکیل شده باشد. بنابراین نباید قبل از تشکیل این نقطه ایجاد الگو را حتمی فرض کرده و اقدام به خرید و فروش کنید.

1-الگوی ab=cd

در الگوی ab=cd، موج ab دقیقاُ برابر با cd می‌باشد. این الگو با استفاده از یک خط از a به b و تطبیق آن با cd قابل تشخیص است. زمانی که این الگو تشکیل شود اهداف قیمتی آن در ابتدا سطح 61.8 درصد فیبوناچی بازگشتی خارجی از A به D و هدف دوم سطح 161.8 درصد همان فیبو می‌باشد.

در تصاویر زیر دو نمونه الگوی ab=cd صعودی و نزولی را مشاهده می کنید.

آموزش رایگان فارکس آپارات
آموزش رایگان فارکس به زبان فارسی

2-الگوی ab=cd گسترش یافته:

این الگو همان الگوی ab=cd است که نسبت‌های خاصی برای میزان اصلاح موج BC ومیزان حرکت موج CD برای آن تعریف شده است. اما اهداف قیمتی آن همان 61.8 و 161.8 فیبوناچی اصلاحی AD است.

طبق جدول زیر اگر BC به اندازه درصدهای گفته شده اصلاح کند؛ آنگاه CD می‌تواند تا نسبت‌های جدول پیش‌ رود. هر کدام از این درصد‌ها شکل بگیرد اهداف قیمتی همان هدف‌های 61.8 و 161.8 فیبوناچی بازگشتی AD خواهد بود.

به عنوان مثال اگر B تا 78.6 درصد موج AB اصلاح کند؛ نقطه D تا 161.8 درصد فیبوناچی خارجی BC امکان حرکت دارد. اگر در 127 تا 161.8 فیبوناچی خارجی BC نقطه D تشکیل شد. به سمت اهداف 61.8 و 161.8 فیبوبازگشتی AD خواهد رفت.

آموزش رایگان بورس فارکس

3-الگوی پروانه یا باترفلای

این الگوی زمانی ایجاد می‌شود که موجی تا محدوده 78.6 درصد موج قبلی را اصلاح کند. سپس موج بعدی از 38.2 تا 88.6 درصد فیبوناچی خارجی این موج اصلاحی، رشد کند. اگر نقطه D به اندازه 127.2 تا 161.8 فیبوناچی اصلاحی موج XA (طبق مثال‌های زیر) یا 161.8 تا 261.8 درصد موج BC اصلاح کند. پس از پایان اصلاح در محدوده‌های مذکور قیمت به سمت اهداف 61.8 و 161.8 فیبوناچی بازگشتی AD می‌رود.

آموزش رایگان و کامل فارکس
آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

4-الگوی خرچنگ یا crab

برای تشکیل Crab به اصلاحی در محدوده‌های 38.2 تا 61.8 نیاز داریم. پس از آن، موج بعد باید از 113 تا 161.8 فیبوناچی بازگشتی خارجی موج قبل به حرکت ادامه دهد. اگر نقطه D در محدوده‌های 161.8 فیبوناچی داخلی XA یا از 224 تا 361.8 فیبو داخلی BC تشکیل شد. قیمت در ادامه به اهداف قیمتی 61.8 و 161.8 فیبوی بازگشتی AD می‌رسد.

آموزش رایگان بازار فارکس
کانال اموزش رایگان فارکس

5-الگوی سایفر

طبق مثال‌های زیر زمانی که در یک حرکت نزولی یا صعودی پس از اصلاح در محدوده‌ی 38.2 تا 61.8 موج XA و حرکت قیمت در جهت روند و ایجاد سقف قیمتی بالاتر، در ناحیه‌ 127.2 تا 141 درصد فیبوناچی خارجی موج اصلاحی قبل، اگر قیمت 78.6 درصد موج XC را اصلاح کند و نقطه‌ D پایان اصلاح باشد؛ الگوی سایفر تشکیل شده است.

اهداف قیمتی الگوی سایفر 61.8 و 161.8 درصد فیبوناچی بازگشتی موج CD می‌باشد.

آموزش های رایگان فارکس
آموزش رایگان بورس فارکس

6-الگوی کوسه یا شارک

برای تشکیل الگوی شارک نیاز داریم که قیمت پس از یک حرکت اصلاحی از محدود‌ه 38.2 تا 78.6 به میزان حداقل 113 و حداکثر 161.8 درصد آن اصلاح در جهت روند جهشی ادامه حرکت دهد. وقتی که نقطه C تشکیل شد اگر قیمت تا محدوده ترازهای 161.8 الی 224 فیبوناچی اصلاحی از B به C حرکت کند و نقطه D تشکیل ‌شود؛ انتظار داریم که نمودار به اهداف 61.8 و 161.8 فیبوناچی بازگشتی از C به D برسد.

در مثال‌‌های زیر بدون توضیحات بالا و با یک نگاه می‌توان این الگو را مشاهده کرد.

آموزش رایگان فارکس
آموزش رایگان فارکس pdf
آموزش رایگان فارکس آپارات

7-الگوی گارتلی

الگوی گارتلی از یک موج حرکتی نزولی یا صعودی که تا تراز 61.8 درصد اصلاح کرده باشد شروع مي‌شود. در ادامه قیمت باید به اندازه 38.2 تا 88.6 درصد این اصلاح را برگردد و نقطه‌ی C را تشکیل دهد. پس از این موج اگر قیمت اصلاح دیگری به اندازه 78.6 فیبو داخلی XA یا در محدوده‌های 127.2 الی 161.8 فیبو داخلی BC انجام دهد و نقطه D را تشکیل دهد؛ الگوی گارتلی شکل گرفته و به اهداف خود می‌رسد. اهداف این الگو 61.8 و 1618 درصد فیبوناچی بازگشتی AD می‌باشد.

آموزش رایگان فارکس به زبان فارسی
آموزش رایگان بورس فارکس

8-الگوی خفاش یا Bat

الگوی Bat طبق نسبت‌های فیبوناچی زیر در دو حالت نزولی و صعودی تشکیل می‌شود.

آموزش رایگان و کامل فارکس
آموزش رایگان صفر تا صد فارکس

امواج الیوت

طبق نظریه الیوت بازار دارای دو نوع موج impulse یا جهشی و correction یا اصلاحی است. امواج جهشی همیشه ۵ موجی هستند. امواج جهشی در روند صعودی مانند مثال زیر بدون همپوشانی و بدون اینکه کف‌های قبلی خود را لمس کنند یا وارد موج قبل شوند، کف‌های بالاتر از کف قبل ایجاد می‌کنند. و در روند نزولی سقف‌های پایین‌تر از سقف قبل بدون همپوشانی ایجاد می‌کنند.

امواج اصلاحی به صورت سه موجی و همراه با همپوشانی هستند. دانستن امواج الیوت به معامله‌گر کمک می‌کند تا بفهمد بازار در حال حاضر در کجا قرار دارد. آیا در یک موج اصلاحی هستیم و در ادامه، قیمت به روند اصلی باز می‌گردد؟ آیا اصلاح به پایان رسیده است؟ در ادامه حرکت بعدی بازار چیست؟

می‌توانید از منابع زیر جهت آموزش امواج الیوت استفاده کنید.

آموزش رایگان بازار فارکس

در قسمت نظرات می‌توانید تجربیات و سوالات خود را به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:



کانال یوتیوب پادکست رادیو کارنکن
اینستاگرام پادکست رادیو کارنکن

1 دیدگاه برای “آموزش رایگان فارکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مینی دوره رایگان
تولیدمحتوا و سئو

بخشی از دوره سئو را اینجا ببینید.